Storm slaat
tukken uit
jeedijken
Weg opslag, weg voorraad
Jazz hoeft niet perfect te zijn
We weten dat dit
een kwetsbaar stuk is
aal, tekens en symbolen in beeld
Kunstenaar treedt op in
De Vleeshal Middelburg
■jiade door golfslag
[RinusAntonisse
l DJDELBURG - De Zeeuwse
1 neringen hebben de zware
u van afgelopen donderdag
Er zijn wel op
fa plaatsen gaten in de dijk-
i geslagen. Ook trad em-
[ichte duinafslag op.
havendam in het Sloege-
j«Ien drie gaten van onge-
'sn nieter diep, van 50 tot
«fkante meter. Medewer-
ran waterschap Zeeuwse
rien dichtten gisteren dega-
jmisorisch, zodat de veilig
er voldoende gagaran-
eü>.
s dijk bi] Poortvliet werd
«povlakte van 300 vier-
I,meter betonzuiltjes door
nier weggevaagd. Het gat
kortsteen gedicht en inge-
inst beton. Bij Scherpenis-
[dvreen 150 vierkante me-
zogeheten haringman-
jen (vierkante tegels met
iiieping). Daar is voorlopig
jjeen aangevoerd en volgen-
itek worden nieuwe blok-
geplaatst.
Ij drie de gevallen ontstond
ide rond de hoogwater
en woordvperder van het
waterschap zegt dat de schade
vooral is ontstaan door de zwa
re golfslag. Aan de Noordzee
kust was bij Oostkapelle sprake
van duinafslag over een lengte
van circa 150 meter.
„De wind waaide langs de dij
ken en duinen en niet er tegen
aan. Het is enorm meegevallen.
Tussen Breskens en het Zwin is
er wel wat zandafslag, maar
niet verontrustend", aldus een
woordvoerder van waterschap
Zeeuws-Vlaanderen.
Aan de zeeweringen waarvoor
Rijkswaterstaat Zeeland verant
woordelijk is - stormvloedke
ring, deltadammen - zijn geen
stormbeschadigingen vastge
steld.
Rijkswaterstaat vernachtte bij
hoogwater omstreeks twee uur
donderdagnacht bij de storm
vloedkering een waterstand van
2.61 meter plus NAP. Het water
kwam tot 2.23 meter, circa 60
centimeter hoger dan normaal.
Rond hoogwater was de. wind al
flink afgenomen tot kracht 5-6
bij de kering. Met een snelheid
van 136 kilometer per uur werd
in Vlissingen de hardste wind
stoot vastgelegd, gevolgd door
133 kilometer in Wilhelmina-
dorp en 130 in Cadzand.
Vincent Kallemein ruimt de rotzooi op bij zijn garagebox in de Vlissingse Tobagolaan. foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Vincent Kalle
mein was in Kloetinge aan het
werk toen zijn vrouw belde: het
dak is van de garagebox ge
waaid. „Ik dacht: 'Ach, het zal
wel meevallen'. Maar de hele
box is gewoon weg."
De dag na de storm wordt de
stilte in de Vlissingse Tobago
laan slechts verstoord door het
geklapper van kapotte garage
deuren en wapperend plastic.
Van alle dertien garageboxen is
het dak afgerukt. Muren zijn
half ingestort, deuren wegge
waaid.
Bijna op het huis"van Marius de
Nobel, die tegenover de garages
woont. Op last van de brand
weer moest hij met vrouw en
kind donderdag zijn huis uit.
„Een raar gevoel is dat hoor, als
je dat nu zelf eens meemaakt."
's Avonds konden ze gelukkig
weer terug.
Vrijdag komt hij tussen de mid
dag even thuis om met Kalle
mein wat rommel op te ruimen
en schade te repareren. Dat doe
je als buren voor elkaar in deze
tijd. „Zo ging het donderdag
avond ook", vertelt Kallemein.
„Burenliefde. Deden we dat in
de hele wereld maar altijd zo."
Vincent Kallemein (27) heeft
vrijdag ook even een plaat ge
timmerd voor een kapotte ruit
bij de buurman van De Nobel,
het LPV-raadslid Wim Hirdes.
Kallemein heeft gereedschap en
materialen voorradig: hij heeft
een klussenbedrijf. De bus had
hij bij zich, dus die is ongeschon
den uit de storm tevoorschijn ge
komen.
Dat geldt niet voor de garage
box die als opslag diende. „Ik
heb nu de garage bij mijn huis
hier op de hoek maar opge
ruimd. Die doet nu dienst voor
opslag. Maar ja, nu heb ik weer
geen werkplaats. En mijn voor
raad deuren, platen en zandce
ment is beschadigd of onbruik
baar."
Gelukkig is hij goed vei"zekerd.
De bus apart, de materialen
apart. „Je betaalt er veel voor,
maar nu heb je er ook iets aan."
De garagebox is verzekerd via
een Vereniging van Eigenaren.
Kallemein: „Dat schijnt alle
maal heel goed geregeld te zijn,
hoor ik in de wandelgang. Ik ga
ervan uit dat er wel weer nieu
we gebouwd 'zullen worden.
Zo'n box kost 20.000 euro om te
kopen. En er staan er dertien,
dus tel maar uit."
Wim Hirdes komt net thuis van
een boodschapje doen. Zijn
zwarte auto zit onder de witte
vegen die bij nadere beschou
wing beschadigingen blijken te
zijn. En onder de deuken. „Ja,
dan zet je auto in de garage, om
dat je denkt dat-ie daar veilig
staat en dan waait het dak er
af." Hoofdschuddend loopt Hir
des naar binnen.
Kallemein heeft vrijdag vrij ge
nomen van de klus in Kloetinge.
Om op te ruimen en buren te hel
pen. „Maandag gaan we weer
aan het werk."
zaterdag 20 januari 2007
door Anita Janse
BORSSELE - De dijk bij de Ka-
loot in het Sloegebied wordt een
dag na de storm op drie plaat
sen gemarkeerd door nieuwe ste
nen. „Wij zagen al snel dat er
schade ontstond. We hebben
400 ton stortstenen laten ko
men."
Voor Hans Huissen en Kees Rijk
was het donderdag een bijzonde
re dag. Om 12.00 uur werden cle
twee inspecteurs van het water
schap op scherp gezet. „Vanaf
die tijd moesten we zo'n 43 kilo
meter zeewering in de gaten hou
den", vertelt Huissen. Hun eer
ste controle vond plaats bij de
dijk en de duinen van de Kaloot
bij Borssele. „We weten al lan
ger dat dit een kwetsbaar stuk
is." Het was meteen raak. Ste
nen van zo'n vijftig kilo per stuk
waren door de golven uit de dijk
geslagen. Reden voor het twee
tal om extra alert te zijn. „Het
was niet makkelijk om iets te
zien in die storm. Je kon amper
staan en het zag hier grijs van
de nevel en het opspattende wa
ter."
Niet voor niets gaan ze altijd sa
men op pad. „Stel dat er iets ge
beurt, dan kun je maar beter
niet alleen zijn." Om vier uur
's middags troffen ze een gat in
de dijk van twee meter diep. Re
den om in actie te komen met
extra mankracht en materieel.
„We konden pas iets doen toen
de storm afnam en het water
ging zakken."
Vier kranen en vier vrachtwa
gens met stortstenen zijn tot
twaalf uur 's nachts in touw ge
weest. In totaal zijn drie gaten
gerepareerd. „Een noodrepara-
tie als deze hebben wij nooit
meegemaakt. Het was een hefti
ge storm." Toch zijn ze geen mo
ment echt ongerust geweest.
„Dit is buitendijks gebied en
heeft niet de hoogste prioriteit",
verduidelijken ze. „Het is be
kend dat deze dijk zwak is,
Daar zou nodig wat aan moeten
gebeuren, maar daar gaan wij
niet over."
Vandaag, een dag na de storm,
ligt alles er weer netjes bij. Kra
nen en vrachtwagens hebben
verse sporen achtei-gelaten in de
dijk, maar met een zwak zonne
tje en niet meer dan een stevige
bries is het moeilijk voor te stel
len dat het waterschap hier gis
teren vocht tegen het water.
„Vanmorgen vroeg zijn we op
nieuw gaan controleren. Toen
was het laag water en konden
we voor het eerst goed zien wat
de storm heeft aangericht."
Op het hele traject troffen Huis
sen en Rijk niets bijzondei's,
maar de Kaloot houden zij voor
lopig in de gaten. „In het week
einde gaan we gewoon door met
onze controles. Er wordt hoog
water verwacht en je weet maar
nooit."
Op de dijk bij de Kaloot in het Sloegebied worden nieuwe stenen ge
legd. foto Ruben Oreel
fldoor Tjikkie Kreuger
[folf Bosboom
®ELBURG - De combina-
J® kunst en poëzie boeit
Roer-Gilberg uit Apel-
al jaren. Ze is daarom
P°P zoek naar beeldend
Naars die op een of ande-
tekens in hun werk ge-
Die speurtocht is uitge-
Kin de reizende tentoonstel-
Pid/t in beeld, die wordt
Nen in de Zeeuwse Biblio-
«oMiddelburg.
fs fotografe en organi
st- en poëzieprojecten.
lelijk merkte ik dat ikge-
raakte door kunste-
af en toe tekens gebrui-
i/^egoli namen te inven-
r® etl nodigde kunste-
fjf een bijdrage te leveren
Wnft m beeld. Het uit-
was dat iedereen een
.vandezelfdl grootte zou
M bij 30 centimeter en
ƒ0 [eken op enigerlei wij
te spelen.
Uiteindelijk deden 32 kunste
naars mee. „Daar heb ik alles
bij elkaar wel zeven jaar over ge
daan." Het CODA Museum, het
nieuwe museum in Apeldoorn,
toonde interesse in de expositie.
„Dat was echt een cadeautje.
Toen viel alles ineens op zijn
plek."
Het geheel was eind 2005 voor
het eerst te zien. Later verhuis
de de tentoonstelling naar gale
rie De Kunsten in Tilburg. Het
streven er een reizende exposi
tie van te maken bleek uiteinde
lijk lastiger dan De Boer had ge
dacht. „Ik heb heel veel gepro
beerd, maar ontdekte dat een
kant-en-klaar concept uiteinde
lijk niet zo sterk was. Musea wil
len toch hun eigen inbreng heb
ben."
In Middelburg vond ze wél on
derdak. Ze werd op de mogelijk
heid gewezen door haar dochter
Saskia, die eerder in de biblio
theek exposeerde.
„Ik kende de Zeeuwse Biblio
theek alleen van de Slibreeks.
Maar het is een prachtige ruim
te. Ik vind het echt de mooiste
van de drie locaties. De tentoon
stelling komt hier prachtig tot
haar recht."
Variatie
Opvallend is hoe groot de varia
tie is ondanks het gemeenschap
pelijke uitgangspunt. Een veel
heid aan stijlen komt aan bod.
Het begrip tekens is heel ruim
opgevat. Slechts in een paar ge
vallen zijn ze leesbaar, en dan
vaak ook nog maar deels.
Een voorbeeld is Ferenc Gögös,
die een 'Brief aan mijn gestor
ven liefde' maakte, waarvan
slechts één regel helder is. Die is
dan ook de belangrijkste: 'Niets,
niets kan me weerhouden om
jou tot aan mijn eind lief te heb
ben'. Heel fraai is het object
Boem Paukeslag dat Be J. Birza
maakte op basis van het gelijk
namige gedicht van Paul van
Ostaijen.
Anderen zochten het in fragmen
ten afkomstig uit vele talen, zo
als bij Tjikkie Kreuger in Tibet
of Cor Buisman in Corleys
raam. Zij ontdoen taal voor me
nigeen van haar betekenis.
Veel deelnemers aan Schrift in
beeld zoeken het in pure symbo
len. Soms gebeurt dat heel een
voudig, zoals de pentekening
Ruim voldoende van Tanneke
Barendregt, bestaande uit een
verzameling schoolkrullen, of
Rhythm van Qassim Alsaedy,
die 289 dobbelstenen in het op
legde kader heeft geperst.
De Boer heeft aan de tentoon
stelling in Middelburg twee gast-
kunstenaars toegevoegd: Iris Le
Rütte en, uit Zeeland, Jan van
Munster. Het werk Ik van Van
Munster wijkt weliswaar af van
de afgesproken vorm, maar is
wel een mooi vooi'beeld van het
samengaan van taal en beeld.
Expositie: 'Schrift in beeld', t/m 17
februari in het souterrain van de
Zeeuwse Bibliotheek, Kousteense-
dijk, Middelburg. Geopend: ma.
17.30-21.00 uur, di.-vr. 10-21 uur,
za. 10-16 uur.
door Rolf Bosboom
TERNEUZEN - Hij is uiterst
productief, maar vooral ook ver
frissend origineel. Altsaxofonist
Benjamin Herman is geworteld
in de jazz, maar beweegt zich
graag en ogenschijnlijk moeite
loos over de grenzen van het gen
re heen. „Ik ben nooit iemand ge
weest die alleen maar pure jazz
heeft gespeeld. Het is voor mij
vooral belangrijk dat het leuk
blijft."
Herman doet in korte tijd twee
keer Zeeland aan. Morgen is hij
in Porgy en Bess in Terneuzen;
over anderhalve week speelt hij,
op uitnodiging van Muziekpo-
dium Zeeland, in café 't Schut
tershof in Middelburg.
Het is het staartje van de uitge
breide tournee die hoort bij het
winnen van de Boy Edgar Prijs
2006, de belangrijkste Neder
landse prijs op het gebied van
jazz en geïmproviseerde mu
ziek.
„Het is een erg leuk jaar ge
weest. Er was veel publiciteit
rond de prijs en er is een rede
lijk bedrag aan verbonden. Afge
zien daarvan ben ik er buitenge
woon trots op, als ik zie aan
well? indrukwekkend rijtje muzi
kanten ik ben toegevoegd."
Herman kreeg op zijn twaalfde
zijn eerste saxofoon en korte
tijd later was hij al actief in het
professionele clubcircuit. In de
jaren negentig maakte hij naam
met zijn grensverleggende en
semble New Cool Collective. De
afgelopen jaren werkte Herman
samen met talloze grote muzi
kanten. In 2005 ontving hij een
Edison voor zijn album Hetero
geneity.
Hij vormt een kwartet met Car
lo de Wijs, Jesse van Ruller en
Martijn Vink. Tijdens de komen
de optredens in Zeeland speelt
hij met een ander kwartet. Dat
wordt ter onderscheid steeds va
ker aangeduid als The Itch, naar
het veelgeprezen album dat Her
man in 2005 met gitarist Anton
Goudsmit, bassist Ernst Glerum
en drummer Han Bennink op
nam. Tijdens de tournee speelt
Joost Kroon in plaats van Ben
nink op drums.
Herman lijkt een ongebreidelde
werklust te hebben. Dat gaat
bijna vanzelf, zegt hij. „De afge
lopen jaren heb ik veel meer zelf
vertrouwen gekregen, zeker na
dat ik had samengewerkt met
Misha Mengelberg. Daardoor
MIDDELBURG- Bij de opening
van zijn tentoonstelling in De
Vleeshal in Middelburg verzorgt
Hisham Bharoocha vanmiddag
een muziekoptreden. De ope
ning is van 16.00 tot 18.00 uur.
Bharoocha, geboren in Japan en
nu wonend en werkend in de
Verenigde Staten, speelde in di
verse noise-bands, waaronder
Lightning Bolt en het invloedrij
ke Black Dice. Vandaag treedt
hij op als Soft Circle, zijn een-
mansband. „Het is enigszins ex
perimenteel, met ambient-, tri
bal- en soundscape-elementen",
zegt de kunstenaar. „Het is elek
tronische muziek gemengd met
live-gitaar en -drums. Die speel
ik tegelijkertijd." Binnenkort
komt het eerste album van Soft
Circle uit, Full bloom geheten.
Bharoocha maakt behalve mu
ziek grote muurschilderingen,
collages, foto's en korte films. In
De Vleeshal is onder meer een
grote installatie te zien die be
staat uit bergen, bomen en wa
ter. De tentoonstelling loopt tot
en met 25 maart en is dagelijks,
behalve op maandag, geopehd
van 13.00 tot 17.00 uur.
Benjamin Herman: „Het is complete onzin om jezelf te beperken tot
één muziekstijl, alsof je alleen maar voor je conservatoriumleraren
aan het spelen bent." foto Sannah de Zwart
werd me pas duidelijk waar het
bij het spelen écht om gaat.
Sindsdien maak ik me veel min
der zorgen over wat mensen er
van vinden. Dat is een heel pret
tige basis."
Een brede muzikale blik vindt
hij vanzelfsprekend. „Het is
complete onzin om jezelf te be
perken tot één muziekstijl, alsof
je alleen maar voor je conserva
toriumleraren aan het spelen
bent. Je moet jezelf daarin niet
verliezen. Ik kijk liever naar
mensen zoals Miles Davis. Die
zette zijn trompetje in allerlei si
tuaties neer, maar toch bleef het
echt Miles Davis. Datzelfde
geldt voor Charlie Parker, die
voor mij echt een voorbeeld is."
Onlangs verscheen van Herman
het album The London Session.
Hij huurde daarvoor voor één
middag een studio in Londen,
vond de door hem bewonderde
vakgenoten Stan Tracey (piano)
en Bart van Lier (trombone) be
reid mee te werken en in een
paar uur tijd stonden zeven
nummers op de band, allemaal
in één keer opgenomen.
„Ik heb dat ooit één keer eerder
gedaan, met mijn eerste cd. Het
hoeft allemaal echt niet perfect
te zijn. Het is misschien leuk
voor collega's als er geen enkel
foutje op staat, maar de gemid
delde luisteraar vindt het dan al
gauw een saaie cd. Daar zijn er
al zoveel van. Daarom stuur ik
bewust in extreme mate de ande
re kant op. Dat is wel aardig ge
lukt, vind ik."
Herman heeft volop plannen
voor dit jaar. Hij is momenteel
bezig met het afwerken van een
live-cd van New Cool Collecti
ve, die op 12 mei in Paradiso in
Amsterdam wordt gepresen
teerd. Ook hoopt hij in maart
een complete cd op te nemen in
het verlengde van zijn vinylpla-
ten HazelSkunkaholic (2004) en
Durban Poison (2005). „Verder
heb ik net de muziek gemaakt
bij een documentaire over Rem-
co Campert. Ik wil kijken of ik
dat wat kan uitwerken. Maar
dat is meer de modale jazz."
Concert: Benjamin Herman Quar
tet. morgen in Porgy en Bess in
Terneuzen (16.00 uur) en donder
dag 1 februari in café 't Schutters
hof in Middelburg (21.30 uur)
l,;,ijl stormschades
nsttstgemelde stormschades
teiiZLM Verzekeringen.
Q losgewaaide dakpannen
ft Omgewaaide schuttingen
ft röo's tegen auto's
40 koenen takken op auto's
0 'aren/portieren uit handen gewaaid