Fundamentalisme rsis 'Ze vragen me ook wat ik van Samir A. vind. En dan zeg ik dat wat hij doet verkeerd is.' Abu ismaii, saiafistisch prediker PZC Vrijdag 9 februari 2007 1 3 moeten haten. „Ik merk dat dit misver stand bij veel jongeren leeft. Maar we moeten tolerant zijn." Volgens de AIVD komt het vaker voor dat predikers zich gematigder uitlaten dan ze werkelijk zijn, onder druk van buitenstaanders. „Zoals journalisten", zegt een woordvoerster. Ook arabist Hans Jansen van de Uni versiteit Utrecht fronst zijn wenkbrau wen. Salafisten zijn volgens hem maar op één ding uit: het stichten van een is lamitische staat, op basis van Allahs wetten. De jihad, de gewapende strijd tegen ongelovigen, mag daarvoor wor den gebruikt. Dat predikers zich op veelal hoger op geleide jongeren richten noemt hij lo gisch. „Zij groeien op in een gezin waarvan de ouders uit desolate gebie den in Marokko komen. Die jongens zoeken een intellectuele invulling van hun geloof Dat krijgen ze van huis uit niet mee. Zij zijn ontvankelijk voor zo'n boodschap." Hij begrijpt dat de AIVD de salafisten in de gaten houdt. „Er hoeft er maar één te zijn die het wat te letterlijk neemt en je hebt een nieuwe Moham med B." Toch is het bestuur van de Al Islam moskee in Roermond blij met de komst van Abu Ismail. „Jongeren han gen op straat of in de disco. Ze worden blootgesteld aan verleidingen. Dat is niet goed. Soms raken ze op het crimi nele pad. We hopen hen met deze bij eenkomsten daarvan te weerhouden." hrlkbeeld van de AIVD en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding verbeeld in een fotomontage: jeugd in een shirt van terrorist Osama bin Laden. Foto's ANP/EPA fotomontage Ronald Visser Een aantal draagt traditionele kledij en heeft een baard. Een schrijfblok ligt op hun tafeltje, pennen gaan rond. Voor hen, aan een tafel, zit Abu Ismail. Hij geeft vandaag een 'cursus' over 'de wa re islam'. Abu Ismail is één van de circa twintig predikers die het land afreizen om ziel tjes te winnen voor het salafistisch ge- dachtengoed. Aanhangers van die stro ming streven naar een terugkeer van de zuivere islam uit de tijd van de pro feet Mohammed en invoering van de sharia, de islamistische wetgeving. De AIVD en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding maken zich zor gen over de groeiende aanhang van het salafisme, dat in de ogen van beide diensten 'anti-westers van aard is en in tegratie in de Nederlandse samenle ving tegenwerkt'. Het maakt jongeren vatbaar voor radicalisering, denken ze. Abu Ismail spreekt op een dwingende toon door zijn microfoontje. Zijn toe hoorders, tussen de 12 en 25 jaar oud, luisteren gedisciplineerd. Zijn verhaal gaat over bewust met het geloof bezig zijn en over 'tawheed', de éénheid van God. „Alleen hij mag aanbeden wor den." Abu Ismail maakt na de derde van zijn vier lessen, die hij geeft in het Neder lands, even tijd. Ja, hij weet dat de AI VD hem volgt. Een hetze, vindt hij. „Ik zie het juist als mijn belangrijkste taak jongeren er van te weerhouden hetzelf de pad op te gaan als Mohammed B. Ze vragen me ook wat ik van Samir A. vind. En dan zeg ik dat wat hij doet verkeerd is." Tijdens de cursus benadrukt Abu Is mail dat moslims niet-gelovigen niet war Abderahman (23) en Brahim (17) volgden in de Edese moskee El Moahédin een cursus in 'de ware islam' van Suyhab Salaam, zoon van de Tilburgse imam die demissionair minister Rita Verdonk de hand weigerde. Abderahman heeft een pun tig baardje en draagt een gewaad. „Kunnen zijn wie ik ben lijkt me goed voor de integratie. Ik weet dat de AIVD zich druk maakt om salafisten, maar we keuren geweld af. We volgen een goede midden weg, niet te soft, niet te extremistisch. Sporadisch komt er wel iemand met radicale ideeën, maar geleerden als Suyhab brengen die op het rechte pad. Het is juist een ge vaar als zo iemand zelf op zoek gaat en bij een dwaalleer uitkomt" Hij vindt het belangrijk de zuivere islam te volgen. „Onze ouders waren gastarbeiders, lager geschoold en hadden het druk met hun plek vinden in Nederland. Daardoor gaan ze losser om met hun geloof. Wij nemen nu de kans er meer mee te doen." Brahim, met leren jack aan en een zware zilveren ketting om de hals, verdiept zich net als veel van zijn vrienden in het geloof. „Het is een beetje mode na de aanslagen in Amerika. De islam kwam steeds negatiefin het nieuws, dan ga je je afvragen: is mijn geloof slecht? In Ede heb je vijf of zes jongens die best wel fanatiek zijn. Die komen op je af en nodigen je uit: wil je meer weten over de islam? Dan en dan is er een cursus of een lezing." Zijn geloofsopvatting is strikter dan de traditionele Marokkaanse variant waar zijn vader in gelooft, beaamt hij. „Het is de zuivere islam, los van cultuur. Ik heb Marokkaanse vrienden, maar ook Egyptische, Irakese en Nederlandse. Al variëren de culturen, ons geloof kunnen we zo delen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13