Echt talent komt door culturele prijzen bovendrijven vrije vogel RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE De Swiebertje Award, de Alexandra Ra- diusprijs en de Gouden Strop. Het is maar een greep uit de dik zevenhonderd cul turele prijzen die ook dit jaar in Nederland weer zullen worden uitgereikt. Heb je als kunstenaar, acteur of schrijver eigenlijk wat aan zo'n onderscheiding, of is het slechts egostrelend? Struinend door de cd-rom Kunstprijzen in Nederland 2006, waarop de 704 culturele on derscheidingen geregistreerd staan, kom je de gekste dingen tegen. Van de Raadselige Roos (voor amateurschrijvers van proza en poëzie) tot meer prestigieuze prijzen als de Libris Literatuurprijs of de Erasmusprijs. Een prijs is bedoeld om iemands talent te on derscheiden van anderen, maar lukt dat wel als er nog honderden andere winnaars rond lopen? André Nuchelmans deed voor de Boekman stichting onderzoek naar kunstprijzen en werkte in het verleden mee aan inventarisa ties van het aantal prijzen. Hij meent dat culturele onderscheidingen wel degelijk nut tig kunnen zijn. „In het algemeen wordt aangenomen dat het goed is voor je carrière, maar het ligt er natuurlijk wel aan welke prijs je wint. Een prestigieuze prijs genereert veel aandacht, wat meestal leidt tot. een grotere verkoop van je werk." Het meest bekende voorbeeld daarvan is Jan Siebelink. de schrijver die een bestaan in de marge van de literatuur leidde, tot hij in 2005 de AKO literatuur prijs won met Knielen op een bed violen. Vervolgens schoot hij naar de nummer 1 po sitie van de bestsellerlijst en inmiddels zijn er ruim 400.000 exemplaren van het boek verkocht. „Ook minder bekende prijzen kunnen zin vol zijn. Voor beginnende schrijvers of kun stenaars kan een leuke geldprijs zorgen voor een basisinkomen." Neem bijvoorbeeld kunstenaar Erik Bosma, die in 2005 de Alli- anz Grafiekprijs won, een onderscheiding voor grafiek van afstuderende studenten van de kunstacademie. Dankzij de prijs heeft Bosma nu enigszins naam gemaakt in het wereldje. „Het is heel lastig om een in gang te krijgen bij galeries en dan is deze prijs het wel in mijn voordeel." Zijn collega Gabriëlle van de Laak daarente gen heeft van de door haar in 2005 gewon nen Jeanne Oostingprijs nauwelijks iets ge merkt. Ja, dat geldbedrag van 7500 euro kwam wel mooi uit, want ze had plannen om een jaar in Australië te gaan werken. De prijs bestond ook uit een expositie van haar schilderijen in een galerie in Den Haag. „De aandacht is echt nihil geweest en de tentoon stelling hing op een plek waar geen hond ooit komt." Van een toegenomen belangstel- dere malen voor afschaffing van de mede doorhem in 1985 opgerichte Gouden Strop, de prijs voor de beste thriller van het jaar. „Het doel was toen om de spannende roman in de schijnwerper te brengen. Er was toen en er is nog steeds een dédain naar het thril lergenre. Later kreeg de uitreiking van de prijs nauwelijks aandacht en bovendien wei den steeds dezelfde schrijvers genomi neerd." Samen met de categorie Van de Raadselige Roos tot Swiebertje Award ling voor haar werk heeft ze tot op heden niks gemerkt. Volgens Nuchelmans moet niet worden on derschat hoe belangrijk erkenning voor een kunstenaar kan zijn. „Sommige kunste naars zijn toch hun hele leven met iets bezig waar ze nauwelijks waardering voor krij gen." Schrijver Tomas Ross vindt alleen het geven van erkenning geen argument om een prijs in stand te houden. Hij pleitte al meer muziek/dans (163 prijzen) is de literatuur met 161 verschillende prijzen de best bedeel de discipline als het om prijzen gaat. Dat er nu gemiddeld bijna twee kunstonderschei dingen per dag worden uitgereikt, is te dan ken aan een hausse die is ingezet in de jaren tachtig en doorging in de jaren negentig. Bij een inventarisatie in 1978 werden nog slechts 156 kunstprijzen geteld. Nu, bijna dertig jaar later, zijn het er 704. Volgens Nuchelmans houdt die toename rechtstreeks verband met de culturele we reld die zich sinds die tijd is gaan organise ren. „Er werden steeds meer stichtingen op gericht, en iedere zichzelf respecterende cul turele instelling reikt wel een prijs uit." De afgelopen vier jaar is het aantal prijzen con stant gebleven, volgens Nuchelmans vooral omdat er nauwelijks meer een categorie te bedenken is waar nog geen prijs voor be staat. „Bovendien moet je met steeds meer geld over de brug komen als je wilt dat zo'n prijs nog iets voorstelt." Hoewel geld ook niet allesbepalend is. Het bedrag dat aan de Prix Goncourt verbonden is, de meest prestigieuze Franse literatuur prijs, bedraagt een symbolische tien euro, maar het winnende boek verandert steevast in een bestseller met honderdduizenden ver kochte exemplaren. In ons land wordt het Gouden Kalf gezien als de belangrijkste filmprijs, maar meer dan een beeld voor op de schoorsteenmantel levert het de winnaar in feite niet op. Drummer Henk Boersen, die met zijn band Lemonseven in 2004 de Grote Prijs van Ne derland won, beweert stellig dat de groef nooit zulke successen had geboekt als die prijs niet was binnengesleept. Meer dan twee jaar nadat we wonnen, worden wei steeds veel gevraagd voor optredens. Tomas Ross kan er alleen maar van dronj dat de Gouden Strop zo'n uitwerking: hebben. Zelf won hij de Gouden Strop: 2003 voor de derde keer. Ondanks zijn' der geuite bezwaren, nam hij prijs wel: ontvangst. Een beetje hypocriet, geeft: toe. De Gouden Strop heeft de laatste jaren; weer wat aan bestaansrecht gewonnerJ denkt Ross. „Er komt zoveel troep uit thrillergenre, dat maakt de prijs weeri tig als kwaliteitsmeting." Dat laatste! de reden dat Nuchelmans vindt datje kan spreken van té veel culturele prijz „Behalve het individuele belang van de1 naar, dienen prijzen ook als een soortsc ting. Het échte talent komt daardoor uit delijk bovendrijven. Zonder al die prijzj zou het niveau van de kunsten in Nederi nooit zo hoog liggen. Anneke Stofi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 26