r Met elkaar kun je overleven PZC W t Bij kapper Goeree was het altijd 'kort met een kuifje' Nieuwe raadkaart am* ■mm .-9 ;v Het sluupt er zomè an en je kriegt 't er nie af dinsdag 23 januari 2007 'yfrtv.- ^Iheiwe^yipê: Sf.K - Het is niet verantwoord om als gans alleen voedsel te gaan zoeken. foto Chiel Jacobusse In de natuur is altijd wat te beleven. Ongeacht het jaargetijde. Op het ogenblik zijn de omstandigheden voor wat het klimaat be treft nogal grillig en wille keurig van karakter. Het is niet altijd even makke lijk om aan voedsel te ko men. Soms moet je je aanpas sen. Vaak ook moet je samenwer ken om tot resultaat te komen. Het bepaalt in zekere zin ook het sociale gedrag. Het is niet verantwoord om als gans alleen voedsel te gaan zoe ken op een akker. Samen ben je gewoon sterker en veiliger. Al leen is link. Duizend paar ogen zien meer dan twee. Samenwerking begint dan ook vaak uit noodzaak, maar ook toeval of zo maar een profijte lijk beginsel kunnen als een so ciale factor dienen. Groepjes brilduikers kunnen bij voorbeeld samen opereren in een gesloten kring om op brak watergarnalen te vissen. De nei ging van de garnalen om bij ver storing snel weer naar de bodem te zakken om te profiteren van hun schutkleur wordt door de brilduikers grotendeels verhin derd. De garnalen komen zelfs tot bijna aan de wateroppervlak te. Ze vormen voedsel dat nor maal gesproken onbereikbaar is voor kapmeeuwen. Die zijn er als de kippen bij en profiteren mee met de brilduikers. Zo zie je in de groepen brilduikers evenzoveel kapmeeuwen voed sel zoeken. Deze samenwerking is nauwelijks bekend en komt in het Krammer-Volkerak voor. Een andere vorm van samen werking zien we bij roofvissen, aalscholvers, meeuwen en sterntjes, waaronder de zwarte stern en visdiefDeze gezamen lijke jachtpartij ontstaat wan neer scholen roofvis jacht gaan maken op kleine vissoorten, die ze op dwingen om van het diepere water naar de opper vlakte te komen. Die jachtpar tijen komen vaak voor in de late zomer en herfst in de grote wate ren. In die periode zie je ook lepe laars langs de vloedlijn vissen op krabbetjes en garnalen. Strak in het gelid, soms wel tot tien exemplaren, om het onder- watergrut recht voor zich uit te drijven. Onderling worden de voor de jacht juiste onderlinge afstanden in acht genomen. Kleine zilverreigers, die ook vaak sociaal vissen, zijn wat slordiger. Zij hebben echter een ander sterk wapen. Met hun De PZC sponsort Het Zeeuwse Landschap. In Natuurlijk Zeeland doen medewerkers van deze stichting wekelijks verslag van wat er speelt in de Zeeuwse natuurgebieden: onverwachte vondsten en bijzondere gedragingen passeren wekelijks de re vue. En natuurlijk ook de successen en mislukkingen in het beheer. zwarte poten met fel gele tenen hebben ze als het ware onderwa terflitspalen. Zij jagen flink schrik aan. Vooral op de gren zen van zout en zoet, zie je zil verreigers in deze tijd van het jaar vissen. Zwarte ruiters Bij steltlopers vallen groepsacti viteiten minder op. Toch zijn die er. Zoals bij de zwarte rui ters in de Bruintjeskreek op Sint-Philipsland. Groepen van wel meer dan driehonderd exem plaren dromden er opeen met de bedoeling in het ondiepe water met hun snavel kleine wormpjes in de modder naar boven te dwingen. Een vreemd gezicht om alleen de staarten van de rui ters in die nauw gesloten kring boven water te zien uitsteken. Het is onbekend of onderlinge samenwerking bepaald wordt door alleen sociaal gedrag of dat het diep in de genen zit. Met andere woorden: is het verschij nen van sociaal gedrag erfelijk bepaald of is het zomaar toeval? Met die vraag in het achter hoofd is het fascinerend om te kijken op een hoog water vlucht- plaats. De psychologische ruim te wordt daar tot in de finesses verdeeld. Soort bij soort en de onderlinge afstanden tussen el kaar tot op de centimeter nauw keurig. Koppen in de wind en volmaakte rust en harmonie. Tot het moment dat er onraad is en de vogelgroep opvliegt! Weer dezelfde orde in de onderlinge vliegafstanden en het ritmisch wenden in de vlucht. En wie denkt, dat sociale orde te maken heeft met elke keer weer een trap hoger in de evolu tionaire ontwikkeling heeft het mis. Ook bij lagere koudbloedi ge diersoorten komt een strakke sociale orde voor. Van koudbloe- dige rugstreeppadden is bekend dat een hoofdpad het voortouw neemt bij het kwaakconcert. Pas als hij inzet volgt de rest. Hoe deze rolverdeling in elkaar zit en waarom is een mysterie. In Engeland wordt de rugstreep- pad de Natterjack genoemd, naar de dirigent die in jacket met de streep op zijn rug het or kest dirigeert. Insecten Het is verbazingwekkend, dat ingewikkelde sociale structuren voorkomen bij insecten. In dat verband hoeven we slechts te denken aan mieren, bijen en wespen. Daar staat de sociale orde wel eens op scherp als bij voorbeeld werksters uit een wes penkolonie voor zichzelf willen beginnen en eitjes willen gaan leggen. Dat kan gebeuren wan neer het op de een of andere ma nier niet goed gaat met de konin gin. In de menselijke samenleving veranderen sociale structuren stelselmatig. Zo zijn klachten, dat de maatschappij zo indivi dualistisch is ingesteld, niets an ders dan tijdelijke verschijnse len en worden bijgesteld wan neer de situatie daarom vraagt We hebben elkaar kennelijk nu minder nodig. Ron Brouwer Het is noe de maend da vee mensen an 't proberen bin een bitje af te vallen. En dat is wè nódig ook, nae aol die vre de- mè zeker ook vreetvolle feêstdaehen, die achter ons leie. Het is de eeuwige strijd tegen het gestadig uutdeien. Broeken haen te strek zitte en een op zuk- ke tieden zeer kwetsbaer li- chaemsdeêl, naemelijk de buuk, komt tevee uut of gae zelfs in de wege zitte. Tied dus vö actie, wan 'het sluupt er zömè an en je kriegt het er naebie nie mi af', zeker ao je, zöas mien, van "t êle verreke' lust, a moe je dat leste nie al te letterlijk neme. Het sluupt d'r an? Mensen lae me toch nie lache. Ik bin ienkele keren in de 'spitsuren', vlak vö de feêstdaehen, in verscheiene winkels geweest en ao je dan ziet wat a aol de mensen wegsle- pe, dan kan d'r volgens mien van 'slupen' in 't geheêl nie ge sproken ore. Natuurlijk, di moest vö een paer daehen tehliek haelen ore, mè di wier toch echt vréselijk gebun kerd. Ik za m'n eihen noe mè be- perke tot het beschrieven van m'n indrukken bie 't bezoek an de bakker. Mè dan ei je a gegete en gedroenke. Ik moest di buten staen wachte en eest een num mertje trekke. Nie minder dan twintig mensen waere d'r vö mien. Tied genoeg dus om de bonte verzaemeling kopers op 't gemakje te bekieken. Di ao'k zö m'n aordigheid in, da'k de nei ging ao m'n nummertje bie op bod te vei'kopen, toen a'k naebie an de beurte was. Wan ik oorde achter m'n nöha wat mensen moppere, da ze zö lang moeste wachte. Dikmaekers Ik kreeg 't waeter in m'n mond bie 't zien van aol die meêst lek kere, zoete en o zö verleidelijke dikmaekers. Ik ouwe m'n eihen aoltied an 't briefje, wat ik mee gekregen ebbe. Mè ao je de be slissingen kan neme over 't an- koopbeleid in uus, dan begriep ik, dat er mensen bezwieke. Vol verwondering zag ik m'n voor gangers mee hröte tassen en dozen, dikwijls nog twi keer lo pend, zurge vö een meer dan vol le voorraedkaste tuus. Bie d'n êne fantaseerd'ik een moeder, die een hroöt gezin onbezurgde feêstmaelen wou bezurge en bie een ander een oma, die a eêl d'r naegeslacht een dagje over de vloer zou kriehe. Het was an- doenlijk die man op leef tied te zien, die nog twi puddingbrood jes toevoegde an z'n bestelling. Zou die buten z'n boekje hae? De verkoopsters deeë d'r uterste best en oefde noe es een keertje nie d'n êlen dag te roepen: „Wie is t'r an de beurte?" Het was noe: „Nummer tiene!" vö eên keer. Het „Anders nog iets?" blu- ve ze zeie, dat liekt automatisch te haen. Dat zeie ze 's aevens nog, wi en bie wie of ze ook bin. Toen ik as een lastdier bie de bakker wegging, stoenge ze bie de slaoger ook buten. Me kope natuurlijk aolemaele zödaenig in, da me nie te weing ebbe. En dat betekent dao je dae hen laeter nog krentebroöd en stikken appelcake, tegen eug en meug, deu je kele moe zien te kriehen. En as dan 't leste zowat op is, moe je wi nè de winkel om d'r vö te zurgen, dao je mee 'oud op nieuw' nie za veroengere. En dat is bie de meêste ook goed ge lukt, zag ik, toen a'k wi in de rei stoeng te wachten bie diezelfde bakker. Ik vroeg m'n eihen oe of ze 't aol nè binnen konde kriehe. Ik vergat naebie, da'k zelf ook m'n eihen mee een zoete last uut de winkel wurmde. Toen 'de daehen' eindelienge vö- bie waere, de oliebollen je neuze uutkwaeme en het leste zoete brood toch mè wier weggegooid, omdao je noe wè es een brune boteram mee kaes wou, kwam de weegschaele vö d'n dag. Toch wat schoef ging je d'r op stae. Gelukkig ebbe de weekblaeden aolerlei mooie verhaolen over oe of je af kan valle, binnen een paer weken. En bewege hae je ook wi meer, wan 'aole bitjes el- lepe' in 't gevecht tegen overge wicht. Op zö'n moment maekt dat verhaol in de PZC over 'dik ke Zeêuwen', speciaol mannen, je ook nie echt blie! Me wille 't volhouwe, totdat men wi op 't gewone 'winter- peil' bin. En as overgebleve bon bons of verjaerdagsversites di een obstakel vö vurme, dan doe m'n d'r wat langer over of, ao je zö'n weegschaele eit as ik, smok kel je wat mee de afstelling. De meêste 'afvallers' dienke het toch het volgende jaer minder overvloedig te han doen, wan 'het gae d'r toch zö slecht wi af'. Mè me vergete 't wi zö snel. Mis schien kan ik julder ellepe. Knip dit verhaoltje uut en steekt het mè bie de kerstversie ring. Dan kom je 't vanzelf wi tegen, op de juuste tied. Ik dien ke, dat ik het ook mè doe... Frans van der Heij de Agenda: De dialectavond die vorige week donderdag zou plaatsvin den in de bibliotheek van Sas van Gent is vanwege de storm die dag niet doorgegaan. De bij eenkomst wordt nu overmorgen (donderdag 25 januari) gehou den. Harold Baert, Twan Pollet, Cyril Peeters en Rosita de Bak ker vertellen een verhaal. Con- chita de Krijger zorgt voor de muziek. De avond wordt gepre senteerd door Ronald Möring. Aanvang: 19.30 uur. Een thuiswedstrijd voor de familie M. van Damme uit Rilland. „Volgens ons is de foto van de raadkaart van vorige week de Hoofdweg in Ril- land-Bath. Wij wonen zelf te genover de huizen, in de boerde rij aan de Hoofdweg 6, al vanaf 1933." Vroeger had de Hoofdweg ande re namen, weet H. M. de Leeuw uit Rilland: de Voorstraat en de Dorpsstraat. „Ik ben van 1932 en weet nog aardig goed hoe het er in mijn jeugd uitzag. Het tweede huis van links met de twee schoorstenen was jaren de Sparwinkel van de familie West- strate (Betje Traas). Daarnaast woonden de families Geense en Van der Klooster. Er stond daar naast nog een woning - niet te zien op de foto - en dat was te vens café de Vriendschap." Volgens de familie Van Damme was het huisje uiterst rechts des tijds een winkeltje. „Later is sla gerij Poley erin gekomen en mo menteel huist er een friteszaak. De twee huisjes ernaast zijn in het bezit van de familie Langen- berg, die in het linkse huisje lan ge tijd een doe-het-zelfzaak hebben gerund. In de huisjes achter de kinderen zaten eind jaren vijftig een drogisterij van Van Driessen en bakkerij Hom mel." J. Deusing uit Rilland geeft ook een opsomming van de bewo ners in de huizen van rechts naar links: de bakkerij, tevens kruide nierszaak van Hommel; het woonhuis van de familie Kees Schout; het huis van de familie Mast, later de winkel van M. de Gof- fau, kruidenier, manufacturen en drogisterij; het huis met de dakkapel van de familie Rottier, later schoen makerij Van Gilst: bakker en kruidenier J. West- strate-de Hamer; het woonhuis van de familie Sandee. Deze inzender merkt op dat de grote huizen met de bomen er voor bewoond werden door de familie D. Windhorst, winkelier in potten en pannen, en de fami lie Van Baaien, kruidenierswa ren. „Helemaal achteraan waar schijnlijk een autobus van de fa milie Ogier, die de busdienst on derhield tussen Goes en Bergen op Zoom." Inzender De Leeuw herinnert zich nog goed de bezoekjes aan kapper Goeree. „Dat stelde niet zoveel voor. Alles kort en een kuifje mocht blijven staan." In de tuin van de kapper stond een grote waterkraan. „Daar kon men water kopen. Ernaast woonden Bouwens en de gezus ters Verplanke. Het huis dat nog net te zien is, was later van kapper Deusing (Kootje de Kap per). Na de ramp zijn er ver schillende huisjes afgebroken om plaats te maken voor het dorpshuis, een geschenk van het Rampenfonds. Aan de ande re kant van de weg is eind jaren dertig het nieuwe gemeentehuis gebouwd, met burgemeesterswo ning. Er zijn nu appartementen in gebouwd." Als gebruikelijk geeft C. F. Ste- vense enkele historische achter gronden. Er was al in de 13e eeuw een oud dorp Rilland, gele gen op een eiland en eigendom van de Abdij van Nijvel. Het verdween bij de stormvloed van 1530 onder water. In 1782 kwam een nieuw Rilland tot stand. Het bestond vroeger uit twee delen: Rilland-Maire en fort Bath; ze werden in 1878 sa mengevoegd tot Rilland-Bath. Echt polderdorp Het nieuwe dorp werd een echt polderdorp, met een opmerke lijk vierkant grondplan, aldus Stevense. Achter de bosschages links ligt hofstede Reigersberg en daarnaast staat de in 1928 naar een ontwerp van architect Van Damme gebouwde hervorm de kerk. „Deze kerk kwam in de plaats van de in 1927 gesloopte kerk, die in 1890 van fort Bath naar Rilland was overgebracht. Door de Bathsenaren werd dit de gestolen kerk genoemd." Rinus Antonisse De waardebonnen gaan naar: A. Deusing, Rilland-Bath, M. Guiljam-de Waard, Vogelwaar de en J. Zuydwegt, Krabbendij- ke. De nieuwe raadkaart uit de collectie van Hans Lindenbergh toont een beeld van een dorp in ruste. Later groeide het uit tot een door vele toeristen bezocht dorp. De vraag is als van ouds: om welk dorp gaat het? Nadere bijzonderhe den over de situatie toen en nu zijn van harte wel kom. Oplossingen kunnen tot en met uiterlijk zaterdag 27 januari worden gezonden aan: Redactie PZC Buitengebied, postbus 31, 4460 AA Goes; fax 0113-315669; e-mail redactie@pzc.nl. Onder inzenders van een goede oplossing worden drie waardebonnen verdeeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 20