ZC
Ondernemer gelooft nog in WCT
C, C en C met twee man
Wit na drie keer wassen
titknoping in
aire rond Dexia
Digitaal bellen via
Zeelandnet zorgt
voor veel problemen
23
igd exploitant PSA/Hesse-Noord Natie heeft geduld met project
Lipreclame
Ijoenenschade door storm
r 0113-315649
wdactie Spzc.nl
*;31,4460 AA Goes
"-np-exploitatie:
t Midden-Zeeland: 0113-315520;
c Vlaanderen: 0113-315570;
0204562500.
iderdag 25 januari 2007
Dikke bonussen voor
bankiers in Londen
tenJansen
jgRPEN - Na bijna acht
den over de Westerschel-
onlainer Terminal (WCT)
PSA/Hesse-Noord Natie
leisterlee blijft
gelijk langer
©DAM - Gerard Klei
de overweegt langer aan te
sak topman van Philips.
contract loopt in
^r"van 2008 af. Hij
dan 62, de leeftijd waar-
mannen van Philips door-
M heeft er wel oren
M zijn termijn te verlen-
!0bevestigt een woordvoer-
i liet concern. Hij moet
J de steun krijgen van de
van commissarissen van
bieade aandeelhouders.
^Kieisterlee is sinds be-
01 de eerste man van het
i Hij werkt al bijna al
ie arbeidzame leven bij
■jC-PD
nog niets van zijn aanvankelijke
belangstelling verloren. De be
oogde exploitant van de contai
nerkade aan de Westerschelde is
zich ervan bewust dat dit soort
projecten tijd vergt. „Tien tot
vijftien jaar is normaal", zegt
Frank Kho, directeur container
divisie van PSA/Hesse-Noord
Natie in Antwerpen.
Hij erkent dat de wereld van het
containervervoer er anders uit
is gaan zien in de tijd die is ver
streken sinds de presentatie van
de WCT-plannen op 25 juni
1999. Vervoersstromen zijn ver
legd en onder reders hebben
zich fusies voorgedaan. Kho:
„Maar twee dingen zijn onveran
derd: het vervoer van vracht in
containers blijft toenemen en de
WCT-locatie aan de Wester
schelde blijft een ideale plek
voor de vestiging van een contai-
nerterminal. Pal aan zee en pri
ma aansluitingsmogelijkheden
met het achterland."
Bij PSA/Hesse-Noord Natie heb
ben ze zich verbaasd over de sug
gestie van het Havenbedrijf Rot
terdam eerst de containermoge
lijkheden binnen het bestaande
havengebied in Vlissingen-Oost
te benutten. Kho: „Volgens ons
- en studies ondersteunen dat -
is er te weinig ruimte om vlot
met grote containerschepen te
manoeuvreren. Nee, je kunt be
ter eerst de WCT aanleggen en
activiteiten die de containerka
de genereert elders in het haven
gebied onderbrengen."
Kho is allerminst geschrokken
van de vaststelling van het Cen
traal Planbureau dat de WCT
pas na 2020 geld opbrengt.
„Noem mij eens havenproject
dat meteen rendement oplevert.
Je hebt altijd te maken met een
aanloopfase. Daar hou je in je in-
vesterings- en bedrijfsplannen
rekening mee. Dat is bij de WCT
niet anders."
Banen
PSA/Hesse Noord-Natie hand
haaft de verwachtingen voor de
werkgelegenheid die de WCT
zal scheppen: 850 banen op de
terminal. Kho: „We blijven net
als acht jaar geleden geloven in
een gematigd geautomatiseerde
behandeling van containers.
Daarmee kunnen we onze klan
ten de beste service, flexibiliteit
en prijs bieden."
Hij erkent dat containerster-
minals bestaan waar automati
sering een veel grotere vlucht
heeft genomen en waar met
minder menskracht kan worden
volstaan. Kho: „Dat heeft ook te
maken met de beschikbaarheid
van personeel. Als dat lastig te
vinden is, zul je het wel in
automatisering moeten zoeken.
We gaan ervan uit dat onze
Antwerpse manier van werken
ook in Vlissingen toepasbaar
is."
De looptijd van de aanvankelij
ke overeenkomst tussen ha
venschap Zeeland Seaports en
PSA/Hesse-Noord Natie is verlo
pen. Geen punt, vindt Kho.
„Handtekeningen zijn zo gezet.
Wat telt is dat beide partijen
nog steeds willen. Het nieuwe
contract moet wel worden aan
gepast aan de kortere container
kade en de verandere tijdsplan
ning."
De schade door de
ivan vorige week donder-
Ivoigens ZLM Verzeke
raar schatting uit op
Imiljoen euro.
ZLM kwamen op wij dag
f schademeldingen bin-
later nam dat toe
;25Ö0. Door de storm
kg liep het op tot ruim
op vijf van schade-oor-
zaken is: omgewaaide schuttin
gen (50%), afgewaaide dakpan
nen (30%), schade door kliko's
(tegen auto's, 5%), openslaande
deuren en portieren (5%) en
schade door takken en bomen
(5%). Bijna een week na de
storm zijn alle schades in behan
deling genomen. De grootste
schade ontstond aan een land-
bouwschuur in Bladel (350.000
euro).
TOKIO - Een vrouw kijkt naar videoschermen in Tokio, waarop reclame wordt gemaakt voor lippenstift. foto Yuriko Nakao/RTR
:rreredactie economie
sIERDAM - Bijna 200.000
p in aandelenlease kij-
l uit naar de beslis-
nnhet gerechtshof Amster-
«er de zogenoemde Dui-
^•regeling. Om 16.00 uur
ferechter het oordeel of de
ÜBg voor beleggers met ge-
gfld wel of niet verbin-
ïördt verklaard.
ia voorstanders van de re-
gajn verheugd dat de sle-
ïzaak tot een ontknoping
k Voor criticasters, zoals
toroces en Platform Aande
lf, betekent cle uitspraak
li dat weer verder kan wor-
(«procedeerd. Lopende za
bbert maandenlang stilge-
ia afwachting van een ge-
tlijk oordeel over de Dui-
Dexia en de twee belan-
Saisaties Stichting Eega-
si Stichting Leaseverlies
a vorig jaar samen tot
fikingsvoorstel in de rel
•i aandelenlease, oftewel
agen met geleend geld.
waarvoor cle inmid-
jverleden W. Duisenberg
aelde, houdt in dat beleg-
See derde van hun rest-
■d terugkrijgen. Dexia
id ruim 1 miljard euro op-
kgd voor de compensatie
«schulden.
^jk hebben we aan het
gd of de regeling
goed is", aldus woordvoerder H.
Geers van Eegalease en Lease-
verlies. „Daar krijgen we dus
een antwoord op." Ruim
120.000 mensen hebben zich
aangesloten bij de twee belange
norganisaties. De helft van hen
heeft al getekend voor de Dui-
senberg-regeling.
Ondertussen zijn duizenden juri
dische procedures tegen Dexia
stilgelegd in afwachting van de
uitspraak van het hof. „We zijn
blij als er eindelijk een uit
spraak komt", aldus jurist J. Pa-
peveld namens Leaseproces.
„Dan kunnen we weer verder
met procederen," De criticas
ters beweren dat de kans groot
is dat meer geld kan worden ge
kregen door zelf een procedure
te beginnen.
Notaris
Dexia en de belangenorganisa
ties betwijfelen dit weer en heb
ben geen goed woord over voor
de oppositie die het commer
ciële bedrijf Leaseproces voert.
„Dit soort leeft van de affaire
rond Dexia". aldus een woord
voerder van Dexia.
Voor de oppositie maakt het ove
rigens weinig uit of de rechter
besluit of de regeling verbin
dend wordt verklaard of niet. In
een brief aan de notaris kan af
stand worden gedaan van de
Duisenberg-regeling. Vervol
gens kan een rechtszaak worden
aangespannen om geld te clai
men van Dexia. ANP
- op eigen benen -
door Mieke van der Jagt
SCHERPENISSE - Een leuk
zaakje om uit te bouwen. Dat
is wat Michel Timmerman en
Edwin Tates zochten. Het
moest wel in de sfeer van eten
en drinken zijn, want beide
ondernemers leerden elkaar
kennen in de Europese cruise
vaart. Edwin was kok en Mi
chel barman. De lieve dames
die later him echtegnotes wer
den, werkten daar ook. Zij
waren het die, allebei van
Tholen, het spoor naar Scher-
penisse wezen: cafetaria De
Heksenketel stond daar te
koop. Ruim een jaar geleden
kwam het in hun handen.
Een jaar of vijf hebben ze
zichzelf de tijd gegeven om te
investeren en om er een goed
draaiende zaak van te ma
ken. Een zaak zoals ze het
zelf willen en dat is niet al
leen een cafetaria. Het cafége
deelte moet meer vorm krij
gen met een eigen sfeer. Hele
maal nieuw voor Scherpenis-
se is de catering. „We zijn
daar al mee bezig, van heel
klein tot heel groot." Michel
noemt als voorbeeld van de
kleine cateringservice de
tweeverdienersmaaltijden.
Edwin Tates en Michel Timmerman voor hun Heksenketel in
Scherpenisse foto Willem Mieras
Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven
water te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers
hoe ze de klus klaren. Vandaag Edwin Tates en Michel
Timmerman van de Heksenketel in Scherpenisse.
„Voor mensen die er een lan
ge werkdag op hebben zitten
brengen we aardappelen,
vlees en groenten versbereid
thuis." „Maar ook heel grote
partijen verzorgen we
graag", voegt Edwin toe.
„Met stoelen, tafels en decora
tie erbij, als het moet. Heb
ben we veel personeel nodig,
dan schakelen we een bureau
in."
Cafetaria, Café en Catering,
'C, C en C': het is een brede
aanpak maar ze willen toch
zo veel mogelijk zelf doen.
Met twee gezinnen lukt dat
ook wel, want in de zaak hoe
ven ze maar zelden personeel
in te huren.
„In die vijf jaar van investe
ren, richten we ons zo veel
mogelijk op de zaak zelf. Het
hele cafetaria heeft een gron
dige facelift gekregen zodat
het een moderne uitstraling
heeft."
De Heksenketel bestaat al
sinds 1954. Het is een dorps
cafetaria en c}at moet het ook
blijven, maar de uitstraling
hoeft van de twee uitbaters
niet direct die van de jaren
vijftig te blijven. De heren
van de Heksenketel zijn na
melijk erg blij met hun klan
dizie. „Hier komen niet al
leen jongeren of alleen oude
ren, hier komt een uiterst ge
mengd publiek." Ze vinden
allebei dat dat nou juist de
charme is van het werk en
dat het de kansen bepaalt
voor de toekomst van hun
Heksenketel.
wot nieuws. Als je een vuil hemd
'3$t wordt het schoon. Het was
Pbewezen in België, met Dash.
Ijl» iets dergelijks ook in Neder-
de hand, maar dan met Ariel,
'onderzocht door TNO in Delft.
wM voor het onderzoek kwam
octer Gamble, de multinatio-
riel produceert. Procter
16bracht het nieuws naar buiten:
Jommeerd onderzoeksinstituut
nert het bewijs'. Vanaf volgende
-laat het op de dozen waspoe-
i .pi: 'Door TNO aangetoond,
ywjwordt uw grauw geworden
«ntbaar witter'. Nergens wordt
dat Ariel beter wast dan Omo
"•maar de afdeling marketing
ski- We^ concluderen.
1 'kde wasman van TNO gespro
ken, die mij per telefoon vertelde hoe
het onderzoek was uitgevoerd en wat
er ik er van moet denken. Hier zijn ant
woord op mijn laatste vraag; „Had een
ander wasmiddel hetzelfde resultaat op
geleverd?" Val van uw stoel. „Ja, dat
had goed gekund."
Er zijn een paar reuzen in waspoeders
en vloeibare wasmiddelen. Henkei met
ondermeer Dixan en Persil, Unilever
met Omo en Robijn en Procter Gam
ble, met Dreft en Ariel. Genieten was
dat altijd, van paginagrote adverten
ties met een momentopname van een
drama zoals er tegenwoordig op tv zijn,
die te lang duren. In de krant zag je in
een oogopslag wat er aan de hand was.
Buurvrouwen op wasdag. Bollende la
kens aan de waslijn. De pronte vrou
wen doen of ze elkaar graag mogen.
Maar wat zien we daar, het lijkt of de
lakens van buurvrouw met kolengruis
gewassen zijn. Dat komt er van als ze
geen Omo gebruikt. De foto van de wit
te Omo-lakens naast de gore van de
buurvrouw spreekt boekdelen. Maar in
wasmiddelenreclame worden geen mer
ken vergeleken, het is steggelen tegen
waspoeder van 'een onbekend merk'.
Ook nu zet Procter Gamble zich niet
af tegen andere wasmiddelen. Er is uit
sluitend een wasje gedaan met Ariel,
niet eens van nieuwe samenstelling. En
het was niet wat je noemt een weten
schappelijk wasje. Vraagt Delft een ei
te bakken en ja hoor: 'TNO bewijst dat
in deze koekenpan een ei goed lukt'. In
andere dan niet? Dat hebben we niet
onderzocht, zal het onafhankelijke in
stituut zeggen.
TNO waste niet eens in eigen Miele,
maar besteedde het uit aan huisvrou
wen (m/v) thuis. Ze kregen wat hemden
en shirtjes en een afgepaste hoeveel
heid poeder. Het waren gebruikte hem
den en shirtjes met een 'grauwsluier',
het winkelnieuwe witte was er af. Wit
te was, zegt de wasman van TNO,
wordt van lieverlee wat grauwer. Hoe
dat komt, daar is niet iets eenduidig
zinnigs over te zeggen, zoals 'omdat je
het in Omo wast en niet in Ariel, dom-
mie'. Nee, veel verschillende factoren
spelen een rol. Vezels zijn van zichzelf
niet helder wit en ze verkleuren. Niet
elke wasmachine is perfect en dan is er
het huishouden van Jan Steen met kin
deren die om de haverklap in een mod
dersloot vallen. Vuil van erg vuile was
kan neerslaan op minder vuile, zodat
ze samen net niet kraakschoon uit de
machine komen. Wat ook kan is dat
een wasmiddel wordt gebruikt, zonder
'optische witmaker'. Een optische wit
maker nept. Het is een stofje dat op ve
zels hecht en ultraviolet licht omzet in
zichtbaar licht. Dan geeft je laken bij
kans licht in het donker.
De tweedehandse hemdjes van TNO
moesten mee gewassen worden met de
was bij mensen thuis. Met Ariel. Tel
kens werd na een was de witheid geme
ten en wat bleek, na drie keer wassen
waren ze zichtbaar witter geworden.
Maar waren de proefkledingstukken
tussen de wasbeurten door wel gedra
gen en weer vuil gemaakt? TNO: „Nee
dat niet." Wat is er dan bewezen? Dat
een hemd pas (of al?) na drie keer was
sen met Ariel hagelwit is. Nou de ande
ren weer. Doe nog eens buurvrouwen
bij de waslijn, Omo.
Wouter Klootwijk
Zeeland op vakantiebeurzen
GOES - Toeristisch Zeeland presenteert zich uitgebreid
op de Vakantiesalon in Antwerpen en op watersportbeurs
Boot in Düsseldorf
Op de Vakantiesalon staat de vernieuwde beursstand van
de promotiestichting Zeeland Delta. Die stond voor het
eerst op de onlangs gehouden Vakantiebeurs in Utrecht.
De Vakantiesalon is vanaf morgen tot en met woensdag
in de beurshallen van Antwerp Expo. Tegelijkertijd is
Zeeland aanwezig op de grootste internationale water
sportbeurs Boot in Düsseldorf. Behalve een stand staat er
ook een Zeeuwse hoogaars. Boot duurt tot en met zondag
en wordt gehouden in Messe Düsseldorf. De presentatie
op Boot Düsseldorf maakt deel uit van de campagne Er
vaar Zeeland.
EU wil meer openheid luchthavens
BRUSSEL - De Europese Commissie wil vliegvelden
dwingen openheid van zaken te geven over de kosten die
ze berekenen voor het landen en opstijgen van vliegtui
gen. Om vliegtickets goedkoper te kunnen maken, moeten
de maatschappijen met de luchthavens in overleg.
Dat heeft eurocommissaris Barrot (Transport) gisteren
aangekondigd. De EU-lidstaten moeten nationale toe
zichthouders opzetten om meningsverschillen over de kos
ten te beslechten. Als het aan de Commissie ligt, gaan de
regels gelden voor luchthavens die meer dan een miljoen
passagiers of 25.000 ton vracht per jaar verwerken. ANP
Ruim 3000 boetes illegale arbeid
DEN HAAG - De Arbeidsinspectie heeft vorig jaar bijna
3200 boetes opgelegd aan bedrijven en particulieren die
buitenlanders illegaal voor zich lieten werken. Dat is een
forse stijging ten opzichte van 2005 toen de inspectie
2130 boetes uitschreef voor illegale arbeid.
Er is vorig jaar gecontroleerd op illegale werknemers,
vandaar dat er meer boetes zijn uitgeschreven, aldus een
woordvoerster van de inspectie. Vorig jaar was dat 10.500
keer tegen zo'n 8600 inspecties in 2005. GPD
Autoradio ontvangt per satelliet
NOORDWIJK - De autoradio van de toekomst werkt on
geveer als een satellietontvanger voor'televisiekanalen.
Maar dan zonder schotel op het dak en met een platte an
tenne die bijna onzichtbaar kan worden ingebouwd in de
carrosserie.
Voor het nieuwe systeem zal gebruik worden gemaakt
van bestaande satellieten, heeft het Europese ruimtevaart-
agentschap ESA laten weten. Nieuwe satellieten en een
netwerk van zendmasten zouden ruim een miljard euro
kosten. ANP
door Jeffrey Kutterink
KAMPERLAND - Het regent
klachten over Digitale telefonie
van Zeelandnet. Regelmatig
kunnen mensen niet bellen of ge
beld worden. Soms liggen ver
bindingen er uren lang uit. Ook
over de helpdesk hebben sommi
ge geen goed woord over. Zee
landnet erkent de problemen en
stelt dat die nu zijn opgelost.
„Schaf maar een gsm aan als u
wilt bellen", .kreeg W. van
Meurs uit Axel als antwoord
van cle helpdesk van Zeeland
net. „De telefoon heeft er 12 uur-
uit gelegen", vertelt Van Meurs.
„Ik moest het ziekenhuis bellen
voor een afspraak, maar kon dat
niet. Stel dat je 112 wilt bellen
of een dokter?"
Het aantal aanmeldingen groeit
Zeelandnet boven het hoofd,
denkt Van Meurs. „Een storing
kan optreden, maar laat het de
mensen weten. Bijvoorbeeld via
een e-mail. Want internet werkt
wel goed. Deze telefoonverbin
ding is niet betrouwbaar."
De storingen en de slechte af
handeling van klachten hangt
Van Meurs de keel uit. Hij is
weer overgestapt op KPN. „Ik
bel nu via Primus. Ook goed
koop. En wel betrouwbaar. Wat
ik erg vind is dat ik nog 86 euro
moet betalen voor een dienst die
nooit naar mijn zin heeft ge
werkt."
Wie A. Wezemer uit Goes aan de
lijn probeert te krijgen, wordt
automatisch doorverbonden
met een mobiel nummer van
heel iemand anders. „Zeer verve
lend, zeker omdat ik ook een ei
gen bedrijf heb."
De helpdesk biedt geen soelaas.
„Als je die belt, sta je eerst een
half uur in de wacht. Dan krijg
je een mogelijke oplossing die la
ter niet blijkt te werken. Op
nieuw hang je een half uur aan
de lijn en wordt er beloofd dat
ik word teruggebeld. Dat is
nooit gebeurd."
Wezemer heeft zich, zoals hij
dat zegt, 'een paar maanden ge
leden laten overhalen om digi
taal te telefoneren'. „Dat had ik
nooit moeten doen. Regelmatig
zijn er problemen, maar die wor
den binnen een aantal uur opge
lost. Nu lig ik er al twee dagen
uit en staat mijn nummer kenne
lijk doorgeschakeld. Die mijn
heer wordt er ook moe van,
want die wordt per dag tiental
len keren gebeld. Omdat de help
desk geen oplossing weet, heb ik
de storingsdienst van Delta ge
beld. Die kx-eeg ik wél direct aan
de lijn, maar die gaat alleen
over gas en elektriciteit."
Wezemer stapt nu over op mo
biel bellen. „Het is duurder,
maar dan weet ik elk geval dat
ik bereikbaar ben. Ook kan ik
bellen wanneer ik wil."
Op het forum van Zeelandnet
zijn de klachten ook niet van de
lucht. 'Ze zouden er een mobiel
tje gratis moeten bijleveren',
luidt een van de vele suggesties.
'Resetten van het modem kan
wonderen verrichten' is een an
der advies.
Populair
Digitale telefonie van Zeeland
net is populair. De dienst is een
jaar geleden geïntroduceerd. De
website meldde gistenniddag
dat er 26.415 Zeeuwen bellen
via Digitale telefonie van Zee
landnet. Wie de website regelma
tig ververst ziet dat het aantal
snel groeit.
Dat is dan ook een van de oorza
ken van de technische proble
men, stelt woordvoerder P. Cou-
wenberg van Delta. Tientallen
mensen bellen per dag omdat ze
niet kunnen bellen.
„Om de groei van het aantal
abonnees te kunnen opvangen is
het noodzakelijk om de capaci
teit uit te breiden. Zeelandnet
moest daarvoor een tweede
hoofdcomputer plaatsen, een zo
genoemde gateway. Die is welis
waar op tijd besteld, maar later
dan de bedoeling was afgele
verd."
Door technische problemen wis
ten modems met een telefoon
aansluiting niet bij welke van
de twee hoofdcomputers ze zich
moesten aanmelden. Het gevolg
was dat er geen telefoonverkeer
meer mogelijk was, De storing
trof ongeveer 9000 abonnees, al
dus Zeelandnet.
Ook de storm van vorige week
heeft parten gespeeld, zegt Cou-
wenberg. „Daardoor zijn diver
se componenten defect geraakt.
Dat heeft het telefoonverkeer
ontregeld. Het verhelpen van de
defecten kon ook het telefoon-
verkeer storen."
Nu zijn de problemen verhol
pen, belooft Couwenberg.
ADE HEKSENKETEL