Fundamentalisme
rsis
'Ze vragen me ook wat ik van Samir A. vind.
En dan zeg ik dat wat hij doet verkeerd is.' Abu ismaii, saiafistisch prediker
PZC Vrijdag 9 februari 2007 1 3
moeten haten. „Ik merk dat dit misver
stand bij veel jongeren leeft. Maar we
moeten tolerant zijn."
Volgens de AIVD komt het vaker voor
dat predikers zich gematigder uitlaten
dan ze werkelijk zijn, onder druk van
buitenstaanders. „Zoals journalisten",
zegt een woordvoerster.
Ook arabist Hans Jansen van de Uni
versiteit Utrecht fronst zijn wenkbrau
wen. Salafisten zijn volgens hem maar
op één ding uit: het stichten van een is
lamitische staat, op basis van Allahs
wetten. De jihad, de gewapende strijd
tegen ongelovigen, mag daarvoor wor
den gebruikt.
Dat predikers zich op veelal hoger op
geleide jongeren richten noemt hij lo
gisch. „Zij groeien op in een gezin
waarvan de ouders uit desolate gebie
den in Marokko komen. Die jongens
zoeken een intellectuele invulling van
hun geloof Dat krijgen ze van huis uit
niet mee. Zij zijn ontvankelijk voor
zo'n boodschap."
Hij begrijpt dat de AIVD de salafisten
in de gaten houdt. „Er hoeft er maar
één te zijn die het wat te letterlijk
neemt en je hebt een nieuwe Moham
med B." Toch is het bestuur van de Al
Islam moskee in Roermond blij met de
komst van Abu Ismail. „Jongeren han
gen op straat of in de disco. Ze worden
blootgesteld aan verleidingen. Dat is
niet goed. Soms raken ze op het crimi
nele pad. We hopen hen met deze bij
eenkomsten daarvan te weerhouden."
hrlkbeeld van de AIVD en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding verbeeld in een fotomontage: jeugd in een shirt van terrorist Osama bin Laden. Foto's ANP/EPA fotomontage Ronald Visser
Een aantal draagt traditionele kledij en
heeft een baard. Een schrijfblok ligt op
hun tafeltje, pennen gaan rond. Voor
hen, aan een tafel, zit Abu Ismail. Hij
geeft vandaag een 'cursus' over 'de wa
re islam'.
Abu Ismail is één van de circa twintig
predikers die het land afreizen om ziel
tjes te winnen voor het salafistisch ge-
dachtengoed. Aanhangers van die stro
ming streven naar een terugkeer van
de zuivere islam uit de tijd van de pro
feet Mohammed en invoering van de
sharia, de islamistische wetgeving.
De AIVD en de Nationaal Coördinator
Terrorismebestrijding maken zich zor
gen over de groeiende aanhang van
het salafisme, dat in de ogen van beide
diensten 'anti-westers van aard is en in
tegratie in de Nederlandse samenle
ving tegenwerkt'. Het maakt jongeren
vatbaar voor radicalisering, denken ze.
Abu Ismail spreekt op een dwingende
toon door zijn microfoontje. Zijn toe
hoorders, tussen de 12 en 25 jaar oud,
luisteren gedisciplineerd. Zijn verhaal
gaat over bewust met het geloof bezig
zijn en over 'tawheed', de éénheid van
God. „Alleen hij mag aanbeden wor
den."
Abu Ismail maakt na de derde van zijn
vier lessen, die hij geeft in het Neder
lands, even tijd. Ja, hij weet dat de AI
VD hem volgt. Een hetze, vindt hij. „Ik
zie het juist als mijn belangrijkste taak
jongeren er van te weerhouden hetzelf
de pad op te gaan als Mohammed B.
Ze vragen me ook wat ik van Samir A.
vind. En dan zeg ik dat wat hij doet
verkeerd is."
Tijdens de cursus benadrukt Abu Is
mail dat moslims niet-gelovigen niet
war
Abderahman (23) en Brahim (17) volgden in de Edese moskee El Moahédin een
cursus in 'de ware islam' van Suyhab Salaam, zoon van de Tilburgse imam die
demissionair minister Rita Verdonk de hand weigerde. Abderahman heeft een pun
tig baardje en draagt een gewaad.
„Kunnen zijn wie ik ben lijkt me goed voor de integratie. Ik weet dat de AIVD zich
druk maakt om salafisten, maar we keuren geweld af. We volgen een goede midden
weg, niet te soft, niet te extremistisch. Sporadisch komt er wel iemand met radicale
ideeën, maar geleerden als Suyhab brengen die op het rechte pad. Het is juist een ge
vaar als zo iemand zelf op zoek gaat en bij een dwaalleer uitkomt"
Hij vindt het belangrijk de zuivere islam te volgen.
„Onze ouders waren gastarbeiders, lager geschoold en hadden het druk met hun
plek vinden in Nederland. Daardoor gaan ze losser om met hun geloof. Wij nemen
nu de kans er meer mee te doen."
Brahim, met leren jack aan en een zware zilveren ketting om de hals, verdiept zich
net als veel van zijn vrienden in het geloof. „Het is een beetje mode na de aanslagen
in Amerika.
De islam kwam steeds negatiefin het nieuws, dan ga je je afvragen: is mijn geloof
slecht? In Ede heb je vijf of zes jongens die best wel fanatiek zijn. Die komen op je
af en nodigen je uit: wil je meer weten over de islam? Dan en dan is er een cursus
of een lezing."
Zijn geloofsopvatting is strikter dan de traditionele Marokkaanse variant waar
zijn vader in gelooft, beaamt hij. „Het is de zuivere islam, los van cultuur. Ik heb
Marokkaanse vrienden, maar ook Egyptische, Irakese en Nederlandse. Al variëren
de culturen, ons geloof kunnen we zo delen."