ROVING
COURAN
itorm ontwricht Nederland
PZC
ZLM laat noodscenario in de kast
<Js>
PZC
Evacuatie-oefening in
Zeeuws-Vlaanderen
in voorbereiding
toewaaide bomen kosten vijf levensduizenden treinreizigers stranden
Binnenland
Buitenland
»en dag
21 JANUARI
13
'SLmiddag
mafl' la'er vanmiddag
^Ltij tochtige cot harde wind
Ook Pereiro Sio
nu onder vuur
internet: www.pzc.nl
inaaghuls trotseerde de golven voor de In Nieuw- en Sint Joosland belandde een Fietsen tegen de wind in was voor deze man In de Langestraat in Oostburg woei het dak De Arnemuiden 22 op weg naar huis voor Geredde bemanning van het Britse contai-
ju'gseboulevard. foto Rina Buisman tuinhuisje op straat, foto Arjen Schoevers op Walcheren onmogelijk, foto Ruben Oreel van een huis. foto Carola Pielaet de kust van Wcstkapelle. foto Ruben Oreel nerschip Napoli. foto lan Richards/RTR
JSC DOUlUVdlu. i u lu iiiiiti Liuiuiiiuii luiuiiuuju uji oLittui. iuiu nijGii vjunuuvcio tt jt 11 ciiuiiui uu uiuuuguiijiv. i u lu iiuucii luiuui v au UUII tiuto. iulu vul uia i
)£S- De zwaarste storm
heeft het leven
üdérland gisteren ern-
ontwricht. Vijf mensen
tien gedood door omge-
üde bomen en duizen-
treinreizigers zijn van-
gestrand doordat het
„erkeer in het hele
trerd stilgelegd. Ook el-
in West-Europa ont-
chaos en eiste de
aenkele tientallen men-
fans.
«land
iÉngen werd aan het eind
"lag de zwaarste
loot van Nederland geme-
5kilometer per uur, wat
ut met orkaankracht,
schoof het centrum van
jverder het land in.
in raakten zes mensen
ihordat een bus van de
2'de. Op de Westerschel-
"femen drie schepen in
pheden. Verder veel afge-
beschadigde daken,
op auto's, schuurtjes en
Op veel plaatsen waai-
kpannen weg, werden bo-
tworteld en knakten (ver-
korden.
einverkeer tussen Zeeland
abant raakte in de loop
middag ontregeld, bus
reden niet op tijd of
t, het voetveer Vlissin-
eskens was uit de vaart.
raakten van slag,
en gasleidingen gingen
ssingen viel door
ketting op een hoogspan-
bbelde stroom uit.
des het tijdige weeralarm,
iel de kracht van de zuid-
storm de samenleving. De
luwing om niet de deur
pan, zorgde voor afgelas-
bijeenkomsten. Koop-
fa onder meer in Goes,
o vrijwel gemeden,
ivoor de Zeeuwse .zeewe-
jwas er niet, doordat de
a de zuidwesthoek zat.
stormvloedkering werd
oogwater vannacht (met
«s! krimpende wind) een
2.61 meter plus NAP
dit, ruim onder het sluit-
ace kering (3 meter).
rschelde zonk de
feen geladen duwbak Des-
Het schip isdoorsle-
Op de weg van Tholen naar Oud-Vossemeer werd een lijnbus tegen een boom geblazen.
(Advertentie)
VACATURES
Bent u de
ogrammeur
die
Paree
te's-Heerenhoek
zoekt?
lijk morgen in de
kl alfabet va
bh maak werk van
2eof één van de vele
aftdere vacatures.
pers van Multraship bij Ossenis-
se aan de grond gezet. Vijf sleep
boten van de URS moesten het
autoschip Grande Argentina ter
hoogte van Terneuzen in be
dwang houden; het binnen
vaartschip Triangel liep bij
Hansweert omhoog. De boot
kon door berger Polderman
worden losgetrokken. Door
omgewaaide bomen en losge
raakte daken moesten op diver
se plaatsen straten worden afge
sloten. De hulpdiensten werden
vanaf twaalf uur overspoeld
Storm teistert
NK schaatsen
voor veteranen
BREDA - Het Nederlands Kam
pioenschap schaatsen voor man-
nenveteranen in Breda is giste
ren stil gelegd. Vanwege het
noodweer vielen op de halfopen
ijsbaan in het noorden van de
stad, twee reclameborden naar
beneden. De race werd direct
stopgezet en er ging een streep
door alle tijden.
Vandaag gaat dit officieuze NK
verder met de 1500 meter, ge
volgd door opnieuw een 3000
meter voor alle rijders. Ju
ry-voorzitter Ton Weterings:
„We hebben eerst overwogen
om de al gereden tijden te laten
staan, maar dat stuitte op de no
dige bezwaren bij de rijders."
Schaatser Twan den Braber kon
daar wel vrede mee hebben. „Tij
den van verschillende dagen
zijn niet met elkaar te vergelij
ken. En het kan natuurlijk ook
niet zo zijn dat zestien collega's
dirie afstanden op een dag moe
ten gaan rijden." GPD
met meldingen. Een greep daar
uit:
op de weg Tholen-Oud-Vosse-
meer werd een lijnbus tegen een
boom geblazen; de chauffeur en
vijf passagiers raakten gewond;
in de Tobagolaan te Vlissin-
gen woeien dak en deuren van
13 garageboxen weg;
rond 16.00 uur sloot de politie
de boulevard in Vlissingen af;
in Veere, Nieuw- en Sint Joos
land en Breskens raakten water
leidingen beschadigd;
van het waterschapskantoor
in Middelburg verdwenen dak
platen, waardoor de Kanaalweg
dicht moest;
in de haven Oostwatering bij
Veere waaiden drie boten om;
bij de Sterre in Clinge gingen
dakdelen van twee gebouwen de
lucht in;
een deel van het kantoordak
van de Cargillfabriek in Sas van
Gent waaide weg;
aan de Bakkerstraat in Oost
burg stortte een landbouw-
schuur in;
in Brouwershaven viel een
boom door de serre van restau
rant de Brouwerie;
wegens vallende dakpannen
werd de Poststraat in Zierikzee
afgesloten;
tussen Rilland en Bergen op
Zoom blokkeerde rond 14.00
uur een op de rails gevallen
boom het treinverkeer;
aan de Monnikendijk in Kat-
tendijk ging de schuur van een
dierenopvang de lucht in.
Naast de vijf doden die in Neder
land te betreuren waren, vielen
in het hele land tientallen ge
wonden bij verkeersongevallen
of door rondvliegend materiaal.
Verzekeraars schatten de scha
de op enkele tientallen miljoe
nen euro. Het verkeer - op weg
en spoor - werd compleet ontre
geld. Duizenden reizigers
strandden rond de avondspits
op stations. Voor hen werden
slaapplaatsen geregeld. Ook op
Schiphol moesten honderden
passagiers noodgedwongen over
nachten. De NS legde aan het be
gin van de avond al het treinver
keer stil. Volgens ProRail was
het onverantwoord om nog trei
nen te laten rijden door alle be
schadigingen aan bovenleidin
gen en het risico op botsingen
met omgewaaide bomen op de
rails. De spoorwegpolitie telde
ongeveer 650 incidenten. Ook
vanochtend worden nog veel
problemen op het spoor ver
wacht. Op de snelwegen was
sprake van een langdurige
chaos. Zo liep het verkeer bij
Rotterdam vast doordat de
Moerdijkbrug en de Haringvliet
brug voor al het verkeer waren
afgesloten. Gisteravond laat
hadden de files in het hele land
nog een totale lengte van zeven
tig kilometer.
In Friesland, Groningen en
Noord-Holland werd begin van
de avond de dijkbewaking inge
zet vanwege het hoge waterpeil
dat verwacht werd.
In de rest van Noord-West-Euro
pa heeft de storm tientallen men
senlevens geëist. Het zwaarst ge
troffen werd Groot-Brittannië.
Daar vonden zeker tien mensen
de dood door het noodweer. In
Duitsland kwamen zeven men-
Advertentie
DE ROOI PANNEN
door Astrid van den Hoek
GOES - Buiten huilt de wind,
maar op de schade-afdeling van
ZLM verzekeringen in Goes is
het windstil. „We houden de vin
ger aan de pols, maar het calami
teiten-scenario hoeft nog niet te
worden ingeschakeld", zegt di
recteur M. Schroevers.
Bij het woord storm denkt hij ge
lijk terug aan 27 oktober 2002.
„Die dag hadden we meer dan
3000 schades in totaal, dat ver
geet je niet zo snel."
Gisteren waren er aan het einde
van de dag ruim 300 extra mel
dingen binnen. Normaal krijgt
de verzekeraar op een werkdag
ongeveer 150 aangiftes.
In 2002 zette de schade-afdeling
van ZLM vijftig extra mensen
in om de telefoontjes te kunnen
behandelen. Dat draaiboek
heeft Schroevers wel paraat,
maar hoeft hij nog niet te gebrui
ken. „We moeten wel vol aan de
bak, maar ik denk dat de echte
drukte komt als de storm voor
bij is. Dan kan iedereen de scha
de bekijken en zullen we wel
veel telefoontjes krijgen."
Gistermiddag stonden de tele
foons niet roodgloeiend. „We
hoeven nog geen mensen in de
wacht te zetten, dus er is weinig
stress. Dit is ook lang zo erg niet
als in oktober 2002. Die dag
staat ook bij mij in het geheu
gen gegrift", vertelt E.
Goetheer, teamleider van de af
deling motorrijtuigschade.
Schroevers houdt de hele dag de
website van het KNMI bij om te
kijken hoe de storm in Zeeland
zich ontwikkelt. „Nu hebben we
windkracht 10 of 11, maar het
zou kunnen dat de wind straks
nog aanwakkert. Als dat ge
beurt kan het nog wel eens erg
druk worden", voorspelt hij.
De schade-afdeling van ZLM
werkt tijdens deze storm met de
normale bezetting van zo'n der
tig mensen. „Alleen zetten we
nu wat mensen van de autoscha
de afdeling bij woonhuis en in
boedel in, want daar komen de
meeste schademeldingen bin
nen", zegt Schroevers.
Landbouwsector
De telefoontjes gaan vooral over
afgewaaide dakpannen en schut
tingen die omver zijn gewaaid.
„Uit de landbouwsector krijgen
we wel wat grotere meldingen
over schuren waar muren en da
ken van wegwaaien."
Aan de overkant van het
ZLM-kantoor is de brandweer
pagina 3 gewonden door omvallen kraan
pagina 9 gevolgen van storm in de regio
www.pzc.nl foto's van lezers
Hirsch Ballin blijft bij verbod
Minister van Justitie, Hirsch Ballin, wil geen burgerinfil
tranten inzetten bij opsporingen. Hij ziet geen reden om
de huidige regels aan te passen. In de IRT-affaire van
1993 ging het over omstreden opsporingsmetho
den, en verooi'zaakte het aftreden van twee mi- Q
nisters, waaronder Hirsch Ballin.
Senioren gevangen in de lift
In het seniorencomplex aan de Blaaubeenstraat in Goes
durft bijna niemand meer de lift in. Drie bewoners zaten
de afgelopen twee weken vast en moesten er uit bevrijd
worden. De lift doet wat hij wil. De deuren
gaan soms niet open of de kooi blijft tussen
twee verdiepingen hangen.
Feyenoord wil nieuwe start maken
Feyenoord staat aan het begin van een nieuw tijdperk.
Dat zei commercieel directeur Chris Woerts gister
avond. Of de club echt een nieuwe start kan maken,
zal vooral afhangen van de uitspraak van de beroeps
commissie van de Uefa. Het hoger beroep naar
aanleiding van de rellen in Nancy dient van- t-jij
daag. B
Varia: 2; Binnenland: 3; Feiten Meningen: 4; Buiten
land: 5; Economie: 6; Radio Televisie: 7; Zeeland: 9,
11, 13, 14 en 15; Sport: 17, 18, 19 en 21; Redactie
Reactie: 22; Auto: 23
foto Willem Mieras
sen om het leven. In Tsjechië
vonden drie mensen de dood, in
België en Frankrijk elk twee.
In het Duitse München bezweek
een achttien maanden oude ba
by nadat ze door een weggebla
zen deur werd getroffen.
Honderduizenden Britten kwa
men zonder stroom te zitten.
Vooral het zuiden van het land
werd zwaar getroffen. Voor de
kust van het Britse graafschap
Cornwall raakte een container
schip in de problemen. De
26-koppige bemanning moest in
de reddingsboot en werd later le
vend opgepikt door helikopters.
De MSC Napoli zou zinkende
zijn en vervoert een gevaarlijke
lading. Wat het precies in de
containers heeft is nog onduide
lijk.
Op tal van plaatsen waaiden
vrachtwagens om en versperden
omgewaaide bomen wegen.
Veerdiensten in Engeland, Bel
gië, Duitsland en Nederland
werden geschrapt. Grote lucht
havens zoals Heathrow in Lon
den en het grootste Duitse vlieg
veld in Frankfurt annuleerden
honderden- vluchten. Reizigers
liepen uren vertraging op.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Duizend
Zeeuws-Vlamingen moeten ko
mend najaar een veilig heenko
men zoeken bij een evacuatie-oe
fening. Het is de eerste keer dat
in Zeeland op zo'n schaal erva
ring wordt opgedaan met ontrui
ming.
Mogelijk wordt de Terneuzense
wijk Othene aangewezen als te
evacueren gebied. Geen onwaar
schijnlijke keus: de polder waar
deze wijk ligt, is bij de overstro
ming van 1953 ondergelopen en
computersimulaties van de pro
vincie Zeeland hebben te zien
gegeven dat dit bij extreme
stormvloeden opnieuw kan ge
beuren.
Het is de bedoeling dat de eva
cués toevlucht zoeken op het do
mein Puyenbroeck bij het Oost-
Vlaamse Wachtebeke, 22 kilome
ter verderop. Dit recreatiepark
biedt f vJliteiten om grote groe
pen op tc- vangen. De oefening
wordt uitgevoerd in het kader
van het Europese Aware-pro-
ject. Brussel stelt er 500.000 eu
ro voor ter beschikking.
De provincie Oost-Vlaanderen
zal niet alleen de Zeeuwse eva
cués opvangen, maar zelf de ver
plaatsing van een groep inwo
ners organiseren. Commissaris
van de koningin W. van Gelder
maakte de oefening gisteren in
Middelburg bekend tijdens een
congres over bewustwording bij
rampen. Tot nu toe zijn bij groot
schalige rampenoefeningen al
leen draaiboeken van overheden
en bestuurlijke afspraken ge
test.
pagina 15
burger moet over ramp
nadenken
(Advertentie)
bezig het dak van het noodge
bouw van basisschool 't Noor
derlicht en wijkcentrum De
Spinne te verzwaren. „Kijk, het
begint nu wat serieuzer te wor
den", merkt Schroevers op.
„Gek genoeg staan wij op zo'n
dag als vandaag helemaal in de
startblokken. Voor verzekeraars
is een storm juist een uitdaging
om je te onderscheiden van de
rest wat betreft service en korte
wachttijden. Ik vind dat we het
tijdens deze storm prima doen."
De schade-afdeling redt het nu
nog zonder extra mensen in te
zetten. „Als het moet, kunnen er
altijd mensen bijspringen, maar
dan spreek je al wel van een ca
lamiteit. Dat betekent dat er op
een dag meer dan 500 extra scha
demeldingen binnenkomen."
Vanmorgen bekijkt Schroevers
of dat scenario alsnog nodig is.
telefoon:
Ipostlbankrekeningnuminer:
o Noteert u mij voor een proefabonnement
van 10 weken voor 15,-
Ik geef daarbij éénmalig toestemming voor
automatische incasso van dit bedrag van mijn
rekeningnummer. Ik heb de laelsle res maanden geen
proefabonnement gehad.
O Noteert u mij voor een vast abonnement.
De eerste 10 weken ontvang ik de krant
voor €15,- Daarna wil ik betalen:
Cl per maand met automatische incasso 21,50)*.
Q per kwartaal met automatische incasso 61.501'
per jaar met automatische incasso 236,-
mei gratis PZC-paraplu
Handtekening.
PZC bv gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens.
Kiit op wwwpzcnl/abonneren, bel gratis
0800 0231231 of stuur deze bon naar
PZC, afdeling lezersservice
Antwoordnummer 713,4460 W8 Goes
8"711688"5555301
het alfabet van Zeeland