Audi met Ferrari-trekjes
Auto
Smart in herkansing
met ruimere Fortwo
'Autoradio'
van JVC is
alleskunner
Volvo XC60: zescilinder
die rijdt op biobrandstof
PZC Vrijdag 9 februari 2007 45
<CO PANTO NE 0300 CVU,1>
Je hebt anderhalve ton over
voor een dikke sportwagen.
Je denkt aan Porsche en
Aston Martin, maar je mag
voortaan ook bij Audi
winkelen.
door Rien van der Steen
Audi steelt de show met
de meest sportieve auto
die het merk ooit in
elkaar heeft geknutseld.
In mei arriveert hij, maar alle 64
exemplaren die Audi in 2007 in Ne
derland wil verkopen, zijn al be
steld. Voor 146.000 euro rolt hij de
showroom uit.
De Audi R8 heeft een langgerekte
gestalte en prachtige details. Zoals
de middenmotor onder een ruit
(net als Ferrari), koelroosters opzij
en achter, dubbele uitlaten aan
weerskanten in de achterbumper
(afgekeken van Ferrari) en een
schakelpook in een aluminium sja
bloon. Inderdaad, a la Ferrari.
Dat Audi met een rasechte sport
wagen zou komen, is geen verras
sing. Zoveel maakten de ambities
van het merk op de 24 uren
van Le Mans in
2003 wel duide
lijk.
In Neckarsulm kwam een nieuwe
fabriek, waar per dag twintig R8's
in elkaar gezet worden, voor een
groot deel met de hand. Alumini
um spaceffame, aluminium bepla
ting en aluminium onderstel.
Want daar hebben ze bij Audi ver
stand van. Zo'n complete carrosse
rie weegt maar 210 kilo, de totale
auto tikt anderhalve ton aan.
Meer dan een tweepersoons sport
wagen is de R8 een '1+1', beweren
ze in Ingolstadt, want het dash
board is wel erg centraal voor de
bestuurder gepositioneerd. Het is
zeer fraai trouwens, met veel kool
stofvezel. Onder de kap is voorin
plek voor honderd liter bagage.
Achter de stoelen kan bijna dezelf
de hoeveelheid mee. Herkenbaar
wordt de auto in de avond aan de
'led-snor' onder de xenon kop
lampen en de knipper
lichten achter.
Dan de
want daar gaat het bij zo'n duivel
op wielen in wezen om. Audi ge
bruikt zijn 4,2 liter achtcilinder,
die in de R8 420 pk vermogen en
430 Nm koppel levert. Hij raast in
4,2 seconden van o naar 100 kilo
meter per uur. Bij 301 kilometer
per uur bereikt hij zijn top.
De motor geeft zijn imposant brul
lende kracht af aan de achterwie
len, maar een deel ervan gaat via
een viscokoppeling naar de voor
wielen. Viscokoppeling? Audi ge
bruikt voor zijn quattro-systeem
toch altijd een torsen-differen-
tieel? Niet voor de R8, die het
4-wheeldrivesysteem van Lam
borghini leent. Schakelen gaat via
een zesversnellingsbak, maar heel
prettig werkt ook de onverwacht
sportieve robotautomaat met ped
dels aan het stuurwiel.
Deel van alle uitrusting is
elektronische stabiliteit,
en die kun je zo zetten
dat hij laat ingrijpt. Hele-
maal uit kan ook. Met
een gerust hart zelfs,
1 want de wegligging is
fenomenaal.
De Audi R8 heeft een dikke voorkant, met 'led-snorretjes' in de verlichting.
door Rien van der Steen
Hij kan alles wat het huidige
model kan, maar beter. Op
die manier kondigde Daim
lerChrysler vorig jaar de komst
van de nieuwe Smart Fortwo aan.
Ze zijn uiterst voorzichtig daar
sinds de vierdeurs Smart en de
Roadster wegens tegevallende ver
koopcijfers uit de vaart zijn geno
men.
Smart heeft zijn tweepersoonsje
twintig centimeter langer ge
maakt. De tweede generatie biedt
daardoor zeventig liter meer baga
geruimte. Vanwege voetgangers vei
ligheid kreeg de voorkant wat
meer profiel. Ook de wielbasis is
langer, zodat het hinderlijke kante
len op hobbelige weg minder is ge
worden. Gebleven is de dikke ach
terstijl, lastig bij achteruitrijden.
De vlot snorrende 1,0 liter drieci-
lindermotor met twee verschillen
de vermogens is gehandhaafd, de
diesel die in mei arriveert, is iets
sterker gemaakt. Ze hebben bij
Smart bewust geen revolutionair
Smart hoopt op meer succes met
de nieuwe Fortwo. foto's CPD
nieuw kleintje willen ontwerpen.
De nadruk is gelegd op het wegne
men van tekortkomingen in het
huidige model. Met name de weg
ligging is verbeterd.
De basisprijs is gelijk gebleven, ne
gen mille voor de 61 pk versie. De
Fortwo komt in april. Dit jaar moe
ten er tweeduizend de markt op.
door Maarten van de Rakt
Hoog tijd dat er een ander
woord komt voor autora
dio. Neem het nieuwe para
depaardje van JVC, die zo'n beetje
alle voorradige kennis en kunde er
in heeft gestopt.
De KD-NX500 heeft alles in zijn
'huisje', het standaardformaat auto
radio. Er zit een harde schijf in
van 40 Gb. „Die functioneert als
geheugen een soort server, voor
navigatie, muziek, foto's en film",
meldt JVC. „Consumenten willen
hun iPod in de auto kunnen ge
bruiken en handsfree bellen. Daar
haken we op in."
De nieuwe troef speelt mp3-mu-
ziek af en geeft foto's en films
De krachtpatser van JVC gaat door
het leven als KD-NX500. foto CPD
weer op een helder en scherp
breedbeeldscherm van negen centi
meter, uiteraard ook op een even
tueel tweede scherm achterin. Zo
kunnen de kinderen kijken naar
een Disneyfilm, en pa gelijktijdig
luisteren naar muziek. Op de har
de schijf past een complete platen
kast met muziek. Voor navigatie-
mededelingen gaat het volume
even zachter. Optioneel is de ach-
teruitrijcamera, die zijn beeld
doorgeeft aan het schermpje voor
in. De krachtpatser van JVC bevat
alles wat we kunnen wensen. Hoe
wel? Aansluiting op het draadloze
thuisnetwerk via WiFi zou ook
leuk zijn. Dan kunnen we muziek
draadloos doorsturen naar de auto
in de garage.
De KD-NX500 komt in maart op
de markt voor 1199 euro.
Naast de Fortwo 'coupé' komt er een cabrio met canvas schuifdakje
door Rien van der Steen
De Volvo XC60 concept, een
auto op basis van de nieu
we LandRover Freelander,
heeft een 3,2 liter zescilinder lijn
motor, die loopt op bio-ethanol.
De uitstoot van kooldioxide is
daarmee tachtig procent minder
dan wanneer dezelfde motor
wordt gestookt op benzine.
Op dit moment zijn drie van Vol
vo's modellen - C30, S40 en V50 -
in negen Europese landen verkrijg
baar met een FlexiFuel-motor, die
bio-ethanol (E85) als brandstof
kan gebruiken. Bio-ethanol wordt
gewonnen uit biologische bron
nen als maïs, tarwe, suikerriet of
cellulose.
E85 is een mengsel van 85 procent
bio-ethanol en vijftien procent
benzine. In de VS kan bij zo'n dui
zend pompstations biobrandstof
worden getankt. In Nederland is
E85 (nog) nauwelijks verkrijgbaar.
Mercedes C-klasse
dikker en ronder
De nieuwe Mercedes C - op Auto-
Rai in maart te zien - wordt dikker
en ronder. De auto heeft boven
dien een onderstel dat de rijstijl
'herkent' en de werking van de
schokdempers daarop aanpast.
Standaard heeft hij onder meer ze
ven airbags en krasbestendige lak.
Prijzen zijn vanaf 37.400 euro.
DaimlerChrysler
scoort met trucks
DaimlerChrysler, de grootste fabri
kant van vrachtwagens ter wereld,
heeft in 2006 een recordaantal van
537.000 trucks verkocht. Een jaar
daarvoor waren het er 529.500.
Vooral in Noord-Amerika en Azië
gaan de zaken goed. Binnen het
concern doen de trucks van Merce
des-Benz het slecht.
Mini turbodiesel
ook in Nederland
Mini breidt de reeks in april uit
met de One en de Cooper D, de
eerste Mini met dieselmotor die in
ons land leverbaar wordt. De Coo
per D (25.470 euro) heeft een nieu
we 1.6 liter viercilinder turbodiesel
met 110 pk onder de kap. De One
(19.270 euro) doet het met een 1.4
liter benzinemotor met 95 pk.
Nieuwe fietsdrager
van Twinny Load
Twinny Load heeft een nieuwe
trekhaakfietsdrager. Aanpassingen
aan de verlichting, uitbreiding van
de garantie en een betere bevesti
ging moeten van de merknaam
weer een soortnaam maken. Twin
ny Load heeft een miljoen fietsdra-
gers verkocht, maar kreeg ook te
maken met fikse concurrentie