Audi met Ferrari-trekjes Auto Smart in herkansing met ruimere Fortwo 'Autoradio' van JVC is alleskunner Volvo XC60: zescilinder die rijdt op biobrandstof PZC Vrijdag 9 februari 2007 45 <CO PANTO NE 0300 CVU,1> Je hebt anderhalve ton over voor een dikke sportwagen. Je denkt aan Porsche en Aston Martin, maar je mag voortaan ook bij Audi winkelen. door Rien van der Steen Audi steelt de show met de meest sportieve auto die het merk ooit in elkaar heeft geknutseld. In mei arriveert hij, maar alle 64 exemplaren die Audi in 2007 in Ne derland wil verkopen, zijn al be steld. Voor 146.000 euro rolt hij de showroom uit. De Audi R8 heeft een langgerekte gestalte en prachtige details. Zoals de middenmotor onder een ruit (net als Ferrari), koelroosters opzij en achter, dubbele uitlaten aan weerskanten in de achterbumper (afgekeken van Ferrari) en een schakelpook in een aluminium sja bloon. Inderdaad, a la Ferrari. Dat Audi met een rasechte sport wagen zou komen, is geen verras sing. Zoveel maakten de ambities van het merk op de 24 uren van Le Mans in 2003 wel duide lijk. In Neckarsulm kwam een nieuwe fabriek, waar per dag twintig R8's in elkaar gezet worden, voor een groot deel met de hand. Alumini um spaceffame, aluminium bepla ting en aluminium onderstel. Want daar hebben ze bij Audi ver stand van. Zo'n complete carrosse rie weegt maar 210 kilo, de totale auto tikt anderhalve ton aan. Meer dan een tweepersoons sport wagen is de R8 een '1+1', beweren ze in Ingolstadt, want het dash board is wel erg centraal voor de bestuurder gepositioneerd. Het is zeer fraai trouwens, met veel kool stofvezel. Onder de kap is voorin plek voor honderd liter bagage. Achter de stoelen kan bijna dezelf de hoeveelheid mee. Herkenbaar wordt de auto in de avond aan de 'led-snor' onder de xenon kop lampen en de knipper lichten achter. Dan de want daar gaat het bij zo'n duivel op wielen in wezen om. Audi ge bruikt zijn 4,2 liter achtcilinder, die in de R8 420 pk vermogen en 430 Nm koppel levert. Hij raast in 4,2 seconden van o naar 100 kilo meter per uur. Bij 301 kilometer per uur bereikt hij zijn top. De motor geeft zijn imposant brul lende kracht af aan de achterwie len, maar een deel ervan gaat via een viscokoppeling naar de voor wielen. Viscokoppeling? Audi ge bruikt voor zijn quattro-systeem toch altijd een torsen-differen- tieel? Niet voor de R8, die het 4-wheeldrivesysteem van Lam borghini leent. Schakelen gaat via een zesversnellingsbak, maar heel prettig werkt ook de onverwacht sportieve robotautomaat met ped dels aan het stuurwiel. Deel van alle uitrusting is elektronische stabiliteit, en die kun je zo zetten dat hij laat ingrijpt. Hele- maal uit kan ook. Met een gerust hart zelfs, 1 want de wegligging is fenomenaal. De Audi R8 heeft een dikke voorkant, met 'led-snorretjes' in de verlichting. door Rien van der Steen Hij kan alles wat het huidige model kan, maar beter. Op die manier kondigde Daim lerChrysler vorig jaar de komst van de nieuwe Smart Fortwo aan. Ze zijn uiterst voorzichtig daar sinds de vierdeurs Smart en de Roadster wegens tegevallende ver koopcijfers uit de vaart zijn geno men. Smart heeft zijn tweepersoonsje twintig centimeter langer ge maakt. De tweede generatie biedt daardoor zeventig liter meer baga geruimte. Vanwege voetgangers vei ligheid kreeg de voorkant wat meer profiel. Ook de wielbasis is langer, zodat het hinderlijke kante len op hobbelige weg minder is ge worden. Gebleven is de dikke ach terstijl, lastig bij achteruitrijden. De vlot snorrende 1,0 liter drieci- lindermotor met twee verschillen de vermogens is gehandhaafd, de diesel die in mei arriveert, is iets sterker gemaakt. Ze hebben bij Smart bewust geen revolutionair Smart hoopt op meer succes met de nieuwe Fortwo. foto's CPD nieuw kleintje willen ontwerpen. De nadruk is gelegd op het wegne men van tekortkomingen in het huidige model. Met name de weg ligging is verbeterd. De basisprijs is gelijk gebleven, ne gen mille voor de 61 pk versie. De Fortwo komt in april. Dit jaar moe ten er tweeduizend de markt op. door Maarten van de Rakt Hoog tijd dat er een ander woord komt voor autora dio. Neem het nieuwe para depaardje van JVC, die zo'n beetje alle voorradige kennis en kunde er in heeft gestopt. De KD-NX500 heeft alles in zijn 'huisje', het standaardformaat auto radio. Er zit een harde schijf in van 40 Gb. „Die functioneert als geheugen een soort server, voor navigatie, muziek, foto's en film", meldt JVC. „Consumenten willen hun iPod in de auto kunnen ge bruiken en handsfree bellen. Daar haken we op in." De nieuwe troef speelt mp3-mu- ziek af en geeft foto's en films De krachtpatser van JVC gaat door het leven als KD-NX500. foto CPD weer op een helder en scherp breedbeeldscherm van negen centi meter, uiteraard ook op een even tueel tweede scherm achterin. Zo kunnen de kinderen kijken naar een Disneyfilm, en pa gelijktijdig luisteren naar muziek. Op de har de schijf past een complete platen kast met muziek. Voor navigatie- mededelingen gaat het volume even zachter. Optioneel is de ach- teruitrijcamera, die zijn beeld doorgeeft aan het schermpje voor in. De krachtpatser van JVC bevat alles wat we kunnen wensen. Hoe wel? Aansluiting op het draadloze thuisnetwerk via WiFi zou ook leuk zijn. Dan kunnen we muziek draadloos doorsturen naar de auto in de garage. De KD-NX500 komt in maart op de markt voor 1199 euro. Naast de Fortwo 'coupé' komt er een cabrio met canvas schuifdakje door Rien van der Steen De Volvo XC60 concept, een auto op basis van de nieu we LandRover Freelander, heeft een 3,2 liter zescilinder lijn motor, die loopt op bio-ethanol. De uitstoot van kooldioxide is daarmee tachtig procent minder dan wanneer dezelfde motor wordt gestookt op benzine. Op dit moment zijn drie van Vol vo's modellen - C30, S40 en V50 - in negen Europese landen verkrijg baar met een FlexiFuel-motor, die bio-ethanol (E85) als brandstof kan gebruiken. Bio-ethanol wordt gewonnen uit biologische bron nen als maïs, tarwe, suikerriet of cellulose. E85 is een mengsel van 85 procent bio-ethanol en vijftien procent benzine. In de VS kan bij zo'n dui zend pompstations biobrandstof worden getankt. In Nederland is E85 (nog) nauwelijks verkrijgbaar. Mercedes C-klasse dikker en ronder De nieuwe Mercedes C - op Auto- Rai in maart te zien - wordt dikker en ronder. De auto heeft boven dien een onderstel dat de rijstijl 'herkent' en de werking van de schokdempers daarop aanpast. Standaard heeft hij onder meer ze ven airbags en krasbestendige lak. Prijzen zijn vanaf 37.400 euro. DaimlerChrysler scoort met trucks DaimlerChrysler, de grootste fabri kant van vrachtwagens ter wereld, heeft in 2006 een recordaantal van 537.000 trucks verkocht. Een jaar daarvoor waren het er 529.500. Vooral in Noord-Amerika en Azië gaan de zaken goed. Binnen het concern doen de trucks van Merce des-Benz het slecht. Mini turbodiesel ook in Nederland Mini breidt de reeks in april uit met de One en de Cooper D, de eerste Mini met dieselmotor die in ons land leverbaar wordt. De Coo per D (25.470 euro) heeft een nieu we 1.6 liter viercilinder turbodiesel met 110 pk onder de kap. De One (19.270 euro) doet het met een 1.4 liter benzinemotor met 95 pk. Nieuwe fietsdrager van Twinny Load Twinny Load heeft een nieuwe trekhaakfietsdrager. Aanpassingen aan de verlichting, uitbreiding van de garantie en een betere bevesti ging moeten van de merknaam weer een soortnaam maken. Twin ny Load heeft een miljoen fietsdra- gers verkocht, maar kreeg ook te maken met fikse concurrentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 45