Nieuwe krant als tegenreactie PZC Een gevecht om eer en geweten MBfeafr iswfflwr m Warmlopen voor verkoop advertenti bruna SB 15 KOPSTUKKEN UIT DE NEDERLANDSE LITERATUUR IN ÉÉN MEESTERLIJKE SERIE ctie 595 vrijdag 26 januari 2007 KOPSTUKKEN TITELS: 1. Hella S. Haasse Heren van de thee 21 oktober 2. Joost Zwagerman Gimmick! 28 oktober 3. J. Bemlef Eclips 4 november 4. Maarten 't Hart Een vlucht regenwulpen 11 november 5. Geerten Meijsing Veranderlijk en wisselvallig 18 november 6. Mensje van Keulen Van lieverlede 25 november 7. Amon Grunberg Fantoompijn 2 december 8. Harry Mulisch De aanslag 9 december 9. Doeschka Meijsing Robinson 16 december 10. Robert Anker Een soort Engeland 23 december 11. Jeroen Brouwers Bezonken rood 30 december 12. Jan Wolkers Brandende liefde 6 januari 13. Cees Nooteboom Rituelen 13 januari 14. Hugo Claus De Metsiers 20 januari 15. Willem Elsschot Lijmen Het Been 27 januari Nietje bij oud papier mag Een lezer uit Middelburg betrap te zichzelf er deze week op dat een klein stukje in de krant veel los kan maken. In de PZC stond dat tabloid een krant met een nietje wordt. Het nietje is be doeld om het leesgemak te be vorderen. „Toen dacht ik: hoe moet dat nu met het oud papier? IJzer en pa pier bijten elkaar", zegt L. Hec tor. Meer lezers vroegen zich dat de ze week af. En even zoveel le zers gooien wel de reclamefol ders in de papierbak. En daarin zitten ook vaak nietjes. „We doen veël dingen onbewust. Een krantenbericht is voldoende om me bewust van een slechte ge woonte te maken. Dat viel me op." Elector vermoedde dat papier en ijzer elkaar bijten. Maar ze wil de zekerheid. Ze belde naar de gemeente Middelburg. Ze was bereid om de nietjes uit het pa pier te peuteren, als het slecht voor het milieu zou zijn. De gemeente kon haar niet ver der helpen. Hector belde naar een recyclingbedrijf, waar ze antwoord kreeg. De nietjes leveren geen proble men op voor de recycling van oud papier. Als er te veel ijzer in een lacüng oud papier zit dan wordt de metaaldetector erop gezet en wordt het Verwijderd. „Wel hebben ze bij de recycling last van plastic, waarin reclame folders steeds vaker verpakt zit ten. Dat moet niet bij het oud pa pier terechtkomen." Edith Ramakers, lezersredacteur, is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31. 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113 - 315660. E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl Het forum, waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet: wivw.pzc.nl. Aan de bijna 50 lezersbrieven die de PZC gemiddeld in een week binnenkrijgt, moet gesleuteld worden. Brie ven worden net als de stukken van de journalisten gere digeerd. Veranderingen moeten leiden tot meer helder heid en de essentie moet snel duidelijk zijn/Meestal sla gen we daarin. Natuurlijk mopperen journalisten soms over de in hun ogen onterechte eindredactie die gevoerd is, zoals ook brievenschrijvers wel eens doen. De aanpas sing van een lezersbrief over schoolboeken leidde tot on vrede bij de indiener ervan, J. Rentmeester uit Ovezan- de. Hij vond dat de PZC zijn brief had verminkt en vroeg om een rectificatie, die geweigerd werd. Normaal wordt niet gecorrespondeerd over lezersbrieven. De uit zondering bevestigt de regel. Vandaar een kijkje in de keuken van de PZC-redactie. Rentmeesters brief: Boeken Deze demissionaire regering wil toch een verhoging van De versie na eindredactie: Schoolboeken De demissionaire regering wil toch een verhoging van de btw op boeken doorvoeren (PZC 19 december). Daar mee lapt de regering het algemeen in Europa gehanteer de tarief van 6 of zelfs 0 procent aan haar laars, maar als de burgers de Europese grondwet afwijzen, begrijpt de regering dat niet. De staatsuitgaven moeten worden gefinancierd. Maar om nu op schoolboeken geen verho ging door te voeren, is ongepast. Geef openheid en ver hoog niet door allerlei indirecte belastingen. Verhoog dan maar de inkomstenbelasting. Deze versie is bij nader inzien ook niet geslaagd, want nog steêds blijft onderbelicht dat de briefschrijver niet wil dat de btw-verhoging van gewone boeken gebruikt wordt voor het gratis maken van de schoolboeken. Over leg had wel helderheid kunnen verschaffen. de btw op boeken doox*voeren (PZC 19 december). Daarmee geven ze aan het algemeen in Europa gehan teerde tarief van 6 of zelfs nul procent aan hun laars te lappen maar als de burgers de Europese grondwet afwij zen begrijpen ze deze niet. De staatsuitgaven moeten worden gefinancierd maar om nu de gratis schoolboe ken op zo een manier te financieren is ongepast. Geef openheid en verhoog niet allerlei indirecte belastingen. Verhoog dan maar de inkomstenbelasting en laat daar- mee de betrokkenheid, betrouwbaarheid voor alle bur gers zien. Standbeeld van Willem Elsschot in Antwerpen. foto Koen Fasseur door Hans Gulpen Willem Elsschot (1992-1960) verdiende zijn brood in de reclame, een vak dat hij ver afschuwde. Zijn afkeer van die wereld van hele en halve waarheden, list, bedrog en oplichting vormde een krach tige voedingsbodem voor een aantal van zijn beste boeken. Hij schreef drie romans (no velles is misschien een beter woord) die zich nadrukkelijk in het zakenleven afspelen: Lijmen, Kaas en Het been. De novelles vormen een twee luik. maar beide boeken ver schenen met een tussenpoos van vijftien jaar. In die tus sentijd, halverwege de jaren twintig tot midden jaren der tig van de vorige eeuw, schreef Elsschot niets meer bij gebrek aan inspiratie. Op aandrang van vrienden en be wonderaars pakte hij de pen weer op, schreef Kaas en een vervolg op Lijmen. De hoofdpersoon in Lijmen en Het been is, zoals in veel ander boeken van Elsschot, de burgerman Frans Laar mans. Hij gaat in de leer bij Boorman, een geraffineerde en tamelijk gewetenloze windhandelaar. Boorman is directeur van het Algemeen Wereldtijdschrift voor Finan ciën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen, een tijdschrift zonder abon nees. Met lijmacties, waarbij Boor man een klant in zijn netten weet te strikken door een ronkend artikel over hem te schrijven, weet de directeur steeds weer tienduizenden exemplaren van het blad bij een slachtoffer af te zetten. Met de meeste prooien van Boorman krijgen we geen me delijden, omdat ze zelf ook niet deugen. Dat geldt niet voor de firma Lauwereyssen, een bonafide bedrijfje in keukenliftjes, dat aan de praktijken van het Wereldtijdschrift ten on der dreigt te gaan. De eigena resse, die ook nog geplaagd wordt door een ziekte aan een been, wil haar schuld tot de laatste cent betalen, ook al heeft de inmiddels tot in keer gekomen Boorman haar die kwijtgescholden. Dat le vert een even absurd als ver makelijk gevecht op dat nu niet meer om centen gaat, maar om eer en geweten. 'Lijmen' en 'Het been' van Willem Elsschot is vanaf van daag verkrijgbaar bij de boekhandel en Free Record Shop. Lezers van dé PZC krijgen korting op vertoon van de bon uit de krant. Onder de naam 'Kopstukken presenteerde de PZC de afgelopen maanden een 15-delige serie uitgaven van literaire boeken. Vandaag het 15e en laatste deel: de roman 'Lijmen' en 'Het been' van Willem Elsschot Uitgever Cornells van den Berg hoopt met het dagblad De Pers een gat in de markt te hebben gevon den. Het is na Metro en Spits het derde gratis dagblad dat in Nederland ver schijnt. De krant wordt verspreid op en kele treinstations. Naast De Pers ver scheen vorige week Opinio op de markt, een weekblad dat het eerste half jaar voor één euro te koop is. De media wereld voegt daarmee een nieuw initia tief toe aan de lange rij om het publiek zo goed mogelijk te bedienen. De Pers is nu nog beperkt beschikbaar, maar binnenkort wordt de krant uitge deeld op grote bedrijventerreinen in stadskernen buiten de Randstad en wor den er contacten voor verspreiding ge zocht met winkelconcerns. Van den Berg van De Pers laat dezer da gen aan iedereen weten dat hij een kwa liteitskrant uitgeeft. „Onderwerpen die de concurrenten Metro en Spits laten liggen, pikt De Pers op. Die twee dag bladen lijden aan vertrossing, die licht gewicht krantjes opleveren voor 'even in de trein'." De Pers wil meer, dieper graven en de geest slijpen, waar de hoger opgeleide lezers om zouden vragen. In die vijver vissen meer kranten. Van oudsher zijn gratis en kwaliteit eikaars tegenpolen. Kwaliteit kost geld. Van den Berg ver-' wacht nieuwe wegen aan te boren, on der meer door relaties met adverteer ders aan te gaan, in desnoods wereld wijde netwerken, om zo de krant te fi nancieren. Journalisten willen dat ze gelezen wor den en dan is de reflex te begrijpen dat ze er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. In een tijdperk dat de ontle- zing doorzet en de digitale mogelijkhe den toegankelijker worden, wil de Lisetta de Witte en Marco Bos werken als acquisiteur foto Dirk-is GENIET VAN 15 KOPSTUKKEN UIT DE NEDERLANDSE LITERATUUR! De boekenredactie van de PZC selecteerde voor u 15 kopstukken O A uit de Nederlandse literatuur. Meesterlijke boeken van schrijvers die nationaal en internationaal hun sporen meer dan verdiend hebben. Kortom, de Kopstukken Collectie mag niet in uw boekenkast ontbreken! Daarom is er exclusief voor abonnees een éénmalige korting van 3,00 per titel (normale prijs 8,95). Vanaf 21 oktober verschijnt er gedurende 15 weken elke week een nieuw Kopstuk. U kunt de boeken los kopen bij Bruna, Free Record Shop, The Read Shop of één van de deelnemen de boekhandels met de bon in deze advertentie. Kijk voor online bestellingen of een distributiepunt bij u in de buurt op www.15kopstukken.nl. Verkrijgbaar bij: en alle deelnemende boekhandels de redacteuren in hetó bouw, ze lopen bij e£jj deur niet plat. „Het is^ tegenstrijdige belang] Maar dat is niet zo. Wei aan hetzelfde product^ goed verkopen, danfeq nalisten daar profijt^ Marco. Hij verklaart dat het ming van de lezer is afspraken worden e sen de twee afdeling*- Wegenerconcern. „St redactie zich laat lek adverteerders, in de Ir 'wij betalen goedvoor! en dan is het norm: goed over ons gescWre We hebben onze eigen, woordelijkheden." Maar soms, zeggen des teurs, is het wel lastig? leggen dat redactie esöj tieafdeling tweeversdü doelen hebben. DeacqJ steunen op goede coifójj hun adverteerders. „Stg begrijpen vervolgensniHi om de in hun ogen zelfd;' een kritisch artikel selrtg onder-nemers. Voorbeeldje: Tijdens dj tabeurs, waar heel onda mend Zeeland naarintigj scheen een paar jaarg3 een kritisch stuk inde had daarna wel iets uit aan een paar klanten.' TT nuud van Nistel'ooy Rena pWsI blijft wei9eren lektet opgfW» nslet ove' lerfilming fm-A/e jVtofoU"*1' leidt hei ri.ctf- 1 jongeren Ja mm AIT '**"tirbre„g O ÖO Dagblad 23 Dinsdag //ww.depersnl O O uagDiau De Pers Wctsnichap MAZELEN randstad De Pers gaat de concurrentie aan met Metro en Spits. krant een centrale rol blijven vervul len. Voor opinievorming, vermaak, in formatie en nieuws ver en dicht bij huis moet je toch de krant hebben. In dat milieu staan creatieve geesten op die willen laten zien dat ze het beter kunnen. Deze week was dat De Pers, vo rige week Opinio, dat een alternatief wil zijn voor Vrij Nederland/HP de Tijd en Elsevier. Het weekblad kiest een andere strategie dan De Pers. Het wil draaien op inkomsten van lezers en weigert bewust alle advertentie-inkom sten. Het is een tegenreactie op de luch tigheid. De ontwikkelingen in de media wereld gaan snel en zeker nieuwko- foto Willem Mieras mers zullen tegen een stootje moeten kunnen. Houden ze het vol, is dan ook de centrale vraag die deze week op duikt. In de zoektocht naar een andere formule zijn eerder al enthousiaste po gingen gestrand, zoals de Krant op Zon dag. Maar ook de weekkrant van het Vrije Volk of HP/de Tijd op zondag. Dit is de vierde aflevering in de serie Achter de Schermen. Van daag: accountmanagers oftewel de acquisiteurs van de PZC. KORTINGSBON Winkelprijs 8,95 Actieprijs voor abonnees slechts AC per deel Er wordt naar Lisetta de Witte gewezen als gevraagd wordt wie recent de grootste adverteerder voor de PZC heeft binnenge haald. „Nu ben ik het, maar vaak heeft Marco (Bos) die eer", zegt Lisetta. „We houden elkaar hier wakker." Lisetta zegt dat het wel een goed gevoel geeft om een grote vis te vangen. „Maar ook de klei nere adverteerders vergeten we niet. De opbrengst van de kleine re is circa tachtig procent van het totaal", rekent Marco uit. Toch was het een bijzonder mo ment toen Lisetta na een paar gesprekken, onderhandelingen en twee tot drie voorstellen het contract met de grote adverteer der afsloot. De klant koopt voor 70.000 euro een royale adverten tie die een jaar lang wekelijks in het hart van de krant te zien is. De acquisiteurs werken niet met de oplagecijfers van de PZC als ze naar een klant gaan. „De op lage is 58.000 kranten, maar één exemplaar wordt in een gezin en door samenlezen natuurlijk door aanzienlijk meer mensen gezien. Met dat aantal stappen wij naar de adverteerder." Ook al zitten de acquisiteurs en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24