Wees slim en kom kennismaken met de RGO Zij-instromer werd eerstegraads PILOOT WORDEN? ceppe J. AtrServïce MOVE! DE RUYTER Kom naar één van onze Open Dagen voor de opleiding tot verkeersvlieger. PZC Docent: bevcx het minlste: Kies voor een toekomst vol avontuur en vrijheid, kies voor een opleiding van Maritiem Instituut De Ruyter. Alle MBO- en HBO-opleidingen op maritiem en logistiek gebied. OPENDAGEN: 3 februari 2007 12 april 2007 12 juni 2007 10.30-15.00 uur 18.00-21.30 uur 18.00-21.30 uur MEER INFO: www.deruyter-mi.nl informatie@deruyter-mi.nl l'l'I'l HuHnilml jj^lcdtnd jflOQ MARITIEM INSTITUUT Meld je aan via www.seppe.nl en "prepare for boarding". VLIEGVELD SEPPE Past. v. Breugelstraat 93c, 4744 RC Bosschenhoofd Tel. nr.: (0165) 31 81 67, Fax nr.: (0165) 31 79 05, E-mail info@seppe.nl lijk van het basisonderwijs. Je zal les krijgen van een groot aantal docenten in verschil lende vakken. Je komt in een heel andere omgeving en je zal ineens tot de jongsten op school behoren. Op de keuze voor de basisschool had jij zelf geen invloed. Dit is bij de keuze voor een school voor voortge zet onderwijs duidelijk anders. Jij hebt ongetwijfeld een uitge sproken mening over de school waar jij naar toe wilt. Wij adviseren je vooral te praten met leerlingen die de afgelopen jaren die keuze al gemaakt heb ben en goed te luisteren of zij het naar hun zin hebben. Zij kunnen namelijk als beste oordelen hoe het er op een school werkelijk aan toegaat. Wanneer je in groep acht van de basis school zit, ga je volgend schooljaar naar een school voor voortgezet onderwijs. Dat is best een ingrijpende gebeurtenis. Het is dan ook heel belangrijk dat jij je snel thuis gaat voelen op je nieuwe school. Het voortgezet onderwijs verschilt aanzien- Wil'je eens zien hoe het er op onze school aan toegaat? Op zaterdag 20 januari van 10.00 tot 14.00 uur organiseren wij ónze open dag. Je bent van harte welkom om rond te lopen door de school, met leerlingen en docenten te praten en zo een indruk te krijgen hoe alles op onze school in z'n werk gaat. De leerlingen, docenten en directie nodigen jou graag uit voor eervongedwongen kennismaking Heb je voor die tijd vragen dan horen wij het graag. Hopelijk tot de 20e! RGO Middelhamis Koningin Julianaweg 54 3241 XC Middelhamis Tol. 0187 482777 19 woensdag 10 januari 2007 Eigenlijk, zegt Leo Rozen- daal, „zou iedereen na twintig jaar werken gewoon iets anders moeten gaan doen." Hij kan het weten. Ro- zendaal stapte op 44-jarige leeftijd het onderwijs in. Rozendaal: „Als je twintig jaar ergens hebt gewerkt, heb je al les meegemaakt. Je hebt andere functies gehad, je hebt met andere collega's samengewerkt. Iedereen zei altijd al tegen mij dat ik les moest gaan geven. Ik kom uit een echt onderwijsgezin en als veertien jarige gaf ik al trompetles. Toen ik na de middelbare school moest kie zen, stond het onderwijs in een slecht daglicht. Dat was eind jaren zeventig. Het onderwijs zat toen echt in een dip. Er was geen uit zicht op een goed salaris, geen per spectief. En ik wilde eigenlijk met mijn handen werken. Hij koos voor een opleiding tot che misch analist, werkte in het zieken huis en op een apothekerslaborato rium. „Het was schitterend om te doen, maar het ging toch kriebe len." Dus begon hij als invaller op de laboratoriumschool. Een half jaar later begon Rozendaal als 'zij-instromer' op de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg. Geïnvesteerd „Ik heb een jaar lang een traject ge volgd, gewoon naast mijn baan. Eén dag in de week naar school, de rest van de tijd werken. De school heeft in me geïnvesteerd, want ik werd voor de volledige werkweek aangenomen. Na dat jaar heb ik nog twee jaar doorgeleerd voor mijn eerstegraads bevoegdheid." Eigenlijk is Rozendaal zo'n type dat alles zou willen doen. „Ik zou ook best nog wel eens bloed willen prikken. Ik kan me enthousiasme ren voor elk soort werk. Dat kan een voordeel zijn, maar ook een na deel. Ik heb in havo 5 een jongen die dat ook heeft. Hij kan van al les, maar weet niet wat hij wil. Die is de moed helemaal verloren. Als leerling is het belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Je ziet dat bij vwo-ers die een studie kiezen waarvoor geloot moet wor den. Die willen hoge cijfers ha len." En nu is hij dus leraar scheikunde en leraar algemene natuurweten schappen. „Je moet het leuk vin den om leerlingen te motiveren. Doordat ik zelf veel kennis heb, kan ik goed functioneren. Met de stof hoef ik me niet meer bezig te houden, het gaat alleen maar om het proces, om het lesgeven. Daar kan ik me op richten. Het grote voordeel is dat je veel meer bagage hebt. Dan kom je voor de vraag te staan of lesgeven een kunst of kun de is. Zoals er natuurlijke leiders zijn, zijn er ook natuurlijke leer- ders. Nooit heb ik voor de klas met angst en beven gedacht: 'wat moet ik nu?' En dat moet je vooral niet uitstralen, mocht dat gevoel Leo Rozendaal aan het werk op de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg. al aanwezig zijn. Ik ben er vrij la coniek onder." „In het onderwijs zijn weinig ande re functies dan lesgeven. Je kunt wel leiding geven, maar het grote nadeel is dat je dan minder voor de klas kunt staan. Dat is inherent aan het huidige systeem, het is een negatief bijverschijnsel dat kwali teit niet gewaardeerd wordt." Zelf is hij er financieel niet op ach teruit gegaan toen hij overstapte. „Het gaat natuurlijk om het geheel van arbeidsvoorwaarden. Wij moe- De komende jaren neemt het tekort aan leraren in het voortge zet onderwijs toe. In Zeeland is het probleem minder nijpend dan in de rest van Nederland. Dat verzorgd door een bevoegde do cent. Elf procent van de lesuren wordt gegeven door een onbe voegde docent. K Vijf Het probleem speelt vooral op het vmbo en dan vooral in de Randstad. Volgens de Algemene Onder wijsbond is het sterk afhanke- ten op sommige momenten heel hard werken. Daar staan rustige momenten tegenover. Het grootste nadeel is dat er veel voor je gere geld wordt, je bent geen baas over je eigen agenda. Alles ligt vast. Ik weet nu al dat ik eind juni een hele week moet vergaderen." „Het blijft natuurlijk altijd een risi co. Bij geen enkele school krijg je meteen een vast contract, maar ik had wel verplichtingen, een huis en een gezin. Als je nooit iets risi covols doet, dan gebeurt er ook niets." „Soms twijfel ik wel eens of ik niet te veel opleiding heb. Je moet de balans vinden tussen veel kennis en het juiste contact met de groep „Het is niet tegengevallen. Het on derwijs is net zo'n omgeving als al le andere: met leuke en minder leu ke collega's, met leuke en minder leuke bazen. Dat kom je overal te gen. Het is inherent aan werken met mensen. Je gaat om met le vend materiaal, dat reageert elke dag weer anders. Wat ik wel lastig vind, is de regelgeving. Dat is diep bedroevend. Dat heb ik altijd las tig gevonden, ook in het zieken huis. Nu denk ik: 'bekijk het maar' en eigenlijk is dat slecht. Eigenlijk zou ik me er heel erg druk over moeten maken, maar de minister luistert niet." „Ik kan er redelijk positief mee om gaan. Dal ïs nodig Als je flat niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 48