ROVING COURAN itorm ontwricht Nederland PZC ZLM laat noodscenario in de kast <Js> PZC Evacuatie-oefening in Zeeuws-Vlaanderen in voorbereiding toewaaide bomen kosten vijf levensduizenden treinreizigers stranden Binnenland Buitenland »en dag 21 JANUARI 13 'SLmiddag mafl' la'er vanmiddag ^Ltij tochtige cot harde wind Ook Pereiro Sio nu onder vuur internet: www.pzc.nl inaaghuls trotseerde de golven voor de In Nieuw- en Sint Joosland belandde een Fietsen tegen de wind in was voor deze man In de Langestraat in Oostburg woei het dak De Arnemuiden 22 op weg naar huis voor Geredde bemanning van het Britse contai- ju'gseboulevard. foto Rina Buisman tuinhuisje op straat, foto Arjen Schoevers op Walcheren onmogelijk, foto Ruben Oreel van een huis. foto Carola Pielaet de kust van Wcstkapelle. foto Ruben Oreel nerschip Napoli. foto lan Richards/RTR JSC DOUlUVdlu. i u lu iiiiiti Liuiuiiiuii luiuiiuuju uji oLittui. iuiu nijGii vjunuuvcio tt jt 11 ciiuiiui uu uiuuuguiijiv. i u lu iiuucii luiuui v au UUII tiuto. iulu vul uia i )£S- De zwaarste storm heeft het leven üdérland gisteren ern- ontwricht. Vijf mensen tien gedood door omge- üde bomen en duizen- treinreizigers zijn van- gestrand doordat het „erkeer in het hele trerd stilgelegd. Ook el- in West-Europa ont- chaos en eiste de aenkele tientallen men- fans. «land iÉngen werd aan het eind "lag de zwaarste loot van Nederland geme- 5kilometer per uur, wat ut met orkaankracht, schoof het centrum van jverder het land in. in raakten zes mensen ihordat een bus van de 2'de. Op de Westerschel- "femen drie schepen in pheden. Verder veel afge- beschadigde daken, op auto's, schuurtjes en Op veel plaatsen waai- kpannen weg, werden bo- tworteld en knakten (ver- korden. einverkeer tussen Zeeland abant raakte in de loop middag ontregeld, bus reden niet op tijd of t, het voetveer Vlissin- eskens was uit de vaart. raakten van slag, en gasleidingen gingen ssingen viel door ketting op een hoogspan- bbelde stroom uit. des het tijdige weeralarm, iel de kracht van de zuid- storm de samenleving. De luwing om niet de deur pan, zorgde voor afgelas- bijeenkomsten. Koop- fa onder meer in Goes, o vrijwel gemeden, ivoor de Zeeuwse .zeewe- jwas er niet, doordat de a de zuidwesthoek zat. stormvloedkering werd oogwater vannacht (met «s! krimpende wind) een 2.61 meter plus NAP dit, ruim onder het sluit- ace kering (3 meter). rschelde zonk de feen geladen duwbak Des- Het schip isdoorsle- Op de weg van Tholen naar Oud-Vossemeer werd een lijnbus tegen een boom geblazen. (Advertentie) VACATURES Bent u de ogrammeur die Paree te's-Heerenhoek zoekt? lijk morgen in de kl alfabet va bh maak werk van 2eof één van de vele aftdere vacatures. pers van Multraship bij Ossenis- se aan de grond gezet. Vijf sleep boten van de URS moesten het autoschip Grande Argentina ter hoogte van Terneuzen in be dwang houden; het binnen vaartschip Triangel liep bij Hansweert omhoog. De boot kon door berger Polderman worden losgetrokken. Door omgewaaide bomen en losge raakte daken moesten op diver se plaatsen straten worden afge sloten. De hulpdiensten werden vanaf twaalf uur overspoeld Storm teistert NK schaatsen voor veteranen BREDA - Het Nederlands Kam pioenschap schaatsen voor man- nenveteranen in Breda is giste ren stil gelegd. Vanwege het noodweer vielen op de halfopen ijsbaan in het noorden van de stad, twee reclameborden naar beneden. De race werd direct stopgezet en er ging een streep door alle tijden. Vandaag gaat dit officieuze NK verder met de 1500 meter, ge volgd door opnieuw een 3000 meter voor alle rijders. Ju ry-voorzitter Ton Weterings: „We hebben eerst overwogen om de al gereden tijden te laten staan, maar dat stuitte op de no dige bezwaren bij de rijders." Schaatser Twan den Braber kon daar wel vrede mee hebben. „Tij den van verschillende dagen zijn niet met elkaar te vergelij ken. En het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat zestien collega's dirie afstanden op een dag moe ten gaan rijden." GPD met meldingen. Een greep daar uit: op de weg Tholen-Oud-Vosse- meer werd een lijnbus tegen een boom geblazen; de chauffeur en vijf passagiers raakten gewond; in de Tobagolaan te Vlissin- gen woeien dak en deuren van 13 garageboxen weg; rond 16.00 uur sloot de politie de boulevard in Vlissingen af; in Veere, Nieuw- en Sint Joos land en Breskens raakten water leidingen beschadigd; van het waterschapskantoor in Middelburg verdwenen dak platen, waardoor de Kanaalweg dicht moest; in de haven Oostwatering bij Veere waaiden drie boten om; bij de Sterre in Clinge gingen dakdelen van twee gebouwen de lucht in; een deel van het kantoordak van de Cargillfabriek in Sas van Gent waaide weg; aan de Bakkerstraat in Oost burg stortte een landbouw- schuur in; in Brouwershaven viel een boom door de serre van restau rant de Brouwerie; wegens vallende dakpannen werd de Poststraat in Zierikzee afgesloten; tussen Rilland en Bergen op Zoom blokkeerde rond 14.00 uur een op de rails gevallen boom het treinverkeer; aan de Monnikendijk in Kat- tendijk ging de schuur van een dierenopvang de lucht in. Naast de vijf doden die in Neder land te betreuren waren, vielen in het hele land tientallen ge wonden bij verkeersongevallen of door rondvliegend materiaal. Verzekeraars schatten de scha de op enkele tientallen miljoe nen euro. Het verkeer - op weg en spoor - werd compleet ontre geld. Duizenden reizigers strandden rond de avondspits op stations. Voor hen werden slaapplaatsen geregeld. Ook op Schiphol moesten honderden passagiers noodgedwongen over nachten. De NS legde aan het be gin van de avond al het treinver keer stil. Volgens ProRail was het onverantwoord om nog trei nen te laten rijden door alle be schadigingen aan bovenleidin gen en het risico op botsingen met omgewaaide bomen op de rails. De spoorwegpolitie telde ongeveer 650 incidenten. Ook vanochtend worden nog veel problemen op het spoor ver wacht. Op de snelwegen was sprake van een langdurige chaos. Zo liep het verkeer bij Rotterdam vast doordat de Moerdijkbrug en de Haringvliet brug voor al het verkeer waren afgesloten. Gisteravond laat hadden de files in het hele land nog een totale lengte van zeven tig kilometer. In Friesland, Groningen en Noord-Holland werd begin van de avond de dijkbewaking inge zet vanwege het hoge waterpeil dat verwacht werd. In de rest van Noord-West-Euro pa heeft de storm tientallen men senlevens geëist. Het zwaarst ge troffen werd Groot-Brittannië. Daar vonden zeker tien mensen de dood door het noodweer. In Duitsland kwamen zeven men- Advertentie DE ROOI PANNEN door Astrid van den Hoek GOES - Buiten huilt de wind, maar op de schade-afdeling van ZLM verzekeringen in Goes is het windstil. „We houden de vin ger aan de pols, maar het calami teiten-scenario hoeft nog niet te worden ingeschakeld", zegt di recteur M. Schroevers. Bij het woord storm denkt hij ge lijk terug aan 27 oktober 2002. „Die dag hadden we meer dan 3000 schades in totaal, dat ver geet je niet zo snel." Gisteren waren er aan het einde van de dag ruim 300 extra mel dingen binnen. Normaal krijgt de verzekeraar op een werkdag ongeveer 150 aangiftes. In 2002 zette de schade-afdeling van ZLM vijftig extra mensen in om de telefoontjes te kunnen behandelen. Dat draaiboek heeft Schroevers wel paraat, maar hoeft hij nog niet te gebrui ken. „We moeten wel vol aan de bak, maar ik denk dat de echte drukte komt als de storm voor bij is. Dan kan iedereen de scha de bekijken en zullen we wel veel telefoontjes krijgen." Gistermiddag stonden de tele foons niet roodgloeiend. „We hoeven nog geen mensen in de wacht te zetten, dus er is weinig stress. Dit is ook lang zo erg niet als in oktober 2002. Die dag staat ook bij mij in het geheu gen gegrift", vertelt E. Goetheer, teamleider van de af deling motorrijtuigschade. Schroevers houdt de hele dag de website van het KNMI bij om te kijken hoe de storm in Zeeland zich ontwikkelt. „Nu hebben we windkracht 10 of 11, maar het zou kunnen dat de wind straks nog aanwakkert. Als dat ge beurt kan het nog wel eens erg druk worden", voorspelt hij. De schade-afdeling van ZLM werkt tijdens deze storm met de normale bezetting van zo'n der tig mensen. „Alleen zetten we nu wat mensen van de autoscha de afdeling bij woonhuis en in boedel in, want daar komen de meeste schademeldingen bin nen", zegt Schroevers. Landbouwsector De telefoontjes gaan vooral over afgewaaide dakpannen en schut tingen die omver zijn gewaaid. „Uit de landbouwsector krijgen we wel wat grotere meldingen over schuren waar muren en da ken van wegwaaien." Aan de overkant van het ZLM-kantoor is de brandweer pagina 3 gewonden door omvallen kraan pagina 9 gevolgen van storm in de regio www.pzc.nl foto's van lezers Hirsch Ballin blijft bij verbod Minister van Justitie, Hirsch Ballin, wil geen burgerinfil tranten inzetten bij opsporingen. Hij ziet geen reden om de huidige regels aan te passen. In de IRT-affaire van 1993 ging het over omstreden opsporingsmetho den, en verooi'zaakte het aftreden van twee mi- Q nisters, waaronder Hirsch Ballin. Senioren gevangen in de lift In het seniorencomplex aan de Blaaubeenstraat in Goes durft bijna niemand meer de lift in. Drie bewoners zaten de afgelopen twee weken vast en moesten er uit bevrijd worden. De lift doet wat hij wil. De deuren gaan soms niet open of de kooi blijft tussen twee verdiepingen hangen. Feyenoord wil nieuwe start maken Feyenoord staat aan het begin van een nieuw tijdperk. Dat zei commercieel directeur Chris Woerts gister avond. Of de club echt een nieuwe start kan maken, zal vooral afhangen van de uitspraak van de beroeps commissie van de Uefa. Het hoger beroep naar aanleiding van de rellen in Nancy dient van- t-jij daag. B Varia: 2; Binnenland: 3; Feiten Meningen: 4; Buiten land: 5; Economie: 6; Radio Televisie: 7; Zeeland: 9, 11, 13, 14 en 15; Sport: 17, 18, 19 en 21; Redactie Reactie: 22; Auto: 23 foto Willem Mieras sen om het leven. In Tsjechië vonden drie mensen de dood, in België en Frankrijk elk twee. In het Duitse München bezweek een achttien maanden oude ba by nadat ze door een weggebla zen deur werd getroffen. Honderduizenden Britten kwa men zonder stroom te zitten. Vooral het zuiden van het land werd zwaar getroffen. Voor de kust van het Britse graafschap Cornwall raakte een container schip in de problemen. De 26-koppige bemanning moest in de reddingsboot en werd later le vend opgepikt door helikopters. De MSC Napoli zou zinkende zijn en vervoert een gevaarlijke lading. Wat het precies in de containers heeft is nog onduide lijk. Op tal van plaatsen waaiden vrachtwagens om en versperden omgewaaide bomen wegen. Veerdiensten in Engeland, Bel gië, Duitsland en Nederland werden geschrapt. Grote lucht havens zoals Heathrow in Lon den en het grootste Duitse vlieg veld in Frankfurt annuleerden honderden- vluchten. Reizigers liepen uren vertraging op. door Ben Jansen MIDDELBURG - Duizend Zeeuws-Vlamingen moeten ko mend najaar een veilig heenko men zoeken bij een evacuatie-oe fening. Het is de eerste keer dat in Zeeland op zo'n schaal erva ring wordt opgedaan met ontrui ming. Mogelijk wordt de Terneuzense wijk Othene aangewezen als te evacueren gebied. Geen onwaar schijnlijke keus: de polder waar deze wijk ligt, is bij de overstro ming van 1953 ondergelopen en computersimulaties van de pro vincie Zeeland hebben te zien gegeven dat dit bij extreme stormvloeden opnieuw kan ge beuren. Het is de bedoeling dat de eva cués toevlucht zoeken op het do mein Puyenbroeck bij het Oost- Vlaamse Wachtebeke, 22 kilome ter verderop. Dit recreatiepark biedt f vJliteiten om grote groe pen op tc- vangen. De oefening wordt uitgevoerd in het kader van het Europese Aware-pro- ject. Brussel stelt er 500.000 eu ro voor ter beschikking. De provincie Oost-Vlaanderen zal niet alleen de Zeeuwse eva cués opvangen, maar zelf de ver plaatsing van een groep inwo ners organiseren. Commissaris van de koningin W. van Gelder maakte de oefening gisteren in Middelburg bekend tijdens een congres over bewustwording bij rampen. Tot nu toe zijn bij groot schalige rampenoefeningen al leen draaiboeken van overheden en bestuurlijke afspraken ge test. pagina 15 burger moet over ramp nadenken (Advertentie) bezig het dak van het noodge bouw van basisschool 't Noor derlicht en wijkcentrum De Spinne te verzwaren. „Kijk, het begint nu wat serieuzer te wor den", merkt Schroevers op. „Gek genoeg staan wij op zo'n dag als vandaag helemaal in de startblokken. Voor verzekeraars is een storm juist een uitdaging om je te onderscheiden van de rest wat betreft service en korte wachttijden. Ik vind dat we het tijdens deze storm prima doen." De schade-afdeling redt het nu nog zonder extra mensen in te zetten. „Als het moet, kunnen er altijd mensen bijspringen, maar dan spreek je al wel van een ca lamiteit. Dat betekent dat er op een dag meer dan 500 extra scha demeldingen binnenkomen." Vanmorgen bekijkt Schroevers of dat scenario alsnog nodig is. telefoon: Ipostlbankrekeningnuminer: o Noteert u mij voor een proefabonnement van 10 weken voor 15,- Ik geef daarbij éénmalig toestemming voor automatische incasso van dit bedrag van mijn rekeningnummer. Ik heb de laelsle res maanden geen proefabonnement gehad. O Noteert u mij voor een vast abonnement. De eerste 10 weken ontvang ik de krant voor €15,- Daarna wil ik betalen: Cl per maand met automatische incasso 21,50)*. Q per kwartaal met automatische incasso 61.501' per jaar met automatische incasso 236,- mei gratis PZC-paraplu Handtekening. PZC bv gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. Kiit op wwwpzcnl/abonneren, bel gratis 0800 0231231 of stuur deze bon naar PZC, afdeling lezersservice Antwoordnummer 713,4460 W8 Goes 8"711688"5555301 het alfabet van Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 1