Alleen containers
Kritiek Van Liere op Van Gelder
Nieuwe jas
De krant 10 weken voor €15!
D?r
riAj 5
Aanpassingen voor containerterminal Vlissingen-Oost
2 Dinsdag 6 februari 2007 PZC
jaupeterbalkenende
Jr e kunt wel uit Zeeland weggaan. Maar Zeeland verdwijnt
I niet uit jou. Aan mijn jeugd in Biezelinge en Goes (waar ik
I op school ging) bewaar ik warme herinneringen. Ik houd
an de weidsheid van het Zeeuwse landschap en van het ge
voel van vrijheid dat daarbij hoort. Maar ook van de saamho
righeid en beschutting die je in veel Zeeuwse dorpen en ste
den vindt. In Zeeland leerde ik om me heen kijken. Er werd
bij ons thuis stevig gediscussieerd over allerlei zaken, dichtbij
en ver weg. En zolang ik me herinner, was de Provinciale
Zeeuwse Courant daarbij een bron van informatie. Een ver
trouwde huisgenoot. Mijn ouders lezen de krant nog steeds.
Ook op mijn ministerie is de PZC voorhanden. En het doet
me telkens weer genoegen als tij
dens de wekelijkse persconferen
tie een journalist van de PZC
zijn vinger opsteekt om een kriti
sche vraag te stellen.
Het is bijzonder dat een krant
met zo'n lange traditie (bijna
250 jaar!) nog steeds een vitale rol speelt in het dagelijks leven
van zoveel lezers. Nu gaat de PZC over op tabloid-formaat. De
redactie belooft ons een puntiger, helderder krant die zich
sterk blijft onderscheiden door een Zeeuwse invalshoek. Dat
laatste is van grote waarde. De kracht van de PZC is juist dat
het echt een krant voor Zeeland is. Ik hoop bijvoorbeeld dat
het nieuwe formaat genoeg ruimte biedt om mooie foto's van
het karakteristieke Zeeuwse landschap te blijven publiceren.
Van het fotografische werk van de heren Riemens genoot en
geniet ik zeer. En wie zou 'Buitengebied' willen missen? Ook
de getoonde aandacht voor Zeeuws ondernemerschap is en
blijft van groot belang. De krant krijgt een nieuwe jas. Maar ik
hoop dat haar twee kernfuncties niet zullen veranderen: een
spiegel van het Zeeuwse leven in al zijn facetten en - over de
dijken en duinen heen - een open venster op de wereld.
De kracht van de PZC
is dat het echt een
krant voor Zeeland is
COLOFON
DIRECTIE
Directeur: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
pjansen@pzc.nl
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
CENTRALE REDACTIE
Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500. redactie @pzc.nl
KANTOREN
Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus
145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769
Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111 -454650
Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst,
0114-371379
ADVERTENTIES
Noord- en Midden-Zeeland:
0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Personeelsadvertenties: 076-5312240
Business to business; onroerend goed:
076-5312277
Familieberichten: 076-5312550, ma t/m
vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur
Publicatierecht beeldende kunst via
Beeldrecht.
Auteursrecht voorbehouden.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV. De door u aan ons verstrek
te gegevens hebben wij opgenomen in
een bestand, dat wordt gebruikt voor on
ze (abonnementen) administratie en om u
te (laten) informeren over voor u relevan
te diensten en producten van de titels en
de werkmaatschappijen van de Koninklij
ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge
selecteerde derden. Als u op deze infor
matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte
lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus
99, 7300 AB Apeldoorn.
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis
0800-0231231
maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00
uur, zaterdag 8.00-12.00 uur.
D Ik neem de krant 10 weken voor 15 en D Ik neem een proefabonnement van
aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15.
Ik betaal vervolgens per kwartaal 61,50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
via automatische incasso ('k heb de laaiste 3 mnd geen proef gehad)
Stuur de bon naar
PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast
abonnement met automatische betaling
Straat
.-<! Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Geboortedatum
Ingangsdatum
Ik machtig de PZC 0
Rekeningnummer
m het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven
Handtekening
K| De PZC. goal zorgvuldig om met persooncgegeveni In hei colofon liefi u nadere Informal»
door Rob Paardekam
KRUININGEN - Burgemeester C. van
Liere van Noord-Beveland vindt
dat commissaris van de koningin
W. van Gelder niet sterk heeft ge
handeld toen Van Liere het slacht
offer werd van roddels over drank
misbruik. Ook heeft hij een sollici
tatiegesprek met de Reimerswaal-
se vertrouwenscommissie als bui
tengewoon onplezierig ervaren.
Dat blijkt uit het verslag van het
verhoor dat Van Liere heeft afge
legd bij de politie, nadat raadslid
M. Weststrate van Leefbaar Rei-
merswaal een boekje had openge
daan over de procedure rondom
de burgemeestersbenoeming van
twee jaar geleden.
Van Liere was een belangrijke kan
didaat, maar werd gedurende de
procedure geconfronteerd met een
roddel in de vertrouwenscommis
sie dat hij veel alcohol zou gebrui
ken.
Bij de politie zette hij vraagtekens
bij de rol van de commissaris. Van
Liere waardeert het dat Van Gel
der het gerucht heeft ontkracht,
maar vindt dat hij zich veel indrin
gender met de zaak had moeten
bemoeien. Hij denkt dat de roddel
nu toch een rol heeft gespeeld in
het vervolg van de procedure.
Ook het tweede gesprek met de
vertrouwenscommissie vond Van
Liere 'buitengewoon onplezierig'.
Met name een opmerking van lid
J. Sinke (SGP) viel verkeerd. „Hij
zei dat ik gewerkt had in een ge
meente met bordelen en haalde
zijn neus op als teken dat dit voor
hem zeer afkeurenswaardig was.
De toonzetting in de tweede ron
de was schimpend."
Verbrugge wacht niet
op terminal die er
misschien nooit komt.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Vol ongeduld heeft di
recteur Martin Verbrugge van Ver-
brugge Terminals de gang van za
ken rond de plannen voor de Wes-
terschelde Container Terminal
(WCT) gevolgd. Ook in de markt
waarin Verbrugge actief is (papier,
houtpulp en andere zogenaamde
forrest productsgaat steeds meer
vracht in containers. „Als je die
tendens niet volgt, doe je niet
meer mee. Zo eenvoudig is het."
Aanvankelijk had Verbrugge zijn
plannen afgestemd op de aanleg
van de WCT. Als die er al komt,
dan duurt het zeker tot 2012 voor
dat aan de oever van de Wester-
schelde de eerste containers kun
nen worden gelost. De eerste fase
van de Verbrugge Container Ter
minal (VCT) aan de Quarleshaven
is twee jaar eerder klaar. Twee.cru
ciale jaren voor een ondernemer
met groeidrift.
De vraag of zijn VCT-plan de
WCT in de wielen rijdt, laat Ver
brugge onbeantwoord. „Het is
voor mij geen kwestie van de
WCT óf ons plan", zegt hij diplo
matiek. „Ik ga ervan uit dat beide
er komen. We willen in elk geval
zélf het initiatief nemen."
Zonder grote containerterminal is
Vlissingen-Oost - Verbrugge zegt
het gekscherend - een 'aardappel
haven'. In die situatie wordt het
'bij zijn bedrijf lastig de bestaande
werkgelegenheid (achthonderd ba
nen) te behouden. „Want dan ha
ken klanten af."
De Verbrugge-locatie lijkt aantrek
kelijk voor containeroverslag. De
duintjes en het strand van de Ka-
loot blijven onaangetast, zodat
geen natuurcompensatie nodig is.
Blijft over de mogelijke hinder die
de aan- en afvoer van containers
over de weg en het spoor oplevert.
Of die laadkisten nu op de WCT
of de VCT worden overgeslagen,
maakt niet uit voor de overlast die
het vervoer ervan veroorzaakt.
Verbrugge gaat ervan uit dat 60 tot
75 procent van de containers per
VCT tegen WCT
Capaciteit: 2,6 (VCT) tegen 2
miljoen containers (WCT)
Kadelengte: 1800 (VCT) tegen
2000 m (WCT)
Oppervlakte: 160 (VCT) tegen
140 ha (WCT)
Aantal kranen: 15 (VCT) tegen
13 (WCT)
Kosten: 248 miljoen euro (VCT)
tegen 630 miljoen euro (WCT)
Werkgelegenheid: 800 (VCT) te
gen 850 banen (WCT)
Beschikbaar: 2010 (VCT) tegen
2012 (WCT)
Door- en aanvoer van containers
over water: 60 tot 75 procent
(VCT) 44 tot 86 procent (WCT)
Oost-Souburg
Meerboeien
verdwijnen uit
de havenmonding
Verruiming
havenmond
De capaciteit van een containerschip en een
containerterminal wordt uitgedrukt in TEU.
TEU= twenty feet equivalent unit
ofwel een (korte) 20-voetscontainer.
Capaciteit van:
- groot containerschip 11.000 teu
- vrachtwagen 2 teu