this is you* ncm*
TD A fifttAT* FUTURt!
>$S
föcSsii
ÜNS8
^Ts^4
•s^«?SjS£^g
Het is
hier echt geen fabriek
Het Zeldenrust voelt
juist lekker klein aan
YOU ARE INVITED.
NUARI 2007 OPEN DAG
w-jz^ O
PZC
Grote middelbare school
o r J-'r
ééi
Trendy, innovatief en eigenzinnig: dat is het Grafisch Lyceum Rotterdam! Een school voor aanstormende
mediavormgevers, gamedesigners, animators, filmmakers, cameramensen, licht- en geluidstechnici,
mediamanagers, it-ers, fotografen, dtp-ers, drukkers en interaction designers.
Nergens vind je meer opleidingen en studierichtingen voor de mediawereld. Neem een kijkje in de vele
design-lokalen en unieke av-studio's en ontdek zelf waarom het grafisch lyceum rotterdam bekend staat
als het meest TOONAANGEVENDE media college in nederland!
P&21Q
5
woensdag 10 januari 2007
Boone: „Tja, en toen was het op
eens heel druk op de trappen.
Maar toch voelde het niet be
nauwd. Dat heeft met dit gebouw
te maken. Het heeft veel ramen en
is bovendien ruim van opzet. Dat
voorkomt dat je het gevoel krijgt
op een grote school te zijn."
Nu, in zijn rol als docent Engels en
afdelingsdirecteur, ei-vaart Boone
de indeling van het schoolgebouw
nog altijd als een groot voordeel.
„We proberen een afdeling zoveel
mogelijk lessen te laten volgen in
één deel van de school. We hebben
hier drie torens, die elk een soort
schooltje binnen de school vormen.
Daardoor kom je veelal dezelfde
mensen tegen. Een leerling van ha
vo 4 of 5 kent nagenoeg al zijn jaar
genoten. Dat is ook altijd de
kracht van deze school geweest: je
wordt hier makkelijk opgenomen,
je kent iedereen vrij snel. Het Zei-
Zcldenrust-Steelantcollege,
Tcrneuzen:
School voor vmbo, havo, vwo
Aantal leerlingen: 1235
Aantal lokalen: 88
Het Zeldenrustcollege is in
1.968 ontstaan na het samengaan
van de christelijke ULO in Ter-
neuzen en het Christelijk Ly
ceum voor Zeeland in Goes. Van
oorsprong een protestantse
school, maar sinds 1970 een sa
menwerkingsschool van protes
tanten en katholieken. In 1995
gefuseerd met RK De Steelant
Scholengemeenschap, dat een
combinatie was van de Huis
houdschool in Sas van Gent en
de Steelant Mavo uit Terneuzen.
De naam van de school is ont
leend aan de boerderij Hof Zel-
denrust, die vroeger op de plek
van het huidige schoolgebouw
stond.
Peter Boone (43) is docent
Engels en afdelingsdirec
teur havo aan het Zelden-
rust-Steelantcollege in Ter-
neuzen. In de jaren zeventig
drumde Boone nog na elk
lesuur met meer dan 1600
medeleerlingen door de gan
gen van het Zeldenrustcolle
ge. Boone doorliep de eerste
jaren van zijn middelbare
schooltijd in gebouwen aan
de Grenulaan, Industrieweg
en Mozarthof, waarna alle
afdelingen zich samenvoeg
den in één gebouw aan de
Zeldenrustlaan.
Trappenhuis van het Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen.
denrust-Steelantcollege is echt al
lesbehalve een fabriek."
Het 'ons kent ons'-gevoel wordt
ook versterkt door het creëren van
houvast, stelt Boone. „Zo hebben
de onderbouw en bovenbouw elk
een aantal vaste docenten. Een leer
ling weet dus dat hij het een aantal
jaren met dezelfde groep docenten
moet doen. En andersom heeft het
natuurlijk ook een voordeel. Als bo
venbouwdocent weet je bijvoor
beeld dat je een leerling tot het
laatste examen begeleidt."
Die kleinschalige benadering zorgt
er volgens Boone voor dat op zijn
school elke leerling een individu is.
„Het Zeldenrust-Steelantcollege is
een grote school, maar je bent hier
geen nummer. Kijk, je kan als
school inzetten op leerprestaties.
Punten scoren, streven naar hoge
cijfers, in de hoop geld binnen te
halen. Wij kiezen liever voor een
individuele benadering. Want elke
leerling verdient een kans."
Boone weet het; dat klinkt als een
promotiepraatje. „Maar dat heeft
op deze school niets met de poppe
tjes van het moment te maken. Het
is al dertig jaar zo. We willen er in
de toekomst trouwens nog meer op
inzetten. We zijn namelijk niet he
lemaal tevreden over de zogenaam
de tweede fase, waarin leerlingen
steeds meer zelfstandig moeten
doen. Nu is het zo dat een leerling
bijvoorbeeld 25 uur per week les
krijgt. Dan houdt hij vijf uur over,
die volgens de wet wél moeten wor
den ingevuld. Dus wordt-ie aan
een tafel gezet, waar hij zelf zijn
uren mag invullen. Wij willen hem
meer begeleiden op zijn weg naar
zelfstandigheid. Bijvoorbeeld door
dingen die we nu na schooltijd
doen, zoals de bonte avond en
schoolreizen, te integreren in het
lesaanbod. Denk bijvoorbeeld aan
muziek en toneel. Eerst krijg je op
school les en daarna speel je voor
je opa en oma live tijdens de bonte
avond. Op die manier bevorder je
de zelfstandigheid van een leerling
veel meer."
Raymond de Frel
Het Zeldenrust-Steelantcollege een gro
te school? Welnee! Althans, Sarina Rie-
mens (17) uit Terneuzen heeft nog nooit dat
gevoel gehad. „Ik heb juist voor het Zelden
rust gekozen, omdat het mij wel gezellig
leek." Sarina zit in havo 5 met profiel na
tuur en gezondheid.
Bij haar schoolkeuze heeft Sarina eerst nog
gedacht aan de Tei'neuzense scholenge
meenschap De Rede, maar die school voelde
tijdens een open dag wat 'kil' aan. „Ze had-
schien een voordeel, maar voor dat ene jaar
vond ik het geen reden om voor De Rede te
kiezen. Het Zeldenrust oogde veel gezelli
ger, veel knusser. Het voelt er juist klein
aan."
Die sfeer wordt mede bepaald door het ge
bouw, vindt Sarina. „De school is niet zo ko
lossaal van opzet, je kan er echt niet verdwa
len. Maar ook in de omgang met docenten en
leerlingen heb ik geen moment het idee dat
ik op een grote school zit. Het lijkt net of je
iedereen kent
grote groep. Nu, in havo 5, zit ik in een klas
met twintig leerlingen. En dat merk je. De
leraren hebben veel meer tijd voor je. Er is
best veel persoonlijke aandacht. Ze willen
bijvoorbeeld weten wat je slechte cijfers
zijn, zodat ze kunnen inschatten wat er be
ter kan. Echt, in de bovenbouw zijn de lera
ren heel meelevend. Ze zitten echt overal
achteraan. En ze vertellen ook vaak over
zichzelf. Als er iemand gaat trouwen of een
kindje krijgt, dan weten we dat."
De Terneuzense examenleerlinge heeft zich
op het Zeldenrust-Steelantcollege dus nog
geen moment een nummer gevoeld. „Ik heb
het nog nooit gehad dat een leraar mijn
naam niet wist. Ja, aan het begin van een
schooljaar een enkele keer. Maar da's lo
gisch, dan moeten ze er nog een beetje inko
men."
Na haar examens hoopt Sarina te worden in
geloot voor de hbo-opleiding Forensisch On
derzoek in Amsterdam. „L.ukt dat niet. dan
Sarina Riemens
Zeldenrust zou ik ook geen straf vinden,
hoor' Eicenliik heeft deze school maar één