Waterdunen levert veel banen op V ft 11 schouwen Bijna 150 nieuwe arbeidsplaatsen in Zeeuws-Vlaanderen Plan voor bushalte! bedrijven is kansloos Bewoners Arendshove hebben vertrouwen in Zeeuwland WV™.HO;WBO'NOJ;; NCKIDDINC X ÜV door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Uitvoering van het plan Waterdunen zorgt voor bijna 150 nieuwe, blijven de arbeidsplaatsen in westelijk Zeeuws-Vlaanderen. Die komen slaapplaatsen, luxe recreatiever blijven met 2000 slaapplaatsen en een hotel met 160 bedden. Op basis van plussen en minnen scoort het plan Gevarieerd Wa terdunen het beste (voorkeursal ternatief). Het betreft dan veilig heid, kwaliteitsverbetering re creatie en natuur, versterking landschap en toerisme. Tegenover de uitgaven staan ba ten. Die liggen tussen 58 mil joen (Veilig) en 83 miljoen (Na tuurlijk) euro. De voordelen lig gen in de sfeer van veiligheid (mensenlevens), economie (werk gelegenheid), kwaliteit leefomge ving (woongenot) en nieuwe na tuur (ook grotere verscheiden heid aan planten en dieren). In de plannen zijn maatregelen voorzien die de verzilting van omringende landbouwgronden voorkomen. Ook zijn ze zodanig opgesteld dat bestaande wonin gen in het gebied niet gesloopt hoeven te worden, pagina 24 topgebied kan oppepper gebruiken ums>udy v jdiiudi i zuu door Frank Balkenende GOES - In de strijd tegen de fi les bepleit de SP een proef met snelwegbussen die stoppen op of nabij bedrijventerreinen. Zou zo'n bus Goes deels kunnen ver lossen van de dagelijkse opstop pingen tijdens de spitsuren? De gemeente heeft er een hard hoofd in, de provincie ook. „In Zeeland zijn mensen toch vooral aangewezen op de auto." Het grootste bedrijventerrein in Goes, de Poel II, kent geen bus halte voor lijnbussen. Er is wel een transferium, maar de bus die daar halt houdt, pendelt tus sen de Zeelandhallen en de Goe- se binnenstad. De transferium bus, die 's winters op dinsdagen en zaterdagen rijdt en 's zomers van dinsdag tot en met zater dag, richt zich bovendien bijna uitsluitend op consumenten die in de stad gaan winkelen. Aan de Anthony Fokkerlaan, waaraan vier bedrijventerrei nen liggen, stoppen de lijnbus sen evenmin. Het woon- werk verkeer verplaatst zich dan ook hoofdzakelijk per auto of be- drijfsbusje. Door de toegenomen bedrijvig heid, de toename van het auto verkeer (jaarlijks anderhalf tot twee procent) en het feit dat het Goese wegennet de aanzwellen de stroom auto's niet meer kan verwerken, loopt de boel op in- en uitvalswegen elke dag tijdens de spits vast. Vooral Goes-Zuid is een knelpunt en dan met na me de Anthony Fokkerlaan rich ting de Deltaweg. Dotteren Om de dichtslibbende wegen te dotteren, zoekt Goes het nauwe lijks in openbaar of andere vor men van vervoer. Het idee van de SP is wethouder M. Diele- man gewoonweg niet toepas baar in Zeeland. „Zeeuwen zijn zo gewend aan de auto. Dat heeft te maken met het landelij ke karakter en de eilandenstruc tuur van de provincie. Ik heb grote twijfels of je met open baar vervoer de files in Goes te lijf kan gaan. Overdag zijn de bussen vaak bijna leeg. Van al leen vervoer in de spits kan een vervoersbedrijf niet bes Ook de provincie, veran lijk voor de aanbestede het openbaar vervoer a land, ziet geen heil in be op bedrijventerreinen, j haltes zijn een confer* duct, terwijl het woon-wg keer in Zeeland nnr vraagt. Als provinciestic we de inzet van bedrijfs Jaarlijks geven we daar euro aan uit. Dergelijk; schalig collectief vervos beter", zegt senior beleid* werker verkeer en ver;? Chervet van de provincie. Uiteraard kent Chen* groeiende fileleed in G« moet die dagelijkse ergere in perspectief zien, zeg „Vergeleken bij de Rae stelt de Goese congestie voor. De overlast voor® bruikers is beperkt, mensa ben er nauwelijks last van! door ontbreekt de maatsds lijke druk om naar alt® ven te kijken. Pas als je'og beeld op het bedrijventené taald parkeren invoert k® kansen voor openbaar k maar dat zie ik in Goesij gebeuren." Asfalt Het Goese antwoord opé is meer asfalt. Dit jaar'-; gemeente de Nansenbaai de Poel II door naar de i venpolderseweg, laat well M. Dieleman weten. Zo ontstaat vanuit het r. een rechtstreekse veiti naar het grootste bednji: rein in de gemeente. Dit ontlast de drukke Ante kerlaan, waardoor de westelijke richting krimpe pen ze op het stadskantat De verkeersafwikkeling; tert pas echt als er'bij dei venpolderseweg een aani op snelweg A58 komt Oz wens praat Goes met Rijks staat, die overigens niet n springen om een nieuwe a ting op de snelweg. Inde tegen de files moet er \x Nansenbaan op termijn:; doorsteek komen langs Ouverture naar de toeks spoortunnel aan de Van Et weg. met name in de sectoren recrea tie en toelevering. Het plan le vert per jaar circa 283.000 extra verblijfsrecreanten op. Dit blijkt uit het milieu-effect- onderzoek voor Waterdunen. Be doeling is dat het dagelijks pro vinciebestuur- dit vandaag vast stelt. Er zijn vier uitvoeringen van het plan uitgewerkt, met daarbij nog eens een aantal va rianten. Waterdunen is voorzien in het gebied tussen Breskens^ Groede en Nieuwvliet-Bad, hoofdzake lijk in de Oud-Breskenspolder en beslaat ongeveer 300 hectare, nu nog hoofdzakelijk landbouw grond. Het gaat om een combina tie van kustversterking, vernieu wing recreatie, aanleg getijdena- tuur en mogelijkheden bieden voor aquacultuur en landgoede ren. De kosten voor de gemeenschap liggen tussen 33 en 102 miljoen euro, afhankelijk van het te kie zen plan. Daar komen de uitga ven van particulieren (onder an deren eigenaar Molecaten van camping Napoleon Hoeve) nog bij- I-Iet minst vergaande plan is tot 'Veilig zonder Waterdunen' ge doopt (circa 33 miljoen euro). Dat houdt alleen kustverster king (dijken en duinen) in. Geva rieerd Waterdunen (92 miljoen euro, waarvan 45 miljoen kust verdediging) omvat kustverster king en ontwikkeling nieuwe re creatie en natuur. In Aangepast Waterdunen (89 miljoen euro) krijgen recreatie en landschap wat minder accenten. Natuur lijk Waterdunen (102 miljoen eu ro) gaat uit van een maximale natuurontwikkeling en is het meest milieuvriendelijke alter natief. Camping Napoleonhoeve (1920 slaapplaatsen) verdwijnt. Daar voor komen in de plaats een nieuwe duincamping met 1200 door Ali Pankow ZIERIKZEE - De gemeenschap pelijke ruimten worden slecht schoongemaakt en het alarme ringssysteem blijkt niet goed te werken. De bewoners van com plex Arendshove in Zierikzee zouden graag zien dat de nieu we huisbaas, woningcorporatie Zeeuwland, daar snel verbete ring in brengt. Over het algemeen hebben de be trokkenen wel vertrouwen in de nieuwe verhuurder. Dat bleek gistermiddag tijdens een infor matiebijeenkomst in het kan toor van Zeeuwland over de overname van dit kleine woon complex op de hoek van de Ho ge Molenstraat en de 's Heer Arendsstraat in Zierikzee. De huidige verhuurder SGBB uit Hoofddorp wil af van Arendshove. Deze organisatie wil haar activiteiten voortaan in het midden van het land concen treren en heeft het betreffende complex derhalve aan Zeeuw land te koop aangeboden. Het gaat om veertien appartemen ten voor 55-plussers, waarvan zeven tweekamerwoningen op de begane grond en zeven drie kamerwoningen op de eerste ver dieping. Tevreden „Wij wilden dit complex graag hebben en ongetwijfeld is het ook voor u goed een huisbaas dicht in de buurt te hebben", zei directeur A. de Ceuster van Zeeuwland gisteren. „We zijn nu ook tevreden hoor", liet con tactpersoon J. de Haan namens de bewoners van Arendshove weten. Hij onderhoudt de con tacten met SGBB betreffende de algemene zaken die alle bewo- Bewoners van complex Arendshove in Zierikzee hopen dat de nieuwe huisbaas, woningcorporatie Zeeuwland, een aantal klachten snel aanpakt. foto Marijke Folkertsma ners aangaan. Ondanks die vriendelijke reactie van De Haan blijkt dat in de praktijk toch nog wel wat zaken beter ge regeld kunnen worden. Dat be treft in de eerste plaats de afwik keling na een alarmering. Dat systeem via zorgcentrum De Wieken blijkt niet goed te func tioneren. Zo kwam er twee we ken geleden geen enkele reactie op een oproep nadat een van de bewoners middenin de nacht uit bed was gevallen. „De echtgeno te kon haar man niet zelf tillen en uiteindelijk moest een van de kinderen worden gebeld om te komen helpen", vertelt De Haan. Uit zijn toelichting blijkt ook dat er problemen zijn met de centrale sleutels die ondanks talrijke telefoontjes met SGBB nog steeds niet zijn opgelost. De Ceuster zegt toe deze zaken in overleg met De Wieken zo snel mogelijk te zullen verbete ren. De bewoners kregen verder te horen dat ze met al hun vragen bij één coördinator terechtkun nen en dat bij storingen dag-en-nacht het doorgeschakel de nummer van Zeeuwland kan worden gebeld. Bovendien zit ten alle gegevens samengevat in een informatiemap die voor alle huurders van Arendshove be schikbaar is. Persoonlijke privileges zoals stallingsruimte en oplaadmoge- lijkheden voor scootmobiels zo als die nu bestaan, neemt Zeeuwland over. Verder belooft De Ceuster ook zo snel mogelijk iets te doen aan klachten over klapperende afvoerpijpen en over een hoge boom die veel overlast veroorzaakt. Steeds vaker raken zeehonden verstrikt in ronddrijvende, losgeraakte stukken visnet. Ze verdrinken of raken zwaar gewond door de snijdende draden. Om de zeehonden te redden die door de netten bedreigd worden, hebben we uw steun hard nodig. Uw financiële bijdrage is voor ons onmisbaar. Dus laat de zeehonden niet stikken. Steun Zeehondencrèche Pieterburen. Stort uw bijdrage op giro 8020 t.n.v. Zeehondencrèche Pieterburen. Of kijk op www.zeehondencreche.nl. No Kidding is een netwerk tegen kindermishandeling. Samen met vrijwilligers, bedrijven en ondersteunende organisaties maken we een vuist voor kinderen die mishandeld worden. Bijvoorbeeld middels het No Kidding Scholenproject. Wilt u ook dat kindermishandeling stopt? Word donateur vanaf 3 euro per maand. Bel met 0800 0270270 Lees meer over onze stichting en actie's op www.no-kidding.nu en www.p-w-c.org Direct storten kan ook op rekeningnummer 84.89.66.570 ten name van No Kidding in Ermelo. No Kidding is een project van Stichting Profit for the World's Children.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 32