Wees slim en kom
kennismaken met de RGO
Zij-instromer werd eerstegraads
PILOOT WORDEN?
ceppe J.
AtrServïce
MOVE!
DE RUYTER
Kom naar één van onze Open Dagen
voor de opleiding tot verkeersvlieger.
PZC
Docent: bevcx
het minlste:
Kies voor een toekomst vol avontuur en vrijheid,
kies voor een opleiding van Maritiem Instituut
De Ruyter. Alle MBO- en HBO-opleidingen op
maritiem en logistiek gebied.
OPENDAGEN:
3 februari 2007
12 april 2007
12 juni 2007
10.30-15.00 uur
18.00-21.30 uur
18.00-21.30 uur
MEER INFO:
www.deruyter-mi.nl
informatie@deruyter-mi.nl
l'l'I'l HuHnilml jj^lcdtnd jflOQ
MARITIEM INSTITUUT
Meld je aan via www.seppe.nl en
"prepare for boarding".
VLIEGVELD SEPPE
Past. v. Breugelstraat 93c, 4744 RC Bosschenhoofd
Tel. nr.: (0165) 31 81 67, Fax nr.: (0165) 31 79 05, E-mail info@seppe.nl
lijk van het basisonderwijs. Je zal les krijgen
van een groot aantal docenten in verschil
lende vakken. Je komt in een heel andere
omgeving en je zal ineens tot de jongsten
op school behoren. Op de keuze voor de
basisschool had jij zelf geen invloed. Dit is
bij de keuze voor een school voor voortge
zet onderwijs duidelijk anders.
Jij hebt ongetwijfeld een uitge
sproken mening over de school
waar jij naar toe wilt.
Wij adviseren je vooral te praten
met leerlingen die de afgelopen
jaren die keuze al gemaakt heb
ben en goed te luisteren of zij
het naar hun zin hebben.
Zij kunnen namelijk als beste
oordelen hoe het er op een
school werkelijk aan toegaat.
Wanneer je in groep acht van de basis
school zit, ga je volgend schooljaar naar
een school voor voortgezet onderwijs. Dat
is best een ingrijpende gebeurtenis. Het is
dan ook heel belangrijk dat jij je snel thuis
gaat voelen op je nieuwe school.
Het voortgezet onderwijs verschilt aanzien-
Wil'je eens zien hoe het er op onze school aan toegaat?
Op zaterdag 20 januari van 10.00 tot 14.00 uur organiseren wij
ónze open dag. Je bent van harte welkom om rond te lopen
door de school, met leerlingen en docenten te praten en zo
een indruk te krijgen hoe alles op onze school in z'n werk gaat.
De leerlingen, docenten en directie nodigen jou graag uit voor
eervongedwongen kennismaking Heb je voor die tijd vragen
dan horen wij het graag. Hopelijk tot de 20e!
RGO Middelhamis
Koningin Julianaweg 54
3241 XC Middelhamis
Tol. 0187 482777
19
woensdag 10 januari 2007
Eigenlijk, zegt Leo Rozen-
daal, „zou iedereen na
twintig jaar werken gewoon
iets anders moeten gaan
doen." Hij kan het weten. Ro-
zendaal stapte op 44-jarige
leeftijd het onderwijs in.
Rozendaal: „Als je twintig jaar
ergens hebt gewerkt, heb je al
les meegemaakt. Je hebt andere
functies gehad, je hebt met andere
collega's samengewerkt. Iedereen
zei altijd al tegen mij dat ik les
moest gaan geven. Ik kom uit een
echt onderwijsgezin en als veertien
jarige gaf ik al trompetles. Toen ik
na de middelbare school moest kie
zen, stond het onderwijs in een
slecht daglicht. Dat was eind jaren
zeventig. Het onderwijs zat toen
echt in een dip. Er was geen uit
zicht op een goed salaris, geen per
spectief. En ik wilde eigenlijk met
mijn handen werken.
Hij koos voor een opleiding tot che
misch analist, werkte in het zieken
huis en op een apothekerslaborato
rium. „Het was schitterend om te
doen, maar het ging toch kriebe
len." Dus begon hij als invaller op
de laboratoriumschool. Een half
jaar later begon Rozendaal als
'zij-instromer' op de Christelijke
Scholengemeenschap Walcheren
in Middelburg.
Geïnvesteerd
„Ik heb een jaar lang een traject ge
volgd, gewoon naast mijn baan.
Eén dag in de week naar school, de
rest van de tijd werken. De school
heeft in me geïnvesteerd, want ik
werd voor de volledige werkweek
aangenomen. Na dat jaar heb ik
nog twee jaar doorgeleerd voor
mijn eerstegraads bevoegdheid."
Eigenlijk is Rozendaal zo'n type
dat alles zou willen doen. „Ik zou
ook best nog wel eens bloed willen
prikken. Ik kan me enthousiasme
ren voor elk soort werk. Dat kan
een voordeel zijn, maar ook een na
deel. Ik heb in havo 5 een jongen
die dat ook heeft. Hij kan van al
les, maar weet niet wat hij wil.
Die is de moed helemaal verloren.
Als leerling is het belangrijk om
een doel voor ogen te hebben. Je
ziet dat bij vwo-ers die een studie
kiezen waarvoor geloot moet wor
den. Die willen hoge cijfers ha
len."
En nu is hij dus leraar scheikunde
en leraar algemene natuurweten
schappen. „Je moet het leuk vin
den om leerlingen te motiveren.
Doordat ik zelf veel kennis heb,
kan ik goed functioneren. Met de
stof hoef ik me niet meer bezig te
houden, het gaat alleen maar om
het proces, om het lesgeven. Daar
kan ik me op richten. Het grote
voordeel is dat je veel meer bagage
hebt. Dan kom je voor de vraag te
staan of lesgeven een kunst of kun
de is. Zoals er natuurlijke leiders
zijn, zijn er ook natuurlijke leer-
ders. Nooit heb ik voor de klas
met angst en beven gedacht: 'wat
moet ik nu?' En dat moet je vooral
niet uitstralen, mocht dat gevoel
Leo Rozendaal aan het werk op de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg.
al aanwezig zijn. Ik ben er vrij la
coniek onder."
„In het onderwijs zijn weinig ande
re functies dan lesgeven. Je kunt
wel leiding geven, maar het grote
nadeel is dat je dan minder voor de
klas kunt staan. Dat is inherent
aan het huidige systeem, het is een
negatief bijverschijnsel dat kwali
teit niet gewaardeerd wordt."
Zelf is hij er financieel niet op ach
teruit gegaan toen hij overstapte.
„Het gaat natuurlijk om het geheel
van arbeidsvoorwaarden. Wij moe-
De komende jaren neemt het
tekort aan leraren in het voortge
zet onderwijs toe. In Zeeland is
het probleem minder nijpend dan
in de rest van Nederland. Dat
verzorgd door een bevoegde do
cent.
Elf procent van de lesuren
wordt gegeven door een onbe
voegde docent.
K Vijf
Het probleem speelt vooral op
het vmbo en dan vooral in de
Randstad.
Volgens de Algemene Onder
wijsbond is het sterk afhanke-
ten op sommige momenten heel
hard werken. Daar staan rustige
momenten tegenover. Het grootste
nadeel is dat er veel voor je gere
geld wordt, je bent geen baas over
je eigen agenda. Alles ligt vast. Ik
weet nu al dat ik eind juni een hele
week moet vergaderen."
„Het blijft natuurlijk altijd een risi
co. Bij geen enkele school krijg je
meteen een vast contract, maar ik
had wel verplichtingen, een huis
en een gezin. Als je nooit iets risi
covols doet, dan gebeurt er ook
niets."
„Soms twijfel ik wel eens of ik niet
te veel opleiding heb. Je moet de
balans vinden tussen veel kennis
en het juiste contact met de groep
„Het is niet tegengevallen. Het on
derwijs is net zo'n omgeving als al
le andere: met leuke en minder leu
ke collega's, met leuke en minder
leuke bazen. Dat kom je overal te
gen. Het is inherent aan werken
met mensen. Je gaat om met le
vend materiaal, dat reageert elke
dag weer anders. Wat ik wel lastig
vind, is de regelgeving. Dat is diep
bedroevend. Dat heb ik altijd las
tig gevonden, ook in het zieken
huis. Nu denk ik: 'bekijk het maar'
en eigenlijk is dat slecht. Eigenlijk
zou ik me er heel erg druk over
moeten maken, maar de minister
luistert niet."
„Ik kan er redelijk positief mee om
gaan. Dal ïs nodig Als je flat niet