Samen-werken en
zelf-verantwoordelijk leren
Praktijk en opleiding sluiten op elkaar aan
■a/ onderneemt.
16
Mensen moeten in de praktijk goed en zelfstandig functione
ren. Om de persoonlijke vermogens voor jongeren te vergro
ten introduceren opleidingsinstituten competentiegerichte
leertrajecten.
In onze huidige en toekomstige
maatschappij staat competentiege
richt onderwijs centraal. Het
Groen College Goes verzorgt die
nieuwe onderwijsvorm door
middel van Projectonderwijs In
Maatschappelijke Context
(PIMC). Deelnemers verwerven
met PIMC vakmanschap en aan
toonbare ondernemerskwaliteiten.
Het vak leren zij op diverse manie
ren. Ervaren en zelfstandig worden
zij alleen in de praktijk en die zit in
deze opleiding: een pré bij het sol
liciteren!
Partners
Directeur Cursus- en
Contractonderwijs Jeroen van
Drie: "Vroeger bestond binnen de
landbouwsector het 'OVO-drie-
luik': Onderzoek Voorlichting
Onderwijs. Om leerlingen nu actu
eel projectonderwijs te laten vol
gen, is gezocht naar nieuwe vor
men, zoals PIMC. Daartoe werken
wij samen met partners, waaronder
de ZLTO, onderzoekcentrum
Proefboerderij Rusthoeve, onaf
hankelijk adviesbureau DLV en
marktpartijen zoals de
Coöperatieve Zuidelijke Aan- en
Verkoopvereniging en Koninklijke
Maatschap de Wilhelminapolder.
Deelnemers van PIMC maken
kennis met innovatieve ontwikke
lingen, doordat ze kunnen partici
peren in projecten met genoemde
marktpartijen. Voorbeelden van
projecten zijn: toepassen van GPS-
techniek in de landbouw, metingen
uitvoeren om rietgroei te beperken,
de teelt van meekrap en zeekraal,
het produceren van biodiesel enzo
voort. Maar ook participatie bij de
Agrifair, die ZLTO Noord-
Beveland op de Rusthoeve organi
seert."
Stichtingen
De 3e en 4e jaars deelnemers
MBO beroepsopleidende leerweg
(BBO) runnen hun eigen (leer-
lingjbedrijven. De 3e jaars als uit
voerenden en de 4e jaars als mana
gers. Zij voeren met hun bedrijven
projecten uit onder door henzelf
opgerichte Stichtingen. Managers
hebben ook bestuurlijke taken. De
ABV-groep (Agrarische Bedrijfs
Vernieuwing) bestaat uit deelne
mers van de afdelingen
Akkerbouw, Fruitteelt en
Veehouderij. Het project van
Landbouw in de praktijk.
Ruben Roelse, 4e jaars
Plantenteelt richting Fruitteelt
bestaat onder andere uit de organi
satie van de op 4 augustus gehou
den Perendag in Krabbendijke.
"Dit project ronden wij nu af.
Verder voeren wij proeven uit in
Zuid-Nederland en België betref
fende groeiremming, insecten en
maatstimulerende middelen."
Pieter Willem Kaptein, 4e jaars
Akkerbouw werkt in het project
'Landbouwbedrijf in de praktijk':
"Binnen dit project creëren wij een
akkerbouwbedrijf. Wij huren drie
hectare grond van de heer
Heijboer, akkerbouwer in 's-
Gravenpolder. Daarop verbouwen
wij aardappelen, bieten en spelt.
Alles verzorgen wij zelf vanaf de
huurcontracten tot en met het
incasseren van de opbrengst. Die
gaat naar de Stichting." Ruben en
Pieter Willem gaan vier dagen naai
school en lopen één dag per week
stage, maar in drukke periodes ook
blokstages.
Doelstelling van Groen College
Goes is, het onderwijs binnen
PIMC zo te organiseren dat onder
nemersvaardigheden worden ont
wikkeld, maar dan wel met de voe
ten in de klei!
voor de student. Van alle leeracti
viteiten moet de student bewijzen
verzamelen voor een portfolio, dat
hij zelf bijhoudt. Hij kan en mag
een PvB pas uitvoeren op zijn
leerbedrijf als alle onderliggende
bewijzen zijn aangeleverd.
De praktijk van alledag, het leer
bedrijf, vormt de rode draad door
het traject, terwijl het opleidings
aanbod zodanig is samengesteld
dat dit hierop nauw aansluit. Dit
maatwerkconcept leidt ook tot een
verschil in snelheid, want iedereen
werkt in zijn eigen tempo. Niet
elke student zal de gemiddelde
opleidingsduur halen."
Opvolging
In de nabije toekomst wordt in
Zundert een soortgelijk boom
teeltproject uitgevoerd. Uiteraard
wil Jos Scheurink die 'thuis
wedstrijd' ook graag spelen!
Geen land exporteert zoveel boomkwekerijproducten als
Nederland. Toch heeft de boomteeltsector een schreeuwend
gebrek aan goed opgeleide mensen. Vaak sluiten de praktijk
en opleiding niet op elkaar aan.
Sinds 2004 werken de
Nederlandse Agrarische
Opleidingscentra die boomteel-
tonderwijs aanbieden op initiatief
van boomkwekers aan het project
'Boomkwekerijopleiding Nieuwe
Stijl'. Daarin staat competentiege
richt onderwijs centraal, onderwijs
dat aansluit bij de eisen van onder
nemers aan hun medewerkers. Het
Prinsentuin College uit Breda
(MBO) is dit schooljaar in samen
werking met de GO A en met ver
tegenwoordigers van het boom
kwekerijbedrijfsleven, gestart met
de nieuwe (beroepsbegeleidende
leerweg) BBL-opleiding boom
kwekerij. Deze wordt bij een
boomkwekerij in Haaren gegeven.
De meeste van de veertien boom
teeltstudenten zijn in dienst van de
GOA. Daardoor kunnen zij bij
meerdere bedrijven praktijkerva
ring opdoen en zich alle vereiste
competenties eigen maken. Zowel
de studenten als de opleidingsbe-
drijven zijn gescand. De compe
tenties van beide partijen zijn op
elkaar afgestemd. De studenten
worden in gemiddeld twee jaar
opgeleid tot mbo-2 niveau (pro
ductiemedewerker) en vervolgens
tot MBO 3-niveau
(groepsleider/voorman). Zij wer
ken per week minimaal 20 uur en
gaan gemiddeld één dag naar
school. Studenten met diploma
niveau 3 zijn gegarandeerd van
een baan bij een van de deelne
mende boomkwekers. Zij kiezen
voor elkaar.
Maatwerk
"De opleiding moet voldoen aan
de twee landelijk vastgestelde exa
menstandaarden voor niveau 2,
waarin Proeven van
Bekwaamheid (PvB) zijn onderge
bracht", zet Jos Scheurink, Hoofd
Plantenteelt bij het Prinsentuin
College en verantwoordelijk voor
de onderwijsinhoud uiteen. "Daar
workshops, practica en oefenop
drachten. De leeractiviteiten zijn
werken wij naartoe via vier com
plexe oefensituaties: 'teelt-voorbe
reiding', 'teeltuitvoering', 'oogsten
en verwerken' en 'onderhouden
van gebouwen en terreinen'. Die
oefensituaties roepen leervragen
op die wij gezamenlijk verwerken
in leeractiviteiten om de vragen te
kunnen beantwoorden, zoals
afhankelijk van de behoefte aan
antwoorden. Zij worden in de tijd
gegroepeerd en gepland tot een
leerarrangement, een persoonlijk
opleidings- of ontwikkelingsplan