Een beetje zelfspot kan geen kwaad Meer prijzen dan publiek voor Roemeense films 23 EIGENLIJK De ijzeren vooruitgang woensdag 3 januari 2007 Het is een tijdje stil geweest, maar Wibï Soerjadi is weer helemaal terug.-,,Ik speel muziek van deze tijd op een klassieke manier." foto Marco Hofste/GPD et is stil geweest rond Wibi Soerjadi. De pianist speelde wel zijn concerten, maar meed de publiciteit. Na alle ophef rond de scheiding van zijn wouw Marion, was het mooi geweest. Nu is hij terug. Zijn Kerstconcerten in Am sterdam en Utrecht zijn ach ter de rug, de nieuwe cd All-Ti- me Classics is net klaar en er verscheen een biografie, omdat hij een kwart eeuw geleden voor het eerst in het openbaar op trad. „Ik ben weinig in de openbaar heid geweest, dat klopt, wel heb ik een reclamespotje gemaakt voor Holland Casino. Daarin zie je hoe ik na een verloren wed denschap terecht kom achter een barpiano op een fout feestje. Ik vond het leuk mezelf op die manier te relativeren. Een beet je zelfspot kan in de klassieke muziek geen kwaad. Het een kan niet zonder het ander. Daar om beleef ik ook zo'n plezier aan mijn Disney-hobby. Als je zo'n zware Dante-sonate van Liszt hebt gespeeld moet je toch gewoon even in een sprookjeswe reld mogen vertoeven? Er zijn pianisten met merkwaardiger hobby's." Soerjadi woont op het voorna me Zeister landgoed De Wulpen horst, dat stamt uit 1848, toen de muziek van zijn helden Chopin en Liszt in de grote sa lons en vogue was. Het kasteel ademt ook die klassiek-romanti- sche sfeer, maar Soerjadi waar schuwt: „Ik ben wel iemand van deze tijd." Buiten heerst een an dere weidse stilte dan in het schilderachtige West-Friese dorp Twisk, dat hij bijna vijf jaar terug verliet. Daar passeer de van tijd tot tijd de stoomtram Hoorn-Medemblik, hier schiet in de verte de ene intercity na de ander voorbij. Successen Binnen koestert hij zijn vleu gels. In de studeerkamer wordt de dienst uitgemaakt door de Bö- sendorfer waarmee hij zijn eer ste successen boekte. In de hal staat de grote Bechstein waar mee hij nu rondreist en in de gro te salon staat een derde vleugel, omringd door stoelen, wachtend op het publiek dat daar zijn in tieme huisconcerten bezoekt. Beneden beheert hij zijn Chopin- en Liszt Museum: „Kijk, daar ligt het dodenmas ker van Chopin. En zie je daar de gipsafdruk van de hand van Liszt? Hij had dus net zo'n grote duim als ik." „Ik heb de afgelopen anderhalf jaar twee cd's opgenomen, waar op je hoort hoe mijn ontwikke ling is doorgegaan. Logisch, want als je ouder wordt en te maken krijgt mei dramatische gebeurtenissen zoals een schei ding, dan neem je dat mee in je spel. Je stemming moet je kun nen horen. Toen Marion pas bij me weg was speelde ik dan ook erg somber. Dat gaf toen wel een extra dimensie, maar ik ge loof toch dat ik inmiddels de juiste balans heb gevonden." De nieuwe cd is daar de weer slag van. Hij speelt daarop niet alleen virtuoos en mooi, maar ook met nog meer oor voor de kleinste en breekbaarste noten en emoties: „De microfoons hin gen zo dicht mogelijk op de vleu gel. De muziek kan nu klinken alsof je heel zachtjes vlakbij ie mands oor staat te fluisteren. Je hoort nu details die je tijdens een concert niet hoort. Op die manier hebben we ook een Mo- zart-cd opgenomen, die later uit komt. Misschien verwacht je van iemand die.veel romanti sche muziek speelt geen muziek van Mozart, maar net als bij Liszt gaat het mij om de verfij ning in zijn composities." Disney All-Time Classics heet de nieu we cd. waarop hij voor een breed publiek muziek speelt uit allerlei perioden: Bach, Mozart, Chopin, Liszt, Ravel en eigen werk, zoals het vierde deel van de transcriptie van melodieën uit de musical 'Belle et la Béte'. „Met dat stuk ben ik een jaar be zig geweest. Ik heb bijvoorbeeld heel zorgvuldig geprobeerd om te laten horen hoe in dat verhaal de prins verandert in een beest en hoe angstaanjagend dat moet zijn. Dat wordt dan muziek waarvan je bij het horen zou moeten denken: 'Is dat Disney?'. Er zijn critici die vinden dat je zoiets als klassiek pianist niet mag doen. Toch bewerkte zelfs Liszt soms de onbenulligste me lodietjes. 'Tarantella di bravou- ra' bijvoorbeeld. Andere pianis ten spelen bewerkingen die Horowitz van andere stukken maakte, maar ik speel nu een maal ook graag mijn eigen mu ziek. Ik speel muziek van deze tijd op een klassieke manier, zo als bij wijze van spreken Rem brandt de Erasmusbrug zou schilderen. Ik ben waarschijn lijk de enige pianist die dat doet." Elitair Een deel van de klassieke we reld kijkt hem daar scheef om aan. Hij noemt dat 'vervelend'. „Die kritiek komt vooral van de mensen die de klassieke muziek graag elitair willen houden. Ik wil juist dat het publiek los komt van de bestaande conven ties. De samenwerking met de popgroep Di-Rect was ook zo iets. Zij vroegen mij of ik in mijn klassieke stijl iets met hun muziek wilde doen. Ik gaf toen het nummer Blind For You een klassieke opbouw, met expres sie, sfeer en harmonieën. Die jongens vonden het geweldig, precies wat ze wilden en uitein delijk werd het een top 1 O-hit." „Het is een kwestie van jezelf doorontwikkelen. Vroeger wer den er opera's bewerkt, nu neem je de soundtrack van een film. Waarom niet? Komgold, John Williams en al die anderen zijn toch niet de minsten die filmmu ziek schreven? Dit jaar speelde ik tijdens Musicals in Ahoy', om dat ik dit publiek zo graag wil de laten zien wat je met piano op de klassieke manier kunt doen. In de bewerking 'The Phantom of the Opera' klonk de vleugel als een orkest, Alle ex pressie die erin zat liet ik horen: ik vond dat ik daarmee iets kon toevoegen aan die show. Ook zo'n optreden wordt je kwalijk genomen, maar aan de andere kant zijn er weinig pianisten die zo'n breed repertoire spelen, maar daar hoor je niemand over." Soerjadi wenst er niet wakker van te liggen „We leven in een andere tijd, die vraagt om een andere benadering van deze mu ziek. Daarom moet ook de vorm van mijn concerten gaan veran deren. Minder traditioneel, los ser. Ik zoek nog. Deze zomer had ik hier een tuinfestival. Op een aantal podia op het land goed speelden jonge mensen en er was enorm veel publiek dat voor het eerst naai- klassieke mu ziek kwam luisteren. Iedereen had plezier en sprak over die muziek. Toen ik merkte hoe goed zo'n informele sfeer werk te, vroeg ik me af of we dat de mensen nog wel kunnen blijven aandoen: een paar uur in alle stilte luisteren naar iemand die piano speelt. Het leven heeft te genwoordig zo'n totaal ander tempo. Alles verandert: boeken, radio, televisie. Daar moet je ook als pianist in meegaan. Mijn optredens moeten meerwaarde hebben. Juist in deze tijd." Hans Visser Wibi Soerjadi, cd: All-time clas sics'. Biografie: 'Wibi Soerjadi, de mens de kunstenaar', Uitgeve rij Tirion. Baarn, prijs: 19,95 eu ro (met cd). is Een nieuwe wereld een prachtig boek, onderhou dend, zeer informatief. De grote lijn en de subtiele details. En toch had ik bij het lezen een dub bel gevoel. Dat lag niet aan de schrijver. In Een nieuwe ivereld beschrijft Auke van der Woud het ontstaan van het moderne Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw. Het lege land is een gepasseerd station. De eeuw richt zich na 1850 op de beheersing van ruimte en tijd. Voor al dat werk wordt een geweldige rekenkracht ontwikkeld. Driehoeksmeting en carto grafie zijn nodig om de rivieren te normaliseren. De beheersing van de waterwegen vraagt inzicht in het gedrag van stroom en golven. Bescherming tegen het water eist dijken. Een dijk behoeft niet meer op de hoogste plaats gelegd te worden, maar op de vooraf uitgekien de plaats. Het grondverzet kan berekend worden. Het toenemende verkeer eist wegverharding en bruggen. Bruggen worden van ijzer gebouwd, volgens de wetten van de mechanica. Daarna komt staal. Overspanningen worden berekend door ingenieurs die de nieuwe wiskunde toepassen en druk en kracht onder elegante formules brengen. Technici buigen zich over de problemen van de aanleg. We leren prachtige details over het bouwen van de pijlers bij de Moerdijkbrug, waar half open caissons werden afgezonken die als duikerklok werkten. Krachtige stoommachines werden ontwikkeld, de machinale bouw verving het edele handwerk. Aanvankelijk wa ren die werktuigen onbetamelijk groot, dus werd de uitdaging 'krachtig maar klein'. Men kon al vroeg schepen maken met een enorme stoomkracht die de vaartijd onvoorstelbaar bekortte. De hoeveelheid mee te nemen kolen maakte het schip zo groot dat elke haven te klein was. Wat doet een schip zonder haven? Daarna de spoorwegen, de telegraaf, de elektriciteit, de postbestel lingen tot zes keer per dag, de invoering van het eenheidsposttarief, het onderwijs. Het is te veel om op te noemen. Het is mooi om te lezen dat de Nieuwe Waterweg niet gegraven is voor de haven van Rotter dam. De rivieren moesten een goede waterafvoer heb ben. Zo zijn ook de eerste plannen voor de dam tussen Beveland en Brabant, het 'Vaarwater over het Land', niet gemaakt voor een spoor- of wegverbinding, maar voor de beheersing van de Schelde. Plannen in de ruimtelijke ordening worden in dit boek niet los van de politieke situatie behandeld. Begrippen als particu lier en algemeen belang moesten opnieuw gedefinieerd worden, want voordat het land volgens berekening ingericht kon worden moest privébezit en onteigening ervan geregeld worden. Ook dat maakt deze studie - aan de vooravond van de catastrofe in het wa terbeheer - ongemeen actueel. De schrijver, hoogleraar architectuur- en stedenbouwgeschiedenis, heeft in zekere zin met Een nieuwe wereld een vervolg geschreven op zijn meesterwerk Het lege land (1987). Daarin bood hij een be schrijving van ons land tot en met de eerste helft van de negentien de eeuw: een landschap van plassen en meren, rivieren zonder vaste bedding, oeverloze overstromingen, woeste gronden, zandverstui vingen, heide en braakland, kleine steden op strategische plaatsen. Vervoer met trekschuit en koets, en veel lopen. In dit laatste boek is de lege wereld van de kalme verandering voor bij, voorgoed voorbij. Ook de woorden uit die wereld zijn vergeten: wie spreekt nog over rijshout zonder toppen als 'wiepen zonder blees'? Tegelijkertijd levert De nieuwe wereld indrukwekkende fo to's op: de bruggenbouw, de schutsluizen, de spoorwegen. Over dub bel gevoel gesproken: romantiek tegenover de schoonheid van de ij zeren vooruitgang. En dan... waartoe heeft deze beheersing van ruimte en tijd uiteinde lijk geleid? De bevolking groeide, de economie, en de welvaart. Ver volgens kwamen cultuurfilosofen de crisis van de beschaving aan kondigen. De moderne massamens heeft er voor gezorgd dat de voorspellingen redelijk uitkwamen. Van tijd tot tijd noemden we zo'n crisis een catastrofe. Zo gezien beschrijft dit boek de eerste fa se, de aanloop van de Grote Vooruitgang. Lo van Driel Auke van der Woud. Een nieuwe wereld. Het ontstaan van het moderne Neder land. Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam 2006. rerwijl in Roemenië de bioscopen een voor een de deuren sluiten ij gebrek aan publiek, verovert een andvol jonge Roemeense filmma- ers Europa. Ook voor het intematio- aal filmfestival van Rotterdam, is loekarest de 'hotspot'. 'p de brede boulevards van Boeka- §t is het moeilijk voor te stellen dat 006 het jaar was waarin Roemeense Ims de wereld veroverden. Van de es bioscopen langs de Boulevard Re- ma Elisabeta zijn er vier gesloten, achter de statige jaren dertig gevel an Cinema Capitol zit nu een spij erbroeken winkel Het ooit massale bemeense publiek is door geldge- rek en verwaarlozing de filmhuizen itgejaagd, de huiskamers met vd-spelers in. toe groot is het contrast met de inter zonale filmfestivals, waar onaf- ankelijke Roemeense films sinds 002 de ene na de andere prijs wegsle pen. Het internationaal filmfestival Rotterdam in januari noemt Boeka rest een 'hotspot'. Er broeit iets. De oogst van 2006 vormt een voorlo pig hoogtepunt. Toeval of niet, drie jonge regisseurs maakten drie totaal verschillende films over de omwente ling van 1989, die stuk voor stuk de hemel in geprezen worden. Ze lijken de juiste toon te hebben getroffen om een zwaar thema verteerbaar te ma ken. De jaren tachtig zijn geen hel, in Cum Mi-am. Petrecut Sfarsitul Lumiil The Way I Spent The End Of The Worldvan Catalin Mitulescu. Vader doet achter het gordijn zijn imitatie van dictator Ceausescu. Ie dereen weet wie in het dorp voor de geheime dienst Securitate werkt, ie dereen danst samen op het buurt feest. De hoofdpersoon (Dorotheea Petre, Gouden Palm beste actrice Cannes 2006) oefent met haar vriendje in een bad vol koud water een nachtelijke zwempartij over de Donau, naar de vrijheid van Joegoslavië. Het effect is nostalgie, maar de stijl is allesbehal ve melancholisch. Mitulescu (Gouden Palm 2004) heeft met zijn generatiegenoten Corneliu Porumboiu en Radu Muntean Hirtia Va Fi Albastra The Paper Will Be Blue) gemeen dat hij trefzeker en zon der vals effectbejag het menselijke verhaal van de omwenteling vertelt. Het is hun eigen verhaal: Mitulescu, Porumboiu en Muntean zaten op de middelbare school toen hun land van kleur veranderde. „Ik zag mijn eigen ervaring nergens terug. Ik moest het zelf zeggen", zegt Mitulescu. Met Cum Mi-am zegt hij 'hallo' tegen de geest van Ceausescu. „Dat lucht op. Ik zat vast in de haat tegen het communisme. Dat hebben veel mensen. En zolang je nog haat, houd je iets levend." Tijdens het communisme (1945-1989) kwamen per jaar veertig tot vijftig Roemeense films in de bioscopen. Ge censureerde producties waarin poli tiemannen altijd vriendelijke brom snorren zijn en de staat je grootste vriend, maar niettemin goed ver maak voor een groot publiek. De bio scoop vormde een welkome afwisse ling op de staatstelevisie die eind ja ren tachtig alleen nog propaganda uitzond. In de bioscopen draaiden goedgekeurde buitenlandse films. Wat niet door de censuur kwam werd via Joegoslavië op video het land in gesmokkeld. De grote studio's en het geschoolde personeel werken nu goedkoop voor buitenlandse produc ties. Borat en Cold Mountain werden in Roemenië opgenomen en ook Fran cis Ford Coppola filmt er graag. Op de filmacademie heerst nog het oude denken, vei*telt Corneliu Porum boiu, winnaar van de Gouden Came ra in Cannes dit jaar voor A Fost Sau N-a Fost? 12.08 East Of Bucharest. Tijdens zijn opleiding wilde hij een film over dieven maken. De docenten begrepen hem niet, vroegen: 'Waar om maak je niet iets over iets moois, zoals een kunstschilder?' „Mijn film is een reactie op dat type cinema, dat met goedkope metaforen een sociaal wenselijk beeld schetst. Een terug keer naar de echte wereld." De film 12.08 speelt in een naamloze Roe meense provincieplaats. Een lokale televisiepresentator neemt bij gebrek aan inspiratie de revolutie van 1989 als thema van zijn kerstuitzending. Eén van de gasten is de leraar van de basisschool, een notoire alcoholist, die beweert dat hij vlak voor de vlucht van Ceausescu, om 12.08 uur, met geheven vuist op het stadsplein stond. Volgens de bellers naar de uit zending was het plein echter leeg. Porumboiu's film ademt een veel moeizamer omgang met de herinne ringen aan het communisme dan Mi- tulescu's romantische jeugdepos. „De De Roemeense filmmaker Catalin Mitu lescu. foto Werner Bossmann verwerking gaat nog heel lang duren. We hebben allemaal hersenbeschadi ging opgelopen. Voor mij was die pe riode een grote catastrofe. Toen ik 18 was, was ik totaal anders gevormd dan kinderen die nu 18 zijn. Natuur lijk zijn er ook mooie herinneringen. Het is mijn erfenis, die neem ik mee. Maar ik was liever in een andere tijd geboren." Na de internationale prijzenregen volgt nu in eigen land de erkenning, maar daarmee nog niet het publiek. Ongeveer veertienduizend Roemenen kwamen naar 12.08 kijken. Achttien duizend van de twintig miljoen Roe menen zagen Mitulescu's werk. De meeste bioscopen waren tot voor kort staatsbedrijf en zijn nu op sterven na dood. De weinige bioscopen met goe de apparatuur zijn in de grote moder ne winkelcentra. Porumboiu: „En daar willen mensen naar een sprook je kijken, niet naar hun eigen leven." Marloes de Koning Filmfestival Rotterdam, 24 januari t/m 4 fe bruari. www.filmfes tivalrolterdam. com Aanleg van de spoorbrug bij Culemborg, die in 1868 in gebruik werd ge nomen. foto Pieter Oosterhuis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23