Waar het daglicht nog leeft De pumps liggen op het met rotjes bezaaide asfalt Domestic Landscapes van Bert Teunissen Plaats Delict Virginia Woolf in Vlissingen 0113-315680 0113-315520; 17 januari 2007 $3/2002 9:01 otograaf Bert Teunis- sen ging voor zijn Eu ropese project Domes tic Landscapes op zoek naar het verloren licht van het huis van zijn jeugd. In Ruur- lo, Hummelo en Burgh-Haam- stede, maar ook in Estremoz, La Alberca en Pino del Oro. De regionale uiterlijke ver schillen daargelaten, is de sfeer op zijn interieurfoto's door natuurlijk licht mooi verwant. In Huis Marseille in Amsterdam tonen zijn foto's een Europa waar het schrille neonlicht de macht nog niet heeft overgenomen. Op de audiotour die het foto grafiemuseum gratis ver strekt bij de tentoonstelüng, ver telt Teunissen (Ruurlo, 1959) over de drijfveer achter zijn pro ject. Toen hij een jaar of acht was, werd zijn ouderlijk huis af gebroken. Na een jaar vol ver wachting teruggekeerd in de nieuwbouw, waren de 'oude' geuren, geluiden en de lichtval waar hij zo van hield, tot zijn grote teleurstelling verdwenen. De reden dat hij overal in Euro pa op zoek ging naai' huizen waar het daglicht nog de sfeer en het dagelijks leven van de be woners bepalen, was het goed maken van het gevoel van ver lies dat hij sinds de afbraak van het huis uit zijn vroegste jeugd met zich meedroeg. Bij de balie van Huis Marseille ligt een intekenlijst klaar voor het boek dat in de loop van fe bruari over Domestic Landsca pes bij 'Aperture' in New York verschijnt. In haar essay voor het boek plaatst conservator Burgh-Haamstede 22/1/2005 9:46 Saskia Asser de heimwee van Teunissen in een kader d'at ver klaart waarom er meteen al zo'n tachtig mensen intekenden. De fotograaf geeft met zijn project vorm aan een gevoel dat velen delen en op zoek doet gaan naai de eigen wortels. „Het verleden is belangrijk voor de vorming van je eigen identiteit en kennis daarvan maakt het mogelijk die identiteit en achtergrond door te geven aan je nakomelingen", vat Asser samen. Teunissen vond de interieurs in zijn geboortestreek de Achter hoek en elders in Nederland, Frankrijk, Duitsland, België, Groot-Brittannië, Spanje, Portu gal en Italië. Zijn zoektocht duurde bijna tien jaar - van juli 1996 tot eind 2005 - en richtte zich op mensen die nog op een authentieke manier wonen in foto's Bert Teunissen Azaruja 23/7/2001 11:58 huizen van ver voor de Tweede Wereldoorlog. Elektriciteit was nog niet overal een vanzelfspre kende voorziening en daglicht is de belangrijkste lichtbron waar op de architectuur en inrichting zijn afgestemd. „Deze specifieke lichtval ver leent het interieur de atmosfeer die Teunissen voor Domestic Landscapes zoekt", zegt Asser. „Die naam verwijst naar het voor landschappen geëigende panoramaformaat waarmee hij vaak werkt, maar ook naar de ruimtes op de foto's zelf, die voor de bewoners het landschap van hun leven vormen. Zoals een landschap zich nooit ver plaatst maar wel geleidelijk, continu en onherroepelijk van uiterlijk verandert, zo zijn deze mensen tijdens hun leven op één plek steeds meer vergroeid met hun huisraad en interieur." De karakteristieke 'koppen' die Teunissen fotografeerde in inte rieurs met Delfts en Makkums aardewerk, rozenkransen, cruci fixen, Perzische tapijten, bloe- metjesbehang of worsten die hangen te drogen boven een ro kerige vuurplaats, zijn van een tijdloze schoonheid. Amerikanen zagen als eerste in het licht van Teunissen het licht van de Gouden Eeuw-interieurs van Johannes Vermeer en Pieter de Hooch terug. Asser wijst op de verwantschap van de boeren op de foto's van Teunissen met dezelfde thema's op schilderijen van Jozef Israëls en Vincent van Gogh. Het effect van zijn werk is - wat de kijker er ook in ziet - balsemend: ver weg van het neon, bevordert het licht van Teunissen vanzelf de innerlijke harmonie. Frangoise Ledeboer Expositie: Bert Tennissen - Domestic Landscapes - lot 4 maart te zien in Huis Marseille (Keizersgracht 401) Amsterdam. Geopend van dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 18.00 uur. Het gelijknamige boek kost 39 euro. Zie ook: www.liuismarseille.nl. od vijftig leden van het politiekorps psterdam wareri er in december niet ^gecharmeerd het boek Plaats Delict, Wider meer foto's van lijkvindingen, in 'Wstpakket aan te treffen. In galerie Amsterdam zijn die nooit eerder "^archieffoto's nu ook te zien voor hek. De expositie toont veel explicie- en van lijken in onmogelijke stan- maar juist de subtiele foto's fascineren meest. witte houten trap ligt een dode jaar 'khaam gedraaid, alsof ze om -r heen is gedrapeerd. Bo- en hvee bebloede blote voeten e spijlen door. Op de onderste tre- illmUui *3S^e en wat PaPierijes. Is ze ze c'oor iemand naar bene- Of heeft iemand haar ver manier willen doen lij een ongeluk was? Het verhaal 1982 Amsterdam, Bos en Lommer achter cle foto's op de tentoonstelling Plaats Delict blijft ongewis. Dat heeft een prakti sche reden: de politie wilde uit piëteit met de slachtoffers geen achtergrondinformatie geven bij de foto's. Tegelijkertijd is dat ont breken van informatie ook een artistieke overweging. Volgens conservator Colette Olof wilde zij met deze expositie vooral de esthetische kwaliteit - 'al mag ik dat zo niet noemen' - van de foto's benadrukken, het verhaal erachter zou alleen maar afleiden. De keuze van deze 35 foto's uit de duizen den negatieven die het politiekorps beschik baar had, heeft ze dan ook gemaakt op basis van de beelden zelf, zonder te weten van de achtergronden. „Ik wilde mijn keuze niet la ten beïnvloeden door de verhalen die schuil gaan achter de foto's, maar de kwaliteit als uitgangspunt nemen." Kwaliteit Tot 1970 knipten rechercheurs zelf plaatjes, maar daarna werden professionele fotogra fen ingehuurd om de plaatsen delict vast te leggen. Waar tegenwoordig digitale videoca mera's worden gebruikt om geen detail van een interieur te missen, moesten destijds de fotografen ervoor zorgen dat elk half leegge dronken glas of achteloos neergesmeten tas in beeld werd gebracht. Elk detail kon bij dragen aan de oplossing van het misdrijf. De beelden van Plaats Delict zijn dus echt bedoeld als 'gebruiksfotografie', maar des te ven-assender is de kwaliteit van sommige foto's. Want hoewel de fotografen ervan uit gingen dat hun plaatjes de buitenwereld nooit zouden bereiken, lijken ze zich wel de gelijk bezig te hebben gehouden met compo sitie en licht. Dat neemt niet weg dat de meeste foto's op de expositie keihard zijn. Ze tonen lijken, dubbelgeklapt in een urinoir, hangend aan een touw, of gevouwen over een stoel met de fles jenever er nog naast. Een lichaam drij vend in de gracht, waarvan slechts een blote buik en borsten boven het wateroppervlak uitsteken. Of een naakt lichaam, kapotgesla gen op de stoep naast een flat in de Bijlmer: zelfmoord. Nooit is er een gezicht in beeld. Het drama van het beëindigde leven is terug gebracht tot een anoniem plaatje. Olof be seft dat de foto's gevoelig kunnen liggen. „Dat is een van de redenen waarom we voor de periode van 1965 - 1985 hebben gekozen. Dat is niet té dichtbij, maar nog steeds her kenbaar." Uiteindelijk hebben de meer sub tiele foto's op de expositie nog de meeste zeggingskracht. Een wand met oranje-bruin bloemetjesbehang, een tafeltje met een tele foon ervoor. Enkel de scheefhangende lamp aan de muur spreekt boekdelen: hier is her rie geweest. Of een foto van pumps op het met rotjes bezaaide asfalt. De bloedspetters op de witte schoenen getuigen van een dra ma. Subtiel, maar treffend. Sommige beelden zien er zelfs zo surrealis tisch uit, dat je vergeet dat je naar een üjk staat te kijken in plaats van naar een artis tieke foto uit een modemagazine. Een zwart witte foto toont bijvoorbeeld een paar meis jesbenen dat tussen het gras en de struiken uitsteekt. Het plaatje heeft bijna iets idyl lisch. Totdat doordringt dat in de aderen van de benen die daar liggen het bloed niet meer stroomt. Anneke Stoffelen Plaats Delict in Foam Amsterdam, t/m 25 februa ri. Info: www.foam.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19