Umts-mast blijft op dak flat Terneuzen Zeeland A Snelheidslimiet voor scootmobiel PROFITEER VAN COOL DEALS BIJ VAN BEEK. Weinig belangstelling voor de weekendbus van Goes naar Gent 1.000 extra bonus op veel voorraad modellen!** CITROËN 3 2 Vrijdag 9 februari 2007 pzc Dion Beuzenberg van Welzorg in Axel buigt zich over de Booster van R. Sa- man. foto Wim Kooyman Wagentjes mogen niet harder dan twaalf kilometer per uur. door Joeri Wisse AXEL - Een beetje scootmobiel kan gemakkelijk twintig kilometer per uur rijden, maar de Zeeuws- Vlaamse gemeenten hebben de maximumsnelheid vastgesteld op twaalf kilometer per uur. Dat heeft; volgens Dion Beuzen berg van Welzorg in Axel verschil lende redenen. De belangrijkste is dat krachtiger elektromotoren, die dus harder kunnen, fiks duurder zijn. Beuzenberg: „En de scootmobiels worden uiteindelijk toch van ge meenschapsgeld betaald. De ge meente heeft een zorgplicht, maar mobiliteit kun je bij wijze van spreken even goed garanderen met een Fiat als met een Merce des." Ook is het uit oogpunt van veilig heid volgens de gemeenten niet verstandig om de scootmobielen harder te laten rijden. In vergelij king met andere gemeenten, ko men senioren uit Zeeuws-Vlaande- ren er nog goed vanaf Zo heeft de gemeente Rotterdam bepaald dat de wagentjes die de gemeente sub sidieert niet harder mogen dan een stevige looppas: acht kilome ter per uur. Wie toch hard wil rijden met zijn scootmobiel, kan altijd besluiten er zélf een aan te schaffen. Nieuwe exemplaren kosten pakweg vier duizend euro, maar er zijn ook spe ciale reismodellen verkrijgbaar voor een goede duizend euro. Voor een occasion betaal je gemid deld vijftienhonderd euro, zegt Beuzenberg. De tweedehands modellen zijn vooral bij Belgen in trek. Beuzen berg: „Ik krijg zelfs wel eens klan ten uit Oostende. In België zijn de regelingen niet zo riant als in Ne derland." Vodafone ziet af van enquête onder flatbewoners Grieghof. door René Hoonhorst TERNEUZEN - De umts-mast is voor lopig nog niet van het dak van de flat aan de Terneuzense Edvard Grieghof Telecomaanbieder Vodaf one ziet af van het houden van een instemmingsprocedure. Alleen een civiele rechtszaak van bezwaar- makende bewoners kan eventueel nog leiden tot verwijdering van de zendmast. In november vorig jaar kondigde Woonstichting Clavis aan dat Vodafone een enquête zou opstar ten. Mocht blijken dat de meeste bewoners van de flat geen zend mast op het dak van het apparte mentengebouw wilden, dan zou de mast verdwijnen. Omdat een aantal bewoners een jaar daarvoor al had laten weten fel tegen de vol gens hen ziekteverwekkende stra- door Joeri Wisse terneuzen - Reizigers hebben vooralsnog weinig interesse in lijn 20, de Connexxionbus die op zater dag en zondag vijf keer vanuit Goes via Terneuzen naar Gent rijdt. Volgens woordvoerder W. Koevermans van vervoersbedrijf Connexxion zit een uitbreiding naar doordeweekse dagen er voor lopig ook niet in. Bij de introductie van de lijn, be ling van de zendmast te zijn, leek het een kwestie van tijd vóór de mast definitief uit de Edvard Grieg hof verdween. Tijd bleek echter juist het grote struikelblok. De bewoners dron gen aan op het zo snel mogelijk verwijderen van de mast. Vodafo ne liet weten dat ze negen maan den nodig heeft om een nieuwe plek te zoeken. De bewoners klom men direct in de gordijnen en kwa men nog diezelfde week zelf met een enquête. Zoals verwacht bleek daaruit dat de overgrote meerder heid van de flatbewoners de umts-mast liever gisteren dan van daag van het dak ziet verdwijnen. Vodafone hield echter vast aan de 'officiële procedure' en blijft bena drukken dat het bedrijf wettelijk Bezwaarmakers tegen zendmas ten beslissen volgende week of ze een civiele procedure tegen Vodafone aanspannen. Woon stichting Clavis wacht af. gin december vorig jaar, beloofde het vervoersbedrijf bij aantoon baar succes de frequentie van de lijn naar de Belgische stad uit te breiden andere dagen. Dat is echter voorlopig niet aan de orde. Koevermans: „De bezettings- cijfers geven tot nu toe niet het beeld wat we vooraf hadden ge hoopt. Maar december is ook een lastige tijd om een lijn te introdu ceren, zeker als die het vooral van niet verplicht is een instemmings procedure te beginnen. De enquê te is alleen een handreiking aan Clavis, de verhuurder van de flat woningen. De Woonstichting dacht haar huurders een plezier te doen, maar is intussen enigszins teleurge steld in de reactie. Directeur E. van Exter: „Ik kan me voorstellen dat bewoners de mast snel van het dak wilden hebben. Maar het lijkt me ook logisch dat Vodafone een tijdje nodig heeft voor het vinden van een nieuwe zendlocatie." Van Exter vindt het dan ook 'on verstandig' dat de bewoners de zaak op de spits dreven. „We zijn intussen maanden verder en er is niets gebeurd. Sterker: Vodafone heeft de hele instemmingsprocedu re afgeblazen, omdat het bedrijf er geen zin meer in heeft." Vodafone wacht een eventuele rechtszaak met een gerust hart af, meldt woordvoerder A. van der Ei sen. dagjesmensen en toeristen moet hebben." Koevermans vindt het nog veel te vroeg om conclusies te trekken over uitbreiding of afschaffen van de lijn. „Een nieuwe verbinding heeft tijd nodig om bekend te wor den bij de mensen. Verder hebben we hogere verwachtingen voor de zomer. Na die periode kunnen we pas goed het succes van de lijn be oordelen. Citroen C1 Séduction nu tijdelijk vanaf €7.990" U ontvangt nu tijdelijk tot €500 contante korting en rijdt daarom al een Citroën C1 Séduction vanaf €7.990 Totaal voordeel tot 500 Leaseprijs Citroén C1 vanaf 239 Actiemodel Citroën C2 Caractère Tech vanaf €12.490* Caractère Tech voordeel 900 Cool deal korting 500 Totaal voordeel tot 1.400 Er is nu al een Citroén C2 vanaf 1 Leaseprijs Citroën C2 vanaf 299 440* by het BKR te Tie! angekJgtA of informatie rag a na aftrek van Vraag uw dealer na 28 februan 20071>, de afkykoprnrndtroenn Actiemodel Citroën C3 Caractère Tech vanaf €15.300* Caractère Tech voordeel €1.700 Cool deal korting 800 Totaal voordeel tot 2.500 Er is nu al een Citroën C3 vanaf 12.390* Leaseprijs Citroën C3 vanaf 335 ingsbydrage, leges en kosten niklaar r stratiedatum 15 30 apr.l 2007 fleetklanten Actiemodel Citroën C4 Caractère vanaf €19.290* Caractère voordeel €1.300 Cool deal korting 1.700 Totaal voordeel tot 3.000 Er is nu al een Citroën C4 vanaf 17 340* Leasepnjs Citroën C4 vanaf 399 Actiemodel Citroën C5 Caractère vanaf 26.600* Caractère voordeel tot €1.500 Cool deal korting 2.000 Totaal voordeel tot 3.500 Er is nu al een Citroén CS vanaf 23.990* Leaseprijs Citroën C5 vanaf €599 Van Beek Autobedrijf Vlissingen B.V. Pres Rooseveltlaan 745, Vlissingen, tel. 0118-62 99 55 www.vanbeek.citroen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 32