josweg moet veiliger worden
'ZC
Aanleg Sloepoort is gelopen race
We varen gewoon eens naar Karla
NIEUWS
GETIPT
VOOR U
r
PUZZELPAUZE
- iivoners Zoutelande mogen meedenken over oplossing
De lekkerste
macaroni
Honden
zonder kiespijn
woensdag 31 januari 2007 w 13
(Advertentie)
flELANDE - De Bosweg in
Klande moet veiliger wor-
'voor fietsers en aangenamer
bewoners, maar ook nog bc-
r blijven voor toeristen
r hotels in de buurt wil-
[«denktank met betrokke-
*Soet bedenken hoe de Bos-
heringericht kan worden en
deze doelen kan voldoen.
ietes voor
.handeling
ïichauffeur
tetor Dooms
CELBURG - Twee Arne-
iaaren zijn gisteren in Mid-
jig voor mishandeling van
usichauffeur conform de
in officier van justitie ver
bid. Politierechter A. Gaa-
le een 24-jarige verdach-
jverstek 500 euro en twee
voorwaardelijke celstraf
Cjn 34-jarige kompaan, die
verscheen, kreeg voor zijn
[fellSO euro boete.
nnen bestelden vorig jaar
een avondje stappen
si. In Koudekerke kregen
de stok met de taxi-
die volgens hen een
op de weg was door plot-
ie remmen en slingerend
n. Ook had de taxichauf-
idrie keer toe de teller
I beginstand teruggezet,
atie escaleerde zodanig,
4-jarige Arnemuidenaar
ffeur uit zijn taxi trok
ie grond gooide, waarna
irige man het slachtoffer
[ezicht sjoeg.
eld spoorde volgens offi-
justitie J. Valente met
talie van Arnemuidena-
gaan in het weekeinde
kroeg, laten zich vollo-
t bier en slaan aan het
De rechter vond ook
irag van de chauffeur
ppen. Dat nam niet weg
mannen niet zó tekeer
imoeten gaan.
mier blust
brandje op
Bellamypark
ÜNGEN - In de schoor-
m een pand aan het Bel-
farkin Vlissingen heeft gis-
indom 19.45 uur brand ge
le brandweer arriveerde,
de brand al geblust,
van dienst A. van Oos-
De bewoner kon gemak-
na een groot zolderraam
kop en heeft het vuur met
toertje water weten te
p. De brand leek erger
fwas. Dat kwam doordat
de pannen van een oud
altijd veel brandbaar
Éal zoals spinnewebben,
i vogelnestjes zit. Voor
(«f het verder bij contro-
Mfgklachten:
HJ231231
'aandag t/m vrijdag ge
lede openingstijden;
fdagstot 12.00 uur
dactie
(icheren
Ernststraat 18
&JS8070
dEB MIDDELBURG
5118-493000
0118-493009
lil: redwalch@pzc.nl
sits Sep (chef)
^Berkelder
^vanden Broek
83 Osman
'dyvan den Hurk
^deVries (sport)
GIRALE REDACTIE
Onspark 28
H1S31
OM GOES
(5113)315500
(5113)315669
kfedactie@pzc.nl
iERNET
"•ptc.nl
®web@pzc.nl
Wethouder W. van Tatenhove,
verantwoordelijk voor de recon
structie, heeft bewoners van de
Bosweg en omliggende straten,
ondernemers en de dorpsraad
gisteravond uitgenodigd zich
aan te melden voor de denk
tank. Die moet half februari aan
het werk en in maart met een
voorstel komen. Dat kan dan in
april en mei verder worden uit
gewerkt. Het resultaat wordt in
juni voorgelegd aan de dorpsbe
woners. De vernieuwde Bosweg
moet in november klaar zijn.
De gemeente heeft zeven jaar ge
leden voor het eerst met omwo
nenden gesproken over een her
inrichting van de Bosweg. En
dit jaar moet het daar eindelijk
van komen, zei Van Tatenhove
op een vergadering van de dorps
raad. „Want ondanks alle maat
regelen uit het verleden is de
weg niet veilig." Het kruispunt
met de Langendam is één van de
grootste knelpunten, bleek ook
uit reacties van bewoners. Pran
gend is vooral de vraag wie daar
eigenlijk voorrang heeft: ver
keer op cle Langendam richting
Westkapelle, of verkeer dat van
de Bosweg af komt en de Lan
gendam of de Nieuwstraat op
wil? Sommige aanwezigen zei
den dat het doorgaande verkeer
voorrang heeft, maar anderen
stelden, ook op basis van uitleg
door de politie, dat degene die
van rechts komt, voorrang
heeft, omdat het kruispunt in
een 30-kilometerzone ligt en
dus een gelijkwaardige kruising
is.
Denktank
Of en hoe het kruispunt wordt
veranderd, wilde Van Tatenho
ve niet zeggen. Hij verwees dat
dilemma naar de denktank. „An
ders leg ik nu al weer een claim
op uw werk." Bovendien hangt
de oplossing ook af van andere
plannen in het dorp, zoals dat
voor het Rabobankgebouw.
Op de Bosweg zelf zorgen de ob
stakels die het verkeer slinge
rend over de weg leiden, voor ge
vaar. Met name fietsers hebben
daar last van. Soms kunnen ze
langs zo'n obstakel, soms moe
ten ze midden op de weg gaan
rijden om eromheen te kunnen.
Vaker nemen ze hun toevlucht
tot het voetpad. Het slechte weg
dek leidt ook tot klachten. Bo
vendien houden sommige auto
mobilisten zich niet aan het een
richtingsverkeer dat voor een
deel van de Bosweg geldt. De ge
meente heeft inmiddels met di
verse betrokkenen gesproken en
enkele voorwaarden voor de her
inrichting gesteld. Zo moet de
Bosweg een woonstraat worden,
waar doorgaand verkeer en
sluipverkeer (naar en vanaf Vlis-
singen) wordt geweerd. Er moe
ten wel parkeerplaatsen blijven.
De bedrijven in de omgeving,
vooral recreatiebedrijven, moe
ten bereikbaar blijven.
Ook de kosten zijn van belang.
De gemeenteraad heeft enkele
jaren geleden ongeveer 300.000
euro uitgetrokken voor de herin
richting van de Bosweg. Van Ta
tenhove benadrukte na afloop
dat dat bedrag niet allesbepa
lend is. Afhankelijk van de bes
te oplossing kan hij de raad om
meer geld wagen of subsidie
proberen te krijgen van bijvoor
beeld de provincie, stelde de
wethouder.
Vrijwilligers leggen een tijdelijke vloer in de al vergaand schoongemaakte buik van de Frans Naerebout.
door Frank Balkenende
GOES - Dit jaar moet 'ie nog varen, de
oude Frans Naerebout. Dat lijkt vissers
latijn als je ziet dat slechts een stuk of
zes pensionado's het van oorsprong Goe-
se beurtschip zijn glans en glorie terug
willen geven. Bovendien zijn de viïjwil-
ligers de jongste niet meer. Sommigen
haken al snel af, de een vanwege zijn
rikketik, de ander door ademhalingspro
blemen. Zo komt het werk neer op de
schouders van de harde kern. „Jongen,
er lijkt geen eind aan te komen, maar af
komt 'ie. Zeker weten."
Een rommelige kade aan het Goese ha
venindustrieterrein. De Frans Naere
bout ligt er wat verveloos bij. Op de
plecht fabriceert voormalig lasser en
ROC-docent Leen Louwerse een over
kapping, zodat hij bij regen aan het dek
kan knutselen. In het ruim leggen Ton
Breur uit Kortgene, John Polfliet uit
's-Gravenpolder en Ruud Muller uit
Kruiningen een tijdelijke werkvloer. Al
het kale staal staat in de menie. Het
oogt strak, maar stinkt flink. „Pas op,
nog nat!" Te laat.
Elke dinsdag steken de straffe vutters
van de Stichting Beurtvaarder Frans
Naerebout, een onderdeel van de Stich
ting Traditioneel Varend Zeeland, hiel
de handen uit de mouwen. Monniken
werk is het, maar het dient uiteindelijk
het hogere doel. De in 1928 gebouwde
Frans Naerebout is de enige Zeeuwse
beurtvaarder in de provincie. Zo'n
schuit laat je niet wegroesten. Goese-
naar Joop Dekker voer er van 1935 tot
1958 mee tussen Goes en Rotterdam.
Hij lag vaak afgemeerd in de stadsha-
ven, weten grijze Goesenaren nog wel.
Drie jaar terug kocht de stichting het
grotendeels gestripte beurtschip voor
een zacht prijsje van een kokkelbedrijf.
Op de boeg siaat nog steeds YE108. Dat
hebben ze geweten, de vrijwilligers.
„Er is indertijd een modern stuurhuis
opgezet, maar het grootste probleem is
dat het schip is omgebouwd voor de ver
werking van kokkels. Het dek is ver
hoogd en het ruim was compleet geïso
leerd", zegt 'de man met de zweep', of
wel Goesenaar Karei Teulings, die de
restauratie coördineert.
Roest en modder
Het kostte bloed, zweet en tranen om
cüe dikke isolatielaag eraf te bikken.
John: „Bovendien stond je in de blub
ber. De bodem was een mix van roest en
modder. Je denkt dat er geen eind aan
komt." De heren larderen de noeste ar
beid dan ook met voldoende ontspan
ning. 's Morgens een bak koffie, tegen
elven een bitterballetje, met de lunch
een kop soep en om vier uur een pijpje
pils. Want: „Het is leuk hoor, deze klus,
maar het moet natuurlijk niet op werk
gaan lijken. We doen het voor de gezel
ligheid."
Inmiddels ziet het ruim er bijna spie en
span uit. Volgende week arriveert de
motor. Gekocht via Marktplaats.nl. De
Kromhout 6tsll7 stamt uit het gemaal
bij Tholen. Karei heeft de diesel totaal
gereviseerd, met hulp van mensen van
het werkervaringsproject De Ooster-
scheldewerf. „Ook een keerkoppeling
tikte ik via internet op de kop. Die is
eveneens helemaal uit elkaar geweest.
Je moet inventief zijn, want we hebben
niet veel geld."
Tja, het budget is nu ontoereikend. De
provincie draagt 60.000 euro bij, het
VSB fonds 15.000 euro. Karei schat dat
nog zo'n 90.000 euro nodig is om de
beurtvaarder te restaureren. Dan praat
je over een authentiek houten stuur
huis, houten in plaats van stalen ramen
in de kombuis, verlaging van het dek
met 25 centimeter, een definitieve vloer
in het ruim, aanleg van centrale vex-war-
ming, sanitair en elektra. Dat is nog
foto Willem Mieras
maar een greep uit de klussen die het
handjevol vrijwilligers staan te wach
ten. Ton; „Het is veel, maar wel leuk
werk. We willen er echt iets moois van
maken. En hij komt echt af, zeker we
ten."
Aanvalsplan
Volgens penningmeester Ton moet er
een aanvalsplan komen om het benodig
de geld bij elkaar te sprokkelen. Karei
hoopt dat enkele grote sponsors zich zul
len bekommeren om de Frans Naere
bout.
Ton, pretogend: „Als de motor erin ligt,
varen we gewoon naar Kortgene. Leg
gen we aan bij het huis van Karla Peijs.
Zij vaart tenslotte graag. Misschien kan
zij iets voor de stichting betekenen."
Om door een ringetje te halen, zo moet
de Frans Naerebout er medio 2008 uit
zien. Precies zoals op de foto's uit het
album van schippersfamilie Dekker.
Dan krijgt hij een plaatsje in de Goese
museumhaven. „We willen er een expo
sitieruimte inmaken. Uiteraard kun je
het schip ook huren voor uitstapjes."
De straffe mannen die nu elke dinsdag
aan de restauratie offeren, blijven ook
nadien betrokken, bijvoorbeeld voor on
derhoud. Ook geldt nog steeds de onge
schreven wet dat vrijwilligers altijd gra
tis mogen meevaren. Reken maar dat ze
straks aan dek zitten. „Wantje raakt
echt aan zo'n schip verknocht."
Borsele hoort bezwaren tegen bedrijventerrein, maar zit met oude afspraken
door Harmen van der Werf
's-HEERENHOEK - De aanleg
van het bedrijventerrein Sloe
poort tussen 's-Heerenhoek en
Nieuwdorp lijkt een gelopen ra
ce. Juridisch en financieel zit de
gemeente Borsele vast aan oude
afspraken met havenschap Zee
land Seaports.
Wethouder M. Vermue-Vennue
(CDA, ruimtelijke ordening) leg
de gistei-avond deze kaarten
open op de tafel tijdens een hoor
zitting over Sloepoort.
De dorpsraden van Nieuwdorp
en 's-Heerenhoek, een landbou
wer-grondeigenaar en de stich
ting Behoud Zak van Zuid-Beve
land lieten nogmaals hun bezwa
ren tegen het bedrijventerrein
horen. De Zeeuwse Milieu
federatie zit ook bij de bezwaar
den.
De ai-gumenten tegen Sloepoort
zijn van alle partijen dezelfde.
De belangrijkste daarvan is dat
het haven- en industriegebied
Vlissingen-Oost zijn natuurlijke
begrenzing (de groenzone om
het terrein plus de weg naar de
tunnel/Middelburg) over gaat.
En het stuit bezwaarden sterk
tegen de borst dat havenschap
Zeeland Seaports Sloepoort
gaat beheren.
Verlengstuk
Dat geeft naar hun idee al aan
dat Sloepoort een verlengstuk
wordt van het haven- en indus-
triegebied. „En stel je dan eens
voor", zei G. Eijsssens namens
de dorpsraden van 's-Heeren
hoek en Nieuwdorp, „dat daar
een bedrijf komt dat containers
gaat repareren." Nu is het wel
zo dat de geluidsbelasting van
Sloepoort wordt geminderd op
wat in het haven- en industriege
bied Vlissingen-Oost mag wor
den geproduceei'd. Allemaal na-
tuuiiijk in theorie.
Eijssens was overigens in de tijd
dat Sloepoort voor het eerst ter
sprake kwam, wel warm voor
stander van deze ontwikkeling.
Bedrijven in 's-Heerenhoek za
ten eind jaren tachtig, begin ja
ren negentig te springen om
ruimte. Sloepoort zou dicht bij
huis uilkomst bieden. Maar on
dertussen is de tijd verstreken
én hebben deze bedrijven ergens
anders hun heil gezocht of zijn
failliet gegaan.
Vestiging
Zeeland Seaports kwam nader
hand om de hoek kijken. Dat
was enkele jaren geleden, toen
menigeen dacht dat de Wester-
schelde Container Terminal
(WCT) er snel zou komen en dat
Zeeland Seaports veel extra
ruimte nodig zou hebben. De
WCT is er nog niet. Zeeland
Seaports heeft in het eigenlijke
haven- en industriegebied ook
nog genoeg te bieden, aldus Eijs
sens. Hij wees onder meer op de
vestiging van Installatie Tech
niek Niewenhuijse uit Nieuw-
Knorr is er een jaar mee bezig geweesl. maar hel is gelukt:
Knorr Macaronimix is nóg lekkerder. Uil onderzoek bleek
zelfs dat we de lekkerste van Nederland zijn! Ook de Knorr
Mixen Nasi en Bami zijn nog lekkerder geworden. Kijk snel
of u thuis ook de lekkerste macaroni van Nederland kunt
maken. www.Knorr.nl.
Becel pro-activ is gezonder dan ooit: zowel de minidrinks als
yoghurtproducten bevatten nu minder suiker. De minidrinks
zelfs 50% minder! Het is wetenschappelijk bewezen dat
Becel pro-activ het cholesterolgehalte verlaagt. Niet voor
niets wordt pro-activ aanbevolen door de Nederlandse
Hartstichting en worden de producten vergoed door
Zorgverzekeraar VGZ! Informatie: www.becel.nl
Vul het diagram zo in dat in elke rij. elke kolom en elk vierkant van
3x3 vlakjes alle cijfers van 1 tot en met 9 precies één keer voorkomen.
dorp in een pand in Vlissingen-
Oost. Dat bedi'ijf is niet havenge
bonden, evenmin als het nieuwe
oefencentrum voor de politie
aan de Finlandweg.
Of alle bezwaren veel zullen uit
halen, is zeer de vraag. De Bor-
selse gemeenteraad beslist 1
maart over het ontwerp-bestem-
mingsplan Sloepoort. Het zit er
dik in dat het plan erdoor komt,
met steun van CDA, SGP/Chris-
tenUnie en WD die in Borsele
regeren. PvdA en Lokale Partij
Boi'sele stemmen vanuit de oppo
sitie waarschijnlijk tegen. De
Borselse politiek staat min of
meer met de rug tegen de muur.
In het verleden zijn afspraken
gemaakt. De grond is al van Zee
land Seaports.
1
5
2
7
9
8
2
4
5
1
7
8
5
9
7
4
3
1
9
8
6
6
2
5
7
9
4
8
3
DENKSPORT PUZZELBLADEN
Oezc rubriek is opgenomen in alle regionale dagbladen van NRp dagbladen
(oplage bijna 1.8 miljoen) Meer informatie. e-mail tnfo@nrp.nl o.v.v. Nieuws getipt voor ut