fegen 1 februari gaat het weer leven La Ventura ijken in de ruimste zin van het woord doet haar naam eer aan Herdenkingen slachtoffers watersnoodramp ftestaanden gaan in hun gedachten weer terug naar 1953 vastgesteld op 1835, meegeteld zijn de overledenen van wie later als doodsoorzaak Is vastgesteld: ontberingen tengevolge van de overstroming. Stoffel en Dien Hillebrand bij het monument op de begraafplaats van Ouwerkerk. door Melita Lantinq OUWERKERK - De slachtof fers van de Watersnoodramp 1953 worden donderdag op ver schillende plaatsen op het ei land herdacht. De centrale herdenking is bij het watersnoodmonument in Ou werkerk. In Nieuwerkerk wordt naast een herdenking ook nog een bijeenkomst georganiseerd voor ouderen en kinderen. De herdenkingsplechtigheid bij het monument in Ouwerkerk begint om 11.00 uur. Na de kransleg- ging houdt burgemeester J. As- selbergs een toespraak en draagt een gedicht voor van Mar van der Veer. Vervolgens zingen de aanwezigen het Schouws volkslied en klinkt The Last Post. Daarna volgt een minuut stilte en de plechtigheid wordt afgesloten met het zingen van het Wilhelmus. De Ramp wordt ook los van de centrale plechtigheid herdacht in Nieuwerkerk, Oosterland, Sir- jansland en Ouwerkerk. De herdenking in Nieuwerkerk begint om 13.30 uur op de be graafplaats. Fanfare Oefening en Uitspanning en de kinderen van de scholen zijn hierbij aan wezig. In het dorpshuis wordt een speciaal samenzijn georgani seerd voor de ouderen uit het dorp en kinderen. Het is de be doeling dat de ouderen die de Ramp hebben meegemaakt op hun eigen manier het verhaal aan de kinderen doorgeven. In Oosterland is ook een eigen herdenking. Belangstellenden wordt verzocht om 13.00 uur te foto Marijke Folkertsma verzamelen in dorpshuis De Oos- tershof, waarna om 13.30 uur de herdenking op de begraafplaats wordt gehouden. In Sirjansland is de herdenking om 9.00 uur op de begraaf plaats. De kinderen van de basis school zijn daarbij ook aanwe zig. In Ouwerkerk is naast de centra le herdenking 's middags nog een herdenking voor het eigen dorp. Het exacte aanvangstijd- stip hiervan is nog niet bekend. door Rolf Bosboom GOES - Voor het overgrote deel van de Ne derlandse bands is een platencontract vrij wel onbereikbaar. De nieuwe Zeeuwse groep La Ventura wist echter al met haar eerste eigen nummer een Amerikaans label te interesseren. In het voorjaar verschijnt het debuutalbum, met invloeden van rock, gothic en metal. Zaterdag treedt het vijftal op in Porgy en Bess in Terneuzen. De band mag dan nog jong zijn, de leden - af komstig uit diverse delen van de provincie - zijn zeker geen groentjes in de muziek. De bekendste van hen is drummer Erwin Pol derman, die vooral naam maakte bij Or phanage. Zangeres Carla Douw en toetse nist Marco van Boven hebben een rockach- tergrond; gitarist Sascha Kondic en bassist Michael Saffrie komen uit de metalwereld. Het eerste contact kwam tot stand via inter net. „Erwin had een advertentie gezet op Marktplaats, omdat hij een band zocht. Daar heb ik op gereageerd", zegt Carla Douw, die in Goes woont. „We zijn bewust met z'n tweeën begonnen. Een jaar lang zijn we bezig geweest om alles voor te bereiden en materiaal te schrijven. Daarna hebben we de andere muzikanten erbij gezocht. Daarbij kwamen we vrij snel op het spoor van Mike en Sascha. Marco kende ik nog van Anchor, mijn vorige band." Het bleek direct te klikken tussen de vijf. Ze begonnen in hun oefenruimte, 't Beest in Goes, met wat covers. „Binnen een paar we ken konden we al leuk een avondje samen spelen." Medio vox'ig jaar werd een begin ge maakt met eigen werk. Het eerste nummer, Trefoil, zette de gx-oep op internetcommuni- ty MySpace. „Dxie weken later reageerde een platenmaatschappij: Razor Ice Records, op basis van één nummer! Amerika Voor de zekerheid werden de volgende twee nummers ook opgestuurd en niet veel later was de platendeal een feit: Razor Ice brengt - wereldwijd zelfs - het debuutalbum van La Ventura uit. De band verzorgt de opna mes zelf en stuurt de tracks vervolgens naar Amerika, waar ze worden gemixt en gemas- terd. Het album is inmiddels grotendeels klaar. Veel werk doen de bandleden thuis. „We hebben allemaal de mogelijkheid om zelf dingen op te nemen en we zijn daar ook eivaren in", zegt Douw. Elk weekeinde wox'dt - volgens een strakke planning - het 'huiswerk' samengevoegd, zodat de comple te nummers ontstaan. „Acht nummers zijn al af en drie hebben we bijna klaar. Begin volgende maand gaat alles naar Amerika." De verwachting is dat het album in maart of april kan worden uitgebracht. Een videoclip is in voorbereiding. De stijl van de muziek, door de groep zelf omschreven als gothic groove metal, weer spiegelt de achtergx'ond van de bandleden. Er zit rock in, metal, maar ook gothic, zij het zonder de sopx-aanzang die zo bekend is van bands zoals Within Temptation en After Forever. „Ik gebruik geen operastem. Daar- dinsdag 30 januari 2007 lOltheten projecteert een voorbeeld van haar 'zitplekken'. foto Dirk-Jan Gjeltema |Pankow u-haamstede - Pau- Utelen (24) is niet gewend lolang over haar gespro- s naar haar gekeken Ze vindt het dan ook een Uoemiddelpunt te zijn tij- officiële opening van 'positie Ze stonden name- !«'in De Bevvaerschole in Haamstede. pier observeert ze graag [mensen door het oog van Wra' Het resultaat van ^afnemingen is gebxrn- feze tentoonstelling, s beheerst de kunst van a de ruimste zin van het ;testraat is haar werkter- tinjnbaar terloops, maar Je betrokkenheid bij Verwerpen, zoekt zij net ®nten waarop er Contact de mensen, de dingen Mte. Zij maakt daarbij gebruik van fotogra af ook van teksten, teke- !®videofilmpjes. Ntie bestaat uit talrijke N de wanden en op een grote tafel in het midden van De Bewaerschole. Verder is er een doorlopende video-opname te zien: een oudere vrouw obser veert vanaf haar zitplaats in een restaurant in opperste concen- tx'atie voorbijgangers. Wat ze van iedereen vindt, is met bak ken van haar gelaat te lezen. Oltheten kiest voor thema's. Ca mouflage is er een van. Foto's van een vrouwenhoofd tussen ■de pxnikenetalage, een bruid tus sen etalagepoppen in galajur ken of paksoiblaadjes naast het struweel bewijzen dat de expo- sante de kunst van het kijken be heerst. Systemen behoren ook tot haar voorkeux-en. Voox-al systemen die knellen weet ze op inventie ve wijze te verbeelden: foto's van mensen met een stok tussen de benen geklemd of sjouwend met gordijnen, volgepropte jas zakken. Waarom zitten of staan mensen op specifieke plekken? Het is een vraag die opborrelt bij het zien van een serie foto's: man en vrouw op een lattenbankje, man op een putdeksel, man hurkend onder de motorkap van een vrachtauto, man in stoeltje te^ genover een stapel puinbrok- ken. Oltheten stelt zich geen we tenschappelijke vragen over het gedrag van mensen, maar regis treert de momenten en bij voor keur de opmerkelijke situaties. „Toch zit hier het raakvlak tus sen ons beiden", zegt gastcura- tor Tijs Goldschmidt. Hij is lan delijk bekend als essayist en ge- dragsbioloog. Onder meer zijn boek Darwins hofvijver en de es saybundel Oversprongen trok ken zeer de aandacht. Uitnodiging Goldschmidt is spontaan inge gaan op de uitnodiging van werkgroeplid Annemarie van Sprang in De Bewaerschole een expositie binnen het thema 'Kij ken' te organiseren. Roy Villevoye van de Rijksacade mie in Amsterdam wees hem op het veelbelovende werk van Pau- lien Oltheten. De Rijksacademie is een postacademische werk plaats, waar deze jonge kunste nares de afgelopen twee jaar haar ideeën heeft kunnen ont wikkelen. De gastcurator is ge charmeerd van haar werk. „Na tuurlijk is er verschil tussen hoe zij en ik observeren. Voor haar geldt dat ultieme moment. Als wetenschapper heb je veel meer voorbeelden nodig van het ge drag van mensen en veel meer standaarduitvoeringen dan uit zonderingen om tot bepaalde conclusies te kunnen komen", legt Goldschmidt uit. „Deze expositie past mooi in on ze nieuwe beleid", vindt be stuurslid Rolf Soesman van De Bewaerschole. „Het is immers een tentoonstelling over de kunst van het kijken, juist op het moment dat wij als Bewaer schole bezig zijn met de bezoe kers te stimulei'en op een andere manier naar kunst te kijken." Volgens Soesman is het van groot belang dat kunst mee eva lueert in deze snel veranderende wereld. De expositie-is tot en met zon dag 25 maart te zien in De Be waerschole van woensdag tot en met zaterdag en op de laatste zondag van de maand tussen 14.00 en 17.00 uur. La Ventura, met op de voorgrond zangeres Carla Douw en verder (vlnr) Erwin Polderman, Marco van Boven, Michael Saffrie en Sascha Kondic. door kan ik wat meer power geven", zegt Douw. La Ventura stond nog maar één keer op het podium: in december tijdens het festival Women in Rock in Sint-Maartensdijk. Het concert zaterdag in Porgy en Bess is het be gin van een serie optredens de komende maanden, in eerste instantie vooral in Zee land. „We willen beginnen in onze eigen om geving en proberen daar een fanbase op te bouwen. Daarnaast hopen we in het voor programma van grote bands te kunnen staan, zoals in maart waarschijrxlijk bij Au tumn. Het zal nog wel een jaar duren voor dat we een volledige show kunnen bren gen." De band beseft terdege dat het tot nu toe heel snel is gegaan. „Maar we willen volop gebruik maken van de kans die we krijgen en daarom zetten we er volle vaart achter", aldus Douw. „We hebben het gevoel dat we er helemaal klaar voor zijn." De naam van de groep is wat toevallig tot stand gekomen. „We wilden aanvankelijk iets doen met ven tilator; uiteindelijk kwamen we uit bij La Ventura, Pas later gingen we het opzoeken in het woordenboek. Toen bleek dat het in het Spaans 'geluk' betekent. Dat is wel bi zar, want het is heel toepasselijk. We heb ben inderdaad ontzettend veel geluk ge had." Concert: La Venture en Aradia (uit Terneuzen), zaterdag 3 februari in Porgy en Bess in Terneu zen. Aanvang: 22.00 uur. yirrel Modde j rjtKERK - .,Ik was veer- Ons gezin is gespaard maar binnen de fami- nnien elf mensen om. Aan skant alleen al acht. Die js gewoon gehalveerd. Stoffel Hillebrand wendt it even af. Zijn ogen vul- ftmet tranen. „Dat komt. (68) en echtgenote Dien ■brand slaan geen her van de watersnood- Eer. Staan ze er niet voor 0i gemoedsrust, dan is het "|i respect voor alle anderen ■op He eerste februari niet i'bij kunnen of willen zijn. [hoeven wij niet eens over 'denken, dat doe je ge- zegt Stoffel zonder aarze lde overtuiging van zijn [isniet minder. Zij verloor ju en tante in de ramp- ■cruciale datum in het vi- jjjjgen de naderende plech- ka bij het centrale monu ment naast de caissons bij Ou- werkerk en op de begraafplaats in het dorp weer stukje bij beet je de overhand in het dagelijks leven van het echtpaar Hille brand. Stoffel: „Ik betrap me er steeds weer op dat het onbewust gaat leven tegen 1 februari. In deze laatste week gaat er geen dag voorbij of er vliegt wel een gedachte uit die tijd door m'n kop." Dien: „Dat komt ook om dat je het belangrijk vindt dat Wanneer ik daar zo sta voor dat rijtje grafstenen, dan zie ik de mensen weer le vendig voor me. 5 zo'n moment goed en waardig ge beurt. Een herdenking mag niet afgeraffeld worden. Het is wél heel kort, maar altijd sfeervol." Voorkeur voor één van beide mo numenten hebben ze niet. „Het centrale monument beeldt voor mij precies het juiste gevoel uit. Dat brok muur met die golven daar dwars doorheen, wanneer ik daar voor sta, zie je het weer gebeuren. Dat monument is er voor iedereen. Het gedenkteken in het dox-p zelf is meer voor de eigen gemeenschap. Wanneer ik daar zo sta voor dat rijtje grafste nen, dan zie ik de mensen weer levendig voor me. Iedere naam heeft een gezicht", peinst Stoffel voor zich uit. Dien is vier jaar geleden, bij de nationale herdenking toen pre cies een halve eeuw na dato, pas écht gaan beseffen welke impact de Ramp heeft gehad. „Toen ik die grote drukte hier zag en al die landelijke belangstelling, drong bij mij door hoe enorm dat gebied is geweest waar de ramp zich heeft voltrokken. En ook hoeveel verdriet dat heeft vex-oorzaakt. Je zat er weer mid denin." De Hillebrands beseffen dat er ooit een einde komt aan de her denkingen. „Je kunt er niet eeu wig mee doorgaan", zegt Stoffel. „Maar zo lang er nog mensen zijn van de generatie die de ramp zelf hebben meegemaakt, moeten we dat gewoon blijven doen." D 5: EUWS-VLAANDEREN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15