Omzet van supers naar recordpeil Straat-o-loog leert bedrijf klant te lokken PZC Met goedkeuring van de Dierenbescherming Sligro boert goed in 2006 Plotseling alleen na overlijden partner 25 Verkopen voor kerst wijzen op einde prijzenoorlog profijt donderdag 4 januari 2007 fjpnr.iasper van de Kerkhof AMSTERDAM - Supermarkt concern Sligro heeft een prima jaar achter de rug. De omzet steeg in 2006 met 7,4 procent .„aar 1,66 miljard euro. Dat maakte het bedrijf uit het Woord-Brabantse Veghel giste ren voorbeurs bekend. De omzetstijging komt vooral voor rekening van een uitste kend tweede halfjaar. Sligro schrijft dat toe aan onder meer het aangename weer, aantrek kende omzetten en de succesvol le overname van Inversco in mei 2006. Die levensmiddelengroot handel levert onder meer aan ziekenhuizen, hotels en gevange nissen. Sligro nam onlangs sa men met Sperwer alle Edah win kels over van het geplaagde su permarktconcern Laurus. De fi lialen die onder de vlag van Sli gro vallen, gaan verder onder de naam EM-TÉ en Golff Super markten. De omzet bij de super- marktgroep steeg in het tweede halfjaar op eigen kracht met 2,7 procent, na een stagnatie in de eerste zes maanden. De divisie groothandel boekte een omzet stijging van 3,8 procent in het tweede gedeelte van 2006 tegen over een daling met 0,8 procent in de eerste zes maanden. De cijfers van Sligro zijn iets be ter dan beursanalisten hadden voorzien. Het bedrijf geeft geen nieuwe verwachtingen af voor 2007. Pas op 25 januari publi ceert Sligro de volledige jaarre sultaten. GPD rinnr Steven van Aartrijk -AMSTERDAM Supermarkten in Nederland hebben in 2006 een recordomzet behaald van 27.2 miljard euro. Dat is 3,9 pro cent meer dan in het jaar er voor. toen er voor 26,2 miljard werd gekocht in supermarkten. Dat maakte marktonderzoekbu reau GfK gisteren bekend. Topman krijgt kapitaal mee na knoeiwerk CHICAGO - De topman van de Amerikaanse doe-het-zelfketen Home Depot, Robert Nardelli, is opgestapt. Nardelli lag onder vuur omdat Home Depot had ge- iknoeid met optiepakketten. Ook prielen de resultaten van het con cern tegen door de afgekoelde huizenmarkt in de Verenigde cgtaten. ffird^ii nam zijn besluit in sa- nenspraak met zijn collegabe- c tuurders, zo meldde Home De- iot gisteren. Voor hem is een 1 rertrekregeling met een waarde tl m 210 miljoen dollar (151 mil- it ben euro) geregeld. Vorige rt naand bleek dat Home Depot oor 200 miljoen dollar aan kos- i!' en voor optieregelingen voor ;rhet personeel niet had gemeld. )ok andere bedrijven, zoals bmputerfabrikant Apple, kwa- ïj nen ond'er druk te staan door- ie at gegevens over uitgedeelde K ptiepakketten niet klopten. Ap- le meldde vorige week nog wel p ertrouwen te hebben in zijn Kropman Steve Jobs. ANP/RTR Jrote Chinese 'dank gevormd l EKING - China heeft een plan 16 oedgekeurd om een nationaal lijl [aarsysteem via postkantoren veveranderen in een bank. Deze '(fhina Postal Savings Bank fordt de op vier na grootste van 5(pina, Dit meldden gisteren de dii hincse staatsmedia. In de op een na laatste week van het jaar, vlak voor Kerstmis, werd ook een recordomzet ge boekt. De omzet in die week be droeg 737,6 miljoen euro. Bijna 8 procent van de Neder landse huishoudens, ofwel 560.000 huishoudens, deed bood schappen op zondag 24 decem ber. Toen waren veel supermark ten geopend. In 2005 en 2004 daalden de om zetten nog door de prijzenslag tussen de belangrijke ketens. De supermarkten hadden enkele ja ren moeite om de grens van 25 miljard euro te slechten. „Het is een goed jaar geweest. Consumenten hebben weer meer vertrouwen in de econo mie. Verder lijkt de supermarkt oorlog ten einde", zegt Joop Hol la van het GfK. Toch zijn de prijzen in super markten volgens Holla nog rela tief laag als gevolg van de prijze noorlog. „Die liggen op het ni veau van voor de introductie van de euro. We denken dat de prijzen dit jaar verder zullen stijgen." De omzettoename in 2006 kwam vooral tot stand doordat consu menten meer geld uitgaven in de supers. De gemiddelde waar de van een kassabon was 20,36 euro, 4,3 procent meer dan in 2005. Het gemiddelde is minder hoog dan in 2002, toen gemiddeld 20,68 euro werd uitgegeven per bezoek. „Toen ging men minder naar verschillende supers voor de dagelijkse boodschappen", zegt Holla. ANP 'e eigenaar van de nieuwe ank is het staatsbedrijf China bst Group, een grote speler bin dende postsector. Ifökundigen binnen de sector ien de actie als een poging van a regering om de economie op at platteland te stimuleren, ingezien de meeste postkanto en zich op het platteland bevin- en. Ihinese postkantoren begonnen iet het spaarsysteem in 1986. ot nu toe kon er echter alleen dd worden weggezet en niet ge- irjeend. ANP/RTR Dc boerenkip krijgt de ruimte. foto Ed van Alem/GPD door Bas Bierkens OMMEL - Het is pluimveeslachterij Flandrex Nederland in het Brabantse Ommel gelukt: vanaf volgende week maandag ligt de boerenkip van dit be drijf in diverse supermarkten, het eer ste product waarbij het logo van de Die renbescherming ter goedkeuring op de verpakking komt. De producent dankt het logo aan de diervriendelijke behandeling van het pluimvee. De kippen krijgen langer de tijd om te groeien (acht weken) dan de gewone vleeskuikens, ze leven op een ruimer oppervlak met uitloop buiten, en krijgen voortdurend voer, waardoor ze geen hongergevoel hebben. De kip zal te koop zijn in de supermark ten van AH XL, Jumbo, Jan Linders en CoopCodis. De prijs is tien tot twintig procent hoger dan die van een stan- daardkip. Een kilo kipfilet komt uit op ongeveer negen euro. „We zitten met de prijs pre cies in het middensegment, tussen de standaardkip en de biologische kip in", vertelt Ton Waals, directeur van Flandrex Nederland. De kippen worden gehouden op vijf pluimveebedrijven in Zuid-Nederland. In totaal gaat het om 120.000 dieren- plaatsten. Transport „Ze liggen alle binnen een straal van veertig kilometer van ons bedrijf, zodat het transport naar de slachterij accepta bel blijft", aldus Waals. Pluimveehouder Piet Verberne is een van de leveranciers van Flandrex. „Het is een wat ander type kip dan we ge wend zijn. Iets hoogbeniger. Meer een kip dan een kuiken. Traag groeiend. Ik ben er dik tevreden over. Het is nu af wachten hoe de consument reageert. We hopen er het beste van." Met het introduceren van de boerenkip wil Flandrex laten zien dat het een inno vatief bedrijf is. „Zeker nu de politieke situatie aan het veranderen is en dier vriendelijke productie meer aandacht krijgt", vertelt Waals. „We luisteren goed naar de wensen van de consumen ten." GPD Dylan de Gruijl 1STERDAM - Grote concerns zijn liet gevoel voor echtheid en a 0e klant kwijt. Dat stelt zelfbe- straat-o-loog en be drijfsadviseur Pim van den Berg in zijn nieuwe boek Onderne- "i is een straatfeest. „Je moet 'nsen meenemen in een illu- jl n de tjokvolle winkelstraat bot- le en passanten tegen hem op of uiken weg onder zijn maaiende tmen. „Kijk", roept de rnat-o-loog verrukt. „Dit is it pWél-dig." Met een brede glim- n ac'n posteert hij zich pontificaal il de entree van modezaak Zara 11 leuitverkoop houdt. Koopjesja- N wurmen zich langs hem, kri- h e'en door de winkel, vertrap- r kledingstukken en negeren risoneel dat wanhopig enige or- [probeert te scheppen. 'an den Berg laat de hysterie l pgszich heen glijden. „Zie je ...i 10u? '.zegt hij bewonderend, ter- ''i' passanten om hem heen 1,1 romen. „Succesvolle winkel- J 'riiulc-s, zoals H&M en de Za- ja' vernieuwen hun collecties 3 instant. Dat appelleert aan de '0 erstaid bij de groenteboer, het 5,1 Ppelleert aan wat je eet." 'rijn boek Ondernemen is een I pat/eest houdt Van den Berg, t )armalig directielid van de Bij- A, ikorf en al jaren zelfbenoemd "aal-o-loog, een pleidooi voor meer echtheid, emotie en ver beelding bij grote bedrijven. Veel concerns, betoogt hij, voe len de klant niet meer aan. Ze begraven zich in modellen en analyses. „Terwijl je een ver haal moet vertellen." Interesse in zijn aanpak is er ge noeg. Hij gaat de straat op voor Maxeda (Bijenkorf, Hema, V&D), Campina, Duyvis, Schui- tema, Ahold, ING, Douwe Eg berts en nog veel meer bedrijven en gemeenten. Uit zijn zwerf tochten boetseert hij het 'DNA', het wezen van een bedrijf, pro duct of stad. „Het is toch eigenlijk van de gek ke dat bedrijven mij vragen om buiten te kijken?", vertelt hij. „Maar je merkt dat zij zich moe ten herontdekken. Concerns zeg gen wel: alles staat in het teken van de klant, maar dat is vaak niet zo. Blauwe pakken en ratio nalisten zijn bezig met analyses, terwijl het gaat om verleiding en emotie. Waarom vergaderen ze niet op straat?" Illusie Pijn aan zijn ogen doen bijvoor beeld de kale kratten met groen ten en fruit in supermarkten. „Zorg dus dat je daar anders mee omgaat. Doe een foto om die kratten, of een basis van ju ten. Dat rationele beeld van plastic moet weg. Je moet men sen meenemen in een illusie." De kleine zelfstandige heeft geen moeite met straat-o-logie, schrijft hij in zijn boek. De sla ger, bakker en specialiteitenwin kel hebben volgens hem nog con tact met de buitenwereld. „Ze bezitten nog de droom van een ondernemer." Het gaat mis zodra de manager met marketingmodellen zijn in trede doet. „Veel detailhandela ren gaan ten onder als ze de mar keteer een rol laten spelen", is Van den Bergs overtuiging. „Dan wordt er gedacht in model len en worden plannen dikke boekwerken. Ik vind dat bedrijf splannen voor minimaal vijftig procent uit beeld moeten be staan." Voor een gróót vastgoedproject van ING Real Estate moest hij Belg werkt drie dagen voor fiscus BRUSSEL- Belgen werken circa drie dagen per week voor de fiscus. De rest van de week werken ze voor hun eigen portemonnee, zo leert onderzoek door de vereniging van fiscale advocaten in België. Via de inkomstenbelasting legt de overheid beslag op on geveer de helft van het inkomen van een ondernemer of werknemer. Als daar specifieke belastingen voor zelfstan digen bij worden opgeteld, kom je op een gemiddelde van rond de 60 procent, zei fiscaal advocaat Thierry Afschrift gisteren. Volgens het Belgische ministerie van Financiën gaat 46,1 procent van het bruto binnenlands product naar de staat. Van alle totale arbeidsinkomsten is dat circa 60,5 pro cent. ANP/Belga Holland Casino trekt meer mensen HOOFDDORP - Het bezoekersaantal bij Holland Casino steeg vorig jaar met een half miljoen tot 6,9 miljoen. Dat liet het staatsbedrijf gisteren weten. Maar voor het derde jaar op rij besteedden bezoekers minder. Gemiddeld ga ven casinogangers 104 euro uit aan gokken en versnape ringen, 2 euro minder dan in 2005. Holland Casino meldt geen oorzaak voor de teruglopende bestedingen. De omzet aan de goktafels, fruitmachines en bars steeg wel, met 6 procent tot 721 miljoen euro. Het casinobedrijf profiteerde van de opening van vestigin gen in Leeuwarden en Venlo. Daarmee heeft Holland Casi no nu veertien vestigingen. De nieuwe casino's leverden 300.000 extra bezoekers op. ANP Werkloosheid Duitsland daalt snel BERLIJN - Het aantal werklozen in Duitsland is vorige maand met 108.000 gedaald. Een afname van die omvang is sinds 1992 niet meer voorgekomen, meldde het Duitse federale arbeidsbureau gisteren. Het cijfer is ruim twee keer zo groot als analisten hadden verwacht. Door de daling bedraagt het aantal werklozen 4,12 mil joen, ofwel 9,8 procent van de beroepsbevolking. In no vember stond dit percentage nog op 10,1. December was de negende maand op rij waarin de Duitse werkloosheid omlaag ging. Het aantal vacatures nam toe met 27.000. De daling heeft onder meer te maken met het zachte win terweer, waardoor in de bouwsector kan worden doorge werkt. De afname heeft ook te maken met de sterke economische groei die Duitsland doormaakt. Veel bedrijven zijn weer bereid nieuw personeel aan te trekken. Dinsdag nog kon digde luchtvaartmaatschappij Lufthansa aan dit jaar 3000 nieuwe banen te scheppen. ANP Bedrijven kruipen in ruimer jasje DEN HAAG - Bedrijven kruipen in een ruimer jasje. Door de gunstige economische vooruitzichten kiezen steeds meer ondernemingen ervoor extra kantoorruimte te huren. Dat meldt vastgoedbedrijf DTZ Zadelhof! Vorig jaar groeide het oppervlak aan verhuurde kantoor ruimte van 37,2 naar 38,2 miljoen vierkante meter. De leegstand daalde met 1,3 procent tot gemiddeld 12,5 pro cent. Toch is veel kantoorruimte moeilijk verhuurbaar, meestal omdat de panden verouderd zijn of ongunstige lo catie liggen. Zo stond eind vorig jaar 2,4 miljoen vierkan te meter kantoorruimte langer dan twee jaar leeg. GPD Zelfbenoemd straat-o-loog Pim van den Berg in de Warmoesstraat in Amsterdam. „Succesvolle winkel formules, zoals H&M en de Zara, vernieuwen hun collecties constant. Dat appelleert aan de versheid bij de groenteboer, het appelleert aan wat je eet." foto Harmen de Jong/GPD eens de stad Hamburg doorgron den. Hij wandelde dag en nacht door de straten, praatte met in woners en maakte tweeduizend foto's. Zijn advies aan de ge meente en architecten luidde on der meer dat het project groter moest worden, een echt centrum moest krijgen en dat het 'brug- genkarakter' van de stad moest worden versterkt. Iets dergelijks heeft hij onlangs ook gedaan voor een groot voe dingsmiddelenconcern, waar van hij de naam niet noemt. Van den Berg bezocht drie Russische steden: Novgorod, Sint-Peters- burg en Moskou. Hij maakte ve le foto's en legde zo het 'DNA' van de plaatsen bloot. „Zo ont stond over een productcategorie een heel nieuw beeld. Het heeft te maken met de intensiteit van het waarnemen." Creativiteit Gezeten in de koffiehoek van de Bijenkorf wei-velen zijn armen weer op en neer. Hij praat over creativiteit, echtheid, authentici teit dat door de rekenmeesters de nek wordt omgedraaid. „De Bijenkorf wordt nu ook veel meer financieel gestuurd. Ik proef het aan de minimale perso neelsbezetting, de opmaak van de winkel die minder is. Dat heeft ook met durf te maken. Creativiteit levert geen geld op, maar bepaalt wel het beeld van je merk." GPD door Irene van den Berg Het overlijden van een le venspartner is een zeer ingrijpende gebeurtenis. In een tijd die bol staat van emo ties en verwerking bij de na bestaanden, eist ook een waaier van zakelijke kwes ties de aandacht. In de eerste dagen moeten vele instanties worden ingelicht, documen ten opgemaakt en spoedeisen de financiële en administra tieve zaken geregeld. Op internet zijn diverse sites te vinden met een checklist voor spoedeisende zaken na overlijden, onder meer op uit- vaart.nl, uiWaartkompas.nl en uitvaartinfotheek.nl. Nadat een arts het overlijden heeft vastgesteld, moet u als nabestaande binnen vijf da gen bij de gemeente waarin uw partner is overleden een 'akte van overlijden' aanvra gen. Die heeft u nodig voor de afhandeling van de per soonlijke zaken van uw part ner bij de notaris en andere instellingen. Tevens krijgt u van de gemeente schriftelijk toestemming voor een begra fenis of crematie. Veelal re gelt de begrafenisonderne mer beide zaken voor u. Een ander belangrijk docu ment voor de weduwe of we duwnaar is de 'verklaring van erfrecht'. In deze nota riële akte staat onder meer wie de erfgenamen zijn, op welk deel van de nalaten schap zij recht hebben en of er een testament is. Dit docu ment is nodig voor het rege len van bijvoorbeeld bankza ken en het innen van uitkerin gen, verzekeringsgelden en belastingteruggaven. Hoewel uw hoofd er ongetwij feld niet naar staat, is het be langrijk dat u kort na het overlijden van uw partner een afspraak maakt met de notaris. De Nederlandse wet hanteert op dit punt namelijk strikte termijnen. Bovendien kan het opstellen van een ver klaring van erfrecht weken of zelfs maanden in beslag ne men; gemiddeld duurt het een jaar voordat een erfenis is afgehandeld. Behalve familie, vrienden en bekenden, dient ook een aan tal officiële instanties op de hoogte te worden gebracht van het overlijden van uw partner. In sommige gevallen moet dat al binnen enkele werkdagen, zoals de werkge ver of uitkeringsinstantie, het pensioenfonds, de verze keraar en de belastingdienst. De meeste instanties zullen een kopie van de akte van overlijden vragen. Geef nooit het origineel uit handen. Ook de bank moet zo snel moge lijk weten dat een cliënt is overleden. Betaal- en spaarre keningen die alleen op naam staan van de overledene, wor den vervolgens meteen ge blokkeerd. Ook eventuele machtigingen komen te ver vallen. Pas nadat de bank een kopie van de verklaring van erfrecht heeft ontvangen, kunt u weer over de rekening beschikken. Dat kan, zoals gezegd, lang duren. Voorkom dat bij een sterfge val de langstlevende plotse ling zonder geld zit. Bij een gezamenlijke rekening, een zogeheten en/of-rekening, kan de overgebleven reke ninghouder doorgaans wél over het geld beschikken. Het tegoed komt echter niet auto matisch toe aan de nabestaan de, want andere erfgenamen kunnen recht hebben op een deel van het saldo. Daarom zal de bank u ook bij een gezamenlijke rekening na verloop van tijd om een verklaring van erfrecht vra gen. Op de sites van onder meer de Rabobank en ABN Amro kunt u een digitale fol der downloaden over bankza ken bij overlijden. Nadat de spoedeisende admi nistratieve zaken zijn afge handeld, bent u nog lang niet klaar met regelen. Meer hier over is te lezen in de Gids na een overlijden, handleiding voor nabestaanden bij zakelij ke beslissingen en bij de ver werking van hel verlies (IS BN 9073431018, 15 euro)ver krijgbaar bij de Landelijke Stichting Rouwbegeleiding via hun website www.verlies- verwerken.nl. GPD Dit is de eerste bijdrage van Irene van den Berg als opvol ger van Brenda van Dam voor de rubriek profijt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25