this is you* ncm* TD A fifttAT* FUTURt! >$S föcSsii ÜNS8 ^Ts^4 •s^«?SjS£^g Het is hier echt geen fabriek Het Zeldenrust voelt juist lekker klein aan YOU ARE INVITED. NUARI 2007 OPEN DAG w-jz^ O PZC Grote middelbare school o r J-'r ééi Trendy, innovatief en eigenzinnig: dat is het Grafisch Lyceum Rotterdam! Een school voor aanstormende mediavormgevers, gamedesigners, animators, filmmakers, cameramensen, licht- en geluidstechnici, mediamanagers, it-ers, fotografen, dtp-ers, drukkers en interaction designers. Nergens vind je meer opleidingen en studierichtingen voor de mediawereld. Neem een kijkje in de vele design-lokalen en unieke av-studio's en ontdek zelf waarom het grafisch lyceum rotterdam bekend staat als het meest TOONAANGEVENDE media college in nederland! P&21Q 5 woensdag 10 januari 2007 Boone: „Tja, en toen was het op eens heel druk op de trappen. Maar toch voelde het niet be nauwd. Dat heeft met dit gebouw te maken. Het heeft veel ramen en is bovendien ruim van opzet. Dat voorkomt dat je het gevoel krijgt op een grote school te zijn." Nu, in zijn rol als docent Engels en afdelingsdirecteur, ei-vaart Boone de indeling van het schoolgebouw nog altijd als een groot voordeel. „We proberen een afdeling zoveel mogelijk lessen te laten volgen in één deel van de school. We hebben hier drie torens, die elk een soort schooltje binnen de school vormen. Daardoor kom je veelal dezelfde mensen tegen. Een leerling van ha vo 4 of 5 kent nagenoeg al zijn jaar genoten. Dat is ook altijd de kracht van deze school geweest: je wordt hier makkelijk opgenomen, je kent iedereen vrij snel. Het Zei- Zcldenrust-Steelantcollege, Tcrneuzen: School voor vmbo, havo, vwo Aantal leerlingen: 1235 Aantal lokalen: 88 Het Zeldenrustcollege is in 1.968 ontstaan na het samengaan van de christelijke ULO in Ter- neuzen en het Christelijk Ly ceum voor Zeeland in Goes. Van oorsprong een protestantse school, maar sinds 1970 een sa menwerkingsschool van protes tanten en katholieken. In 1995 gefuseerd met RK De Steelant Scholengemeenschap, dat een combinatie was van de Huis houdschool in Sas van Gent en de Steelant Mavo uit Terneuzen. De naam van de school is ont leend aan de boerderij Hof Zel- denrust, die vroeger op de plek van het huidige schoolgebouw stond. Peter Boone (43) is docent Engels en afdelingsdirec teur havo aan het Zelden- rust-Steelantcollege in Ter- neuzen. In de jaren zeventig drumde Boone nog na elk lesuur met meer dan 1600 medeleerlingen door de gan gen van het Zeldenrustcolle ge. Boone doorliep de eerste jaren van zijn middelbare schooltijd in gebouwen aan de Grenulaan, Industrieweg en Mozarthof, waarna alle afdelingen zich samenvoeg den in één gebouw aan de Zeldenrustlaan. Trappenhuis van het Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen. denrust-Steelantcollege is echt al lesbehalve een fabriek." Het 'ons kent ons'-gevoel wordt ook versterkt door het creëren van houvast, stelt Boone. „Zo hebben de onderbouw en bovenbouw elk een aantal vaste docenten. Een leer ling weet dus dat hij het een aantal jaren met dezelfde groep docenten moet doen. En andersom heeft het natuurlijk ook een voordeel. Als bo venbouwdocent weet je bijvoor beeld dat je een leerling tot het laatste examen begeleidt." Die kleinschalige benadering zorgt er volgens Boone voor dat op zijn school elke leerling een individu is. „Het Zeldenrust-Steelantcollege is een grote school, maar je bent hier geen nummer. Kijk, je kan als school inzetten op leerprestaties. Punten scoren, streven naar hoge cijfers, in de hoop geld binnen te halen. Wij kiezen liever voor een individuele benadering. Want elke leerling verdient een kans." Boone weet het; dat klinkt als een promotiepraatje. „Maar dat heeft op deze school niets met de poppe tjes van het moment te maken. Het is al dertig jaar zo. We willen er in de toekomst trouwens nog meer op inzetten. We zijn namelijk niet he lemaal tevreden over de zogenaam de tweede fase, waarin leerlingen steeds meer zelfstandig moeten doen. Nu is het zo dat een leerling bijvoorbeeld 25 uur per week les krijgt. Dan houdt hij vijf uur over, die volgens de wet wél moeten wor den ingevuld. Dus wordt-ie aan een tafel gezet, waar hij zelf zijn uren mag invullen. Wij willen hem meer begeleiden op zijn weg naar zelfstandigheid. Bijvoorbeeld door dingen die we nu na schooltijd doen, zoals de bonte avond en schoolreizen, te integreren in het lesaanbod. Denk bijvoorbeeld aan muziek en toneel. Eerst krijg je op school les en daarna speel je voor je opa en oma live tijdens de bonte avond. Op die manier bevorder je de zelfstandigheid van een leerling veel meer." Raymond de Frel Het Zeldenrust-Steelantcollege een gro te school? Welnee! Althans, Sarina Rie- mens (17) uit Terneuzen heeft nog nooit dat gevoel gehad. „Ik heb juist voor het Zelden rust gekozen, omdat het mij wel gezellig leek." Sarina zit in havo 5 met profiel na tuur en gezondheid. Bij haar schoolkeuze heeft Sarina eerst nog gedacht aan de Tei'neuzense scholenge meenschap De Rede, maar die school voelde tijdens een open dag wat 'kil' aan. „Ze had- schien een voordeel, maar voor dat ene jaar vond ik het geen reden om voor De Rede te kiezen. Het Zeldenrust oogde veel gezelli ger, veel knusser. Het voelt er juist klein aan." Die sfeer wordt mede bepaald door het ge bouw, vindt Sarina. „De school is niet zo ko lossaal van opzet, je kan er echt niet verdwa len. Maar ook in de omgang met docenten en leerlingen heb ik geen moment het idee dat ik op een grote school zit. Het lijkt net of je iedereen kent grote groep. Nu, in havo 5, zit ik in een klas met twintig leerlingen. En dat merk je. De leraren hebben veel meer tijd voor je. Er is best veel persoonlijke aandacht. Ze willen bijvoorbeeld weten wat je slechte cijfers zijn, zodat ze kunnen inschatten wat er be ter kan. Echt, in de bovenbouw zijn de lera ren heel meelevend. Ze zitten echt overal achteraan. En ze vertellen ook vaak over zichzelf. Als er iemand gaat trouwen of een kindje krijgt, dan weten we dat." De Terneuzense examenleerlinge heeft zich op het Zeldenrust-Steelantcollege dus nog geen moment een nummer gevoeld. „Ik heb het nog nooit gehad dat een leraar mijn naam niet wist. Ja, aan het begin van een schooljaar een enkele keer. Maar da's lo gisch, dan moeten ze er nog een beetje inko men." Na haar examens hoopt Sarina te worden in geloot voor de hbo-opleiding Forensisch On derzoek in Amsterdam. „L.ukt dat niet. dan Sarina Riemens Zeldenrust zou ik ook geen straf vinden, hoor' Eicenliik heeft deze school maar één

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 47