Alleen containers Kritiek Van Liere op Van Gelder Nieuwe jas De krant 10 weken voor €15! D?r riAj 5 Aanpassingen voor containerterminal Vlissingen-Oost 2 Dinsdag 6 februari 2007 PZC jaupeterbalkenende Jr e kunt wel uit Zeeland weggaan. Maar Zeeland verdwijnt I niet uit jou. Aan mijn jeugd in Biezelinge en Goes (waar ik I op school ging) bewaar ik warme herinneringen. Ik houd an de weidsheid van het Zeeuwse landschap en van het ge voel van vrijheid dat daarbij hoort. Maar ook van de saamho righeid en beschutting die je in veel Zeeuwse dorpen en ste den vindt. In Zeeland leerde ik om me heen kijken. Er werd bij ons thuis stevig gediscussieerd over allerlei zaken, dichtbij en ver weg. En zolang ik me herinner, was de Provinciale Zeeuwse Courant daarbij een bron van informatie. Een ver trouwde huisgenoot. Mijn ouders lezen de krant nog steeds. Ook op mijn ministerie is de PZC voorhanden. En het doet me telkens weer genoegen als tij dens de wekelijkse persconferen tie een journalist van de PZC zijn vinger opsteekt om een kriti sche vraag te stellen. Het is bijzonder dat een krant met zo'n lange traditie (bijna 250 jaar!) nog steeds een vitale rol speelt in het dagelijks leven van zoveel lezers. Nu gaat de PZC over op tabloid-formaat. De redactie belooft ons een puntiger, helderder krant die zich sterk blijft onderscheiden door een Zeeuwse invalshoek. Dat laatste is van grote waarde. De kracht van de PZC is juist dat het echt een krant voor Zeeland is. Ik hoop bijvoorbeeld dat het nieuwe formaat genoeg ruimte biedt om mooie foto's van het karakteristieke Zeeuwse landschap te blijven publiceren. Van het fotografische werk van de heren Riemens genoot en geniet ik zeer. En wie zou 'Buitengebied' willen missen? Ook de getoonde aandacht voor Zeeuws ondernemerschap is en blijft van groot belang. De krant krijgt een nieuwe jas. Maar ik hoop dat haar twee kernfuncties niet zullen veranderen: een spiegel van het Zeeuwse leven in al zijn facetten en - over de dijken en duinen heen - een open venster op de wereld. De kracht van de PZC is dat het echt een krant voor Zeeland is COLOFON DIRECTIE Directeur: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen pjansen@pzc.nl Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl CENTRALE REDACTIE Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500. redactie @pzc.nl KANTOREN Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111 -454650 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ADVERTENTIES Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Personeelsadvertenties: 076-5312240 Business to business; onroerend goed: 076-5312277 Familieberichten: 076-5312550, ma t/m vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Auteursrecht voorbehouden. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. De door u aan ons verstrek te gegevens hebben wij opgenomen in een bestand, dat wordt gebruikt voor on ze (abonnementen) administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevan te diensten en producten van de titels en de werkmaatschappijen van de Koninklij ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge selecteerde derden. Als u op deze infor matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus 99, 7300 AB Apeldoorn. KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis 0800-0231231 maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00 uur, zaterdag 8.00-12.00 uur. D Ik neem de krant 10 weken voor 15 en D Ik neem een proefabonnement van aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15. Ik betaal vervolgens per kwartaal 61,50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, via automatische incasso ('k heb de laaiste 3 mnd geen proef gehad) Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast abonnement met automatische betaling Straat .-<! Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Geboortedatum Ingangsdatum Ik machtig de PZC 0 Rekeningnummer m het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven Handtekening K| De PZC. goal zorgvuldig om met persooncgegeveni In hei colofon liefi u nadere Informal» door Rob Paardekam KRUININGEN - Burgemeester C. van Liere van Noord-Beveland vindt dat commissaris van de koningin W. van Gelder niet sterk heeft ge handeld toen Van Liere het slacht offer werd van roddels over drank misbruik. Ook heeft hij een sollici tatiegesprek met de Reimerswaal- se vertrouwenscommissie als bui tengewoon onplezierig ervaren. Dat blijkt uit het verslag van het verhoor dat Van Liere heeft afge legd bij de politie, nadat raadslid M. Weststrate van Leefbaar Rei- merswaal een boekje had openge daan over de procedure rondom de burgemeestersbenoeming van twee jaar geleden. Van Liere was een belangrijke kan didaat, maar werd gedurende de procedure geconfronteerd met een roddel in de vertrouwenscommis sie dat hij veel alcohol zou gebrui ken. Bij de politie zette hij vraagtekens bij de rol van de commissaris. Van Liere waardeert het dat Van Gel der het gerucht heeft ontkracht, maar vindt dat hij zich veel indrin gender met de zaak had moeten bemoeien. Hij denkt dat de roddel nu toch een rol heeft gespeeld in het vervolg van de procedure. Ook het tweede gesprek met de vertrouwenscommissie vond Van Liere 'buitengewoon onplezierig'. Met name een opmerking van lid J. Sinke (SGP) viel verkeerd. „Hij zei dat ik gewerkt had in een ge meente met bordelen en haalde zijn neus op als teken dat dit voor hem zeer afkeurenswaardig was. De toonzetting in de tweede ron de was schimpend." Verbrugge wacht niet op terminal die er misschien nooit komt. door Ben Jansen VLISSINGEN - Vol ongeduld heeft di recteur Martin Verbrugge van Ver- brugge Terminals de gang van za ken rond de plannen voor de Wes- terschelde Container Terminal (WCT) gevolgd. Ook in de markt waarin Verbrugge actief is (papier, houtpulp en andere zogenaamde forrest productsgaat steeds meer vracht in containers. „Als je die tendens niet volgt, doe je niet meer mee. Zo eenvoudig is het." Aanvankelijk had Verbrugge zijn plannen afgestemd op de aanleg van de WCT. Als die er al komt, dan duurt het zeker tot 2012 voor dat aan de oever van de Wester- schelde de eerste containers kun nen worden gelost. De eerste fase van de Verbrugge Container Ter minal (VCT) aan de Quarleshaven is twee jaar eerder klaar. Twee.cru ciale jaren voor een ondernemer met groeidrift. De vraag of zijn VCT-plan de WCT in de wielen rijdt, laat Ver brugge onbeantwoord. „Het is voor mij geen kwestie van de WCT óf ons plan", zegt hij diplo matiek. „Ik ga ervan uit dat beide er komen. We willen in elk geval zélf het initiatief nemen." Zonder grote containerterminal is Vlissingen-Oost - Verbrugge zegt het gekscherend - een 'aardappel haven'. In die situatie wordt het 'bij zijn bedrijf lastig de bestaande werkgelegenheid (achthonderd ba nen) te behouden. „Want dan ha ken klanten af." De Verbrugge-locatie lijkt aantrek kelijk voor containeroverslag. De duintjes en het strand van de Ka- loot blijven onaangetast, zodat geen natuurcompensatie nodig is. Blijft over de mogelijke hinder die de aan- en afvoer van containers over de weg en het spoor oplevert. Of die laadkisten nu op de WCT of de VCT worden overgeslagen, maakt niet uit voor de overlast die het vervoer ervan veroorzaakt. Verbrugge gaat ervan uit dat 60 tot 75 procent van de containers per VCT tegen WCT Capaciteit: 2,6 (VCT) tegen 2 miljoen containers (WCT) Kadelengte: 1800 (VCT) tegen 2000 m (WCT) Oppervlakte: 160 (VCT) tegen 140 ha (WCT) Aantal kranen: 15 (VCT) tegen 13 (WCT) Kosten: 248 miljoen euro (VCT) tegen 630 miljoen euro (WCT) Werkgelegenheid: 800 (VCT) te gen 850 banen (WCT) Beschikbaar: 2010 (VCT) tegen 2012 (WCT) Door- en aanvoer van containers over water: 60 tot 75 procent (VCT) 44 tot 86 procent (WCT) Oost-Souburg Meerboeien verdwijnen uit de havenmonding Verruiming havenmond De capaciteit van een containerschip en een containerterminal wordt uitgedrukt in TEU. TEU= twenty feet equivalent unit ofwel een (korte) 20-voetscontainer. Capaciteit van: - groot containerschip 11.000 teu - vrachtwagen 2 teu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2