In Motel Insomnia h Cultuur Gekunsteld liefdesdrama Blind bewijst dat scenario schrijven een vak apart is Cabaretier Richard Groenendijk brengt za terdag een reprisevoorstelling van De adem van de Nachtchinees in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Naam: Richard Groenendijk Leeftijd: 34 jaar Woonplaats: Rotterdam Beroep: Cabaretier en tekstschrijver )e bent geboren in Dirksland, geen Zeeuw dus, zoals je zelf vaak benadrukt. Ben je inmiddels Rotterdammer geworden? Dat is een beetje half/half. Toen ik 18 was, had ik op Flakkee niks meer te zoeken. Nu ik inmiddels 34 ben, vind ik het heerlijk de stad even te ontvluchten en weer op het platteland door het dorp te fietsen. Ik heb niet het gevoel Rotterdammer te zijn, maar ik vind het wel een fijne stad om te wonen. Het maakt in feite ook niet uit waar je bent, maar hoe je in je vel zit. Je neemt tenslotte altijd jezelf mee. Dankzij de positieve recensies en de enthousiaste ontvangst van De adem van de Nachtchinees maak je nu een reprisetoumee? Ja en daar ben ik ook hartstikke trots op. Dat durf ik nu wel gewoon te erkennen. Ik ben jarenlang bezig geweest met hard werken en me steeds te verbeteren. Nu neem ik ook even de tijd ervan te genieten. Blijft het voor jezelf boeiend tijdens zo'n tweede toernee? Nadat ik er een jaar mee had opgetreden, ben ik vier maanden op pad geweest met de productie Liedjes van Toon met een groep met twaalf mensen. Dat was een leuke afwisseling. Een hele eer om liedjes van die man te kunnen zingen. Daarna had ik er ook weer veel zin in met m'n eigen voorstelling verder te gaan. Hier en daar is er een kleine verande ring in met een liedje. Dat houdt me scherp. Waarom koos je destijds eerst voor communicatie-wetenschappen? Weet je dat alle toneelscholen me destijds hadden afgewezen? En eerlijk gezegd wist ik echt niet wat de Kleinkunstacademie was. Ik dacht echt dat je daar leerde broches te maken of zo, kleine kunst dus. Toen ben ik maar Communicatie en Theater gaan studeren en wilde ik PR-man worden binnen de theatersector. Daar heb ik nu nog het gemak van dat ik teksten voor publiciteitsmateriaal zo uit mijn mouw schud en me bemoei met de druktechniek van posters. De medewerksters van het impressariaat worden er soms gek van. Je regisseur Dennis van Galen is vooral een toneelman, waarom die keuze? Hij kent me en houdt me daarom aanvankelijk binnen en strak kader. De voorstelling was eerst tweemaal drie kwartier en nu al tweemaal een uur. Het was zijn idee te beginnen met een monoloog van Kniertje uit Op Hoop van Zegen. Zelf vond ik dat aanvankelijk verschrikkelijk. Maar de recensies waren er laaiend enthousiast over. Er onstaat wat wrijving door in de zaal. Pas later valt het op z'n plek Dennis heeft daar kijk op, maar eigenlijk zou ik dat het liefst meteen maar even willen uitleggen aan de mensen. Waarom moeten de mensen komen kijken zaterdag in Vlissingen of op 14 april in Heinkenszand? - Omdat het een mooi programma is. Met een lach en een traan en van uit mijn hart gemaakt. Ik ben dan geen Zeeuw, maar heb wel in dit ge bied mijn wortels, dus zien ze wat deze klei heeft voortgebracht. v De 'lobby' van Hotel Insomnia. Oude timmerfabriek in Vlissingen decor van culturele manifestatie. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Achteraf gezien is het misschien maar goed ook dat er niet echt gelogeerd mag worden, want een verblijf in Motel Insom nia - dat vanavond met een specta culaire voorstelling wordt ingewijd - zou op zijn minst een enerveren de nachtrust opleveren. Neem de derde kamer, ingericht door kunstenaar Loek Grootjans. Wie die betreedt, wordt overval len door lichteffecten en oorverdo vende muziek, die aanzetten tot dansen. De kamer is echter hele maal ingericht op rust. Zelfs staan is er vrijwel onmogelijk. Motel Insomnia is een initiatief van Stichting het Zuidlicht, dat in 2005 al de manifestatie Mijn Do mein organiseerde in de even ver derop gelegenen zware plaatwerke rij. „We willen heel graag met het Scheldeterrein aan de gang blij ven", zegt Onno Bakker. „Er ligt hier nu eenmaal veel historie én veel toekomst." Een van de plannen is een hotel in de oude timmerfabriek. „Dat gaat nog heel lang duren", zegt Bakker. „Daarom hebben wij er alvast een motel van gemaakt, ook als meta foor: het is een tijdelijke verblijf plaats waar je komt en ook weer weggaat. Slapen is niet toegestaan, vandaar 'insomnia', slapeloosheid. „Het motel moet ook een bepaal de rusteloosheid teweegbrengen." Het karakteristieke gebouw is, on der regie van vormgever Jan Melis, omgetoverd tot wat bijna een echt hotel zou kunnen zijn. Bezoekers worden ontvangen in de receptie, Blind, waarmee regisseur en scena rist Tamar van den Dop haar speel filmdebuut maakt, verhaalt over de liefdesrelatie tussen de blinde jongen Ruben en Marie, een vrouw met sneeuwwitte haren en een bleek, pokdalig gezicht, die zo maar in een horrorfilm zou pas sen, maar juist heel lief en kwets baar is. Ze worden gekoppeld aan elkaar doordat Rubens moeder een voor lezeres voor haar onhandelbare zoon zoekt. Er bloeit iets moois op tussen de twee, totdat de medi sche wetenschap roet in het eten gooit en Ruben na een operatie weer kan zien. Marie wacht zijn ge nezing niet af; ze is bang dat ook zijn liefde niet (meer) blind is. Over het acteren in Blind valt niets dan goeds te melden. Van den Dop - zelf een begenadigd actrice - bewees al in haar korte film Lot dat ze een talentvol acteursregis- Film van Tamar van den Dop. Met: Halina Reijn, Joren Seldeslachts e.a. Te zien in CineCity in Vlissingen. door Francois Stienen seur is. Halina Reijn is door de ste vige schmink nauwelijks herken baar, maar haar intensiteit en zeg gingskracht zijn er niet minder door. Veel indruk maakt ook de de buterende, 20-jarige Joren Selde slachts, die van een vervelende pu ber in een gerijpte, maar nog steeds kwetsbare adolescent trans formeert. Jan Decleir heeft als dok ter Verbeecke te weinig materiaal om te kunnen excelleren en ook Katelijne Verbeke, als de moeder, komt er in het scenario een beetje bekaaid vanaf. Dat de gepassioneerde liefdesrela tie die Dop wil uitbeelden niet tot vlammen komt, ligt niet zozeer aan de acteurs als wel aan het sce nario, waarin te veel aandacht is besteed aan allerlei symbolisch be doelde uiterlijkheden, zoals de so ber ingerichte, kleurloze interieurs en het overigens prachtig in beeld gebrachte landschap bedekt met veel sneeuw- en ijsvlaktes. Ook de in dit soort Nederlandse films vreemd genoeg nooit afwezige flashbacks voegen niets toe aan het verhaal. Ze roepen door hun vaagheid vooral irritatie op. Wanneer er dan ergens in de film ook nog eens vrijwel letterlijk ge vraagd wordt of liefde blind is, valt definitief de bodem weg onder dit gekunstelde liefdesdrama. Scena rio schrijven is en blijft een vak apart. Het wordt in Nederland he laas door slechts zeer weinigen be heerst. Hugh Jackman in de film The Prestige. 3 6 Donderdag 8 februari 2007 PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 54