Delwaide
is blij met
resultaten
ich, de geesten zullen wel rijpen
Trouwen onder
voorwaarden
23
Ongelooflijke toenadering
(gewezen huwelijksaanzoek frustreerde havenschepen Daniël Termont
profijt
donderdag 18 januari 2007
heeft qewonnen; de andere verloren. Twee havenschepe-
f®f ijfjg,! Veel met Zeeland te maken hebben gehad, vertrek-
f i phoIq van de Belgische gemeenteraadsverkiezingen in ok-
U rio iaar. In Antwerpen verloor de liberale partij van Leo
tLnebaide en raakte de havenportefeuille kwijt. De winst
l! sociaal-democraten in Gent is er de oorzaak van dat Da-
r® ont promoveert van havenschepen tot burgemeester. Af-
F *?n ïwee bestuurders met ergernissen over Zeeland.
fcorBenJansen
1SÏÏÏERPEN - Het was altijd
Pissen wanneer Leo baron
elwaide het over 'onze Neder-
mdse\Ticnden' had. Dan volg-
j meestal een stevige strafre-
over het gebrek aan begrip
,orde noden van Antwerpen,
itrZeeuwse tegenkanting bij
[verdieping van de Wester
se en over protectionisme
sethel oog op de belangen van
•haven van Rotterdam.
jhij op de valreep staat als
©schepen van Antwerpen
voorzitter van het gemeente-
havenbedrijf af te treden,
Delwaide ongewoon mild.
'onze Nederlandse vrien-
1 blijft uit en dat geldt ook
:de aansluitende beschuldi-
-a .Misschien is het de
|-d". verklaart hij zelf zijn
reende zachtmoedigheid,
ischepen voor haven en dia-
jt is hij al teruggetreden,
üf als voorzitter van het ha-
dtdrijf heeft hij nog enkele
m nodig om zaken aan zijn
jdger, de christen-demo-
si Marc Van Peel over te
Ba Delwaide kijkt met vol
terug op de periode
liwaalf jaar waarin hij aan
ïtoer van de Antwerpse ha-
iüond. De groei zit erin, be-
zijn tevreden en er is
èhjk uitzicht op de derde
ng van de vaargeul in
rschelde die het haven-
ageacht de waterstand
ar moet maken voor
ken die 13,10 meter diep
steken. Een diepte waarmee re
ders en verladers in elk geval
voorlopig goed mee uit de voe
ten kunnen.
Delwaide is er vooral tevreden
over dat de discussie over die
verdieping zoveel wederzijds
begrip tussen Nederland en
Vlaanderen heeft opgeleverd.
„Er is sprake van een ongeloof
lijk positieve evolutie. Ik moet
ootmoedig toegeven dat wij in
Antwerpen en in Vlaanderen
tijd nodig hebben gehad om de
verzuchtingen in Zeeland të er
kennen over het teruggeven
van grond aan de zee. Terecht
maakt men zich in Zeeland zor
gen over veiligheid en milieu.
Aan de andere kant: de Zeeuw
en konden zich er geen voorstel
ling van maken hoe ongeloof
lijk belangrijk de toegang naar
zee via de Westerschelde voor
de Vlaamse economie is. Dat in
zicht is nu over en weer ont
staan."
Botsingen
Zeeland en Vlaanderen zijn 'op
een ongelooflijke manier naar
elkaar toegegroeid'. Volgens
Delwaide dankzij de werkwij
ze die voor de Ontwikkelings-
schets 2010 voor het Schel-
de-estuarium is gekozen. Het
Overleg Adviserende Partijen,
waarin vertegenwoordigers
van betrokken Nederlandse en
Vlaamse overheden en organi
saties achter gesloten deuren
met elkaar spraken. Het ging
er soms stevig aan toe. Delwai
de heeft er menigmaal zijn 'on
ze Nederlandse vrienden'-tira-
Delwaide verwacht niet dat de ontpolderingsdiscussie in Zeeland de verdieping van de vaargeul in de Westerschelde in de wielen zal
rijden. foto Lex de Meester
Leo baron Delwaide
1939: geboren op 14 juli in Antwerpen
1962: doctoraal rechten aan de Katholieke Universiteit in Leuven
1962-1996: advocaat in Antwerpen
1986: promotie tot doctor in de rechtsgeleerdheid aan de Katholie
ke Universiteit in Leuven op een proefschrift over het bezwarend
beslag op zeeschepen
Hoogleraar zee- en binnenvaartrecht en vervoersrecht aan de Uni
versiteit van Antwerpen
1995: raadslid in Antwerpen (voor de liberale partij) en schepen
voor de haven en diamant
1997: voorzitter Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen
de afgestoken, de rest van het
gezelschap in beduusdheid on
derdompelend. „Dat we zo
naar elkaar toegegroeid zijn, is
voor een belangrijk deel te dan
ken aan de betreurde Thijs Kra
mer. Ik heb met deze Zeeuwse
gedeputeerde in dat Schel-
de-overleg enorme botsingen
gehad. Echt hard tegen hard.
Maar we hebben eikaars inte
griteit altijd gerespecteerd."
Dat mag zo zijn, intussen is er
wel weer een fel verzet tegen
ontpoldering gerezen. En de
Zeeuwse Milieu- "Federatie
houdt nadrukkelijk vast aan
een koppeling: geen ontpolde
ring, dan ook geen verdieping.
Hoe reëel is het nog te veronder
stellen dat nog dit jaar een be
gin wordt gemaakt met de aan
passing van de vaargeul?
Delwaide wuift deze muizenis
sen weg. „Het jaar is nog maar
net begonnen. Ik ben een opti
mistisch man. Ik verwacht
geen problemen in de parlemen
ten bij de ratificering van de
verdragen." En hij gaat er ook
niet van uit dat de ontpolde
ringsdiscussie die nu in Zee
land woedt de verdiepingsplan
nen in de wielen zal rijden.
In het licht van de door hem ge
signaleerde verbeterde verhou
dingen tussen Zeeland en
Vlaanderen is Delwaide zeer in
zijn nopjes met de benoeming
van Karla Peijs tot commissa
ris van de koningin in Zeeland.
Hij rekent erop dat zij de be
trekkingen tussen haar provin
cie en Vlaanderen nog verder
zal veraangenamen.
Laatste
Maar Karla Peijs heeft toch
een en andermaal gezegd dat
de verdieping van de vaargeul
in de Westerschelde die nu
wordt voorbereid, echt de aller
laatste is? Delwaide laat zich
geen bekommernissen aanpra
ten. „Ach, politici en bestuur
ders leggen nu eenmaal verkla
ringen af wanneer ze worden
geconfronteerd met een bepaal
de actualiteit. De soep wordt
nooit zo heet gegeten als ze
wordt opgediend." En trou
wens - daar laat Delwaide toch
weer iets van zijn oude vecht
lustige aard zien - er ligt nog al
tijd een Scheidingsverdrag uit
1839 dat België van een vrije
doorgang van de scheepvaart
naar Antwerpen over de Wes
terschelde verzekert. De arbi
trale uitspraak over de IJzeren
Rijn heeft de Vlamingen ge
sterkt in de opvatting dat aan
zo'n oud verdrag wel degelijk
rechten te ontlenen zijn.
Delwaide zal de felbegeerde
derde verdieping van de Wes
terschelde alleen als belangstel
lend burger beleven. Natuur
lijk, havenschepen en -voorzit
ter was een prachtbaan, maar
hij heeft er vrede mee dat er na
twaalf jaar een einde aan
komt.
Wat dat betreft heeft hij een
voorbeeld bij de hand van hoe
het niet moet. Zijn vader was
ook gemeenteraadslid en haven
schepen van Antwerpen. En
ook nog waarnemend burge
meester tijdens de Tweede We
reldoorlog. Alles bij elkaar 46
jaar. Op de rechter-Schelde-
oever is een containerhaven
naar hem genoemd. Als waarde
ring voor en ter herinnering
aan een man met grote verdien
sten voor Antwerpen. „Ons
pa", zegt zijn zoon, „heeft ei
genlijk maar één fout gemaakt.
Hij is te lang blijven zitten."
arWout Bareman
INT - Havenschepen Daniël
oi rmonl van Gent zat er pre-
iv s een jaar geleden op de
èaartboot Stad Terneuzen
leulerd bij. Zojuist was een
pport gepresenteerd over de
ei Kmverking tussen 'zijn' ha-
sran Gent en de Zeeuwse ha-
r' ssTemeuzen en Vlissingen.
L'jjar had Termont geijverd
ïeen goed huwelijk tussen
0 en havenschap Zeeland
Maar de rasoptimist
raopnieuw teleurgesteld. Sa-
E, werking prima, maar die
=2 gewenste fusie... no
r'-; 9 Termont nam zijn verlies
smoedig. „Apart blijven wij
s kleine spelers op de inter-
We markt; samen zouden
1? lot de top vijf van Europa
wren en zeker meetellen,
ss goed, we bergen de fusie-
aren nu op en gaan kijken
i «elke projecten we nauw
ee® samenwerken."
-gedreven havenschepen met
ra|tóe tong stipte terloops
s dat hij in Zeeland een
Kende afkeer van samen
ging met Rotterdam voelde
6 een stijgende sympathie
Mr ^menwerking met Gent.
fcer aan toe te voegen: „Een
samenwerking tussen
K'and Seaports en Gent zal
Den Haag en Brussel en in
terpen en Rotterdam niet
2# «paald met gejuich worden
1 "j [wangen. Maar wat zouden
daar van aantrekken,
W -f™ in het belang van ons al
to! wis?1"
het al zo vaak gezegd
r herhaalde het nog maar
ft de toekomst van de Gent-
kanaalzone ligt, naar zijn
oré puiging, over de grens. Im-
de paar honderd hectare
Pjventerrein aan het nieu-
'd^ndok op de westoever
J het kanaal Gent-Terneu-
!5ü, 's over een paar jaar ook
i fvol en dan is de ruimte in
J?Vemsehavengebied op.
u,1^wetenschap in het ach-
si f' d kijkt Termont al jaren
0 ra in noordelijke richting,
?®s over. In Zeeuws- Vlaan-
fSu het haver>gebied Axel-
ssi h y^tnchepolder en op
feestelijke kanaaloever lig-
0 n°g honderden hectares
In zijn nieuwe baan als burgemeester van Gent moet Daniël Termont 'zijn' Gentse haven loslaten. Dat doet pijn. „Ik móet afstand ne
men. Als burgemeester heb ik andere prioriteiten." foto Peter Nicolai
Daniël Termont
Geboren: 19 mei 1953 in Mariakerke
Burgerlijke staat: Gehuwd, geen kinderen
Opleiding: middelbaar onderwijs, A2-diploma Boekhouden Stede
lijk Instituut Handel en Secretariaat, 'Academie van de straat'
Loopbaan: Mutualiteit Jonge Arbeiders, Ziekenfonds Bond
Moyson, Directeur vakantiecentrum Deinze, Voorzitter SP.A-Ma-
riekerke (1973), Raadslid Gent (vanaf 1976), Schepen (1995-2006),
Burgemeester (vanaf 1 januari 2007).
Hobby's: Werken (tot 2007 naast ambt schepen 33 mandaten).
braak. Dus... Na dertig jaar
raadslidmaatschap voor de
SP.A (de Vlaamse socialisten),
waarvan twaalf jaar schepen
van de haven en economie, is
Daniël Termont sinds 1 januari
burgemeester van Gent. Hij is
niet verhuisd naar de statige
werkkamer van zijn voorgan
ger en partijgenoot Frank Be-
ke, nee, Termont houdt zijn
oude werkplek aan. Alleen het
bordje op de deur moet nog
worden veranderd, van 'sche
pen' in 'burgemeester'.
Hij geeft het direct toe: het mis
lukken van de samenwerking -
lees: fusie - met Zeeland
Seaports heeft hem enorm ge
frustreerd. En dat hij nu, als
burgemeester, de haven moet
loslaten, doet hem pijn. Nee, na
tuurlijk zal hij zijn opvolger,
de liberaal Sas van Rouveroij,
niet als een kind aan het hand
je meevoeren. „Maar als hij
raad nodig heeft, zal ik er zijn.
Ik verzeker je dat ik afstand
kan nemen. Nee, ik móet af
stand nemen. Als burgemeester
heb ik andere prioriteiten; ik
heb er m'n handen meer dan
vol aan."
Hij wil best nog een keer terug
blikken en een toekomstvisie
op de haven loslaten. Het is ten
slotte een deel van z'n leven ge
worden.
„In mijn pogingen om een nau
were samenwerking met Zee
land Seaports tot stand te bren
gen; ben ik steevast ten volle ge
steund door het stadsbestuur,
het havenbedrijf en de indus
trie. Alleen de stouwers waren
tegen. Die hebben schrik van
hun grote concurrent Verbrug-
ge Terminals in Terneuzen en
Vlissingen. Aan Zeeuwse zijde
had ik te maken met de
Brabants/Zeeuwse Werkge
vers, die niet stonden te trappe
len. Het is ook één van de rede
nen waarom de grensoverschrij
dende samenwerking tussen de
werkgeversplatforms niet van
de grond is gekomen. Ik maak
me sterk dat, wanneer er enkel
met de ondernemers in de
Zeeuws-Vlaamse' Kanaalzone
was gepraat, er wel succes was
geboekt. Nu bepaalden de Bra
bantse werkgevers mee de
koers en die hebben niets met
de Gentse Kanaalzone."
Hij heeft de afgelopen maan
den met genoegen geconsta
teerd dat er sprake is van een
duidelijke verwijdering tussen
de Zeeuwse havens en het Ha
venbedrijf Rotterdam. Gent
wacht, zegt hij met een lichte
grijns, z'n kans af. Tot nu toe
werd hem door Zeeuwse be
stuurders steeds voorgehouden
dat de samenwerking met Rot
terdam een wij age met Gent in
de weg stond. „Maar de geesten
zullen rijpen. En het Vlaamse
havendecreet, dat grensover
schrijdende havenactiviteiten
in de weg zou staan, hoeft ook
geen hindernis te zijn. Dat was
zo'n beetje een kip-en-het-ei-
discussie geworden. Nou, we
moeten dat ei maar eens bre
ken. Als Nederland aangeeft
over samenwerking te willen
praten, moet ik nog zien dat
Brussel 'nee' zegt."
Peijs
Wat dat betreft juicht hij de
komst van Karla Peijs als com
missaris van de koningin toe.
Termont heeft vertrouwen in
haar daadkracht. En komt het
tot een nauwe samenwerking,
dan is de aanleg van de Wester
schelde Container Terminal
niet alleen een enorme impuls
voor de Zeeuwse economie,
maar profiteert Gent mee. „Er
zijn zovéél vervoersvormen
voor containers. Denk aan
short-sea, aan de binnenvaart,
de weg en het spoor. Met de
aanleg van een nieuwe zeesluis
wordt een belangrijke hinder
nis in het vervoer naar het ach
terland weggenomen, maar
zelfs zonder die sluis kan Gent
een mooie taak vervullen bij de
doorvoer."
Vlak voor de jaarwisseling trof
hij in Terneuzen een aantal
Zeeuwse bestuurders. Hij ver
telde hen van de stormachtige
ontwikkeling van bio-gerela-
teerde activiteiten. Het gaat om
veel meer dan alleen bio-brand-
stoffen; er zijn tal van bio-pro-
ductieprocessen op komst.
'Groene fabrieken' of hoe eco
nomie en ecologie hand in hand
kunnen gaan. De Zeeuwen moe
ten beseffen dat hier ongeloof
lijke opportuniteiten liggen. En
investeerders zien die grens tus
sen onze twee landen niet eens
liggen.
„Ja, toen ik dat verhaal vertel
de, waren de Zeeuwen voor het
eerst doodstil."
Bijbaan in de horeca is populair
AMSTERDAM - Een bijbaantje in de horeca is populair
onder jongeren. Ruim een op de vijf werkende scholieren
en studenten heeft een baantje in een café, restaurant of
bij een cateringbedrijf. Het is wel een van de slechter be
taalde bijbanen, maar flexibele werktijden en de fooien-
pot maken veel goed.
Dit blijkt uit een peiling van Bijbanen.nl onder ruim drie
duizend scholieren en studenten. De scholier of student
verdient in de horeca gemiddeld 6,80 euro per uur. Het ge
middelde uurloon voor een bijbaantje ligt volgens de mo
nitor op 7,50 euro per uur. Meiden verdienen doorgaans
minder dan jongens. Dat komt doordat jongens vaker een
baantje hebben in sectoren die beter betalen, zoals de
techniek en iet. ANP
Mobiel bellen in Belgische lucht
BRUSSEL - Mobiel bellen in het vliegtuig wordt binnen
kort mogelijk tijdens vluchten boven Belgisch grondge
bied. Het Belgische instituut voor telecommunicatie heeft
twee bedrijven toestemming gegeven voor het aanbieden
van cle gsm-dienst. De technologie wordt onderzocht dooi
de European Aviation Safety Agency. Luchtvaartmaat
schappijen als Air France, Ryanair, Qantas en Emirates
hebben interesse. ANP
Petten wordt spil op energiegebied
DEN HAAG - Petten wordt het centrum van het Europe
se energieonderzoek. Vanuit het Noord-Hollandse duin
dorp zullen wetenschappers Brussel adviseren over onder
meer de overstap naar een op waterstof gebaseerde econo
mie in Europa.
Alle activiteiten op het gebied van energie van de zeven
bestaande onderzoekscentra van de Europese Commissie
worden gebundeld in het Instituut voor Energie (IE) in
Petten. Naar verwachting duurt het nog tot 2008 voordat
het centrum in Petten volledig operationeel is. GPD
Eads rekent op verlies Airbus
PARIJS - Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern
Eads gaat voor 2006 uit van een verlies bij vliegtuigdoch
ter Airbus. Het verwachte negatieve resultaat is onder
meer te wijten aan de compensatieregelingen voor klan
ten van de superjumbo A380.
Airbus moet afnemers van de A380 schadevergoedingen
betalen wegens de productievertragingen met het dubbel
deksvliegtuig. Ook schreef Airbus de waarde van bezittin
gen af en werden extra kosten gemaakt voor het herstruc
tureringsprogramma Power8. ANP/RTR/DPA
Airbus ligt achter op Boeing
PARIJS - De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft vo
rig jaar 434 nieuwe vliegtuigen afgeleverd en 790 bestel
lingen ontvangen. Voor 2007 verwacht het dochterbedrijf
van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern Eads 440
tot 450 toestellen af te kunnen leveren. Dat maakte Air
bus-topman L. Gallois gisteren bekend.
Airbus bleef in 2006 voor het eerst in vijf jaar achter ten
opzichte van zijn rivaal Boeing bij het aantal ontvangen
bestellingen. Boeing kreeg 1044 orders en leverde 398
vliegtuigen af. ANP/RTR
door Irene van den Berg
Ja, ik wil! Elkaar het
ja-woord geven is een ui
ting van liefde. Maar dat ene
woordje betekent ook een gro
te verandering voor de geza
menlijke financiën. Het is
daarom verstandig goed na te
denken over de voorwaarden
waaronder je trouwt. Wel
licht weinig romantisch,
maar het bespaart veel finan
ciële rompslomp.
In 'traditionele' huwelijken
is trouwen 'in gemeenschap
van goederen' de meest logi
sche optie. Dat houdt in dat
de partners elk recht hebben
op de helft van alle bezittin
gen (en schulden). Hiermee
wordt voorkomen dat bij
scheiding de partner (m/v)
zonder inkomen met vrijwel
lege handen achterblijft.
Maar veel partners hebben
hun eigen inkomen, waar
door ze ook 'eigen' vermogen
opbouwen. Dan is het niet al
tijd eerlijk als de één automa
tisch mede-eigenaar wordt
van wat de ander vóór of tij
dens het huwelijk heeft ver
gaard. Ook is het niet handig
in gemeenschap van goede
ren te trouwen als een van
beiden een eigen zaak heeft.
Als de zaak failliet gaat, dan
ben je mogelijk beiden finan
cieel aansprakelijk. Een an
der nadeel van trouwen in ge
meenschap van goederen is
dat bezittingen niet op naam
kunnen worden gezet. Als het
toch tot een scheiding komt.
In dat geval krijgt je partner
namelijk de helft van jullie
bezittingen, inclusief die cab-
rio waarvoor jij al die jaren
hebt gespaard, terwijl jouw
partner zijn/haar geld be
steedde aan 'vluchtige' uitga
ven als uitgaan of kleding.
Trouwen met 'huwelijkse
voorwaarden' is dan de oplos
sing. Daarvoor moet je naar
de notaris (kosten 500 tot
1000 euro). Zonder notariële
akte ben je automatisch in ge
meenschap van goederen ge
trouwd. In Nederland heeft
ongeveer een kwart van de
echtparen huwelijkse voor
waarden. Behalve het bezit
van een eigen zaak kan ook
een toekomstige aanspraak
op een familiekapitaal reden
zijn voor het opstellen van hu
welijkse voorwaarden. Het
komt zelfs voor dat de erfla
ter erop staat dat op huwe
lijkse voorwaarden wordt ge
trouwd.
Er zijn drie vormen van hu
welijkse voorwaarden: koude
uitsluiting, beperkte gemeen
schap en het verrekenbeding.
Bij koude uitsluiting heeft
het echtpaar geen enkel ge
meenschappelijk bezit. Dat is
risicovol voor de partner die
geen of veel minder inkomen
heeft. Koude uitsluiting kan
wel passend zijn voor oude
ren die (her)trouwen en al ei
gen vermogen hebben opge
bouwd.
Bij beperkte gemeenschap
van goederen is het bezit
deels gemeenschappelijk en
deels privé. Dit komt in Ne
derland nauwelijks voor om
dat het in de praktijk lastig is
eigen vermogen en gemeen
schappelijk vermogen van el
kaar te scheiden.
Verrekenbedingen zijn er in
verschillende vormen. Bij een
periodiek verrekenbeding ver
delen de partners, meestal
eens per jaar, de resterende
som van wat zij samen heb
ben verdiend. Een manier is
om de uitgaven te betalen
van één bankrekening waar
op beide partners hun inko
men storten. Wat overblijft
wordt verdeeld. De partner
kan dan bij echtscheiding
geen aanspraak maken op
geld dat in het verleden sa
men gespaard zou zijn, want
dat is al verdeeld.
Bij een finaal verrekenbe
ding worden bij scheiding al
le eigendommen door de helft
gedeeld, alsof het echtpaar in
gemeenschap van goederen
was getrouwd. Tijdens het hu
welijk is er echter een strikte
scheiding van eigendommen.
Stellen die zijn getrouwd in
gemeenschap van goederen
kunnen in een later stadium
alsnog huwelijkse voorwaar
den opstellen. Maar dat kost
meer tijd en geld omdat alle
bezittingen moeten worden
verdeeld. Bovendien is dan
toestemming van de recht
bank vereist. GPD
Meer informatie: www.nota-
ris.nl en www.echtscheidings-
wijzer.nl.