Het blijft niet bij een middelvinger -J PZC Moskou voelt er niets voor nog dief eigen portemonnee te zijn PZC Variabele tolheffii lost fileprobleem o Hoop voor kritische Poolse geestelijken Agressie in het verkeer neemt steeds ernstigere vormen aan Straffen tegen agressie woensdag 10 januari 2007 doorRudi Buis Agressie in het verkeer neemt steeds ernstigere vor men aan. Het blijft niet bij het opsteken van een middelvinger: bumperkleven, snijden en zelfs vecht- en schietpartijen komen voor. „De samenleving verruwt. Dat zie je terug in het verkeer." Iets knapte er in het hoofd van de 23-jarige Mark, op die zomer se avond in juni. Twee jongetjes op de fiets in Arnhem verleen den Mark geen voorrang. Ster ker nog, ze scholden hem zelfs uit. „Daarna zette ik de achter volging in met mijn auto", ver klaarde Mark onlangs voor de rechtbank in Arnhem. Na een korte rit door de stad schepte hij naar eigen zeggen per onge luk één van de jochies, die met De wet kent het begrip 'agres sief rijgedrag' niet. For meel kan niemand worden be keurd voor agressief rijden. Wel kunnen jakkeraars via artikel 5 van de Wegenverkeerswet wor den aangepakt, waarin staat dat het verboden is om 'zich zo danig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt'. De wet ziet dat als een misdrijf en de maximumstraf bedraagt twee maanden hechtenis of een boete van 2250 euro. Ook kan de rechter een ontzegging van de rijbevoegdheid van maxi maal twee jaar opleggen. Als agressief rijgedrag tot een ongeval met (dodelijke) slachtof fers leidt, geldt artikel 6 van de Wegenverkeerswet, wat gaat over het veroorzaken van onge vallen met letsel. De maximumstraf is afhanke lijk van de ernst van het onge val en de omstandigheden (bij voorbeeld alcoholgebruik) en bedraagt negen jaar gevangenis straf. Ook kan het rijbewijs voor maximaal vijf jaar worden ingevorderd. GPD zijn fiets over de auto sloeg en hard op de grond terechtkwam. Met schaafwonden en kneuzin gen aan achterhoofd, rug en elle bogen kwam de jongen er nog redelijk vanaf. Mark vluchtte, maar kon dankzij getuigen toch worden ingerekend. „Het begint vaak met een vin ger, daarna escaleert het", ver telt officier van justitie Jacques Stikkelman, die een gevangenis straf van achttien maanden eis te, waarvan zes maanden voor waardelijk. Het verkeer lijkt tegenwoordig op een jungle waarin allerlei ge varen op de loer liggen. Bij het minste of geringste ontploffen automobilisten en veranderen ze van zakenman, bouwvakker of moeder die de kinderen naar school brengt, in agressieve jak keraars. Vaak blijft het bij bum perkleven of afsnijden, maai" in de databanken van politiekorp sen staan ook genoeg voorbeel den van gewelddadige verkeers ruzies met soms fatale afloop. Zo schoot een bestuurder van een taxibusje in december in Amsterdam een motorrijder neer na een ruzie. Even na Kerstmis poogde een man in Amsterdam een automobilist met zijn eigen autogordel te wurgen, nadat een akkefietje op de weg hem tot razernij dreef. Incidenten Nog een kleine greep uit de lijst van de laatste jaren. In Amster dam kwam vorig jaar een 27-ja- rige man uit die stad om het le ven bij een steekpartij die ont stond door een verkeersruzie. Vier jaar eerder werd een Am sterdammer bij een verkeersru zie in de binnenstad doodge schoten. Het slachtoffer belem merde de doorgang van een au tomobilist, die met een pistool in zijn hand uitstapte om 'ze te laten schrikken'. Hij treft de 23-jarige man dodelijk. Een ruzie tussen twee automobi listen in Arnhem, die uitmond de in een race, leidde in 2004 tot de dood van een jongen van 9 jaar. Eén van de bestuurders reed hem met hoge snelheid aan. In 2001 wordt Berg en Ter- Op de weg is heel goed merkbaar dat de samenleving verruwt. blijt opgeschrikt door een inci dent waarbij drie tieners op slag dood waren, nadat hun au to met opzet van de weg werd gereden. Ze botsten met hoge snelheid tegen een boom. In de auto ben je anoniem, kun je niet direct communiceren en escaleert een conflict sneller, verklaart Jolieke Mesken van adviesbureau DHV. Zij schreef vorig jaar een proefschrift over emoties in het verkeer. „In een buitenlandse studie is het ver keersgedrag vergeleken met het gedrag, in winkels. Ook daar bots je wel eens bijna tegen ie mand op en dringen mensen voor in de rij bij de kassa. Maar doordat men oog in oog met el kaar staat, loopt het bijna nooit uit de hand. In het verkeer is dat anders." Automobilisten worden tijdens een uurtje rijden gemiddeld twee keer boos. De stap naar agressie is vaak klein. Mesken: „Als je bij voorbeeld de file in rijdt, leidt dat tot negatieve emoties, maar niet meteen tot agressie. Als je voorganger daar na rare manoeuvres uithaalt en je hebt haast, dan kunnen die emoties omslaan in agressie." Justitie en politie willen paal en perk stellen aan de agressie. Daarom komt er een landelijke kliklijn; notoire agressievelin gen worden met een videowa gen gevolgd om ze op heterdaad te kunnen betrappen. Verder stelt Mesken dat rijscholen chauffeurs in spe meer sociale vaardigheden moeten aanleren. Luc Veeger, hoofd beleid van Veilig Verkeer Nederland, wil grote terreinwagens weren uit woonwijken. „Die roepen agres sie op bij ouders wier kinderen op straat spelen." Notoire jakke raars moeten wat hem betreft naar een speciale agressiecur sus worden gestuurd. „Bestuur ders die te veel drinken sturen we ook naar een cursus." Naar agressie in het verkeer is amper onderzoek gedaan. Op basis van cijfers in de regio's Amsterdam en Rotterdam schat ten onderzoekers dat zich in Ne derland jaarlijks tussen de vier en vijfduizend ernstige inciden ten voordoen, waarbij automo- foto GPD bilisten met elkaar op de vuist gaan of eikaars auto in de prak rijden. De afdeling openbare or de en veiligheid van de gemeen te Amsterdam vroeg enkele ja ren geleden bij een enquête naar scheldpartijen. Als scheld partijen worden meegerekend, zijn alleen al in de hoofdstad jaarlijks veertigduizend ver keersdeelnemers het slachtoffer van agressie. „De samenleving verruwt, dat zie je terug in het verkeer", zegt Mesken. Of de verkeersagressie toeneemt, weet ze niet. „Maar naarmate het drukker wordt, heb je wel meer confrontaties." GPD De naam van Mark is uit priva- cy-overwegingen gefingeerd. PvdA en ChristenUnie willen haast maken met de invoe ring van kilonieterheffing. Maar lost dat systeem (kos ten: 2,2 miljard euro) de files wel op? Rekeningrijden-ex- pert professor Erik Verhoef van de Vrije Universiteit in Amsterdam: Als dit niet werkt, mogen ze me publieke lijk aan de schandpaal nage len." door Jan Trommelen Nu het fileleed veel sneller om zich heengrijpt dan verwacht, klinkt de roep om haast te maken met de kilo meterheffing. Terecht, vindt professor Erik Verhoef van de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Variabele tol werkt écht tegen de files." Verhoef geldt als dé autoriteit op het terrein van het beprij- zen van het auto- en vracht verkeer. De ervaringen die in middels in het buitenland zijn opgedaan sterken hem in de overtuiging dat automobi listen de spits zullen mijden als het rijden op drukke uren duurder wordt gemaakt. „Beprijzen is zeer effectief. De Zweden hebben het recent rond Stockholm gedaan en daar nam het verkeer met der tig procent af! In Singapore werkte het in eerste instantie zelfs té goed. Daar nam het verkeer bij aanvang zo af dat het tot problemen leidde op andere routes. Of het systeem werkt hangt er wel vanaf of je het slim doet. Het heeft geen zin om alle in Nederland gere den kilometers duurder te ma ken. Het werkt pas als de ta rieven variëren naar tijd en plaats." Weerstand Demissionair minister Karla Peijs (Verkeer) ontmoette veel weerstand bij haar plan om kilometerheffing in te voe ren. Uiteindelijk kreeg zij de handen op elkaar voor intro ductie van het systeem vanaf het jaar 2012. Voorwaarde: de inningskosten mogen meer dan vijf procent vj opbrengst aan kilomet) fing bedragen. Als de kj terheffing wordt verdwijnen wegenbëb en BPM op auto's, zo is» doeling. Grote delen van het bedri ven en de partijen Pvj Christenunie willen zove duld niet opbrengen, moet en kan sneller, i< dachte. De vrees dat a bilisten doorrijden, hoe de overheid dat ook per meter maakt, is ongeg meent Verhoef. „Zondu variabele kilometerheff er niks te doen aan delilf lende. De heffing drijftj tomobilist niet het opa vervoer in. Hij past hel stip aan waarop hij dewi gaat. Als dit niet werkt, gen ze me publiekelijke schandpaal nagelen." een misvatting dat van] nodigde geld beter wego nen worden aangelegd, de hoogleraar. ..Zondi heffing levert extra asfaj nig op. Dit is een scha vraagstuk en economen' ken dan naar tweedingK capaciteit en de prijs. Dei capaciteit is in Nedefc delijk voor mekaar. Mar de prijs hebben we niet;] daan. Het NederlandseïJ net is als. een supenJ waar je een jaar lang vorE vast bedrag vlees ka; len.De biefstuk is er k duur als het gehakt. Dus biefstuk al in februari Meer asfalt erbij betek probleem proberen op it sen door nog meer biefst, de winkel te leggen. Mar haalt natuurlijk niks eerst zul je de biefstukc der moeten maken dank hakt." De invoering van! meterheffing kost een! geld, maar daar staat om tegenover, voert Voa aan. „Het Centraal Pk: reau (CPB) heeft berd dat de welvaart in Neds er met 1,5 miljard e vooruitgaat." GPD door Marloes de Koning Krzysztof Madel, een jezuï tische priester, tijdelijk verbannen van de Poolse ka- thedraalsstad Krakau naar Klodzko, komt superlatieven tekort om de recente ontwik kelingen in de Poolse kerk te beschrijven: „Uitstekend, een hele goede ontwikkeling." „Alle christenen in het land weten nu dat we een pro bleem hebben met priesters die met dé communisten colla boreerden, en dat de Poolse kerk daar slecht mee om kan gaan", zegt Madel. Na een ziekte volgt beterschap, meent hij. „De heling is nu be gonnen." Zondag vroeg de pas benoem de aartsbisschop van War schau, Stanislaw Wieglus, ontslag aan bij de paus. Maan dag deed Janusz Bielanski, de plebaan (pastoor) van de Wa- wel-kathedraal in Krakau, hetzelfde bij de aartsbisschop van Krakau. Beide verzoeken zijn direct aanvaard. Van Wieglus is bewezen dat hij voor de geheime dienst spioneerde. Over Bielanski wordt hetzelfde gezegd. Vol gens historici deed circa tien procent van de Poolse geeste lijken dat. Madel ondervond dat het ver standiger was te zwijgen over de collaboratie. Hij werd over geplaatst als straf voor zijn betrokkenheid bij een inter view met vader Tadeusz Isa- kowicz-Zaleski. Zaleski legde toen de laatste hand aan zijn boek over collaborerende Je zuïeten. Het interview werd gepubliceerd op Tezeusz.pl, een officieus jezuïetenforum op internet. Daarin kwam naar buiten dat een aantal - deels hoog in aanzien staande - geestelijken voor de gehei me dienst had gespioneerd. Zaleski kreeg vanuit het aarts bisschoppelijk paleis het drin gende advies zijn boek niet te publiceren. Later deze maand verschijnt het alsnog. Zaleski vreest nog steeds uit zijn ambt te worden gezet, vertelt Madel. De inhoud van het boek wordt geheim gehou den, maar onder geestelijken circuleren volgens Madel ze ker zeven namen van collabo rerende Jezuïeten. Plebaan Ja nusz Bielanski, die maandag opstapte, was een van de fel ste tegenstandei's van publica tie. „Iedereen wist dat hij col laboreerde", zegt Madel. „Hij heeft nooit excuses aangebo den." De opluchting van Madel staat in schril contrast met de reacties zondagochtend tij dens de mis waarin aartsbis schop Wielgus zijn ontslag voorlas. Een groot deel van de aanwezigen in de kerk rea geerde emotioneel op zijn ver trek. Wielgus werd op handen gedragen binnen het me dia-imperium van pater Ryd- zyk, directeur van de ultraka- tholieke zenders radio Mary- ja en tv Ti-wam. Het waren vooral luisteraars van Radio Maryja die zondag de kerk vulden. Gevoelig Rydzyks xenofobe en nationa listische boodschappen, doen het vooral goed op het platte land. „Polen heeft een enor me plattelandsbevolking. Een groot deel daarvan heeft al leen lagere school. Ze zijn werkloos, ontevreden, sociaal gehandicapt en daardoor zeer gevoelig voor de argumenta tie van Radio Maryja." Het Vaticaan en het meren deel van de Poolse bisschop pen pogen de invloed van Ryd- zyk in te dammen. Dat geeft Madel hoop dat het goed komt. Paus Benedictus be noemde weliswaar Wielgus en bleef hem ondanks over weldigende bewijzen voor zijn collaboratie lang steu nen, maar was volgens Madel fout geïnformeerd. „Het kan niet anders dan dat vrienden van Wielgus met zijn dossiers hebben geknoeid." De zaterdagavond voor de in huldigingsceremonie kreeg de paus volgens het Italiaanse dagblad La Repubblica een fax van tachtig pagina's over het duistere verleden van Wielgus. Pas daarna verander de het standpunt van het Vati caan. Betere tijden zijn aange broken. zegt Madel. „Van daag hoorde ik dat ik mis schien in de zomer al terug kan naar Krakau." GPD pagina 5 crisis in Polen door Remco Reidinq Is er in de Russische Realpoli- tik oog voor symboliek? Zo ja, dan moeten de sterke man nen die zondagavond de olie kraan voor Wit-Rusland lieten dichtdraaien even hebben ge grinnikt. Want juist met het sluiten van Vriendschap, de naam van de olieleiding, beëin digden zij er in feite één. De Russen zagen zich genood zaakt de oliestroom te onderbre ken, nadat Wit-Rusland olie had afgetapt, bedoeld voor door voer naar Polen en Duitsland. De drastische maatregel, de zo veelste in een bitter energiedis puut, maakt opnieuw duidelijk dat Rusland de touwtjes in han den heeft. Hoe heeft het zover kunnen ko men dat Rusland zijn bondge noot de duimschroeven aan draait? In een vriendschap is het geven en nemen. Vooral het laat ste bleek de Wit-Russische presi dent Aleksandr Loekasjenko de laatste jaren zeer goed te beheer sen. Hij hield zijn fabrieken draaiende dankzij spotprijzen voor Russische energie en ver kocht belastingvrij ingevoerde olie met veel winst elders in Eu ropa. Loekasjenko profiteerde boven dien optimaal van een douane unie met de grote broer. Terwijl Wit-Rusland zijn producten zon der heffing te betalen op de Rus sische markt dumpte, hield Loe kasjenko de deuren voor veel be drijven uit het buurland geslo ten. Mes op de keel Rusland was zo jarenlang een dief van zijn eigen portemon nee. Die tijd is voorbij. Het Kremlin meent dat het de plan economie van Loekasjenko lang genoeg heeft gesubsidieerd. Twee minuten voor de jaarwisse ling sloot Wit-Rusland al met het mes op de keel een akkoord over een prijsverdubbeling voor Russisch gas en een verdere ver hoging de komende jaren. Staatsgasbedrijf Gazprom neemt ook de helft van de Wit-Russische gasdistributeur Beltransgaz over, zodat Rusland meer zeggenschap krijgt over de gasleidingen naar West-Europa. Moskou maakte eveneens een einde aan de belastingvrije olie- Bij de Duna-raffinaderijen in het Hongaarse Szazhalombatta liggen olie- en gasreserves opgeslagen in grote tanks. Hongarije ligt aan de meest zuidelijke tak van de Droezjba-pijpleiding. foto Laszlo Balogh/RTR export naar Wit-Rusland. Voor taan betaalt Minsk 180 dollar per ton. Uit woede besloot Loe kasjenko 45 dollar van Rusland te eisen voor elke ton olie die via Droezjba (Vriendschap) naar Polen en Duitsland stroomt. Toen de Russen weiger den te betalen, tapte Wit-Rus land olie af en draaide de Russi sche distributeur Transneft de kraan dicht. Die maatregel past in het beleid van de Russische president Vla dimir Poetin. Ook voor bondge noot Loekasjenko geldt dat wie niet horen wil maar moet voe len. De relatie met Loekasjenko versterkte in het Westen boven dien de twijfel over de koers van Poetin. Als die zich verbonden voelde met westerse opvattin gen over democratie, vrijheid en mensenrechten, hoe kon hij dan 'de laatste dictator van Europa' onvoorwaardelijk steunen? Ja renlang speculeerde Loekasjen ko op de strategische ligging van Wit-Rusland, de laatste buf fer tussen Rusland en de Navo. Hij had de mond vol over de broederschap met Rusland en een unie tussen beide landen. Maar in de praktijk traineerde hij de invoering van de roebel en een gezamenlijke grondwet, om de grote broer buiten de deur te houden en zelf de baas te blijven. Nu voor dergelijke valse senti menten geen plaats meer is, flirt te Loekasjenko wanhopig met Oekraïne: Was het geen idee een unie te vormen om zo gezamen lijk sterker te staan tegen Rus land, bood hij aan? Oekraïne trapte er niet in. De prijsverhogingen voor olie en gas leggen een bom onder de planeconomie van Loekasjenko, een zeepbel die zonder Russi sche subsidies uiteen zal spat ten. Daarmee neemt het Krem lin het risico dat de populariteit van Loekasjenko daalt en de pro-westerse oppositie aan in vloed wint. Rusland voelt zich kennelijk machtig genoeg. En Wit-Rusland? Dat is door Loekasjenko's beleid geïsoleerd geraakt. Lang gold: beter een goede buur dan een verre vriend. Maar Loekasjenko heeft nu geen van beiden meer. GPD pagina 5 onderhandeling over olie 10 januari 1957 WEER - Uit de statistieken blijkt dat het Zeeuwse weer, uit de land- en tuinbouw be zien, gunstiger is dan het weer elders in het land. Dat betoog de een medewerker van het KNMI gisteren op de Goese land- en tuinbouwschool De Prins van Oranje. AFTREDEN - Sir Anthony Eden, leider van de Britse rege ring, heeft zijn ontslag inge diend bij koningin Elisabeth II. De vorstin heeft dat geac cepteerd. Als reden voor het te rugtreden van Eden worden problemen met de gezondheid aangevoerd. Als belangrijkste kandij om Eden op te vol R. Butler (leider van ht gerhuis) en H. MacMiilas nister van Financiën) noemd. SIRENES - Vanaf vffi maand zal hel sirene» maal per maand getest z op de eerste maandag maand, tussen 12.00 e! uur. In de richtlijnen vo test wordt er de nadruk legd dat uniformiteit infl band belangrijk is, zodi gers weten dat er wel de hand is als de sirene ten deze tijden gaan. Hoofdredactie: Peter Jansen Arie Leen Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: Edith Ramakers Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315609 E-mail; lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Poslbus 145 4530 AC Terneuzen Tel, (0115)645769 Fax (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Het 's-Landshuis Steenstraat 37, 4561 AR Hulst Tel: (0114)371379 Fax (0114)371380 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax: (01111454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 Maandag t/m vrijdag vóór 15Ms-' gebeld, nog dezelfde dag natec? access Abonnementen: 01 autom. afschrijving per maand: 21,50 per kwartaal: 61,60 per jaar: €236.00 Voor toezending per postgeld:»' toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandv« j einde van de betaalperiode. Uottf een schriftelijke bevestiging PZC, t.a.v lezersservice, Postbus 31,4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,30 zaterdag: 1,85 irllli Alle bedragen zijn inclusiefSw j1 Bankrelaties: ABN AMRO 52.30.50011 Postbank 35.93,00 Advertenties: Alle advertentie-orders wordenu'? overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NVt de Regelen voor het Advertentie Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens M zondag: van 16.00 tot 18.00uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (klemt!'1 L Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 hit Voor gewone advertenties: W2 Noord- en Midden-Zeeland mj Tel. (0113)315520 p Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen B] Tel: (0113)315570 Fax:(0113)315571 Business to Business/Onroe«*ge Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 :iete Zeeuwse Courant BV is een c e gegevens hebben wij opgenomen in (abonncmenten)administratie en om u te Haten) informer ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Weg de derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan zersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes Behoort tot WeGeNeR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 4