Storm slaat tukken uit jeedijken Weg opslag, weg voorraad Jazz hoeft niet perfect te zijn We weten dat dit een kwetsbaar stuk is aal, tekens en symbolen in beeld Kunstenaar treedt op in De Vleeshal Middelburg ■jiade door golfslag [RinusAntonisse l DJDELBURG - De Zeeuwse 1 neringen hebben de zware u van afgelopen donderdag Er zijn wel op fa plaatsen gaten in de dijk- i geslagen. Ook trad em- [ichte duinafslag op. havendam in het Sloege- j«Ien drie gaten van onge- 'sn nieter diep, van 50 tot «fkante meter. Medewer- ran waterschap Zeeuwse rien dichtten gisteren dega- jmisorisch, zodat de veilig er voldoende gagaran- eü>. s dijk bi] Poortvliet werd «povlakte van 300 vier- I,meter betonzuiltjes door nier weggevaagd. Het gat kortsteen gedicht en inge- inst beton. Bij Scherpenis- [dvreen 150 vierkante me- zogeheten haringman- jen (vierkante tegels met iiieping). Daar is voorlopig jjeen aangevoerd en volgen- itek worden nieuwe blok- geplaatst. Ij drie de gevallen ontstond ide rond de hoogwater en woordvperder van het waterschap zegt dat de schade vooral is ontstaan door de zwa re golfslag. Aan de Noordzee kust was bij Oostkapelle sprake van duinafslag over een lengte van circa 150 meter. „De wind waaide langs de dij ken en duinen en niet er tegen aan. Het is enorm meegevallen. Tussen Breskens en het Zwin is er wel wat zandafslag, maar niet verontrustend", aldus een woordvoerder van waterschap Zeeuws-Vlaanderen. Aan de zeeweringen waarvoor Rijkswaterstaat Zeeland verant woordelijk is - stormvloedke ring, deltadammen - zijn geen stormbeschadigingen vastge steld. Rijkswaterstaat vernachtte bij hoogwater omstreeks twee uur donderdagnacht bij de storm vloedkering een waterstand van 2.61 meter plus NAP. Het water kwam tot 2.23 meter, circa 60 centimeter hoger dan normaal. Rond hoogwater was de. wind al flink afgenomen tot kracht 5-6 bij de kering. Met een snelheid van 136 kilometer per uur werd in Vlissingen de hardste wind stoot vastgelegd, gevolgd door 133 kilometer in Wilhelmina- dorp en 130 in Cadzand. Vincent Kallemein ruimt de rotzooi op bij zijn garagebox in de Vlissingse Tobagolaan. foto Ruben Oreel door Maurits Sep VLISSINGEN - Vincent Kalle mein was in Kloetinge aan het werk toen zijn vrouw belde: het dak is van de garagebox ge waaid. „Ik dacht: 'Ach, het zal wel meevallen'. Maar de hele box is gewoon weg." De dag na de storm wordt de stilte in de Vlissingse Tobago laan slechts verstoord door het geklapper van kapotte garage deuren en wapperend plastic. Van alle dertien garageboxen is het dak afgerukt. Muren zijn half ingestort, deuren wegge waaid. Bijna op het huis"van Marius de Nobel, die tegenover de garages woont. Op last van de brand weer moest hij met vrouw en kind donderdag zijn huis uit. „Een raar gevoel is dat hoor, als je dat nu zelf eens meemaakt." 's Avonds konden ze gelukkig weer terug. Vrijdag komt hij tussen de mid dag even thuis om met Kalle mein wat rommel op te ruimen en schade te repareren. Dat doe je als buren voor elkaar in deze tijd. „Zo ging het donderdag avond ook", vertelt Kallemein. „Burenliefde. Deden we dat in de hele wereld maar altijd zo." Vincent Kallemein (27) heeft vrijdag ook even een plaat ge timmerd voor een kapotte ruit bij de buurman van De Nobel, het LPV-raadslid Wim Hirdes. Kallemein heeft gereedschap en materialen voorradig: hij heeft een klussenbedrijf. De bus had hij bij zich, dus die is ongeschon den uit de storm tevoorschijn ge komen. Dat geldt niet voor de garage box die als opslag diende. „Ik heb nu de garage bij mijn huis hier op de hoek maar opge ruimd. Die doet nu dienst voor opslag. Maar ja, nu heb ik weer geen werkplaats. En mijn voor raad deuren, platen en zandce ment is beschadigd of onbruik baar." Gelukkig is hij goed vei"zekerd. De bus apart, de materialen apart. „Je betaalt er veel voor, maar nu heb je er ook iets aan." De garagebox is verzekerd via een Vereniging van Eigenaren. Kallemein: „Dat schijnt alle maal heel goed geregeld te zijn, hoor ik in de wandelgang. Ik ga ervan uit dat er wel weer nieu we gebouwd 'zullen worden. Zo'n box kost 20.000 euro om te kopen. En er staan er dertien, dus tel maar uit." Wim Hirdes komt net thuis van een boodschapje doen. Zijn zwarte auto zit onder de witte vegen die bij nadere beschou wing beschadigingen blijken te zijn. En onder de deuken. „Ja, dan zet je auto in de garage, om dat je denkt dat-ie daar veilig staat en dan waait het dak er af." Hoofdschuddend loopt Hir des naar binnen. Kallemein heeft vrijdag vrij ge nomen van de klus in Kloetinge. Om op te ruimen en buren te hel pen. „Maandag gaan we weer aan het werk." zaterdag 20 januari 2007 door Anita Janse BORSSELE - De dijk bij de Ka- loot in het Sloegebied wordt een dag na de storm op drie plaat sen gemarkeerd door nieuwe ste nen. „Wij zagen al snel dat er schade ontstond. We hebben 400 ton stortstenen laten ko men." Voor Hans Huissen en Kees Rijk was het donderdag een bijzonde re dag. Om 12.00 uur werden cle twee inspecteurs van het water schap op scherp gezet. „Vanaf die tijd moesten we zo'n 43 kilo meter zeewering in de gaten hou den", vertelt Huissen. Hun eer ste controle vond plaats bij de dijk en de duinen van de Kaloot bij Borssele. „We weten al lan ger dat dit een kwetsbaar stuk is." Het was meteen raak. Ste nen van zo'n vijftig kilo per stuk waren door de golven uit de dijk geslagen. Reden voor het twee tal om extra alert te zijn. „Het was niet makkelijk om iets te zien in die storm. Je kon amper staan en het zag hier grijs van de nevel en het opspattende wa ter." Niet voor niets gaan ze altijd sa men op pad. „Stel dat er iets ge beurt, dan kun je maar beter niet alleen zijn." Om vier uur 's middags troffen ze een gat in de dijk van twee meter diep. Re den om in actie te komen met extra mankracht en materieel. „We konden pas iets doen toen de storm afnam en het water ging zakken." Vier kranen en vier vrachtwa gens met stortstenen zijn tot twaalf uur 's nachts in touw ge weest. In totaal zijn drie gaten gerepareerd. „Een noodrepara- tie als deze hebben wij nooit meegemaakt. Het was een hefti ge storm." Toch zijn ze geen mo ment echt ongerust geweest. „Dit is buitendijks gebied en heeft niet de hoogste prioriteit", verduidelijken ze. „Het is be kend dat deze dijk zwak is, Daar zou nodig wat aan moeten gebeuren, maar daar gaan wij niet over." Vandaag, een dag na de storm, ligt alles er weer netjes bij. Kra nen en vrachtwagens hebben verse sporen achtei-gelaten in de dijk, maar met een zwak zonne tje en niet meer dan een stevige bries is het moeilijk voor te stel len dat het waterschap hier gis teren vocht tegen het water. „Vanmorgen vroeg zijn we op nieuw gaan controleren. Toen was het laag water en konden we voor het eerst goed zien wat de storm heeft aangericht." Op het hele traject troffen Huis sen en Rijk niets bijzondei's, maar de Kaloot houden zij voor lopig in de gaten. „In het week einde gaan we gewoon door met onze controles. Er wordt hoog water verwacht en je weet maar nooit." Op de dijk bij de Kaloot in het Sloegebied worden nieuwe stenen ge legd. foto Ruben Oreel fldoor Tjikkie Kreuger [folf Bosboom ®ELBURG - De combina- J® kunst en poëzie boeit Roer-Gilberg uit Apel- al jaren. Ze is daarom P°P zoek naar beeldend Naars die op een of ande- tekens in hun werk ge- Die speurtocht is uitge- Kin de reizende tentoonstel- Pid/t in beeld, die wordt Nen in de Zeeuwse Biblio- «oMiddelburg. fs fotografe en organi st- en poëzieprojecten. lelijk merkte ik dat ikge- raakte door kunste- af en toe tekens gebrui- i/^egoli namen te inven- r® etl nodigde kunste- fjf een bijdrage te leveren Wnft m beeld. Het uit- was dat iedereen een .vandezelfdl grootte zou M bij 30 centimeter en ƒ0 [eken op enigerlei wij te spelen. Uiteindelijk deden 32 kunste naars mee. „Daar heb ik alles bij elkaar wel zeven jaar over ge daan." Het CODA Museum, het nieuwe museum in Apeldoorn, toonde interesse in de expositie. „Dat was echt een cadeautje. Toen viel alles ineens op zijn plek." Het geheel was eind 2005 voor het eerst te zien. Later verhuis de de tentoonstelling naar gale rie De Kunsten in Tilburg. Het streven er een reizende exposi tie van te maken bleek uiteinde lijk lastiger dan De Boer had ge dacht. „Ik heb heel veel gepro beerd, maar ontdekte dat een kant-en-klaar concept uiteinde lijk niet zo sterk was. Musea wil len toch hun eigen inbreng heb ben." In Middelburg vond ze wél on derdak. Ze werd op de mogelijk heid gewezen door haar dochter Saskia, die eerder in de biblio theek exposeerde. „Ik kende de Zeeuwse Biblio theek alleen van de Slibreeks. Maar het is een prachtige ruim te. Ik vind het echt de mooiste van de drie locaties. De tentoon stelling komt hier prachtig tot haar recht." Variatie Opvallend is hoe groot de varia tie is ondanks het gemeenschap pelijke uitgangspunt. Een veel heid aan stijlen komt aan bod. Het begrip tekens is heel ruim opgevat. Slechts in een paar ge vallen zijn ze leesbaar, en dan vaak ook nog maar deels. Een voorbeeld is Ferenc Gögös, die een 'Brief aan mijn gestor ven liefde' maakte, waarvan slechts één regel helder is. Die is dan ook de belangrijkste: 'Niets, niets kan me weerhouden om jou tot aan mijn eind lief te heb ben'. Heel fraai is het object Boem Paukeslag dat Be J. Birza maakte op basis van het gelijk namige gedicht van Paul van Ostaijen. Anderen zochten het in fragmen ten afkomstig uit vele talen, zo als bij Tjikkie Kreuger in Tibet of Cor Buisman in Corleys raam. Zij ontdoen taal voor me nigeen van haar betekenis. Veel deelnemers aan Schrift in beeld zoeken het in pure symbo len. Soms gebeurt dat heel een voudig, zoals de pentekening Ruim voldoende van Tanneke Barendregt, bestaande uit een verzameling schoolkrullen, of Rhythm van Qassim Alsaedy, die 289 dobbelstenen in het op legde kader heeft geperst. De Boer heeft aan de tentoon stelling in Middelburg twee gast- kunstenaars toegevoegd: Iris Le Rütte en, uit Zeeland, Jan van Munster. Het werk Ik van Van Munster wijkt weliswaar af van de afgesproken vorm, maar is wel een mooi vooi'beeld van het samengaan van taal en beeld. Expositie: 'Schrift in beeld', t/m 17 februari in het souterrain van de Zeeuwse Bibliotheek, Kousteense- dijk, Middelburg. Geopend: ma. 17.30-21.00 uur, di.-vr. 10-21 uur, za. 10-16 uur. door Rolf Bosboom TERNEUZEN - Hij is uiterst productief, maar vooral ook ver frissend origineel. Altsaxofonist Benjamin Herman is geworteld in de jazz, maar beweegt zich graag en ogenschijnlijk moeite loos over de grenzen van het gen re heen. „Ik ben nooit iemand ge weest die alleen maar pure jazz heeft gespeeld. Het is voor mij vooral belangrijk dat het leuk blijft." Herman doet in korte tijd twee keer Zeeland aan. Morgen is hij in Porgy en Bess in Terneuzen; over anderhalve week speelt hij, op uitnodiging van Muziekpo- dium Zeeland, in café 't Schut tershof in Middelburg. Het is het staartje van de uitge breide tournee die hoort bij het winnen van de Boy Edgar Prijs 2006, de belangrijkste Neder landse prijs op het gebied van jazz en geïmproviseerde mu ziek. „Het is een erg leuk jaar ge weest. Er was veel publiciteit rond de prijs en er is een rede lijk bedrag aan verbonden. Afge zien daarvan ben ik er buitenge woon trots op, als ik zie aan well? indrukwekkend rijtje muzi kanten ik ben toegevoegd." Herman kreeg op zijn twaalfde zijn eerste saxofoon en korte tijd later was hij al actief in het professionele clubcircuit. In de jaren negentig maakte hij naam met zijn grensverleggende en semble New Cool Collective. De afgelopen jaren werkte Herman samen met talloze grote muzi kanten. In 2005 ontving hij een Edison voor zijn album Hetero geneity. Hij vormt een kwartet met Car lo de Wijs, Jesse van Ruller en Martijn Vink. Tijdens de komen de optredens in Zeeland speelt hij met een ander kwartet. Dat wordt ter onderscheid steeds va ker aangeduid als The Itch, naar het veelgeprezen album dat Her man in 2005 met gitarist Anton Goudsmit, bassist Ernst Glerum en drummer Han Bennink op nam. Tijdens de tournee speelt Joost Kroon in plaats van Ben nink op drums. Herman lijkt een ongebreidelde werklust te hebben. Dat gaat bijna vanzelf, zegt hij. „De afge lopen jaren heb ik veel meer zelf vertrouwen gekregen, zeker na dat ik had samengewerkt met Misha Mengelberg. Daardoor MIDDELBURG- Bij de opening van zijn tentoonstelling in De Vleeshal in Middelburg verzorgt Hisham Bharoocha vanmiddag een muziekoptreden. De ope ning is van 16.00 tot 18.00 uur. Bharoocha, geboren in Japan en nu wonend en werkend in de Verenigde Staten, speelde in di verse noise-bands, waaronder Lightning Bolt en het invloedrij ke Black Dice. Vandaag treedt hij op als Soft Circle, zijn een- mansband. „Het is enigszins ex perimenteel, met ambient-, tri bal- en soundscape-elementen", zegt de kunstenaar. „Het is elek tronische muziek gemengd met live-gitaar en -drums. Die speel ik tegelijkertijd." Binnenkort komt het eerste album van Soft Circle uit, Full bloom geheten. Bharoocha maakt behalve mu ziek grote muurschilderingen, collages, foto's en korte films. In De Vleeshal is onder meer een grote installatie te zien die be staat uit bergen, bomen en wa ter. De tentoonstelling loopt tot en met 25 maart en is dagelijks, behalve op maandag, geopehd van 13.00 tot 17.00 uur. Benjamin Herman: „Het is complete onzin om jezelf te beperken tot één muziekstijl, alsof je alleen maar voor je conservatoriumleraren aan het spelen bent." foto Sannah de Zwart werd me pas duidelijk waar het bij het spelen écht om gaat. Sindsdien maak ik me veel min der zorgen over wat mensen er van vinden. Dat is een heel pret tige basis." Een brede muzikale blik vindt hij vanzelfsprekend. „Het is complete onzin om jezelf te be perken tot één muziekstijl, alsof je alleen maar voor je conserva toriumleraren aan het spelen bent. Je moet jezelf daarin niet verliezen. Ik kijk liever naar mensen zoals Miles Davis. Die zette zijn trompetje in allerlei si tuaties neer, maar toch bleef het echt Miles Davis. Datzelfde geldt voor Charlie Parker, die voor mij echt een voorbeeld is." Onlangs verscheen van Herman het album The London Session. Hij huurde daarvoor voor één middag een studio in Londen, vond de door hem bewonderde vakgenoten Stan Tracey (piano) en Bart van Lier (trombone) be reid mee te werken en in een paar uur tijd stonden zeven nummers op de band, allemaal in één keer opgenomen. „Ik heb dat ooit één keer eerder gedaan, met mijn eerste cd. Het hoeft allemaal echt niet perfect te zijn. Het is misschien leuk voor collega's als er geen enkel foutje op staat, maar de gemid delde luisteraar vindt het dan al gauw een saaie cd. Daar zijn er al zoveel van. Daarom stuur ik bewust in extreme mate de ande re kant op. Dat is wel aardig ge lukt, vind ik." Herman heeft volop plannen voor dit jaar. Hij is momenteel bezig met het afwerken van een live-cd van New Cool Collecti ve, die op 12 mei in Paradiso in Amsterdam wordt gepresen teerd. Ook hoopt hij in maart een complete cd op te nemen in het verlengde van zijn vinylpla- ten HazelSkunkaholic (2004) en Durban Poison (2005). „Verder heb ik net de muziek gemaakt bij een documentaire over Rem- co Campert. Ik wil kijken of ik dat wat kan uitwerken. Maar dat is meer de modale jazz." Concert: Benjamin Herman Quar tet. morgen in Porgy en Bess in Terneuzen (16.00 uur) en donder dag 1 februari in café 't Schutters hof in Middelburg (21.30 uur) l,;,ijl stormschades nsttstgemelde stormschades teiiZLM Verzekeringen. Q losgewaaide dakpannen ft Omgewaaide schuttingen ft röo's tegen auto's 40 koenen takken op auto's 0 'aren/portieren uit handen gewaaid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19