Auto Overwerken I MCV legt de lat fi in samenwerking met AutoTrack.nl «hermer Fluid Film in Arnhem rijdt in een ie Volvo pickup. Hoveniersbedrijf van Triest in Epe heeft een trotse vloot bejaarde Mercedessen die dagelijks in touw zijn. Schilder Koen Raas in het Zeeuwse Lewedorp rijdt klanten af op zijn Zündapp-bakbrommer uit 1971. fesen alle moderne bedrijfsauto's die onze economie op gang houden zien we soms nog een aandoenlijk ouwetje tuffen, toproep om voorbeelden van zulke overwerkende klassiekers in te sturen leverde een bonte collectie op. tal oude werkpaarden die de aandacht op de nering moeten fctigen, maar soms willen baasje en voertuig domweg niet van wijken weten. Tot de dood - of sloop - hen scheidt. Trouwvervoer.nl bedient zich van zonnige Cypriotische Bedfords op leeftijd. ïxiffetje thuis wenst of zijn tuinfeest wil opvrolijken, kan icldoom Jan Geurts bestellen. Die komt dan met zijn kostelij- énsHY voorrijden» vol spareribs en ijsco's. Se Buys in Boxmeer fokt rijpaarden en rijdt aangespannen rït- ikoudbloeds. Soms brengt de '76er Mercedes LP 913 wel vier uien en twee rijtuigen tegelijk op hun bestemming. In Ernst of Gortel kun je deze prachtige Peugeot 403 uit 1962 zomaar tegenkomen met openhaardhout of een half kuubje zand. Alleen bij droog weer en altijd met Martin Braakensiek achter het stuur. klus- en montagebedrijf in Den Bosch lobbin Hooghiemstra nog dagelijks met een kk-up uit 1978. Henk Machielse uit Standdaarbuiten kent alle na delen van zijn 27-jarige Landrover. Toch is het een perfecte sleepauto, survivaljeep en pakezel. Een Renault Goélette uit 1953 doet bij Erwin Brandt Geluid en Licht in Nijmegen dienst als regie wagen. De bus erachter is 'accommodatietruck'. Respectievelijk 57 en 55 jaar oud zijn deze dappe re Mercedes-touringcars van firma Van den Berg uit Loenen. KENNISMAKING en een hoop opbergplekken (zelfs in het plafond) met 200 (7-zits) of 700 liter bagageruim te. Als alle stoelen achterin weggevouwen/verwijderd wor den, ontstaat er een ruim van 2.350 liter. Dat is bereikbaar via twee deurtjes in plaats van een achterklep. De vijfpersoops MCV kost op 140 euro na tien mille. Hij heeft dan een 1.4 liter motor. Voor de zevenzitter is er alleen een 1.6 met 90 of 105 pk, maar er is ook nog de met Nissan ge deelde superzuinige 1.5 diesel, die heel prettig in het gebruik is. Renault verwacht er in Neder land dit jaar 1.500 te verkopen. In oosteüjke landen als Roeme nië, Bulgarije en bijvoorbeeld Moldavië is de auto een regel rechte hit. Bravo Renault. Als de voortekenen niet bedriegen wordt de Dacia ook elders een succes, en dan volgen ongetwij feld andere merken. Dacia Logan MCV, vanaf 9.860 euro (5-zits, 1.4 liter benzinemotor); twee airbags, bagageruim 700-2350 liter, lengte 4,50 meter, gewicht 1150 kg. met geld van een use mini koopje tusplintemieu- ontzaglijk ruime ■ie Dacia Logan «nwagon. Hij look nog prettig. rij-eigenschappen. De Logan rijdt stukken gerieflijker en ver fijnder dan je verwacht. Geen auto om lang omheen te lopen en omstandig tegen de bandjes te schoppen omdat je hem zo prachtig vindt. Wel een auto om lekker en lang te ge bruiken, zonder dat je je druk maakt over de afschrijving.' Hij is buitengewoon comfortabel op slechte wegen. Kennelijk ge maakt voor Oostblokroutes, want wegen met gaten waar een kat bij wijze van spreken een nest jongen in kan werpen neemt hij met rimpelloos ge mak. Het onderstel wordt er niet eens rumoerig van. Die gro te veeruitslag van de ophan ging heeft zo zijn voordelen. Ken van der Steen e auto-industrie kijkt gespannen toe hoe het moe- der Renault met Dada vergaan *°nieelmerk doet het pri- franse handen, maar gg alleen in thuisland Daar gaan verreweg van de 200.000 stuks ^geproduceerde exem- lm toe. In Nederland ffï°rigjaar 800 verkocht, Jwas slechts één model, vanaf 8,5 mille. Nu waar-voor-je-geld-lat weer erg hoog. Of laag, wat u wilt. De auto is totaal gespeend van elke frivoliteit en kost nave nant. Een functioneel ontwerp zonder poespas. Net als bij de sedan zijn het eenvoudige dash board en de portierpanelen uit komt er een grote stationwa gon, die qua maat sterk doet denken aan de Renault 21 Neva da uit de jaren tachtig. De Da da MCV zoals de stationwagon gedoopt is, telt eventueel zeven zitplaatsen. En dat voor 12,5 mille. Daarmee legt Dada de De Dacia MCV stationwagon. In 2009 komt het merk met een pick-up en een hatchback. Deurtjes Dacia gaat er 70.000 van bou wen, een automaat komt er niet. Standaard heeft de Dacia MCV twee airbags en op de goedkoopste versie na hebben ze allemaal stuurbekrachtiging één stuk gemaakt. Da's voorde liger. Huis-tuin-en-keukenstoe- len waar het best op uit te hou den is, maar ook: verrassende Sagen: 0113-315680 De Peilstok Het Openbaar Ministerie overweegt een meldpunt voor asociaal rijgedrag te openen. Automobilisten kunnen hufterig rijgedrag dan anoniem doorbellen. Als een kenteken herhaaldelijk wordt gemeld, komt de politie in actie. Wat vindt u van zo'n 'kliklijn'? Krijgt u er een vieze smaak van in de mond of wordt u direct enthousiast? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Vrij baan voor gratis bus Vorige week vroegen we u met welke maatregel Nederland de files moet bestrijden. Uw antwoord is luid en duidelijk: gratis openbaar vervoer. Veertig procent van de stemmers ziet het meeste heil in die optie. Extra asfalt en belasting per kilometer maken de top 3 compleet. Wat is de beste EUR 00,00 file-oplossing? Gratis openbaar vervoer 40% O Extra asfalt op file-gevoelige plekken 18% Q Tolheffing per gereden kilometer 14% «c mr Uitbreiding openbaar vervoer 10% Q Variabele rijstroken voor vrachtverkeer 9% Q Tolheffing voor buitenlands verkeer 6% Q Afstand woon-werkverkeer maximaliseren 3% ORikus Spithorst van de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER): „Zeker zal gratis openbaar vervoer helpen, maar daarmee ben je er niet. De kwaliteit moet omhoog voordat het echt met de auto kan concurreren, zelfs als het gratis is. Treinreizigers tijdens de spits meer laten betalen is natuurlijk de omgekeerde wereld. En de overheid wil dat het ov zichzelf voor een groot deel bedruipt. Gratis ov is dan moeilijk haalbaar." Duits dieseltankoffensief Audi heeft in Detroit een nieuwe dieselkrachtbron la ten zien. De 6.0 liter V12 TDI heeft 500 pk en 1.000 Nm trekkracht. Hij vormt de voorbode van een dieselof fensief, waarmee Audi (en Mercedes) de Amerikaanse markt willen veroveren. Audi vond de TDI 17 jaar gele den uit. Vorig jaar won het merk de 24 uurs race van Le Mans met zo'n (650 pk sterke) V12 TDI. De uitstoot van stikstofoxide en roetdeeltjes wordt beperkt door een nieuwe techniek die Audi en Mercedes Bluetec noemen. Kia maakt indruk In een rapport van J.D. Power naar de tevredenheid van Duitse automobilisten over hun auto, maakt Kia een sterke indruk. In het onderzoek noteert Kia op het gebied van kwaliteitsverbetering de hoogste score. J.D. Power is een onafhankelijk bureau dat meningen en te vredenheid van autobezitters noteert. Nieuwe NSX komt eraan De Acura Advanced Sports Car Concept die in De troit stond is ontworpen door Honda Design in Los Angeles. Acura is het luxemerk van Honda in de VS, dat in de herfst van 2008 ook in Japan zijn opwachting maakt. De concept-Acura heeft een VI0 motor en vier- wielaandrijving. Hij wordt vrijwel zeker de opvolger van de sportwagen Honda NSX. De Acura heeft designtrekjes van Honda's Civic. Oplader van Isuzu Isuzu heeft een nieuwe D-Max pick-up. Hij heette tot nu toe Rodeo. De pick-up biedt de keuze uit niëuwe dieselmotoren van 2.5 liter en 136 pk en 3.0 liter en 163 pk turbo met common-rail technologie. Hij is er met twee- of (uitschakelbare) vierwielaandrijving. De instap- prijs is respectievelijk 14.375 euro en 18.975 euro, exclu sief btw en bpm. De D-Max vervangt de vanouds bekende Rodeo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25