Ehrbecker Schiefelbusch zorgt voor ketenoptimalisatie pply O 3 I I I I 1 1 LJ Wijzigingen arbowet met ingang van 1 januari 2007 adverteert... EHRBECKER SCHIEFELBUSCH 24 Het Sales team Zeeland van elektrotechnische groothandel Ehrbecker Schiefelbusch bedient vanuit een fraai nieuw pand in Goes de hele Zeeuwse markt.Via een hoog serviceniveau,verregaande auto matisering en optimale flexibiliteit worden de klanten snel van de benodigde materialen voorzien. De medewerkers van Ehrbecker Schiefelbusch hebben veel technische kennis in huis. De juiste artikelen wor den door slimme vraagstellingen gekoppeld aan de specifieke wensen van de klant. De vestigingen in Terneuzen en Vlissingen zijn samenge smolten tot één sterke nieuwe vestiging in Goes. Het komt de efficiency ten goede. Vanuit één centrale vestiging in het rayon Zeeland speelt Ehrbecker Schiefelbusch prima in op de toene mende vraag van de Zeeuwse markt „We zitten nu centraal in Zeeland en hebben de beschikking over een grote re ploeg die een echte eenheid vormt Mede door de centrale ligging kunnen we alle klanten razendsnel bedienen. Voordeel van een uitgebreid team is ook dat we afwezigheid wegens ziekte of vakantie gemakkelijk kunnen opvan gen. Het nieuwe pand 'smoelt', het straalt echt iets uit", aldus vestigingsma nager Ron de Bruine. Ehrbecker Schiefelbusch is al meer dan een eeuw een begrip op elektrotechnisch gebied. Via jarenlange kennis en ervaring is Ehrbecker Schiefelbusch specialist bij uitstek op automatiserings-, licht- en kabeltechniek, logistiek maatwerk en E- business. Ehrbecker Schiefelbusch is met vijftien vestigingen in alle regio's aanwezig; middels lokale betrokkenheid wordt optimale dienstverlening gebo den. De centrale ondersteunende dien sten zijn in Breda gehuisvest, het cen trale distributiecentrum in Raamsdonkveer. Ehrbecker Schiefel busch bedient een gevarieerd en veel zijdig klantenbestand; van industriële eindgebruikers en OEM'ers tot installa teurs die gespecialiseerd zijn in infrast ructuur, grond-, weg en waterbouw en utiliteit. Op industrieel gebied is de onderneming nummer één van Nederland. Ehrbecker Schiefelbusch is naast groothandel ook opleidingscen trum. Vanaf februari worden op de Columbusweg 18 Goes Tel: 0113-882323 Fax: 0113-882330 E-mail: info@eselektro.nl Website: www.eselektro.nl 33 tmuKKtf _Zj scHtereiBuscH Het salesteam Zeeland van Ehrbecker Schiefelbusch voor het nieuwe pand in Goes. bovenverdieping van het Goese pand cursussen gegeven aan de klant De nieuwste innovaties uit de branche Vestigingsmanager Ron de Bruine. komen aan de orde in het kader van opleidingen op het gebied van onder andere automatiserings-, licht-, kabel en schakeltechniek, machineveiligheid, nieuwe richtlijnen, logistiek en commu nicatie. In januari vindt er in het oplei dingscentrum al een TradCom meeting plaats. TradCom staat voor Trading Community for Commodities. Het is een business-to-business portal voor de MRO-markt (Maintenance Repair Operations). Paul Roodnat, IT-manager bij Ehrbecker Schiefelbusch. „Wij laten onze klanten profiteren van ketenopti malisatie. Naast complexe systeeminte- gratiegebieden met I op I koppelingen met de klant, werken wij via TradCom samen met diverse grote partijen. TradCom is onze internetwinkel waar bij de samenwerkende partijen hun goederen en diensten hebben gebun deld op één site. We hebben specifiek voor TradCom gekozen omdat daar diverse toonaangevende toeleveran ciers opzitten die complementair zijn aan elkaar. De industriële eindgebruiker kan zo op eenduidige wijze MRO goe deren bestellen. Het unieke is dat niet uitmaakt van welke leverancier de goe deren afkomstig zijn. TradCom zorgt ervoor dat de bestelling gesplitst wordt en bij de juiste leverancier terechtkomt De klant heeft op het portal een krach tige besteltool ter beschikking met daarin de artikelgegevens van Eriks, Borstlap-Fabory, van Eyle Ruygers Schwartz,Van Leeuwen Buizen en uiter aard Ehrbecker Schiefelbusch. Met een open communicatie- en ordersysteem heeft de klant toegang tot allerlei infor matie zoals actuele prijzen en real-time voorraadniveau." Paul Roodnat, IT-manager. Minder regelgeving Door de huidige gedetailleerde regels zien werkgevers vaak door de bomen het bos niet meer. Daarom wil het kabinet overbodige regels schrappen en ondernemingen meer ruimte geven voor maatwerk. De arboregels worden daarmee eenvoudiger en makkelijker uitvoerbaar. Meer ruimte voor eigen inbreng van werkgevers en werknemers betekent ook meer draagvlak voor het arbobeleid binnen ondernemingen. Hiermee verbetert de veiligheid en gezondheid op de werkvloer. De 'mindere' regelgeving brengt echter wel verantwoordelijkheden met zich mee. Meer verantwoordelijkheid werkgever en werknemer Werkgevers en werknemers krijgen meer verantwoordelijkheid voor het arbobeleid. De overheid stelt daarbij het doelvoorschrift vast. Dat is het (minimale) niveau van bescherming dat bedrijven moeten bieden aan de werknemers, zodat zij veilig en gezond kunnen werken. Deze doelvoorschriften worden zo concreet mogelijk beschreven in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Daarna is het aan de werknemers en werkgevers om te bepalen op welke manier zij invulling geven aan de voorschriften. De werkgever voert overleg over de aangelegenheden die het arbeidsomstandighedenbeleid van de onderneming aangaan met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging. ADVIES Zonder al te veel rumoer heeft de le kamer op 29 november de nieuwe arbowet aangenomen. De gewijzigde arbowet heeft kracht van wet met ingang van 1 januari 2007. In dit artikel proberen we de belangrijkste wijzigingen voor u toe te lichten. Arbocatalogus Een geheel nieuw fenomeen is de arbocatalogus. Werkgevers en werknemers stellen zogenoemde arbocatalogi op. Hierin staan de verschillende manieren beschreven, waarop werkgevers kunnen voldoen aan de doelvoorschriften die de overheid stelt. Bijvoorbeeld: beschrijvingen van technieken en methoden, goede praktijken, normen en praktische handleidingen. De verantwoordelijkheid voor de arbocatalogi ligt volledig bij de werkgevers en werknemers (of organisaties van werkgevers en werknemers, bijvoorbeeld binnen een bepaalde sector). De catalogus heeft geen wetgevende macht of handhavende macht (vanuit de arbeidsinspectie) maar is zoals het woord zegt een overzicht van mogelijkheden. Zodra werkgevers en werknemers een arbocatalogus hebben opgesteld voor een sector, worden de beleidsregels voor die sector ingetrokken. Drie jaar na de inwerkingtreding van het wetsvoorstel worden alle beleidsregels ingetrokken. Arbeidsomstandighedenspreekuur Het arbeidsomstandighedenspreekuur, ook wel genoemd het arbo-spreekuur of inloopspreekuur, als verplichte taak van de arbodienst vervalt. Het organiseren van een spreekuur is in beginsel een zaak tussen werkgever en werknemers. Zij kunnen hieraan zelf vorm geven. Werknemers krijgen toegang tot een arbeidsdeskundige. Dit kan gaan om een deskundige van de arbodienst, zoals een bedrijfsarts of een arbeidshygiënist, maar ook om een preventiemedewerker. Als werkgever zult u dus uw overeenkomst met uw arbodienst moeten aanpassen. En vervolgens met de werknemers aan tafel moeten zitten om nieuwe afspraken te maken. Preventie-medewerker In organisaties met niet meer dan 25 werknemers mag de werkgever zelf als preventiemedewerker optreden, op basis van de risicoinventarisatie en -evaluatie. Dit impliceert dat in de RI&E vastgelegd moet zijn dat de werkgever zelf als preventiemedewerker optreedt. (In de huidige wet mag dat alleen in een bedrijf met niet meer dan 15 werknemers.) Arbeidsinspectie en ongevallen Werkgevers hoeven niet meer alle arbeids ongevallen aan de Arbeidsinspectie te melden. De meldingsplicht geldt voortaan alleen nog voor dodelijke ongevallen en voor ongevallen die leiden tot blijvend letsel of ziekenhuisopname. De Arbeidsinspectie controleert. Zij gaat hierbij uit van de wet, en de invulling daarvan in arbocatalogi, arboconvenanten en praktijkrichtlijnen. De Arbeidsinspectie informeert werkgevers in speciale sectorbrochures. Daarin staat op welke risico's de Arbeidsinspectie inspecteert binnen een sector en welke wettelijke regels daarbij horen. De maximale boetes die de Arbeidsinspectie kan opleggen worden verdubbeld. Bij meer eigen verantwoordelijkheid voor werkgevers en werknemers hoort ook meer aanspreekbaarheid. Meer dan nu het geval is, zal bij overtredingen zowel de werkgever als de werknemer een boete krijgen. Hoe kunt u als werkgever hiermee omgaan? Bovenstaande wijzigingen zullen vermoedelijk niet de enige wetswijzigingen zijn die bedrijven staat te wachten in de komende jaren. De vorige wijziging in de arbowetgeving dateerde nog maar van 2005. Een ander belangrijk fenomeen zullen de arbocatalogi worden. Momenteel worden de arbo-convenanten (arbo-afspraken op branche niveau) omgezet in een arbocatalogus per sector/ branche. De voorbeelden die hierin opgenomen zullen worden, hebben dan weliswaar geen kracht van wet maar zullen voor de Arbeidsinspectie wel richtinggevend worden. Momenteel staat de inhoud echter nog niet vast. Met de toenemende verantwoordelijkheid voor werkgevers groeit de behoefte om afspraken over arbo goed vast te leggen. En toezicht te houden op de naleving hiervan. We zien steeds meer bedrijven overgaan tot het opstellen van een 'arbo-handboek'. Waarin niet enkel de afspraken over arbeidsongeschiktheid zijn opgenomen maar ook andere arbo-aspeeten. Bovenstaande wijzigingen maken de behoefte aan 'een set van afspraken' nog groter. Apply advies is, vanuit haar jarenlange ervaring zeer goed in staat u hierbij te ondersteunen en te adviseren. Axelsestraat 8b Postbus 270 4530 AG Terneuzen T +31 (0) 115 683 444 F +31 (0) 115 648 713 I www.apply-advies.nl E info@apply-advies.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 70