Kansen voor Zeeland als zakenmarkt sJ onderneemt... 29 Zeeland gaat zich ook profi leren als zakenmarktbestem- ming. Het verkennende sym posium op maandag 18 december in de Zeelandhallen over de MICE marktbewerking werd door de ongeveer zestig aanwezigen uit het Zeeuwse bedrijfsleven posi tief ervaren. MICE is Meeting, Incentive, Conferences en Exhibition ofwel vergader-, congres-, belonings- en tentoonstellin- genmarkt. Het symposium werd geopend door gedepu teerde Maria Le Roy (PvdA) die onder meer economische zaken en toerisme in haar portefeuille heeft. ,,De MICE marktbewerking is voor Zeeland een nieuwe, innova tieve vorm van marktontwikke ling. Individueel en soms in groepsverband worden er wel al enige initiatieven ontplooid. Het ontbreekt echter nog aan samen hang en er wordt ook nog onvol doende gezamenlijk naar buiten getreden. Zeeland biedt een keur aan MICE mogelijkheden. Vooral In de Zeelandhallen vond in 2005 hetVNG Congres plaats. ties en attracties (met de nodige vergaderfaciliteiten) dragen bij tot een gunstig MICE klimaat", aldus Le Roy. De plannen om meer hotelfaci liteiten (vier en vijf sterren accom modaties) in het Zeeuwse te reali seren, zijn signalen dat deze vorm van marktontwikkeling kansen biedt. Balth. Roessingh van Junction Communication en tevens initiatiefnemer van deze - voor Zeeland - nieuwe vorm van marktbewerking, presenteerde de miljoen euro om in jaarvergade ringen van beurs genoteerde ondernemingen tot en met perso neelsfeesten. Hiertussen ligt een hele range van activiteiten zoals tentoonstellingen, congressen, beloningsreizen, product introduc ties en dergelijke. Voor Zeeland aanleiding om daar een graantje van mee te pikken. Vandaar ook dat de Provincie Zeeland dit initi atief ondersteunt. Zeeland ken merkt zich van oudsher als een toeristische kustbestemming. Met de komst van een nieuw congres centrum in de vorm van de uitbrei ding van de Zeelandhallen (met een maximum van drie congressen per dag, verdeeld over drie hallen met een totaal van 12.000 bezoe kers), wordt Zeeland steeds inte ressanter om zich te presenteren als een volwaardige zakenmarkt bestemming. Het hele Zeeuwse bedrijfsleven dat zich richt op de zakenmarkt kan hiervan profite ren. Immers de bewerking van deze markt behelst niet alleen het binnenhalen van congressen en tentoonstellingen. Ook de verga derlocaties en vrije tijdsactivitei- ten (bijvoorbeeld in de vorm van partnerprogramma's bij musea en attracties, lunches op speciale locaties) vallen onder deze vorm van marktbewerking. De Zeeuwse campagne richt zich in het eerste jaar vooral op de Nederlandse en Belgische markt, in het tweede jaar op de Duitse markt en in het De zakenmarkt richt zich ook op attracties, door de ligging aan zee en het ruime achterland, zijn tal van acti viteiten te organiseren in de vorm van partnerprogramma's tijdens congressen en vergaderingen. Ook de aanwezige hotelaccommoda- >als Rondvaart Middelburg. strategieën en activiteitenplannen. ,,Het frappante is dat Zeeland nooit eerder heeft ingezet op de zakenmarkt. Volgens Independent Dutch Eventmarketing Association gaat in Nederland 800 Balth Roessing, initiatiefnemer van de zakenmarktbewerking. derde jaar ook op Engeland. We willen met het provinciebestuur rond de tafel gaan zitten en hebben een aanvraag voor subsidie inge diend", aldus Roessing. Maria Le Roy stelde in ieder geval dat het provinciebestuur de zake lijke markt eens wat nader gaat bekijken. „Dit ondanks het feit dat in Zeeland regelmatig grote eve nementen worden gehouden, zoals het Zeeland Nazomerfestival, Film by the Sea en Toeristische ontmoetingsdagen. De cijfers qua toeristische overnachtingen en bestedingen in Zeeland lopen helaas terug. We doen er samen met de toeristische sector veel aan om dit te laten keren. Zo stimule ren we het Routebureau, met name voor het promoten van het gebruik in het voor- en naseizoen. Ook proberen we watersport vroeger in het seizoen te laten starten, bij voorbeeld door reeds in april een watersportbeurs te organiseren. Voorts hebben we aan de Stichting Promotie en Marketing Zeeland Delta geld beschikbaar gesteld om met name een promotiecampagne te houden in Nederland en het bui tenland ten bate van het wintertoe- risme in Zeeland. Naast deze initi atieven is het ook interessant om de zakelijke markt beter te betrek ken. Deze maakt immers gebruik van bestemmingen juist op die momenten dat het toeristenseizoen ten einde is", lichtte de gedepu teerde toe.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 75