ZC Auto at wordt het, PASTA of SUSHI? SSan wil weer meetellen met de Qashqai Nieuw Aantrekkelijk V:v: je bijlagen: 0113-315680 lgc.nl/auto e'redactie pzc.nl ^31,4460 AA Goes -jnrie-exploitatie: ign Midden-Zeeland: 0113-315520 ^Vlaanderen: 0113-315570 naai: 020-4562500 (jag2februari 2007 in samenwerking met Q AutoTrack.nl Duizenden euro's voordeel *>c op onze nieuwe Volkswagen modellen! Kijk op www.autopoppe.nl ©M» POPPE www.aulopoppe.nl De Duits-Franse voorhoede moet op zijn hoe de zijn: twee outsiders in de kleine midden klasse hebben zich tot de tanden gewapend: Fiat brengt een nieuwe Bravo, Toyota de Au- ris. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Door Rien van der Steen Twee splinternieuwe middenklassers in een week tijd. Toyo ta maakt werk van de opvolger van de Corolla en Fiat vervangt de Sti- lo door een naam die het vroe ger goed deed: de Bravo. Waar de Fiat vooral opvalt door oogstrelend design, doet de Toyota dat met ruimte. Maar beide zijn het spraakmakende auto's. Of het pasta wordt dan- wel sushi zal vooral afhangen van de voorkeur van de koper. Wie van design houdt zal val len voor de Italiaanse Bravo, wie voor alledaagse degelijk heid gaat zal kiezen voor de Ja- KENNISMAKING panse Auris. Na zes jaar is er dus weer een Fiat Bravo. Getekend door Cen tra Stile en afgekeken van Giu- giaro's Grande Punto. Hij komt alleen als vijfdeurs, waar de Au ris het ook met drie portieren doet. De Bravo moet de weder opstanding van het Italiaanse merk meer glans geven. Hij meet 4.30 meter en heeft een kofferruim van 400 liter. Opval lend zijn de royale verstelmoge- lijkheden en de breedte van de voorstoelen, alsmede de ruimte voorin. Achterin gaat het min der riant toe, maar je kunt er best een goed plekje vinden. Op de korrel Waar Toyota de Auris 1.4 voor 17.990 euro aanbiedt, wordt dat voor de Bravo 1.4 waarschijn lijk zo'n 500 euro meer. Dat zijn mooie prijzen voor twee dijken van auto's. Beide midden klassers hebben niet voor niets de voorhoede van VW, Opel, Ford, Peugeot en Renault op de korrel. De ophanging is in we zen bij beide auto's dezelfde. Aan de voorkant veerpoten, ach ter een half-onafhankelijke tor- sieas, al gebruikt Toyota voor zijn snelste diesel een duur on afhankelijk systeem met een stelletje draagarmen. Toyota le vert standaard zeven airbags - inclusief een knie-airbag voor de bestuurder. Bij Fiat kan dat ook, maar alleen als extra. De bodem van de Bravo is voor een deel afkomstig van de Stilo en zal ook dienen voor de Alfa 149 (opvolger van de 147) en volgend jaar voor de Lancia Del ta. Het sterk wigvormige model heeft een plezierige instap, veel zicht naar links en rechts, maar schuin naar achter bederft een brede achterstijl de pret. Een lange rit met de 1.9 diesel le vert het beeld op van een ro buuste auto met een stille car rosserie. De afwerking is netjes. De Bravo wordt vanaf eind maart geleverd. Saaier Met de Auris wordt de naam Co rolla praktisch naar de geschie denisboeken verwezen. Die naam bestaat sinds 1966 en blijft nu alleen als Verso en, in september, een Corolla Sedan, die hier de handen niet op el kaar zal krijgen. In de Toyota, wat saaier getekend dan de Fiat, komt de hoog gebouwde middenconsole je als het ware tegemoet. Opvallend is de gerin ge voetenruimte voor de voor passagier en het enorme dash board, alsof je in een compacte mpv zit. De auto is wat korter dan de Bravo en biedt ook min der kofferruimte (355 liter), hoe wel ook hier de bank gedeeld plat kan. De stuurbekrachti ging verloopt net als bij Fiat langs elektrische weg, al voel je bij de Auris wat meer weer stand. De Toyota stuurt mooi exact, de Fiat biedt iets meer ge voel. De nieuwe 1.6 benzinemo tor in de Auris doet prima werk, maar moet veel toeren maken. Toyota wil dit jaar 4.500 Aurissen in Nederland verkopen, waar Fiat óp ca. 3.000 Bravo's mikt. Motoren Toyota biedt de Auris aan met twee benzinemotoren (1.4/97 pk en 1.6/124 pk), drie diesels (een met bijna 180 pk en een aangepaste ach terwielophanging) en drie transmis sies. Fiat heeft voor de Bravo een 1.4 tur bo met 120 of 150 pk, maar ook een gewone 1.4 16v met 90 pk. In septem ber komt er een Abarth met 1 8 turbo motor en 230 pk. Diesels zijn een 1.9 liter met 120 of 150 pk, en binnen af zienbare tijd een 1.6 met 105 en 120 pk. Prijzen: Toyota Auris v.a. 17.990, Fiat Bravo v.a. circa 18.490 euro. faan Qashqai zes airbags, radio/cd jrbediening, airco, 12 volt tact. n: 410/1.515 I. J twee of (elektronisch t'vier wielen, reductiebak. 1.6/115 pk, 2.0/140 pk van 1.5/106 pk HO/150 pk. zesversnellingsbak, automaat of cvt. 22.345 euro, vanaf 25.500 euro. inkomt binnenkort met de Qashqai, een ?zitter die van alles heeft van een suv en npv, maar eigenlijk gewoon wil knokken ie compacte middenklasse. Hij is aardig ijsd en rijdt prima. 'sn van der Steen lem ziet denk je aan een »'n luxe terreinwagen. in gaat zitten ook, voor hij met vierwie- uitgerust is. Maar Qashqai van Nissan gewone c-segment hatch- KENNISMAKING back, zeggen ze bij de fabrikant tenminste. Hij moet gaan concurreren met auto's als Opel Astra, Ford Fo cus of Renault Mégane en in die zin fungeert hij inderdaad als opvolger van de Nissan Almera. Die onmogelijke naam Qashqai is geleend van een Iraanse no madenstam, zoals VW zijn sa men met Porsche ontwikkelde suv naar de Touareg noemde, het woestijnvolk uit Afrika. Nissan heeft de in Engeland ge fabriceerde auto bedacht om weer mee te kunnen tellen. Want drie procent marktaan deel in Europa is veel te laag voor een merk dat vroeger gelij ke pas hield met Toyota. ,,We zijn aan de kleine kant nu, maar dat schept mogelijkheden om verrassende dingen te doen", luidt de filosofie bij Nis san nu. De Qashqai zal middenklas se-rijders trekken, maar ook be wonderaars van compacte suv's als de Rav4 van Toyota. Hij vult in elk geval prachtig het gaatje tussen Koreaanse producten als de Kia Sportage/Hyundai Tucson en een VW Golf of een Ford Focus. De Qashqai heeft elektrische stuurbekrachtiging, die bij de diesels nogal stevig aanvoelt. De benzineversies sturen aan zienlijk lichter, maar nog altijd met voldoende gevoel. De auto rijdt fijn, is plezierig geveerd, ruim en keurig uitgerust. Mooie toekomst Nissan is internationaal sterk verbonden met Renault, maar in Nederland zijn beide organi saties uit elkaar gehaald. De sa menwerking bood niet wat er van verwacht werd. Bij de Am sterdamse importeur werken nu nog maar 24 mensen. Het De Nissan Qashqai is genoemd naar een Iraanse nomadenstam. Hij oogt als een suv, maar wil vanalles zijn. model Note verkoopt goed en woordvoerder Bart van Thienen denkt dat er ook voor de Qas hqai eveneens een mooie toe komst gloort. „We verwachten er dit jaar 4.000 te verkopen." Nissan gaat er 100.000 per jaar bouwen. De Peilstol» Meldenswaardig Vorige week vroegen we wat u van de plannen vindt om een kliklijn in het leven te roepen tegen hufterig rijgedrag. Bijna de helft van de stemmers ziet zo'n plan wel zitten, maar meer dan de helft is tegen afc;- het meldpunt. Er is v 9rote vrees voor fraude,en anderen vinden dat de politie beter moet toezien op dit Een kliklijn voor asociaal rijgedrag? Prima plan, meteen invoeren 0 Meer politie op de weg is een beter idee 17% 0 Nee, het lijkt me te fraudegevoelig 15% Q Nee, dit is enkel en alleen een taak voor de politie 14% 0 Ja, maar eerst lokaal uitproberen 9% Q Het is en blijft klikken en daar hou ik niet van 8% ONelleke Padmos, politie Limburg-Noord: „Automobilisten in Limburg kunnen sinds 2001 via het landelijke politienummer 0900-8844 hun beklag doen over agressief rijgedrag. Daarbij worden de naam en het telefoonnummer van de melder genoteerd. Het is dus geen kliklijn, maar een meldpunt. We gaan nooit af op één melding, maar leggen een dossier aan alvorens actie wordt ondernomen. Er vindt ook altijd terugkoppeling naar de melder plaats. Tot nu toe hebben zestig bestuur ders hun rijbewijs moeten inleveren en hebben diverse verkeerszondaars opnieuw hun rijexamen moeten afleggen. Het gaat dan echt om notoire wegmisbruikers. Ik las dat landelijk verkeersofficier Koos Spee voorstander is om het meldpunt in 2007 landelijk in te voeren." Ouwetjes in Antwerpen Op vrijdag 2, zaterdag 3 en zondag 4 maart wordt in Antwer pen de dertigste Klassielcersalon ge houden. De beurs trok vorig jaar een kleine 25.000 be zoekers. Bijna 265 exposanten sho wen klassieke au to's en motoren, accessoires en res tauratietechnie ken. Er zijn ook miniaturen te koop. Klassiekersalon, Ex po van Antwerpen, Bouwcentrum, afrit 5 Wilrijk; vrij 2 maart 12-21 u, zat 3 maart 9-18u, zon 4 maart 9-18u. Toegangsprijs 12 euro. Historische affiches zijn in Antwer pen ook te zien. Alfa raakt op koers Na een paar magere jaren krijgt Alfa Romeo weer vaste Nederlandse grond onder de voeten. Met na me de 159 Sportwagon doet het goed in zakenlcringen. Voor het jongste paradepaardje 8C Competizione zou den wel zeventig gegadigden zijn, terwijl er voor ons land maar tien beschikbaar komen. Alfa gaat er 500 bou wen. De prijs bij ons is 225.000 euro. Importeur Kroy- mans verhuist overigens van Houten naar Amsterdam. De 8C Competizione van Alfa zal een exclusieve verschij ning blijven. Roetfiltersubsidie blijft De subsidieregeling van de overheid voor de monta ge van roetfïlters voor diesels blijft ook in 2007 van kracht. Sinds 1 juli 2006 subsidieert de overheid de ach- terafmontage voor auto's vanaf bouwjaar 2002 met 500 euro. Volvo heeft alleen al 6.000 auto's van een roetfilter voorzien. Dat is verreweg het merendeel van alle auto's die in Nederland achteraf van zo'n filter voorzien zijn. Suzuki V-Strom wint Suzuki was in 2006 het populairste motormerk in Ne derland. Er werden ruim 3.000 nieuwe Suzuki's ver kocht. De meest gewilde was de V-Strom 650, gevolgd door de GSX-R750.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23