Aandacht voor kleinere kernen Trucks GroenRijk niet meer op fietspad Zeeuwen komen toch met de auto Bushalte bedrijventerrein kansloos BERLIJN bevelanden Tragel wil toch bijzondere woonvorm in Hulst 'oningcorporatie en Borsele slaan handen ineen iiiU'i'i'iTifuiiii-im waarom zou je verder zoeken HLen ari en fin! Pr<l*en' A iat\o--f <beve£teof io.tMO.-f V/(M»A2-<-'va£^ io.ty.a-f ProeJvttq Uerteiy io-t^a-f vooró-efcj^j io.ty.a-f ZEEÜWS VEILINGHUIS GEVRAAGD KUNST ANTIEK V Streeksieraden _ii 4 Schilderijen -v, Porselein Tegels i Oude boeken Tel. 0118 - 650 680 mv.zeeuwsveilinghuis.nl KEEKACTIVITEITEN HOUTSDIJK - Het Fort, 10.00 - uur Open voor bezichtiging; r des Heils, Leliestraat 24, Jren 13.00- 15.00 uur: Ver- Weding en meubelen tbv maat- ipelijke dienstverlening, nooker Centrum, 13.30 -16.30 uur: 'ouderen, buurtwerk Goese kerk, 13.30 uur: Carillonbespeling SioerdTamminga; idatiecenirum De Lindenhof, -17.45 uur: bewegen voor astma- 0P-paiiënten; HE - De Vroone, 9.15 uur: Yoga; uur Soos, biljarten; 14.00 uur: IELDINGE De Wemel, 13.00 uur: uur Soos; biljarten en kaarten; uurWeliarewerk; Smits, 20.00 uur. Klaverjassen; SEKE Het Trefpunt, 13.00 -17.00 Harten. Korgklachten: 600-0231231 'maandag t/m vrijdag Bdurende de openingstij- m^aterdags tot 12.00 uur IEDACTIE evelanden/tholeini lationspark 28 östbus31 1460 AA GOES 'el: 0113-315670 ex: 0113-315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Enk Balkenende (chef) lemvan Dam ^kevanderJagt iobPaardekam ben de Vries (sport) larmen van der Werf «ntbale redactie 'tationspark 28 '>stbus31 Jel (0113)315500 F (0113)315669 pail: redactie@pzc.nl 'Nternet Wvw.pzcnl Nail: web@pzc.nl De enige bushalte op het Goese bedrijventerrein Poel II is die van de transferiumbus. Voorlopig blijft dat ook de enige. door Frank Balkenende GOES - In de strijd tegen de files be pleit de SP een proef met snelwegbus sen die stoppen op of nabij bedrijventer reinen. Zou zo'n bus Goes deels kunnen verlossen van de dagelijkse opstoppin gen tijdens de spitsuren? De gemeente heeft er een hard hoofd in, de provincie ook. „In Zeeland zijn mensen toch voor al aangewezen op de auto." Het grootste bedrijventerrein in Goes, de Poel II, kent geen bushalte voor lijn bussen. Er is wel een transferium, maar de bus die daar halt houdt, pendelt tus sen de Zeelandhallen en de Goese bin nenstad. De transferiumbus, die 's win ters op dinsdagen en zaterdagen rijdt en 's zomers van dinsdag tot en met za terdag, richt zich bovendien bijna uit sluitend op consumenten die in de stad gaan winkelen. Aan de Anthony Fokkerlaan, waaraan vier bedrijventerreinen liggen, stoppen de lijnbussen evenmin. Het woon- werk verkeer verplaatst zich dan ook hoofd zakelijk per auto of bedrijfsbusje. Door de toegenomen bedrijvigheid, de groei van het autoverkeer (jaarlijks an derhalf tqt twee procent) en het feit dat het Goese wegennet de aanzwellende stroom auto's niet meer kan verwerken, loopt de boel op in- en uitvalswegen el ke dag tijdens de spits vast. Vooral Goes-Zuid is een knelpunt en dan met name de Anthony Fokkerlaan richting de Deltaweg. Om de dichtslibbende wegen te dotte ren, zoekt Goes het nauwelijks in open baar of andere vormen van vervoer. Het idee van de SP lijkt wethouder M. Diele- man gewoonweg niet toepasbaar in Zee land. „Zeeuwen zijn zo gewend aan de auto. Dat heeft te maken met het lande lijke karakter en de eilandenstructuur van de provincie. Ik heb grote twijfels of je met openbaar vervoer de files in Goes te lijf kan gaan. Overdag zijn de bussen vaak bijna leeg. Van alleen ver voer in de spits kan een vervoersbedrijf niet bestaan." Ook de provincie, verantwoordelijk voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Zeeland, ziet geen'heil in bus haltes op bedrijventerreinen. „Zulke haltes zijn een confectieproduct, terwijl het woon-werkverkeer in Zeeland maat werk vraagt. Als provincie stimuleren we de inzet van bedrijfbusjes. Jaarlijks geven we daar 270.000 euro aan uit. Dergelijk kleinschalig collectief ver voer werkt beter", zegt senior beleids medewerker verkeer en vervoer F. Cher- vet van de provincie. Uiteraard kent Chervet het groeiende fileleed in Goes. Je moet die dagelijkse ergernis wel in perspectief zien, zegt hij. „Vergeleken bij de Randstad stelt de Goese congestie niks voor. De over last voor weggebruikei's is beperkt, men sen hebben er nauwelijks last van. Daar door ontbreekt de maatschappelijke druk om naar alternatieven te kijken. Pas als je bijvoorbeeld op het bedrijven terrein betaald parkeren invoert komen er kansen voor openbaar vervoer, maar dat zie ik in Goes nog niet gebeuren." Asfalt Het Goese antwoord op de files is meer asfalt. Dit jaar trekt de gemeente de Nansenbaan vanaf de Poel II door naar de 's-Gravenpolderseweg, laat wethou der M. Dieleman weten. Zo ontstaat vanuit het zuiden een recht streekse verbinding naar het grootste bedrijventerrein in de gemeente. Die route ontlast de drukke Anthony Fok kerlaan, waardoor de files in westelijke richting krimpen, hopen ze op het stads kantoor. De verkeersafwikkeling verbetert pas echt als er bij de 's-Gravenpolderseweg een aansluiting op snelweg A58 komt. Over die wens praat Goes met Rijkswa terstaat, die overigens niet staat te springen om een nieuwe aansluiting op foto Willem Mieras de snelweg. In de strijd tegen de files moet er vanaf de Nansenbaan op ter mijn ook een doorsteek komen langs de wijk Ouverture naar de toekomstige spoortunnel aan de Van Hertumweg. Het vorige college van burgemeester en wethouders had ooit plannen om het transferium bij de Goese Zeelandhallen ferm uit te breiden met drie, vier grote re parkeerplaatsen aan invalswegen. Daar konden automobilisten dan een pendelbusje naar de stad nemen. Het nieuwe college van CDA, WD en SGP/ChristenUnie, en ook een meerder heid in de nieuwe raad, vond.dat idee te duur. Het stak liever geld in de bouw van een nieuwe parkeergarage aan de Oostwal. Er komt dit jaar waarschijnlijk wel een kleine aanvulling op het transferium. Wethouder Dieleman wil de route met één of twee opstapplaatsen uitbreiden, bij voorkeur eentje bij het ziekenhuis, zodat daar meteen het tekort aan par- keercapaciteit kan worden opgelost. Dat Goes het idee van een transfe ria-netwerk overboord heeft gegooid, vindt provincie-ambtenaar Chervet een beetje jammer. „Je kunt namelijk nóg een parkeer garage in de binnenstad bouwen, maar daarmee trek je de auto's weer het centrum in. De vraag is of je op de toeleidende wegen niet dezelfde opstoppingen krijgt als nu in Goes- Zuid." Provincie en tuincentrum pakken onveilige situatie aan door Astrid van den Hoek 's-HEER HENDRIKSKINDER EN - Al tijden ergeren scholie ren en andere fietsers zich er aan; grote trucks die aan het la den of lossen zijn bij tuincen trum GroenRijk in 's-Heer Hen drikskinderen staan vaak dwars over het fietspad. Maar binnen kort is die ergernis voorbij. Via de Vereniging Dorpsbelan gen 's-Heer Hendrikskinderen en de gemeente Goes is het pro bleem op het bordje terechtgeko men van de provincie Zeeland, de beheerder van de parallelweg naast het tuincentrum. Volgens W. Houmes, beleidsme dewerker van de afdeling be heer, zijn er inmiddels afspra ken gemaakt met de eigenaar van GroenRijk om het probleem aan te pakken. Houmes: „De hoofdtoegang van het tuincentrum wordt breder gemaakt, zodat die grote joekels van vrachtwagens op het eigen terrein van het tuincentrum kun nen parkeren. Dan staan ze niet meer op het fietspad bij de ande re ingang." Nieuwe toegangspoort Voorlopig is het nog niet zo ver. „Omdat er een nieuwe toegangs poort moet komen, duurt het een paar maanden voordat de toegang verbreed is." Met de eigenaar van het tuincen trum zijn ook afspraken ge maakt om de veiligheid van de fietsers te verbeteren. „We heb ben bijvoorbeeld afgesproken dat auto's en vrachtwagens niet meer mogen parkeren op het fietspad." Als de afspraken niet worden na gekomen, trekt de provincie de vergunning van het tuincen trum om die uitrit bij calamitei ten te gebruiken in. „Dan moe ten ze op zoek naar een andere plek die hiervoor gebruikt kan worden." Houmes denkt niet dat dit nodig zal zijn. „De eigenaar is overtuigd van het gevaar en wil graag meewerken aan een oplossing." De verbreding van de toegangspoort helpt volgens Houmes wel, maar is nog niet de ideale oplossing. „Het mooiste zou zijn als het tuincentrum zich op een andere plek zou vestigen, want ze zitten hier helemaal niet han- dig." In de gesprekken met Wagenaar is dit ook aangekaart. „Er wordt door het tuincentrum al wel gekeken naar een andere plek, maar dat is meer iets voor de lange termijn." 4-/5-daagse autoreis Duitsland Voordelig naar bruisende stad! Prachtig hotel in hartje stad! IjjnpjH ria Puvsseleijr - Dc stichting voor zorg Uslandelijk gehandicap- ,age| ,vil in de gemeente I toch een woonvorm voor -ten met een seksuele stoor- restigen- Tragel gant daar op korte termijn met de gc- meente Hulst praten. Dat zegt directeur B. Gebruers van Tra gel. De stichting zag vorig jaar het plan voor de bouw van een zorgboerderij voor deze cliënten in Absdale mislukken. De bevol king van de buurtschap kwam daar massaal tegen in verzet. Tragel en de zusterstichting Het Gors uit Goes blijven echter vol ledig achter de uitvoering van het voornemen staan, zegt Ge bruers. Ook woningcorporatie Woongoed Zeeuws-Vlaanderen heeft zich bereid verklaard sa men met de zorgstichtingen en de gemeente de mogelijkheden voor de bouw van een zorgboer derij te blijven onderzoeken. „Wij hebben momenteel nog geen concreet plan", zegt Ge bruers. „De wens om het project uit te voeren blijft echter aanwe zig. Wel willen we vooraf goed overleg voeren met de gemeente. We willen bijvoorbeeld duide lijk hebben aan welke voorwaar den ons plan moet voldoen. Want we willen ook de keiharde garantie van het college, dat de gemeente samen met ons volle dig wil gaan voor de uitvoering van het plan." (Advertentie) KRAS.NL of bel 073 - 5 999 999 - ■Harmen van der Werf JiKENSZAND - Wonen in lorselse dorpen betaalbaar den, ook voor mensen met kleinere beurs, en investe- in dc leefbaarheid van de fpcn. Woningcorporatie R&B nen en dc gemeente Borsele ken daarover afspraken ge- aki voor de periode 7-2010. [Wonen, actief in Reimers- 1 en Borsele. heeft in Borse- omenteel 1846 huurwonin- Het merendeel staat in de ere Borselse dorpen Hein- zand (464), 's-Gravenpol- (353), 's-Heerenhoek (207), edorp (139), Ovezande (119) [ieuwdorp (105). Tot 2010 is Wonen van plan 55 wonin- te slopen die niet meer vol- ivooi'de huisvesting van se en. R&B Wonen bouwt in de- oe periode 284 woningen, rvan212 sociale huurwonin- Diezijn als volgt verdeeld: appartementen voor senio- achtuen verpleeghuisplaat- 48 studio's voor mensen een verstandelijke en/of li chamelijke beperking en zes ap partementen voor jongeren. De nadruk ligt dus op nieuwbouw voor senioren, vanuit het idee dat daardoor elders (huurwo ningen vrijkomen. De landelijke huurtoeslag is een belangrijk instrument om huur woningen betaalbaar te houden. R&B Wonen en de gemeente Bor sele doen daar in hun afspraken voor speciale doelgroepen (senio ren, mensen met een beperking en grote gezinnen) een schepje bovenop. Toekenning van de huurtoeslag is onder meer ge koppeld aan een maximale huur prijs. R&B Wonen en Borsele hebben voor de speciale doel groepen afgesproken dat de ge meente toch een huurtoeslag zal toekennen voor duurdere wonin gen. Het ministerie van Vrom kan dan een boete opleggen. R&B Wonen betaalt die, als het zover komt. Wethouder M. Vermue-Vermue (CDA) tilt er niet zo zwaar aan. „Het gaat om een erg beperkte groep." Het sociale van de afspraken blijkt ook uit het feit dat R&B Wonen zich verplicht 'om huur ders met allerlaagste inkomens te wijzen op alle mogelijkheden binnen de gemeente in het ka der van het minimabeleid'. De gemeente Borsele stelt daar ook iets tegenover. Zij is bereid de huur direct aan R&B Wonen te betalen van mensen met een ge meentelijke uitkering of in de schuldhulpverlening. Op ener giegebied wordt eveneens actie ondernomen om de kosten voor huurders te beperken. De wo ningcorporatie stelt bij nieuw bouw een strengere energie norm dan de rijksoverheid. Bij renovatie moeten dusdanige maatregelen worden getroffen dat het energieverbruik nader hand tien procent lager uitvalt. Tot 2010 staan 270 woningen op de rol voor renovatie. R&B Wonen investeert ook in de algemene leefbaarheid van de dorpskernen in Borsele. Jaarlijks wordt daarvoor tenminste één procent van de bruto huuropbrengst be schikbaar gesteld. Bewoners kunnen aanvragen indienen. In middels zijn bijdragen toege kend voor het project 'opplus- sen van woningen' (geschikt ma ken van woningen voor bewo ning op latere leeftijd) en voor het verspreiden van gratis rook melders. Vrijwel iedere ma., wo., do. en vr. van 15/1 t/m 30/3 luxe hotel, in het plaatsje Kleinmachnow, met het openbaar vervoer bent u in ca. 30 min. in hartje stad! o.a. lift, restaurant, gezellige bar, sauna en fitnessruimte de voormalige Muur.de Rijksdag en de Brandenburger Tor uitgebreid winkelen in de chique winkelstraten en het giganti sche warenhuis KaDeWe, waar eind januari de uitverkoop begint Reisnummer AUTO 17.502, zie www.kras.nl/17502 iat\a-f Vrijwel iedere ma., wo., do. en vr. van 15/1 t/m 30/3 ligt in het bruisende centrum van de stad op slechts 300 m van de bekende Potsdamer Platz en de Kurfürstendamm bushalte voor de deur en metrohalte op slechts 300 m o.a. restaurants, bar, wellnesscentrum met o.a sauna en fitness musea als het Pergamon Museum en het Bodemuseum vele gezellige cafeetjes, bistro's en uitstekende restaurants Reisnummer AUTO 17.748, zie en www.kras.nl/17748 Vrijwel iedere vrijdag van 19/1 t/m 29/6 verblijf in het 4-sterren Parkhotel Euskirchen, in het centrum o.a. uitstekend restaurant, stoombad, sauna en fitnesscentrum ligt prachtig in de schitterende groene Duitse Eifel shoppingstad Keulen, met o.a. de imposante Dom de voormalige hoofdstad Bonn, met o.a. de Opera, historisch museum en het geboortehuis van Beethoven Reisnummer AUTO 17.738, zie www.kras.nl/17738 Vrijwel iedere maandag en vrijdag van 12/1 t/m 30/3 verblijf in het Scandic Hotel Brugge****, inclusief ontbijt luxe hotel, ligt net buiten het centrum van de stad o.a. restaurant, bar, fitness, sauna en gratis parkeergelegenheid schilderachtige stad, met vele grachten.de Grote Markt met prachtige gevels en musea zoals o.a. het Memling Museum het Burgplein met het oude gerechtshof en de Civiele Griffie Reisnummer AUTO 17.598, zie www.kras.nl/17598 Vrijwel iedere vrijdag en zaterdag van 12/1 t/m 31/3 verblijf in hotel Gravensteen, ligt in het hart van Gent prachtig hotel in gerestaureerde 19e eeuwse Statiewoning o.a. lift, ontbijtkamer, gezellige bar en gratis gebruik fitness de schitterende en wereldberoemde Sint Baafskathedraal het Gravensteen; een imposante middeleeuwse burcht uitgebreid shoppen in één van de vele winkelstraatjes Reisnummer AUTO 17.605, zie www.kras.nl/17605 Vrijwel iedere vrijdag en zaterdag van 19/1 t/m 30/6 verblijf in het gloednieuwe Radisson SAS Hotel**** in Hasselt luxe hotel in de TT toren met prachtig uitzicht over de stad o.a. restaurant, cocktailbar, fitnessruimte, zwembad en sauna dé winkelstad van België met vele leuke exclusieve boetiekjes sfeervolle eetgelegenheden, gezellige bars en knusse cafés uitstapjes naar o.a. Brussel, Antwerpen en Maastricht Reisnummer AUTO 17.739, zie www.kras.nl/17739 dinsdag 9 januari 2007 b 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 27