Auto
Overwerken
I
MCV legt de lat
fi
in samenwerking met AutoTrack.nl
«hermer Fluid Film in Arnhem rijdt in een
ie Volvo pickup.
Hoveniersbedrijf van Triest in Epe heeft een trotse vloot bejaarde Mercedessen die dagelijks in touw
zijn.
Schilder Koen Raas in het Zeeuwse Lewedorp rijdt
klanten af op zijn Zündapp-bakbrommer uit 1971.
fesen alle moderne bedrijfsauto's die onze economie op gang
houden zien we soms nog een aandoenlijk ouwetje tuffen,
toproep om voorbeelden van zulke overwerkende klassiekers in
te sturen leverde een bonte collectie op.
tal oude werkpaarden die de aandacht op de nering moeten
fctigen, maar soms willen baasje en voertuig domweg niet van
wijken weten. Tot de dood - of sloop - hen scheidt.
Trouwvervoer.nl bedient zich van zonnige Cypriotische Bedfords op leeftijd.
ïxiffetje thuis wenst of zijn tuinfeest wil opvrolijken, kan
icldoom Jan Geurts bestellen. Die komt dan met zijn kostelij-
énsHY voorrijden» vol spareribs en ijsco's.
Se Buys in Boxmeer fokt rijpaarden en rijdt aangespannen rït-
ikoudbloeds. Soms brengt de '76er Mercedes LP 913 wel vier
uien en twee rijtuigen tegelijk op hun bestemming.
In Ernst of Gortel kun je deze prachtige Peugeot 403 uit 1962 zomaar tegenkomen met openhaardhout of een half kuubje zand. Alleen bij
droog weer en altijd met Martin Braakensiek achter het stuur.
klus- en montagebedrijf in Den Bosch
lobbin Hooghiemstra nog dagelijks met een
kk-up uit 1978.
Henk Machielse uit Standdaarbuiten kent alle na
delen van zijn 27-jarige Landrover. Toch is het een
perfecte sleepauto, survivaljeep en pakezel.
Een Renault Goélette uit 1953 doet bij Erwin
Brandt Geluid en Licht in Nijmegen dienst als regie
wagen. De bus erachter is 'accommodatietruck'.
Respectievelijk 57 en 55 jaar oud zijn deze dappe
re Mercedes-touringcars van firma Van den Berg
uit Loenen.
KENNISMAKING
en een hoop opbergplekken
(zelfs in het plafond) met 200
(7-zits) of 700 liter bagageruim
te. Als alle stoelen achterin
weggevouwen/verwijderd wor
den, ontstaat er een ruim van
2.350 liter. Dat is bereikbaar via
twee deurtjes in plaats van een
achterklep.
De vijfpersoops MCV kost op
140 euro na tien mille. Hij
heeft dan een 1.4 liter motor.
Voor de zevenzitter is er alleen
een 1.6 met 90 of 105 pk, maar
er is ook nog de met Nissan ge
deelde superzuinige 1.5 diesel,
die heel prettig in het gebruik
is.
Renault verwacht er in Neder
land dit jaar 1.500 te verkopen.
In oosteüjke landen als Roeme
nië, Bulgarije en bijvoorbeeld
Moldavië is de auto een regel
rechte hit. Bravo Renault. Als
de voortekenen niet bedriegen
wordt de Dacia ook elders een
succes, en dan volgen ongetwij
feld andere merken.
Dacia Logan MCV, vanaf 9.860 euro
(5-zits, 1.4 liter benzinemotor); twee
airbags, bagageruim 700-2350 liter,
lengte 4,50 meter, gewicht 1150 kg.
met geld van een
use mini koopje
tusplintemieu-
ontzaglijk ruime
■ie Dacia Logan
«nwagon. Hij
look nog prettig.
rij-eigenschappen. De Logan
rijdt stukken gerieflijker en ver
fijnder dan je verwacht.
Geen auto om lang omheen te
lopen en omstandig tegen de
bandjes te schoppen omdat je
hem zo prachtig vindt. Wel een
auto om lekker en lang te ge
bruiken, zonder dat je je druk
maakt over de afschrijving.' Hij
is buitengewoon comfortabel
op slechte wegen. Kennelijk ge
maakt voor Oostblokroutes,
want wegen met gaten waar
een kat bij wijze van spreken
een nest jongen in kan werpen
neemt hij met rimpelloos ge
mak. Het onderstel wordt er
niet eens rumoerig van. Die gro
te veeruitslag van de ophan
ging heeft zo zijn voordelen.
Ken van der Steen
e auto-industrie
kijkt gespannen
toe hoe het moe-
der Renault met
Dada vergaan
*°nieelmerk doet het pri-
franse handen, maar
gg alleen in thuisland
Daar gaan verreweg
van de 200.000 stuks
^geproduceerde exem-
lm toe. In Nederland
ffï°rigjaar 800 verkocht,
Jwas slechts één model,
vanaf 8,5 mille. Nu
waar-voor-je-geld-lat weer erg
hoog. Of laag, wat u wilt.
De auto is totaal gespeend van
elke frivoliteit en kost nave
nant. Een functioneel ontwerp
zonder poespas. Net als bij de
sedan zijn het eenvoudige dash
board en de portierpanelen uit
komt er een grote stationwa
gon, die qua maat sterk doet
denken aan de Renault 21 Neva
da uit de jaren tachtig. De Da
da MCV zoals de stationwagon
gedoopt is, telt eventueel zeven
zitplaatsen. En dat voor 12,5
mille. Daarmee legt Dada de
De Dacia MCV stationwagon. In
2009 komt het merk met een
pick-up en een hatchback.
Deurtjes
Dacia gaat er 70.000 van bou
wen, een automaat komt er
niet. Standaard heeft de Dacia
MCV twee airbags en op de
goedkoopste versie na hebben
ze allemaal stuurbekrachtiging
één stuk gemaakt. Da's voorde
liger. Huis-tuin-en-keukenstoe-
len waar het best op uit te hou
den is, maar ook: verrassende
Sagen: 0113-315680
De Peilstok
Het Openbaar Ministerie overweegt
een meldpunt voor asociaal rijgedrag
te openen. Automobilisten kunnen hufterig
rijgedrag dan anoniem doorbellen. Als een
kenteken herhaaldelijk wordt gemeld, komt
de politie in actie. Wat vindt u van zo'n
'kliklijn'? Krijgt u er een vieze smaak van in
de mond of wordt u direct enthousiast?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Vrij baan voor gratis bus
Vorige week vroegen we u met welke
maatregel Nederland de files moet
bestrijden. Uw antwoord is luid en duidelijk:
gratis openbaar vervoer. Veertig procent
van de stemmers ziet het meeste heil in die
optie. Extra asfalt en belasting per kilometer
maken de top 3 compleet.
Wat is de beste EUR 00,00
file-oplossing?
Gratis openbaar vervoer 40%
O Extra asfalt op file-gevoelige plekken 18%
Q Tolheffing per gereden kilometer 14%
«c mr
Uitbreiding openbaar vervoer 10%
Q Variabele rijstroken voor vrachtverkeer 9%
Q Tolheffing voor buitenlands verkeer 6%
Q Afstand woon-werkverkeer maximaliseren 3%
ORikus Spithorst van de Vereniging Reizigers
Openbaar Vervoer (ROVER): „Zeker zal gratis
openbaar vervoer helpen, maar daarmee ben je er niet.
De kwaliteit moet omhoog voordat het echt met de auto
kan concurreren, zelfs als het gratis is. Treinreizigers
tijdens de spits meer laten betalen is natuurlijk de
omgekeerde wereld. En de overheid wil dat het ov
zichzelf voor een groot deel bedruipt. Gratis ov is dan
moeilijk haalbaar."
Duits dieseltankoffensief
Audi heeft in Detroit een nieuwe dieselkrachtbron la
ten zien. De 6.0 liter V12 TDI heeft 500 pk en 1.000
Nm trekkracht. Hij vormt de voorbode van een dieselof
fensief, waarmee Audi (en Mercedes) de Amerikaanse
markt willen veroveren. Audi vond de TDI 17 jaar gele
den uit. Vorig jaar won het merk de 24 uurs race van Le
Mans met zo'n (650 pk sterke) V12 TDI. De uitstoot van
stikstofoxide en roetdeeltjes wordt beperkt door een
nieuwe techniek die Audi en Mercedes Bluetec noemen.
Kia maakt indruk
In een rapport van J.D. Power naar de tevredenheid
van Duitse automobilisten over hun auto, maakt Kia
een sterke indruk. In het onderzoek noteert Kia op het
gebied van kwaliteitsverbetering de hoogste score. J.D.
Power is een onafhankelijk bureau dat meningen en te
vredenheid van autobezitters noteert.
Nieuwe NSX komt eraan
De Acura Advanced Sports Car Concept die in De
troit stond is ontworpen door Honda Design in Los
Angeles. Acura is het luxemerk van Honda in de VS, dat
in de herfst van 2008 ook in Japan zijn opwachting
maakt. De concept-Acura heeft een VI0 motor en vier-
wielaandrijving. Hij wordt vrijwel zeker de opvolger van
de sportwagen Honda NSX.
De Acura heeft designtrekjes van Honda's Civic.
Oplader van Isuzu
Isuzu heeft een nieuwe D-Max pick-up. Hij heette tot
nu toe Rodeo. De pick-up biedt de keuze uit niëuwe
dieselmotoren van 2.5 liter en 136 pk en 3.0 liter en 163
pk turbo met common-rail technologie. Hij is er met
twee- of (uitschakelbare) vierwielaandrijving. De instap-
prijs is respectievelijk 14.375 euro en 18.975 euro, exclu
sief btw en bpm.
De D-Max vervangt de vanouds bekende Rodeo.