Meer en zwaarder vuurwerk de lucht in VOLVO C30 treedt buiten de lijst Kunstdocenten Toonbeeld laten hun eigen werk zien IN DE SHOWROOM vrijdag 29 december 2006 Verkoop: De verkoop begon gisteren en duurt tot en met morgen. De verwachting is dat er zater dag nog maar weinig keus is voor wie niet van te voren heeft besteld. Dit jaar kan er op oudjaarsdag geen vuurwerk worden gekocht, het is dan zondag. Detailhandelaren verwachten 25% meer te verkopen ten opzichte van vorig jaar. Dat komt neer op zeventig mil joen euro. Vuurwerk dat illegaal en in het buitenland is aangeschaft, is daarbij niet meegeteld. De afgelopen weken zijn in Ne derland al honderden brievenbus sen beschadigd. Vorig jaar werden 1050 brievenbussen opgeblazen. Vorig jaar wist de politie voor tien miljoen euro aan illegaal vuur werk te onderscheppen. Detailisten hebben veelal flink moeten investeren om vuurwerk te verkopen. Gemiddeld is een bedrag van 40.000 euro nodig om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen. Dit jaar mag zwaarder vuurwerk worden gekocht: de norm is opge schroefd van 200 naar 500 gram kruit. Knalvuurwerk mag tot 2500 gram kruit bevatten. Dat zorgt voor spectaculairder siervuurwerk en een lagere omzet bij verkopers in België, waar dit al langer mocht. Bij de knallers zijn de Chinese rol len gewild dit jaar, maar siervuur werk blijft verreweg het populairst. Veiligheidstips: Elk jaar gebeuren er weer ongeluk ken doordat vuurwerk verkeerd is afgestoken. Annelies Engelenburg, preventie-officier van het brand weerbureau Borsele-Goes geeft tips om vuurwerk veilig af te steken. Kies een veilige plek: Altijd buiten, dus ook niet in een portiek of onder een afdakje. Niet in de buurt van brandbare zaken, zoals een rieten dak; Altijd vanaf een stevige onder grond; Voor pijlen: in een stevige fles, zo nodig met zand of water ver zwaard. Steek het veilig aan: Gebruik altijd een aansteeklont; Knutsel niets zelf, gebruik alleen legaal vuurwerk; Blijf op veilige afstand Vuurwerk dat het niet of niet ge heel doet, niet opnieuw aansteken; Niet met brandend vuurwerk gooien. Imar Autar liep glunderend weg van de afhaalbalie bij Intratuin. In zijn tal van vuurpijlen en in zijn rechterhand ook nog een grote plastic tas sier- en knalwerk, samen goed voor 160 euro. Al dat vuurwerk heeft hij peciaal uit liefde gekocht voor zijn vriendin. Zij houdt volgens de inwoner an Oost-Souburg van veel en mooi vuurwerk. Zelf interesseert het hem niet o. Vorig jaar kocht hij namelijk niets. Nu wordt het nieuwe jaar stevig inge- Xavier Niesing (bijna 13) en zijn moeder Gwen verlieten de winkel aan de rand van Koudekerke met enkele tassen vol vuurwerk, veel sier en een beetje knalvuurwerk. Hij mocht van haar voor honderd euro uitzoeken en heeft ook nog voor achttien euro eigen geld wat stevige knallers gekocht. De beide Vlis- singers kochten vorig jaar voor ongeveer eenzelfde bedrag vuurwerk. Het liefst gaat Xavier vandaag al met wat vuurwerk op pad. Dat staat zijn moeder echter niet toe, zo liet ze hem gisteren heel duidelijk weten. Remco Wisse, zijn zoon Ricardo (11) een schoolmaatje Cintia Griep (ook 11) kochten gisteren voor 75 euro aan vuurwerk bij Intratuin in Koudekerke. Met name siervuurwerk maar ook wat knallers hebben ze aangeschaft, aldus de Vlissingers. Vorig jaar kochten ze bijna niets, aldus Remco. De komende jaar wisseling wil zoon Ricardo het nieuwe jaar wat luidruchtiger en sierlijker in luiden. foto's Lex de Meester CAPPENDIJK AUTO'S TERNEUZEN B.V. MR. F.J. HAARMANWEG 49 TERNEUZEN-TEL. 0115-697455 www.cappendijk.nl kunst Cécile de Bruijn in Badhotel Renesse en blijkt zij duidelijk geïnspi reerd door Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse kunst. Zij schildert in heldere, exotische kleuren. Ze maakt schilderijen, pastels, beelden, tekeningen en zeefdrukken. De Bruijn is geboren in Amster dam. Op jonge leeftijd trad ze al in de voetsporen van haar vader door te gaan tekenen en schilde ren. Ze is autodidact en school de zichzelf onder meer in Italië waar ze vanaf haar negentiende vier jaar woonde en werkte in Milaan. Later woonde ze ook in Zuid-Frankrijk. Daar vond ze inspiratie in het museum Fonda- tion Maeght, dat in zijn collectie werken heeft van grootmeesters als Bacon, Braque, Matisse en Picasso. De Bruijn schildert bij voorkeur met muziek van Astor Piazzolla of met geïmproviseer de jazz van Chick Corea en Kei th Jarrett op de achtergrond. Gebundeld Al die sferen lijken gebundeld in haar werk. Uit de gestileerde, uitheemse mens- en dierfiguren spreekt een grote bevlogenheid met de natuur en met het goede van het leven. Hier een daar ver pakt De Bruijn een ironische knipoog in haar werk. Een mooi voorbeeld daarvan in de exposi tie in het Badhotel biedt het schilderij 'Cuba Sigar'. Zij voert op dit doek een wulpse Cubaan se met forse sigaar ten tonele. De aanblik ervan heeft een onbe dwingbare glimlacht tot gevolg. De beeldend kunstenares maakt ook collages in het platte vlak. 'Hoofdzaken' zou als titel kun nen gelden voor een abstracte mix, maar met figuratieve ele menten als ogen, lippen, voor hoofd en de cijfers één en twee, die de hersenhelften lijken aan te geven. Blikvangers in deze presentatie zijn ook de twee schilderijen waarin De Bruijn een Spaanse schone opvoert. Een boeiend tweeluik vormen verder de ver schillende interpretaties van 'Vrouw met hoed en fruit'. Op vallend is het verschil: de ene sensuele vrouw lijkt verzonken in gedachten aan haar minnaar. De vrouw naast haar aan de wand lijkt haar geest volledig te richten op religieuze overwegin gen. Het werk van Cécile de Bruijn is nog tot en met 31 januari te zien in Badhotel Renesse. foto Camile Schelstraete Sigar' van Cécile de Bruijn Werk van Jaap Clement en Ernest Joachim. door Anita Tournois TERNEUZEN - De expositie Natura artis magistra (alle kunst komt voort uit de natuur) in de hal en passerelle van het stadhuis in Terneuzen toont wer ken van 'eigen mensen'. Do centen van Toonbeeld - verzor ger van een breed scala aan beel dende vorming, met als domici lie Terneuzen - laten nu eens zelf zien wat hen boeit en be weegt. Door de diversiteit aan discipli nes van de deelnemende docen ten passeert een scala aan tech nieken en onderwerpen de re vue. Fotografie neemt deze keer als medium een belangrijke plaats in. Lysandre Begijn, jongste do cente van de veertien exposan ten, toont drie intrigerende, sur realistische foto's en een vi deoband. De afbeeldingen met de zwarte leren handschoenen waarop felroze kunstnagels zijn aangebracht en met twee zwarte laarzen die uit kachelpijpen ste ken, horen qua uitstraling duide lijk bij elkaar. Op de derde foto ligt een pop. „Mijn vaak eigengemaakte beel den doen inderdaad bevreem- ,dend aan", zegt Begijn. „De pop van gips beduidt iemand die is aangespoeld." Begijn is docente mixed media, geboren in Hoek maar woonachtig in Gent, de stad waar ze afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in beeldhou wen en mixed media. Grove korrel De door haar gepresenteerde vi deoband toont een wandelende, afdalende mens, de rug beladen met koffers. Begijn: „Dat ben ik zelf. Het desolate landschap re fereert aan Cap Gris Nez, de krijtrotsen en hoogtever schillen. Hiervoor heb ik bewust gewerkt met een acht millimeter filmgevoeligheid. De grove korrel staat voor mij voor ouderwets, vroeger, tijd en her innering. Met dit bandje - het duurt zesenhalve minuut - wil ik een soort droombeeld creë ren, over ronddolen in de tijd, een af te leggen levenspad. De koffers staan voor de mentale bagage die we allemaal meedra gen." Elsje van Ree, naast docente al gemene fotografie ook lid van de werkgroep die de tentoonstel lingen in het stadhuis organi seert, toont eveneens een paar opmerkelijke beelden. De foto met de geslachte kippen maakt deel uit van een serie over eten en refereert aan consumptiege drag. Fotograaf Johan Klein portret teert mensen dusdanig direct, maar wel ingetogen, dat hun ziel zichtbaar wordt. Eenzelfde uitgangspunt hanteert Hans Bos voor zijn portretten in krijt. Magisch Net als Bos volgde Arjelien van Dijke de Academie voor Beel dende Vorming te Tilburg. Het werk van deze docente tekenen en schilderen heeft iets magisch. In warme, elkaar overlappende tinten wordt een verhaal ver- Advertentie teld, dat eenieder zelf mag invul len. Ook het mixed mediawerk van Jaap Clement, docent cultuurge schiedenis en samen met Ernest Joachim (ruimtelijke vorming) al jaren deel uitmakend van de groep Toonbeeld-docenten, geeft stof tot fantaseren. De col lage is opgedeeld in een weg, uit gebeeld door middel van een op gelegde autoband, daarop een gele auto van blik met aan weerszijden van die weg foto beelden van bomenrijen. Naast deze kleine greep - het aanbod kent een enorm brede waaier aan technieken en onder werpen - zijn er schilderijen in verschillende stijlen, in olieverf, acryl of aquarel, een tekening, grafiek, keramiek en bronzen ob jecten. Deze worden geëxposeerd door de docenten Theo Jordans en Joost Heeren (aquarelleren en tekenen/schilderen), Henriëtte Timmermans (docente 'snuffel- cursus'), Margreet Verbrugge (al gemeen beeldend), Sia Braak man (pottendraaien), Anjes Adriaansens (tekenen en schilde ren) en Diana Verhamme (gra fiek). Prijsvraag Het publiek kan ook meedoen aan Toonbeeld Prijsvraag. Aan de hand van uitspraken worden toeschouwers erop geattendeerd goed te kijken en de kunstwer ken zo te beleven, dat men na dien kan bepalen welke uit spraak van toepassing is op wel ke docent. Geen gemakkelijke opgave, maar bijzonder inspire rend. Tentoonstelling t/m 19 januari in hal en passerelle van het stadhuis, Molenbolwerk, Terneuzen. Ge opend: ma.-do., 9-17 uur, vr. 9-20 uur. Wulps duidt op aangename over daad en Cécile de Bruijn weet daar raad mee, zo blijkt uit haar werk dat tot en met 31 januari wordt geëxposeerd in Badhotel Renesse. De schilderes staat niet toe haar passie te laten temmen door een kader. In veel van haar schilde rijen laat zij de taferelen doorlo pen tot over de lijst heen. Het ge bloemde patroon van een japon bijvoorbeeld lijkt op die manier op speelse wijze over de rand van het schilderij heen gedra peerd te worden. Vrouwfiguren spelen een belang rijke rol in het werk van De Bruijn. Daarnaast nemen ook dieren een prominente plek in oor Ali Pankow - Kleurrijk, sensueel hartstochtelijk zijn de woor- en waarmee het werk van unstschilderes Cécile de Bruijn kortweg wordt geduid, zou in sommige gevallen est het woord 'wulps' aan toe- mogen worden. .'VOOR Verkou

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 51