Samen-werken en zelf-verantwoordelijk leren Praktijk en opleiding sluiten op elkaar aan ■a/ onderneemt. 16 Mensen moeten in de praktijk goed en zelfstandig functione ren. Om de persoonlijke vermogens voor jongeren te vergro ten introduceren opleidingsinstituten competentiegerichte leertrajecten. In onze huidige en toekomstige maatschappij staat competentiege richt onderwijs centraal. Het Groen College Goes verzorgt die nieuwe onderwijsvorm door middel van Projectonderwijs In Maatschappelijke Context (PIMC). Deelnemers verwerven met PIMC vakmanschap en aan toonbare ondernemerskwaliteiten. Het vak leren zij op diverse manie ren. Ervaren en zelfstandig worden zij alleen in de praktijk en die zit in deze opleiding: een pré bij het sol liciteren! Partners Directeur Cursus- en Contractonderwijs Jeroen van Drie: "Vroeger bestond binnen de landbouwsector het 'OVO-drie- luik': Onderzoek Voorlichting Onderwijs. Om leerlingen nu actu eel projectonderwijs te laten vol gen, is gezocht naar nieuwe vor men, zoals PIMC. Daartoe werken wij samen met partners, waaronder de ZLTO, onderzoekcentrum Proefboerderij Rusthoeve, onaf hankelijk adviesbureau DLV en marktpartijen zoals de Coöperatieve Zuidelijke Aan- en Verkoopvereniging en Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder. Deelnemers van PIMC maken kennis met innovatieve ontwikke lingen, doordat ze kunnen partici peren in projecten met genoemde marktpartijen. Voorbeelden van projecten zijn: toepassen van GPS- techniek in de landbouw, metingen uitvoeren om rietgroei te beperken, de teelt van meekrap en zeekraal, het produceren van biodiesel enzo voort. Maar ook participatie bij de Agrifair, die ZLTO Noord- Beveland op de Rusthoeve organi seert." Stichtingen De 3e en 4e jaars deelnemers MBO beroepsopleidende leerweg (BBO) runnen hun eigen (leer- lingjbedrijven. De 3e jaars als uit voerenden en de 4e jaars als mana gers. Zij voeren met hun bedrijven projecten uit onder door henzelf opgerichte Stichtingen. Managers hebben ook bestuurlijke taken. De ABV-groep (Agrarische Bedrijfs Vernieuwing) bestaat uit deelne mers van de afdelingen Akkerbouw, Fruitteelt en Veehouderij. Het project van Landbouw in de praktijk. Ruben Roelse, 4e jaars Plantenteelt richting Fruitteelt bestaat onder andere uit de organi satie van de op 4 augustus gehou den Perendag in Krabbendijke. "Dit project ronden wij nu af. Verder voeren wij proeven uit in Zuid-Nederland en België betref fende groeiremming, insecten en maatstimulerende middelen." Pieter Willem Kaptein, 4e jaars Akkerbouw werkt in het project 'Landbouwbedrijf in de praktijk': "Binnen dit project creëren wij een akkerbouwbedrijf. Wij huren drie hectare grond van de heer Heijboer, akkerbouwer in 's- Gravenpolder. Daarop verbouwen wij aardappelen, bieten en spelt. Alles verzorgen wij zelf vanaf de huurcontracten tot en met het incasseren van de opbrengst. Die gaat naar de Stichting." Ruben en Pieter Willem gaan vier dagen naai school en lopen één dag per week stage, maar in drukke periodes ook blokstages. Doelstelling van Groen College Goes is, het onderwijs binnen PIMC zo te organiseren dat onder nemersvaardigheden worden ont wikkeld, maar dan wel met de voe ten in de klei! voor de student. Van alle leeracti viteiten moet de student bewijzen verzamelen voor een portfolio, dat hij zelf bijhoudt. Hij kan en mag een PvB pas uitvoeren op zijn leerbedrijf als alle onderliggende bewijzen zijn aangeleverd. De praktijk van alledag, het leer bedrijf, vormt de rode draad door het traject, terwijl het opleidings aanbod zodanig is samengesteld dat dit hierop nauw aansluit. Dit maatwerkconcept leidt ook tot een verschil in snelheid, want iedereen werkt in zijn eigen tempo. Niet elke student zal de gemiddelde opleidingsduur halen." Opvolging In de nabije toekomst wordt in Zundert een soortgelijk boom teeltproject uitgevoerd. Uiteraard wil Jos Scheurink die 'thuis wedstrijd' ook graag spelen! Geen land exporteert zoveel boomkwekerijproducten als Nederland. Toch heeft de boomteeltsector een schreeuwend gebrek aan goed opgeleide mensen. Vaak sluiten de praktijk en opleiding niet op elkaar aan. Sinds 2004 werken de Nederlandse Agrarische Opleidingscentra die boomteel- tonderwijs aanbieden op initiatief van boomkwekers aan het project 'Boomkwekerijopleiding Nieuwe Stijl'. Daarin staat competentiege richt onderwijs centraal, onderwijs dat aansluit bij de eisen van onder nemers aan hun medewerkers. Het Prinsentuin College uit Breda (MBO) is dit schooljaar in samen werking met de GO A en met ver tegenwoordigers van het boom kwekerijbedrijfsleven, gestart met de nieuwe (beroepsbegeleidende leerweg) BBL-opleiding boom kwekerij. Deze wordt bij een boomkwekerij in Haaren gegeven. De meeste van de veertien boom teeltstudenten zijn in dienst van de GOA. Daardoor kunnen zij bij meerdere bedrijven praktijkerva ring opdoen en zich alle vereiste competenties eigen maken. Zowel de studenten als de opleidingsbe- drijven zijn gescand. De compe tenties van beide partijen zijn op elkaar afgestemd. De studenten worden in gemiddeld twee jaar opgeleid tot mbo-2 niveau (pro ductiemedewerker) en vervolgens tot MBO 3-niveau (groepsleider/voorman). Zij wer ken per week minimaal 20 uur en gaan gemiddeld één dag naar school. Studenten met diploma niveau 3 zijn gegarandeerd van een baan bij een van de deelne mende boomkwekers. Zij kiezen voor elkaar. Maatwerk "De opleiding moet voldoen aan de twee landelijk vastgestelde exa menstandaarden voor niveau 2, waarin Proeven van Bekwaamheid (PvB) zijn onderge bracht", zet Jos Scheurink, Hoofd Plantenteelt bij het Prinsentuin College en verantwoordelijk voor de onderwijsinhoud uiteen. "Daar workshops, practica en oefenop drachten. De leeractiviteiten zijn werken wij naartoe via vier com plexe oefensituaties: 'teelt-voorbe reiding', 'teeltuitvoering', 'oogsten en verwerken' en 'onderhouden van gebouwen en terreinen'. Die oefensituaties roepen leervragen op die wij gezamenlijk verwerken in leeractiviteiten om de vragen te kunnen beantwoorden, zoals afhankelijk van de behoefte aan antwoorden. Zij worden in de tijd gegroepeerd en gepland tot een leerarrangement, een persoonlijk opleidings- of ontwikkelingsplan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62