Delwaide is blij met resultaten ich, de geesten zullen wel rijpen Trouwen onder voorwaarden 23 Ongelooflijke toenadering (gewezen huwelijksaanzoek frustreerde havenschepen Daniël Termont profijt donderdag 18 januari 2007 heeft qewonnen; de andere verloren. Twee havenschepe- f®f ijfjg,! Veel met Zeeland te maken hebben gehad, vertrek- f i phoIq van de Belgische gemeenteraadsverkiezingen in ok- U rio iaar. In Antwerpen verloor de liberale partij van Leo tLnebaide en raakte de havenportefeuille kwijt. De winst l! sociaal-democraten in Gent is er de oorzaak van dat Da- r® ont promoveert van havenschepen tot burgemeester. Af- F *?n ïwee bestuurders met ergernissen over Zeeland. fcorBenJansen 1SÏÏÏERPEN - Het was altijd Pissen wanneer Leo baron elwaide het over 'onze Neder- mdse\Ticnden' had. Dan volg- j meestal een stevige strafre- over het gebrek aan begrip ,orde noden van Antwerpen, itrZeeuwse tegenkanting bij [verdieping van de Wester se en over protectionisme sethel oog op de belangen van •haven van Rotterdam. jhij op de valreep staat als ©schepen van Antwerpen voorzitter van het gemeente- havenbedrijf af te treden, Delwaide ongewoon mild. 'onze Nederlandse vrien- 1 blijft uit en dat geldt ook :de aansluitende beschuldi- -a .Misschien is het de |-d". verklaart hij zelf zijn reende zachtmoedigheid, ischepen voor haven en dia- jt is hij al teruggetreden, üf als voorzitter van het ha- dtdrijf heeft hij nog enkele m nodig om zaken aan zijn jdger, de christen-demo- si Marc Van Peel over te Ba Delwaide kijkt met vol terug op de periode liwaalf jaar waarin hij aan ïtoer van de Antwerpse ha- iüond. De groei zit erin, be- zijn tevreden en er is èhjk uitzicht op de derde ng van de vaargeul in rschelde die het haven- ageacht de waterstand ar moet maken voor ken die 13,10 meter diep steken. Een diepte waarmee re ders en verladers in elk geval voorlopig goed mee uit de voe ten kunnen. Delwaide is er vooral tevreden over dat de discussie over die verdieping zoveel wederzijds begrip tussen Nederland en Vlaanderen heeft opgeleverd. „Er is sprake van een ongeloof lijk positieve evolutie. Ik moet ootmoedig toegeven dat wij in Antwerpen en in Vlaanderen tijd nodig hebben gehad om de verzuchtingen in Zeeland të er kennen over het teruggeven van grond aan de zee. Terecht maakt men zich in Zeeland zor gen over veiligheid en milieu. Aan de andere kant: de Zeeuw en konden zich er geen voorstel ling van maken hoe ongeloof lijk belangrijk de toegang naar zee via de Westerschelde voor de Vlaamse economie is. Dat in zicht is nu over en weer ont staan." Botsingen Zeeland en Vlaanderen zijn 'op een ongelooflijke manier naar elkaar toegegroeid'. Volgens Delwaide dankzij de werkwij ze die voor de Ontwikkelings- schets 2010 voor het Schel- de-estuarium is gekozen. Het Overleg Adviserende Partijen, waarin vertegenwoordigers van betrokken Nederlandse en Vlaamse overheden en organi saties achter gesloten deuren met elkaar spraken. Het ging er soms stevig aan toe. Delwai de heeft er menigmaal zijn 'on ze Nederlandse vrienden'-tira- Delwaide verwacht niet dat de ontpolderingsdiscussie in Zeeland de verdieping van de vaargeul in de Westerschelde in de wielen zal rijden. foto Lex de Meester Leo baron Delwaide 1939: geboren op 14 juli in Antwerpen 1962: doctoraal rechten aan de Katholieke Universiteit in Leuven 1962-1996: advocaat in Antwerpen 1986: promotie tot doctor in de rechtsgeleerdheid aan de Katholie ke Universiteit in Leuven op een proefschrift over het bezwarend beslag op zeeschepen Hoogleraar zee- en binnenvaartrecht en vervoersrecht aan de Uni versiteit van Antwerpen 1995: raadslid in Antwerpen (voor de liberale partij) en schepen voor de haven en diamant 1997: voorzitter Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen de afgestoken, de rest van het gezelschap in beduusdheid on derdompelend. „Dat we zo naar elkaar toegegroeid zijn, is voor een belangrijk deel te dan ken aan de betreurde Thijs Kra mer. Ik heb met deze Zeeuwse gedeputeerde in dat Schel- de-overleg enorme botsingen gehad. Echt hard tegen hard. Maar we hebben eikaars inte griteit altijd gerespecteerd." Dat mag zo zijn, intussen is er wel weer een fel verzet tegen ontpoldering gerezen. En de Zeeuwse Milieu- "Federatie houdt nadrukkelijk vast aan een koppeling: geen ontpolde ring, dan ook geen verdieping. Hoe reëel is het nog te veronder stellen dat nog dit jaar een be gin wordt gemaakt met de aan passing van de vaargeul? Delwaide wuift deze muizenis sen weg. „Het jaar is nog maar net begonnen. Ik ben een opti mistisch man. Ik verwacht geen problemen in de parlemen ten bij de ratificering van de verdragen." En hij gaat er ook niet van uit dat de ontpolde ringsdiscussie die nu in Zee land woedt de verdiepingsplan nen in de wielen zal rijden. In het licht van de door hem ge signaleerde verbeterde verhou dingen tussen Zeeland en Vlaanderen is Delwaide zeer in zijn nopjes met de benoeming van Karla Peijs tot commissa ris van de koningin in Zeeland. Hij rekent erop dat zij de be trekkingen tussen haar provin cie en Vlaanderen nog verder zal veraangenamen. Laatste Maar Karla Peijs heeft toch een en andermaal gezegd dat de verdieping van de vaargeul in de Westerschelde die nu wordt voorbereid, echt de aller laatste is? Delwaide laat zich geen bekommernissen aanpra ten. „Ach, politici en bestuur ders leggen nu eenmaal verkla ringen af wanneer ze worden geconfronteerd met een bepaal de actualiteit. De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend." En trou wens - daar laat Delwaide toch weer iets van zijn oude vecht lustige aard zien - er ligt nog al tijd een Scheidingsverdrag uit 1839 dat België van een vrije doorgang van de scheepvaart naar Antwerpen over de Wes terschelde verzekert. De arbi trale uitspraak over de IJzeren Rijn heeft de Vlamingen ge sterkt in de opvatting dat aan zo'n oud verdrag wel degelijk rechten te ontlenen zijn. Delwaide zal de felbegeerde derde verdieping van de Wes terschelde alleen als belangstel lend burger beleven. Natuur lijk, havenschepen en -voorzit ter was een prachtbaan, maar hij heeft er vrede mee dat er na twaalf jaar een einde aan komt. Wat dat betreft heeft hij een voorbeeld bij de hand van hoe het niet moet. Zijn vader was ook gemeenteraadslid en haven schepen van Antwerpen. En ook nog waarnemend burge meester tijdens de Tweede We reldoorlog. Alles bij elkaar 46 jaar. Op de rechter-Schelde- oever is een containerhaven naar hem genoemd. Als waarde ring voor en ter herinnering aan een man met grote verdien sten voor Antwerpen. „Ons pa", zegt zijn zoon, „heeft ei genlijk maar één fout gemaakt. Hij is te lang blijven zitten." arWout Bareman INT - Havenschepen Daniël oi rmonl van Gent zat er pre- iv s een jaar geleden op de èaartboot Stad Terneuzen leulerd bij. Zojuist was een pport gepresenteerd over de ei Kmverking tussen 'zijn' ha- sran Gent en de Zeeuwse ha- r' ssTemeuzen en Vlissingen. L'jjar had Termont geijverd ïeen goed huwelijk tussen 0 en havenschap Zeeland Maar de rasoptimist raopnieuw teleurgesteld. Sa- E, werking prima, maar die =2 gewenste fusie... no r'-; 9 Termont nam zijn verlies smoedig. „Apart blijven wij s kleine spelers op de inter- We markt; samen zouden 1? lot de top vijf van Europa wren en zeker meetellen, ss goed, we bergen de fusie- aren nu op en gaan kijken i «elke projecten we nauw ee® samenwerken." -gedreven havenschepen met ra|tóe tong stipte terloops s dat hij in Zeeland een Kende afkeer van samen ging met Rotterdam voelde 6 een stijgende sympathie Mr ^menwerking met Gent. fcer aan toe te voegen: „Een samenwerking tussen K'and Seaports en Gent zal Den Haag en Brussel en in terpen en Rotterdam niet 2# «paald met gejuich worden 1 "j [wangen. Maar wat zouden daar van aantrekken, W -f™ in het belang van ons al to! wis?1" het al zo vaak gezegd r herhaalde het nog maar ft de toekomst van de Gent- kanaalzone ligt, naar zijn oré puiging, over de grens. Im- de paar honderd hectare Pjventerrein aan het nieu- 'd^ndok op de westoever J het kanaal Gent-Terneu- !5ü, 's over een paar jaar ook i fvol en dan is de ruimte in J?Vemsehavengebied op. u,1^wetenschap in het ach- si f' d kijkt Termont al jaren 0 ra in noordelijke richting, ?®s over. In Zeeuws- Vlaan- fSu het haver>gebied Axel- ssi h y^tnchepolder en op feestelijke kanaaloever lig- 0 n°g honderden hectares In zijn nieuwe baan als burgemeester van Gent moet Daniël Termont 'zijn' Gentse haven loslaten. Dat doet pijn. „Ik móet afstand ne men. Als burgemeester heb ik andere prioriteiten." foto Peter Nicolai Daniël Termont Geboren: 19 mei 1953 in Mariakerke Burgerlijke staat: Gehuwd, geen kinderen Opleiding: middelbaar onderwijs, A2-diploma Boekhouden Stede lijk Instituut Handel en Secretariaat, 'Academie van de straat' Loopbaan: Mutualiteit Jonge Arbeiders, Ziekenfonds Bond Moyson, Directeur vakantiecentrum Deinze, Voorzitter SP.A-Ma- riekerke (1973), Raadslid Gent (vanaf 1976), Schepen (1995-2006), Burgemeester (vanaf 1 januari 2007). Hobby's: Werken (tot 2007 naast ambt schepen 33 mandaten). braak. Dus... Na dertig jaar raadslidmaatschap voor de SP.A (de Vlaamse socialisten), waarvan twaalf jaar schepen van de haven en economie, is Daniël Termont sinds 1 januari burgemeester van Gent. Hij is niet verhuisd naar de statige werkkamer van zijn voorgan ger en partijgenoot Frank Be- ke, nee, Termont houdt zijn oude werkplek aan. Alleen het bordje op de deur moet nog worden veranderd, van 'sche pen' in 'burgemeester'. Hij geeft het direct toe: het mis lukken van de samenwerking - lees: fusie - met Zeeland Seaports heeft hem enorm ge frustreerd. En dat hij nu, als burgemeester, de haven moet loslaten, doet hem pijn. Nee, na tuurlijk zal hij zijn opvolger, de liberaal Sas van Rouveroij, niet als een kind aan het hand je meevoeren. „Maar als hij raad nodig heeft, zal ik er zijn. Ik verzeker je dat ik afstand kan nemen. Nee, ik móet af stand nemen. Als burgemeester heb ik andere prioriteiten; ik heb er m'n handen meer dan vol aan." Hij wil best nog een keer terug blikken en een toekomstvisie op de haven loslaten. Het is ten slotte een deel van z'n leven ge worden. „In mijn pogingen om een nau were samenwerking met Zee land Seaports tot stand te bren gen; ben ik steevast ten volle ge steund door het stadsbestuur, het havenbedrijf en de indus trie. Alleen de stouwers waren tegen. Die hebben schrik van hun grote concurrent Verbrug- ge Terminals in Terneuzen en Vlissingen. Aan Zeeuwse zijde had ik te maken met de Brabants/Zeeuwse Werkge vers, die niet stonden te trappe len. Het is ook één van de rede nen waarom de grensoverschrij dende samenwerking tussen de werkgeversplatforms niet van de grond is gekomen. Ik maak me sterk dat, wanneer er enkel met de ondernemers in de Zeeuws-Vlaamse' Kanaalzone was gepraat, er wel succes was geboekt. Nu bepaalden de Bra bantse werkgevers mee de koers en die hebben niets met de Gentse Kanaalzone." Hij heeft de afgelopen maan den met genoegen geconsta teerd dat er sprake is van een duidelijke verwijdering tussen de Zeeuwse havens en het Ha venbedrijf Rotterdam. Gent wacht, zegt hij met een lichte grijns, z'n kans af. Tot nu toe werd hem door Zeeuwse be stuurders steeds voorgehouden dat de samenwerking met Rot terdam een wij age met Gent in de weg stond. „Maar de geesten zullen rijpen. En het Vlaamse havendecreet, dat grensover schrijdende havenactiviteiten in de weg zou staan, hoeft ook geen hindernis te zijn. Dat was zo'n beetje een kip-en-het-ei- discussie geworden. Nou, we moeten dat ei maar eens bre ken. Als Nederland aangeeft over samenwerking te willen praten, moet ik nog zien dat Brussel 'nee' zegt." Peijs Wat dat betreft juicht hij de komst van Karla Peijs als com missaris van de koningin toe. Termont heeft vertrouwen in haar daadkracht. En komt het tot een nauwe samenwerking, dan is de aanleg van de Wester schelde Container Terminal niet alleen een enorme impuls voor de Zeeuwse economie, maar profiteert Gent mee. „Er zijn zovéél vervoersvormen voor containers. Denk aan short-sea, aan de binnenvaart, de weg en het spoor. Met de aanleg van een nieuwe zeesluis wordt een belangrijke hinder nis in het vervoer naar het ach terland weggenomen, maar zelfs zonder die sluis kan Gent een mooie taak vervullen bij de doorvoer." Vlak voor de jaarwisseling trof hij in Terneuzen een aantal Zeeuwse bestuurders. Hij ver telde hen van de stormachtige ontwikkeling van bio-gerela- teerde activiteiten. Het gaat om veel meer dan alleen bio-brand- stoffen; er zijn tal van bio-pro- ductieprocessen op komst. 'Groene fabrieken' of hoe eco nomie en ecologie hand in hand kunnen gaan. De Zeeuwen moe ten beseffen dat hier ongeloof lijke opportuniteiten liggen. En investeerders zien die grens tus sen onze twee landen niet eens liggen. „Ja, toen ik dat verhaal vertel de, waren de Zeeuwen voor het eerst doodstil." Bijbaan in de horeca is populair AMSTERDAM - Een bijbaantje in de horeca is populair onder jongeren. Ruim een op de vijf werkende scholieren en studenten heeft een baantje in een café, restaurant of bij een cateringbedrijf. Het is wel een van de slechter be taalde bijbanen, maar flexibele werktijden en de fooien- pot maken veel goed. Dit blijkt uit een peiling van Bijbanen.nl onder ruim drie duizend scholieren en studenten. De scholier of student verdient in de horeca gemiddeld 6,80 euro per uur. Het ge middelde uurloon voor een bijbaantje ligt volgens de mo nitor op 7,50 euro per uur. Meiden verdienen doorgaans minder dan jongens. Dat komt doordat jongens vaker een baantje hebben in sectoren die beter betalen, zoals de techniek en iet. ANP Mobiel bellen in Belgische lucht BRUSSEL - Mobiel bellen in het vliegtuig wordt binnen kort mogelijk tijdens vluchten boven Belgisch grondge bied. Het Belgische instituut voor telecommunicatie heeft twee bedrijven toestemming gegeven voor het aanbieden van cle gsm-dienst. De technologie wordt onderzocht dooi de European Aviation Safety Agency. Luchtvaartmaat schappijen als Air France, Ryanair, Qantas en Emirates hebben interesse. ANP Petten wordt spil op energiegebied DEN HAAG - Petten wordt het centrum van het Europe se energieonderzoek. Vanuit het Noord-Hollandse duin dorp zullen wetenschappers Brussel adviseren over onder meer de overstap naar een op waterstof gebaseerde econo mie in Europa. Alle activiteiten op het gebied van energie van de zeven bestaande onderzoekscentra van de Europese Commissie worden gebundeld in het Instituut voor Energie (IE) in Petten. Naar verwachting duurt het nog tot 2008 voordat het centrum in Petten volledig operationeel is. GPD Eads rekent op verlies Airbus PARIJS - Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern Eads gaat voor 2006 uit van een verlies bij vliegtuigdoch ter Airbus. Het verwachte negatieve resultaat is onder meer te wijten aan de compensatieregelingen voor klan ten van de superjumbo A380. Airbus moet afnemers van de A380 schadevergoedingen betalen wegens de productievertragingen met het dubbel deksvliegtuig. Ook schreef Airbus de waarde van bezittin gen af en werden extra kosten gemaakt voor het herstruc tureringsprogramma Power8. ANP/RTR/DPA Airbus ligt achter op Boeing PARIJS - De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft vo rig jaar 434 nieuwe vliegtuigen afgeleverd en 790 bestel lingen ontvangen. Voor 2007 verwacht het dochterbedrijf van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern Eads 440 tot 450 toestellen af te kunnen leveren. Dat maakte Air bus-topman L. Gallois gisteren bekend. Airbus bleef in 2006 voor het eerst in vijf jaar achter ten opzichte van zijn rivaal Boeing bij het aantal ontvangen bestellingen. Boeing kreeg 1044 orders en leverde 398 vliegtuigen af. ANP/RTR door Irene van den Berg Ja, ik wil! Elkaar het ja-woord geven is een ui ting van liefde. Maar dat ene woordje betekent ook een gro te verandering voor de geza menlijke financiën. Het is daarom verstandig goed na te denken over de voorwaarden waaronder je trouwt. Wel licht weinig romantisch, maar het bespaart veel finan ciële rompslomp. In 'traditionele' huwelijken is trouwen 'in gemeenschap van goederen' de meest logi sche optie. Dat houdt in dat de partners elk recht hebben op de helft van alle bezittin gen (en schulden). Hiermee wordt voorkomen dat bij scheiding de partner (m/v) zonder inkomen met vrijwel lege handen achterblijft. Maar veel partners hebben hun eigen inkomen, waar door ze ook 'eigen' vermogen opbouwen. Dan is het niet al tijd eerlijk als de één automa tisch mede-eigenaar wordt van wat de ander vóór of tij dens het huwelijk heeft ver gaard. Ook is het niet handig in gemeenschap van goede ren te trouwen als een van beiden een eigen zaak heeft. Als de zaak failliet gaat, dan ben je mogelijk beiden finan cieel aansprakelijk. Een an der nadeel van trouwen in ge meenschap van goederen is dat bezittingen niet op naam kunnen worden gezet. Als het toch tot een scheiding komt. In dat geval krijgt je partner namelijk de helft van jullie bezittingen, inclusief die cab- rio waarvoor jij al die jaren hebt gespaard, terwijl jouw partner zijn/haar geld be steedde aan 'vluchtige' uitga ven als uitgaan of kleding. Trouwen met 'huwelijkse voorwaarden' is dan de oplos sing. Daarvoor moet je naar de notaris (kosten 500 tot 1000 euro). Zonder notariële akte ben je automatisch in ge meenschap van goederen ge trouwd. In Nederland heeft ongeveer een kwart van de echtparen huwelijkse voor waarden. Behalve het bezit van een eigen zaak kan ook een toekomstige aanspraak op een familiekapitaal reden zijn voor het opstellen van hu welijkse voorwaarden. Het komt zelfs voor dat de erfla ter erop staat dat op huwe lijkse voorwaarden wordt ge trouwd. Er zijn drie vormen van hu welijkse voorwaarden: koude uitsluiting, beperkte gemeen schap en het verrekenbeding. Bij koude uitsluiting heeft het echtpaar geen enkel ge meenschappelijk bezit. Dat is risicovol voor de partner die geen of veel minder inkomen heeft. Koude uitsluiting kan wel passend zijn voor oude ren die (her)trouwen en al ei gen vermogen hebben opge bouwd. Bij beperkte gemeenschap van goederen is het bezit deels gemeenschappelijk en deels privé. Dit komt in Ne derland nauwelijks voor om dat het in de praktijk lastig is eigen vermogen en gemeen schappelijk vermogen van el kaar te scheiden. Verrekenbedingen zijn er in verschillende vormen. Bij een periodiek verrekenbeding ver delen de partners, meestal eens per jaar, de resterende som van wat zij samen heb ben verdiend. Een manier is om de uitgaven te betalen van één bankrekening waar op beide partners hun inko men storten. Wat overblijft wordt verdeeld. De partner kan dan bij echtscheiding geen aanspraak maken op geld dat in het verleden sa men gespaard zou zijn, want dat is al verdeeld. Bij een finaal verrekenbe ding worden bij scheiding al le eigendommen door de helft gedeeld, alsof het echtpaar in gemeenschap van goederen was getrouwd. Tijdens het hu welijk is er echter een strikte scheiding van eigendommen. Stellen die zijn getrouwd in gemeenschap van goederen kunnen in een later stadium alsnog huwelijkse voorwaar den opstellen. Maar dat kost meer tijd en geld omdat alle bezittingen moeten worden verdeeld. Bovendien is dan toestemming van de recht bank vereist. GPD Meer informatie: www.nota- ris.nl en www.echtscheidings- wijzer.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23