ac roer om in Franse Ardèche W21 ïs Kili-time3 399." 755.- Skipas: duur of goedkoop? zaterdag 13 januari 2007 Middellandse zee fïïffl DAMEN I 'TT "Tie niet van steile heuvels V /en hairpins houdt, kan J beter thuisblijven. Het V Y dorp van Kris van Zuuk I) en Angèle de Win (42) ligt in één de ruigste delen van de Franse Ar- we bij het toeristische plaatsje Les ières een beetje duizelig zijn gewor- j van het bochten draaien richting i dal van de rivier Eyrieux, staat er icselingeen onooglijk houten bordje Hameau de Burg langs de weg. Stap hs volgen we het zandpad dat steil ar beneden leidt. De slippende ban- ondanks het lage tempo waarin in de eerste versnelling afdalen, ons vermoeden dat we toch niet juiste toegangsweg zijn beland, een stokoude boerderij vertellen we we vermoedelijk zijn verdwaald, ar nee, de boerendochter zegt dat Amsterdammer Kris van Zuuk en Hoensbroekse Angèle de Win kochten in 1994 een laatmiddeleeuws gehucht, Le Hameau de Burg, in de Franse Ardèche voor de prijs van een rijtjeshuis. Intussen hebben ze de twaalf huizen opgeknapt. Die worden verhuurd. we op de goede weg zijn. Het dorp ligt direct achter de boerderij. En jawel, en kele tientallen meters verder kunnen we parkeren op een stukje vlakke grond, waar Kris van Zuuk al op ons staat te wachten. Dan doemen ook de rotsachtige vor men van de oude huisjes met rode da ken op, die tegen elkaar aanleunen en een vesting vormen. Via smelle paadjes bereiken we één van de huisjes. Deze heeft een uithangbord, l'Agneau bleu, het blauwe lam. Het is een café. Nieuwsgierigheid Kris van Zuuk en Angèle van Win heb ben op het terrasje ervoor in de zon de koffie klaar. Het stel heeft bereikt waar het onbewust jarenlang naartoe heeft gewerkt. Beiden zijn handig, waren ge wend te klussen, waren actief in de ho reca, zijn ondernemend en dienstverle nend. En bij Le Hameau de Burg kwain alles ineens samen. 'In 1993 zijn we Kris van Zuuk en Angèle de Win, met op de achtergrond hun eigen gehucht Le Hameau de Burg. nmoderne ovens in de huisjes, maar warm water en een koelkast zijn er wel. hier voor het eerst gaan kijken', zegt Van Zuuk. 'We hadden zelf een tweede huisje in Noord-Frankrijk en we hiel pen in deze omgeving een kennis met restaureren. We lazen een advertentie, waarin stond dat een heel dorp te koop was. Dat wekte de nieuwsgierigheid.' Meteen was duidelijk dat het gehucht heel oud was. In de kaderstenen staat gegraveerd dat de huizen er al in de achttiende eeuw stonden, gebouwd rond een bron." Later heeft een lokale -historicus, Michel Riou, een document gevonden uit het begin van de zestien de eeuw, waaruit bleek dat ook toen al mensen op die plek woonden. In latere jaren hebben de Hugenoten zich er ge vestigd. Ze trokken naaf elkaar toe om zich te beschermen tegen de aanvallen van de katholieken. Voor Van Zuuk en De Win ging de ge schiedenis leven toen zij tussen de dik ke muren van het dorp liepen. De vraagprijs, 800.000 Franse francs, 230.000 gulden - een schijntje voor zo'n miljoenenbezit - kwam zelfs in die jaren stevig aan. Van Zuuk: 'Daar komt bij dat de echte prijs van het dorp na tuurlijk door de kosten van de restaura tie zou worden bepaald. Maar we zijn er uitgekomen.' Het gehucht was zeer verwaarloosd. In 1982 lag er een plan van een ontwikke laar om de woninkjes op te knappen en in etages als appartementen te verko pen aan buitenlanders. De renovatie was in volle gang, maar verkocht werd er weinig tot niets. Aspirant-kopers wil den wel een huisje hebben, maar niet een deel ervan. De ontwikkelaar ging failliet en het complex raakte in verval. Totdat Van Zuuk en De Win aankwa men. De vloeren waren al gestort, de elektriciteit was aangelegd, maar met de daken, goten en muren was van al les mis, nadat het onderhoud was ge staakt en de elementen vrij spel had den gekregen. De Win: 'Als je tien jaar niets doet, gaat het hard. De balken kwamen al weer naar beneden en de muren zaten onder de wildgroei van struiken.' Toch zagen Van Zuuk en De Win het dorp helemaal zitten. 'Met je verstand koop je dit niet', zegt Van Zuuk. 'We zijn gevallen voor de sfeer.' Geen luxe, wel comfort Ze trokken er uiteindelijk in en stelden zich tot doel elke winter één huisje op te knappen in oude stijl. 'We zijn aan het renoveren geslagen met als oog merk het een authentieke uitstraling te geven, maar toch deels met de ge makken van vandaag. Dus geen televi sie en dergelijke, maar wel warm wa ter en een koelkast.. Het uitgangspunt is geen luxe, maar wel enig comfort.' Dat heeft invloed op het type gasten dat wordt aangetrokken. Niet het slag Sporthuis Centrum-bezoekers. De kin deren vermaken zich nog met bramen zoeken, wandeltochten, hout zoeken en bewerken, hutten bouwen, spoor zoeken, vissen en zo meer. Ze schijnen het tot een bepaalde leeftijd geweldig te vinden. De omgeving spreekt tot de verbeelding. Ze weten dat er al heel lang mensen gewoond hebben en gaan dromen over ridders. Pubers daarente gen zijn met geen stok naar Le Hameau de Burg te krijgen. Volwassenen zullen toch ook wel eens moeten slikken. Het dorpje heeft dan weliswaar een café, maar geen winkels of restaurants. Er zijn helemaal geen voorzieningen. Daarvoor moet je met de auto naar Les Ollières sur Eyrieux. De terugrit 's avonds na een etentje lijkt niet aantrekkelijk, in het donker op zo'n steile weg met veel bochten. Inmiddels zijn Zuuk en De Win behoor lijk op weg met de restauratie. Het dorp bestaat uit zestien huisjes, waar van er drie verkocht waren voordat de rest in één klap in de verkoop kwam. Eén van de huisjes dient dus als café, een ander is een feestzaal, waarboven een appartement kan worden ge bouwd. Verder functioneert op dit mo ment ook nog een van de huisjes als magazijn. Zuuk en De Win houden'het erop dat ze twaalf vakantiehuisjes hebben, waarvan er zeven klaar zijn. De belang stelling om die te huren groeit en de be zetting wordt internationaler. Nog al tijd komt zestig procent uit Nederland. Maar er komen ook meer Fransen. Van Zuuk: 'Wie hier naartoe komt, zoekt de stilte en die is voor iedereen hetzelfde.' Informatie: www.burg-ardeché.net f&nuit de hoofdstad van Tanzania, Dar Es Sa- laam vliegen we naar Kilimanjaro, 500 kilome- ter noordelijker, Daar in de buurt zou familie wonen van de vader die ik zoek. Kilimanjaro. Een magische naam. Het is de hoog- efgvan het Afrikaanse continent. Bijna 6000 meter. >p van de vulkaan wordt gekroond dooreen forse van eeuwige sneeuw. Nou ja, eeuwig... Dat schijnt itevallen Door de opwarming van de aarde smelt feuwkap af en uiteindelijk zal de witte suikerrand Ook daarom verheug ik me op de ont- ing met de Kilimanjaro, Nu de sneeuw er nog ligt de majestueuze berg graag een keer zien. We vlie den meteen kleine binnenlandse maatschappij, ken komen uit Zuid-Afrika. Ze beloven dat ze een Som de Kilimanjaro zullen vliegen indien het weer >elaat Mooi. Na een uur komt de teleurstellende deling dat ervan de berg niets te zien is vanwege wolking. Helaas. We logeren in een hotel dat klanten lokt met de mededeling dat elke hotelkamer een verbluffend uitzicht biedt op de Kilimanjaro. De kamers zijn inderdaad prachtig, het eten is in orde, maar het uitzicht allerbelab berdst. Geen besneeuwde top te zien. Alleen maar wol ken. Filmen in het Kilimanjaro-gebied gaat ook met van een leien dakje. Men lijkt er hier een sport van te hebben gemaakt om de toerist tot op de laatste dollar uit te knij pen. Je waant je regelmatig op de Champs Elysees, qua prijzen althans. Ergens op een marktje krijgen we ruzie met een groepje boomlange Massai-krijgers die vermoeden dat de Nederlandse televisie hen aan het filmen is. Je ziet de ze mensen wel eens in een prachtige documentaire dicht bij de natuur staan, maar dat moet dan wel een heel ou de zijn. Onze Massai-vrienden zijn anders. Ze bergen hun mobiele telefoons op en slaken woedende kreten. Ze willen geld. Onwillekeurig denk ik aan Bono. Zou hij wel betalen? De volgende dag gaan .we op weg naar Moshi, een kleine provincieplaats aan de voet van de Kilimanjaro. Onze chauffeur verzekert ons dat daar het uitzicht op de berg indrukwekkend genoemd kan worden. Nou, de he le dag zien we niets. Ja, wat wolken aan de horizon. We zijn nu zelfs al blij met het idéé dat we aan de voet van de beroemde berg staan. Het moet niet gekker worden. 'It's Kili-time', lees je overal om je heen. Dat is een reclame voor het biermerk Kilimanjaro. Om een uur of zes is het voor ons zover. De duisternis valt in, we drin ken een biertje. Kilimanjaro. In de verte zien we de don kere wolken die de vulkaan verbergen. Misschien moeten we de volgende dag nog vroeger opstaan, oppert de chauffeur. Als we om zes uur uit het raam kijken is wel duidelijk dat we gerust nog een uurtje kunnen gaan lig gen. Het regent. Al zoekend op een druilerige dag in modderig Mos hi verdwijnt het gevoel van de aanwezigheid van een ma gische berg helemaal. Gelukkig komen we wel steeds dichter in de buurt van de vader die we zoeken. Dat stemt tot tevredenheid. Tegen de avond houdt het op met regenen. Lang zaam verdwijnt het daglicht. En dan, geheel opverwacht, voltrekt zich het won der. De wolken worden dunneren lossen op. In de laat ste stralen van de zon komt de top van de Kilimanjaro tevoorschijn. De sneeuw kleurt rood in de avondzon. In het duister achter de berg is de volle maan al opgeko men. Natuurlijk moet de camera tevoorschijn gehaald worden om het schouwspel vast te leggen. Het is adem benemend. De mensen van Moshi zien de situatie heel anders. Toeristen fotograferen hun Kilimanjaro. Dat kostgeld. En dat geld wordt op hoge toon geëist door iedereen die ziet datje de berg op de gevoelige plaat vast legt. We laten onze goede stemming er dit keer niet door bederven. Er is een krakkemikkig terras op een hoek met uitzicht op de donker wordende berg. Daar gaan we er eens lekker voorzitten. 'It's Kili-time.' Einde lijk. DERK BOLT 0 DAGEN PRINSDOM ANDORRA slechts v.a. - DEPRUS inbegrepen in midden Frankrijk in het 4-sterren hotel Magie assana in een comfortabele 2-pers. ner Gelijks ontbijt- en dinerbuffet cursies met bus (excl. entreegelden) foortclass touringcar+chauffeur/reisleider verzorgd afscheidsbuffet 12 DAGEN CORSICA EN SARDINIË slechts v.a. Onze nieuwe Voor brochure en boekingen: (0318) 58 09 58 www.bolderman.nl BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 2 nachten in Zuid-Duitsland 7 nachten in het 4 sterren hotel Marolt Dagelijks ontbijtbuffet en 3-gangendiner Dansavond Excursies met bus (excl. entreegeld) Comfortclass touringcar+chauffeur/reisleider Goed verzorgd afscheidsbuffet BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 2 nachten in de omgeving van Dijon 6 nachten in het 4 hotel Platjapark in Platja D'aro in een tweepersoonskamer 3 nachten in het 4 hotel Piolets te Soldeu Alle dagen ontbijt- en dinerbuffet Excursies met de bus (excl. entreegelden) Comfortclass touringcar +chauffeur/reisleider Goed verzorgd afscheidsbuffet - Oiverse vertrekdata v.a. 30 april BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 2 nachten in Zuid-Duitsland o.b.v. halfp. 1 nachten op overtocht Savona-Bastia 2 nachten omgeving Ajaccio op Corsica 5 nachten omg. Santa Teresa-Olbia op Sardinië 1 overtocht van Olbia - Livorno 1 overnachting omgeving Montecatini Dagelijks verzorging o.b.v. halfpension Excursies met touringcar (excl. entreegeld) Comfortclass touringcar chauffeur/reisleider Goed verzorgd afscheidsbuffet Alpenreus.nl heeft de prijs van een zesdaagse skipas onderzocht. Zo is gekeken naar de rela tie tussen de kosten van de pas en het aantal ki lometer piste dat toegankelijk is. Uit de 23 on derzochte gebieden (samen goed voor 6555 km piste) heeft het Oostenrijkse Vent de duurste skipas: voor 15 km piste moet €135 betaald wor den (€9 per 1cm). Van de populaire wintersport bestemmingen zijn Winterberg en Saas-Fee zeer onvoordelig met respectievelijk €4,- en 2,12 per km. Het Frans/Zwitsers Portes du Soleil is het voordeligste aaneengesloten skigebied: slechts €0,28 per km. Alhoewel de regio Kamten-Ost-Tirol en de Ski Amadé van het Salzburgerland de goedkoopste passen lijken te hebben, moet daarbij worden opgemerkt, zegt Alpenreus.nl dat de skigebie den in deze regio's geen aansluiting op elkaar hebben, waardoor de prijs van de skipas een on juist beeld geeft. Gemiddeld gingen de prijzen van de 6-daagse skipassen met 4,4% omhoog, terwijl het aantal pistekilometer met slechts 0,5% toenam. De grootste prijsstijgingen zijn doorgevoerd in Winterberg en Zermatt. Beide bestemmingen hebben het afgelopen jaar fors geïnvesteerd in respectievelijk besneeuwingsinstallaties en een nieuwe liftverbinding. Beste wintersportbestemming Nog meer website-onderzoek: bezoekers van wintersporters.nl hebben het Oostenrijkse win tersportgebied Ischgl-Samnaun uitgeroepen tot de beste wintersportbestemming van het sei zoen 2006/2007. Uit een onderzoek onder ruim 10.000 bezoekers van de site bleek dat de win tersportbestemming in Tirol overall gezien het best scoort. Op een tweede plaats komt het Franse gebied Espace Killy en het eveneens Oos tenrijkse Serfaus-Fiss-Ladis neemt de derde plek in. Ischgl-Samnaun scoorde met een 8.6 gemiddeld het best van de ruim 250 wintersportgebieden verspreid over heel Europa. Het skigebied gooit bij de stemmers vooral hoge ogen door de mo derne skiliften en de uitgebreide mogelijkhe den voor gevorderde wintersporters, Ischgl scoort bovendien erg goed met de uitgebreide après-ski. Recordaantal toeristen Het zat er al aan te komen, maar nu is het offici eel: in 2006 heeft een recordaantal buitenland se toeristen ons land bezocht: naar schatting 10,9 miljoen. Dit betekent een groei van 9 pro cent ten opzichte van 2005. Dit blijkt uit de eer ste berekeningen van het Nederlands Bureau voor Toerisme Congressen (NBTC). In 2006 heeft Nederland zowel uit de Verenigde Staten als ook uit België de 1 miljoenste bezoe ker mogen verwelkomen. Zij groeiden met res pectievelijk 12% en 10%. Daarnaast kwam de groei voort uit de belangrijkste her komstmark- ten Groot-Brittannië (+6%) en Duitsland (+10%). Ook de zogenaamde BRIC-landen lieten een groei,zien: Brazilië (+25%), Rusland (+32%). India (+6%) en China (+17%). Al blijft het aantal toeris ten uit deze landen vooralsnog bescheiden van omvang. Natuurkampeerterreinen Kamperen met de 'luxe van eenvoud' kan op na tuurkampeerterreinen, mooie plekjes om te kamperen, gelegen in een schitterende omge ving waar vooral rust heerst. Met goed sanitair maar zonder zwembad en kampwinkel. Voor dit jaar is alweer de 19e editie van het 'Groene Boekje' (9 euro) uitgebracht waarin alle terrei nen zijn vermeld. In het gidsje is ook de Natuur- kampeerkaart opgenomen, die nodig is om van deze terreinen gebruik te maken maar ook voor de kampeerder een soort 'garantiebewijs' is voor de kwaliteit van het terrein. 'Er is behoefte aan onthaasting en kamperen met de luxe van eenvoud', zegt Gijsbert Valstar, directeur van de Stichting Natuurkampeerter reinen. 'Daaruit blijkt de groeiende belangstel ling voor dit type kampeerterrein.' Kampeerders zorgen op jaarbasis voor ongeveer een half miljoen overnachtingen. Dit jaar zijn er twee nieuwe kampeerterreinen erkend als Natuurkampeerterrein. Deze zijn gelegen in Hoog Soeren (Veluwe) en Lemelerveld (Salland). www.natuurkampeerterreinen.nl Industrielaan 8 3903 AB VEENENDAAL Telefoon 0318-580958 Op natuurkampeerterreinen heerst vooral rust Foto GPD Trage start zomervakanties De eerste boekingen voor de komende zomerva kantie (1 april -1 november) zijn inmiddels ge noteerd, maar blijven vooralsnog achter met -13% in vergelijking met het aantal boekingen verleden jaar t/m 17 december, aldus de cijfers van ANVR/TNS NIPO. Met vroegboekkortingen en andere aanbiedingen proberen ANVR-reisor- ganisaties reizigers te stimuleren op tijd een zo merse vakantie te boeken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 47