De M had een magische uitstraling 225 jaar scheepvaarthistorie van de Muller-dynastie zaterdag 30 december 2006 In het naslagwerk Schippers - Reders - Slepers legde au teur Frederik Muller 225 jaar scheepvaartgeschiedenis vast, de historie van de varende familie Muller in Temeu- zen. Frederik Muller overleed voor hij zijn levenswerk kon afronden; z'n vrouw Brigitte Janik nam die taak over. In het boek komen de verschillende takken van de familie uit gebreid aan bod, tot in detail. De vloot van Multraship in 1988 neuzen en T. Muller Dordrecht) runt en één binnenschip in de vaart heeft, de motorspits Alli antie van schipper/eigenaar Adri Muller, een nazaat van Kees Muller uit Nieuwe-Tonge, de tak van de binnenschippers. Letter M Het familiewapen toont molen stenen (voorvader Teunis pacht te in de zeventiende eeuw een watermolen in het Duitse Jahr- feld aan het riviertje de Au- bach), hoefijzers (stamvader Jo- han Christoffel was immers smid) en gekruiste ankers. En dan de letter 'M', die decen nialang op de schoorsteen van de Muller-slepers prijkte. Fre derik Muller, bijna lyrisch: „De 'M' als beeldmerk straalt niet al leen kracht en vermogen, maar ook evenwicht, harmonie en sa menwerking uit. Ook staat hij/zij met beide benen op de grond. De letter is zowel manne lijk als vrouwelijk, maar toch volkomen symmetrisch. Willem Muller Terneuzen heeft het merk zelfs gedeponeerd." Wat valt er verder te vertellen over zo'n simpele, doch dynami sche letter? Veel. Muller: „Bij de meeste rederijen worden de let ters op een band rond de schoor steen geschilderd. Bij de Mul- ler-schepen was de 'M' echter een losse letter, gemaakt van plaatstaal. Oorspronkelijk werd de letter met twee ijzerdraadjes aan de bovenrand van de schoor steen opgehangen. Dit had het voordeel van gemakkelijk onder houd." En ging de sleper in char ter varen en werd-ie verkocht, dan kon de 'M' met een simpele handeling worden verwijderd. pers onbetaalbaar werden, toon de Muller zich van z'n creatieve kant: de boten werden uit vissen gestuurd. Want met name op de Belgische markt was met vis flink wat geld te verdienen. Hoewel auteur Frederik Muller zich bijna nergens in het 340 pa gina's tellende familie-naslag- werk laat verleiden tot het beel dend taalgebruik van het meesle pende jongensboek, kan hij er bij de beschrijving van de bele venissen van de 'Zeeuwse Mul- lers' niet omheen. Ze raakten in de beginjaren dertig verwikkeld in een felle concurrentiestrijd met de Belgische slepers van Gerling uit Antwerpen, die in Terneuzen werd vertegenwoor digd door agent Aug. De Meijer. De Mullers traden in die dagen op als agent van de sleepdienst Letzer, die uit Zierikzee was ver huisd naar Antwerpen. Saillant gegeven: de Letzers en de Ger- lings verenigden zich later in de Unie van Reddings- en Sleep dienst, de Union, een concur rent die sleepdienst Willem Mul ler in '91 opslokte. Frederik Muller verhaalt van de Westerschelde als een 'vecht- markt', waarop vrijwel alles was geoorloofd in de felle strijd om lucratieve sleep- en bergings contracten. „Van zee komende schepen werden al direct bij het binnenvaren van de Westei-schel- de benaderd om te zien of zij voor Antwerpen, Gent of Ter neuzen bestemd waren. Om ie der schip moest worden ge knokt. De schepen werden links en rechts door boten van Muller en de concurrenten gepraaid. Men onderbood elkaar met steeds lagere prijzen om de Vandaag de dag zit de letter met een paar boutjes vast. 't Is maar dat men het weet. Ennefantjes De historie van de 'Zeeuwse Mullers gaat terug naar het be gin van de vorige eeuw (1920), toen Willem voor 14.500 gulden de stoomsleper En Avant van va der Leendert overnam. Het was z'n eerste eigen sleper. Willem, die in 1913 was getrouwd met de Terneuzense Sofie van Aalst, dochter van een bootman- tijman, opende een kantoortje aan de Schoolweg in de Terneu zense binnenstad. In die beginja ren deed hij vooral sleepwerk op de Noord-Zuidvaart, van Dordrecht naar Terneuzen en Antwerpen. En terug. Vanaf '22 was er sprake van een heuse rederij, toen de eerste En Avant werd verkocht aan De Schelde in Vlissingen en een nieuwe En Avant in gebruik werd genomen. Willem verhuis de naar de Scheldekade; de Mul lers zijn er nooit meer wegge gaan. Slepen, bevrachten... al les pakte Willem aan. Hij begon ook assistentie te verlenen aan de zeevaart op de Westerschelde en in de haven van Terneuzen. En de vloot groeide, de ene na de andere En Avant ('de Enne fantjes') werd in gebruik geno men. In 1927 kwam de eerste mo torsleper in de vaart, ook weer een En Avant. Een paar jaar la ter liepen de slepers Leen, Wil lem en Betsy van stapel. In nau welijks tien jaar tijd had Willem zich opgewerkt van sleepbootka pitein tot reder met een vloot van acht slepers. Toen tijdens de Grote Depressie in de jaren dertig de kolen voor de stoomsle- sleep binnen te kunnen halen. Door aantrekkelijke tarieven te bieden, probeerde men met de rederijen van de zeeschepen zo veel mogelijk vaste contracten te sluiten." Aan die 'zelfmoord' kwam een einde toen de sleepdiensten in 1938 een samenwerkingsover eenkomst sloten voor de duur van veertig jaar. En jawel... toen die in 1978 afliep, keerde de concurrentiestrijd direct weer terug, feller dan ooit. Zoon Leendert deed in 1930 z'n intrede. Na een stage bij een Londens scheepvaartbedrijf ging hij in het kantoor op de Scheldekade aan de slag als 'me dewerker'. Hij introduceerde er begrippen als charter, tugboat, brokerage en no cure no pay. allemaal opgestoken tijdens die stage in Londen, waarbij hij trouwens werd vergezeld door Govert van der Peijl, zoon van de oprichter van handelsmaat schappij De Hoop in Terneuzen. Nadat Willem zich begin jaren vijftig terugtrok, bouwde Leen dert het sleepvaartbedrijf van zijn vader uit tot een modem sleep- en bergingsbedrijf. Radar Zomaar een detail: op een goede dag introduceerde hij de radar. Iedere sleepboot werd ermee uit gerust. Z'n vader, huiverig voor al die nieuwigheden, vond het maar niks. Toen de sleepboot Schelde in dichte mist met een veerboot van de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) in aanvaring kwam, leek hij zijn gelijk te halen. Tijdens de zit ting van de Raad van de Scheep vaart werd de bemanning van de sleper verweten dat bij het De Muilerslepers Holland (voor) en Zeeland (linksachter) met een schip voor de Westsluis in Terneuzen Ze heetten Teunis, Adrianus, Leendert, Willem, en Corne- lis.en zo heten de nazaten nog steeds. Ga maar na. De over grootvader van de huidige direc teur van sleep- en bergingsbe drijf Multraship in Terneuzen (Leendert) heette Willem. Hij was in het begin van de vorige eeuw de grondlegger van het fa miliebedrijf Willem Muller in Terneuzen. Diens zoon Leendert bouwde het bedrijf uit en kreeg daarbij hulp van z'n zoons Wil lem en Cornelis (Kees), onder wier leiding Muller world wide ging en uiteindelijk ook weer haastig naar thuisbasis Terneu zen terugkeerde. En hoe heten de zoons van Wim en Kees? Juist: allebei Leendert. Bij de Mullers kim je zonder aar zeling spreken van een varende dynastie, heersers over het wa ter. Eeuwenlang drukten ze hun stempel op de Nederlandse scheepvaart. Hollands Glorie. In de periode van de zeilvaart voeren ze met klippers en types als de Zeeuwse poon, pavil joen-, hek- en koftjalken, ze be schikten al snel over stoomsleep- boten, waren met de kleinste vrachtvaarder en de grootste coaster actief in de kustvaart en verdienden hun geld ook in de binnenvaart. De sleepboten as sisteerden bij de Zuiderzeewer ken, bij de sluiting van de Braak man en bij de Deltawerken. Ze waren betrokken bij nagenoeg alle waterbouwkundige ontwik kelingen in Nederland, water land. Het begon allemaal met de immi gratie van de Duitse voorvader Johan Christoffel Muller, die zich in 1726 als smid in Amster dam vestigde en vijf jaar later verhuisde naar Puttershoek. Z'n zoon Teunis is, zo blijkt uit on derzoek, de grondlegger van de varende familie. En al direct ont stond er een band met Zeeland. Teunis trouwde in 1768 met Josi- na Struijk uit Wissenkerke. In 1779 ging hij varen, als beurt schipper op het marktveer van Groote Lindt naar Dordrecht en Rotterdam. De pionier van de familie. Zijn nazaten, de volgen de negen generaties, traden trouw in zijn voetsporen. Vrij wel alle mannelijke afstamme lingen werden schipper, sleper of reder. Honderd ondernemers met meer dan driehonderd sche pen. En het opvallende is dat ook hun echtgenoten meestal uit de scheepvaartwereld afkomstig waren. De Muller-dochters? Die trouwden vanzelfsprekend met een schipper, een stuurman of een kapitein. Althans, dat was het beeld tot halverwege de twintigste eeuw. Daarna maak ten ook 'gewone' walbewoners hun opwachting in de familie, die nu nog twee sleep- en ber gingsbedrijven (Multraship Ter- Slepers van Muller helpen bij het dichten van de dijk bij Kruiningen na de watersnoodramp in 1953. De sleper Nederland in actie in 1978 tijdens de berging van de Eleni V op de Noordzee. gebruik van de apparatuur fou ten waren gemaakt. Leendert ontkende dat niet, maar wees ook direct met de beschuldigen de vinger in de richting van het PSD-personeel, dat de radar on danks de mist had uitge schakeld... Spectaculair Eind jaren vijftig maakten de zoons Wim en Kees hun opwach ting. Onder hun leiding groeide het sleep- en bergingsbedrijf uit tot een internationaal opereren de onderneming. Muller ging world wide en was even de trots van varend Terneuzen. Dicht bij huis onderscheidden de bergers zich bij vele tientallen spectacu laire scheepsongevallen, aanva ringen en strandingen. De ramp met olietanker Mira Flores in fe bruari '63 in het Nauw van Bath bijvoorbeeld, de spraakmaken de brand aan boord van het 'che- micaliënvrachtschip' Attican Unity in augustus "77 bij Cad- zand, de berging van de vastge lopen ertstanker Melete in au gustus '78, die door 21 slepers werd vlotgetrokken, de redding van de bemanning van het Pool se vrachtschip Zamosc, in janua ri '79 bij Terneuzen... In die dagen liep de samenwer kingsovereenkomst, die veertig jaar eerder was gesloten, af. En prompt laaide de conucurrentie- strijd weer op. Sleepbootbeman ningen van Polderman, Muller en de Union stonden elkaar bij nagenoeg iedere bergingsklus op de Westerschelde naar het le ven, de rechtbank in Middel burg maakte overuren, maar. op het Kanaal Gent-Terneuzen sleepten boten van de Union en Muller dagelijks ontroerend een drachtig tientallen zeeschepen van en naar Gent. Dat was nu eenmaal bij tractaat geregeld. Even ging het de Mullers heel erg voor de wind, maar begin ja ren tachtig kwam de terugslag. De zeesleepvaart maakte zware tijden door en Muller kreeg zwa re klappen. Het bedrijf kwam in handen van Wijsmuller, dat de zaak later weer doorverkocht aan de Union, die uiteindelijk werd opgeslokt door Smit Inter nationale. In 1999 verdween de 'M' definitief van de schoor steen. Maar de Mullers vochten terug. Met Multraship begonnen ze aan een nieuwe zegetocht. En voorzichtig gaan Leendert, Eli- ne en Joan, met op de achter grond vader Kees als adviseur, weer world wide. Wout Bareman Frederik Muller: Schippers-Sle- pers-Reders, 225 jaar scheep vaartgeschiedenis van de fami lie Muller - Uitgeverij Scheldt Information Service Terneuzen, 340 pag.; met gouaches van Piet Griep uit Terneuzen. Het boek kost €39,50. Sleper Zwitserland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25