Ontwerpers versieren ïotelkamers New Beauty toont cosmetische snufjes W13 Final Fantasy tl Afslanken Scannertje Blaffen zaterdag Edward van Vliet gaat voor oosterse sferen in Hotel Derion. Anja Sparidaans Meer informatie: www.derlon.comwww.chateau- hotels.nl, wiviv.herbergde- waard.nl, www.lutesuites.com, w ww.nl-hotel.com Er komen steeds meer designhotels in Nederland. Steeds vaker zijn ze ingericht door ontwerpers van ei gen bodem. Ze richten zich op de designliefhebber, die er net als thuis een uitgedachte omgeving aantreft. Met een dito horecaconcept. „Mensen willen verrast worden en met verhalen thuis kunnen komen", vertelt ontwerper Henk Vos. - dien gaan spullen in hotels eer der kapot dan thuis. Dat stelt ei sen aan betaalbaarheid en ver vangbaarheid." Ook om die reden heeft hij voor het hotelkamermeubilair (in ternationaal gerenommeerde designs gekozen. Helemaal vol gens zijn handschrift mixt hij klassiek met modern. Dus ont werpen van Le Corbusier en Rietveld met die van Mare NewsonenRoderik Vos. Licht kunstenaar Ing'o Maurer teken de voor het lichtontwerp. In de Lute Suites gaf Wanders polderdesign van de hand van Edward van Vliet, Maarten Baas, Jurgen Bey en Bertjan Pot een plekje. Jasper Morrison en Philippe Starck zorgen voor een internationaal tintje. Toch heeft hij voornamelijk met al bestaan de, eigen ontwerpen gewerkt.. „Ik heb er geen showroom van willen maken, maar als ontwer per maak ik zelf ook producten. Logisch dat ik die ook heb ver werkt." Gjalt Pilat heeft De Waard en kel met producten van Pilat Pilat ingericht. De herberg is ook winkel voor de verkoop van meubels en kunst. „We hebben speciaal voor het hotel ontwer pen gemaakt, maar die zijn later ook in onze collectie opgeno men. Zo versterkt het één het an der." Edward van Vliet gebruikt wel wat producten van derden, maar ontwerpt voor hotelprojec ten meestal eigen meubelen en accessoires. Zo bedacht hij voor Derion de Alistair kroonluchter, die nu bij Quasar in productie is. De stof voor de poefs in Nl-Hotel liet hij speciaal weven in Casablanca. Wf os heeft bij zijn ontwerp, van het Kruisherenhotel oude en nieuwe elementen agevoegd. 1"T"*1 N foto's GPD Verrassing en gastvrijheid. Dat zijn volgens ontwerper Henk Vos de twee belangrijkste ingrediënten die het Kruisheren- hotel in Maastricht zo succesvol maken. Internationale media trekken massaal naai1 Limburg om reportages te maken over dit kloostercomplex met aanpalen de gotische kerk die door hem in 2002 tot hotel werd omgevormd. De ontwerper kreeg van eige naar Camille Oostwegel, ook van onder meer Chateau St. Ger- lach, nagenoeg carte blanche. „Hij wist wat hij wilde, maar heeft mij zijn ideeën verder la ten uitwerken." Het moet gezegd: wat de gasten aantreffen, is spectaculair. Het monumentale gebouw uit 1438 werd eerst gerestaureerd. Vóór de historische muren plaatste Vos een zelfstandig pand, met moderne glazen puien. De recep tie is een'sculptuur in dë vorm van een ei, het restaurant zweeft midden in de kerk en al taarnissen zijn in gebruik als loungehoeken. In de hotelkamer is met open badkamers gewerkt en met spannende doorkijkjes. Allemaal gemaakt om gasten te prikkelen. „Mensen willen ver rast worden en met verhalen thuis kunnen komen", weet Vos. Het is de eerste keer in zijn lan ge carrière als vormgever dat hij een hotel heeft ingericht. Hij ziet steeds meer collega-ontwer pers hetzelfde doen. „De horeca is wakker gewor den", zo verklaart hij de toena me van designhotels in Neder land. Edward van Vliet, die Hotel Der- Ion (Maastricht) en Hotel-NL (Amsterdam) zijn handschrift gaf, stelt dat imago en identiteit in de horeca erg belangrijk zijn gewoi'den. „Ze willen zich erg graag onderscheiden", stelt hij. „Dan moet je iets doen wat ande ren niet doen. Iedere ontwerpei- heeft zijn eigen signatuur, stijl en visie." Eigen concept Een eigen hotelconcept neerzet ten, zonder concessies te hoeven doen aan een opdrachtgever. Om dat te kunnen verwezenlij ken heeft Gjalt Pilat een her berg uit 1860 opgekocht in Marcel Wanders probeert in zijn Lute Suites het gevoel van een normale woonkamer op te roepen. foto Sebastiaan Westerweel noordoostelijk Friesland. Her berg de Waard van Ternaard telt vijf kamers, die allemaal de Pilat Pilat-stijl uitademen. „Elke kamer is uniek. Houten vloeren en bedden in combina tie met marmer geven ze een au thentieke uitstraling. Tijdloze kwaliteit in eigentijdse ontwer pen. Veel licht, strakke lijnen, neutrale tinten met warme ac centen, aan elk detail is aan dacht besteed." Ontwerpers zullen niet snel nee zeggen, als ze de kans krijgen om een hotel in te richten. „De meerwaarde voor mij is dat je een totaalconcept kunt neerzet ten", stelt Van Vliet. „Alles heeft met elkaar te maken; de meubelen, de verlichting, de kleuren, de materialen en de om geving. Tegelijkertijd is het voor iedereen toegankelijk." Voor Marcel Wanders, die de in 2005 geopende Lute Suites (Ouderkerk aan de Amstel) in richtte, is het een manier om zijn grenzen te verleggen. Hij werkt al ruim vijftien jaar als productontwerper. „Ik wil steeds nieuwe dingen, anders wordt wat je doet een kunstje Dat probeer ik te voorkomen." Ook Henk Vos voelde zich uitge daagd door het verzoek van ho telier Oostwegel. „Je moet als ontwerper niet in herhaling ver vallen. Nadenken over een hotel interieur doet een beroep op je creatieve vermogens." Toch moeten ontwerpers, die vooral ervaring hebben met pro ducten en woningen van particu lieren, wel even de knop omzet ten. Van Vliet: „Bij particulie ren gaat het om een weerspiege ling van wie ze zijn, waar je op moet anticiperen. Een hotel is neutraler en moet vóór iedereen goed aanvoelen." Woonkamer Marcel Wanders heeft het for maat van een hotel juist bewust teruggebracht tot dat van een woonkamer. „Voor Lute heb ik de ervaring ontworpen om je thuis te voe len. Elk detail is onderdeel van deze ervaring: een mooie bank, goede verlichting en zelfs de schone lakens." Henk Vos noemt elementen als comfort en logistiek die speci fiek zijn voor een hotel. „Boven- 3 februari 2007 Editie twaalf van Final Fantasy is nu uit en een finale is nog lang niet in zicht. Op alle vlakken is Final Fantasy legendarisch. Het is met zeven tig miljoen verkochte exempla ren het meest verbreide rollen spel aller tijden en de aanzet voor tal van fantasie-spelen. Sinds 1987, toen de eerste 'Fainaru Fantajii' voor de Nin tendo NES verscheen, is de stroom opvolgers gestaag uitge smeerd over de jaren. Editie twaalf is al bijna een jaar in Japan verkrijgbaar en daar, net als al zijn voorgangers, een hit. Hier heeft de Final Fantasy fa milie vooral een cultaanhang. Een beetje schools is het wel, maar wie wil afslanken, heeft misschien ook wel wat regels no dig. Een paar kilo minder is een uit gave van het Voedingscentrum en uitgeverij Tirion. Doelgroep is dat deel van de bevolking dat niet jojoënd, maar blijvend wil afslanken. En daarvoor is in zicht nodig in wat je eet en de gevolgen daarvan. Met een stap penplan kan het eigen eet- en be- weegpatroon worden aangepast, eventueel met hulp van een bij behorende website. De gemiddelde Nederlander heeft er totaal geen last van, van een uitpuilende bureaula vol vi sitekaartjes waarin je die ene nooit meer terugvindt. Maar als je wel last hebt van zulke proble men, dan helpt CardScan een handje. Deze firma maakt deel uit van Sanford, bekend van on der meer Parker-pennen en Dy- mo-lettertangen. De CardScan is zoals de naam doet vermoe den een klein scannertje. De ge gevens worden in een wip ges cand en in een adresboek opge nomen. Dat laat zich synchroni seren met andere, zoals Outlook Express, Palms en smartphones. De CardScan is er in zwart-wit en kleur met prijzen vanaf 199 euro. Een inwendige bh, ademende ma- ke-up, een botoxapparaat voor thuisgebruik: wie de nieuwste cosmeti sche snufjes wil zien, kan terecht op New Beauty 2007. Mogelijk revolutionair, zo noemt Jas per van der Pas de noviteiten die op vandaag en morgen in de Amsterdamse RAI worden gepresenteerd tijdens New Beauty 2007. Waarvan de inwendige bh er één is. Een vinding van plastisch chirurg Hans de Bruin, vertelt Jasper van der Pas van Evensis Media, dat te kent voor. de organisatie van het evene ment. Hij is er trots op dat het publiek die nieuwigheden voor het eerst kan aan schouwen tijdens New Beauty, dat voor de tweede keer plaatsvindt. Net als op het feit dat de CDC Kliniek uit Best de uitkomsten van het onderzoek 'Hoe bang is Nederland voor de tand arts' presenteert in de RAI. „Het is ook ons streven elke keer weer zaken te kunnen tonen, die het publiek nog ner gens anders heeft kunnen zien." Het succes van vorig jaar hielp daar de ze jaargang een behoorlijk handje bij, zo ondervond Van der Pas. „We kregen heel veel media-aandacht, dat is inte ressant voor mensen die in deze markt iets nieuws te bieden hebben. Velen wil len dan ook graag hier him vindingen presenteren." Maar New Beauty is, zo wenst Jasper van der Pas te benadruk ken, niet louter een commercieel cir cus. Het commerciële deel is voorbehou den aan de beurs, zeg maar het infotain- mentgecleelte. Icoon Daar draaft bijvoorbeeld Robert Schoe- macher op, bekend van de NET5-hit Make me beautiful en directeur van het Medisch Centrum Scheveningen. Ook Marijke Helwegen, het Nederlandse icoon van de plastische chirurgie, Ca therine Keyl en Kelly van der Veer ma ken hun opwachting. Van der Pas: „Maar daarnaast is er veel plaats inge ruimd voor een serieus gedeelte. Daar worden allerlei aspecten van producten en behandelingen door deskundigen toegelicht. En kunnen mensen ook hun vragen op dat vlak beantwoord krij gen." Juist daarom, zegt Van der Pas, is New Beauty ontstaan. „We constateer den dat er op cosmetisch gebied heel veel vraag, aanbod en informatie was, maar die drie vonden elkaar niet zo makkelijk." Bauke Boersma New Beauty 2007, vandaag van 10-18 uur en morgen van 10-17 uur, RAI Amsterdam. Entree: 20 euro. Info: www.newbeauty.nl De Amsterdamse Rai is het toneel van de beurs New beauty. foto GPD Vorig jaar hadden we het voor recht om in de kraamkamer van Samsung een mobieltje te aan schouwen met een hondje erin. Een klein keffertje op het beeld schermpje dat de aandacht op eist en dat reageert op het baas je. De puppy doet denken aan computerspelletjes als Petz en Nintendogs. Nu verschijnt-ie ook in Nederland op de markt en wel op de E570. Dit roze mo bieltje met zijn bloemmotief en parelmoer finish mikt op vrou wen. Het herbergt onder meer een 1,3 megapixelcamera, agen da, mp3-speler en Bluetooth - dus eigenlijk niks bijzonders. Opmerkelijk is wel de stappen teller, die bijhoudt of je aan de dagelijks vereiste portie komt. De prijs: 279 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 43