Meer en zwaarder vuurwerk de lucht in
VOLVO C30
treedt buiten de lijst
Kunstdocenten Toonbeeld
laten hun eigen werk zien
IN DE SHOWROOM
vrijdag 29 december 2006
Verkoop:
De verkoop begon gisteren en
duurt tot en met morgen.
De verwachting is dat er zater
dag nog maar weinig keus is voor
wie niet van te voren heeft besteld.
Dit jaar kan er op oudjaarsdag
geen vuurwerk worden gekocht, het
is dan zondag.
Detailhandelaren verwachten
25% meer te verkopen ten opzichte
van vorig jaar.
Dat komt neer op zeventig mil
joen euro. Vuurwerk dat illegaal en
in het buitenland is aangeschaft, is
daarbij niet meegeteld.
De afgelopen weken zijn in Ne
derland al honderden brievenbus
sen beschadigd. Vorig jaar werden
1050 brievenbussen opgeblazen.
Vorig jaar wist de politie voor
tien miljoen euro aan illegaal vuur
werk te onderscheppen.
Detailisten hebben veelal flink
moeten investeren om vuurwerk te
verkopen. Gemiddeld is een bedrag
van 40.000 euro nodig om aan de
veiligheidsvoorschriften te voldoen.
Dit jaar mag zwaarder vuurwerk
worden gekocht: de norm is opge
schroefd van 200 naar 500 gram
kruit. Knalvuurwerk mag tot 2500
gram kruit bevatten.
Dat zorgt voor spectaculairder
siervuurwerk en een lagere omzet
bij verkopers in België, waar dit al
langer mocht.
Bij de knallers zijn de Chinese rol
len gewild dit jaar, maar siervuur
werk blijft verreweg het populairst.
Veiligheidstips:
Elk jaar gebeuren er weer ongeluk
ken doordat vuurwerk verkeerd is
afgestoken. Annelies Engelenburg,
preventie-officier van het brand
weerbureau Borsele-Goes geeft tips
om vuurwerk veilig af te steken.
Kies een veilige plek:
Altijd buiten, dus ook niet in een
portiek of onder een afdakje.
Niet in de buurt van brandbare
zaken, zoals een rieten dak;
Altijd vanaf een stevige onder
grond;
Voor pijlen: in een stevige fles, zo
nodig met zand of water ver
zwaard.
Steek het veilig aan:
Gebruik altijd een aansteeklont;
Knutsel niets zelf, gebruik alleen
legaal vuurwerk;
Blijf op veilige afstand
Vuurwerk dat het niet of niet ge
heel doet, niet opnieuw aansteken;
Niet met brandend vuurwerk
gooien.
Imar Autar liep glunderend weg van de afhaalbalie bij Intratuin. In zijn
tal van vuurpijlen en in zijn rechterhand ook nog een grote plastic tas
sier- en knalwerk, samen goed voor 160 euro. Al dat vuurwerk heeft hij
peciaal uit liefde gekocht voor zijn vriendin. Zij houdt volgens de inwoner
an Oost-Souburg van veel en mooi vuurwerk. Zelf interesseert het hem niet
o. Vorig jaar kocht hij namelijk niets. Nu wordt het nieuwe jaar stevig inge-
Xavier Niesing (bijna 13) en zijn moeder Gwen verlieten de winkel aan de
rand van Koudekerke met enkele tassen vol vuurwerk, veel sier en een beetje
knalvuurwerk. Hij mocht van haar voor honderd euro uitzoeken en heeft ook
nog voor achttien euro eigen geld wat stevige knallers gekocht. De beide Vlis-
singers kochten vorig jaar voor ongeveer eenzelfde bedrag vuurwerk. Het
liefst gaat Xavier vandaag al met wat vuurwerk op pad. Dat staat zijn moeder
echter niet toe, zo liet ze hem gisteren heel duidelijk weten.
Remco Wisse, zijn zoon Ricardo (11) een schoolmaatje Cintia Griep (ook 11)
kochten gisteren voor 75 euro aan vuurwerk bij Intratuin in Koudekerke. Met
name siervuurwerk maar ook wat knallers hebben ze aangeschaft, aldus de
Vlissingers. Vorig jaar kochten ze bijna niets, aldus Remco. De komende jaar
wisseling wil zoon Ricardo het nieuwe jaar wat luidruchtiger en sierlijker in
luiden.
foto's Lex de Meester
CAPPENDIJK AUTO'S TERNEUZEN B.V.
MR. F.J. HAARMANWEG 49
TERNEUZEN-TEL. 0115-697455
www.cappendijk.nl
kunst
Cécile de Bruijn in Badhotel Renesse
en blijkt zij duidelijk geïnspi
reerd door Afrikaanse en
Zuid-Amerikaanse kunst. Zij
schildert in heldere, exotische
kleuren. Ze maakt schilderijen,
pastels, beelden, tekeningen en
zeefdrukken.
De Bruijn is geboren in Amster
dam. Op jonge leeftijd trad ze al
in de voetsporen van haar vader
door te gaan tekenen en schilde
ren. Ze is autodidact en school
de zichzelf onder meer in Italië
waar ze vanaf haar negentiende
vier jaar woonde en werkte in
Milaan. Later woonde ze ook in
Zuid-Frankrijk. Daar vond ze
inspiratie in het museum Fonda-
tion Maeght, dat in zijn collectie
werken heeft van grootmeesters
als Bacon, Braque, Matisse en
Picasso. De Bruijn schildert bij
voorkeur met muziek van Astor
Piazzolla of met geïmproviseer
de jazz van Chick Corea en Kei
th Jarrett op de achtergrond.
Gebundeld
Al die sferen lijken gebundeld
in haar werk. Uit de gestileerde,
uitheemse mens- en dierfiguren
spreekt een grote bevlogenheid
met de natuur en met het goede
van het leven. Hier een daar ver
pakt De Bruijn een ironische
knipoog in haar werk. Een mooi
voorbeeld daarvan in de exposi
tie in het Badhotel biedt het
schilderij 'Cuba Sigar'. Zij voert
op dit doek een wulpse Cubaan
se met forse sigaar ten tonele.
De aanblik ervan heeft een onbe
dwingbare glimlacht tot gevolg.
De beeldend kunstenares maakt
ook collages in het platte vlak.
'Hoofdzaken' zou als titel kun
nen gelden voor een abstracte
mix, maar met figuratieve ele
menten als ogen, lippen, voor
hoofd en de cijfers één en twee,
die de hersenhelften lijken aan
te geven.
Blikvangers in deze presentatie
zijn ook de twee schilderijen
waarin De Bruijn een Spaanse
schone opvoert. Een boeiend
tweeluik vormen verder de ver
schillende interpretaties van
'Vrouw met hoed en fruit'. Op
vallend is het verschil: de ene
sensuele vrouw lijkt verzonken
in gedachten aan haar minnaar.
De vrouw naast haar aan de
wand lijkt haar geest volledig te
richten op religieuze overwegin
gen.
Het werk van Cécile de Bruijn is
nog tot en met 31 januari te zien in
Badhotel Renesse.
foto Camile Schelstraete
Sigar' van Cécile de Bruijn
Werk van Jaap Clement en Ernest Joachim.
door Anita Tournois
TERNEUZEN - De expositie
Natura artis magistra (alle
kunst komt voort uit de natuur)
in de hal en passerelle van het
stadhuis in Terneuzen toont wer
ken van 'eigen mensen'. Do
centen van Toonbeeld - verzor
ger van een breed scala aan beel
dende vorming, met als domici
lie Terneuzen - laten nu eens
zelf zien wat hen boeit en be
weegt.
Door de diversiteit aan discipli
nes van de deelnemende docen
ten passeert een scala aan tech
nieken en onderwerpen de re
vue.
Fotografie neemt deze keer als
medium een belangrijke plaats
in. Lysandre Begijn, jongste do
cente van de veertien exposan
ten, toont drie intrigerende, sur
realistische foto's en een vi
deoband. De afbeeldingen met
de zwarte leren handschoenen
waarop felroze kunstnagels zijn
aangebracht en met twee zwarte
laarzen die uit kachelpijpen ste
ken, horen qua uitstraling duide
lijk bij elkaar. Op de derde foto
ligt een pop.
„Mijn vaak eigengemaakte beel
den doen inderdaad bevreem-
,dend aan", zegt Begijn. „De pop
van gips beduidt iemand die is
aangespoeld." Begijn is docente
mixed media, geboren in Hoek
maar woonachtig in Gent, de
stad waar ze afstudeerde aan de
Koninklijke Academie voor
Schone Kunsten in beeldhou
wen en mixed media.
Grove korrel
De door haar gepresenteerde vi
deoband toont een wandelende,
afdalende mens, de rug beladen
met koffers. Begijn: „Dat ben ik
zelf. Het desolate landschap re
fereert aan Cap Gris Nez, de
krijtrotsen en hoogtever
schillen. Hiervoor heb ik bewust
gewerkt met een acht millimeter
filmgevoeligheid. De grove
korrel staat voor mij voor
ouderwets, vroeger, tijd en her
innering. Met dit bandje - het
duurt zesenhalve minuut - wil
ik een soort droombeeld creë
ren, over ronddolen in de tijd,
een af te leggen levenspad. De
koffers staan voor de mentale
bagage die we allemaal meedra
gen."
Elsje van Ree, naast docente al
gemene fotografie ook lid van
de werkgroep die de tentoonstel
lingen in het stadhuis organi
seert, toont eveneens een paar
opmerkelijke beelden. De foto
met de geslachte kippen maakt
deel uit van een serie over eten
en refereert aan consumptiege
drag.
Fotograaf Johan Klein portret
teert mensen dusdanig direct,
maar wel ingetogen, dat hun
ziel zichtbaar wordt. Eenzelfde
uitgangspunt hanteert Hans Bos
voor zijn portretten in krijt.
Magisch
Net als Bos volgde Arjelien van
Dijke de Academie voor Beel
dende Vorming te Tilburg. Het
werk van deze docente tekenen
en schilderen heeft iets magisch.
In warme, elkaar overlappende
tinten wordt een verhaal ver-
Advertentie
teld, dat eenieder zelf mag invul
len.
Ook het mixed mediawerk van
Jaap Clement, docent cultuurge
schiedenis en samen met Ernest
Joachim (ruimtelijke vorming)
al jaren deel uitmakend van de
groep Toonbeeld-docenten,
geeft stof tot fantaseren. De col
lage is opgedeeld in een weg, uit
gebeeld door middel van een op
gelegde autoband, daarop een
gele auto van blik met aan
weerszijden van die weg foto
beelden van bomenrijen.
Naast deze kleine greep - het
aanbod kent een enorm brede
waaier aan technieken en onder
werpen - zijn er schilderijen in
verschillende stijlen, in olieverf,
acryl of aquarel, een tekening,
grafiek, keramiek en bronzen ob
jecten.
Deze worden geëxposeerd door
de docenten Theo Jordans en
Joost Heeren (aquarelleren en
tekenen/schilderen), Henriëtte
Timmermans (docente 'snuffel-
cursus'), Margreet Verbrugge (al
gemeen beeldend), Sia Braak
man (pottendraaien), Anjes
Adriaansens (tekenen en schilde
ren) en Diana Verhamme (gra
fiek).
Prijsvraag
Het publiek kan ook meedoen
aan Toonbeeld Prijsvraag. Aan
de hand van uitspraken worden
toeschouwers erop geattendeerd
goed te kijken en de kunstwer
ken zo te beleven, dat men na
dien kan bepalen welke uit
spraak van toepassing is op wel
ke docent. Geen gemakkelijke
opgave, maar bijzonder inspire
rend.
Tentoonstelling t/m 19 januari in
hal en passerelle van het stadhuis,
Molenbolwerk, Terneuzen. Ge
opend: ma.-do., 9-17 uur, vr. 9-20
uur.
Wulps duidt op aangename over
daad en Cécile de Bruijn weet
daar raad mee, zo blijkt uit haar
werk dat tot en met 31 januari
wordt geëxposeerd in Badhotel
Renesse.
De schilderes staat niet toe haar
passie te laten temmen door een
kader. In veel van haar schilde
rijen laat zij de taferelen doorlo
pen tot over de lijst heen. Het ge
bloemde patroon van een japon
bijvoorbeeld lijkt op die manier
op speelse wijze over de rand
van het schilderij heen gedra
peerd te worden.
Vrouwfiguren spelen een belang
rijke rol in het werk van De
Bruijn. Daarnaast nemen ook
dieren een prominente plek in
oor Ali Pankow
- Kleurrijk, sensueel
hartstochtelijk zijn de woor-
en waarmee het werk van
unstschilderes Cécile de Bruijn
kortweg wordt geduid,
zou in sommige gevallen
est het woord 'wulps' aan toe-
mogen worden.
.'VOOR
Verkou