manieren famer bezorgd over gevolg vignet kan op veel Zes vignetten op één adres Toeval speelt belangrijke rol in werk Ben Scherbeijn 17 wei willen niet dat Zeeuws-Vlamingen de dupe worden erdeelde Belgische eacties wegenvignet Timmerfabriek wordt tijdelijk Motel Insomnia zaterdag 13 januari 2007 Vignetfeiten Wanneer wordt het Belgische wegenvignet ingevoerd? Het streven is 1 januari 2008 Voor wie geldt het? Voor personenauto's. Over motoren is nog geen beslis sing genomen. Voertuigen bo ven de 12 ton betalen al via het Eurovignet. Voertuigen tussen 3,5 en 12 ton gaan in ie der geval betalen, maar hoe moet nog worden beslist. Hoeveel kost het? Tussen de 10 en 60 euro, af hankelijk van de geldigheids duur van het vignet. Een vig net van een jaar kost ongeveer 60 euro. Wat is een vignet precies en hoe kom ik eraan? Het is geen sticker achter de voorruit, maar een elektro nische registratie, een zogehe ten e-vignet. Het kan worden aangeschaft via internet, tele fonisch, of bij tankstations. Kunnen gezinnen met twee auto's toe met één vignet? Nee, tenzij ze maar één au to gebruiken om België in te rijden. Het systeem werkt na melijk via kentekenregistra tie. Het nummerbord wordt na aanschaf in een databank opgeslagen. Zestig slimme ca mera's gaan controleren of passerende auto's een vignet hebben. Ook vinden mobiele politiecontroles plaats. Wat is de sanctie als je zonder vignet België inrijdt? Een boete. Moet nog nader worden uitgewerkt. door Joeri Wisse OVERSLAG - „Als ik straks per ongeluk wat te hard wegrijd, heb ik al een vignet nodig", lacht Mare Zaan. Hij woont in het Nederlandse deel van Over slag, een grensdorpje in zuide lijkste puntje van Zeeuws- Vlaanderen, en is niet blij met de invoering van het vignet. „Ons huis staat vijftig meter van de Belgische grens. Voor tal van voorzieningen zijn we aan gewezen op België. Brood halen we regelmatig in Wachtebeke, voor uitgaan gaan we altijd naar België, een, twee keer per week ga ik met vrienden fietsen in Wilrijk." Als het plan voor het vignet doorgaat, kan de Belgische fis cus 360 euro op één adres halen. Vader Ben Zaan woont tijdens de verbouwing van zijn huis tij delijk bij zoon: „Mijn vriendin en ik hebben allebei een auto, en ik heb een camper. Daarmee wil je ook in België kunnen rij den, dus dat zijn al drie wa gens." Zoon Mare zal even veel vignet ten moeten aanvragen. Hij én zijn Vlaamse partner hebben een auto, bovendien is Mare be zig met het restaureren van een Citroën uit '49, waamee hij straks ook de (Belgische) weg op wil. Mare: „Ik kan me nog voorstel len dat als je verder van de grens woont, je maar voor één auto een vignet aanvraagt, maal ais je zo aangewezen bent op de zuiderburen, kun je daar onmo gelijk rekening mee houden." Een compensatie van de Neder landse overheid zou welkom zijn in huize Zaan, maar aan een gratis Westerscheldetunnel hebben vader en zoon weinig. Ben: „Ik ben nog nooit door die tunnel gereden. Voor een bezoek aan een concert of aan een mu seum, gaan we naar België en als we in Holland moeten zijn, rijden we over Antwerpen, dat is veel sneller." Ben vindt dat Zeeuws-Vlamin gen, net als de Belgen, in de we genbelasting moeten worden ge compenseerd voor de het vignet. Mare: „Straks komen we Zeeuws-Vlaanderen niet meer gratis uit en als ze - net als een tijdje geleden - de weg naar Overslag opnieuw asfalteren, kunnen we niet eens meer ons ei gen dorp uit zonder te betalen. Alle wegen uit het dorp lopen nu eenmaal door België. •Renè van Stee KEUZEN - De reacties in iê op de invoering van een (vignet in eigen land zijn eknd. Enerzijds is de te- somber, anderen zien daar- geen vuiltje aan de piDassonville, woordvoer en bioscoopketen Kinepo- tnvacht dat veel Nederlan- de Vlaamse bioscopen na nvoering van het vignet zullen laten liggen. Dit «leen zware strop bete voor de Kinepolisvesti- Melropolis in Antwerpen. ;vande 2,5 miljoen bezoe- liedeze megabioscoop jaar- itrekt, komt naar schatting mgprocent uit Nederland. chatting jbaseren ons hierbij niet op «n. Hel gaat puur om een in- .ing.En dat baart dus zor- verklaart Dassonville. Zij Egier aan toe dat het wegen- [net binnen Kinepolis onder werp van bespreking is. Zono dig komt er een actieplan om de negatieve gevolgen zo veel moge lijk te beperken. Dassonville verwacht dat toeris tische steden op termijn aan de bel zullen trekken als ook zij hun bezoekersaantallen zien te ruglopen. Jean-Pierre Drubbel, hoofd van de dienst Toerisme in Brugge, verwacht echter dat dit niet gebeurt. Zijn stad is jaar lijks goed voor 2,8 miljoen dag jesmensen en 1,2 miljoen toeris tische overnachtingen. Drubbel denkt dat invoering van het vig net daarop geen grote invloed zal hebben. Extra kosten „Iemand die Brugge als speci fiek reisdoel heeft, neemt die extra kosten voor lief. Ook de re gelmatige bezoeker vanuit het buitenland ligt er volgens mij niet wakker van. De groep men sen die af en toe de grens over steekt, is waarschijnlijk de eni ge die ons land zal mijden. Maar die komt in de regel ook niet in Brugge", aldus Drubbel. Expositie in De Bewaersehole fn0'theten zoekt momenten waarop er contact is tussen mensen, de dingen en de ruimte. foto Paulien Oltheten door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Niet iedereen ziet hetzelfde en niet ie dereen kijkt op dezelfde manier. De artistieke werkgroep van De Bewaersehole in Burgh-Haam- stede heeft een aantal gastcura- toren benaderd met specifieke manieren van kijken. Deze men sen hebben op hun beurt weer kunstenaars uitgenodigd hun vi sie op 'het kijken' te geven. De eerste manifestatie binnen dit project is drieledig en begint zaterdag 27 januari met een filmlezing van cineast Gert de Graaff met aansluitend verto ning van de film Svyatovan re gisseur Victor Kossakovsky. De Bewaersehole werkt daartoe sa men met Filmtheater FiZi in Zie- rikzee. Het tweede deel betreft de ope ning van de tentoonstelling Ze stonden namelijk recht van Pau lien Oltheten op zondagmiddag 28 januari in De Bewaersehole zelf. Deze visuele kunstenares is uitgenodigd door de bekende bioloog Tijs Goldschmidt die spontaan bereid bleek een keer als gastcurator voor De Bewaer sehole op te treden. De betrokkenheid van Gold schmidt komt op het conto van beeldend kunstenares Anne-Ma- rie van Sprang uit Middelburg. Zij is sinds kort lid van de artis tieke werkgroep voor De Bewae rsehole. „Marinus van Dijke heeft dit werk lange tijd alleen gedaan. Ik wil er graag aan mee doen, omdat deze ruimte en vooral de werkwijze mij zo ge weldig aanspreekt. Ik heb veel waardering voor de vrijheid die de kunstenaars hier wordt gebo den een geheel eigen presentatie te bieden passend binnen een therna", zegt Van Sprang. Haar bewondering voor Tijs Gold schmidt ontsproot bij het lezen van diens bekende boek Dar- wins hofvijver. Ze is blij dat de bioloog én kunstliefhebber nu zo spontaan op haar uitnodiging heeft gereageerd. Betrokkenheid Goldschmidt heeft op zijn beurt Paulien Oltheten uitgenodigd de komende weken in De Bewaersehole te exposeren. De ze kunstenares registreert klei ne gebeurtenissen en subtiele be wegingen met haar foto- of vi- EgUanRozendaal I11AC - De Tweede Ka- nJniei dat Zwuws-Vlamm en* worden van het Bel- fwegenvignet. SP en PvdA Jijidc Nederlandse rege- 1 aanspreken. CDA. VVD 1Y willen juist dal Nedcr- dekwestie bij België aan- i gamerlid Van Hijum I het Belgische plan 'geld- „j' Alleen buitenlandse guters gaan meer beta- jjjl Belgen het vignet via gobelastmg krijgen ge- enseerd. ajl zich zorgen over de tn- VSP Zeeuws-Vlaanderen anaf volgend JaaI' aUiid a betalen als ze htm regio VLISSINGEN - In de Oude Timmerfabriek in Vlissingen wordt van 8 februari tot en met 25 maart de culturele manifestatie Mo tel Insomnia gehouden. Het is een initiatief van Stichting het Zuidlicht en Buro Beel dende Kunst Vlissingen. Aanleiding is het stedenbouwkundige plan voor het Scheldeterrein, waarin de vroegere fabriek is aangewezen als locatie voor een motel. Het gebouw wordt daarom, vooruitlopend daarop, tijdelijk omgetoverd tot een sfeer vol motel, met tien kamers. De kamers worden ingericht door bekende architecten, beeldend kunstenaars en vorm gevers, onder wie Ashok Bhalotra, Loek Grootjans, Fransje Killaars, Johan de Ko ning, Paul van Osch, Regine Schumann en David Neirings. De lobby wordt ontworpen door studio Jan Melis, die al eerder lege ruimtes transformeerde tot bijzondere plek ken. In de lobby komen fotowerken van Ka- thelijne Roosen te hangen Aan de buitenkant verandert ook het een en ander. Zo wordt het gebouw mooi uitgelicht en verschijnt er een torentje bovenop. In de avonduren zijn er regelmatig uiteenlopende optredens en voorstellingen. Met Motel Insomnia willen Stichting het Zuidlicht en Buro Beeldende Kunst een creatieve bijdrage leveren aan de herinrich ting van het Scheldeterrein. Al eerder, eind 2005, deden zij dat met het project Mijn Do mein in de Zware Plaatwerkerij Zie ook www.motelinsomnia.nl. uit willen. De tol in de Wester scheldetunnel is nog wel uit te leggen, vindt Van Hijum, maar tegenover het wegenvignet staat geen tegenprestatie. „Alsof de wegen daar zo goed zijn. Dit is gewoon buitenlanders pakken. Een boete op het gebruik van de Belgische weg." Net als de PW eerder deze week hebben CDA en WD mi nister Peijs (CDA) van Verkeer en Waterstaat gewaagd de kwes tie aan de orde te stellen in Bel gië en Europa. Ongelukkig WD-Kamerlid De Krom zegt er 'erg ongelukig mee' te zijn. „Om te beginnen vanwege de mensen in de grensstreek. Zeeuws- Vlaanderen springt daarbij het meest in het oog." De Krom wil van het kabinet weten of de 'geï soleerde positie van Zeeuws-Vlaanderen' door de Belgische maatregel wordt ver groot. SP en PvdA vinden dat Neder land niet mag treden in een auto noom besluit van de Belgische regering. Wel maken ze zich zor gen om Zeeuws-Vlaanderen. „Dat is een van de grootste pro blemen van dit plan", stelt Pv- dA-Kamerlid Vermeij. „Maar we kunnen niet zeggen: België los ons probleem even op. Wij willen daarover praten met onze eigen minister van Verkeer en Waterstaat." Oplossing Ze is nog niet zo ver als SP-Ka- merlid Luijben, zelf woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen. Hij doet al de oplossing aan de hand. „De tol in de Westerscheldetun nel afschaffen." SP-Europarlementariër Meijer heeft wagen gesteld over het be talen voor overpad op buiten lands grondgebied. Hij vindt het vreemd dat Belgen wel worden gecompenseerd voor het wegen vignet en Zeeuws-Vlamingen niet. De woordvoerster van de Vlaam se minister Van Brempt (Mobili teit) zegt dat het 'studie syndicaat' dat de invoering van het vignet voorbereidt zich over het probleem van de Zeeuws-Vlamingen zal buigen. „Maar een oplossing zien we niet." Volgens haar is het onjuist dat Belgen niet voor het vignet betalen. „Die doen dat nu al, anders dan vier miljoen buitenlandse personenauto's die hier jaarlijks rijden en ook zor gen voor slijtage van de weg, luchtvervuiling en congestie van het verkeer. Het is juist rechtvaardig als die ook gaan meebetalen." Zie ook het forum van www.pzc.nl COR DE JONGE deocamera. Schijnbaar terloops, maar met grote betrokkenheid met haar onderwerpen, zoekt ze net de momenten waarop er con tact is tussen de mensen, de din gen en de ruimte. Onder de titel Ze stonden namelijk recht pre senteert zij in De Bewaersehole foto's, teksten, tekeningen en performances. Tijdens de openingsmiddag gaat de gastcurator een gesprek aan met de kunstenares en de bezoe kers over kijken en waarnemen. „Kijken kun je trainen en maakt dat je dingen opmerkt, die je nooit eerder zijn opgeval len. Die ervaring kan verras send zijn, verfrissend, verrij kend en soms ook schokkend", aldus de achterliggende gedach te bij dit project. Optische illusie Nauw betrokken bij het pro gramma in FiZi is cineast en filmdocent René Bosma uit Elle- meet. Ook hij is inmiddels lid van de artistieke werkgroep en brengt met zijn deskundigheid op filmgebied een nieuwe kunst discipline in voor De Bewaer sehole. Bosma heeft filmmaker Gert de Graaff uitgenodigd in FiZi aan de hand van fragmen ten uitleg te geven over optische illusie en de waarneming en over interpretatie van beeld en geluid. In de aansluitende vertoning van Svyato toont de Russische cineast Victor Kossakovsky hoe zijn tweejarig zoontje voor het eerst van zijn leven zichzelf in de spiegel ziet. De expositie van Paulien Oltheten is tot met 25 maart in De Bewaer sehole te zien van woensdag lot en met zaterdag tussen 14.00 en 17.00 uur, evenals op de laatste zondag van de maand. Duowerk van Ben Scherbeijn: Voederbieten en Opnieuw verdronken Zwarte Polder. foto Camile Schelstraete door Anita Tournois OOSTBURG - In de huisartsen post bij ziekenhuislocatie Anto- nius in Oostburg zijn momen teel schilderijen in diverse tech nieken te bezichtigen van Ben Scherbeijn. Het is zijn tweede solo-expositie, met werk van de afgelopen drie jaar. Een filosofi sche ondertoon, toeval en experi ment karakteriseren zijn werk, dat varieert van realistisch tot bijna abstract. „Grottekeningen vormen de ba sis voor mijn recente werk", zegt Scherbeijn. „Met verschil lende materialen zoals zand, lijm en gips probeer ik diezelfde steenachtige lagen te scheppen. Die papperige massa breng ik aan op het paneel. Bij het indro gen la-aakt deze structuur en dan ontstaat vaak een verras send lijnenspel. Het toeval speelt dus een grote rol." Voor een specifieke of gewenste lijn manipuleert hij wel eens. „Dit reliëf en het sterk verdun nen met water van de hierop aangebrachte acrylverf schep pen die frescoachtige sfeer." Ook gevonden voorwerpen, die in relatie staan tot de afbeel ding maken soms deel uit van een schilderij, zoals een glaspa rel in De druppel die denkt dat hij de zee is, wat ook zo is. Het werk van Scherbeijn, leer ling van de Academie voor Scho ne Kunsten in Eeklo, kent vaak een filosofische toon. Zo ook in de twee bij elkaar horende wer ken, getiteld Voederbieten (een klassiek werk) en Opnieuw ver dronken Zwarte Polder, een ge mengde techniek met zand en schelpengruis. Contouren In dit werk ontdekt men twee vo gels met dezelfde contouren als de bieten. „De bieten staan voor de boer en zijn land. In het twee de werk, over ontpoldering en in feite de dood voor de boer, zijn de bieten getransformeerd in vogels. De zwarte band dwars over het werk betekent de rouw. Het laddertje biedt de keuze koppig te blijven en te ver drinken of de kans uit het water te klimmen. Deze andere stukjes verbeelden het gewicht, waar mee de boer de ontpoldering wil de tegenhouden. Toch delft hij het onderspit en is een nieuw na tuurlandschap ontstaan, van wa ter, slikken en vogels." Reliëftechniek Transformatie, naast het ge bruik van tweetallen, vormt een terugkerend gegeven. In Love or hate I en II zien we diezelfde re peterende silhouetten. De twee werken tonen vissen, verwerkt in de reliëftechniek, die ofwel aan het vrijen of aan het vech ten zijn. „Zelf vind ik niet echt duidelijk welk werk nu over de liefde gaat en welk over de haat en wil dit in het midden laten." Landschappen, zeegezichten, portretten en een ets complete ren de expositie. Naast een zoek proces naar het innerlijke, het steeds opnieuw een balans vin den tussen verstand en gevoel, vormen de natuur en de stilte, voorname inspiratiebronnen. Tentoonstelling l/m eind januari in de HAP- Ziekenhuis Ooslburg. Geopend: ma.-vr. 8-20 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17