ZC Ondernemer gelooft nog in WCT C, C en C met twee man Wit na drie keer wassen titknoping in aire rond Dexia Digitaal bellen via Zeelandnet zorgt voor veel problemen 23 igd exploitant PSA/Hesse-Noord Natie heeft geduld met project Lipreclame Ijoenenschade door storm r 0113-315649 wdactie Spzc.nl *;31,4460 AA Goes "-np-exploitatie: t Midden-Zeeland: 0113-315520; c Vlaanderen: 0113-315570; 0204562500. iderdag 25 januari 2007 Dikke bonussen voor bankiers in Londen tenJansen jgRPEN - Na bijna acht den over de Westerschel- onlainer Terminal (WCT) PSA/Hesse-Noord Natie leisterlee blijft gelijk langer ©DAM - Gerard Klei de overweegt langer aan te sak topman van Philips. contract loopt in ^r"van 2008 af. Hij dan 62, de leeftijd waar- mannen van Philips door- M heeft er wel oren M zijn termijn te verlen- !0bevestigt een woordvoer- i liet concern. Hij moet J de steun krijgen van de van commissarissen van bieade aandeelhouders. ^Kieisterlee is sinds be- 01 de eerste man van het i Hij werkt al bijna al ie arbeidzame leven bij ■jC-PD nog niets van zijn aanvankelijke belangstelling verloren. De be oogde exploitant van de contai nerkade aan de Westerschelde is zich ervan bewust dat dit soort projecten tijd vergt. „Tien tot vijftien jaar is normaal", zegt Frank Kho, directeur container divisie van PSA/Hesse-Noord Natie in Antwerpen. Hij erkent dat de wereld van het containervervoer er anders uit is gaan zien in de tijd die is ver streken sinds de presentatie van de WCT-plannen op 25 juni 1999. Vervoersstromen zijn ver legd en onder reders hebben zich fusies voorgedaan. Kho: „Maar twee dingen zijn onveran derd: het vervoer van vracht in containers blijft toenemen en de WCT-locatie aan de Wester schelde blijft een ideale plek voor de vestiging van een contai- nerterminal. Pal aan zee en pri ma aansluitingsmogelijkheden met het achterland." Bij PSA/Hesse-Noord Natie heb ben ze zich verbaasd over de sug gestie van het Havenbedrijf Rot terdam eerst de containermoge lijkheden binnen het bestaande havengebied in Vlissingen-Oost te benutten. Kho: „Volgens ons - en studies ondersteunen dat - is er te weinig ruimte om vlot met grote containerschepen te manoeuvreren. Nee, je kunt be ter eerst de WCT aanleggen en activiteiten die de containerka de genereert elders in het haven gebied onderbrengen." Kho is allerminst geschrokken van de vaststelling van het Cen traal Planbureau dat de WCT pas na 2020 geld opbrengt. „Noem mij eens havenproject dat meteen rendement oplevert. Je hebt altijd te maken met een aanloopfase. Daar hou je in je in- vesterings- en bedrijfsplannen rekening mee. Dat is bij de WCT niet anders." Banen PSA/Hesse Noord-Natie hand haaft de verwachtingen voor de werkgelegenheid die de WCT zal scheppen: 850 banen op de terminal. Kho: „We blijven net als acht jaar geleden geloven in een gematigd geautomatiseerde behandeling van containers. Daarmee kunnen we onze klan ten de beste service, flexibiliteit en prijs bieden." Hij erkent dat containerster- minals bestaan waar automati sering een veel grotere vlucht heeft genomen en waar met minder menskracht kan worden volstaan. Kho: „Dat heeft ook te maken met de beschikbaarheid van personeel. Als dat lastig te vinden is, zul je het wel in automatisering moeten zoeken. We gaan ervan uit dat onze Antwerpse manier van werken ook in Vlissingen toepasbaar is." De looptijd van de aanvankelij ke overeenkomst tussen ha venschap Zeeland Seaports en PSA/Hesse-Noord Natie is verlo pen. Geen punt, vindt Kho. „Handtekeningen zijn zo gezet. Wat telt is dat beide partijen nog steeds willen. Het nieuwe contract moet wel worden aan gepast aan de kortere container kade en de verandere tijdsplan ning." De schade door de ivan vorige week donder- Ivoigens ZLM Verzeke raar schatting uit op Imiljoen euro. ZLM kwamen op wij dag f schademeldingen bin- later nam dat toe ;25Ö0. Door de storm kg liep het op tot ruim op vijf van schade-oor- zaken is: omgewaaide schuttin gen (50%), afgewaaide dakpan nen (30%), schade door kliko's (tegen auto's, 5%), openslaande deuren en portieren (5%) en schade door takken en bomen (5%). Bijna een week na de storm zijn alle schades in behan deling genomen. De grootste schade ontstond aan een land- bouwschuur in Bladel (350.000 euro). TOKIO - Een vrouw kijkt naar videoschermen in Tokio, waarop reclame wordt gemaakt voor lippenstift. foto Yuriko Nakao/RTR :rreredactie economie sIERDAM - Bijna 200.000 p in aandelenlease kij- l uit naar de beslis- nnhet gerechtshof Amster- «er de zogenoemde Dui- ^•regeling. Om 16.00 uur ferechter het oordeel of de ÜBg voor beleggers met ge- gfld wel of niet verbin- ïördt verklaard. ia voorstanders van de re- gajn verheugd dat de sle- ïzaak tot een ontknoping k Voor criticasters, zoals toroces en Platform Aande lf, betekent cle uitspraak li dat weer verder kan wor- («procedeerd. Lopende za bbert maandenlang stilge- ia afwachting van een ge- tlijk oordeel over de Dui- Dexia en de twee belan- Saisaties Stichting Eega- si Stichting Leaseverlies a vorig jaar samen tot fikingsvoorstel in de rel •i aandelenlease, oftewel agen met geleend geld. waarvoor cle inmid- jverleden W. Duisenberg aelde, houdt in dat beleg- See derde van hun rest- ■d terugkrijgen. Dexia id ruim 1 miljard euro op- kgd voor de compensatie «schulden. ^jk hebben we aan het gd of de regeling goed is", aldus woordvoerder H. Geers van Eegalease en Lease- verlies. „Daar krijgen we dus een antwoord op." Ruim 120.000 mensen hebben zich aangesloten bij de twee belange norganisaties. De helft van hen heeft al getekend voor de Dui- senberg-regeling. Ondertussen zijn duizenden juri dische procedures tegen Dexia stilgelegd in afwachting van de uitspraak van het hof. „We zijn blij als er eindelijk een uit spraak komt", aldus jurist J. Pa- peveld namens Leaseproces. „Dan kunnen we weer verder met procederen," De criticas ters beweren dat de kans groot is dat meer geld kan worden ge kregen door zelf een procedure te beginnen. Notaris Dexia en de belangenorganisa ties betwijfelen dit weer en heb ben geen goed woord over voor de oppositie die het commer ciële bedrijf Leaseproces voert. „Dit soort leeft van de affaire rond Dexia". aldus een woord voerder van Dexia. Voor de oppositie maakt het ove rigens weinig uit of de rechter besluit of de regeling verbin dend wordt verklaard of niet. In een brief aan de notaris kan af stand worden gedaan van de Duisenberg-regeling. Vervol gens kan een rechtszaak worden aangespannen om geld te clai men van Dexia. ANP - op eigen benen - door Mieke van der Jagt SCHERPENISSE - Een leuk zaakje om uit te bouwen. Dat is wat Michel Timmerman en Edwin Tates zochten. Het moest wel in de sfeer van eten en drinken zijn, want beide ondernemers leerden elkaar kennen in de Europese cruise vaart. Edwin was kok en Mi chel barman. De lieve dames die later him echtegnotes wer den, werkten daar ook. Zij waren het die, allebei van Tholen, het spoor naar Scher- penisse wezen: cafetaria De Heksenketel stond daar te koop. Ruim een jaar geleden kwam het in hun handen. Een jaar of vijf hebben ze zichzelf de tijd gegeven om te investeren en om er een goed draaiende zaak van te ma ken. Een zaak zoals ze het zelf willen en dat is niet al leen een cafetaria. Het cafége deelte moet meer vorm krij gen met een eigen sfeer. Hele maal nieuw voor Scherpenis- se is de catering. „We zijn daar al mee bezig, van heel klein tot heel groot." Michel noemt als voorbeeld van de kleine cateringservice de tweeverdienersmaaltijden. Edwin Tates en Michel Timmerman voor hun Heksenketel in Scherpenisse foto Willem Mieras Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven water te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers hoe ze de klus klaren. Vandaag Edwin Tates en Michel Timmerman van de Heksenketel in Scherpenisse. „Voor mensen die er een lan ge werkdag op hebben zitten brengen we aardappelen, vlees en groenten versbereid thuis." „Maar ook heel grote partijen verzorgen we graag", voegt Edwin toe. „Met stoelen, tafels en decora tie erbij, als het moet. Heb ben we veel personeel nodig, dan schakelen we een bureau in." Cafetaria, Café en Catering, 'C, C en C': het is een brede aanpak maar ze willen toch zo veel mogelijk zelf doen. Met twee gezinnen lukt dat ook wel, want in de zaak hoe ven ze maar zelden personeel in te huren. „In die vijf jaar van investe ren, richten we ons zo veel mogelijk op de zaak zelf. Het hele cafetaria heeft een gron dige facelift gekregen zodat het een moderne uitstraling heeft." De Heksenketel bestaat al sinds 1954. Het is een dorps cafetaria en c}at moet het ook blijven, maar de uitstraling hoeft van de twee uitbaters niet direct die van de jaren vijftig te blijven. De heren van de Heksenketel zijn na melijk erg blij met hun klan dizie. „Hier komen niet al leen jongeren of alleen oude ren, hier komt een uiterst ge mengd publiek." Ze vinden allebei dat dat nou juist de charme is van het werk en dat het de kansen bepaalt voor de toekomst van hun Heksenketel. wot nieuws. Als je een vuil hemd '3$t wordt het schoon. Het was Pbewezen in België, met Dash. Ijl» iets dergelijks ook in Neder- de hand, maar dan met Ariel, 'onderzocht door TNO in Delft. wM voor het onderzoek kwam octer Gamble, de multinatio- riel produceert. Procter 16bracht het nieuws naar buiten: Jommeerd onderzoeksinstituut nert het bewijs'. Vanaf volgende -laat het op de dozen waspoe- i .pi: 'Door TNO aangetoond, ywjwordt uw grauw geworden «ntbaar witter'. Nergens wordt dat Ariel beter wast dan Omo "•maar de afdeling marketing ski- We^ concluderen. 1 'kde wasman van TNO gespro ken, die mij per telefoon vertelde hoe het onderzoek was uitgevoerd en wat er ik er van moet denken. Hier zijn ant woord op mijn laatste vraag; „Had een ander wasmiddel hetzelfde resultaat op geleverd?" Val van uw stoel. „Ja, dat had goed gekund." Er zijn een paar reuzen in waspoeders en vloeibare wasmiddelen. Henkei met ondermeer Dixan en Persil, Unilever met Omo en Robijn en Procter Gam ble, met Dreft en Ariel. Genieten was dat altijd, van paginagrote adverten ties met een momentopname van een drama zoals er tegenwoordig op tv zijn, die te lang duren. In de krant zag je in een oogopslag wat er aan de hand was. Buurvrouwen op wasdag. Bollende la kens aan de waslijn. De pronte vrou wen doen of ze elkaar graag mogen. Maar wat zien we daar, het lijkt of de lakens van buurvrouw met kolengruis gewassen zijn. Dat komt er van als ze geen Omo gebruikt. De foto van de wit te Omo-lakens naast de gore van de buurvrouw spreekt boekdelen. Maar in wasmiddelenreclame worden geen mer ken vergeleken, het is steggelen tegen waspoeder van 'een onbekend merk'. Ook nu zet Procter Gamble zich niet af tegen andere wasmiddelen. Er is uit sluitend een wasje gedaan met Ariel, niet eens van nieuwe samenstelling. En het was niet wat je noemt een weten schappelijk wasje. Vraagt Delft een ei te bakken en ja hoor: 'TNO bewijst dat in deze koekenpan een ei goed lukt'. In andere dan niet? Dat hebben we niet onderzocht, zal het onafhankelijke in stituut zeggen. TNO waste niet eens in eigen Miele, maar besteedde het uit aan huisvrou wen (m/v) thuis. Ze kregen wat hemden en shirtjes en een afgepaste hoeveel heid poeder. Het waren gebruikte hem den en shirtjes met een 'grauwsluier', het winkelnieuwe witte was er af. Wit te was, zegt de wasman van TNO, wordt van lieverlee wat grauwer. Hoe dat komt, daar is niet iets eenduidig zinnigs over te zeggen, zoals 'omdat je het in Omo wast en niet in Ariel, dom- mie'. Nee, veel verschillende factoren spelen een rol. Vezels zijn van zichzelf niet helder wit en ze verkleuren. Niet elke wasmachine is perfect en dan is er het huishouden van Jan Steen met kin deren die om de haverklap in een mod dersloot vallen. Vuil van erg vuile was kan neerslaan op minder vuile, zodat ze samen net niet kraakschoon uit de machine komen. Wat ook kan is dat een wasmiddel wordt gebruikt, zonder 'optische witmaker'. Een optische wit maker nept. Het is een stofje dat op ve zels hecht en ultraviolet licht omzet in zichtbaar licht. Dan geeft je laken bij kans licht in het donker. De tweedehandse hemdjes van TNO moesten mee gewassen worden met de was bij mensen thuis. Met Ariel. Tel kens werd na een was de witheid geme ten en wat bleek, na drie keer wassen waren ze zichtbaar witter geworden. Maar waren de proefkledingstukken tussen de wasbeurten door wel gedra gen en weer vuil gemaakt? TNO: „Nee dat niet." Wat is er dan bewezen? Dat een hemd pas (of al?) na drie keer was sen met Ariel hagelwit is. Nou de ande ren weer. Doe nog eens buurvrouwen bij de waslijn, Omo. Wouter Klootwijk Zeeland op vakantiebeurzen GOES - Toeristisch Zeeland presenteert zich uitgebreid op de Vakantiesalon in Antwerpen en op watersportbeurs Boot in Düsseldorf Op de Vakantiesalon staat de vernieuwde beursstand van de promotiestichting Zeeland Delta. Die stond voor het eerst op de onlangs gehouden Vakantiebeurs in Utrecht. De Vakantiesalon is vanaf morgen tot en met woensdag in de beurshallen van Antwerp Expo. Tegelijkertijd is Zeeland aanwezig op de grootste internationale water sportbeurs Boot in Düsseldorf. Behalve een stand staat er ook een Zeeuwse hoogaars. Boot duurt tot en met zondag en wordt gehouden in Messe Düsseldorf. De presentatie op Boot Düsseldorf maakt deel uit van de campagne Er vaar Zeeland. EU wil meer openheid luchthavens BRUSSEL - De Europese Commissie wil vliegvelden dwingen openheid van zaken te geven over de kosten die ze berekenen voor het landen en opstijgen van vliegtui gen. Om vliegtickets goedkoper te kunnen maken, moeten de maatschappijen met de luchthavens in overleg. Dat heeft eurocommissaris Barrot (Transport) gisteren aangekondigd. De EU-lidstaten moeten nationale toe zichthouders opzetten om meningsverschillen over de kos ten te beslechten. Als het aan de Commissie ligt, gaan de regels gelden voor luchthavens die meer dan een miljoen passagiers of 25.000 ton vracht per jaar verwerken. ANP Ruim 3000 boetes illegale arbeid DEN HAAG - De Arbeidsinspectie heeft vorig jaar bijna 3200 boetes opgelegd aan bedrijven en particulieren die buitenlanders illegaal voor zich lieten werken. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2005 toen de inspectie 2130 boetes uitschreef voor illegale arbeid. Er is vorig jaar gecontroleerd op illegale werknemers, vandaar dat er meer boetes zijn uitgeschreven, aldus een woordvoerster van de inspectie. Vorig jaar was dat 10.500 keer tegen zo'n 8600 inspecties in 2005. GPD Autoradio ontvangt per satelliet NOORDWIJK - De autoradio van de toekomst werkt on geveer als een satellietontvanger voor'televisiekanalen. Maar dan zonder schotel op het dak en met een platte an tenne die bijna onzichtbaar kan worden ingebouwd in de carrosserie. Voor het nieuwe systeem zal gebruik worden gemaakt van bestaande satellieten, heeft het Europese ruimtevaart- agentschap ESA laten weten. Nieuwe satellieten en een netwerk van zendmasten zouden ruim een miljard euro kosten. ANP door Jeffrey Kutterink KAMPERLAND - Het regent klachten over Digitale telefonie van Zeelandnet. Regelmatig kunnen mensen niet bellen of ge beld worden. Soms liggen ver bindingen er uren lang uit. Ook over de helpdesk hebben sommi ge geen goed woord over. Zee landnet erkent de problemen en stelt dat die nu zijn opgelost. „Schaf maar een gsm aan als u wilt bellen", .kreeg W. van Meurs uit Axel als antwoord van cle helpdesk van Zeeland net. „De telefoon heeft er 12 uur- uit gelegen", vertelt Van Meurs. „Ik moest het ziekenhuis bellen voor een afspraak, maar kon dat niet. Stel dat je 112 wilt bellen of een dokter?" Het aantal aanmeldingen groeit Zeelandnet boven het hoofd, denkt Van Meurs. „Een storing kan optreden, maar laat het de mensen weten. Bijvoorbeeld via een e-mail. Want internet werkt wel goed. Deze telefoonverbin ding is niet betrouwbaar." De storingen en de slechte af handeling van klachten hangt Van Meurs de keel uit. Hij is weer overgestapt op KPN. „Ik bel nu via Primus. Ook goed koop. En wel betrouwbaar. Wat ik erg vind is dat ik nog 86 euro moet betalen voor een dienst die nooit naar mijn zin heeft ge werkt." Wie A. Wezemer uit Goes aan de lijn probeert te krijgen, wordt automatisch doorverbonden met een mobiel nummer van heel iemand anders. „Zeer verve lend, zeker omdat ik ook een ei gen bedrijf heb." De helpdesk biedt geen soelaas. „Als je die belt, sta je eerst een half uur in de wacht. Dan krijg je een mogelijke oplossing die la ter niet blijkt te werken. Op nieuw hang je een half uur aan de lijn en wordt er beloofd dat ik word teruggebeld. Dat is nooit gebeurd." Wezemer heeft zich, zoals hij dat zegt, 'een paar maanden ge leden laten overhalen om digi taal te telefoneren'. „Dat had ik nooit moeten doen. Regelmatig zijn er problemen, maar die wor den binnen een aantal uur opge lost. Nu lig ik er al twee dagen uit en staat mijn nummer kenne lijk doorgeschakeld. Die mijn heer wordt er ook moe van, want die wordt per dag tiental len keren gebeld. Omdat de help desk geen oplossing weet, heb ik de storingsdienst van Delta ge beld. Die kx-eeg ik wél direct aan de lijn, maar die gaat alleen over gas en elektriciteit." Wezemer stapt nu over op mo biel bellen. „Het is duurder, maar dan weet ik elk geval dat ik bereikbaar ben. Ook kan ik bellen wanneer ik wil." Op het forum van Zeelandnet zijn de klachten ook niet van de lucht. 'Ze zouden er een mobiel tje gratis moeten bijleveren', luidt een van de vele suggesties. 'Resetten van het modem kan wonderen verrichten' is een an der advies. Populair Digitale telefonie van Zeeland net is populair. De dienst is een jaar geleden geïntroduceerd. De website meldde gistenniddag dat er 26.415 Zeeuwen bellen via Digitale telefonie van Zee landnet. Wie de website regelma tig ververst ziet dat het aantal snel groeit. Dat is dan ook een van de oorza ken van de technische proble men, stelt woordvoerder P. Cou- wenberg van Delta. Tientallen mensen bellen per dag omdat ze niet kunnen bellen. „Om de groei van het aantal abonnees te kunnen opvangen is het noodzakelijk om de capaci teit uit te breiden. Zeelandnet moest daarvoor een tweede hoofdcomputer plaatsen, een zo genoemde gateway. Die is welis waar op tijd besteld, maar later dan de bedoeling was afgele verd." Door technische problemen wis ten modems met een telefoon aansluiting niet bij welke van de twee hoofdcomputers ze zich moesten aanmelden. Het gevolg was dat er geen telefoonverkeer meer mogelijk was, De storing trof ongeveer 9000 abonnees, al dus Zeelandnet. Ook de storm van vorige week heeft parten gespeeld, zegt Cou- wenberg. „Daardoor zijn diver se componenten defect geraakt. Dat heeft het telefoonverkeer ontregeld. Het verhelpen van de defecten kon ook het telefoon- verkeer storen." Nu zijn de problemen verhol pen, belooft Couwenberg. ADE HEKSENKETEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21