>zc Autoverkopen nemen flink toe Groei blijft uit in havens van Zeeland Okkies helpt een handje Het jaar van de appel en de kip loper draait eelal op voor liefstal in bouw Langoren voor Noord-Korea Volkswagen blijft Opel opnieuw voor Top vijf Omzet Aalsmeer 1,75 miljard Èdactie: 0113-315649 Vvw.pzc.nl fnail:redactie_@ pzc.nl lostbus □stbus 314460 AA Goes vertentie-exploitatie: lord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; euws-Vlaanderen: 0113-315570; tionaal: 020-4562500. londerdag 4 januari 2007 Caissières maken overuren korRienvan der Steen )EN HAAG - De verkoop van lersonenauto's in Nederland is ■origjaar hoger uitgevallen dan 'envacht. De verkoop steeg met procent tot 483.999 auto's ten pzichte van ruim 465.000 in )05. Dat meldden gisteren de rancheverenigingen Rai en Bo- Iet als vorig jaar moet Opel tan- Iknarsend toezien hoe Volks ragen 2006 opnieuw als markt- eider afsloot. En Opel had het r al zo moeilijk mee, dat de Ipei Corsa bij de Auto van het 'aar 2007 geen rol van beteke- fis kreeg, met name omdat geen iikel Nederlands jurylid de au- een punt waardig keurde. c tlkswagen liet circa 6.000 ken- jens meer noteren dan Opel voor de derde plek moest Peu- >t Ford weer voor laten gaan. ird sloot 2006 sterk af met de Auto van het Jaar, de S-Max. Rai en Bovag hadden op 10.000 nieuwe auto's minder gerekend in 2006. Beide organisaties reke nen voor 2007 op een verkoopto taal van een half miljoen. Renault, dat zegt werk te maken van een betere kwaliteit, eindigt op de vijfde plaats, gevolgd door Toyota en Citroën. Merce des-Benz lijkt definitief uit de top tien verdrongen, nu Hyun dai zich op de achtste plek nes telt, gevolgd door Fiat en het wegzakkende Volvo. Fiat stond er ruim een jaar gele- 1.VW Golf (13.790 stuks). 2. Opel Astra (13.350). 3. Peugeot 307 (11.806). 4. Ford Focus (11.716). 5. VW Passat (10.754). TALSMEER - Bloemenveiling alsmeer (VBA) heeft vorig jaar in omzet gerealiseerd van ruim 75 miljard euro. Dat is een stij- ngmet bijna 4 procent ten op- :htc van 2005. Dat heeft de operatie van kwekers gisteren leid. IA schrijft de omzetstijging soral toe aan de stijging van de [middelde opbrengst van bloe men en planten. Vooral de ver koop van snijbloemen (plus 2,7 procent) en bloeiende kamer ~-en tuinplanten (plus 5,8 procent) le verde meer omzet op. Ruim 5,3 miljard bloemen en planten zijn vorig jaar via Aal smeer uitgevoerd. VBA verwacht dat de winst voor belasting afgelopen jaar is uitgekomen op de geplande 5 miljoen euro. ANP Of Paul Knnnman Hat hii Hurp autn'c ophpnrt X or Paul Koopman EN HAAG - Kopers van Bwbouwwoningen draaien in gevallen op voor diefstal naf de bouwplaats. Aanne- Ms rekenen deze kosten door de prijs, terwijl zij de schade ak ook bij verzekeraars kun- h verhalen. Bij een woning jln vier ton gaat het gemiddeld B duizend euro. Die beschuldi- ing uit de Vereniging Eigen luis (VEH) in haar ledenblad jn deze week. vereniging citeert de bouw- mdeskundige E. de Rechte- van Hemert van adviesbu- juMulti Consultants, die stelt aannemers diefstalkosten Jichtbaar in de vraagprijs ver- frken. „Dat kan onder de post uco's of door onder de post iteriaal vijf procent extra op lemen. Als de aannemer het zou voelen in zijn portemon- dus dat z'n winst naar bene- dan zou hij wel meer preventie doen." De oplos lis het goed beveiligen van ^plaatsen, Machines en ge nschappen kunnen worden pien van een chip, net zoals den nog desastreus voor. In 2006 schreef de Turijnse fabri kant eindelijk weer zwarte cij fers. Het succes kwam vooral van de Panda en de Grande Pun- to. Binnenkort volgt een nieuwe Bravo de Stilo op en tegen het einde van het jaar belooft Fiat een opvolger van de legendari sche Fiat 500 uit de jaren zestig. Hij is wel flink groter en krijgt een plekje net boven de Panda. Dacia Opvallend is het afzwakken van het Koreaanse vechtmerk Kia, dat de concurrentie minder weerwoord biedt dan de afgelo pen paar jaar het geval was. Al fa Romeo groeit weer een beetje, na een zwak jaar met dealerru zies en import-reorganisatie. Het frivole design van Mazda kan blijkbaar ook niet iedereen bekoren. Lada is nog altijd mar ginaal, maar het Roemeense voordeelmerk Dacia, eigendom van Renault, lijkt vaste voet aan de grond te krijgen. Zeker nu er eind deze maand een grote sta tionwagon bij komt. Daihatsu is aan het doordrukken met zijn kleine modellen, maar voor Smart ziet de naaste toekomst er nog altijd tamelijk donker uit. Cadillac doet het slecht, maar topmerk Lexus van Toyo ta draait prima, dankzij nieuwe modellen en dieselmotoren. En Mercedes' luxemerk Maybach krijgt het niet voor elkaar door te dringen in het segment waar Rolls-Royce, maar vooral Bent- ley de lakens uitdelen. GPD EBERSWALDE - Konijnenfokker Karl Szmo- linsky toont een Duitse reus op zijn bedrijf in het even ten noorden van Berlijn gelegen Ebers- walde. Szomilnsky heeft een dozijn van deze dieren naar Noord-Korea geëxporteerd. De Duitser is betrokken bij de oprichting van een konijnenfokkerij in dat land. De Duitse reus heeft net als de bekende Vlaamse reus grote rechtopstaande oren die circa twintig centime ter kunnen meten. foto Patrick Pleul/EPA dat bij dure auto's gebeurt. Vol gens De Rechteren van Hemert bedraagt diefstalschade onge veer een kwart procent van de bouwsom. Bouwbedrijf Koninklijke BAM bevestigt in het bewuste artikel dat deze kosten worden ver haald. „In beginsel worden alle kosten doorberekend aan de klant", laat woordvoerder A. Pronk weten. „Winkeldiefstal len in supermarkten worden ook betaald door de consu ment." De politie Utrecht uitte eerder het vermoeden dat bouwbedrij ven op de Vinexlocatie Leidsche Rijn onvoldoende aan diefstal preventie doen, omdat zij er zelf niet door gedupeerd worden. Zo waren er alleen al in de eerste negen maanden van vorig jaar 120 meldingen van diefstal. „Er is weinig bereidheid om meer aan diefstalpreventie te doen", zegt politie-adviseur G. van Eijk. De brancheorganisatie Bouw end Nederland laat in een reac tie weten dat het 'te kort door de bocht is' dat alle bouwkosten worden verhaald op huizenko pers. GPD - op eigen benen - door Marcel Modde KERKWERVE - De zolder stond vol babyspullen. Om dat Evelyn Bienefelt en haar echtgenoot twee kinderen meer dan genoeg vonden, werd een grote opruiming ge houden. Dat groeide uit tot een eigen winkeltje: Okkies. Het begon september vorig jaar met een internetsite. De reacties op de virtuele ver- koophoek waren zo positief, dat Evelyn na goed een maand besloot het aanbod ook tastbaar te maken. Een bouwkeet, die toch al op het boerenerf aan de Heuvelsweg stond, werd ingericht met kle dingrekken, meubeltjes en aanverwante spullen die het leven van een jonge spruit aangenaam moeten maken. De bouwkeet is tijdelijk. „Ik wil eerst kijken of er echt vraag is." Wanneer de voorte kenen niet bedriegen, dan zit dat wel goed. En dus wordt binnenkort de schuur naast schoonmoeders wolwinkel verbouwd. De keet kan daar na als opslagruimte dienen. Bij Okkies kunnen zowel tweedehands kinderspullen worden gekocht als aangeboden. foto Dirk-Jan Gjeltema Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven water te komen. In Op eigen benen vertellen onderne mers hoe ze de klus klaren. Vandaag Evelyn Biene- felt-Voskamp van Okkies in Kerkwerve. Okkies vult met een mix aan tweedehands en nieuwe kin- derspullen ('uitlopende arti kelen of een b-keuze') een gat in de Schouwen-Duivelandse markt, meent Evelyn. „Voor babyspullen grijp je hier snel mis, of het is gelijk heel duur. Veel gebruikte kleding (van nul tot vijf jaar, afhankelijk wat er binnen komt) en ande re spulletjes zijn vaak nog als nieuw. Zonde om weg te gooien. Wanneer je dat voor een leuk prijsje kunt kopen, hou je geld over voor andere dingen. Kinderen zijn duur genoeg!" Iedereen die wat te koop heeft, kan dat aanbie den via Okkies. „Er hangt hier van Hema tot Mexx." De helft van de verkoopprijs is voor de oorspronkelijke eige naar ('of kan worden geschon ken aan een goed doel'), de rest gaat naar de winkel. Wanneer de nieuwe ruimte klaar is, Evelyn mikt op de lente, wil ze ook complete kinderkamers aanbieden. „Ik heb ideeën om het aanbod uit te breiden. Zoals de verhuur van geboorteborden voor in de tuin, traktatiepakketten en kraamcadeaus." De win kel is voorlopig alleep vrij dagmiddag en zaterdag open. Meer informatie: www.ok- kies.nl. )e regering vraagt aan de Gezond heidsraad wat burgers moeten De Gezondheidsraad laat door ivoedselgeleerde de nieuwe Richtlij- D Goede Voeding schrijven. We moe- l voortaan elke dag een ei eten, twee ^en bier drinken en een uur fietsen. Waren al eens eerder richtlijnen gc- Nven. Toen moest een ei juist niet ktsen deed je nog uit jezelf. gls k zot voor woorden, maar de re- ng maakt je er gek mee. De richtlij- 1 willen ook dat je elke dag een ap- ecb een echte. Want daarin zit iets r Hero niet in een flesje krijgt. Een pJe is niet hetzelfde als de vruchten i op het etiket zijn afgebeeld. Toch lat op de flesjes van Hero geschreven p er 100 procent in zit van wat je vol gde richtlijnen nodig hebt. Hero? Ja, maar ga maar eens kla- over misleiding. Dan zegt Hero odlcuk tegen de rechter: edelachtba re, we hebben voor onze vruchtensap met harde stukjes erin een prijs gekre gen, de prijs voor het gezondste nieuwe product van 2004. Van wie dan, zegt de rechter. Van de regering, zegt Hero. Het Voedingscentrum, dat de prijzen uitdeelt, en zojuist een zak patat de ge- zondheidsprijs van 2006 verleende - echt waar, omdat er wat minder vet aan de frieten kleeft - dat Voedingscen trum dus is het officiële voedselvoor- lichtingsorgaan van de regering. Maar als je voor de zekerheid alleen maar eet en drinkt wat een gezondheidsprijs kreeg of bijna een prijs, zoals mayonai se, een zak chips en een ijsje - echt waar - dan ben je al ontploft voor er weer nieuwe Richtlijnen Gezonde Voe ding zijn geschreven met misschien wel twee eieren per dag. Omdat het Voedingscentrum namens de regering burgers al jaren aanzet tot het consumeren van sapjes en gemaks- voer vreesde ik de teloorgang van de De grote kanshebber voor de regerings jaarprijs gezonde voeding is de Goud renet. foto GPD Goudrenet. De appel waar je alle kan ten mee op kon, ook meebakken in een spekpannenkoek. Het valt mee. Er zijn nog complete appels te koop. Wel nuffi ge ook, uit Amerika, hele dure, verpakt per zes in een soort cellofanen couveu se, maar de kloeke Goudrenet, ook wel de Schone van Boskoop genoemd, heeft het tot nu toe van het regeringsbeleid weten te winnen. Ik ga deze appel voor dragen voor de jaarprijs gezonde voe ding 2007. Gek eigenlijk: uit protest. Maar dan het ei elke dag. Wie legt dat? En wat gebeurt er met de kip na ander half jaar lekker leggen? Dit wordt het jaar van de appel. En als het aan mij ligt ook van de soepkip. Dat laatste riep ik eerder. In Distrifood, vakblad voor kruideniers en voedselfabrikan- ten. Op deze plek schreef ik een paar weken geleden over soepkip om vervol gens in Distrifood te voorspellen dat 2007 het jaar van de soepkip wordt. Zo gaat het vaker met trendvoorspellin gen. Profeten voorspellen dat er iets op handen is wat allang bij de trendsetters in de boodschappentas zit. Of ze zorgen dat hun voorspelling uitkomt door hem steeds te herhalen. Op mijn vorige stuk in deze krant over de soepkip die in Nederland moeilijk te vinden is en niet in supers wordt ver kocht, kreeg ik veel enthousiaste reac ties. Ook van kippenslachters. Uitgeleg de hennen, scharrels, graskippen en bio logische leggers, gaan na een leven van wel 75 weken naar Belgische slachthui zen, schreef ik. De meeste, maar niet al lemaal, weet ik inmiddels. In Epe staat de soepkippenslachterij van Remkes die gespecialiseerd is in hele zware hen nen. En in het Dronrijp slachten Van der Meer Zonen soepkippen. Prach tig stukje geschiedenis van deze Friese slachterij is te lezen op de website: www.wvandermecr.nl. En toch, waar blijven onze smakelijke soepkippen? We laten ze ons ontglip pen naar Duitsland, België en Afrika. Dat zouden we niet moeten pikken. Dan komt mijn voorspelling uit. Wouter Klootwijk Jarige haven Rotterdam trakteert ROTTERDAM - Het Havenbedrijf Rotterdam trakteert dit jaar de Rotterdammers, het personeel, het bedrijfsle ven en gemeenten. Het bedrijf bestaat 75 jaar. Het jubi leum wordt gevierd met publieks- en besloten evenemen ten, zoals feesten voor de 1250 personeelsleden. Voetballiefhebbers komen 3 en 5 augustus aan bod tij dens het Port of Rotterdam Tournament voor clubs uit ha vensteden. Feyenoord en Shanghai Shenua doen mee. Mo gelijk komen ook Liverpool en het Hamburgse HSV. De historie van de haven staat centraal op een expositie in gebouw Las Palmas op de Wilhelminapier. Omdat dit jaar meer Rotterdamse bedrijven, instellingen en personen jubileren, is er 14 april een jubilarissendiner op het water. Diergaarde Blijdorp (150 jaar), het Gemeen tearchief (150 jaar) en Containerterminal ECT (40 jaar) behoren tot de genodigden. ANP Virgin ontkent contact met Air Asia LONDEN - De Britse luchtvaartmaatschappijen Virgin en easyJet hebben gisteren ontkend besprekingen te voe ren met branchegenoot AirAsia over een alliantie. De Ma leisische krant The Star meldde maandag dat de drie een verbond voor goedkope intercontinentale vluchten nastre ven. Een woordvoerder van easyJet zei dat zijn onderneming zich bij 'geen enkele alliantie' aansluit. Hij voegde daar aan toe dat allianties in het algemeen tot te hoge kosten en complicaties leiden. ANP Ledental VEB groeit spectaculair DEN HAAG - Beleggen is weer populair en daar profi teert ook de Vereniging van Effectenbezitters van. Deze belangenclub, vorig jaar vooral in het nieuws vanwege de claims tegen Ahold en Unilever, zag haar ledental in 2006 met 32,5 procent groeien. Inmiddels heeft de VEB, onder voorzitterschap van Peter Paul de Vries 40.086 leden, zo werd gisteren bekend ge maakt. In 1989 had de VEB nog 10.000 leden. GPD Merkel: meer samenspel EU en VS BERLIJN - De Europese Unie en de Verenigde Staten moeten volgens de Duitse bondskanselier Angela Merkel meer samenwerken op economisch gebied. De twee han delsblokken zouden vooral winst kunnen behalen met het harmoniseren van financiële markten. Europese bedrij ven die in de VS beursgenoteerd zijn, vinden de regelge ving daar vaak te omslachtig. Merkel hield haar pleidooi gisteren in de Britse zaken krant Financial Times. Het interview komt aan de voora vond van haar bezoek aan de VS. ANP Havenschap Zeeland Seaports en het Havenbe drijf Rotterdam hebben meer ge meen dan in de Zeeuwse poli tiek wordt gedacht. Nu alle West-Europese havens hun over- slagcijfers over het afgelopen jaar hebben gepubliceerd, is de overeenkomst tussen Zeeland en Rotterdam duidelijk: beide havens kwijnen. door Ben Jansen Zeeland Seaports steekt het op de kolencentrale in Borssele. Die bleef na een grote beurt langer buiten bedrijf dan was gedacht. De daardoor gemiste aanvoer van steenkool bracht vorig jaar de overslag in de min. Een minnetje weliswaar (1 pro cent), maar als de kolencentra le het niet langdurig had la ten afweten, was het resultaat ook niet meer dan een plusje geweest (eveneens 1 procent). De teller bleef op 30,1 miljoen ton overgeslagen goederen ste ken. Rotterdam registreerde ruim tien keer zoveel (377 miljoen ton, een nieuw record), maar de groei moet ook daar zijn te gengevallen. Een toename van de overslag met 1,7 procent is geen resultaat om je als voor heen de grootste haven ter we reld over op de borst te kloppen. Zeker waar andere havens in Noordwest-Europa triomfante lijk groeipercentages van 10 en hoger meldden. Zeebrugge zag de trafieken met 13,6 procent aanzwellen, Am sterdam (inclusief Zaanstad, IJ- muiden en Beverwijk) en Bre men beide met 12 procent en Hamburg met 10 procent. Ook vergeleken met de groei van Ant werpen (5 procent) verbleekt het Rotterdamse resultaat. Voor de goede orde ook maar even de toename van de overslag in Gent, qua goederenstromen on geveer een kwart groter dan Zee land Seaports. Hier was sprake van een toename van 9 procent na een dip in voorgaande jaren. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft er een te verwachten ver klaring voor dat de ontwikke ling achterblijft bij die van de concurrentie. Ruimtenood. In Rotterdam kijken ze reikhal zend uit naar het moment waar op onder handen zijnde en ge plande uitbreidingen, waaron der Maasvlakte 2, beschikbaar komen. Net zoals Zeeland Seaports vurig blijft hopen dat de Westerschelde Container Ter minal (WCT) er komt. Uit de havencijfers over 2006 blijkt de onstuitbare toename van de betekenis van de contai ner als verpakking van spullen die moeten worden vervoerd. Amsterdam zag de hoeveelheid vracht in zeekisten zelfs met 360 procent stijgen. Dat percen tage vertekent. Eindelijk is het vorig jaar wat geworden met de Ceres containerterminal, die ja ren lag te verinteresten. analyse Ook in andere havens groeide het containervervoer sterker dan bulk en stukgoed. In Zee- brugge met 16,5 procent, in Ant werpen met 8 procent en in Rotterdam met 4 procent. Zee land Seaports noteerde op dit segment van de goederenover slag een opmerkelijke toename met 28 procent. Daarbij moet in aanmerking worden genomen dat in de Zeeuwse situatie - net als in Amsterdam - de wet van de kleine getallen geldt: 1 plus 1 is een groei van 100 procent, maar in feite nog altijd niet meer dan 2. Tegenstanders van de WCT heb ben altijd beweerd dat van zo'n mega-overslagplaats voor zee kisten geen wonderen voor de werkgelegenheid moeten wor den verwacht. De gang van za ken in Antwerpen lijkt hen ge lijk te geven. Vorig jaar is geble ken dat de overslag en de werk gelegenheid in het gloednieuwe containerhaven Deurganckdok zijn achtergebleven bij de ver wachtingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23