c Willie Wortels aan het werk in 2006 De Gouden Wok Veel restaurants heten nu W 9 Eenvoud Doe het zelf Ruilen Plasma zaterdag 30 december 2006 Het Deense design van Jacob Jensen is fraai door zijn ogen schijnlijke eenvoud. Zo eenvou dig, dat er vast lang over is nage dacht. Het geldt nu ook weer voor de titaniumhorloges van Jensen. Geen chronometers en maan standen, zelfs geen cijfers, maar slechts strepen als spaken in een wiel en twee wijzers. En uitge voerd in grijs-zwart, dus frivool is het bepaald niet. De horloges van Jacob Jensen zijn er vanaf 220 euro. we er in een restaurant van hebben ge proefd, is moeilijk na te gaan. Vast staat dat wokrecepten en wokpannen populaire cadeautjes zijn. Het traditionele bedrijf verliest al ja ren achtereen omzet. Ouderwetse hore caondernemers hebben het moeilijk en doen hun zaak graag aan Chinezen over. Rob van de Giesen, horecamake- laar in Waarland: „Zij zetten hun zaak te koop, maar jonge Nederlandse over namekandidaten die zeventig uur per week willen werken, zijn zeldzaam. De zeldzame zelfstandige die dat wél wil, krijgt nauwelijks geld los bij de bank. Want banken spiegelen van alles voor in hun reclames, maar als het erop aan komt zijn ze zeer huiverig om investe ringen in de horeca te steunen." Zijn ervaring is dat een bank van een begin nend ondernemer een eigen kapitaal van zestig, zeventig procent van de overnamesom verlangt. „Dat is voor de meeste jonge mensen onhaalbaar." Chinese ondernemers lukt het wél. Van de Giesen: „Ik heb verschillende horecabedrijven aan Chinezen ver kocht. Dat gaat altijd volgens een vast patroon; zodra er overeenstemming is over de prijs, vragen ze of het pand twee maanden later kan worden over geschreven. In de tussentijd vliegen ze naar China, waar ze bij familieleden het geld bij elkaar regelen. Het komt altijd goed. Ze weten dat Chinese hore- cafamilies er niet tegenop zien om ie der weekend te werken en weken van zeventig uur te draaien." Niet alleen de prijs en de hoeveelheid eten maken wokken leuk, leert de erva ring. Dat je mag pakken wat je lekker vindt, vinden klanten aantrekkelijk. Kinderen vinden het leuk om zelf aan tafel wat te doen. Anderen vinden het grootschalige juist minder prettig. Als je een intiem etentje in gedachten hebt, moet je niet gaan wokken, maar dan ben je geheid meer geld kwijt. Wokken is gezond, zegt Patricia Schut te van het Voedingscentrum. „Omdat het een bereidingswijzers waarbij wei nig vet wordt gebruikt. Door de hoge bereidingstemperatuur wordt het eten snel gegaard waardoor de smaak en de goede voedingsstoffen behouden blij ven." Dus volop wokken met zijn allen? „Je moet natuurlijk voorzichtig zijn met de sauzen die erbij op tafel ko men. Kijk ook uit met de hoeveelheid. In restaurants waar je zelf mag op scheppen, loop je het risico dat de gast geen maat weet te houden. Zelfs ge zond eten kan te veel zijn. Jan Vriend Iedere week komt er een nieuw wok restaurant bij. Honderden eethuizen die met een traditionele menukaart - varkenshaasje roomsaus - niet levens vatbaar bleken, hebben als wokpaleis wél een toekomst. Chinese investerings- drang op smaak gebracht met het Hol landse verlangen om te weten waar je aan toe bent. Ruim driehonderd traditionele Neder landse restaurants zijn de afgelopen twee jaar omgezet in een wokformule. Kenmerkende bedrijven kregen zo een heel nieuw karakter. Ook ruim vierhon derd Chinese restaurants stapten sinds 2004 over op het wokconcept en vaak veranderde hun naam in De Gouden Wok. Het proces is nog niet ten einde; iedere week komt er een wokeethuis bij, zo leren cijfers van Koninklijke Ho reca Nederland. Wokken is een Chinese manier om eten te bereiden. Roerbakken is het Neder landse woord dat het dichtste bij komt. Wokken kan met groenten, met vlees, vis en zelfs met fruit. De opzet is om het voedsel in kleine hapklare brok ken te snijden en in de verwarmde wok- pan op te bakken. Volgens de traditie heeft de wokpan een holle bodem en hoog opstaande Ruim zevenhonderd restaurants in Nederland zijn de afgelopen jaren overgestapt op 'het wokconcept'. foto Erwin Neles/GPD randen. Tijdens het wokken schep je het eten om, zodat het niet aanbrandt. Omdat de pan heet is en het bereiden snel gaat, blijft de groente fris van kleur, houdt het eten zijn smaak, blij ven vitamines en andere voedzame stof fen behouden. Of het wokken thuis de wokrestau rants populair heeft gemaakt of dat Ne derland thuis is gaan wokken, omdat Pioneer, Panasonic en Hitachi hadden in Brussel een heuse persconferentie belegd om van de daken te roepen dat tv-kij- kers de beeldkwaliteit van een plasmascherm verkiezen boven dat van een lcd-scherm. Tijdens een onderzoek maakten proefpersonen een vergelijking. Zij beoordeelden alle relevante prestaties: beeldscherpte, kleur, reactietijd, contrast, zwartweer- gave, resolutie en beelddiepte. Op alle fronten scoort plasma beter. De site www.plasma-lcd-fei- ten.be relativeert de jubel een beetje. Daar lezen we dat plasma ide aal is voor grotere schermen, en led voor kleinere. Om precies te zijn; plasma is beter voor een scherm van minstens 94 centime ter. Veel groter zijn led-schermen ook niet, terwijl plasma's de 162 centimeter kunnen halen. Sinds kort is er een website in de lucht waar we onze onge bruikte cd's en dvd's kwijt kun nen. Iedereen kan zich (gratis) aanmelden en zijn collectie in voeren. Het ruilen kost een euro per keer. MailMyDisc heet dit initiatief van een aantal film en muziekliefhebbers. Ze spreken van een Hyves-va- riant. In de VS en Duitsland slaan zulke ruilsites goed aan. Voor de spiegel gaat het al net zo als met klussen; het doe-het-zelven rukt razendsnel op. Zo heeft Braun een hightech apparaat dat kunstjes vertoont die je normaal alleen maar over laat aan de kapper, maar dat toch echt bedoeld is voor thuis gebruik. De Satinliner maakt het haar steil, met temperaturen die va riëren van 5 tot 200 graden. Dat gebeurt door middel van super- gladde keramische platen, en wat New Wave producten. Een lcd-schermpje toont hoe heet het apparaat is, en via een handigheidje kan je instellingen vast houden voor de volgende keer. De Satinliner kost 75 euro. Het was het jaar van de 'zelfbruiner'. Honderdduizen den vrouwen smeerden Dove Sunshine op hun vel. Theezetten met de Senseo, werd ook een klapper. Met veel bombarie landde DJ iZ op Schiphol, maar daar liepen Ne derlanders niet warm voor. Een tandpasta voor overdag en eentje voor 's nachts. Volgens Gillette staat er een revolutie in scheren voor de deur. Het merk kondigt alvast de 'grootste introductie ooit' aan. Of we 3 januari alvast wil len noteren in de agenda. Trom geroffel begeleidt menige pro ductintroductie. Het jaar 2006 deed niet onder voor voorgaan de jaren. De baanbrekende tech nologieën, innovaties, wereldpri meurs en heuse doorbraken vlo gen ons weer om de oren. Van scheerschuim met anti-fric- tion-technologie tot saladecon cepten en chips van gepatenteer de aardappels. Onderzoeken moeten gewicht in de schaal leggen. Wist u dat 36 procent van de vrouwen het schaamhaar op creatieve wijze wil vormgeven? Dat vrouwen twee keer zo vaak vochtige doek jes gebruiken als mannen? Dat 40 procent van de mannen altijd hetzelfde model onderbroek draagt? Dat triviaals hebben we te danken aan Remington, Edet en Schiesser. Een breed scala van nieuwe con sumentenproducten passeerde de revue. De viltstift kreeg een meeverende schrijfpunt. De mensen van Marktplaats open den een winkel met brandnetel- kleding. Opel tuigde de Corsa op met uitschuifbare fietsdra- ger. Lokale Willie Wortels van Ootmarsum tot Schoonhoven prutsten onder meer een klap- slee, een skidraagband en een pet met led-lampjes in de klep in elkaar. Na de broodbakmachi ne zag de biermachine het licht. Aloë vera rukte verder op, nu in panty's. Jamie Oliver kwam met een shaker voor dressings en sauzen. Als het aan Prodent ligt, schakelen we over op de Day and Night-tandpasta. Al met al een berg nieuwigheden, maar lang niet allemaal blijverdjes. Verkoopsuccessen zijn niet te plannen. DJ iZ, een swingend muziekpoppetje, zou de hype gaan worden, waar de branche op zat te wachten. Maar storm liep het niet. „Het is wel succes vol geweest. McDonald's houdt er niet voor niets een actie mee", zegt John Boeyen van im porteur Spectron. „De doelstel ling was 20 a 30.000 stuks en we zitten op 40.000. Maar het is niet zo'n hype geworden als de Furby, waar dezelfde bedenker achter zat. In de VS was het wel een megasucces met extreme aantallen. De Amerikanen zijn toch iets gekker dan de Europea nen. Nee, dan liep ons vliegtuig je X-Twin veel harder. We zit ten daarmee dik over de 100.000. Dat heeft ons heel aan genaam verrast." Ook beginne lingen kunnen scoren. Zo liet Philip Hess (26) samen met de mede-oprichters van Senz Um brellas zien. Ze ontwierpen een stormbestendige paraplu, die niet omklapt. Jawel, écht revolu tionair. „In negen dagen waren we door de hele voorraad van tienduizend stuks heen. Ze zijn via internet verkocht en eigen lijk is dat een slecht medium, want mensen willen een product in hun handen hebben. Met dis tributeurs uit alle windstreken zijn we in gesprek. We verwach ten dat-ie binnen een half jaar in veel winkels ligt", meldt Hess. Hoe hard het daarna gaat lopen, hij heeft geen flauw idee. „We zijn voorzichtig geworden in het doen van uitspraken." Soms is succes een simpele toe voeging. Een beetje dihydroxya- ceton in de bodylotion en je hebt goud in handen. Dat be standdeel is een zelfbruiner. Hal verwege het jaar moest Dove de productie van flacons Dove Sunshine opschroeven tot acht keer de planning. „Toen het idee viel om onze eigen lotion te koppelen aan dat bestanddeel was het enige wat we dachten: waarom hebben we hier niet eer der aan gedacht? Het lag zó voor de hand", verklaarde directeur Angela Nelissen eerder al. In middels is de teller in Neder land de miljoen flacons gepas seerd. Formule Inhaken op het succes van een ander is een handige formule. Zo staat er in vier miljoen huis houdens een Senseo-koffiezet- ter. Waarom zou je daar geen thee mee kunnen maken, be dachten ze bij Pickwick. In meer dan een miljoen huishou dens is nu de benodigde T-pad-houder te vinden. De Ne derlandse theeleuten verbruik ten honderd miljoen T-pads. „De lichte gebruikers gaan om", zegt brandmanager Elles van den Berg. Van alle liters thee die foto's GPD Thee 'zetten' kan ook met de Senseo. worden gezet in huishou- dens-met-Senseo komt twintig procent uit die koffiezetter. Lang niet alles slaat meteen aan. Die brilletjes van neon, vol gens de site brilletje.nl 'de hit van dit moment', kwamen we nergens tegen. Veelbelovend klonk M2Photo: daarmee kan je een vakantiefoto schieten met je mobieltje en als ansichtkaart la ten bezorgen. Naar verwachting groeit dat over een of twee jaar explosief. De gemiddelde Neder lander zal evenmin van de Body- groom gehoord hebben, voor de man die alle ongewenste haren te lijf wil gaan. Want dat schij nen steeds meer mannen te doen, ook in Nederland. Philips wil niet meer kwijt dan dat de verkoop 60 procent boven de verwachting ligt. Sneu liep het navigatie-avontuur voor het Eindhovense concern af. Na eer dere aankondigingen zag het toch maar af van de lancering van navigatie-sets. Wie wil er nou aan een bierma chine, zeg maar de variant van de broodbakmachine? De Kijk shop verkocht er enkele honder den van. „Het is ook een onbe kend product. We moeten eerst zorgen voor aandacht in de me dia en winkeliers warm maken. Het is een kwestie van vraag creëren", verklaart Robert Spaans. „Volgend jaar hopen we harder te gaan lopen." We zijn benieuwd wat het volgend jaar brengt. Er schijnen paarse asperges aan te komen. Maarten van de Rakt DJ iZ had een topper moeten worden. Senz, een stormbestendige paraplu, is niet kapot te blazep.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39