>zc Op versiertoer met kralen In L'Avenir leer je hoe het later moet Horloge Weekshirts Pronkstuk ])c imtk um zaterdag 6 januari 2007 Kralen lijken kleine, onbenullige dingetjes. Toch worden ze wereld wijd al honderdduizend jaar gebruikt ter versiering of om een boodschap over te brengen. Het Tropenmuseum in Amsterdam laat in de expositie 'Pracht Kraal' zien hoe allerlei culturen zijn beïnvloed door de kraal, van bruidsgewaden uit Afrika tot een met pailletten be werkt schaamlapje van David Bowie. pop in een pikante outfit ontworpen door John Galliano voor Dior, bestaan de uit een paar lapjes van kraaltjes die de edele delen bedekken. Voor zo'n ex clusief ontwerp betalen de rijken der aarde torenhoge bedragen. Maar in be paalde Afrikaanse culturen behoort dit Expositie Pracht Kraal soort kledingstukken tot de standaard uitrusting voor een rituele dans. Zo zijn er diverse schaamschortjes te zien van aan elkaar geregen kraaltjes, soms ook behangen met schelpjes en munt jes, voor een lekker rinkelgeluid bij het uitvoeren van de dans. Er is ook een westerse variant van de schaamschort te zien, waarin David Bo wie ooit het podium beklom. Het minus cule lapje is gemaakt van spijkerstof en bewerkt met roze pailletten. Ook legendarische filmsterren als Mari lyn Monroe en Mariene Dietrich wisten wel raad met pailletten. Natuurlijk moesten zij van het doek af spetteren, maar omdat films in hun tijd in zwart-wit gedraaid werden was het na tuurlijk onmogelijk om ze er'met hun kledingkleur extra uit te laten sprin gen. Daarom werden hun jurken over goten met pailletten en glaskralen. Een pronkstuk op de tentoonstelling is een half doorschijnend glitterjurkje dat Ma rilyn Monroe droeg in Some Like It Hot terwijl ze als Sugar Kane 'I wanna be loved by you' zong. Op een video scherm komt de filmscène voorbij. Dat de kraal zich ook leent voor humoris tische interpretaties, laat bijvoorbeeld Hinke Luiten zien. Deze Nederlandse ontwerpster van 'draagbare kunst' maakte speciaal voor de tentoonstelling een gigantische jurk van rode synthetische stof waarop in totaal 9350 knopen zijn vastgestikt. Een bijpassend handtasje maakt de tien kilo wegende creatie af. Ook ludiek zijn de eetbare jarretels van Spencer Fleetwood uit Engeland, een bedrijf dat lingerie maakt van de bekende snoepkettingen met mierzoete pastelkleurige kraaltjes. En met rol schaatsen die volledig uit kraaltjes be staan, glitterende plateauschoenen van Madonna en met schelpkraaltjes be plakte teenslippers van de Albert Cuyp laat 'Pracht Kraal' zien dat dat mi nuscule voorwerpje na honderddui zend jaar nog steeds inspireert. Anneke Stoffelen 'Pracht Kraal', in het Tropenmu seum Amsterdam, Linneausstraat 2. Dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00. Meer info: www.tropenmuseum.nl. geldt ook dat munten behalve als be taalmiddel, in sommige culturen als versiering worden gebruikt door er een gaatje in te boren. Er is op de expositie een mooi voorbeeld van een 'geldhoed' van een negentiende eeuwse Palestijnse bruid. Op een ondergrond van gekleur de kraaltjes zijn munten vastgemaakt, die onderdeel zijn van de bruidsschat die de bruidegom aan de vader van de bruid moest betalen. Bij bijzondere ge beurtenissen na het huwelijk, zoals een geboorte, kreeg de vrouw er nieuwe munten bij die op de geldhoed vastge maakt werden. Zo ontstond een draag bare spaarrekening. Hoe meer munten, hoe meer status een vrouw had. Maar ook als de intrinsieke waarde van de kralen nihil is, hebben kledingstukken bijna altijd een symbolische betekenis. De koningslaarzen en bijpassende kroon van de Yoruba stam uit Nigeria bestaan volledig uit minuscule kleurige kraaltjes. Juist die specifieke kleuren combinatie mag alleen door de koning worden gedragen. In de Zulu-cultuur communiceren jongeren liefdesbood schappen met kralen. Als een meisje een jongen leuk vindt, maakt ze een ket ting voor hem met een bepaalde kleur code. Is de verliefdheid wederzijds, da.n draagt hij hem ook. Pikant Omdat in de tentoonstelling westerse haute couture naast Afrikaanse en oriëntaalse pronkstukken wordt gepre senteerd, is goed te zien hoe ontwer pers van de grote modehuizen zijn beïn vloed door andere culturen. Vlakbij de ingang van 'Pracht Kraal' staat een Pracht Kraal presenteert westerse haute couture naast Afrikaanse en oriëntaalse pronkstukken. foto GPD/Alique Archeologen hebben met allerlei vondsten aangetoond dat de mens al zeker vanaf 100.000 voor Christus be zig was zichzelf te versieren. Schelpjes, haaientanden maar ook wervels van dieren werden doorboord en aan een stuk touw gehangen. Het Tropenmu seum laat in de expositie 'Pracht Kraal van Madonna tot de Masaï' enke le voorbeelden zien van kettingen van wervels en tanden. Veel later, na de uit vinding van de glaskraal rond 3500 voor Christus, gingen kralen ook als ruilmiddel fungeren in de internationa le handel. In de koloniale periode was het gebruikelijk dat schepen uit bij voorbeeld Amsterdam glazen kralen meenamen naar Afrika om ze daar te ruilen tegen goud, ivoor, palmolie en slaven. De prijs van een slaaf was ge lijk aan een kralensnoer met de afme ting van zijn middelomvang. Andersom Rolschaatsen 'Babe Rainbow Skater', in bruikleen gege ven door Tom Wegman, Iowa (VS). foto GPD Plateauschoenen van Madonna uit 1 1992, die ze droeg tij- 1 dens haar Girlie Show Tour. De schoenen van 1 Dolce Gabbana zijn ge maakt van glaskralen, leer 1 en textiel. foto GPD Vintage sloeg ooit vooral op po pulair tweedehandsspul, maai' inmiddels wordt het gebruikt voor alles wat er maar enigszins versleten uitziet. Zoals het horlo ge van Nautica, dat zowel als zakhorloge als rond de pols ge dragen kan worden. Het uiterlijk is wat ouder ge maakt dan het klokje werkelijk is. Ze worden geleverd met een leren band en een stalen ketting voor in vest- of broekzak. Prijs: 189 euro. Marc Newson is een industrieel ontwerper die voor denimmerk G-Star al enkele jaren een eigen lijn ontwerpt. Dit keer heeft hij een reeks T-shirts, voor elke dag van de week een, waarbij zijn eigen naam dé hoofdrol vervult. Elke dag van de week heeft een andere letter uit de naam Newson, öjïgèlëiikt' 'niet wat die- renafbeeldingen. Voor de zeven de dag heeft hij alle prints ach ter elkaar gezet. De overheersen de kleuren zijn rood, wit en blauw. Het Belgische lingeriemerk Ma rie Jo bestaat 25,jaar. Het merk uit Schellebelle viert dat onder meer met een voorjaarscollectie die een lust is voor het oog. Dat geldt zowel voor de wat jon gere lijn Marie Jo l'Aventure, met veel kleur en de nadruk op draagbaarheid, als voor de Hau te Lingerie-collectie, met veel oog voor details. Pronkstuk van die laatste collectie is een torse- letje met slip, vernoemd naar Evita Perón. Het bloemdessin is geborduurd op transparant tule en afgezet met glanzende strik jes. Het setje is ook verkrijgbaar in het zwart. Redacteuren Edith Ramakers en Ray mond de Frel beschrijven in de serie De Smaak van Edith en Raymond hun er varingen in Zeeuwse eetgelegenheden. Na de dure decembermaand houden zij de hand op de knip en geven daarom niet meer dan vijftien euro per persoon uit. Vandaag: restaurant L'Avenir in Temeuzen. Wat een drukte op het schoolplein. En ook in de kantine kan je haast over de koppen lopen. Het is mid dagpauze op het ROC Westerscheldecol- lege en dus banen we ons tussen de scholieren een weg naar het praktijklo kaal van de horecaleerlingen, dat beter bekend staat onder de chique naam L'Avenir. Eenmaal binnen wijst niets er meer op dat we in een school zijn. Sfeervolle verlichting, comfortabele stoelen met rode bekleding, ruim opge stelde tafels... het lijkt verdorie wel een echt restaurant! En dat moet ook. Want wat is nou een betere leerschool dan de praktijk? Precies. Mede daarom ith <$t l^atjuxokd wordt L'Avenir gesponsord vanuit het bedrijfsleven. Docenten, leerlingen, maar vooral veel 'buitenstaanders' we ten de weg naar L'Avenir steeds beter te vinden. Reserveren is noodzaak. Hoofdreden? Het is er goedkoop, maar toch vaak lekker. Elk bord wordt im mers voor de gang van keuken naar ta fel nog eens door een docent bekeken. Een schoonheidsfoutje wordt de leerlin- &notc van de tafel „Raymond, echt waar, ik heb voor min der mijn mond, open gedaan. gen vergeven, maar grote blunders wor den net buiten de klapdeur de kop inge drukt. „Toch moet je er rekening mee houden dat er iets fout kan gaan. De kans dat hier een glas wordt omgesto ten is nu eenmaal groter dan in een nor maal restaurant. Het is hier vooral een leerplaats", zegt docent Ludo Haers. Hij heeft deze dinsdag de eerstejaars scholieren onder zijn hoede. Jongens en meiden die van de praktijkschool af komstig zijn, veelal leerlingen met een leerbeperking. We merken er bij bin nenkomst helemaal niets van. „Goede middag heren, welkom in restaurant L'Avenir. Heeft u gereserveerd?", zegt gastheer Renaldo Wojtal, die de oplei ding tot horeca-assistent volgt. Ja, we hebben gebeld, onder de naam Roe- landt. Ik neem dit keer 'vriend van de redactie' Lucien Roelandt mee, die zich specialist noemt op het gebied van 'veel en lekker eten voor weinig geld'. Of nog liever: helemaal voor niets. Renaldo schuift onze stoelen aan, waar na hij ons een menu presenteert. Nee, vandaag is er vanwege vele zieken geen kaart beschikbaar. Dus moeten we eten wat de pot schaft: een varkenspiccata (een soort schnitzel) met pasta, toma tensaus, champignons, tuinbonen en tfeoondetinij Prijs-kwaliteit: Entourage:**** Bediening aan tafel: iV: Elelderheid van de kaart: nvt -! Horen, zien en ruiken: Dooreen 'f kiertje naast het gordijn zien we leerlingen op het school- - plein, maar verder doet dit res taurant zeker niet schools aan. S Conclusie: Met zulke prijzen is L'Avenir zelfs een concurrent van de supermarkt. Alleen al V daarom zeker voor keukendra- a ma's een aanrader. onvoldoende matig voldoende goed uitstekend worteltjes. En als dessert een blader deegkoekje met een bolletje vanille-ijs, appelvulling en warme chocoladesaus. Keurig opgediend, op een klein beetje morsen op de rand van het bord na. Renaldo doet zijn stinkende best, is hartstikke beleefd en laat zich niet van zijn stuk brengen. Alsof hij allang weet dat wat wij krijgen goed is. En dat is het: simpel, maar lekker. „Raymond, echt waar. Ik heb voor minder mijn mond opengedaan" zegt Lucien. Zijn mond valt later nog een keer open. Van verbazing welteverstaan. Twee menu's, één rode wijn en één cola leveren een rekening op van 11,50 euro. Inclusief twee pepermuntjes. Restaurant L'Avenir in het ROC Wes- terscheldecollege, Vlietstraat 11a, Ter- neuzen. Tel: 0115-641725. Internet: www.restaurantlavenir.eu. Open: ma t/m vr 12.00 - 13.30 uur. Wo diner van 17.30 tot 21.00 uur. Pinnen: ja. Roken: nee. Vegetarisch: op aanvraag. Rolstoel- vriendelijk: ja. Restaurant L'Avenir in TerneuZen. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 35