fj ticket 2 your future OPEN DAGEN CSW 2007 Onze leraren kennen alle leerlingen Jammer dat de gaat verhuizen school Krijg je ticket en vul het in Kom naar één van de Open Dagen Lever daar je ingevulde ticket in Ding mee naar de prijzen Algemene voorlichtingsavond Kleine middelbare school Mi|j||jjjiiiB|B (Geen ticket gekregen? Kijk snel op www.ticket2yourfuture.nl) (Kijk voor het complete overzicht op www.ticket2yourfuture.nl) (een vliegreis of autorijlessen of laptop en meerdere iPods) Kijk voor opleidingen, locaties, tijden en de actievoorwaarden op www.ticket2yourfuture.nl Let op: Zaterdag 3 februari alleen Open Dag Maritiem Instituut De Ruyter! Kun je niet naar de Open Dagen? Kom dan naar de informatie-avonden op: 1 maart, 12 april en 7 juni 2007 Informatie-avonden Maritiem Instituut De Ruyter: 12 april en 12 juni 2007 www.roczeeland.nl Middelburg Elzenlaan 4 HAVO, Atheneum en Gymnasium donderdag 8 februari 15.30 - 20.30 uur Middelburg Sir. W. Churchilllaan 8 VMBO donderdag 15 februari 16.00 - 20.30 uur Vlissingen Adriaen Coortelaan 5 VMBO, met instroom HAVO /VWO woensdag 14 februari 16.00 - 20.30 uur Voor ouders/verzorgers die niet in de gelegenheid zijn een voorlichtingsavond bij te wonen op één van de basisscholen, is er een algemene voorlichtingsavond op Woensdag 3 I januari 2007 Aanvang 19.30 Markiezaat College, Sint-Maartensdijk: School voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs Aantal leerlingen: 240 Aantal lokalen: 20 Het gebouw uit de jaren vijftig wordt volgend jaar verlaten voor een splinternieuw gebouw in Tho- len. De school kent drie afdelin gen: zorg en welzijn, techniek en de gemengde leerweg. De Thool- se vestiging van het Markiezaat College was voorheen een zelf standige openbare school voor la ger technisch onderwijs. Het Mar kiezaat College is in feite het West-Brabantse Regionaal Oplei dingscentrum (ROC) voor be roepsonderwijs. De mbo-poot zit helemaal in West-Brabant. Het vmbo kent, behalve de vestiging op Tholen, twee vestigingen in Bergen op Zoom. J. Goossens woensdag 10 januari 200 Al meer dan dertig jaar is J. Goossens aan de slag in de oerdegelijke gebouwen van de ambachtsschool in Sint-Maartensdijk, aanvanke lijk als leraar Engels en inmid dels ook als adjunct-directeur en leraar lichamelijke opvoe ding. Hij zweert bij de kleine school, al moet hij eerlijk toe geven dat hij de gang van za ken op een grote school met pakweg drieduizend leerlin gen niet kent. Goossens: „Ik heb altijd hier lesgegeven en het is me tot nu toe prima bevallen. Er valt echter een heleboel te verzinnen waarvan ik zeker ben dat het op een grote school niet kan. Zo kennen wij alle leerlingen. Je weet hoe ze heten, waar ze vandaan komen en of ze extra achter de vodden moeten worden gezeten; we hebben, kort om, altijd overzicht. We werken wel met klassenboeken, maar bij ons gaat de conciërge elke ochtend rond om te kijken wie er niet is. Daar hoeft hij alleen zijn neus voor in de klas te steken. Een lege plaats zonder ziekmelding, bete kent onmiddellijk een telefoontje naar huis. Als je het van het klas senboek moet hebben, kom je er aan het eind van de dag pas achter, dat er eentje ongeoorloofd afwezig is geweest. Dat hebben wij niet zonde boterhammen meenemen en normaal drinken. Natuurlijk zit er ook wel eens eentje een zak chips leeg te eten met een grote-fles cola ernaast. Als je zoiets vaker opvalt bij zo'n leerling, kan er best iets mis zijn. Je loopt dat niet in een boekje te noteren, maar wel in je achterhoofd. Op een kleine school zijn de ouders ook minder ver weg." Adjunct-directeur Goossens heeft niet het gevoel dat ouders voor zijn school kiezen omdat het de enige openbare school voor voortgezet onderwijs op het eiland is. „De meeste leerlingen komen hier met een vmbo-advies. En die helpen wij dan op weg naar een vak dat bij hen past." Miekc van der Jagt Aula van het Markiezaat College in Sint-Maartensdijk. graag en de ouders ook niet. Zon der een al te rigide controlesys teem, zitten we er bovenop. Dat kan alleen omdat het een kleine school is." Een kwestie van kinderen nauwlet tend in de gaten houden, is het niet, maar Goossens merkt dat de leerkrachten vanzelf snel proble men signaleren, als die er zijn. „De klassen zijn klein, de lijnen kort en de regels duidelijk. Het is maar een simpel voorbeeld maar als re gel eten we altijd met z'n allen in de kantine. Het valt me op dat ver uit de meeste kinderen gewoon ge- Roy Guequièrre uit Sint-Maartensdijk heeft ook geen idee hoe het er op een grote school aan toe gaat. „De basisschool in Scherpenisse, waar ik heb gezeten, was ook maar klein: vier gecombineerde groe pen met nooit meer dan twintig kinderen in de klas." Daarmee vergeleken zit Roy nu in een grote klas van 26 leerlingen. Hij is veertien en zit in het tweede jaar van de gemengde leer weg. Dat betekent dat Roy nog met een defi nitieve richting heeft gekozen. In het vierde jaar kan hij kiezen uit techniek, zorg en wel zijn en economie. Het wordt zelfs mogelijk om op dc Thoolse vestiging van het Markie zaat Collego to kiezen voor een nieuwe rich ting: sport on voi I ighoi<l. Voordo richtingen speelt dat probleem niet. Hem lijkt archi tect een mooi beroep en dat komt goed uit. In Sint-Maartensdijk, vlakbij huis op zijn eigen school, kan hij zijn eerste schreden op het pad van de bouwkunst zetten. Voor Roy heeft de kleine school dus alleen maar voordelen, want ook hij vindt het pret tig dat hij de meeste leerlingen kent en ook alle docenten. „Wel jammer dat de school volgend jaar gaat verhuizen, want dan zal ik elke dag op de fiets naar Tholen moeten. Nu woon ik maar drie minuten bij de school vandaan." Net als alle leerlingen van zijn school, werkt Roy een paar keer in de week op het kennispiein. Dat is een dubbel lokaal waar in twee klassen onder leiding van twee lera-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 45