PZC Auto Het moet het moet kleiner Bijdehand De Volt van Chevrolet: 'Watt een concept!' Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie®pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 12 januari 2007 in samenwerking met Q) AutoTrack.nl halve eeuw geleden: chróóm! Betere weglegging Wie winterhanden heeft aangeschaft voor een veiliger weggedrag kan zijn wielen met gewone banden vaak tegen betaling opslaan bij de bandenhandel. Er bestaat ook een velgenboom waarop je de wielen thuis correct kunt wegleggen. In het voorjaar De velgenboom. kunnen de winterhanden er weer op. De firma Mate for Cars levert een alumi standaard met beschermhoes voor 24,95 euro. Hij si koop bij accessoire- en onderdelenzaken. TVR uit productie Het Britse sportwagenmerk TVR wordt niet meers produceerd. De fabriek in Blackpool is ontmand en Blackpool Automotive Ltd. heeft uitstel van betalt' De toekomst is onzeker. Het kleine merk broedt opS andere locatie, ergens in Europa. De import van Ti- Nederland is in handen van Nimag in Vianen. Sportieve Cadillac Het in Europa spartelende Cadillac probeert hetö een nieuwe BLS Sport. De auto heeft velgen met brede banden, een sportonderstel en elek tronische stabiliteitsrege- ling. Er zijn drie benzine motoren (van 175 pk tot 255 pk) en een 150 pk tur bodieselmotor met roetfil- ter leverbaar. De BLS Sport kost 42.190 euro. Vespa groeit Cadillac probeert metif BLS Sport belangstelW kweken. ij scooterfabrikant Vespa rolden afgelopen^ 100.000 machines van de band. Zo'n aantal is zestien jaar niet meer bereikt. Oude tweewielers in Rosmalen Autotron Rosmalen houdt morgen en zondag e®1' timerbeurs voor motoren en bromfietsen. Men clubs, handel en liefhebbers verzamelen zich ro»1- derdelen, wrakken en gerestaureerde juweeltjes. Tweewieler oldtimerbeurs Autotron Rosmalen, za en zon 10-lfa- tree 9 euro, tot 15 jr gratis, tel. 073 6293262. De Amerikanen het leukst vinden, maar nooit meer krijgen. Het onderstel is van een Corvette. wat Foto's Gary Cameron/Reuters Als de grootste auto show van de VS één ding duidelijk maakt is het dat de VS af moet van zijn oliever slaving. En snel ook. Alternatieve aandrijf- vormen zijn de bood schap in Detroit. Door Rien van der Steen De tobbende gi gant General Mo tors - met de hete adem van Toyota in de nek - kan eindelijk weer eens schitteren op de show van Detroit. Een beetje met een nieuwe Ca dillac, maar meer met een Che vrolet die de belangstelling voor elektrisch rijden gaat aan wakkeren. Volt heet-ie: wel hy bride techniek aan boord, maar uitsluitend elektrische aandrij ving. De vierdeurs Volt heeft een klein benzinemotortje aan boord om onderweg een grote dynamo aan te drijven voor de stroomopwekking. Thuis kan de auto aan het stopcontact, waarop de auto ongeveer 60 ki lometer op zijn accu's kan rij den, voordat de benzinemotor eraan te pas komt om voor nieu we stroom te zorgen. Tweede man Bob Lutz van General Mo tors (GM), intussen zo'n beetje de dinosaurus van autoland, vertelt bij de opening van de show in Detroit dat hij in heel zijn lange leven bij GM, BMW en Chrysler nog nooit zo'n 'exci ting' iets heeft meegemaakt. Een studie vooralsnog, maar 'Watt a Concept!' kopt een grote Amerikaanse krant de volgende ochtend. Nu maar hopen dat de accutechnologie het tempo volgt. Blok De moeilijkheden van de Ameri kaanse auto-industrie komen in Motown duidelijk aan de opper vlakte. Chrysler is nog altijd een blok aan het been van als de Chevrolet Camaro Con vertible te vestigen. Het echte showspektakel - Detroit staat er om bekend - is verder een beet je naar de achtergrond verdron gen. Alleen Mercedes heeft miljoe nen uitgetrokken om te vieren dat het merk honderd jaar - even lang als de autobeurs in Detroit bestaat - vierwielaandrij- ving kent. Dat gebeurde op een ijsbaan in het Cobo tentoonstel lingsgebouw met een rondslib- berende S-klasse 4-Matic en een kunstrijdend danspaartje. Sharan Chrysler onthult in Detroit zijn Dodge Grand Caravan, de opvol ger van 'onze' Chrysler Voya ger. Hij is iets groter, heeft slim me stoelen en komt vanaf ja nuari 2008 naar Europa. Dezelf de auto gaan we later ook zien met de aanduiding VW Sharan erop. De korte versie van de Grand Caravan gaat gewoon Ca ravan heten, en moet in Europa een concurrent worden van de Renault Scénic. BMW licht het doek van de eer ste vouwdak-coupé van het merk. Rolls-Royce onthult haar Phantom Drophead Coupé. Het Volkswagenconcern, dat sinds 2002 geld moet toeleggen in de VS, is van plan zijn verko pen te verdubbelen tot min stens 500.000 stuks. Strijdwa gens zijn de Tiguan, een ge krompen Touareg, en de Audi Q7, die voor het eerst met een 12-cilinder turbodieselmotor openbaar gemaakt wordt. VW werkt met Mercedes samen om de Amerikanen warm te maken voor nieuwe, schone dieseltech niek. Ukje En dan Smart. De Benjamin van de industrie gaat de overstap naar Amerika wagen. Met de nieuwe, iets grotere Fortwo, die in Detroit warme belangstel ling krijgt. Het plastic tweezit- tertje heeft een verbeterde aan drijving en wat meer koffer ruimte. Het ukje gaat de Ameri kanen laten wennen aan een groeiend aantal green machines. En vooral aan kleiner rijden. Heel voorzichtig laten ook Chi nese merken zich zien, al kun nen die qua comfort nog lang niet tippen aan wat de Amerika nen in huis hebben. Baywatch-ster Carmen Electra vestigt de aandacht op een Chevrolet Camaro. Foto Gary Cameron/Reuters Bij Mazda staat de studie Ryuga. De sportcoupé is korter dan een RX-8 en kan toch vier inzittenden bergen. Foto Gary Cameron/Reuters De Chevrolet Volt is misschien wel het meest interessante nieuws van de show in De troit. De vierpersoons auto heeft een driecilinder motor met een inhoud van 1.000 cc. Daarnaast beschikt hij over lit- hium-ion accu's. Zodra die Daimler. General Motors (10,6 miljard dollar verlies in 2005) verkocht vorig jaar 9,1 miljoen auto's in de VS. Ter vergelij king: Toyota mikt dit jaar op 9,35 miljoen stuks om daarmee de nummer één van de wereld te worden. Ford kijkt ook al te gen enorme verliezen aan. Het verloor zo'n 10 miljard dollar in 2006, voert reorganisaties door waarbij 45.000 banen ver loren gaan en sluit zestien fa brieken. Allesbehalve rooskleurig, de si tuatie ginds, maar Ford ziet lichtpuntjes in nieuwe model len en een samenwerking met voor eenderde leeg zijn laat de motor een generator draaien om de stroomvoor- raad aan te vullen. „Watt a concept!", kopte een Ameri kaanse krant. Waar Toyota en Lexus in hun hybrides de elektromotor al- SHOW DETROIT Microsoft. Bill Ford en Bill Ga tes slaan de handen ineen. Ga tes, die hetzelfde voor de com puter betekende als Fords over grootvader Henry ooit voor de auto-industrie, rust de Fords uit met Sync, een systeem dat stern- gestuurd en draadloos telefoon verbinding, digitale muziek en allerlei andere functies ver zorgt. Ford heeft er tot eind 2008 het alleenrecht op. Mo town wordt E-town. Minder enorme suv's dit keer in Detroit. Wel onthullingen leen ter ondersteuning van de gewone motor gebruiken, kiest General Motors voor uit sluitend elektro-aandrijving. Dat concept zou de Chevrolet Volt geschikt moeten maken voor woon-werkverkeer. Ook in de VS rijden veel mensen van dikke gloegloe's als de Ford Interceptor en Chrysler Trail- hawk, maar 'the times, they are a-changin' zong Bob Dylan al. Vroeger kocht een Amerikaan een Cadillac als hij rijk werd. Maar de gewone man moest het met een Chevrolet doen. Daar tussenin zaten de grote Oldsmobiles, Pontiacs en Buicks. Inderdaad, allemaal van GM. Ford en Chrysler volgden. Nu praten die Big Three vooral over de noodzakelijke komst van kleine auto's en flex-fuel. In 2020 zullen 1,1 miljard au to's de wereldbol bevolken. Ze zullen bewegen op olie. maar rond de zestig kilometer per dag voor woonwerkverkeer. De Volt kan die afstand op al leen zijn accu's afleggen. En 's avonds thuis kan hij aan het stopcontact. Hij heeft maar an derhalve liter brandstof nodig voor 150 km. steeds meer op elektriciteit - al dan niet opgewekt uit water stof, op gas of op biobrandstof. Voor die ontwikkeling zijn vele miljarden nodig, en daarom moeten eerst nog veel conven tioneel voortbewogen auto's verkocht worden. Hoe groter hoe liever in de ogen van de in dustrie, want groot laat de kas sa rinkelen. Benzineslurpers worden in Amerika nu nog al tijd grif verkocht. Op de auto tentoonstelling worden ze gre tig aanbevolen door tv-en film sterren. GM heeft er een aantal ingehuurd om in Detroit de aan dacht op nieuwe modellen zo- lion van designer Piaskowski. Foto Jeffrey van der Vaart Bob Lutz onthult de spraakmakende 'green machine' van General Motors, de hybride Chevrolet Volt. Foto Jeffrey van der Vaart Moderne achterlichten op een fif- ties-carrosserie. De Peilstok O In steeds meer steden kunnen we dankzij transferia en Park+Ride de auto achterlaten en met openbaar vervoerde stad in. Toch loopt het grote publiek nog niet warm voor deze dienstverlening, Maakt u er wel eens gebruik van? Of parkeert u gewoon in het stadscentrum? Stem meein de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Geen probleem?! Wat betekent de file voor u in 2007; gewoon weer aan in de file i Ik pak wat vaker de fiets Ik neem vaker een andere route 1 Ik ga de spitstijden mijden Dit jaar ga ik vaker met het ov iQ Ik probeer meer thuis te gaan werken /."V Jonna Brandsma van de Adviesdienst Verkeer en 1 Vervoer van Rijkswaterstaat: „Jullie abonnees I wonen met name buiten de randstad dus ik kan me voorstellen dat veel van jullie lezers zelden in de file 1 staan. Al is Noord-Brabant, met drukke wegen rond l| Breda, Den Bosch en Eindhoven, goed vertegenwoords r in de file top 50 van 2005. Het oosten van het land is wil» minder dicht bevolkt, maar de A1 bij Deventer blijft een l| druk punt. Met tien procent minder auto's op de wi behoren veel files tot het verleden. Je kon dat de afgelopen weken goed zien toen veel Nederlandersvni hadden. Toch luistert het heel nauw. Bij honderd auto's is er nog geen file maar met één auto meer kan het al compleet vastlopen." O Vorige week vroegen we hoe u dit jaar als automobilist omgaat met de files. Wat blijkt? De ruime meerderheid van alle stemmers staat zelden tot nooit in defile! Bijna 20 procent staat wel dagelijks stil, maar zal ook dit jaar gewoon weer aan sluiten in de file. Ook is een bescheiden percen tage van plan wat vaker de fiets te pakken. eso weinig tot niet in de file

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 22