Doe Maar
vertelt
de jaren
tachtig
Nederland al helemaal klaar voor Tarzan
Musical met
oude hits
ie bijlagen: 0113-315680
...pzc.nl
•«tSMGoes
Ben Midden-Zeel and: 0113-315520;
-Vlaanderen: 0113-315570;
aal: 020-4562500.
10 januari 2007
Flamenco in schouwburg Middelburg
e bekommeren om el
kaar. Dat is volgens ca
baretière Lenette van
Dongen de kern van de bood
schap die Doe Maar in de ja
ren tachtig uitdroeg. Vanaf
eind januari speelt ze in de ge
lijknamige musical waarin de
muziek van deze formatie
een belangrijke rol speelt.
Woensdag 11 april staat de
voorstelling in Goes.
Doe Maar! De Musical gaat
niet over het bandje van
Henny Vrienten en Ernst Jansz
dat begin jaren tachtig als een
donderslag bij heldere hemel on
waarschijnlijk populair werd.
Wel is het een musical over die
tijd, over de liedjes die je nog
steeds meebrult. En - als je het
aan hoofdrolspeelster Lenette
van Dongen vraagt - over de zeg
gingskracht die de muziek nog
steeds heeft.
De musical wordt gemaakt vol
gens het recept van Mama Mia!,
waarin de muziek van Abba
werd gebruikt om een verhaal te
vertellen over de jaren zeventig.
Zo is in deze nieuwe productie
van V&V Entertainment de mu
ziek van Doe Maar het geraamte
voor een verhaal in de jaren van
doemdenken, krakersrellen en
'ban de bom'-demonstraties.
Meerdere verhaallijnen kruisen
elkaar in een decor waarin, hoe
kan het anders, een kraakpand
centraal staat.
De personages hebben het nodi
ge met elkaar te verhapstukken.
Daniël Boissevain en Kim-Lian
van der Meij zijn geliefden tus
sen wie het knettert, Lenette
van Dongen is de vrijgevochten
wereldverbeteraar die weinig
aandacht heeft voor haar doch
ter (Kim-Lian). In de persoon
Lenette van Dongen: „De muziek geeft het gevoel van de tijd, alsof de ra
dio de hele tijd aan blijft staan."
van Jan Rot duikt de vader van
Boissevain na twintig jaar op.
Geen stuk dus over Ernst, Hen
ny, Jan en Jan, maar hun mu
ziek is zeer aanwezig. Vele be
kende liedjes onderstrepen het
verhaal, terwijl de muzikanten
op het podium staan en deelne
men aan de actie.
Het drumstel is zelfs centraal in
het podium gebouwd. „De mu
ziek geeft het gevoel van de
tijd", zegt Lenette van Dongen.
„Alsof de radio de hele tijd aan
blijft staan." Na een kleine
maand repeteren begint het
stuk vorm aan te nemen. De eer
ste doorloop is achter de rug.
Het is veel werk, vertelt Van
Dongen. Niet alleen omdat de
musical vanuit het niets wordt
opgebouwd. De actie vindt
steeds in andere delen van het
decor plaats en dat heen-en-
Vlnr: Daniel Boissevain, Kim-Lian van der Meij, Lenette van Dongen en Jan Rot
foto's Roy Beusker
Mark Minnema
De try-outs van Doe Maar! De musi
cal beginnen op 12 januari. De pre
mière is op 28 januari in Tilburg.
Woensdag 11 april komt de musical
in De Mythe in Goes.
Meer info: www.janrot.nl
weer-springen vraagt om grote
precisie bij de mise-en-scène.
„Maar het voelt goed.
Zelf heb ik zes voorstellingen ge
maakt, dan weet je al snel of het
gaat lukken." In de repetitie
ruimte is regisseur Jos Thie in
discussie met zijn cast. De
vraag: wat is de kern van het
stuk? Jan Rot houdt het op de
woorden 'doe maar': Maak keu
zes en aanvaard de consequen
ties daarvan.
Zoals Doe Maar eind jaren ze
ventig besloot in het Nederlands
te zingen, iets waar de spraak
makende muziekgemeente toen
weinig van moest hebben.
Voor regisseur Jos Thie is de
kern van de musical eerder: 'Je
kunt het niet alleen'. Ook Lenet
te van Dongen voelt zich aange
trokken tot die uitleg. Ook al
omdat juist dat zo spreekt uit de
muziek van Doe Maar. In een
tijd dat de term doemdenken
werd uitgevonden, maakte die
band frisse en opgewekte mu
ziek, met teksten waarin het je
bekommeren om elkaar bijna
terloops maar zeer nadrukkelijk
aanwezig was. Van Dongen:
„Zelfs in een liedje als De Bom:
'En als de bom valt/ Dan lig ik
in mijn nette pak, diploma's en
mijn cheques op zak/ Mijn polis
en mijn woordenschat/ Onder
de flatgebouwen van de stad
naast jou'. Het gaat over zorgen
voor elkaar. Niet doen alsof je
neus bloedt, zingen ze letterlijk.
Inmiddels zijn we in het ik-tijd-
perk terecht gekomen en heb
ben bandjes het over 'Motha-
fuckeryó!'." Een plaatje van
Blof speelt toevallig op de radio.
Van Dongen: „Neem Blof! Echt
totaal iets anders. Tegenwoor
dig willen we vooral horen over
het menselijk tekort. Of neem al
die real life soaps: we zijn veel
te veel aan het analyseren."
Somber
Die positieve muziek van Doe
Maar komt wel uit een tijd die
te boek staat als somber. „Doe
Maar staat er haaks op, maar
heeft ermee te maken omdat ze
zich er tegen afzet. Het was een
sombere tijd, zo heb ik dat zelf
ook wel ervaren. Door de bom
ja, en oeh, dreiging van de Rus
sen! Maar ik kan me ook herin
neren dat ik op het dakterrasje
van mijn studentenkamer stond
en dacht: hoezo dreiging? Sinds
dien hebben we al zo veel nieu
we gehad, zure regen, de millen
nium-bug. De mens is niet geluk
kig zonder een beetje dreiging."
Het maakt dat Doe Maars tek
sten nog steeds actueel zijn,
vindt Van Dongen. Ze zijn be
trokken, maar dat druipt er niet
vanaf„Dat is ook het wonder
lijke. Wat toen een puberhype
leek, blijkt veel universeler te
zijn. 'Is Dit Alles' kan nog
steeds van betekenis zijn voor
iemand in Almere-Buiten."
Lenette van Dongen, die caba
retprogramma's maakte maar
ook in musicals stond, aanvaard
de de rol omdat ze even behoef
te had aan 'totaal iets anders'.
Het was ook een gok, want op
het moment dat ze ja zei, was er
nog geen script. „Maar het was
ook leuk om dat risico te ne
men." Het bevalt haar dat er
geen geijkte musical-cast is:
Muzikant/ liedjesschrijvei*/ ver
taler Jan Rot is niet de eerste
aan wie je denkt bij een musi
cal, Kim-Lian is 'een paradijsvo
gel met rood haar' die ook haar
eigen muziek maakt, Daniël
Boissevain speelde onlangs nog
de rol van Herman Brood.
„Het maakt dat Doe Maar! niet
de standaard musical is, maar
meer heeft van Turks Fruit of
Rent. Geen happy Disney-ver-
haal. Jos Thie gaat uit van de
emoties en van het spelen, waar
door het publiek het zal voelen.
Overigens heb ik niks tegen Dis-
ney-moraal en zal deze musical
je ook gewoon een leuke avond
bezorgen. In de rol van Flora
heb ik ontzettend veel lol, bij
voorbeeld met zo'n ouderwetse
stencilmachine, waarbij je on
der de inkt komt te zitten. Of de
kapsels uit die tijd, dat is ge
woon leuk."
En nee, zegt Van Dongen, de mu
sical is geen excuus om iets met
Doe Maar-liedjes te doen. Toch
wordt na Abba en de Dolly Dots
weer een oude hit omgezet in
een musical. Wat is de zin er
van? „Deze liedjes verdienen
het. We doen het niet omdat we
werk nodig hebben, of zo. Het is
echt goed materiaal, dat over
eind blijft als je het in een ande
re setting plaatst. Die zeggings
kracht van Doe Maar is geen mo
ralistische boodschap. Hij zit in
trinsiek in de muziek, omdat die
zo zorgvuldig gemaakt is. Dat is
het geheim. Weet je, ik heb het
langzamerhand gehad met al
die dingen die volgens concep
ten gemaakt worden, en dan
vooral bedoeld om inkomen te
genereren. Er is veel gemak
zucht."
Ij-ea-ste 100.000 kaarten zijn al ver
kocht Het Nederlandse publiek lijkt
verheugen °P de musical Tarzan van
Entertainment van Joop van den En-
het Amerikaanse Disney Theatrical
actions. Op 15 april is in Scheveningen
hropese première van de door Martine
•staalde musical, die dan nog niet eens
loopt op Broadway in New York.
was een Broadway-musical zo
l Europa te zien. Time Magazine noem-
Amerikaanse productie 'een sensatie'.
®ierikaanse producent Thomas Schu-
ei' haas van Disney Theatrical, was
-n speciaal naar Utrecht gekomen
eeerste repetitiedag voor de Neder-
ezehing, met Ron Link als Tarzan
mal Janzen als Jane. Ze werken on-
mgm van Bob Crowley, die ook de
way-versie V0Qr z-n rekerqng nam en
eljende voor decors en kostuums,
acher; „Het wordt hier toch weer een
^an, al staat die op de schouders
voorstelling op Broadway. Maar
We in een kleine zaal> nu ko"
s v,er mo°ie ruime Circusthea-
öenevemngen. Dat is dus al atrrWs
Chantal Janzen (links) is Jane, Ron Link is Tarzan
Er komen allerlei nieuwe elementen bij,
nieuwe scènes en nieuwe dansen bijvoor-
hpplrl Schilmachpr ie nl icirovi mol
in de nieuwe musical.
bezig, aanvankelijk met een animatiefilm.
„Ik wist niet meer dan dat het om een man
foto David van Dam/GPD
die man veel schreeuwde." Maar hij nam de
moeite het boek van Edgar Rice Burroughs
en een vrouw die met hun kind schipbreuk
lijden, aanspoelen en worden opgegeten
door een luipaard. Het beest laat het jonge
tje ongemoeid, maar verslindt wel een baby
gorilla. De moeder van de gorilla neemt het
mensenkind aan: Tarzan.
„Het is een verhaal met een hart en wagen
als: waar hoor je bij, bij de familie waar je
uit stamt of bij de familie die je opneemt?"
Phil Collins, sinds zijn tijd als zanger en
drummer van Genesis een van cle populair
ste solo-artiesten van onze tijd, werd in
1995 benaderd voor de muziek van de film.
Daar keek hij wel van op. „Maar ik was in
muzikaal opzicht aan verandering toe." Hij
was bang voor de klus, maar besloot die
toch als hoognodige uitdaging aan te ne
men. „Twee weken lang heb ik onophoude
lijk muziek geschreven. Ik was zo bang de
club te laten zakken. Uiteindelijk was ik
trots erbij te horen."
Vier jaar geleden werd hij benaderd voor de
musical. „Ik probeerde bij elke bespreking
over het script aanwezig te zijn. Ik ben gedu
rende verschillende auditieperiodes aanwe
zig geweest en heb mijn voorkeuren voor be
paalde mensen ook absoluut aangegeven.
afstand had gezeten en me verder niet met
de voorstelling had bemoeid, dan was het he
lemaal anders geworden", aldus Collins, die
nu ook weer vergaand bij de Nederlandse
productie is betrokken. Hij noemt 'You'll be
in my heart' het vlaggenschip van de musi
cal.
Schumacher: „De enige manier om de sa
menwerking te laten slagen was als Phil vol
ledig partner zou worden in de show, Hij
wilde zijn bijdrage leveren in het geheel:
hoe voelt het, hoe ziet het eruit, hoe wordt
het vei'haal verteld."
Joop van den Ende zweepte de cast gisteren
op om tot de beste prestaties te komen: „Ik
ben trots dat we dit kunnen doen, maar we
moeten het wel waarmaken. Dus niet dat
Nederlandse: ach, 't is best wel goed, laten
we nog even de kroeg ingaan. Leef ervoor,
knok voor je lichaam, knok voor je stem!
Sommigen moeten ook knokken tegen de
hoogtevrees, want het decor, de jungle, is 15
meter hoog en daarin moet aan lianen wor
den rondgezwierd. Een aantal leden van de
cast is al aangemeld voor een anti-hoogte
vreescursus.