PZC Een bunker vol met bubbels Bij De Zeezot overtreffen ze zichzelf 5.5ADURNI DANOiA Freixenet is als de Sagrada Familia Chopard Police Cellulitis j)e Mbck rtedactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 30 december 2006 Met een fles champagne bruist een feest altijd. Misschien daarom ook wor den er met oud&nieuw zo veel flessen ontkurkt. Maar waarom knalt het de rest van het jaar niet wat vaker? Bij Freixenet, 's wereld grootste producent van bub beltjeswijn, hopen ze van harte dat de huidige bruis trend ook na de jaarwisse ling aanhoudt. De dranklucht slaat je tege moet als de deuren open- zwieren. Proost, pardon, wel kom bij Freixenet. Hier, op de thuisbasis in het Spaanse pruts dorpje Sant Sadurni d'Anoia, net onder Barcelona, ademt wer kelijk alles naar cava, de bubbel tjeswijn die geen champagne mag heten - want dat mag al leen in de gelijknamige Franse streek - maar wel zo smaakt. Bruiswijn die ook een stuk goed koper is dan de Franse. Waar schijnlijk daarom ook is Freixe net de grootse producent op de ze aardbol. Vanuit dit immense Spaanse kelderlabyrint vertrek ken elk jaar 130 miljoen flessen cava, 80 miljoen daarvan naar het buitenland. Technisch directeur Josep Bu jan, zeg maar de keldermeester, ziet er bruin en ontspannen uit en zou het neefje van Ajax-trai- ner Henk ten Cate kunnen zijn, maar dan grijs. Hij heeft net de drukte en hectiek van de drui venoogst en het persen achter de rug. In een paar weken tijd zijn er zo'n 45 miljoen kilo drui ven geplukt en uitgewrongen. En omdat cava maken ook een kwestie is van geduld, is er nu alle tijd om het bezoek door het Freixenet-bastion teleiden. Draaien Soms lijkt dat bijna op een rond- leiding door een immense par keerkelder. Niet in het begin, want dan scharrelt Bujan nog door de oude maar brandschone kelders waar alles ruim honderd jaar geleden begonnen is. Mooie bakstenen gewelven vol houten vaten en bestofte flessen, zoals een wijnkelder moet zijn. Maar hoe verder de kleine wijnkenner afdaalt in zijn krochten - de kel ders gaan tot bijna 35 meter diep, tot acht etages boven el kaar - hoe moderner het wordt. De tijd en sfeer van handmatig persen, flessen stapelen en dage lijks een ietsiepietsie draaien, is hier definitief voltooid verleden tijd. Baksteen is beton gewor den en computergestuurde appa raten leggen de flessen netjes neer voor hun broodnodige rust periode van minimaal een jaar. Ook het keren gaat nu volauto matisch in de zogeheten gyropa- lette, een soort reuzenwastrom- mel waar de kratten voorzichtig in gekanteld worden zodat de gistingstroep in de hals van de fles zakt. Rondrijden in het speciale bezoe kerstreintje is als het zoeken naar een vrij plekje in een par keergarage. Alleen staat hier geen blik maar overal glas, glas en nog eens glas. Een bunker vol bubbels die wacht op vrolijker dagen. Met soms in een stapel van 500.000 flessen ineens een paar exemplaren die voortijdig geklapt zijn, alsof iemand er Deze beroemde reclame van Freixenet, een klein jongetje met een fles onder de arm, mag vanwege EU-regels over alcoholreclame in ons land niet gebruikt worden. met een buks op heeft staan schieten. Met twinkelende oogjes hoort Bujan van de huidige trend in Nederland, begonnen in de Randstad, om vaker een fles pro secco, champagnoise of andere schuimwijn open te trekken. Met rosé begon het ook zo: eerst populair in de hippe strandten ten en nu drinkt iedereen het. Als dat toch eens met onze fles sen gebeurde, hoor je Bujan den ken. Want waarom zou je cham pagne, cava en andere bubbels alleen met oudjaar drinken, vraagt hij retorisch. In zuidelij ke landen, maar ook bij onze Belgische en Duitse buren is het heel gewoon om op zondagoch tend of als aperitiefje voor het eten een vrolijke fles te ontkur ken. Doelen Om daar - nog - minder van af hankelijk te zijn heeft Freixenet zich twee heldere doelen ge steld. 1: 's Wereld grootste pro ducent van cava blijven en 2: Dat ook worden met 'stille' wij nen, oftewel gewoon rood, wit of rosé. Volgens grote baas Pe dro Ferrer, directe nazaat van de oprichter van Freixenet, is die koers onvermijdelijk. „Wij zoeken de verdere groei vooral in de stille wijnen zodat we min der afhankelijk zijn van de sei zoenen", zegt hij tijdens een kor te ontmoeting op een van de do meinen waar Freixenet zijn drui ven perst. „Van onze cava wordt dertig procent verkocht in de maand december. Wij hebben natuurlijk liever dat mensen het hele jaar door cava drinken. Bo vendien vormen de stille wijnen een veel grotere markt. Nog inte ressanter dus." Maar op 31 de cember zal het in huize Ferrer niet bepaald stil zijn. Ook daar knallen dan de cava's. Kelders „Waarschijnlijk een paar fles sen Freixenet Malvasia 2001". lacht Ferrer. In ons land - nog - niet te koop. Maar misschien komt dat nog als de bruisende trend in Nederwijnland doorzet. Aan de familie Ferrer zal het niet liggen. Want met de kelders van Freixenet is het net als met de beroemde Sagrada Fami- lia-kathedraal van Gaudi in het naburige Barcelona: er wordt al tijd aan gebouwd, het groeit en het groeit, maar niemand weet wanneer het werk klaar is. Hans van Alebeek Freixenet wordt vooral in super markten verkocht. In Nederland zijn de volgende soorten ver krijgbaar: Cordon Negro Secco (ongeveer 9 euro), Carta Nevada Semi Secco (9 euro). Brut Rosé (11 euro) en Brut Vintage 1998 De gewone wijnen van Freixe net worden verkocht onder het label Ash Tree Estate. Meer in fo: www.freixenet.com In de oudste kelders liggen de bestofte flessen te wachten om leeggedronken te worden. Elk moment is geschikt om een cadeautje te geven, het hoeft niet beperkt te blijven tot de feestdagen. Dat is de mening van Chopard, dat naast mooie, maar prijzige horloges ook par fums op de markt brengt. Cho pard pour Homme is de eerste mannengeur van het merk. Sa mengesteld door een Zwitser, die zegt net zo te hechten aan vakmanschap als horlogema kers. Dat resulteert in dit geval in een kruidig, fris luchtje, dat lekker lang blijft hangen, maar nergens overheersend wordt. De geurlijn begint bij 20 euro voor een deodorant, tot 60 euro voor 75 ml eau de toilette. i- Goed beschouwd is het een beetje raar om met een merk te lopen dat verwijst naar de poli tie. Maar op z'n Engels, Police, kan het wel. En al helemaal als beroemdheden als David Beck ham en Antonio Banderas er re clame voor maken. In dit geval voor de zonnebrillen van Police. Banderas heeft zich laten foto graferen met de stoere en ruige look die bij het merk hoort. De brillen ogen zo nogal intime- rend, maar het is weer wat an ders dan de pilotenbril, die Poli ce overigens ook in de collectie heeft. De prijzen variëren van 109 tot 159 euro. Info: www.jpc.nl/police. Pedro Ferrer is een van de directe nazaten van de oprichters van Freixenet. Er zijn nog steeds vrouwen die menen de strijd tegen cellulitis te kunnen winnen door middel van crèmes. Voor hen heeft Colli star nu een nachtcrème, wat wel zo handig is want 's ochtends heb je nauwelijks tijd om je bil len en dijen in te smeren. Het gaat om een cocktail van ca feïne, carnitine, klimop en rus- cus, die eenmaal uitgesmeerd, aanvoelt als een modellerende panty. Het resultaat is dat loka le vetophopingen minder wor den. Anticellulite Night Treat ment van Collistar kost 43,70 eu- foto Ruben Oreel Redacteuren Edith Ramakers en Ray mond de Frel beschrijven in de serie 'De Smaak van Edith en Raymond' hun ervaringen in Zeeuwse eetgelegenhe- den. Dit is de laatste aflevering in de se rie wild en veren. Deze keer: De Zeezot in Westkapelle. Foto's in zwart-wit uit de jaren der tig zijn te koop in De Zeezot. Een mooie expositie, die een al even mooi tijdsbeeld geeft. Zeker de foto van de meisjes die langs de vloedlijn lopen, maakt indruk. De jurken hoog opge schort. De Zeezot komt op geen enkele andere plaats beter tot zijn recht dan in Westkapelle. Bij De Zeezot denk je niet direct aan wild; eerder aan tongetjes, kreeften en krabben, die nog dezelfde dag gevan gen zijn bij de pier van Westkapelle. De zee en het maritieme leven zijn overal vertegenwoordigd. Maar schijn bedriegt. De keukenbrigade van De Zeezot is breder georiënteerd. De ha- m ith zenpeper met zilveruitjes doet niet on der voor de dagvangst van zeebaarsfi let. De haas is lang en langzaam ge gaard en het vlees smaakt zoetig en krachtig tegelijk. Enkele tafeltjes zijn op deze donkere Quote oaa de tafel „Ik ga net zolang door totdat ik denk dat de smaak niet meer overtroffen kan worden. maandagavond bezet. De open haard met nepblokken verwarmt en snort aangenaam. De zaak licht op in een verder stil Westkapelle in het laagsei- zoen. Gasten weten De Zeezot het hele jaar door al te vinden. Wibo Lievense is de naamgever van De Zeezot, het Vlaamse woord voor een Jan van Gent. Hij was voorheen uitba ter van het Dijkpaviljoen in Westkapel le, maar sinds enige tijd geeft hij met zijn dochter Jolinda en Marijn gezicht aan dit restaurant. Bij De Zeezot telt persoonlijke aan dacht. Een man van een tafeltje van vier was na het diner zijn mobiele tele foon vergeten. Jolinda belde naar een tafelgenoot, een trouwe gast en de man keerde tenig. „Ik was al op weg naar Amsterdam. Ik zou niet weten wat ik daar zonder mijn mobieltje had moe ten beginnen", zei hij. Achter ons zit een ouder echtpaar. Ze roemen de kwaliteiten van de kok. „Die verdient een prijs", zeggen ze. „Alles is lekker, van de gedroogde to maatjes tot die gedraaide frites. Die hebben we nog nooit gegeten." De chefkok houdt van proeven en uit- ffeoohdeliuej Prijs-kwaliteit: f.. Entourage: Bediening: Helderheid van de kaart: Horen, zien en ruiken: De Zeezot, ofwel de Jan van Gent is een indrukwekkende zeevogel, waar je niet om heen kunt. De naam is goed gekozen voor dit restaurant. Conclusie: Een gezellig res taurant dat steunt op warm te, creativiteit en perfectio nisme. onvoldoende matig ivoldoende goed uitstekend proberen. Die ochtend nog had hij een terrine van vis gemaakt. Eerst op basis van een bouillonextract van garnalen, daarna met toevoeging van room en roomboter. „Ik ga net zolang door tot dat ik denk dat de smaak niet meer overtroffen kan worden." En vandaar dus dat de sausjes niet uit een potje ko men. Ook de bijgerechten zijn geen sluit post, zoals maar al te vaak voorkomt. Enig minpuntje is de salade, die iets te laat uit de koeling is gehaald. Maar we willen wel eens zien wie het huismenu met de starter carpaccio, gevolgd door een rundersteak met gorgonzolasaus en het toetje van gebakken appeltjes met kaneel en ijs voor 22,50 euro kan overtreffen. Brasserie/restaurant De Zeezot, Zuid straat 101, 4361 AH, Westkapelle. Tel. 0118-570057, wvvw.zeezot.nl. Geen ge scheiden rookruimte. Pinnen kan. Ope ningstijden: ma. en do. vanaf 17.00 uur, vr. za. en zo. vanaf 12.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37