ZC
Auto
at wordt het, PASTA of SUSHI?
SSan wil weer meetellen met de Qashqai
Nieuw Aantrekkelijk
V:v:
je bijlagen: 0113-315680
lgc.nl/auto
e'redactie pzc.nl
^31,4460 AA Goes
-jnrie-exploitatie:
ign Midden-Zeeland: 0113-315520
^Vlaanderen: 0113-315570
naai: 020-4562500
(jag2februari 2007
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Duizenden euro's voordeel *>c
op onze nieuwe Volkswagen modellen!
Kijk op www.autopoppe.nl
©M» POPPE
www.aulopoppe.nl
De Duits-Franse voorhoede moet op zijn hoe
de zijn: twee outsiders in de kleine midden
klasse hebben zich tot de tanden gewapend:
Fiat brengt een nieuwe Bravo, Toyota de Au-
ris. Ze zijn aan elkaar gewaagd.
Door Rien van der Steen
Twee splinternieuwe
middenklassers in
een week tijd. Toyo
ta maakt werk van
de opvolger van de
Corolla en Fiat vervangt de Sti-
lo door een naam die het vroe
ger goed deed: de Bravo. Waar
de Fiat vooral opvalt door
oogstrelend design, doet de
Toyota dat met ruimte. Maar
beide zijn het spraakmakende
auto's. Of het pasta wordt dan-
wel sushi zal vooral afhangen
van de voorkeur van de koper.
Wie van design houdt zal val
len voor de Italiaanse Bravo,
wie voor alledaagse degelijk
heid gaat zal kiezen voor de Ja-
KENNISMAKING
panse Auris.
Na zes jaar is er dus weer een
Fiat Bravo. Getekend door Cen
tra Stile en afgekeken van Giu-
giaro's Grande Punto. Hij komt
alleen als vijfdeurs, waar de Au
ris het ook met drie portieren
doet. De Bravo moet de weder
opstanding van het Italiaanse
merk meer glans geven. Hij
meet 4.30 meter en heeft een
kofferruim van 400 liter. Opval
lend zijn de royale verstelmoge-
lijkheden en de breedte van de
voorstoelen, alsmede de ruimte
voorin. Achterin gaat het min
der riant toe, maar je kunt er
best een goed plekje vinden.
Op de korrel
Waar Toyota de Auris 1.4 voor
17.990 euro aanbiedt, wordt dat
voor de Bravo 1.4 waarschijn
lijk zo'n 500 euro meer. Dat
zijn mooie prijzen voor twee
dijken van auto's. Beide midden
klassers hebben niet voor niets
de voorhoede van VW, Opel,
Ford, Peugeot en Renault op de
korrel. De ophanging is in we
zen bij beide auto's dezelfde.
Aan de voorkant veerpoten, ach
ter een half-onafhankelijke tor-
sieas, al gebruikt Toyota voor
zijn snelste diesel een duur on
afhankelijk systeem met een
stelletje draagarmen. Toyota le
vert standaard zeven airbags -
inclusief een knie-airbag voor
de bestuurder. Bij Fiat kan dat
ook, maar alleen als extra.
De bodem van de Bravo is voor
een deel afkomstig van de Stilo
en zal ook dienen voor de Alfa
149 (opvolger van de 147) en
volgend jaar voor de Lancia Del
ta. Het sterk wigvormige model
heeft een plezierige instap, veel
zicht naar links en rechts, maar
schuin naar achter bederft een
brede achterstijl de pret. Een
lange rit met de 1.9 diesel le
vert het beeld op van een ro
buuste auto met een stille car
rosserie. De afwerking is netjes.
De Bravo wordt vanaf eind
maart geleverd.
Saaier
Met de Auris wordt de naam Co
rolla praktisch naar de geschie
denisboeken verwezen. Die
naam bestaat sinds 1966 en
blijft nu alleen als Verso en, in
september, een Corolla Sedan,
die hier de handen niet op el
kaar zal krijgen. In de Toyota,
wat saaier getekend dan de
Fiat, komt de hoog gebouwde
middenconsole je als het ware
tegemoet. Opvallend is de gerin
ge voetenruimte voor de voor
passagier en het enorme dash
board, alsof je in een compacte
mpv zit. De auto is wat korter
dan de Bravo en biedt ook min
der kofferruimte (355 liter), hoe
wel ook hier de bank gedeeld
plat kan. De stuurbekrachti
ging verloopt net als bij Fiat
langs elektrische weg, al voel je
bij de Auris wat meer weer
stand. De Toyota stuurt mooi
exact, de Fiat biedt iets meer ge
voel. De nieuwe 1.6 benzinemo
tor in de Auris doet prima
werk, maar moet veel toeren
maken. Toyota wil dit jaar
4.500 Aurissen in Nederland
verkopen, waar Fiat óp ca.
3.000 Bravo's mikt.
Motoren
Toyota biedt de Auris aan met twee
benzinemotoren (1.4/97 pk en
1.6/124 pk), drie diesels (een met
bijna 180 pk en een aangepaste ach
terwielophanging) en drie transmis
sies.
Fiat heeft voor de Bravo een 1.4 tur
bo met 120 of 150 pk, maar ook een
gewone 1.4 16v met 90 pk. In septem
ber komt er een Abarth met 1 8 turbo
motor en 230 pk. Diesels zijn een 1.9
liter met 120 of 150 pk, en binnen af
zienbare tijd een 1.6 met 105 en 120
pk. Prijzen: Toyota Auris v.a. 17.990,
Fiat Bravo v.a. circa 18.490 euro.
faan Qashqai
zes airbags, radio/cd
jrbediening, airco, 12 volt
tact.
n: 410/1.515 I.
J twee of (elektronisch
t'vier wielen,
reductiebak.
1.6/115 pk, 2.0/140 pk
van 1.5/106 pk
HO/150 pk.
zesversnellingsbak,
automaat of cvt.
22.345 euro,
vanaf 25.500 euro.
inkomt binnenkort met de Qashqai, een
?zitter die van alles heeft van een suv en
npv, maar eigenlijk gewoon wil knokken
ie compacte middenklasse. Hij is aardig
ijsd en rijdt prima.
'sn van der Steen
lem ziet denk je aan een
»'n luxe terreinwagen.
in gaat zitten ook, voor
hij met vierwie-
uitgerust is. Maar
Qashqai van Nissan
gewone c-segment hatch-
KENNISMAKING
back, zeggen ze bij de fabrikant
tenminste.
Hij moet gaan concurreren met
auto's als Opel Astra, Ford Fo
cus of Renault Mégane en in die
zin fungeert hij inderdaad als
opvolger van de Nissan Almera.
Die onmogelijke naam Qashqai
is geleend van een Iraanse no
madenstam, zoals VW zijn sa
men met Porsche ontwikkelde
suv naar de Touareg noemde,
het woestijnvolk uit Afrika.
Nissan heeft de in Engeland ge
fabriceerde auto bedacht om
weer mee te kunnen tellen.
Want drie procent marktaan
deel in Europa is veel te laag
voor een merk dat vroeger gelij
ke pas hield met Toyota. ,,We
zijn aan de kleine kant nu,
maar dat schept mogelijkheden
om verrassende dingen te
doen", luidt de filosofie bij Nis
san nu.
De Qashqai zal middenklas
se-rijders trekken, maar ook be
wonderaars van compacte suv's
als de Rav4 van Toyota. Hij vult
in elk geval prachtig het gaatje
tussen Koreaanse producten als
de Kia Sportage/Hyundai
Tucson en een VW Golf of een
Ford Focus.
De Qashqai heeft elektrische
stuurbekrachtiging, die bij de
diesels nogal stevig aanvoelt.
De benzineversies sturen aan
zienlijk lichter, maar nog altijd
met voldoende gevoel. De auto
rijdt fijn, is plezierig geveerd,
ruim en keurig uitgerust.
Mooie toekomst
Nissan is internationaal sterk
verbonden met Renault, maar
in Nederland zijn beide organi
saties uit elkaar gehaald. De sa
menwerking bood niet wat er
van verwacht werd. Bij de Am
sterdamse importeur werken
nu nog maar 24 mensen. Het
De Nissan Qashqai is genoemd
naar een Iraanse nomadenstam.
Hij oogt als een suv, maar wil
vanalles zijn.
model Note verkoopt goed en
woordvoerder Bart van Thienen
denkt dat er ook voor de Qas
hqai eveneens een mooie toe
komst gloort. „We verwachten
er dit jaar 4.000 te verkopen."
Nissan gaat er 100.000 per jaar
bouwen.
De Peilstol»
Meldenswaardig
Vorige week vroegen we wat u van de
plannen vindt om een kliklijn in het
leven te roepen tegen hufterig rijgedrag.
Bijna de helft van de stemmers ziet zo'n
plan wel zitten, maar meer dan de helft is
tegen afc;- het meldpunt.
Er is v 9rote vrees voor
fraude,en anderen vinden
dat de politie beter
moet toezien op dit
Een kliklijn
voor asociaal
rijgedrag?
Prima plan, meteen invoeren
0 Meer politie op de weg is een beter idee 17%
0 Nee, het lijkt me te fraudegevoelig 15%
Q Nee, dit is enkel en alleen een taak voor de politie 14%
0 Ja, maar eerst lokaal uitproberen 9%
Q Het is en blijft klikken en daar hou ik niet van 8%
ONelleke Padmos, politie Limburg-Noord:
„Automobilisten in Limburg kunnen sinds 2001 via
het landelijke politienummer 0900-8844 hun beklag doen
over agressief rijgedrag. Daarbij worden de naam en het
telefoonnummer van de melder genoteerd. Het is dus
geen kliklijn, maar een meldpunt. We gaan nooit af op
één melding, maar leggen een dossier aan alvorens actie
wordt ondernomen. Er vindt ook altijd terugkoppeling
naar de melder plaats. Tot nu toe hebben zestig bestuur
ders hun rijbewijs moeten inleveren en hebben diverse
verkeerszondaars opnieuw hun rijexamen moeten
afleggen. Het gaat dan echt om notoire wegmisbruikers.
Ik las dat landelijk verkeersofficier Koos Spee voorstander
is om het meldpunt in 2007 landelijk in te voeren."
Ouwetjes in
Antwerpen
Op vrijdag 2,
zaterdag 3
en zondag 4 maart
wordt in Antwer
pen de dertigste
Klassielcersalon ge
houden. De beurs
trok vorig jaar een
kleine 25.000 be
zoekers. Bijna 265
exposanten sho
wen klassieke au
to's en motoren,
accessoires en res
tauratietechnie
ken. Er zijn ook
miniaturen te
koop.
Klassiekersalon, Ex
po van Antwerpen,
Bouwcentrum, afrit 5 Wilrijk; vrij 2 maart 12-21 u, zat 3 maart
9-18u, zon 4 maart 9-18u. Toegangsprijs 12 euro.
Historische affiches zijn in Antwer
pen ook te zien.
Alfa raakt op koers
Na een paar magere jaren krijgt Alfa Romeo weer
vaste Nederlandse grond onder de voeten. Met na
me de 159 Sportwagon doet het goed in zakenlcringen.
Voor het jongste paradepaardje 8C Competizione zou
den wel zeventig gegadigden zijn, terwijl er voor ons
land maar tien beschikbaar komen. Alfa gaat er 500 bou
wen. De prijs bij ons is 225.000 euro. Importeur Kroy-
mans verhuist overigens van Houten naar Amsterdam.
De 8C Competizione van Alfa zal een exclusieve verschij
ning blijven.
Roetfiltersubsidie blijft
De subsidieregeling van de overheid voor de monta
ge van roetfïlters voor diesels blijft ook in 2007 van
kracht. Sinds 1 juli 2006 subsidieert de overheid de ach-
terafmontage voor auto's vanaf bouwjaar 2002 met 500
euro. Volvo heeft alleen al 6.000 auto's van een roetfilter
voorzien. Dat is verreweg het merendeel van alle auto's
die in Nederland achteraf van zo'n filter voorzien zijn.
Suzuki V-Strom wint
Suzuki was in 2006 het populairste motormerk in Ne
derland. Er werden ruim 3.000 nieuwe Suzuki's ver
kocht. De meest gewilde was de V-Strom 650, gevolgd
door de GSX-R750.