Zeeland Gesneuvelde Umts-mast blijft staan op dak van Terneuzense flat Straaljager op schoolplein trekt veel bekijks 26 Vrijdag 9 februari 2007 PZCZ Scootmobiel is bezig aan gestage opmars onder senioren. TCT is geen alternatief voor ontpolderen TERNEUZEN - De aanleg van een Terneuzen Containerterminal (TCT) in de voorhaven bij het slui- zencomplex kan niet gezien wor den als een alternatief voor ontpol deren. Dit melden B en W van Ter- neuzen in antwoord op vragen van Top/Gemeentebelangen. Uit diepen van de voorhaven om con tainerschepen te accommoderen past niet binnen de regels die gel den voor aanleg van nieuwe estua- riene natuur. Het gaat hierbij om schorren en slikken. Vodafone ziet af van enquête onder flatbewoners Grieghof. door René Hoonhorst TERNEUZEN - De umts-mast is voor lopig nog niet van het dak van de flat aan de Terneuzense Edvard Grieghof Telecomaanbieder Vodaf one ziet af van het houden van een instemmingsprocedure. Alleen een civiele rechtszaak van bezwaar- makende bewoners kan eventueel nog leiden tot verwijdering van de zendmast. In november vorig jaar kondigde Woonstichting Clavis aan dat Vod afone een enquête, officieel een in stemmingsprocedure, zou opstar ten. Mocht blijken dat de meeste bewoners van de flat geen zend mast op het dak van het apparte mentengebouw wilden dan zou Vodafone de mast laten verwijde ren. Omdat een aantal bewoners een jaar daarvoor al had laten we ten fel tegen de volgens hen ziekte verwekkende straling van de zend mast te zijn, leek het een kwestie van tijd vóór de mast definitief uit de Edvard Grieghof verdween. Tijd bleek echter juist het grote struikelblok. De bewoners, wan trouwig omdat ze al vaker van het kastje naar de muur waren ge stuurd, drongen aan op het zo snel Quiz voor goed doel in Sint-Jansteen SINT -JANSTEEN - De Stichting Buru Nyakwere Nederland (SBNN) houdt zaterdag 31 maart een quiz avond in dorpshuis De Warande aan de Wilhelminastraat in Sint-Jansteen. De quiz begint om 19.30 uur. Iedereen kan er aan mee doen. Er wordt gespeeld in teams die uit maximaal vier personen be staan. De opbrengst van de avond komt ten goede aan SBNN in Ke nia. Inschrijven kan via info@sbnn.nl of 0114-310385 (be stuurslid Karin Cammaart). mogelijk verwijderen van de mast. Vodafone liet echter weten dat ze negen maanden nodig heeft om een nieuwe plek voor een zend mast te zoeken. De bewoners klommen direct in de gordijnen en kwamen nog diezelfde week zelf met een enquête. Zoals ver wacht bleek daaruit dat de overgro te meerderheid van de flatbewo ners de umts-mast liever gisteren dan vandaag van het dak ziet ver dwijnen. Vodafone hield echter vast aan de 'officiële procedure' en blijft bena drukken dat het bedrijf wettelijk niet verplicht is een instemmings procedure te beginnen. De enquê te is alleen een handreiking aan Clavis, de verhuurder van de flat woningen. De Woonstichting dacht haar huurders een plezier te doen, maar is intussen enigszins teleurge steld over de reactie. Corporatiedi recteur E. van Exter: „Ik kan me voorstellen dat bewoners de mast snel van het dak wilden hebben. Maar het lijkt me ook logisch dat Vodafone een tijdje nodig heeft voor het vinden van een nieuwe Bezwaarmakers tegen zendmas- ten beslissen volgende week of ze een civiele procedure tegen Vodafone aanspannen. Woon stichting Clavis wacht af. Thema-avond over zeeaquaria Terneuzen TERNEUZEN - Walter Dorrine houdt dinsdag 13 februari een le zing rond het thema 'Een koraalrif achter glas'. Dit op uitnodiging van de Aquariumvereniging De Al bino Zwaarddrager uit Terneuzen. Walter Dorrine is een zeer ervaren zee-aquariaan uit Antwerpen. Hij is geen onbekende in de Neder landse en Belgische zeewaterwe reld. Vanaf 19.30 uur is iedereen welkom in Terneuzen bij 'Auto en Motor Boulevard' in de Transport straat. zendlocatie." Van Exter vindt het dan ook 'onverstandig' dat de be woners de zaak op de spits dreven. „We zijn intussen maanden verder en er is niets gebeurd. Sterker: Vod afone heeft de hele instemmings procedure afgeblazen, omdat het bedrijf er geen zin meer in heeft." Ook advocaat W. Suijkerbuijk, die de meeste bezwaarmakende flatbe woners vertegenwoordigt, kreeg onlangs een brief met die strek king. Omdat het bedrijf al langer een mast op het dak had staan en de nieuwe niet langer is dan vijf meter is er geen nieuwe vergun ning nodig, stelt Vodafone. Een lezing die het Terneuzense ge meentebestuur onderschrijft. Maar Suijkerbuijk vermoedt dat de telecomaanbieder geen alternatie ve locatie voor de mast kan vim den. Hij wil wel eens van een rechter horen of een zendmast zomaar zonder vergunning mag worden uitgebreid. „Diverse bewoners kampen met lichamelijke en psy chische klachten. Ook huisartsen vermoeden dat de umts-mast iets met de klachten te maken heeft. Ik overleg binnenkort met mijn cliën ten of we een civiele procedure aanspannen." Vodafone wacht een rechtszaak met een gerust hart af, meldt woordvoerder A. van der Ei sen. door Joeri Wisse AXEL - Begin jaren negentig was het nog een bijzonder verschijnsel: bejaarden die zich op een blin kend karretje geruisloos door win kelstraten manoeuvreerden. Nu is de scootmobiel bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De scootmobiel is gemeengoed ge worden dankzij de Wet Voorzie ningen Gehandicapten (WVG) die in 1995 werd ingevoerd. „Voor die tijd was zoiets alleen wegge legd voor mensen die hem nodig hadden om te kunnen werken. 65-plussers zag je dus nauwelijks op een scootmobiel rijden. Na de invoering van de WVG is dat beeld helemaal omgeslagen", weet Dion Beuzenberg, van hulpmidde lenleverancier Welzorg in Axel. Wie in aanmerking wil komen voor een gesubsidieerde voorzie ning als een scootmobiel, moet zich bij de gemeente melden. Na het invullen van een aanvraagfor mulier, het ondergaan van een me dische keuring en met een positief advies van de keuringsarts, is het de beurt aan de organisatie die het gemeentebeleid uitvoert. In Zeeuws-Vlaanderen is dat Wel zorg. De adviseur van het bedrijf gaat vervolgens met één of meerdere modellen naar de klant om te kijken met welke scootmobiel hij of zij het best uit de voeten kan. Een verplichte proefrit moet aan tonen dat de aankomende eige naar overweg kan met het ge motoriseerde geweld. „Voor men sen van in de zeventig is het best moeilijk om iets nieuws aan te leren. Als de ouderen niet voor alle onderdelen van de proefrit slagen, bieden we ze rijlessen aan", zegt Beuzenberg. Hij heeft gelijk. Een kleine proefrit door de Axelse Noordstraat leert dat met een lichte beweging van de rechter hand het karretje razendsnel aan z'n topsnelheid van twaalf kilome ter per uur zit Stoppen is eenvou dig: gewoon de gashendel loslaten. Over het gevaar van achteruitrij dende bejaarden heeft de fabri kant nagedacht: net als bij een vrachtwagen begint de toeter hys terisch te piepen. Als eigenaar van ruim zeshonderd lease-scootmobielen in Zeeuws- Vlaanderen heeft Welzorg een re delijk beeld van de ongelukken die zich voordoen met de karretjes. „Vooral automatische winkel deuren, zoals in supermarkten en zorgcentra, zijn duur", weet Beu zenberg. „Een paar keer per jaar komt het voor dat een bestuurder niet genoeg afremt en zo'n glazen deur stuk rijdt." Om alle scootmobielen in bedrijf te houden, heeft Welzorg drie on- derhoudsbussen die dagelijks in Zeeuws-Vlaanderen op pad zijn om lekke banden en kapotte spat borden te repareren. Wanneer een gebruiker opvallend vaak brokken maakt, gaat Welzorg op onderzoek uit. „Als blijkt dat ie mand niet goed kan omgaan met z'n scootmobiel, nemen we die in - in overleg met de gemeente." Scootmobielrijders hoeven zelf niet op te draaien voor pech aan hun vervoersmiddel, omdat de wa gentjes eigendom zijn van Wel zorg. „Maar bij ontvangst tekenen ze ervoor dat ze goed met de scoot mobiel omgaan. Als een gebruiker - er onverantwoord mee omgaat, moeten ze de rekening zelf beta len. Zo hebben we wel eens een jongere gehad die met zijn scoot mobiel van de trap was gereden." De drie Zeeuws-Vlaamse gemeen ten hebben voorzieningen voor ge- - handicapten gezamenlijk uitbe steed, maar alle gemeenten heb ben de bevoegdheid om eigen ei sen te stellen. Zo komt een Hulster bejaarde die graag een scootmobiel wil hebben, maar nog auto rijdt, niet in aan merking voor het elektrische karre tje. Bejaarden die een scootmobiel willen, moeten verplicht een proefrit afleggen waarin de vaar digheden worden getest. Onge lukken worden zo voorkomen. F16 maakt scholieren warm voor vliegtuigtechniek. door Joeri Wisse TERNEUZEN - ,,'t Is een echte Ameri kaan, hij zit met popnagels en klei ne stukken staal aan elkaar", recen seert Sander de Roos op het schoolplein van ROC Westerschel- de in Terneuzen. „Met een schroe vendraaier en een imbussleutel kan je 'm helemaal uit elkaar ha len." Europese vliegtuigbouwers doen dat anders, weet Sander. „Die pak ken een paar grote stukken staal die ze op maat buigen." De derde jaars leerling Elektrotechniek heeft verstand van straaljagers. „Hoewel ik meer een helikopter-man ben." Sander etaleert zijn kennis, vooral opgedaan door vaak te kijken naar Discovery Channel, met veel ple zier. „De motor is eruitgehaald, dat scheelt als snel zo'n vijf ton. Maar je kunt wel zien dat hij heeft gevlogen." In de luchtinlaat wijst Sander een meterslange streep aan. „Dat was dus een vliegje." Het is de eerste keer dat de 19-jari- ge inwoner van Hengstdijk een F16 van dichtbij ziet. „De techniek verbaast me. Het is heel gangbaar spul, de hydroliek vind je ook te rug in andere machines. Ik had wel verwacht dat voor de F16 spe- 'Aan dat meterslange bruine spoortje zie je dat de F16 echt gevlogen heeft.' ciaal lichtgewicht materiaal zou worden gebruikt." Heel interessant allemaal, zo'n straaljager, maar Sander zou er niet z'n beroep van willen maken. „Bij defensie werken ze met korte contracten. Bovendien ben je niet echt breed opgeleid als je je gespe- cialiseert hebt in vliegtuigtech niek." Toch hoopt het ROC -met de F16 als lokkertje- jongeren warm te maken voor een oplei ding waarmee ze later aan vliegtui gen kunnen werken. Ad van Hoek van ROC Wester- schelde: „Over een paar jaar staat er een grote fabriek in Woensd- recht, Maintenance Valley. Daar gaan zé onder meer onderhoud verrichten aan het nieuwe ge vechtsvliegtuig, de Joint Strike Fighter. Wij leiden jongeren op om daar te kunnen werken. Zo kan een leerling Werktuigbouw kunde of Elektro zich straks specia liseren in vliegtuigtechniek." Eerder stond de straaljager al bij het ROC Zeeland in Vlissingen. De F16 is vandaag en morgen te be wonderen, tijdens de open dagen van het ROC. Defensie, maar ook andere werkgevers, zoals zieken huizen zijn aanwezig in Terneu zen. De open dagen zijn vanavond van 18.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur. Het ROC hoopt - met een F16 als lokkertje - jongeren warm te maken voor vliegtuigtechniek. foto Wim Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 56