PZC
Auto
Het moet het moet kleiner
Bijdehand
De Volt van Chevrolet: 'Watt een concept!'
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie®pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 12 januari 2007
in samenwerking met Q) AutoTrack.nl
halve eeuw geleden: chróóm!
Betere weglegging
Wie winterhanden heeft
aangeschaft voor een
veiliger weggedrag kan zijn
wielen met gewone banden
vaak tegen betaling opslaan bij
de bandenhandel. Er bestaat
ook een velgenboom waarop je
de wielen thuis correct kunt
wegleggen. In het voorjaar De velgenboom.
kunnen de winterhanden er
weer op. De firma Mate for Cars levert een alumi
standaard met beschermhoes voor 24,95 euro. Hij si
koop bij accessoire- en onderdelenzaken.
TVR uit productie
Het Britse sportwagenmerk TVR wordt niet meers
produceerd. De fabriek in Blackpool is ontmand
en Blackpool Automotive Ltd. heeft uitstel van betalt'
De toekomst is onzeker. Het kleine merk broedt opS
andere locatie, ergens in Europa. De import van Ti-
Nederland is in handen van Nimag in Vianen.
Sportieve Cadillac
Het in Europa spartelende Cadillac probeert hetö
een nieuwe BLS Sport. De auto heeft
velgen met brede banden,
een sportonderstel en elek
tronische stabiliteitsrege-
ling. Er zijn drie benzine
motoren (van 175 pk tot
255 pk) en een 150 pk tur
bodieselmotor met roetfil-
ter leverbaar. De BLS Sport
kost 42.190 euro.
Vespa groeit
Cadillac probeert metif
BLS Sport belangstelW
kweken.
ij scooterfabrikant Vespa rolden afgelopen^
100.000 machines van de band. Zo'n aantal is
zestien jaar niet meer bereikt.
Oude tweewielers in Rosmalen
Autotron Rosmalen houdt morgen en zondag e®1'
timerbeurs voor motoren en bromfietsen. Men
clubs, handel en liefhebbers verzamelen zich ro»1-
derdelen, wrakken en gerestaureerde juweeltjes.
Tweewieler oldtimerbeurs Autotron Rosmalen, za en zon 10-lfa-
tree 9 euro, tot 15 jr gratis, tel. 073 6293262.
De
Amerikanen het leukst vinden, maar nooit meer krijgen. Het onderstel is van een Corvette.
wat
Foto's Gary Cameron/Reuters
Als de grootste auto
show van de VS één
ding duidelijk maakt
is het dat de VS af
moet van zijn oliever
slaving. En snel ook.
Alternatieve aandrijf-
vormen zijn de bood
schap in Detroit.
Door Rien van der Steen
De tobbende gi
gant General Mo
tors - met de hete
adem van Toyota
in de nek - kan
eindelijk weer eens schitteren
op de show van Detroit. Een
beetje met een nieuwe Ca
dillac, maar meer met een Che
vrolet die de belangstelling
voor elektrisch rijden gaat aan
wakkeren. Volt heet-ie: wel hy
bride techniek aan boord, maar
uitsluitend elektrische aandrij
ving.
De vierdeurs Volt heeft een
klein benzinemotortje aan
boord om onderweg een grote
dynamo aan te drijven voor de
stroomopwekking. Thuis kan
de auto aan het stopcontact,
waarop de auto ongeveer 60 ki
lometer op zijn accu's kan rij
den, voordat de benzinemotor
eraan te pas komt om voor nieu
we stroom te zorgen. Tweede
man Bob Lutz van General Mo
tors (GM), intussen zo'n beetje
de dinosaurus van autoland,
vertelt bij de opening van de
show in Detroit dat hij in heel
zijn lange leven bij GM, BMW
en Chrysler nog nooit zo'n 'exci
ting' iets heeft meegemaakt.
Een studie vooralsnog, maar
'Watt a Concept!' kopt een grote
Amerikaanse krant de volgende
ochtend. Nu maar hopen dat de
accutechnologie het tempo
volgt.
Blok
De moeilijkheden van de Ameri
kaanse auto-industrie komen in
Motown duidelijk aan de opper
vlakte. Chrysler is nog altijd
een blok aan het been van
als de Chevrolet Camaro Con
vertible te vestigen. Het echte
showspektakel - Detroit staat er
om bekend - is verder een beet
je naar de achtergrond verdron
gen.
Alleen Mercedes heeft miljoe
nen uitgetrokken om te vieren
dat het merk honderd jaar -
even lang als de autobeurs in
Detroit bestaat - vierwielaandrij-
ving kent. Dat gebeurde op een
ijsbaan in het Cobo tentoonstel
lingsgebouw met een rondslib-
berende S-klasse 4-Matic en een
kunstrijdend danspaartje.
Sharan
Chrysler onthult in Detroit zijn
Dodge Grand Caravan, de opvol
ger van 'onze' Chrysler Voya
ger. Hij is iets groter, heeft slim
me stoelen en komt vanaf ja
nuari 2008 naar Europa. Dezelf
de auto gaan we later ook zien
met de aanduiding VW Sharan
erop. De korte versie van de
Grand Caravan gaat gewoon Ca
ravan heten, en moet in Europa
een concurrent worden van de
Renault Scénic.
BMW licht het doek van de eer
ste vouwdak-coupé van het
merk. Rolls-Royce onthult haar
Phantom Drophead Coupé.
Het Volkswagenconcern, dat
sinds 2002 geld moet toeleggen
in de VS, is van plan zijn verko
pen te verdubbelen tot min
stens 500.000 stuks. Strijdwa
gens zijn de Tiguan, een ge
krompen Touareg, en de Audi
Q7, die voor het eerst met een
12-cilinder turbodieselmotor
openbaar gemaakt wordt. VW
werkt met Mercedes samen om
de Amerikanen warm te maken
voor nieuwe, schone dieseltech
niek.
Ukje
En dan Smart. De Benjamin van
de industrie gaat de overstap
naar Amerika wagen. Met de
nieuwe, iets grotere Fortwo, die
in Detroit warme belangstel
ling krijgt. Het plastic tweezit-
tertje heeft een verbeterde aan
drijving en wat meer koffer
ruimte. Het ukje gaat de Ameri
kanen laten wennen aan een
groeiend aantal green machines.
En vooral aan kleiner rijden.
Heel voorzichtig laten ook Chi
nese merken zich zien, al kun
nen die qua comfort nog lang
niet tippen aan wat de Amerika
nen in huis hebben.
Baywatch-ster Carmen Electra vestigt de aandacht op een Chevrolet
Camaro. Foto Gary Cameron/Reuters
Bij Mazda staat de studie Ryuga. De sportcoupé is korter dan een
RX-8 en kan toch vier inzittenden bergen. Foto Gary Cameron/Reuters
De Chevrolet Volt is misschien
wel het meest interessante
nieuws van de show in De
troit. De vierpersoons auto
heeft een driecilinder motor
met een inhoud van 1.000 cc.
Daarnaast beschikt hij over lit-
hium-ion accu's. Zodra die
Daimler. General Motors (10,6
miljard dollar verlies in 2005)
verkocht vorig jaar 9,1 miljoen
auto's in de VS. Ter vergelij
king: Toyota mikt dit jaar op
9,35 miljoen stuks om daarmee
de nummer één van de wereld
te worden. Ford kijkt ook al te
gen enorme verliezen aan. Het
verloor zo'n 10 miljard dollar
in 2006, voert reorganisaties
door waarbij 45.000 banen ver
loren gaan en sluit zestien fa
brieken.
Allesbehalve rooskleurig, de si
tuatie ginds, maar Ford ziet
lichtpuntjes in nieuwe model
len en een samenwerking met
voor eenderde leeg zijn laat
de motor een generator
draaien om de stroomvoor-
raad aan te vullen. „Watt a
concept!", kopte een Ameri
kaanse krant.
Waar Toyota en Lexus in hun
hybrides de elektromotor al-
SHOW DETROIT
Microsoft. Bill Ford en Bill Ga
tes slaan de handen ineen. Ga
tes, die hetzelfde voor de com
puter betekende als Fords over
grootvader Henry ooit voor de
auto-industrie, rust de Fords uit
met Sync, een systeem dat stern-
gestuurd en draadloos telefoon
verbinding, digitale muziek en
allerlei andere functies ver
zorgt. Ford heeft er tot eind
2008 het alleenrecht op. Mo
town wordt E-town.
Minder enorme suv's dit keer
in Detroit. Wel onthullingen
leen ter ondersteuning van de
gewone motor gebruiken,
kiest General Motors voor uit
sluitend elektro-aandrijving.
Dat concept zou de Chevrolet
Volt geschikt moeten maken
voor woon-werkverkeer. Ook
in de VS rijden veel mensen
van dikke gloegloe's als de Ford
Interceptor en Chrysler Trail-
hawk, maar 'the times, they are
a-changin' zong Bob Dylan al.
Vroeger kocht een Amerikaan
een Cadillac als hij rijk werd.
Maar de gewone man moest
het met een Chevrolet doen.
Daar tussenin zaten de grote
Oldsmobiles, Pontiacs en
Buicks. Inderdaad, allemaal van
GM. Ford en Chrysler volgden.
Nu praten die Big Three vooral
over de noodzakelijke komst
van kleine auto's en flex-fuel.
In 2020 zullen 1,1 miljard au
to's de wereldbol bevolken. Ze
zullen bewegen op olie. maar
rond de zestig kilometer per
dag voor woonwerkverkeer.
De Volt kan die afstand op al
leen zijn accu's afleggen. En 's
avonds thuis kan hij aan het
stopcontact. Hij heeft maar an
derhalve liter brandstof nodig
voor 150 km.
steeds meer op elektriciteit - al
dan niet opgewekt uit water
stof, op gas of op biobrandstof.
Voor die ontwikkeling zijn vele
miljarden nodig, en daarom
moeten eerst nog veel conven
tioneel voortbewogen auto's
verkocht worden. Hoe groter
hoe liever in de ogen van de in
dustrie, want groot laat de kas
sa rinkelen. Benzineslurpers
worden in Amerika nu nog al
tijd grif verkocht. Op de auto
tentoonstelling worden ze gre
tig aanbevolen door tv-en film
sterren. GM heeft er een aantal
ingehuurd om in Detroit de aan
dacht op nieuwe modellen zo-
lion van designer Piaskowski.
Foto Jeffrey van der Vaart
Bob Lutz onthult de spraakmakende 'green machine' van General Motors, de hybride Chevrolet Volt. Foto Jeffrey van der Vaart
Moderne achterlichten op een fif-
ties-carrosserie.
De Peilstok
O In steeds meer steden kunnen we
dankzij transferia en Park+Ride de auto
achterlaten en met openbaar vervoerde
stad in. Toch loopt het grote publiek nog
niet warm voor deze dienstverlening, Maakt
u er wel eens gebruik van? Of parkeert u
gewoon in het stadscentrum? Stem meein
de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Geen probleem?!
Wat betekent
de file voor u in 2007;
gewoon weer aan in de file i
Ik pak wat vaker de fiets
Ik neem vaker een andere route 1
Ik ga de spitstijden mijden
Dit jaar ga ik vaker met het ov
iQ Ik probeer meer thuis te gaan werken
/."V Jonna Brandsma van de Adviesdienst Verkeer en 1
Vervoer van Rijkswaterstaat: „Jullie abonnees I
wonen met name buiten de randstad dus ik kan me
voorstellen dat veel van jullie lezers zelden in de file 1
staan. Al is Noord-Brabant, met drukke wegen rond l|
Breda, Den Bosch en Eindhoven, goed vertegenwoords r
in de file top 50 van 2005. Het oosten van het land is wil»
minder dicht bevolkt, maar de A1 bij Deventer blijft een l|
druk punt. Met tien procent minder auto's op de wi
behoren veel files tot het verleden. Je kon dat de
afgelopen weken goed zien toen veel Nederlandersvni
hadden. Toch luistert het heel nauw. Bij honderd auto's is
er nog geen file maar met één auto meer kan het al
compleet vastlopen."
O Vorige week vroegen we hoe u dit jaar
als automobilist omgaat met de files.
Wat blijkt? De ruime meerderheid van alle
stemmers staat zelden tot nooit in defile!
Bijna 20 procent staat wel dagelijks stil,
maar zal ook dit jaar
gewoon weer aan
sluiten in de file.
Ook is een
bescheiden percen
tage van plan
wat vaker de fiets
te pakken.
eso weinig tot niet in de file