fj ticket 2
your future
OPEN DAGEN CSW 2007
Onze leraren kennen alle leerlingen
Jammer dat de
gaat verhuizen
school
Krijg je ticket en vul het in
Kom naar één van de Open Dagen
Lever daar je ingevulde ticket in
Ding mee naar de prijzen
Algemene voorlichtingsavond
Kleine middelbare school
Mi|j||jjjiiiB|B
(Geen ticket gekregen? Kijk snel op www.ticket2yourfuture.nl)
(Kijk voor het complete overzicht op www.ticket2yourfuture.nl)
(een vliegreis of autorijlessen of laptop en meerdere iPods)
Kijk voor opleidingen, locaties, tijden en de actievoorwaarden op www.ticket2yourfuture.nl
Let op: Zaterdag 3 februari alleen Open Dag Maritiem Instituut De Ruyter!
Kun je niet naar de Open Dagen? Kom dan naar de informatie-avonden op: 1 maart, 12 april en 7 juni 2007
Informatie-avonden Maritiem Instituut De Ruyter: 12 april en 12 juni 2007
www.roczeeland.nl
Middelburg Elzenlaan 4
HAVO, Atheneum en Gymnasium
donderdag 8 februari 15.30 - 20.30 uur
Middelburg Sir. W. Churchilllaan 8
VMBO
donderdag 15 februari 16.00 - 20.30 uur
Vlissingen Adriaen Coortelaan 5
VMBO, met instroom HAVO /VWO
woensdag 14 februari 16.00 - 20.30 uur
Voor ouders/verzorgers die niet in de
gelegenheid zijn een voorlichtingsavond
bij te wonen op één van de basisscholen,
is er een algemene voorlichtingsavond
op
Woensdag 3 I januari 2007
Aanvang 19.30
Markiezaat College,
Sint-Maartensdijk:
School voor voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs
Aantal leerlingen: 240
Aantal lokalen: 20
Het gebouw uit de jaren vijftig
wordt volgend jaar verlaten voor
een splinternieuw gebouw in Tho-
len. De school kent drie afdelin
gen: zorg en welzijn, techniek en
de gemengde leerweg. De Thool-
se vestiging van het Markiezaat
College was voorheen een zelf
standige openbare school voor la
ger technisch onderwijs. Het Mar
kiezaat College is in feite het
West-Brabantse Regionaal Oplei
dingscentrum (ROC) voor be
roepsonderwijs. De mbo-poot zit
helemaal in West-Brabant. Het
vmbo kent, behalve de vestiging
op Tholen, twee vestigingen in
Bergen op Zoom.
J. Goossens
woensdag 10 januari 200
Al meer dan dertig jaar is
J. Goossens aan de slag
in de oerdegelijke gebouwen
van de ambachtsschool in
Sint-Maartensdijk, aanvanke
lijk als leraar Engels en inmid
dels ook als adjunct-directeur
en leraar lichamelijke opvoe
ding. Hij zweert bij de kleine
school, al moet hij eerlijk toe
geven dat hij de gang van za
ken op een grote school met
pakweg drieduizend leerlin
gen niet kent.
Goossens: „Ik heb altijd hier
lesgegeven en het is me tot nu
toe prima bevallen. Er valt echter
een heleboel te verzinnen waarvan
ik zeker ben dat het op een grote
school niet kan. Zo kennen wij alle
leerlingen. Je weet hoe ze heten,
waar ze vandaan komen en of ze
extra achter de vodden moeten
worden gezeten; we hebben, kort
om, altijd overzicht. We werken
wel met klassenboeken, maar bij
ons gaat de conciërge elke ochtend
rond om te kijken wie er niet is.
Daar hoeft hij alleen zijn neus
voor in de klas te steken. Een lege
plaats zonder ziekmelding, bete
kent onmiddellijk een telefoontje
naar huis. Als je het van het klas
senboek moet hebben, kom je er
aan het eind van de dag pas achter,
dat er eentje ongeoorloofd afwezig
is geweest. Dat hebben wij niet
zonde boterhammen meenemen en
normaal drinken. Natuurlijk zit er
ook wel eens eentje een zak chips
leeg te eten met een grote-fles cola
ernaast. Als je zoiets vaker opvalt
bij zo'n leerling, kan er best iets
mis zijn. Je loopt dat niet in een
boekje te noteren, maar wel in je
achterhoofd. Op een kleine school
zijn de ouders ook minder ver
weg."
Adjunct-directeur Goossens heeft
niet het gevoel dat ouders voor zijn
school kiezen omdat het de enige
openbare school voor voortgezet
onderwijs op het eiland is. „De
meeste leerlingen komen hier met
een vmbo-advies. En die helpen
wij dan op weg naar een vak dat
bij hen past."
Miekc van der Jagt
Aula van het Markiezaat College in Sint-Maartensdijk.
graag en de ouders ook niet. Zon
der een al te rigide controlesys
teem, zitten we er bovenop. Dat
kan alleen omdat het een kleine
school is."
Een kwestie van kinderen nauwlet
tend in de gaten houden, is het
niet, maar Goossens merkt dat de
leerkrachten vanzelf snel proble
men signaleren, als die er zijn. „De
klassen zijn klein, de lijnen kort en
de regels duidelijk. Het is maar
een simpel voorbeeld maar als re
gel eten we altijd met z'n allen in
de kantine. Het valt me op dat ver
uit de meeste kinderen gewoon ge-
Roy Guequièrre uit Sint-Maartensdijk
heeft ook geen idee hoe het er op een
grote school aan toe gaat. „De basisschool
in Scherpenisse, waar ik heb gezeten, was
ook maar klein: vier gecombineerde groe
pen met nooit meer dan twintig kinderen in
de klas."
Daarmee vergeleken zit Roy nu in een grote
klas van 26 leerlingen. Hij is veertien en zit
in het tweede jaar van de gemengde leer
weg. Dat betekent dat Roy nog met een defi
nitieve richting heeft gekozen. In het vierde
jaar kan hij kiezen uit techniek, zorg en wel
zijn en economie. Het wordt zelfs mogelijk
om op dc Thoolse vestiging van het Markie
zaat Collego to kiezen voor een nieuwe rich
ting: sport on voi I ighoi<l. Voordo richtingen
speelt dat probleem niet. Hem lijkt archi
tect een mooi beroep en dat komt goed uit.
In Sint-Maartensdijk, vlakbij huis op zijn
eigen school, kan hij zijn eerste schreden op
het pad van de bouwkunst zetten.
Voor Roy heeft de kleine school dus alleen
maar voordelen, want ook hij vindt het pret
tig dat hij de meeste leerlingen kent en ook
alle docenten. „Wel jammer dat de school
volgend jaar gaat verhuizen, want dan zal
ik elke dag op de fiets naar Tholen moeten.
Nu woon ik maar drie minuten bij de school
vandaan."
Net als alle leerlingen van zijn school,
werkt Roy een paar keer in de week op het
kennispiein. Dat is een dubbel lokaal waar
in twee klassen onder leiding van twee lera-