Waterdunen levert veel banen op
V ft 11
schouwen
Bijna 150 nieuwe arbeidsplaatsen in Zeeuws-Vlaanderen
Plan voor bushalte!
bedrijven is kansloos
Bewoners Arendshove hebben vertrouwen in Zeeuwland
WV™.HO;WBO'NOJ;;
NCKIDDINC
X ÜV
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Uitvoering
van het plan Waterdunen zorgt
voor bijna 150 nieuwe, blijven
de arbeidsplaatsen in westelijk
Zeeuws-Vlaanderen. Die komen
slaapplaatsen, luxe recreatiever
blijven met 2000 slaapplaatsen
en een hotel met 160 bedden.
Op basis van plussen en minnen
scoort het plan Gevarieerd Wa
terdunen het beste (voorkeursal
ternatief). Het betreft dan veilig
heid, kwaliteitsverbetering re
creatie en natuur, versterking
landschap en toerisme.
Tegenover de uitgaven staan ba
ten. Die liggen tussen 58 mil
joen (Veilig) en 83 miljoen (Na
tuurlijk) euro. De voordelen lig
gen in de sfeer van veiligheid
(mensenlevens), economie (werk
gelegenheid), kwaliteit leefomge
ving (woongenot) en nieuwe na
tuur (ook grotere verscheiden
heid aan planten en dieren).
In de plannen zijn maatregelen
voorzien die de verzilting van
omringende landbouwgronden
voorkomen. Ook zijn ze zodanig
opgesteld dat bestaande wonin
gen in het gebied niet gesloopt
hoeven te worden,
pagina 24
topgebied kan
oppepper gebruiken
ums>udy v jdiiudi i zuu
door Frank Balkenende
GOES - In de strijd tegen de fi
les bepleit de SP een proef met
snelwegbussen die stoppen op
of nabij bedrijventerreinen. Zou
zo'n bus Goes deels kunnen ver
lossen van de dagelijkse opstop
pingen tijdens de spitsuren? De
gemeente heeft er een hard
hoofd in, de provincie ook. „In
Zeeland zijn mensen toch vooral
aangewezen op de auto."
Het grootste bedrijventerrein in
Goes, de Poel II, kent geen bus
halte voor lijnbussen. Er is wel
een transferium, maar de bus
die daar halt houdt, pendelt tus
sen de Zeelandhallen en de Goe-
se binnenstad. De transferium
bus, die 's winters op dinsdagen
en zaterdagen rijdt en 's zomers
van dinsdag tot en met zater
dag, richt zich bovendien bijna
uitsluitend op consumenten die
in de stad gaan winkelen.
Aan de Anthony Fokkerlaan,
waaraan vier bedrijventerrei
nen liggen, stoppen de lijnbus
sen evenmin. Het woon- werk
verkeer verplaatst zich dan ook
hoofdzakelijk per auto of be-
drijfsbusje.
Door de toegenomen bedrijvig
heid, de toename van het auto
verkeer (jaarlijks anderhalf tot
twee procent) en het feit dat het
Goese wegennet de aanzwellen
de stroom auto's niet meer kan
verwerken, loopt de boel op in-
en uitvalswegen elke dag tijdens
de spits vast. Vooral Goes-Zuid
is een knelpunt en dan met na
me de Anthony Fokkerlaan rich
ting de Deltaweg.
Dotteren
Om de dichtslibbende wegen te
dotteren, zoekt Goes het nauwe
lijks in openbaar of andere vor
men van vervoer. Het idee van
de SP is wethouder M. Diele-
man gewoonweg niet toepas
baar in Zeeland. „Zeeuwen zijn
zo gewend aan de auto. Dat
heeft te maken met het landelij
ke karakter en de eilandenstruc
tuur van de provincie. Ik heb
grote twijfels of je met open
baar vervoer de files in Goes te
lijf kan gaan. Overdag zijn de
bussen vaak bijna leeg. Van al
leen vervoer in de spits kan een
vervoersbedrijf niet bes
Ook de provincie, veran
lijk voor de aanbestede
het openbaar vervoer a
land, ziet geen heil in be
op bedrijventerreinen, j
haltes zijn een confer*
duct, terwijl het woon-wg
keer in Zeeland nnr
vraagt. Als provinciestic
we de inzet van bedrijfs
Jaarlijks geven we daar
euro aan uit. Dergelijk;
schalig collectief vervos
beter", zegt senior beleid*
werker verkeer en ver;?
Chervet van de provincie.
Uiteraard kent Chen*
groeiende fileleed in G«
moet die dagelijkse ergere
in perspectief zien, zeg
„Vergeleken bij de Rae
stelt de Goese congestie
voor. De overlast voor®
bruikers is beperkt, mensa
ben er nauwelijks last van!
door ontbreekt de maatsds
lijke druk om naar alt®
ven te kijken. Pas als je'og
beeld op het bedrijventené
taald parkeren invoert k®
kansen voor openbaar k
maar dat zie ik in Goesij
gebeuren."
Asfalt
Het Goese antwoord opé
is meer asfalt. Dit jaar'-;
gemeente de Nansenbaai
de Poel II door naar de i
venpolderseweg, laat well
M. Dieleman weten.
Zo ontstaat vanuit het r.
een rechtstreekse veiti
naar het grootste bednji:
rein in de gemeente. Dit
ontlast de drukke Ante
kerlaan, waardoor de
westelijke richting krimpe
pen ze op het stadskantat
De verkeersafwikkeling;
tert pas echt als er'bij dei
venpolderseweg een aani
op snelweg A58 komt Oz
wens praat Goes met Rijks
staat, die overigens niet n
springen om een nieuwe a
ting op de snelweg. Inde
tegen de files moet er \x
Nansenbaan op termijn:;
doorsteek komen langs
Ouverture naar de toeks
spoortunnel aan de Van Et
weg.
met name in de sectoren recrea
tie en toelevering. Het plan le
vert per jaar circa 283.000 extra
verblijfsrecreanten op.
Dit blijkt uit het milieu-effect-
onderzoek voor Waterdunen. Be
doeling is dat het dagelijks pro
vinciebestuur- dit vandaag vast
stelt. Er zijn vier uitvoeringen
van het plan uitgewerkt, met
daarbij nog eens een aantal va
rianten.
Waterdunen is voorzien in het
gebied tussen Breskens^ Groede
en Nieuwvliet-Bad, hoofdzake
lijk in de Oud-Breskenspolder
en beslaat ongeveer 300 hectare,
nu nog hoofdzakelijk landbouw
grond. Het gaat om een combina
tie van kustversterking, vernieu
wing recreatie, aanleg getijdena-
tuur en mogelijkheden bieden
voor aquacultuur en landgoede
ren.
De kosten voor de gemeenschap
liggen tussen 33 en 102 miljoen
euro, afhankelijk van het te kie
zen plan. Daar komen de uitga
ven van particulieren (onder an
deren eigenaar Molecaten van
camping Napoleon Hoeve) nog
bij-
I-Iet minst vergaande plan is tot
'Veilig zonder Waterdunen' ge
doopt (circa 33 miljoen euro).
Dat houdt alleen kustverster
king (dijken en duinen) in. Geva
rieerd Waterdunen (92 miljoen
euro, waarvan 45 miljoen kust
verdediging) omvat kustverster
king en ontwikkeling nieuwe re
creatie en natuur. In Aangepast
Waterdunen (89 miljoen euro)
krijgen recreatie en landschap
wat minder accenten. Natuur
lijk Waterdunen (102 miljoen eu
ro) gaat uit van een maximale
natuurontwikkeling en is het
meest milieuvriendelijke alter
natief.
Camping Napoleonhoeve (1920
slaapplaatsen) verdwijnt. Daar
voor komen in de plaats een
nieuwe duincamping met 1200
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - De gemeenschap
pelijke ruimten worden slecht
schoongemaakt en het alarme
ringssysteem blijkt niet goed te
werken. De bewoners van com
plex Arendshove in Zierikzee
zouden graag zien dat de nieu
we huisbaas, woningcorporatie
Zeeuwland, daar snel verbete
ring in brengt.
Over het algemeen hebben de be
trokkenen wel vertrouwen in de
nieuwe verhuurder. Dat bleek
gistermiddag tijdens een infor
matiebijeenkomst in het kan
toor van Zeeuwland over de
overname van dit kleine woon
complex op de hoek van de Ho
ge Molenstraat en de 's Heer
Arendsstraat in Zierikzee.
De huidige verhuurder SGBB
uit Hoofddorp wil af van
Arendshove. Deze organisatie
wil haar activiteiten voortaan in
het midden van het land concen
treren en heeft het betreffende
complex derhalve aan Zeeuw
land te koop aangeboden. Het
gaat om veertien appartemen
ten voor 55-plussers, waarvan
zeven tweekamerwoningen op
de begane grond en zeven drie
kamerwoningen op de eerste ver
dieping.
Tevreden
„Wij wilden dit complex graag
hebben en ongetwijfeld is het
ook voor u goed een huisbaas
dicht in de buurt te hebben", zei
directeur A. de Ceuster van
Zeeuwland gisteren. „We zijn
nu ook tevreden hoor", liet con
tactpersoon J. de Haan namens
de bewoners van Arendshove
weten. Hij onderhoudt de con
tacten met SGBB betreffende de
algemene zaken die alle bewo-
Bewoners van complex Arendshove in Zierikzee hopen dat de nieuwe huisbaas, woningcorporatie Zeeuwland, een aantal klachten snel
aanpakt. foto Marijke Folkertsma
ners aangaan. Ondanks die
vriendelijke reactie van De
Haan blijkt dat in de praktijk
toch nog wel wat zaken beter ge
regeld kunnen worden. Dat be
treft in de eerste plaats de afwik
keling na een alarmering. Dat
systeem via zorgcentrum De
Wieken blijkt niet goed te func
tioneren. Zo kwam er twee we
ken geleden geen enkele reactie
op een oproep nadat een van de
bewoners middenin de nacht uit
bed was gevallen. „De echtgeno
te kon haar man niet zelf tillen
en uiteindelijk moest een van de
kinderen worden gebeld om te
komen helpen", vertelt De
Haan. Uit zijn toelichting blijkt
ook dat er problemen zijn met
de centrale sleutels die ondanks
talrijke telefoontjes met SGBB
nog steeds niet zijn opgelost.
De Ceuster zegt toe deze zaken
in overleg met De Wieken zo
snel mogelijk te zullen verbete
ren.
De bewoners kregen verder te
horen dat ze met al hun vragen
bij één coördinator terechtkun
nen en dat bij storingen
dag-en-nacht het doorgeschakel
de nummer van Zeeuwland kan
worden gebeld. Bovendien zit
ten alle gegevens samengevat in
een informatiemap die voor alle
huurders van Arendshove be
schikbaar is.
Persoonlijke privileges zoals
stallingsruimte en oplaadmoge-
lijkheden voor scootmobiels zo
als die nu bestaan, neemt
Zeeuwland over. Verder belooft
De Ceuster ook zo snel mogelijk
iets te doen aan klachten over
klapperende afvoerpijpen en
over een hoge boom die veel
overlast veroorzaakt.
Steeds vaker raken zeehonden verstrikt in ronddrijvende,
losgeraakte stukken visnet. Ze verdrinken of raken zwaar
gewond door de snijdende draden. Om de zeehonden te
redden die door de netten bedreigd worden, hebben we
uw steun hard nodig. Uw financiële bijdrage is voor ons
onmisbaar. Dus laat de zeehonden niet stikken. Steun
Zeehondencrèche Pieterburen. Stort uw bijdrage op
giro 8020 t.n.v. Zeehondencrèche Pieterburen. Of kijk op
www.zeehondencreche.nl.
No Kidding is een netwerk tegen kindermishandeling. Samen met vrijwilligers, bedrijven en
ondersteunende organisaties maken we een vuist voor kinderen die mishandeld worden.
Bijvoorbeeld middels het No Kidding Scholenproject. Wilt u ook dat kindermishandeling stopt?
Word donateur vanaf 3 euro per maand. Bel met 0800 0270270
Lees meer over onze stichting en actie's op www.no-kidding.nu en www.p-w-c.org
Direct storten kan ook op rekeningnummer 84.89.66.570 ten name van No Kidding in Ermelo.
No Kidding is een project van Stichting Profit for the World's Children.