Zeeland
Gesneuvelde
Umts-mast blijft staan op
dak van Terneuzense flat
Straaljager op schoolplein trekt veel bekijks
26 Vrijdag 9 februari 2007 PZCZ
Scootmobiel is bezig
aan gestage opmars
onder senioren.
TCT is geen alternatief
voor ontpolderen
TERNEUZEN - De aanleg van een
Terneuzen Containerterminal
(TCT) in de voorhaven bij het slui-
zencomplex kan niet gezien wor
den als een alternatief voor ontpol
deren. Dit melden B en W van Ter-
neuzen in antwoord op vragen
van Top/Gemeentebelangen. Uit
diepen van de voorhaven om con
tainerschepen te accommoderen
past niet binnen de regels die gel
den voor aanleg van nieuwe estua-
riene natuur. Het gaat hierbij om
schorren en slikken.
Vodafone ziet af van
enquête onder
flatbewoners Grieghof.
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - De umts-mast is voor
lopig nog niet van het dak van de
flat aan de Terneuzense Edvard
Grieghof Telecomaanbieder Vodaf
one ziet af van het houden van
een instemmingsprocedure. Alleen
een civiele rechtszaak van bezwaar-
makende bewoners kan eventueel
nog leiden tot verwijdering van de
zendmast.
In november vorig jaar kondigde
Woonstichting Clavis aan dat Vod
afone een enquête, officieel een in
stemmingsprocedure, zou opstar
ten. Mocht blijken dat de meeste
bewoners van de flat geen zend
mast op het dak van het apparte
mentengebouw wilden dan zou
Vodafone de mast laten verwijde
ren. Omdat een aantal bewoners
een jaar daarvoor al had laten we
ten fel tegen de volgens hen ziekte
verwekkende straling van de zend
mast te zijn, leek het een kwestie
van tijd vóór de mast definitief uit
de Edvard Grieghof verdween.
Tijd bleek echter juist het grote
struikelblok. De bewoners, wan
trouwig omdat ze al vaker van het
kastje naar de muur waren ge
stuurd, drongen aan op het zo snel
Quiz voor goed doel
in Sint-Jansteen
SINT -JANSTEEN - De Stichting Buru
Nyakwere Nederland (SBNN)
houdt zaterdag 31 maart een quiz
avond in dorpshuis De Warande
aan de Wilhelminastraat in
Sint-Jansteen. De quiz begint om
19.30 uur. Iedereen kan er aan mee
doen. Er wordt gespeeld in teams
die uit maximaal vier personen be
staan. De opbrengst van de avond
komt ten goede aan SBNN in Ke
nia. Inschrijven kan via
info@sbnn.nl of 0114-310385 (be
stuurslid Karin Cammaart).
mogelijk verwijderen van de mast.
Vodafone liet echter weten dat ze
negen maanden nodig heeft om
een nieuwe plek voor een zend
mast te zoeken. De bewoners
klommen direct in de gordijnen
en kwamen nog diezelfde week
zelf met een enquête. Zoals ver
wacht bleek daaruit dat de overgro
te meerderheid van de flatbewo
ners de umts-mast liever gisteren
dan vandaag van het dak ziet ver
dwijnen.
Vodafone hield echter vast aan de
'officiële procedure' en blijft bena
drukken dat het bedrijf wettelijk
niet verplicht is een instemmings
procedure te beginnen. De enquê
te is alleen een handreiking aan
Clavis, de verhuurder van de flat
woningen.
De Woonstichting dacht haar
huurders een plezier te doen,
maar is intussen enigszins teleurge
steld over de reactie. Corporatiedi
recteur E. van Exter: „Ik kan me
voorstellen dat bewoners de mast
snel van het dak wilden hebben.
Maar het lijkt me ook logisch dat
Vodafone een tijdje nodig heeft
voor het vinden van een nieuwe
Bezwaarmakers tegen zendmas-
ten beslissen volgende week of
ze een civiele procedure tegen
Vodafone aanspannen. Woon
stichting Clavis wacht af.
Thema-avond over
zeeaquaria Terneuzen
TERNEUZEN - Walter Dorrine
houdt dinsdag 13 februari een le
zing rond het thema 'Een koraalrif
achter glas'. Dit op uitnodiging
van de Aquariumvereniging De Al
bino Zwaarddrager uit Terneuzen.
Walter Dorrine is een zeer ervaren
zee-aquariaan uit Antwerpen. Hij
is geen onbekende in de Neder
landse en Belgische zeewaterwe
reld. Vanaf 19.30 uur is iedereen
welkom in Terneuzen bij 'Auto en
Motor Boulevard' in de Transport
straat.
zendlocatie." Van Exter vindt het
dan ook 'onverstandig' dat de be
woners de zaak op de spits dreven.
„We zijn intussen maanden verder
en er is niets gebeurd. Sterker: Vod
afone heeft de hele instemmings
procedure afgeblazen, omdat het
bedrijf er geen zin meer in heeft."
Ook advocaat W. Suijkerbuijk, die
de meeste bezwaarmakende flatbe
woners vertegenwoordigt, kreeg
onlangs een brief met die strek
king. Omdat het bedrijf al langer
een mast op het dak had staan en
de nieuwe niet langer is dan vijf
meter is er geen nieuwe vergun
ning nodig, stelt Vodafone.
Een lezing die het Terneuzense ge
meentebestuur onderschrijft.
Maar Suijkerbuijk vermoedt dat de
telecomaanbieder geen alternatie
ve locatie voor de mast kan vim
den.
Hij wil wel eens van een rechter
horen of een zendmast zomaar
zonder vergunning mag worden
uitgebreid. „Diverse bewoners
kampen met lichamelijke en psy
chische klachten. Ook huisartsen
vermoeden dat de umts-mast iets
met de klachten te maken heeft. Ik
overleg binnenkort met mijn cliën
ten of we een civiele procedure
aanspannen." Vodafone wacht een
rechtszaak met een gerust hart af,
meldt woordvoerder A. van der Ei
sen.
door Joeri Wisse
AXEL - Begin jaren negentig was
het nog een bijzonder verschijnsel:
bejaarden die zich op een blin
kend karretje geruisloos door win
kelstraten manoeuvreerden. Nu is
de scootmobiel bijna niet meer
weg te denken uit het straatbeeld.
De scootmobiel is gemeengoed ge
worden dankzij de Wet Voorzie
ningen Gehandicapten (WVG)
die in 1995 werd ingevoerd. „Voor
die tijd was zoiets alleen wegge
legd voor mensen die hem nodig
hadden om te kunnen werken.
65-plussers zag je dus nauwelijks
op een scootmobiel rijden. Na de
invoering van de WVG is dat
beeld helemaal omgeslagen", weet
Dion Beuzenberg, van hulpmidde
lenleverancier Welzorg in Axel.
Wie in aanmerking wil komen
voor een gesubsidieerde voorzie
ning als een scootmobiel, moet
zich bij de gemeente melden. Na
het invullen van een aanvraagfor
mulier, het ondergaan van een me
dische keuring en met een positief
advies van de keuringsarts, is het
de beurt aan de organisatie die het
gemeentebeleid uitvoert. In
Zeeuws-Vlaanderen is dat Wel
zorg.
De adviseur van het bedrijf gaat
vervolgens met één of meerdere
modellen naar de klant om te
kijken met welke scootmobiel hij
of zij het best uit de voeten kan.
Een verplichte proefrit moet aan
tonen dat de aankomende eige
naar overweg kan met het ge
motoriseerde geweld. „Voor men
sen van in de zeventig is het best
moeilijk om iets nieuws aan te
leren. Als de ouderen niet voor
alle onderdelen van de proefrit
slagen, bieden we ze rijlessen
aan", zegt Beuzenberg. Hij heeft
gelijk. Een kleine proefrit door de
Axelse Noordstraat leert dat met
een lichte beweging van de rechter
hand het karretje razendsnel aan
z'n topsnelheid van twaalf kilome
ter per uur zit Stoppen is eenvou
dig: gewoon de gashendel loslaten.
Over het gevaar van achteruitrij
dende bejaarden heeft de fabri
kant nagedacht: net als bij een
vrachtwagen begint de toeter hys
terisch te piepen.
Als eigenaar van ruim zeshonderd
lease-scootmobielen in Zeeuws-
Vlaanderen heeft Welzorg een re
delijk beeld van de ongelukken die
zich voordoen met de karretjes.
„Vooral automatische winkel
deuren, zoals in supermarkten en
zorgcentra, zijn duur", weet Beu
zenberg. „Een paar keer per jaar
komt het voor dat een bestuurder
niet genoeg afremt en zo'n glazen
deur stuk rijdt."
Om alle scootmobielen in bedrijf
te houden, heeft Welzorg drie on-
derhoudsbussen die dagelijks in
Zeeuws-Vlaanderen op pad zijn
om lekke banden en kapotte spat
borden te repareren.
Wanneer een gebruiker opvallend
vaak brokken maakt, gaat Welzorg
op onderzoek uit. „Als blijkt dat ie
mand niet goed kan omgaan met
z'n scootmobiel, nemen we die in
- in overleg met de gemeente."
Scootmobielrijders hoeven zelf
niet op te draaien voor pech aan
hun vervoersmiddel, omdat de wa
gentjes eigendom zijn van Wel
zorg. „Maar bij ontvangst tekenen
ze ervoor dat ze goed met de scoot
mobiel omgaan. Als een gebruiker -
er onverantwoord mee omgaat,
moeten ze de rekening zelf beta
len. Zo hebben we wel eens een
jongere gehad die met zijn scoot
mobiel van de trap was gereden."
De drie Zeeuws-Vlaamse gemeen
ten hebben voorzieningen voor ge- -
handicapten gezamenlijk uitbe
steed, maar alle gemeenten heb
ben de bevoegdheid om eigen ei
sen te stellen.
Zo komt een Hulster bejaarde die
graag een scootmobiel wil hebben,
maar nog auto rijdt, niet in aan
merking voor het elektrische karre
tje.
Bejaarden die een scootmobiel
willen, moeten verplicht een
proefrit afleggen waarin de vaar
digheden worden getest. Onge
lukken worden zo voorkomen.
F16 maakt scholieren
warm voor
vliegtuigtechniek.
door Joeri Wisse
TERNEUZEN - ,,'t Is een echte Ameri
kaan, hij zit met popnagels en klei
ne stukken staal aan elkaar", recen
seert Sander de Roos op het
schoolplein van ROC Westerschel-
de in Terneuzen. „Met een schroe
vendraaier en een imbussleutel
kan je 'm helemaal uit elkaar ha
len."
Europese vliegtuigbouwers doen
dat anders, weet Sander. „Die pak
ken een paar grote stukken staal
die ze op maat buigen." De derde
jaars leerling Elektrotechniek heeft
verstand van straaljagers. „Hoewel
ik meer een helikopter-man ben."
Sander etaleert zijn kennis, vooral
opgedaan door vaak te kijken naar
Discovery Channel, met veel ple
zier. „De motor is eruitgehaald,
dat scheelt als snel zo'n vijf ton.
Maar je kunt wel zien dat hij heeft
gevlogen." In de luchtinlaat wijst
Sander een meterslange streep
aan. „Dat was dus een vliegje."
Het is de eerste keer dat de 19-jari-
ge inwoner van Hengstdijk een
F16 van dichtbij ziet. „De techniek
verbaast me. Het is heel gangbaar
spul, de hydroliek vind je ook te
rug in andere machines. Ik had
wel verwacht dat voor de F16 spe-
'Aan dat meterslange bruine
spoortje zie je dat de F16
echt gevlogen heeft.'
ciaal lichtgewicht materiaal zou
worden gebruikt."
Heel interessant allemaal, zo'n
straaljager, maar Sander zou er
niet z'n beroep van willen maken.
„Bij defensie werken ze met korte
contracten. Bovendien ben je niet
echt breed opgeleid als je je gespe-
cialiseert hebt in vliegtuigtech
niek." Toch hoopt het ROC -met
de F16 als lokkertje- jongeren
warm te maken voor een oplei
ding waarmee ze later aan vliegtui
gen kunnen werken.
Ad van Hoek van ROC Wester-
schelde: „Over een paar jaar staat
er een grote fabriek in Woensd-
recht, Maintenance Valley. Daar
gaan zé onder meer onderhoud
verrichten aan het nieuwe ge
vechtsvliegtuig, de Joint Strike
Fighter. Wij leiden jongeren op
om daar te kunnen werken. Zo
kan een leerling Werktuigbouw
kunde of Elektro zich straks specia
liseren in vliegtuigtechniek."
Eerder stond de straaljager al bij
het ROC Zeeland in Vlissingen.
De F16 is vandaag en morgen te be
wonderen, tijdens de open dagen
van het ROC. Defensie, maar ook
andere werkgevers, zoals zieken
huizen zijn aanwezig in Terneu
zen. De open dagen zijn vanavond
van 18.00 tot 21.00 uur en zaterdag
van 10.00 tot 14.00 uur.
Het ROC hoopt - met een F16 als lokkertje - jongeren warm te maken voor
vliegtuigtechniek. foto Wim Kooyman