josweg moet veiliger worden 'ZC Aanleg Sloepoort is gelopen race We varen gewoon eens naar Karla NIEUWS GETIPT VOOR U r PUZZELPAUZE - iivoners Zoutelande mogen meedenken over oplossing De lekkerste macaroni Honden zonder kiespijn woensdag 31 januari 2007 w 13 (Advertentie) flELANDE - De Bosweg in Klande moet veiliger wor- 'voor fietsers en aangenamer bewoners, maar ook nog bc- r blijven voor toeristen r hotels in de buurt wil- [«denktank met betrokke- *Soet bedenken hoe de Bos- heringericht kan worden en deze doelen kan voldoen. ietes voor .handeling ïichauffeur tetor Dooms CELBURG - Twee Arne- iaaren zijn gisteren in Mid- jig voor mishandeling van usichauffeur conform de in officier van justitie ver bid. Politierechter A. Gaa- le een 24-jarige verdach- jverstek 500 euro en twee voorwaardelijke celstraf Cjn 34-jarige kompaan, die verscheen, kreeg voor zijn [fellSO euro boete. nnen bestelden vorig jaar een avondje stappen si. In Koudekerke kregen de stok met de taxi- die volgens hen een op de weg was door plot- ie remmen en slingerend n. Ook had de taxichauf- idrie keer toe de teller I beginstand teruggezet, atie escaleerde zodanig, 4-jarige Arnemuidenaar ffeur uit zijn taxi trok ie grond gooide, waarna irige man het slachtoffer [ezicht sjoeg. eld spoorde volgens offi- justitie J. Valente met talie van Arnemuidena- gaan in het weekeinde kroeg, laten zich vollo- t bier en slaan aan het De rechter vond ook irag van de chauffeur ppen. Dat nam niet weg mannen niet zó tekeer imoeten gaan. mier blust brandje op Bellamypark ÜNGEN - In de schoor- m een pand aan het Bel- farkin Vlissingen heeft gis- indom 19.45 uur brand ge le brandweer arriveerde, de brand al geblust, van dienst A. van Oos- De bewoner kon gemak- na een groot zolderraam kop en heeft het vuur met toertje water weten te p. De brand leek erger fwas. Dat kwam doordat de pannen van een oud altijd veel brandbaar Éal zoals spinnewebben, i vogelnestjes zit. Voor («f het verder bij contro- Mfgklachten: HJ231231 'aandag t/m vrijdag ge lede openingstijden; fdagstot 12.00 uur dactie (icheren Ernststraat 18 &JS8070 dEB MIDDELBURG 5118-493000 0118-493009 lil: redwalch@pzc.nl sits Sep (chef) ^Berkelder ^vanden Broek 83 Osman 'dyvan den Hurk ^deVries (sport) GIRALE REDACTIE Onspark 28 H1S31 OM GOES (5113)315500 (5113)315669 kfedactie@pzc.nl iERNET "•ptc.nl ®web@pzc.nl Wethouder W. van Tatenhove, verantwoordelijk voor de recon structie, heeft bewoners van de Bosweg en omliggende straten, ondernemers en de dorpsraad gisteravond uitgenodigd zich aan te melden voor de denk tank. Die moet half februari aan het werk en in maart met een voorstel komen. Dat kan dan in april en mei verder worden uit gewerkt. Het resultaat wordt in juni voorgelegd aan de dorpsbe woners. De vernieuwde Bosweg moet in november klaar zijn. De gemeente heeft zeven jaar ge leden voor het eerst met omwo nenden gesproken over een her inrichting van de Bosweg. En dit jaar moet het daar eindelijk van komen, zei Van Tatenhove op een vergadering van de dorps raad. „Want ondanks alle maat regelen uit het verleden is de weg niet veilig." Het kruispunt met de Langendam is één van de grootste knelpunten, bleek ook uit reacties van bewoners. Pran gend is vooral de vraag wie daar eigenlijk voorrang heeft: ver keer op cle Langendam richting Westkapelle, of verkeer dat van de Bosweg af komt en de Lan gendam of de Nieuwstraat op wil? Sommige aanwezigen zei den dat het doorgaande verkeer voorrang heeft, maar anderen stelden, ook op basis van uitleg door de politie, dat degene die van rechts komt, voorrang heeft, omdat het kruispunt in een 30-kilometerzone ligt en dus een gelijkwaardige kruising is. Denktank Of en hoe het kruispunt wordt veranderd, wilde Van Tatenho ve niet zeggen. Hij verwees dat dilemma naar de denktank. „An ders leg ik nu al weer een claim op uw werk." Bovendien hangt de oplossing ook af van andere plannen in het dorp, zoals dat voor het Rabobankgebouw. Op de Bosweg zelf zorgen de ob stakels die het verkeer slinge rend over de weg leiden, voor ge vaar. Met name fietsers hebben daar last van. Soms kunnen ze langs zo'n obstakel, soms moe ten ze midden op de weg gaan rijden om eromheen te kunnen. Vaker nemen ze hun toevlucht tot het voetpad. Het slechte weg dek leidt ook tot klachten. Bo vendien houden sommige auto mobilisten zich niet aan het een richtingsverkeer dat voor een deel van de Bosweg geldt. De ge meente heeft inmiddels met di verse betrokkenen gesproken en enkele voorwaarden voor de her inrichting gesteld. Zo moet de Bosweg een woonstraat worden, waar doorgaand verkeer en sluipverkeer (naar en vanaf Vlis- singen) wordt geweerd. Er moe ten wel parkeerplaatsen blijven. De bedrijven in de omgeving, vooral recreatiebedrijven, moe ten bereikbaar blijven. Ook de kosten zijn van belang. De gemeenteraad heeft enkele jaren geleden ongeveer 300.000 euro uitgetrokken voor de herin richting van de Bosweg. Van Ta tenhove benadrukte na afloop dat dat bedrag niet allesbepa lend is. Afhankelijk van de bes te oplossing kan hij de raad om meer geld wagen of subsidie proberen te krijgen van bijvoor beeld de provincie, stelde de wethouder. Vrijwilligers leggen een tijdelijke vloer in de al vergaand schoongemaakte buik van de Frans Naerebout. door Frank Balkenende GOES - Dit jaar moet 'ie nog varen, de oude Frans Naerebout. Dat lijkt vissers latijn als je ziet dat slechts een stuk of zes pensionado's het van oorsprong Goe- se beurtschip zijn glans en glorie terug willen geven. Bovendien zijn de viïjwil- ligers de jongste niet meer. Sommigen haken al snel af, de een vanwege zijn rikketik, de ander door ademhalingspro blemen. Zo komt het werk neer op de schouders van de harde kern. „Jongen, er lijkt geen eind aan te komen, maar af komt 'ie. Zeker weten." Een rommelige kade aan het Goese ha venindustrieterrein. De Frans Naere bout ligt er wat verveloos bij. Op de plecht fabriceert voormalig lasser en ROC-docent Leen Louwerse een over kapping, zodat hij bij regen aan het dek kan knutselen. In het ruim leggen Ton Breur uit Kortgene, John Polfliet uit 's-Gravenpolder en Ruud Muller uit Kruiningen een tijdelijke werkvloer. Al het kale staal staat in de menie. Het oogt strak, maar stinkt flink. „Pas op, nog nat!" Te laat. Elke dinsdag steken de straffe vutters van de Stichting Beurtvaarder Frans Naerebout, een onderdeel van de Stich ting Traditioneel Varend Zeeland, hiel de handen uit de mouwen. Monniken werk is het, maar het dient uiteindelijk het hogere doel. De in 1928 gebouwde Frans Naerebout is de enige Zeeuwse beurtvaarder in de provincie. Zo'n schuit laat je niet wegroesten. Goese- naar Joop Dekker voer er van 1935 tot 1958 mee tussen Goes en Rotterdam. Hij lag vaak afgemeerd in de stadsha- ven, weten grijze Goesenaren nog wel. Drie jaar terug kocht de stichting het grotendeels gestripte beurtschip voor een zacht prijsje van een kokkelbedrijf. Op de boeg siaat nog steeds YE108. Dat hebben ze geweten, de vrijwilligers. „Er is indertijd een modern stuurhuis opgezet, maar het grootste probleem is dat het schip is omgebouwd voor de ver werking van kokkels. Het dek is ver hoogd en het ruim was compleet geïso leerd", zegt 'de man met de zweep', of wel Goesenaar Karei Teulings, die de restauratie coördineert. Roest en modder Het kostte bloed, zweet en tranen om cüe dikke isolatielaag eraf te bikken. John: „Bovendien stond je in de blub ber. De bodem was een mix van roest en modder. Je denkt dat er geen eind aan komt." De heren larderen de noeste ar beid dan ook met voldoende ontspan ning. 's Morgens een bak koffie, tegen elven een bitterballetje, met de lunch een kop soep en om vier uur een pijpje pils. Want: „Het is leuk hoor, deze klus, maar het moet natuurlijk niet op werk gaan lijken. We doen het voor de gezel ligheid." Inmiddels ziet het ruim er bijna spie en span uit. Volgende week arriveert de motor. Gekocht via Marktplaats.nl. De Kromhout 6tsll7 stamt uit het gemaal bij Tholen. Karei heeft de diesel totaal gereviseerd, met hulp van mensen van het werkervaringsproject De Ooster- scheldewerf. „Ook een keerkoppeling tikte ik via internet op de kop. Die is eveneens helemaal uit elkaar geweest. Je moet inventief zijn, want we hebben niet veel geld." Tja, het budget is nu ontoereikend. De provincie draagt 60.000 euro bij, het VSB fonds 15.000 euro. Karei schat dat nog zo'n 90.000 euro nodig is om de beurtvaarder te restaureren. Dan praat je over een authentiek houten stuur huis, houten in plaats van stalen ramen in de kombuis, verlaging van het dek met 25 centimeter, een definitieve vloer in het ruim, aanleg van centrale vex-war- ming, sanitair en elektra. Dat is nog foto Willem Mieras maar een greep uit de klussen die het handjevol vrijwilligers staan te wach ten. Ton; „Het is veel, maar wel leuk werk. We willen er echt iets moois van maken. En hij komt echt af, zeker we ten." Aanvalsplan Volgens penningmeester Ton moet er een aanvalsplan komen om het benodig de geld bij elkaar te sprokkelen. Karei hoopt dat enkele grote sponsors zich zul len bekommeren om de Frans Naere bout. Ton, pretogend: „Als de motor erin ligt, varen we gewoon naar Kortgene. Leg gen we aan bij het huis van Karla Peijs. Zij vaart tenslotte graag. Misschien kan zij iets voor de stichting betekenen." Om door een ringetje te halen, zo moet de Frans Naerebout er medio 2008 uit zien. Precies zoals op de foto's uit het album van schippersfamilie Dekker. Dan krijgt hij een plaatsje in de Goese museumhaven. „We willen er een expo sitieruimte inmaken. Uiteraard kun je het schip ook huren voor uitstapjes." De straffe mannen die nu elke dinsdag aan de restauratie offeren, blijven ook nadien betrokken, bijvoorbeeld voor on derhoud. Ook geldt nog steeds de onge schreven wet dat vrijwilligers altijd gra tis mogen meevaren. Reken maar dat ze straks aan dek zitten. „Wantje raakt echt aan zo'n schip verknocht." Borsele hoort bezwaren tegen bedrijventerrein, maar zit met oude afspraken door Harmen van der Werf 's-HEERENHOEK - De aanleg van het bedrijventerrein Sloe poort tussen 's-Heerenhoek en Nieuwdorp lijkt een gelopen ra ce. Juridisch en financieel zit de gemeente Borsele vast aan oude afspraken met havenschap Zee land Seaports. Wethouder M. Vermue-Vennue (CDA, ruimtelijke ordening) leg de gistei-avond deze kaarten open op de tafel tijdens een hoor zitting over Sloepoort. De dorpsraden van Nieuwdorp en 's-Heerenhoek, een landbou wer-grondeigenaar en de stich ting Behoud Zak van Zuid-Beve land lieten nogmaals hun bezwa ren tegen het bedrijventerrein horen. De Zeeuwse Milieu federatie zit ook bij de bezwaar den. De ai-gumenten tegen Sloepoort zijn van alle partijen dezelfde. De belangrijkste daarvan is dat het haven- en industriegebied Vlissingen-Oost zijn natuurlijke begrenzing (de groenzone om het terrein plus de weg naar de tunnel/Middelburg) over gaat. En het stuit bezwaarden sterk tegen de borst dat havenschap Zeeland Seaports Sloepoort gaat beheren. Verlengstuk Dat geeft naar hun idee al aan dat Sloepoort een verlengstuk wordt van het haven- en indus- triegebied. „En stel je dan eens voor", zei G. Eijsssens namens de dorpsraden van 's-Heeren hoek en Nieuwdorp, „dat daar een bedrijf komt dat containers gaat repareren." Nu is het wel zo dat de geluidsbelasting van Sloepoort wordt geminderd op wat in het haven- en industriege bied Vlissingen-Oost mag wor den geproduceei'd. Allemaal na- tuuiiijk in theorie. Eijssens was overigens in de tijd dat Sloepoort voor het eerst ter sprake kwam, wel warm voor stander van deze ontwikkeling. Bedrijven in 's-Heerenhoek za ten eind jaren tachtig, begin ja ren negentig te springen om ruimte. Sloepoort zou dicht bij huis uilkomst bieden. Maar on dertussen is de tijd verstreken én hebben deze bedrijven ergens anders hun heil gezocht of zijn failliet gegaan. Vestiging Zeeland Seaports kwam nader hand om de hoek kijken. Dat was enkele jaren geleden, toen menigeen dacht dat de Wester- schelde Container Terminal (WCT) er snel zou komen en dat Zeeland Seaports veel extra ruimte nodig zou hebben. De WCT is er nog niet. Zeeland Seaports heeft in het eigenlijke haven- en industriegebied ook nog genoeg te bieden, aldus Eijs sens. Hij wees onder meer op de vestiging van Installatie Tech niek Niewenhuijse uit Nieuw- Knorr is er een jaar mee bezig geweesl. maar hel is gelukt: Knorr Macaronimix is nóg lekkerder. Uil onderzoek bleek zelfs dat we de lekkerste van Nederland zijn! Ook de Knorr Mixen Nasi en Bami zijn nog lekkerder geworden. Kijk snel of u thuis ook de lekkerste macaroni van Nederland kunt maken. www.Knorr.nl. Becel pro-activ is gezonder dan ooit: zowel de minidrinks als yoghurtproducten bevatten nu minder suiker. De minidrinks zelfs 50% minder! Het is wetenschappelijk bewezen dat Becel pro-activ het cholesterolgehalte verlaagt. Niet voor niets wordt pro-activ aanbevolen door de Nederlandse Hartstichting en worden de producten vergoed door Zorgverzekeraar VGZ! Informatie: www.becel.nl Vul het diagram zo in dat in elke rij. elke kolom en elk vierkant van 3x3 vlakjes alle cijfers van 1 tot en met 9 precies één keer voorkomen. dorp in een pand in Vlissingen- Oost. Dat bedi'ijf is niet havenge bonden, evenmin als het nieuwe oefencentrum voor de politie aan de Finlandweg. Of alle bezwaren veel zullen uit halen, is zeer de vraag. De Bor- selse gemeenteraad beslist 1 maart over het ontwerp-bestem- mingsplan Sloepoort. Het zit er dik in dat het plan erdoor komt, met steun van CDA, SGP/Chris- tenUnie en WD die in Borsele regeren. PvdA en Lokale Partij Boi'sele stemmen vanuit de oppo sitie waarschijnlijk tegen. De Borselse politiek staat min of meer met de rug tegen de muur. In het verleden zijn afspraken gemaakt. De grond is al van Zee land Seaports. 1 5 2 7 9 8 2 4 5 1 7 8 5 9 7 4 3 1 9 8 6 6 2 5 7 9 4 8 3 DENKSPORT PUZZELBLADEN Oezc rubriek is opgenomen in alle regionale dagbladen van NRp dagbladen (oplage bijna 1.8 miljoen) Meer informatie. e-mail tnfo@nrp.nl o.v.v. Nieuws getipt voor ut

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13