>zc
Autoverkopen
nemen flink toe
Groei blijft
uit in havens
van Zeeland
Okkies helpt een handje
Het jaar van de appel en de kip
loper draait
eelal op voor
liefstal in bouw
Langoren voor Noord-Korea
Volkswagen blijft Opel opnieuw voor
Top vijf
Omzet Aalsmeer 1,75 miljard
Èdactie: 0113-315649
Vvw.pzc.nl
fnail:redactie_@ pzc.nl
lostbus
□stbus 314460 AA Goes
vertentie-exploitatie:
lord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
euws-Vlaanderen: 0113-315570;
tionaal: 020-4562500.
londerdag 4 januari 2007
Caissières
maken
overuren
korRienvan der Steen
)EN HAAG - De verkoop van
lersonenauto's in Nederland is
■origjaar hoger uitgevallen dan
'envacht. De verkoop steeg met
procent tot 483.999 auto's ten
pzichte van ruim 465.000 in
)05. Dat meldden gisteren de
rancheverenigingen Rai en Bo-
Iet als vorig jaar moet Opel tan-
Iknarsend toezien hoe Volks
ragen 2006 opnieuw als markt-
eider afsloot. En Opel had het
r al zo moeilijk mee, dat de
Ipei Corsa bij de Auto van het
'aar 2007 geen rol van beteke-
fis kreeg, met name omdat geen
iikel Nederlands jurylid de au-
een punt waardig keurde.
c tlkswagen liet circa 6.000 ken-
jens meer noteren dan Opel
voor de derde plek moest Peu-
>t Ford weer voor laten gaan.
ird sloot 2006 sterk af met de
Auto van het Jaar, de S-Max.
Rai en Bovag hadden op 10.000
nieuwe auto's minder gerekend
in 2006. Beide organisaties reke
nen voor 2007 op een verkoopto
taal van een half miljoen.
Renault, dat zegt werk te maken
van een betere kwaliteit, eindigt
op de vijfde plaats, gevolgd
door Toyota en Citroën. Merce
des-Benz lijkt definitief uit de
top tien verdrongen, nu Hyun
dai zich op de achtste plek nes
telt, gevolgd door Fiat en het
wegzakkende Volvo.
Fiat stond er ruim een jaar gele-
1.VW Golf (13.790 stuks).
2. Opel Astra (13.350).
3. Peugeot 307 (11.806).
4. Ford Focus (11.716).
5. VW Passat (10.754).
TALSMEER - Bloemenveiling
alsmeer (VBA) heeft vorig jaar
in omzet gerealiseerd van ruim
75 miljard euro. Dat is een stij-
ngmet bijna 4 procent ten op-
:htc van 2005. Dat heeft de
operatie van kwekers gisteren
leid.
IA schrijft de omzetstijging
soral toe aan de stijging van de
[middelde opbrengst van bloe
men en planten. Vooral de ver
koop van snijbloemen (plus 2,7
procent) en bloeiende kamer ~-en
tuinplanten (plus 5,8 procent) le
verde meer omzet op.
Ruim 5,3 miljard bloemen en
planten zijn vorig jaar via Aal
smeer uitgevoerd.
VBA verwacht dat de winst
voor belasting afgelopen jaar is
uitgekomen op de geplande 5
miljoen euro. ANP
Of Paul Knnnman Hat hii Hurp autn'c ophpnrt X
or Paul Koopman
EN HAAG - Kopers van
Bwbouwwoningen draaien in
gevallen op voor diefstal
naf de bouwplaats. Aanne-
Ms rekenen deze kosten door
de prijs, terwijl zij de schade
ak ook bij verzekeraars kun-
h verhalen. Bij een woning
jln vier ton gaat het gemiddeld
B duizend euro. Die beschuldi-
ing uit de Vereniging Eigen
luis (VEH) in haar ledenblad
jn deze week.
vereniging citeert de bouw-
mdeskundige E. de Rechte-
van Hemert van adviesbu-
juMulti Consultants, die stelt
aannemers diefstalkosten
Jichtbaar in de vraagprijs ver-
frken. „Dat kan onder de post
uco's of door onder de post
iteriaal vijf procent extra op
lemen. Als de aannemer het
zou voelen in zijn portemon-
dus dat z'n winst naar bene-
dan zou hij wel meer
preventie doen." De oplos
lis het goed beveiligen van
^plaatsen, Machines en ge
nschappen kunnen worden
pien van een chip, net zoals
den nog desastreus voor. In
2006 schreef de Turijnse fabri
kant eindelijk weer zwarte cij
fers. Het succes kwam vooral
van de Panda en de Grande Pun-
to. Binnenkort volgt een nieuwe
Bravo de Stilo op en tegen het
einde van het jaar belooft Fiat
een opvolger van de legendari
sche Fiat 500 uit de jaren zestig.
Hij is wel flink groter en krijgt
een plekje net boven de Panda.
Dacia
Opvallend is het afzwakken van
het Koreaanse vechtmerk Kia,
dat de concurrentie minder
weerwoord biedt dan de afgelo
pen paar jaar het geval was. Al
fa Romeo groeit weer een beetje,
na een zwak jaar met dealerru
zies en import-reorganisatie.
Het frivole design van Mazda
kan blijkbaar ook niet iedereen
bekoren. Lada is nog altijd mar
ginaal, maar het Roemeense
voordeelmerk Dacia, eigendom
van Renault, lijkt vaste voet aan
de grond te krijgen. Zeker nu er
eind deze maand een grote sta
tionwagon bij komt. Daihatsu is
aan het doordrukken met zijn
kleine modellen, maar voor
Smart ziet de naaste toekomst
er nog altijd tamelijk donker
uit. Cadillac doet het slecht,
maar topmerk Lexus van Toyo
ta draait prima, dankzij nieuwe
modellen en dieselmotoren. En
Mercedes' luxemerk Maybach
krijgt het niet voor elkaar door
te dringen in het segment waar
Rolls-Royce, maar vooral Bent-
ley de lakens uitdelen. GPD
EBERSWALDE - Konijnenfokker Karl Szmo-
linsky toont een Duitse reus op zijn bedrijf in
het even ten noorden van Berlijn gelegen Ebers-
walde. Szomilnsky heeft een dozijn van deze
dieren naar Noord-Korea geëxporteerd. De
Duitser is betrokken bij de oprichting van een
konijnenfokkerij in dat land. De Duitse reus
heeft net als de bekende Vlaamse reus grote
rechtopstaande oren die circa twintig centime
ter kunnen meten. foto Patrick Pleul/EPA
dat bij dure auto's gebeurt. Vol
gens De Rechteren van Hemert
bedraagt diefstalschade onge
veer een kwart procent van de
bouwsom.
Bouwbedrijf Koninklijke BAM
bevestigt in het bewuste artikel
dat deze kosten worden ver
haald. „In beginsel worden alle
kosten doorberekend aan de
klant", laat woordvoerder A.
Pronk weten. „Winkeldiefstal
len in supermarkten worden
ook betaald door de consu
ment."
De politie Utrecht uitte eerder
het vermoeden dat bouwbedrij
ven op de Vinexlocatie Leidsche
Rijn onvoldoende aan diefstal
preventie doen, omdat zij er zelf
niet door gedupeerd worden. Zo
waren er alleen al in de eerste
negen maanden van vorig jaar
120 meldingen van diefstal. „Er
is weinig bereidheid om meer
aan diefstalpreventie te doen",
zegt politie-adviseur G. van
Eijk.
De brancheorganisatie Bouw
end Nederland laat in een reac
tie weten dat het 'te kort door
de bocht is' dat alle bouwkosten
worden verhaald op huizenko
pers. GPD
- op eigen benen -
door Marcel Modde
KERKWERVE - De zolder
stond vol babyspullen. Om
dat Evelyn Bienefelt en haar
echtgenoot twee kinderen
meer dan genoeg vonden,
werd een grote opruiming ge
houden. Dat groeide uit tot
een eigen winkeltje: Okkies.
Het begon september vorig
jaar met een internetsite. De
reacties op de virtuele ver-
koophoek waren zo positief,
dat Evelyn na goed een
maand besloot het aanbod
ook tastbaar te maken. Een
bouwkeet, die toch al op het
boerenerf aan de Heuvelsweg
stond, werd ingericht met kle
dingrekken, meubeltjes en
aanverwante spullen die het
leven van een jonge spruit
aangenaam moeten maken.
De bouwkeet is tijdelijk. „Ik
wil eerst kijken of er echt
vraag is." Wanneer de voorte
kenen niet bedriegen, dan zit
dat wel goed. En dus wordt
binnenkort de schuur naast
schoonmoeders wolwinkel
verbouwd. De keet kan daar
na als opslagruimte dienen.
Bij Okkies kunnen zowel tweedehands kinderspullen worden
gekocht als aangeboden. foto Dirk-Jan Gjeltema
Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven
water te komen. In Op eigen benen vertellen onderne
mers hoe ze de klus klaren. Vandaag Evelyn Biene-
felt-Voskamp van Okkies in Kerkwerve.
Okkies vult met een mix aan
tweedehands en nieuwe kin-
derspullen ('uitlopende arti
kelen of een b-keuze') een gat
in de Schouwen-Duivelandse
markt, meent Evelyn. „Voor
babyspullen grijp je hier snel
mis, of het is gelijk heel duur.
Veel gebruikte kleding (van
nul tot vijf jaar, afhankelijk
wat er binnen komt) en ande
re spulletjes zijn vaak nog als
nieuw. Zonde om weg te
gooien. Wanneer je dat voor
een leuk prijsje kunt kopen,
hou je geld over voor andere
dingen. Kinderen zijn duur
genoeg!" Iedereen die wat te
koop heeft, kan dat aanbie
den via Okkies. „Er hangt
hier van Hema tot Mexx." De
helft van de verkoopprijs is
voor de oorspronkelijke eige
naar ('of kan worden geschon
ken aan een goed doel'), de
rest gaat naar de winkel.
Wanneer de nieuwe ruimte
klaar is, Evelyn mikt op de
lente, wil ze ook complete
kinderkamers aanbieden. „Ik
heb ideeën om het aanbod uit
te breiden. Zoals de verhuur
van geboorteborden voor in
de tuin, traktatiepakketten
en kraamcadeaus." De win
kel is voorlopig alleep vrij
dagmiddag en zaterdag open.
Meer informatie: www.ok-
kies.nl.
)e regering vraagt aan de Gezond
heidsraad wat burgers moeten
De Gezondheidsraad laat door
ivoedselgeleerde de nieuwe Richtlij-
D Goede Voeding schrijven. We moe-
l voortaan elke dag een ei eten, twee
^en bier drinken en een uur fietsen.
Waren al eens eerder richtlijnen gc-
Nven. Toen moest een ei juist niet
ktsen deed je nog uit jezelf.
gls k zot voor woorden, maar de re-
ng maakt je er gek mee. De richtlij-
1 willen ook dat je elke dag een ap-
ecb een echte. Want daarin zit iets
r Hero niet in een flesje krijgt. Een
pJe is niet hetzelfde als de vruchten
i op het etiket zijn afgebeeld. Toch
lat op de flesjes van Hero geschreven
p er 100 procent in zit van wat je vol
gde richtlijnen nodig hebt.
Hero? Ja, maar ga maar eens kla-
over misleiding. Dan zegt Hero
odlcuk tegen de rechter: edelachtba
re, we hebben voor onze vruchtensap
met harde stukjes erin een prijs gekre
gen, de prijs voor het gezondste nieuwe
product van 2004. Van wie dan, zegt de
rechter. Van de regering, zegt Hero.
Het Voedingscentrum, dat de prijzen
uitdeelt, en zojuist een zak patat de ge-
zondheidsprijs van 2006 verleende -
echt waar, omdat er wat minder vet
aan de frieten kleeft - dat Voedingscen
trum dus is het officiële voedselvoor-
lichtingsorgaan van de regering. Maar
als je voor de zekerheid alleen maar eet
en drinkt wat een gezondheidsprijs
kreeg of bijna een prijs, zoals mayonai
se, een zak chips en een ijsje - echt
waar - dan ben je al ontploft voor er
weer nieuwe Richtlijnen Gezonde Voe
ding zijn geschreven met misschien wel
twee eieren per dag.
Omdat het Voedingscentrum namens
de regering burgers al jaren aanzet tot
het consumeren van sapjes en gemaks-
voer vreesde ik de teloorgang van de
De grote kanshebber voor de regerings
jaarprijs gezonde voeding is de Goud
renet. foto GPD
Goudrenet. De appel waar je alle kan
ten mee op kon, ook meebakken in een
spekpannenkoek. Het valt mee. Er zijn
nog complete appels te koop. Wel nuffi
ge ook, uit Amerika, hele dure, verpakt
per zes in een soort cellofanen couveu
se, maar de kloeke Goudrenet, ook wel
de Schone van Boskoop genoemd, heeft
het tot nu toe van het regeringsbeleid
weten te winnen. Ik ga deze appel voor
dragen voor de jaarprijs gezonde voe
ding 2007. Gek eigenlijk: uit protest.
Maar dan het ei elke dag. Wie legt dat?
En wat gebeurt er met de kip na ander
half jaar lekker leggen? Dit wordt het
jaar van de appel. En als het aan mij
ligt ook van de soepkip. Dat laatste
riep ik eerder. In Distrifood, vakblad
voor kruideniers en voedselfabrikan-
ten. Op deze plek schreef ik een paar
weken geleden over soepkip om vervol
gens in Distrifood te voorspellen dat
2007 het jaar van de soepkip wordt. Zo
gaat het vaker met trendvoorspellin
gen. Profeten voorspellen dat er iets op
handen is wat allang bij de trendsetters
in de boodschappentas zit. Of ze zorgen
dat hun voorspelling uitkomt door hem
steeds te herhalen.
Op mijn vorige stuk in deze krant over
de soepkip die in Nederland moeilijk te
vinden is en niet in supers wordt ver
kocht, kreeg ik veel enthousiaste reac
ties. Ook van kippenslachters. Uitgeleg
de hennen, scharrels, graskippen en bio
logische leggers, gaan na een leven van
wel 75 weken naar Belgische slachthui
zen, schreef ik. De meeste, maar niet al
lemaal, weet ik inmiddels. In Epe staat
de soepkippenslachterij van Remkes
die gespecialiseerd is in hele zware hen
nen. En in het Dronrijp slachten Van
der Meer Zonen soepkippen. Prach
tig stukje geschiedenis van deze Friese
slachterij is te lezen op de website:
www.wvandermecr.nl.
En toch, waar blijven onze smakelijke
soepkippen? We laten ze ons ontglip
pen naar Duitsland, België en Afrika.
Dat zouden we niet moeten pikken.
Dan komt mijn voorspelling uit.
Wouter Klootwijk
Jarige haven Rotterdam trakteert
ROTTERDAM - Het Havenbedrijf Rotterdam trakteert
dit jaar de Rotterdammers, het personeel, het bedrijfsle
ven en gemeenten. Het bedrijf bestaat 75 jaar. Het jubi
leum wordt gevierd met publieks- en besloten evenemen
ten, zoals feesten voor de 1250 personeelsleden.
Voetballiefhebbers komen 3 en 5 augustus aan bod tij
dens het Port of Rotterdam Tournament voor clubs uit ha
vensteden. Feyenoord en Shanghai Shenua doen mee. Mo
gelijk komen ook Liverpool en het Hamburgse HSV.
De historie van de haven staat centraal op een expositie
in gebouw Las Palmas op de Wilhelminapier.
Omdat dit jaar meer Rotterdamse bedrijven, instellingen
en personen jubileren, is er 14 april een jubilarissendiner
op het water. Diergaarde Blijdorp (150 jaar), het Gemeen
tearchief (150 jaar) en Containerterminal ECT (40 jaar)
behoren tot de genodigden. ANP
Virgin ontkent contact met Air Asia
LONDEN - De Britse luchtvaartmaatschappijen Virgin
en easyJet hebben gisteren ontkend besprekingen te voe
ren met branchegenoot AirAsia over een alliantie. De Ma
leisische krant The Star meldde maandag dat de drie een
verbond voor goedkope intercontinentale vluchten nastre
ven.
Een woordvoerder van easyJet zei dat zijn onderneming
zich bij 'geen enkele alliantie' aansluit. Hij voegde daar
aan toe dat allianties in het algemeen tot te hoge kosten
en complicaties leiden. ANP
Ledental VEB groeit spectaculair
DEN HAAG - Beleggen is weer populair en daar profi
teert ook de Vereniging van Effectenbezitters van. Deze
belangenclub, vorig jaar vooral in het nieuws vanwege de
claims tegen Ahold en Unilever, zag haar ledental in 2006
met 32,5 procent groeien.
Inmiddels heeft de VEB, onder voorzitterschap van Peter
Paul de Vries 40.086 leden, zo werd gisteren bekend ge
maakt. In 1989 had de VEB nog 10.000 leden. GPD
Merkel: meer samenspel EU en VS
BERLIJN - De Europese Unie en de Verenigde Staten
moeten volgens de Duitse bondskanselier Angela Merkel
meer samenwerken op economisch gebied. De twee han
delsblokken zouden vooral winst kunnen behalen met het
harmoniseren van financiële markten. Europese bedrij
ven die in de VS beursgenoteerd zijn, vinden de regelge
ving daar vaak te omslachtig.
Merkel hield haar pleidooi gisteren in de Britse zaken
krant Financial Times. Het interview komt aan de voora
vond van haar bezoek aan de VS. ANP
Havenschap Zeeland
Seaports en het Havenbe
drijf Rotterdam hebben meer ge
meen dan in de Zeeuwse poli
tiek wordt gedacht. Nu alle
West-Europese havens hun over-
slagcijfers over het afgelopen
jaar hebben gepubliceerd, is de
overeenkomst tussen Zeeland
en Rotterdam duidelijk: beide
havens kwijnen.
door Ben Jansen
Zeeland Seaports steekt het op
de kolencentrale in Borssele.
Die bleef na een grote beurt
langer buiten bedrijf dan was
gedacht. De daardoor gemiste
aanvoer van steenkool bracht
vorig jaar de overslag in de min.
Een minnetje weliswaar (1 pro
cent), maar als de kolencentra
le het niet langdurig had la
ten afweten, was het resultaat
ook niet meer dan een plusje
geweest (eveneens 1 procent).
De teller bleef op 30,1 miljoen
ton overgeslagen goederen ste
ken.
Rotterdam registreerde ruim
tien keer zoveel (377 miljoen
ton, een nieuw record), maar de
groei moet ook daar zijn te
gengevallen. Een toename van
de overslag met 1,7 procent is
geen resultaat om je als voor
heen de grootste haven ter we
reld over op de borst te kloppen.
Zeker waar andere havens in
Noordwest-Europa triomfante
lijk groeipercentages van 10 en
hoger meldden.
Zeebrugge zag de trafieken met
13,6 procent aanzwellen, Am
sterdam (inclusief Zaanstad, IJ-
muiden en Beverwijk) en Bre
men beide met 12 procent en
Hamburg met 10 procent. Ook
vergeleken met de groei van Ant
werpen (5 procent) verbleekt
het Rotterdamse resultaat. Voor
de goede orde ook maar even de
toename van de overslag in
Gent, qua goederenstromen on
geveer een kwart groter dan Zee
land Seaports. Hier was sprake
van een toename van 9 procent
na een dip in voorgaande jaren.
Het Havenbedrijf Rotterdam
heeft er een te verwachten ver
klaring voor dat de ontwikke
ling achterblijft bij die van de
concurrentie. Ruimtenood. In
Rotterdam kijken ze reikhal
zend uit naar het moment waar
op onder handen zijnde en ge
plande uitbreidingen, waaron
der Maasvlakte 2, beschikbaar
komen. Net zoals Zeeland
Seaports vurig blijft hopen dat
de Westerschelde Container Ter
minal (WCT) er komt.
Uit de havencijfers over 2006
blijkt de onstuitbare toename
van de betekenis van de contai
ner als verpakking van spullen
die moeten worden vervoerd.
Amsterdam zag de hoeveelheid
vracht in zeekisten zelfs met
360 procent stijgen. Dat percen
tage vertekent. Eindelijk is het
vorig jaar wat geworden met de
Ceres containerterminal, die ja
ren lag te verinteresten.
analyse
Ook in andere havens groeide
het containervervoer sterker
dan bulk en stukgoed. In Zee-
brugge met 16,5 procent, in Ant
werpen met 8 procent en in
Rotterdam met 4 procent. Zee
land Seaports noteerde op dit
segment van de goederenover
slag een opmerkelijke toename
met 28 procent. Daarbij moet in
aanmerking worden genomen
dat in de Zeeuwse situatie - net
als in Amsterdam - de wet van
de kleine getallen geldt: 1 plus 1
is een groei van 100 procent,
maar in feite nog altijd niet
meer dan 2.
Tegenstanders van de WCT heb
ben altijd beweerd dat van zo'n
mega-overslagplaats voor zee
kisten geen wonderen voor de
werkgelegenheid moeten wor
den verwacht. De gang van za
ken in Antwerpen lijkt hen ge
lijk te geven. Vorig jaar is geble
ken dat de overslag en de werk
gelegenheid in het gloednieuwe
containerhaven Deurganckdok
zijn achtergebleven bij de ver
wachtingen.