Aandacht voor kleinere kernen
Trucks GroenRijk niet meer op fietspad
Zeeuwen komen toch met de auto
Bushalte bedrijventerrein kansloos
BERLIJN
bevelanden
Tragel wil toch bijzondere woonvorm in Hulst
'oningcorporatie en Borsele slaan handen ineen
iiiU'i'i'iTifuiiii-im
waarom zou je verder zoeken
HLen ari
en fin!
Pr<l*en' A
iat\o--f
<beve£teof
io.tMO.-f
V/(M»A2-<-'va£^
io.ty.a-f
ProeJvttq
Uerteiy
io-t^a-f
vooró-efcj^j
io.ty.a-f
ZEEÜWS VEILINGHUIS
GEVRAAGD
KUNST ANTIEK
V Streeksieraden
_ii 4 Schilderijen
-v, Porselein
Tegels
i Oude boeken
Tel. 0118 - 650 680
mv.zeeuwsveilinghuis.nl
KEEKACTIVITEITEN
HOUTSDIJK - Het Fort, 10.00 -
uur Open voor bezichtiging;
r des Heils, Leliestraat 24,
Jren 13.00- 15.00 uur: Ver-
Weding en meubelen tbv maat-
ipelijke dienstverlening,
nooker Centrum, 13.30 -16.30 uur:
'ouderen, buurtwerk Goese
kerk, 13.30 uur: Carillonbespeling
SioerdTamminga;
idatiecenirum De Lindenhof,
-17.45 uur: bewegen voor astma-
0P-paiiënten;
HE - De Vroone, 9.15 uur: Yoga;
uur Soos, biljarten; 14.00 uur:
IELDINGE De Wemel, 13.00 uur:
uur Soos; biljarten en kaarten;
uurWeliarewerk;
Smits, 20.00 uur. Klaverjassen;
SEKE Het Trefpunt, 13.00 -17.00
Harten.
Korgklachten:
600-0231231
'maandag t/m vrijdag
Bdurende de openingstij-
m^aterdags tot 12.00 uur
IEDACTIE
evelanden/tholeini
lationspark 28
östbus31
1460 AA GOES
'el: 0113-315670
ex: 0113-315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Enk Balkenende (chef)
lemvan Dam
^kevanderJagt
iobPaardekam
ben de Vries (sport)
larmen van der Werf
«ntbale redactie
'tationspark 28
'>stbus31
Jel (0113)315500
F (0113)315669
pail: redactie@pzc.nl
'Nternet
Wvw.pzcnl
Nail: web@pzc.nl
De enige bushalte op het Goese bedrijventerrein Poel II is die van de transferiumbus. Voorlopig blijft dat ook de enige.
door Frank Balkenende
GOES - In de strijd tegen de files be
pleit de SP een proef met snelwegbus
sen die stoppen op of nabij bedrijventer
reinen. Zou zo'n bus Goes deels kunnen
verlossen van de dagelijkse opstoppin
gen tijdens de spitsuren? De gemeente
heeft er een hard hoofd in, de provincie
ook. „In Zeeland zijn mensen toch voor
al aangewezen op de auto."
Het grootste bedrijventerrein in Goes,
de Poel II, kent geen bushalte voor lijn
bussen. Er is wel een transferium, maar
de bus die daar halt houdt, pendelt tus
sen de Zeelandhallen en de Goese bin
nenstad. De transferiumbus, die 's win
ters op dinsdagen en zaterdagen rijdt
en 's zomers van dinsdag tot en met za
terdag, richt zich bovendien bijna uit
sluitend op consumenten die in de stad
gaan winkelen.
Aan de Anthony Fokkerlaan, waaraan
vier bedrijventerreinen liggen, stoppen
de lijnbussen evenmin. Het woon- werk
verkeer verplaatst zich dan ook hoofd
zakelijk per auto of bedrijfsbusje.
Door de toegenomen bedrijvigheid, de
groei van het autoverkeer (jaarlijks an
derhalf tqt twee procent) en het feit dat
het Goese wegennet de aanzwellende
stroom auto's niet meer kan verwerken,
loopt de boel op in- en uitvalswegen el
ke dag tijdens de spits vast. Vooral
Goes-Zuid is een knelpunt en dan met
name de Anthony Fokkerlaan richting
de Deltaweg.
Om de dichtslibbende wegen te dotte
ren, zoekt Goes het nauwelijks in open
baar of andere vormen van vervoer. Het
idee van de SP lijkt wethouder M. Diele-
man gewoonweg niet toepasbaar in Zee
land. „Zeeuwen zijn zo gewend aan de
auto. Dat heeft te maken met het lande
lijke karakter en de eilandenstructuur
van de provincie. Ik heb grote twijfels
of je met openbaar vervoer de files in
Goes te lijf kan gaan. Overdag zijn de
bussen vaak bijna leeg. Van alleen ver
voer in de spits kan een vervoersbedrijf
niet bestaan."
Ook de provincie, verantwoordelijk
voor de aanbesteding van het openbaar
vervoer in Zeeland, ziet geen'heil in bus
haltes op bedrijventerreinen. „Zulke
haltes zijn een confectieproduct, terwijl
het woon-werkverkeer in Zeeland maat
werk vraagt. Als provincie stimuleren
we de inzet van bedrijfbusjes. Jaarlijks
geven we daar 270.000 euro aan uit.
Dergelijk kleinschalig collectief ver
voer werkt beter", zegt senior beleids
medewerker verkeer en vervoer F. Cher-
vet van de provincie.
Uiteraard kent Chervet het groeiende
fileleed in Goes. Je moet die dagelijkse
ergernis wel in perspectief zien, zegt
hij. „Vergeleken bij de Randstad stelt
de Goese congestie niks voor. De over
last voor weggebruikei's is beperkt, men
sen hebben er nauwelijks last van. Daar
door ontbreekt de maatschappelijke
druk om naar alternatieven te kijken.
Pas als je bijvoorbeeld op het bedrijven
terrein betaald parkeren invoert komen
er kansen voor openbaar vervoer, maar
dat zie ik in Goes nog niet gebeuren."
Asfalt
Het Goese antwoord op de files is meer
asfalt. Dit jaar trekt de gemeente de
Nansenbaan vanaf de Poel II door naar
de 's-Gravenpolderseweg, laat wethou
der M. Dieleman weten.
Zo ontstaat vanuit het zuiden een recht
streekse verbinding naar het grootste
bedrijventerrein in de gemeente. Die
route ontlast de drukke Anthony Fok
kerlaan, waardoor de files in westelijke
richting krimpen, hopen ze op het stads
kantoor.
De verkeersafwikkeling verbetert pas
echt als er bij de 's-Gravenpolderseweg
een aansluiting op snelweg A58 komt.
Over die wens praat Goes met Rijkswa
terstaat, die overigens niet staat te
springen om een nieuwe aansluiting op
foto Willem Mieras
de snelweg. In de strijd tegen de files
moet er vanaf de Nansenbaan op ter
mijn ook een doorsteek komen langs de
wijk Ouverture naar de toekomstige
spoortunnel aan de Van Hertumweg.
Het vorige college van burgemeester en
wethouders had ooit plannen om het
transferium bij de Goese Zeelandhallen
ferm uit te breiden met drie, vier grote
re parkeerplaatsen aan invalswegen.
Daar konden automobilisten dan een
pendelbusje naar de stad nemen.
Het nieuwe college van CDA, WD en
SGP/ChristenUnie, en ook een meerder
heid in de nieuwe raad, vond.dat idee te
duur. Het stak liever geld in de bouw
van een nieuwe parkeergarage aan de
Oostwal.
Er komt dit jaar waarschijnlijk wel een
kleine aanvulling op het transferium.
Wethouder Dieleman wil de route met
één of twee opstapplaatsen uitbreiden,
bij voorkeur eentje bij het ziekenhuis,
zodat daar meteen het tekort aan par-
keercapaciteit kan worden opgelost.
Dat Goes het idee van een transfe
ria-netwerk overboord heeft gegooid,
vindt provincie-ambtenaar Chervet een
beetje jammer.
„Je kunt namelijk nóg een parkeer
garage in de binnenstad bouwen, maar
daarmee trek je de auto's weer het
centrum in. De vraag is of je op de
toeleidende wegen niet dezelfde
opstoppingen krijgt als nu in Goes-
Zuid."
Provincie en tuincentrum pakken onveilige situatie aan
door Astrid van den Hoek
's-HEER HENDRIKSKINDER
EN - Al tijden ergeren scholie
ren en andere fietsers zich er
aan; grote trucks die aan het la
den of lossen zijn bij tuincen
trum GroenRijk in 's-Heer Hen
drikskinderen staan vaak dwars
over het fietspad. Maar binnen
kort is die ergernis voorbij.
Via de Vereniging Dorpsbelan
gen 's-Heer Hendrikskinderen
en de gemeente Goes is het pro
bleem op het bordje terechtgeko
men van de provincie Zeeland,
de beheerder van de parallelweg
naast het tuincentrum.
Volgens W. Houmes, beleidsme
dewerker van de afdeling be
heer, zijn er inmiddels afspra
ken gemaakt met de eigenaar
van GroenRijk om het probleem
aan te pakken.
Houmes: „De hoofdtoegang van
het tuincentrum wordt breder
gemaakt, zodat die grote joekels
van vrachtwagens op het eigen
terrein van het tuincentrum kun
nen parkeren. Dan staan ze niet
meer op het fietspad bij de ande
re ingang."
Nieuwe toegangspoort
Voorlopig is het nog niet zo ver.
„Omdat er een nieuwe toegangs
poort moet komen, duurt het
een paar maanden voordat de
toegang verbreed is."
Met de eigenaar van het tuincen
trum zijn ook afspraken ge
maakt om de veiligheid van de
fietsers te verbeteren. „We heb
ben bijvoorbeeld afgesproken
dat auto's en vrachtwagens niet
meer mogen parkeren op het
fietspad."
Als de afspraken niet worden na
gekomen, trekt de provincie de
vergunning van het tuincen
trum om die uitrit bij calamitei
ten te gebruiken in. „Dan moe
ten ze op zoek naar een andere
plek die hiervoor gebruikt kan
worden."
Houmes denkt niet dat dit nodig
zal zijn. „De eigenaar is
overtuigd van het gevaar en wil
graag meewerken aan een
oplossing." De verbreding van
de toegangspoort helpt volgens
Houmes wel, maar is nog niet de
ideale oplossing.
„Het mooiste zou zijn als het
tuincentrum zich op een andere
plek zou vestigen, want ze
zitten hier helemaal niet han-
dig."
In de gesprekken met Wagenaar
is dit ook aangekaart. „Er
wordt door het tuincentrum al
wel gekeken naar een andere
plek, maar dat is meer iets voor
de lange termijn."
4-/5-daagse autoreis Duitsland
Voordelig naar bruisende stad!
Prachtig hotel in hartje stad!
IjjnpjH ria Puvsseleijr
- Dc stichting voor zorg
Uslandelijk gehandicap-
,age| ,vil in de gemeente
I toch een woonvorm voor
-ten met een seksuele stoor-
restigen- Tragel gant daar
op korte termijn met de gc-
meente Hulst praten. Dat zegt
directeur B. Gebruers van Tra
gel. De stichting zag vorig jaar
het plan voor de bouw van een
zorgboerderij voor deze cliënten
in Absdale mislukken. De bevol
king van de buurtschap kwam
daar massaal tegen in verzet.
Tragel en de zusterstichting Het
Gors uit Goes blijven echter vol
ledig achter de uitvoering van
het voornemen staan, zegt Ge
bruers. Ook woningcorporatie
Woongoed Zeeuws-Vlaanderen
heeft zich bereid verklaard sa
men met de zorgstichtingen en
de gemeente de mogelijkheden
voor de bouw van een zorgboer
derij te blijven onderzoeken.
„Wij hebben momenteel nog
geen concreet plan", zegt Ge
bruers. „De wens om het project
uit te voeren blijft echter aanwe
zig. Wel willen we vooraf goed
overleg voeren met de gemeente.
We willen bijvoorbeeld duide
lijk hebben aan welke voorwaar
den ons plan moet voldoen.
Want we willen ook de keiharde
garantie van het college, dat de
gemeente samen met ons volle
dig wil gaan voor de uitvoering
van het plan."
(Advertentie)
KRAS.NL of bel 073 - 5 999 999
-
■Harmen van der Werf
JiKENSZAND - Wonen in
lorselse dorpen betaalbaar
den, ook voor mensen met
kleinere beurs, en investe-
in dc leefbaarheid van de
fpcn. Woningcorporatie R&B
nen en dc gemeente Borsele
ken daarover afspraken ge-
aki voor de periode
7-2010.
[Wonen, actief in Reimers-
1 en Borsele. heeft in Borse-
omenteel 1846 huurwonin-
Het merendeel staat in de
ere Borselse dorpen Hein-
zand (464), 's-Gravenpol-
(353), 's-Heerenhoek (207),
edorp (139), Ovezande (119)
[ieuwdorp (105). Tot 2010 is
Wonen van plan 55 wonin-
te slopen die niet meer vol-
ivooi'de huisvesting van se
en. R&B Wonen bouwt in de-
oe periode 284 woningen,
rvan212 sociale huurwonin-
Diezijn als volgt verdeeld:
appartementen voor senio-
achtuen verpleeghuisplaat-
48 studio's voor mensen
een verstandelijke en/of li
chamelijke beperking en zes ap
partementen voor jongeren. De
nadruk ligt dus op nieuwbouw
voor senioren, vanuit het idee
dat daardoor elders (huurwo
ningen vrijkomen.
De landelijke huurtoeslag is een
belangrijk instrument om huur
woningen betaalbaar te houden.
R&B Wonen en de gemeente Bor
sele doen daar in hun afspraken
voor speciale doelgroepen (senio
ren, mensen met een beperking
en grote gezinnen) een schepje
bovenop. Toekenning van de
huurtoeslag is onder meer ge
koppeld aan een maximale huur
prijs. R&B Wonen en Borsele
hebben voor de speciale doel
groepen afgesproken dat de ge
meente toch een huurtoeslag zal
toekennen voor duurdere wonin
gen. Het ministerie van Vrom
kan dan een boete opleggen.
R&B Wonen betaalt die, als het
zover komt.
Wethouder M. Vermue-Vermue
(CDA) tilt er niet zo zwaar aan.
„Het gaat om een erg beperkte
groep."
Het sociale van de afspraken
blijkt ook uit het feit dat R&B
Wonen zich verplicht 'om huur
ders met allerlaagste inkomens
te wijzen op alle mogelijkheden
binnen de gemeente in het ka
der van het minimabeleid'. De
gemeente Borsele stelt daar ook
iets tegenover. Zij is bereid de
huur direct aan R&B Wonen te
betalen van mensen met een ge
meentelijke uitkering of in de
schuldhulpverlening. Op ener
giegebied wordt eveneens actie
ondernomen om de kosten voor
huurders te beperken. De wo
ningcorporatie stelt bij nieuw
bouw een strengere energie
norm dan de rijksoverheid. Bij
renovatie moeten dusdanige
maatregelen worden getroffen
dat het energieverbruik nader
hand tien procent lager uitvalt.
Tot 2010 staan 270 woningen op
de rol voor renovatie.
R&B Wonen investeert ook in
de algemene leefbaarheid van
de dorpskernen in Borsele.
Jaarlijks wordt daarvoor
tenminste één procent van de
bruto huuropbrengst be
schikbaar gesteld. Bewoners
kunnen aanvragen indienen. In
middels zijn bijdragen toege
kend voor het project 'opplus-
sen van woningen' (geschikt ma
ken van woningen voor bewo
ning op latere leeftijd) en voor
het verspreiden van gratis rook
melders.
Vrijwel iedere ma., wo., do. en vr. van 15/1 t/m 30/3
luxe hotel, in het plaatsje Kleinmachnow, met het openbaar
vervoer bent u in ca. 30 min. in hartje stad!
o.a. lift, restaurant, gezellige bar, sauna en fitnessruimte
de voormalige Muur.de Rijksdag en de Brandenburger Tor
uitgebreid winkelen in de chique winkelstraten en het giganti
sche warenhuis KaDeWe, waar eind januari de uitverkoop begint
Reisnummer AUTO 17.502, zie www.kras.nl/17502
iat\a-f
Vrijwel iedere ma., wo., do. en vr. van 15/1 t/m 30/3
ligt in het bruisende centrum van de stad op slechts 300 m
van de bekende Potsdamer Platz en de Kurfürstendamm
bushalte voor de deur en metrohalte op slechts 300 m
o.a. restaurants, bar, wellnesscentrum met o.a sauna en fitness
musea als het Pergamon Museum en het Bodemuseum
vele gezellige cafeetjes, bistro's en uitstekende restaurants
Reisnummer AUTO 17.748, zie en www.kras.nl/17748
Vrijwel iedere vrijdag van 19/1 t/m 29/6
verblijf in het 4-sterren Parkhotel Euskirchen, in het centrum
o.a. uitstekend restaurant, stoombad, sauna en fitnesscentrum
ligt prachtig in de schitterende groene Duitse Eifel
shoppingstad Keulen, met o.a. de imposante Dom
de voormalige hoofdstad Bonn, met o.a. de Opera, historisch
museum en het geboortehuis van Beethoven
Reisnummer AUTO 17.738, zie www.kras.nl/17738
Vrijwel iedere maandag en vrijdag van 12/1 t/m 30/3
verblijf in het Scandic Hotel Brugge****, inclusief ontbijt
luxe hotel, ligt net buiten het centrum van de stad
o.a. restaurant, bar, fitness, sauna en gratis parkeergelegenheid
schilderachtige stad, met vele grachten.de Grote Markt met
prachtige gevels en musea zoals o.a. het Memling Museum
het Burgplein met het oude gerechtshof en de Civiele Griffie
Reisnummer AUTO 17.598, zie www.kras.nl/17598
Vrijwel iedere vrijdag en zaterdag van 12/1 t/m 31/3
verblijf in hotel Gravensteen, ligt in het hart van Gent
prachtig hotel in gerestaureerde 19e eeuwse Statiewoning
o.a. lift, ontbijtkamer, gezellige bar en gratis gebruik fitness
de schitterende en wereldberoemde Sint Baafskathedraal
het Gravensteen; een imposante middeleeuwse burcht
uitgebreid shoppen in één van de vele winkelstraatjes
Reisnummer AUTO 17.605, zie www.kras.nl/17605
Vrijwel iedere vrijdag en zaterdag van 19/1 t/m 30/6
verblijf in het gloednieuwe Radisson SAS Hotel**** in Hasselt
luxe hotel in de TT toren met prachtig uitzicht over de stad
o.a. restaurant, cocktailbar, fitnessruimte, zwembad en sauna
dé winkelstad van België met vele leuke exclusieve boetiekjes
sfeervolle eetgelegenheden, gezellige bars en knusse cafés
uitstapjes naar o.a. Brussel, Antwerpen en Maastricht
Reisnummer AUTO 17.739, zie www.kras.nl/17739
dinsdag 9 januari 2007 b 13