Zeeland op 36 vierkante meter Taal is een beetje heilig, daar moetje omzichtig mee omgaan Ijkje in coulissen van de fantasie Iedereen in een hokje resentatie op de Vakantiebeurs gedegen maar niet verrassend 13 Feiten en cijfers recreatie en toerisme Zeeland emmertje en schepje en geen Zeeuws meisje. Natuurlijk ont breken de kenmerkende paal hoofden en mosselen niet. Maar ook de natuur op Zuid-Beve land en de fietsroutes op Tholen komen nadrukkelijk in beeld. Elke dag staan drie medewer kers van Zeeuwse WV's klaar om bezoekers van stand D073 al les te vertellen over Zeeland. „Afhankelijk van op welke beurs de stand staat, zijn alle fo to's en video's aan te passen", 'vertelt directeur Carla Schön- knecht van de stichting Promo tie Marketing Zeeland Delta. Toch is het de vraag of Zeeland in al dat vakantiegeweld genoeg opvalt. Plet kan minder gede gen, zoals Limburg en Zoeter- meer in dezelfde hal laten zien. Maar de Veluwe, Drenthe en Friesland trekken met een mi ni-hunebed, een paar picknick tafels en flessen regionaal gebot telde wijn meer de aandacht. Dat is toch waar het op de Va kantiebeurs om draait. Vakan tie is big business. De bezoekers vieren volgens de organisatie ge middeld 2,5 vakanties per jaar. En ze geven er jaarlijks zo'n 2600 euro per persoon aan uit. De meesten hebben bij binnen komst al een bestemming in het hoofd, komen sfeer proeven en vooral folders meegrissen. Tas sen vol. Ze snuffelen rond en doen ideeën op voor die andere vakantie, dat weekje of week endje weg. Daarvan moet Zee land het hebben, beseft Schön- knecht. Ze is ervan overtuigd dat Zeeland met deze stand de mensen aanspreekt. „Je moet er op dit soort beurzen zijn, maar wel met eigentijdse middelen. We brengen heel Zeeland onder de aandacht met sfeerbeelden. In een oogopslag heb je een goed beeld van wat Zeeland te bieden heeft." Hoewel gedegen, springt Zee land er niet tussenuit. Veel stands zijn niet alleen groter, maar vooral veel hoger. Al zou je willen, je kunt er door de crea tieve aankleding en vele lampen niet omheen. „Denk je echt dat we niet genoeg opvallen?", vraagt Schönknecht zich hardop af. „We hebben de tijd van het zand op de vloer en het schepje gehad hoor. En hier blijft het niet bij. We noteren de adressen van alle geïnteresseerden en stu ren hun onze nieuwsbrief." Reacties van beursbezoekers wa ren gisteren op de besloten 'vak dag' nog niet op te tekenen. De buren op de beursvloer vinden dat Zeeland het prima doet. Voor gedeputeerde Maria le Roy (toerisme) - die de stand gister middag officieel opende - is het nog geen uitgemaakte zaak. „Ik wil eerst zien hoe de beursbezoe kers op de stand reageren. Als blijkt dat Zeeland zich explici- ter moet presenteren, dan gaan we dat doen." De Vakantiebeurs is van 10 lot en met 14 januari in de Jaarbeurs in Utrecht. Open: 10-18, vrijdag tot 22 uur. Entree: 13 euro, vooraf via internet 11,50 euro. Info: www.va kantiebeurs. nl of tel. 0900-52272387 (0,13 p/m). De presentatie van Zeeland op de Vakantiebeurs. foto Marnix Schmidt Hpffrev Kutterink RECHT - Niet minder dan ne- I,a|len propvol vakantieple- Landen, regio's, eilanden steden smeken om de aan- van de circa 140.000 men- die de komende vijf dagen (struinen over de Vakantie- js 2007. Midden tussen al geweld staat Zeeland. Met gedegen presentatie, al mag een stuk uitbundiger. [al 3, waar kan ik die vin- fif De jongeman in pak kijkt send naar de dame achter de ijatiebalie. Ze pakt er een legrand bij en wijst. „Die ut op, rechtdoor, oversteken, Ivolgende hal in, naar rechts j wandeling van een klein rartïertje door het Utrechtse [beurscomplex, schat ze in. |e vijftien luttele minuten sk je wel een prachtige we lreis en'vlieg' je langs Malei sië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Wallonië, Isle of Wight, Fries land, Zoetermeer en... Zeeland; middenin hal 12 op de manifes tatie Beleef Nederland van het Nederlands Bureau voor Toeris me en Congressen (NBTC). Op de 50+ beurs was de nieuwe stand van VW Zeeland al te zien, maar toen was die nog niet helemaal af. Nu wel. Wie de ko mende dagen de Vakantiebeurs bezoekt heeft de primeur. Zee land staat tentoongespreid op ze sendertig vierkante meter. Gro te foto's en een aantal video's presenteren cle verschillende re gio's en - saillant - Goeree. Misschien is het een beetje toe- komstdenken? Want dat is wat Zeeland wil. Eindelijk is het ge vecht tussen de eilanden voorbij en zet Zeeland als één provincie zijn beste beentje voor. Anders dan voorheen is de uit straling professioneel. Geen wit te wand met een paar fletse fo to's. Geen hoop zand met een elandpaviljoen op vakantiebeurs V-scherm met mos-er Zeeuwse tuur, landschap, evenementen kcraigeschermen met foto's os [ZeehrxLOok de website van de VZedand wordt gepromoot. lOkorden verspreid over de stand met amerkende foto's voor elke Zeeuwse (fgio,pli)5Goeree-Overflakkee, deBrouwersdam, het schoonste strand De stand van VVV Zeeland op de vakantiebeurs in Utrecht draait vooral om indrukken. Laptop om op internet te surfen. woensdag 10 januari 2007 door Jeffrey Kutterink UTRECHT - Niemand die over de Vakantiebeurs loopt heeft er erg in. Maar iedereen is gevan gen in een profiel. Want met toe risme is veel geld gemoeid. Lan den, regio's en steden kunnen er pas een graantje van meepikken als ze precies weten op welke doelgroepen ze zich moeten rich ten. Daar is onderzoek voor no dig. Veel onderzoek. Ze lopen er de komende dagen vast veel rond: doorsnee gezin nen. 3 0-plussers met kinderen en een modaal inkomen. Zë zijn vooral gefocust op vermaak. Die mensen zoeken heel iets anders dan de open authenticiteitszoe- kers. Weliswaar ook 30-plus- sers, maar zij zoeken een 'esca pe' voor het drukke double inco me no kids yet-leven. Ze hebben meer geld te besteden, maar hen vang je pas als ze iets bijzonders kunnen beleven. Voor de opening van het Zeeuw se paviljoen op de Vakantie beurs 2007, gunde Erik van Dijk van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen een kijkje in de wetenschappelijke keuken van het toerisme. Want cle Nederlandse kust moet beter onder de aandacht worden ge bracht. Het NBTC onderzoekt nu hoe. „Elk gebied heeft zijn ei gen kenmerken. Als je die kent, weet je ook welke mensen je kunt interesseren om er vakan tie te vieren. In je promotie en marketing moet je daarmee reke ning houden." De Zeeuwse kust maakt ook on derdeel uit van het onderzoek. Van Dijk: „De komende tijd zoe-" ken we uit op welke groepen Zeeland zich moet richten." Zeeland telde in 2005 622 lo- giesaccommodaties: hotels, pensions en jeugdaccom- modaties: 232 (4323 kamers) kampeerterreinen: 292 (85.975 slaapplaatsen) huisjesterreinen: 68 (21.945 slaapplaatsen) groepsaccommodaties: 30 (1.889 slaapplaatsen). Daarnaast: 12.500 ligplaatsen in 28 jachthavens en bij 23 wa- tersportvereni gingen. Zeeland boekte in 2005 894.100 gasten: 575.200 uit Nederland, waarvan een kwart uit Noord-Brabant 318.900 uit het buitenland, waarvan 244.000 uit Duitsland). De Nederlanders waren goed voor 1,3 miljoen vakanties en 8,1 miljoen overnachtingen. Bui tenlanders gingen 518.000 keer in Zeeland op vakantie en brach ten er 2.725.000 nachten door. Een gemiddelde vakantie duurt 7,2 dagen. Ruim een derde (35 procent) van de Nederlandse vakantiegan gers kiest voor Schouwen-Duive- land; 28 procent gaat naar Wal cheren, 19 procent naar de Bevelanden/Tholen en 18 pro cent naar Zeeuws-Vlaanderen. Verdeling over verschillende soorten accommodatie: 7 procent in hotel 31 procent op toeristische plek, op kampeerterrein 17 procent vaste standplaats op kampeerterrein 43 procent in vakantiewoning. Kinderen jonger dan twaalf jaar en personen tussen 25 en 44 jaar zijn zijn het best vertegen woordigd. Waterland Neeltje Jans was, in 2005 de populairste Zeeuwse attractie. Het meest bezochte museum was het Museum Wa tersnood 1953. De Visserijdagen in Breskens trokken bij de eve nementen de meeste bezoekers. Een vakantieganger geeft ge middeld 158 euro uit, ofwel 22 euro per dag. De toeristisch-recreatieve sec tor levert in Zeeland 13.588 ba nen op. Dat is 8,2 procent van de totale werkgelegenheid in de provincie. Op Schouwen-Duive- land ligt dit percentage op 14,8. 11 Spit schildert al twaalf jaar wolken. „Mensen snappen dat niet. Het gaat mij niet om de wolken, maar om de schilderkunst." Bosboom ®ELBURG - De Vlissingse stenaar Sebastiaan Spit al sinds 1995 wolkenschil- jen. „Op kunstbeurzen hoor eel vaak: 'Houdt u zich uit bezig met wolken? Al ïaat? Daar raak je toch Mensen snap- dat niet. Het gaat mij niet le wolken, maar om de schil- ninst. Ze vormen een kap- °m de schilderkunst te ana- (48) heeft zelf het initiatief om, in twee lezingen Drukkerij, zijn analyse fld wezen van de kunst met breder gehoor te delen, vmd ik leuk: het publiek te en waar ik dagelijks mee o oen, te laten meekijken in onhssen van mijn fantasie. wordt geen kunsthistori sche verhandeling, maar een be schrijving van de wereld gezien door mijn bril van schilder. Dat gebeurt helaas niet zo vaak. Veel kunstenaars kiezen ervoor het werk voor zich te laten spre ken. Ik vertel graag waar het al lemaal mee te maken heeft." Het is geen verhaal dat hij voor de gelegenheid onder woorden heeft gebracht, maar een bunde ling van gedachten, bevindin gen en ervaringen verspreid over een lange periode. „Ik schrijf voortdurend het een en ander op. Dat is door de jaren heen mijn verhaal geworden." Wat is kunst? Voor Spit is zijn schilderkunst een onuitputtelijke worsteling met klassieke vragen zoals: wat is kunst en wat is het nut en de zin ervan? „In ons métier blij ven die vragen onbeantwoord. Iedereen geeft er zijn eigen in vulling aan. Je blijft als kunste naar proberen inzicht te krijgen in wat er precies gebeurt." Hij is zich zeer bewust van de traditie waarin hij staat. Spit wijst op een afbeelding van een schilderij van Jacob van Ruis- dael: De molen bij Wijk bij Duurstede, met een opvallende, donkere wolkenpartij. „Die wol kenluchten zijn internationaal beroemd geworden, maar het blijken helemaal geen typisch^ Nederlandse luchten te zijn." Naast de topografische waarde heeft het schilderij met zijn wol ken en water vooral ook een symbolische, religieus bepaalde lading van dreiging en onheil. Die is minder opvallend dan bij Ruisdaels voorgangers, maar- wel degelijk aanwezig. „Die schilderkunst is nog steeds reli gieus, maar men weet het heel goed te verstoppen." Later, toen wolken en weer een ware wetenschap waren gewor den, ontstonden pure wolken schilderijen. De religieuze sym boliek verdween. „Het waren de eerste schreden naar de abstrac te schilderkunst. Daarin gaat het uitsluitend nog om het schil deren wat druk ik uit op doek met penseel en verf?" Het is een vraag die Spit zich zelf ook stelt. Zijn wolkenschil derijen zijn het resultaat van een onderzoek zonder einde. „Het zijn producten van ant woorden op vragen die ik me zelf stel. Zolang ik die blijf zoe ken en vinden, zal ik die blijven maken. Een werk biedt een in gang naar een ander werk. Elk schilderij, elke serie, roept weer nieuwe dingen op. Voor mij is de kous dus nooit af." Lezingen Sebastiaan Spit, morgen en donderdag 18 januari in De Drukkerij, Markt, Middelburg. Aanvang: 19.00 uur. Ode aan N.M. Min (4) de man die naast mij stond toen ik gebaard werd en die mij noemde kind èn vrouw is nu het stof der aarde Min (4), een titel die ze - zoals bij veel andere gedichten - er later aan gaf. „Neeltje Maria Min is in die tijd heel bekend geworden. Ik vond haar niet de beste dichter, maar ik herken de later in mijn eigen poëzie veel dingen van haar." Schok Hoewel de dood een grote rol speelt, is er niet voortdurend een verwijzing naar haar va der. „Het is meer existentieel. Door de schok van zijn overlij den werd ik me er echt van be wust dat ieder mens dood gaat. Dat is de spanning van het le ven en eigenlijk ook de zin er van." Ze heeft voor de bundel een strenge selectie gemaakt uit de poëzie die ze uit die periode zorgvuldig heeft bewaard. Aan de gedichten zelf heeft ze nau welijks gesleuteld. „Ik heb hooguit een enkel woord veran- Taalgevoel Van de Velde (Dordrecht, 1951), opgegroeid in een literai re familie, gaf al vroeg blijk van taalgevoel. De liefde voor poëzie werd vooral gewekt in de tweede Idas van de MMS, waar op een dag een nieuwe, is nu het zout op mijn lippen is nu het druipen van mijn bloed langs zijn zachte aarde vader werd hij genoemd door wie hem wisten leven ik noem hem kind dat trilt'en stommelt tegen mijn wanden kind, dat ik baren moet door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De meeste jeugdpoëzie kan maar beter binnenskamers blijven. Ellie van de Velde uit Middelburg durfde het, uiteindelijk, aan haar vroegste gedichten te pu bliceren. De eenvoudig maar mooi vormgegeven bundel, Jeugd en dood getiteld, blijkt een uitzondering op de regel te zijn. De gedichten komen uit de pe riode 1964-1976. Ze schreef het eerste gedicht toen ze pas twaalf jaar was. Toch is het veelal volwassen poëzie, over grote thema's zoals leven en dood. De stap deze naar buiten te brengen, viel haar niet licht. „Mijn man en dochters hebben me uiteindelijk overgehaald. Ik verzette me er altijd tegen, want er is al zo veel moois ge schreven, dat je terecht be scheiden moet zijn. De taal is toch een beetje heilig. Daar moet je omzichtig mee om gaan." jonge leraar de klas binnen kwam en zei: 'Ik ga jullie ver tellen over de dichter Gerrït Achterberg'. Haar klasgenoten toonden geen enkele interesse; zij werd voorgoed gegrepen door de poëzie. „Dat is toch het mooiste in de taal: het te rugbrengen tot iets kleins." Ze schreef al snel zelf gedich ten, die nauwelijks een tiener meisje doen vermoeden. „Het was al latent aanwezig, maar- door die leraar kwam het eruit. Er brak iets in me open. Ik las bovendien heel veel poëzie. Dat rijpt je ook." De dood speelt een belangrijke rol in de bundel. Toen ze zes tien was, overleed haar vader onverwacht. „In het laatste jaar was ik juist bezig écht con tact met hem te krijgen. Door zijn dood moest ik hem via me zelf leren kennen." Dat gevoel verwoordt ze bij voorbeeld in Ode aan N.M. derd, omdat ik zag dat ik er destijds mee had geworsteld." Van de Velde - haar meisjes naam - is altijd poëzie blijven schrijven, zij het met kleine on derbrekingen. Toch koos ze er bewust voor eerst de vroegste gedichten te publiceren. „Ik wilde bij het begin beginnen. Het zijn misschien niet mijn beste gedichten, maar wel de bijzonderste, omdat ik nog zo jong was." Ze sluit niet uit dat er meer bundels volgen. Haar poëzie is in de loop der ja ren wel wat veranderd. „Ik ben vooral eenvoudiger gaan schrij ven. Niet existentiëler maar es sentiëler. Ik hou erg van gewo ne zinnen, wil alles terugbren gen tot de essentie." Dichteres Ellie van de Velde publiceerde een selectie van haar jeugdgedichten. „Ik verzette me er altijd tegen, want er is al zo veel moois geschreven, dat je terecht bescheiden moet zijn." foto Ruben Oreel Dichtbundel: 'Jeugd en dood', door Ellie van de Velde. Uitgave in eigen beheer. Prijs: 10,-. Ver krijgbaar bij De Drukkerij in Mid delburg en via info©vanderwijst- advocaten.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13