Doe Maar vertelt de jaren tachtig Nederland al helemaal klaar voor Tarzan Musical met oude hits ie bijlagen: 0113-315680 ...pzc.nl •«tSMGoes Ben Midden-Zeel and: 0113-315520; -Vlaanderen: 0113-315570; aal: 020-4562500. 10 januari 2007 Flamenco in schouwburg Middelburg e bekommeren om el kaar. Dat is volgens ca baretière Lenette van Dongen de kern van de bood schap die Doe Maar in de ja ren tachtig uitdroeg. Vanaf eind januari speelt ze in de ge lijknamige musical waarin de muziek van deze formatie een belangrijke rol speelt. Woensdag 11 april staat de voorstelling in Goes. Doe Maar! De Musical gaat niet over het bandje van Henny Vrienten en Ernst Jansz dat begin jaren tachtig als een donderslag bij heldere hemel on waarschijnlijk populair werd. Wel is het een musical over die tijd, over de liedjes die je nog steeds meebrult. En - als je het aan hoofdrolspeelster Lenette van Dongen vraagt - over de zeg gingskracht die de muziek nog steeds heeft. De musical wordt gemaakt vol gens het recept van Mama Mia!, waarin de muziek van Abba werd gebruikt om een verhaal te vertellen over de jaren zeventig. Zo is in deze nieuwe productie van V&V Entertainment de mu ziek van Doe Maar het geraamte voor een verhaal in de jaren van doemdenken, krakersrellen en 'ban de bom'-demonstraties. Meerdere verhaallijnen kruisen elkaar in een decor waarin, hoe kan het anders, een kraakpand centraal staat. De personages hebben het nodi ge met elkaar te verhapstukken. Daniël Boissevain en Kim-Lian van der Meij zijn geliefden tus sen wie het knettert, Lenette van Dongen is de vrijgevochten wereldverbeteraar die weinig aandacht heeft voor haar doch ter (Kim-Lian). In de persoon Lenette van Dongen: „De muziek geeft het gevoel van de tijd, alsof de ra dio de hele tijd aan blijft staan." van Jan Rot duikt de vader van Boissevain na twintig jaar op. Geen stuk dus over Ernst, Hen ny, Jan en Jan, maar hun mu ziek is zeer aanwezig. Vele be kende liedjes onderstrepen het verhaal, terwijl de muzikanten op het podium staan en deelne men aan de actie. Het drumstel is zelfs centraal in het podium gebouwd. „De mu ziek geeft het gevoel van de tijd", zegt Lenette van Dongen. „Alsof de radio de hele tijd aan blijft staan." Na een kleine maand repeteren begint het stuk vorm aan te nemen. De eer ste doorloop is achter de rug. Het is veel werk, vertelt Van Dongen. Niet alleen omdat de musical vanuit het niets wordt opgebouwd. De actie vindt steeds in andere delen van het decor plaats en dat heen-en- Vlnr: Daniel Boissevain, Kim-Lian van der Meij, Lenette van Dongen en Jan Rot foto's Roy Beusker Mark Minnema De try-outs van Doe Maar! De musi cal beginnen op 12 januari. De pre mière is op 28 januari in Tilburg. Woensdag 11 april komt de musical in De Mythe in Goes. Meer info: www.janrot.nl weer-springen vraagt om grote precisie bij de mise-en-scène. „Maar het voelt goed. Zelf heb ik zes voorstellingen ge maakt, dan weet je al snel of het gaat lukken." In de repetitie ruimte is regisseur Jos Thie in discussie met zijn cast. De vraag: wat is de kern van het stuk? Jan Rot houdt het op de woorden 'doe maar': Maak keu zes en aanvaard de consequen ties daarvan. Zoals Doe Maar eind jaren ze ventig besloot in het Nederlands te zingen, iets waar de spraak makende muziekgemeente toen weinig van moest hebben. Voor regisseur Jos Thie is de kern van de musical eerder: 'Je kunt het niet alleen'. Ook Lenet te van Dongen voelt zich aange trokken tot die uitleg. Ook al omdat juist dat zo spreekt uit de muziek van Doe Maar. In een tijd dat de term doemdenken werd uitgevonden, maakte die band frisse en opgewekte mu ziek, met teksten waarin het je bekommeren om elkaar bijna terloops maar zeer nadrukkelijk aanwezig was. Van Dongen: „Zelfs in een liedje als De Bom: 'En als de bom valt/ Dan lig ik in mijn nette pak, diploma's en mijn cheques op zak/ Mijn polis en mijn woordenschat/ Onder de flatgebouwen van de stad naast jou'. Het gaat over zorgen voor elkaar. Niet doen alsof je neus bloedt, zingen ze letterlijk. Inmiddels zijn we in het ik-tijd- perk terecht gekomen en heb ben bandjes het over 'Motha- fuckeryó!'." Een plaatje van Blof speelt toevallig op de radio. Van Dongen: „Neem Blof! Echt totaal iets anders. Tegenwoor dig willen we vooral horen over het menselijk tekort. Of neem al die real life soaps: we zijn veel te veel aan het analyseren." Somber Die positieve muziek van Doe Maar komt wel uit een tijd die te boek staat als somber. „Doe Maar staat er haaks op, maar heeft ermee te maken omdat ze zich er tegen afzet. Het was een sombere tijd, zo heb ik dat zelf ook wel ervaren. Door de bom ja, en oeh, dreiging van de Rus sen! Maar ik kan me ook herin neren dat ik op het dakterrasje van mijn studentenkamer stond en dacht: hoezo dreiging? Sinds dien hebben we al zo veel nieu we gehad, zure regen, de millen nium-bug. De mens is niet geluk kig zonder een beetje dreiging." Het maakt dat Doe Maars tek sten nog steeds actueel zijn, vindt Van Dongen. Ze zijn be trokken, maar dat druipt er niet vanaf„Dat is ook het wonder lijke. Wat toen een puberhype leek, blijkt veel universeler te zijn. 'Is Dit Alles' kan nog steeds van betekenis zijn voor iemand in Almere-Buiten." Lenette van Dongen, die caba retprogramma's maakte maar ook in musicals stond, aanvaard de de rol omdat ze even behoef te had aan 'totaal iets anders'. Het was ook een gok, want op het moment dat ze ja zei, was er nog geen script. „Maar het was ook leuk om dat risico te ne men." Het bevalt haar dat er geen geijkte musical-cast is: Muzikant/ liedjesschrijvei*/ ver taler Jan Rot is niet de eerste aan wie je denkt bij een musi cal, Kim-Lian is 'een paradijsvo gel met rood haar' die ook haar eigen muziek maakt, Daniël Boissevain speelde onlangs nog de rol van Herman Brood. „Het maakt dat Doe Maar! niet de standaard musical is, maar meer heeft van Turks Fruit of Rent. Geen happy Disney-ver- haal. Jos Thie gaat uit van de emoties en van het spelen, waar door het publiek het zal voelen. Overigens heb ik niks tegen Dis- ney-moraal en zal deze musical je ook gewoon een leuke avond bezorgen. In de rol van Flora heb ik ontzettend veel lol, bij voorbeeld met zo'n ouderwetse stencilmachine, waarbij je on der de inkt komt te zitten. Of de kapsels uit die tijd, dat is ge woon leuk." En nee, zegt Van Dongen, de mu sical is geen excuus om iets met Doe Maar-liedjes te doen. Toch wordt na Abba en de Dolly Dots weer een oude hit omgezet in een musical. Wat is de zin er van? „Deze liedjes verdienen het. We doen het niet omdat we werk nodig hebben, of zo. Het is echt goed materiaal, dat over eind blijft als je het in een ande re setting plaatst. Die zeggings kracht van Doe Maar is geen mo ralistische boodschap. Hij zit in trinsiek in de muziek, omdat die zo zorgvuldig gemaakt is. Dat is het geheim. Weet je, ik heb het langzamerhand gehad met al die dingen die volgens concep ten gemaakt worden, en dan vooral bedoeld om inkomen te genereren. Er is veel gemak zucht." Ij-ea-ste 100.000 kaarten zijn al ver kocht Het Nederlandse publiek lijkt verheugen °P de musical Tarzan van Entertainment van Joop van den En- het Amerikaanse Disney Theatrical actions. Op 15 april is in Scheveningen hropese première van de door Martine •staalde musical, die dan nog niet eens loopt op Broadway in New York. was een Broadway-musical zo l Europa te zien. Time Magazine noem- Amerikaanse productie 'een sensatie'. ®ierikaanse producent Thomas Schu- ei' haas van Disney Theatrical, was -n speciaal naar Utrecht gekomen eeerste repetitiedag voor de Neder- ezehing, met Ron Link als Tarzan mal Janzen als Jane. Ze werken on- mgm van Bob Crowley, die ook de way-versie V0Qr z-n rekerqng nam en eljende voor decors en kostuums, acher; „Het wordt hier toch weer een ^an, al staat die op de schouders voorstelling op Broadway. Maar We in een kleine zaal> nu ko" s v,er mo°ie ruime Circusthea- öenevemngen. Dat is dus al atrrWs Chantal Janzen (links) is Jane, Ron Link is Tarzan Er komen allerlei nieuwe elementen bij, nieuwe scènes en nieuwe dansen bijvoor- hpplrl Schilmachpr ie nl icirovi mol in de nieuwe musical. bezig, aanvankelijk met een animatiefilm. „Ik wist niet meer dan dat het om een man foto David van Dam/GPD die man veel schreeuwde." Maar hij nam de moeite het boek van Edgar Rice Burroughs en een vrouw die met hun kind schipbreuk lijden, aanspoelen en worden opgegeten door een luipaard. Het beest laat het jonge tje ongemoeid, maar verslindt wel een baby gorilla. De moeder van de gorilla neemt het mensenkind aan: Tarzan. „Het is een verhaal met een hart en wagen als: waar hoor je bij, bij de familie waar je uit stamt of bij de familie die je opneemt?" Phil Collins, sinds zijn tijd als zanger en drummer van Genesis een van cle populair ste solo-artiesten van onze tijd, werd in 1995 benaderd voor de muziek van de film. Daar keek hij wel van op. „Maar ik was in muzikaal opzicht aan verandering toe." Hij was bang voor de klus, maar besloot die toch als hoognodige uitdaging aan te ne men. „Twee weken lang heb ik onophoude lijk muziek geschreven. Ik was zo bang de club te laten zakken. Uiteindelijk was ik trots erbij te horen." Vier jaar geleden werd hij benaderd voor de musical. „Ik probeerde bij elke bespreking over het script aanwezig te zijn. Ik ben gedu rende verschillende auditieperiodes aanwe zig geweest en heb mijn voorkeuren voor be paalde mensen ook absoluut aangegeven. afstand had gezeten en me verder niet met de voorstelling had bemoeid, dan was het he lemaal anders geworden", aldus Collins, die nu ook weer vergaand bij de Nederlandse productie is betrokken. Hij noemt 'You'll be in my heart' het vlaggenschip van de musi cal. Schumacher: „De enige manier om de sa menwerking te laten slagen was als Phil vol ledig partner zou worden in de show, Hij wilde zijn bijdrage leveren in het geheel: hoe voelt het, hoe ziet het eruit, hoe wordt het vei'haal verteld." Joop van den Ende zweepte de cast gisteren op om tot de beste prestaties te komen: „Ik ben trots dat we dit kunnen doen, maar we moeten het wel waarmaken. Dus niet dat Nederlandse: ach, 't is best wel goed, laten we nog even de kroeg ingaan. Leef ervoor, knok voor je lichaam, knok voor je stem! Sommigen moeten ook knokken tegen de hoogtevrees, want het decor, de jungle, is 15 meter hoog en daarin moet aan lianen wor den rondgezwierd. Een aantal leden van de cast is al aangemeld voor een anti-hoogte vreescursus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19