manieren
famer bezorgd over gevolg vignet
kan op veel
Zes vignetten
op één adres
Toeval speelt belangrijke
rol in werk Ben Scherbeijn
17
wei willen niet dat Zeeuws-Vlamingen de dupe worden
erdeelde Belgische
eacties wegenvignet
Timmerfabriek wordt tijdelijk Motel Insomnia
zaterdag 13 januari 2007
Vignetfeiten
Wanneer wordt het Belgische
wegenvignet ingevoerd?
Het streven is 1 januari
2008
Voor wie geldt het?
Voor personenauto's. Over
motoren is nog geen beslis
sing genomen. Voertuigen bo
ven de 12 ton betalen al via
het Eurovignet. Voertuigen
tussen 3,5 en 12 ton gaan in ie
der geval betalen, maar hoe
moet nog worden beslist.
Hoeveel kost het?
Tussen de 10 en 60 euro, af
hankelijk van de geldigheids
duur van het vignet. Een vig
net van een jaar kost ongeveer
60 euro.
Wat is een vignet precies en
hoe kom ik eraan?
Het is geen sticker achter
de voorruit, maar een elektro
nische registratie, een zogehe
ten e-vignet. Het kan worden
aangeschaft via internet, tele
fonisch, of bij tankstations.
Kunnen gezinnen met twee
auto's toe met één vignet?
Nee, tenzij ze maar één au
to gebruiken om België in te
rijden. Het systeem werkt na
melijk via kentekenregistra
tie. Het nummerbord wordt
na aanschaf in een databank
opgeslagen. Zestig slimme ca
mera's gaan controleren of
passerende auto's een vignet
hebben. Ook vinden mobiele
politiecontroles plaats.
Wat is de sanctie als je zonder
vignet België inrijdt?
Een boete. Moet nog nader
worden uitgewerkt.
door Joeri Wisse
OVERSLAG - „Als ik straks per
ongeluk wat te hard wegrijd,
heb ik al een vignet nodig",
lacht Mare Zaan. Hij woont in
het Nederlandse deel van Over
slag, een grensdorpje in zuide
lijkste puntje van Zeeuws-
Vlaanderen, en is niet blij met
de invoering van het vignet.
„Ons huis staat vijftig meter
van de Belgische grens. Voor tal
van voorzieningen zijn we aan
gewezen op België. Brood halen
we regelmatig in Wachtebeke,
voor uitgaan gaan we altijd
naar België, een, twee keer per
week ga ik met vrienden fietsen
in Wilrijk."
Als het plan voor het vignet
doorgaat, kan de Belgische fis
cus 360 euro op één adres halen.
Vader Ben Zaan woont tijdens
de verbouwing van zijn huis tij
delijk bij zoon: „Mijn vriendin
en ik hebben allebei een auto,
en ik heb een camper. Daarmee
wil je ook in België kunnen rij
den, dus dat zijn al drie wa
gens."
Zoon Mare zal even veel vignet
ten moeten aanvragen. Hij én
zijn Vlaamse partner hebben
een auto, bovendien is Mare be
zig met het restaureren van een
Citroën uit '49, waamee hij
straks ook de (Belgische) weg op
wil.
Mare: „Ik kan me nog voorstel
len dat als je verder van de
grens woont, je maar voor één
auto een vignet aanvraagt, maal
ais je zo aangewezen bent op de
zuiderburen, kun je daar onmo
gelijk rekening mee houden."
Een compensatie van de Neder
landse overheid zou welkom
zijn in huize Zaan, maar aan
een gratis Westerscheldetunnel
hebben vader en zoon weinig.
Ben: „Ik ben nog nooit door die
tunnel gereden. Voor een bezoek
aan een concert of aan een mu
seum, gaan we naar België en
als we in Holland moeten zijn,
rijden we over Antwerpen, dat
is veel sneller."
Ben vindt dat Zeeuws-Vlamin
gen, net als de Belgen, in de we
genbelasting moeten worden ge
compenseerd voor de het vignet.
Mare: „Straks komen we
Zeeuws-Vlaanderen niet meer
gratis uit en als ze - net als een
tijdje geleden - de weg naar
Overslag opnieuw asfalteren,
kunnen we niet eens meer ons ei
gen dorp uit zonder te betalen.
Alle wegen uit het dorp lopen
nu eenmaal door België.
•Renè van Stee
KEUZEN - De reacties in
iê op de invoering van een
(vignet in eigen land zijn
eknd. Enerzijds is de te-
somber, anderen zien daar-
geen vuiltje aan de
piDassonville, woordvoer
en bioscoopketen Kinepo-
tnvacht dat veel Nederlan-
de Vlaamse bioscopen na
nvoering van het vignet
zullen laten liggen. Dit
«leen zware strop bete
voor de Kinepolisvesti-
Melropolis in Antwerpen.
;vande 2,5 miljoen bezoe-
liedeze megabioscoop jaar-
itrekt, komt naar schatting
mgprocent uit Nederland.
chatting
jbaseren ons hierbij niet op
«n. Hel gaat puur om een in-
.ing.En dat baart dus zor-
verklaart Dassonville. Zij
Egier aan toe dat het wegen-
[net binnen Kinepolis onder
werp van bespreking is. Zono
dig komt er een actieplan om de
negatieve gevolgen zo veel moge
lijk te beperken.
Dassonville verwacht dat toeris
tische steden op termijn aan de
bel zullen trekken als ook zij
hun bezoekersaantallen zien te
ruglopen. Jean-Pierre Drubbel,
hoofd van de dienst Toerisme in
Brugge, verwacht echter dat dit
niet gebeurt. Zijn stad is jaar
lijks goed voor 2,8 miljoen dag
jesmensen en 1,2 miljoen toeris
tische overnachtingen. Drubbel
denkt dat invoering van het vig
net daarop geen grote invloed
zal hebben.
Extra kosten
„Iemand die Brugge als speci
fiek reisdoel heeft, neemt die
extra kosten voor lief. Ook de re
gelmatige bezoeker vanuit het
buitenland ligt er volgens mij
niet wakker van. De groep men
sen die af en toe de grens over
steekt, is waarschijnlijk de eni
ge die ons land zal mijden. Maar
die komt in de regel ook niet in
Brugge", aldus Drubbel.
Expositie in De Bewaersehole
fn0'theten zoekt momenten waarop er contact is tussen mensen, de dingen en de ruimte.
foto Paulien Oltheten
door Ali Pankow
BURGH-HAAMSTEDE - Niet
iedereen ziet hetzelfde en niet ie
dereen kijkt op dezelfde manier.
De artistieke werkgroep van De
Bewaersehole in Burgh-Haam-
stede heeft een aantal gastcura-
toren benaderd met specifieke
manieren van kijken. Deze men
sen hebben op hun beurt weer
kunstenaars uitgenodigd hun vi
sie op 'het kijken' te geven.
De eerste manifestatie binnen
dit project is drieledig en begint
zaterdag 27 januari met een
filmlezing van cineast Gert de
Graaff met aansluitend verto
ning van de film Svyatovan re
gisseur Victor Kossakovsky. De
Bewaersehole werkt daartoe sa
men met Filmtheater FiZi in Zie-
rikzee.
Het tweede deel betreft de ope
ning van de tentoonstelling Ze
stonden namelijk recht van Pau
lien Oltheten op zondagmiddag
28 januari in De Bewaersehole
zelf. Deze visuele kunstenares is
uitgenodigd door de bekende
bioloog Tijs Goldschmidt die
spontaan bereid bleek een keer
als gastcurator voor De Bewaer
sehole op te treden.
De betrokkenheid van Gold
schmidt komt op het conto van
beeldend kunstenares Anne-Ma-
rie van Sprang uit Middelburg.
Zij is sinds kort lid van de artis
tieke werkgroep voor De Bewae
rsehole. „Marinus van Dijke
heeft dit werk lange tijd alleen
gedaan. Ik wil er graag aan mee
doen, omdat deze ruimte en
vooral de werkwijze mij zo ge
weldig aanspreekt. Ik heb veel
waardering voor de vrijheid die
de kunstenaars hier wordt gebo
den een geheel eigen presentatie
te bieden passend binnen een
therna", zegt Van Sprang. Haar
bewondering voor Tijs Gold
schmidt ontsproot bij het lezen
van diens bekende boek Dar-
wins hofvijver. Ze is blij dat de
bioloog én kunstliefhebber nu
zo spontaan op haar uitnodiging
heeft gereageerd.
Betrokkenheid
Goldschmidt heeft op zijn beurt
Paulien Oltheten uitgenodigd
de komende weken in De
Bewaersehole te exposeren. De
ze kunstenares registreert klei
ne gebeurtenissen en subtiele be
wegingen met haar foto- of vi-
EgUanRozendaal
I11AC - De Tweede Ka-
nJniei dat Zwuws-Vlamm
en* worden van het Bel-
fwegenvignet. SP en PvdA
Jijidc Nederlandse rege-
1 aanspreken. CDA. VVD
1Y willen juist dal Nedcr-
dekwestie bij België aan-
i
gamerlid Van Hijum
I het Belgische plan 'geld-
„j' Alleen buitenlandse
guters gaan meer beta-
jjjl Belgen het vignet via
gobelastmg krijgen ge-
enseerd.
ajl zich zorgen over de tn-
VSP Zeeuws-Vlaanderen
anaf volgend JaaI' aUiid
a betalen als ze htm regio
VLISSINGEN - In de Oude Timmerfabriek
in Vlissingen wordt van 8 februari tot en
met 25 maart de culturele manifestatie Mo
tel Insomnia gehouden. Het is een initiatief
van Stichting het Zuidlicht en Buro Beel
dende Kunst Vlissingen.
Aanleiding is het stedenbouwkundige plan
voor het Scheldeterrein, waarin de vroegere
fabriek is aangewezen als locatie voor een
motel.
Het gebouw wordt daarom, vooruitlopend
daarop, tijdelijk omgetoverd tot een sfeer
vol motel, met tien kamers.
De kamers worden ingericht door bekende
architecten, beeldend kunstenaars en vorm
gevers, onder wie Ashok Bhalotra, Loek
Grootjans, Fransje Killaars, Johan de Ko
ning, Paul van Osch, Regine Schumann en
David Neirings. De lobby wordt ontworpen
door studio Jan Melis, die al eerder lege
ruimtes transformeerde tot bijzondere plek
ken. In de lobby komen fotowerken van Ka-
thelijne Roosen te hangen
Aan de buitenkant verandert ook het een en
ander. Zo wordt het gebouw mooi uitgelicht
en verschijnt er een torentje bovenop. In de
avonduren zijn er regelmatig uiteenlopende
optredens en voorstellingen.
Met Motel Insomnia willen Stichting het
Zuidlicht en Buro Beeldende Kunst een
creatieve bijdrage leveren aan de herinrich
ting van het Scheldeterrein. Al eerder, eind
2005, deden zij dat met het project Mijn Do
mein in de Zware Plaatwerkerij
Zie ook www.motelinsomnia.nl.
uit willen. De tol in de Wester
scheldetunnel is nog wel uit te
leggen, vindt Van Hijum, maar
tegenover het wegenvignet staat
geen tegenprestatie. „Alsof de
wegen daar zo goed zijn. Dit is
gewoon buitenlanders pakken.
Een boete op het gebruik van de
Belgische weg."
Net als de PW eerder deze
week hebben CDA en WD mi
nister Peijs (CDA) van Verkeer
en Waterstaat gewaagd de kwes
tie aan de orde te stellen in Bel
gië en Europa.
Ongelukkig
WD-Kamerlid De Krom zegt er
'erg ongelukig mee' te zijn. „Om
te beginnen vanwege de mensen
in de grensstreek. Zeeuws-
Vlaanderen springt daarbij het
meest in het oog." De Krom wil
van het kabinet weten of de 'geï
soleerde positie van
Zeeuws-Vlaanderen' door de
Belgische maatregel wordt ver
groot.
SP en PvdA vinden dat Neder
land niet mag treden in een auto
noom besluit van de Belgische
regering. Wel maken ze zich zor
gen om Zeeuws-Vlaanderen.
„Dat is een van de grootste pro
blemen van dit plan", stelt Pv-
dA-Kamerlid Vermeij. „Maar
we kunnen niet zeggen: België
los ons probleem even op. Wij
willen daarover praten met onze
eigen minister van Verkeer en
Waterstaat."
Oplossing
Ze is nog niet zo ver als SP-Ka-
merlid Luijben, zelf woonachtig
in Zeeuws-Vlaanderen. Hij doet
al de oplossing aan de hand.
„De tol in de Westerscheldetun
nel afschaffen."
SP-Europarlementariër Meijer
heeft wagen gesteld over het be
talen voor overpad op buiten
lands grondgebied. Hij vindt het
vreemd dat Belgen wel worden
gecompenseerd voor het wegen
vignet en Zeeuws-Vlamingen
niet.
De woordvoerster van de Vlaam
se minister Van Brempt (Mobili
teit) zegt dat het 'studie
syndicaat' dat de invoering van
het vignet voorbereidt zich over
het probleem van de
Zeeuws-Vlamingen zal buigen.
„Maar een oplossing zien we
niet." Volgens haar is het
onjuist dat Belgen niet voor het
vignet betalen. „Die doen dat
nu al, anders dan vier miljoen
buitenlandse personenauto's die
hier jaarlijks rijden en ook zor
gen voor slijtage van de weg,
luchtvervuiling en congestie
van het verkeer. Het is juist
rechtvaardig als die ook gaan
meebetalen."
Zie ook het forum van
www.pzc.nl
COR DE JONGE
deocamera. Schijnbaar terloops,
maar met grote betrokkenheid
met haar onderwerpen, zoekt ze
net de momenten waarop er con
tact is tussen de mensen, de din
gen en de ruimte. Onder de titel
Ze stonden namelijk recht pre
senteert zij in De Bewaersehole
foto's, teksten, tekeningen en
performances.
Tijdens de openingsmiddag gaat
de gastcurator een gesprek aan
met de kunstenares en de bezoe
kers over kijken en waarnemen.
„Kijken kun je trainen en
maakt dat je dingen opmerkt,
die je nooit eerder zijn opgeval
len. Die ervaring kan verras
send zijn, verfrissend, verrij
kend en soms ook schokkend",
aldus de achterliggende gedach
te bij dit project.
Optische illusie
Nauw betrokken bij het pro
gramma in FiZi is cineast en
filmdocent René Bosma uit Elle-
meet. Ook hij is inmiddels lid
van de artistieke werkgroep en
brengt met zijn deskundigheid
op filmgebied een nieuwe kunst
discipline in voor De Bewaer
sehole. Bosma heeft filmmaker
Gert de Graaff uitgenodigd in
FiZi aan de hand van fragmen
ten uitleg te geven over optische
illusie en de waarneming en
over interpretatie van beeld en
geluid.
In de aansluitende vertoning
van Svyato toont de Russische
cineast Victor Kossakovsky hoe
zijn tweejarig zoontje voor het
eerst van zijn leven zichzelf in
de spiegel ziet.
De expositie van Paulien Oltheten
is tot met 25 maart in De Bewaer
sehole te zien van woensdag lot en
met zaterdag tussen 14.00 en 17.00
uur, evenals op de laatste zondag
van de maand.
Duowerk van Ben Scherbeijn: Voederbieten en Opnieuw verdronken Zwarte Polder.
foto Camile Schelstraete
door Anita Tournois
OOSTBURG - In de huisartsen
post bij ziekenhuislocatie Anto-
nius in Oostburg zijn momen
teel schilderijen in diverse tech
nieken te bezichtigen van Ben
Scherbeijn. Het is zijn tweede
solo-expositie, met werk van de
afgelopen drie jaar. Een filosofi
sche ondertoon, toeval en experi
ment karakteriseren zijn werk,
dat varieert van realistisch tot
bijna abstract.
„Grottekeningen vormen de ba
sis voor mijn recente werk",
zegt Scherbeijn. „Met verschil
lende materialen zoals zand,
lijm en gips probeer ik diezelfde
steenachtige lagen te scheppen.
Die papperige massa breng ik
aan op het paneel. Bij het indro
gen la-aakt deze structuur en
dan ontstaat vaak een verras
send lijnenspel. Het toeval
speelt dus een grote rol."
Voor een specifieke of gewenste
lijn manipuleert hij wel eens.
„Dit reliëf en het sterk verdun
nen met water van de hierop
aangebrachte acrylverf schep
pen die frescoachtige sfeer."
Ook gevonden voorwerpen, die
in relatie staan tot de afbeel
ding maken soms deel uit van
een schilderij, zoals een glaspa
rel in De druppel die denkt dat
hij de zee is, wat ook zo is.
Het werk van Scherbeijn, leer
ling van de Academie voor Scho
ne Kunsten in Eeklo, kent vaak
een filosofische toon. Zo ook in
de twee bij elkaar horende wer
ken, getiteld Voederbieten (een
klassiek werk) en Opnieuw ver
dronken Zwarte Polder, een ge
mengde techniek met zand en
schelpengruis.
Contouren
In dit werk ontdekt men twee vo
gels met dezelfde contouren als
de bieten. „De bieten staan voor
de boer en zijn land. In het twee
de werk, over ontpoldering en
in feite de dood voor de boer,
zijn de bieten getransformeerd
in vogels. De zwarte band
dwars over het werk betekent
de rouw. Het laddertje biedt de
keuze koppig te blijven en te ver
drinken of de kans uit het water
te klimmen. Deze andere stukjes
verbeelden het gewicht, waar
mee de boer de ontpoldering wil
de tegenhouden. Toch delft hij
het onderspit en is een nieuw na
tuurlandschap ontstaan, van wa
ter, slikken en vogels."
Reliëftechniek
Transformatie, naast het ge
bruik van tweetallen, vormt een
terugkerend gegeven. In Love or
hate I en II zien we diezelfde re
peterende silhouetten. De twee
werken tonen vissen, verwerkt
in de reliëftechniek, die ofwel
aan het vrijen of aan het vech
ten zijn.
„Zelf vind ik niet echt duidelijk
welk werk nu over de liefde
gaat en welk over de haat en wil
dit in het midden laten."
Landschappen, zeegezichten,
portretten en een ets complete
ren de expositie. Naast een zoek
proces naar het innerlijke, het
steeds opnieuw een balans vin
den tussen verstand en gevoel,
vormen de natuur en de stilte,
voorname inspiratiebronnen.
Tentoonstelling l/m eind januari
in de HAP- Ziekenhuis Ooslburg.
Geopend: ma.-vr. 8-20 uur