PZC Auto Daihatsu's rijdende rechthoek Bijdehand Einde verbaal 5435 NZ 33 Kenteken voor brommers verplicht TEST Redactie bijlagen: 0113-315680 Avvw.pzc.nl/auto r-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Voord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 29 december 2006 in samenwerking met Q AutoTrack.nl (a lieve lezer, u leest het goed. Dit is mijn laatste 1 op 14. Ge lukkig net na kerst geplaatst dus heeft u de feestdagen nog in zalige onwetendheid kunnen tieren. Maar na 1 januari 2007 is het definitief afgelopen met uw gezellige tweewekelijkse bij eenkomsten waarin de 1 op 14 column bij de koffie werd voor gelezen en er tot in de late uur- ijes kon worden gediscussieerd over de inhoud. De troost me met de gedachte dat aan alle góede dingen een einde komt. Maar uw krant blijft gewoon verschijnen hoor. ,Ga je nu in een zwart gat val len Males?", vragen sommige le zers zich misschien af. Ik ben van wel. Want de uitgever beeft helaas geen idee hoeveel impact de beslissing om een bij drage op te heffen op eenvoudi ge medewerkers heeft. Mijn dochter gaat vast en zeker van Angles af. En haar gelanterfan- 'er op 3 vwo hangt ook ernstig aan een zijden draad. Hoeveel multi-nationals roepen 1 op 14 niet luidkeels de hulp in van jonge kinderen om voor bijna niks voetballen, spijkerbroeken en dure merkkleding in elkaar te zetten? En bijna niks is nog altijd meer dan helemaal niks. Waarom moeten het altijd de kinderen in arme landen zijn die worden uitgebuit? Hoogstwaarschijnlijk loopt mijn relatie vervolgens op de klippen. Wie wil er wonen met een gesjeesde columnist? Ont zettend jammer want ik heb dus wel de allerleukste verloof de ter wereld. Is het een won der dat ik haar nog maar even niks heb verteld? En verder rea liseer ilc me ineens dat ik nu voorgoed veroordeeld ben tot de Volvo 480 en de Peugeot 504 waar ik altijd zo blij mee was. Omdat ik ineens nooit meer iets anders zal kunnen kopen. Dus rijd ik vanaf 2007 rond in pure gevangenissen. Dat voelt niet top. Maar genoeg over mij. Ik wens u met alles wat ik in me heb auto's die bij inruil meer waard zijn dan bij aan schaf, nooit meer een file, ner gens, een benzineverbruik van 1 op 20, een no-claimkorting van negentig procent, uitlaten die niet doorroesten, banden die nooit lek gaan en bougies die vonken als Marco Borsato in een uitverkocht Gelredome. Tegen beter weten in, dat wel, maar een mens moet blijven ho pen! Wie weet, tot lezens. Ooit, er gens. Ontdek je plekje Inwoners van Boston, New York en San Francisco kun nen sinds kort via hun mobiele telefoon bieden op parkeerruimte. I-Iet enige dat ze hoeven te doen is be stemming, datum en aankomsttijd op te geven. Vervol gens wordt een kaart getoond met beschikbare parkeer plaatsen, de prijs en de tijd die het kost naar de bestem ming te wandelen. De plekken worden aangeboden door particulieren. Het aanbod kan variëren van de ei gen oprijlaan tot een door vakantie tijdelijk vrijgeko men plaats in een parkeergarage. Wie het meest biedt krijgt te zien waar een plaatsje is. Welke ondernemer pakt het idee op en rolt het uit in Nederland? www.spotscout.com Cabriolet met vier deuren Tijdens de North American Auto Show in Detroit be gin januari presenteert Mercedes-Benz de Concept Ocean Drive. Het studiemodel van een vierdeurs cabrio let zet de traditie van grote cabrio's voort. Met vier por tieren, een grote verticale grille, led-verlichting en twee exterieurkleuren. Het interieur kent leer van de beste kwaliteit, 3D-effect-stofFen en een afwerking met es doornhout. De studie is gebaseerd op de twaalfcilinder Mercedes S600, vanwege de lange wielbasis van dit mo del. In alle stoelen zit een verwarmingssysteem voor de nek. Door Rien van der Steen Daihatsu luidt 2006 uit niet een verrassing: de Ma teria. Ruim, dat zie je. Compact, dat zie je ook. Met een aparte vormgeving, die veel weg heeft van bijvoorbeeld de kubistische Honda Element. In thuisland Ja pan is de nieuwe Daihatsu al ?en succes. Dus moet het luk- ïen met deze nieuwe Materia, :ok al heeft hij een wat vreemd Hinkende naam. Nogal expres- nefvormgegeven, met zowel fu- iuristische als retro-kenmer- len. Eindelijk weer eens een creatief ding op vier wielen. Heel eigenwijs, en toch geen rij- Jende telefooncel zoals de Mo ve van destijds. Hij is te koop vanaf 15.499 euro en zoveel kostte een Gran Move in 2003 :ok. Overhang Je rijdt in elk geval in iets opval lend anders. Modieus, trendy, maar stevig op z'n wielen en in sik geval veel minder onder- stuurd dan die andere juist vrij gegeven Daihatsu, de Trevis. Wielen keurig strak op de hoe ken - korte overhang heet dat in jargon - en getinte ruiten op zij en achter. Die zijn stan daard, dus je moet er wel van houden. Met een lengte van 3.80 meter is hij een tikkeltje korter dan een Mercedes A-ldas- se, en met zijn hoogte van 1.63 meter valt hij nogal op in het verkeer. Plezierig is zijn korte draaicirlcel van nog geen tien meter. De voorruit is breed en staat ta melijk rechtop en dat zorgt voor enig windgeruis. Het rei zen in deze rijdende rechthoek valt helemaal niet tegen. Ve ring en demping zijn op com fort afgestemd. Het stuurge- drag neigt naar onderstuur, maar bij normaal rijgedrag kan dat beslist geen kwaad. De tor- siegeveerde achterkant blijft als je het niet te bont maakt ook gewoon op zijn plek. De achterbankleuning kan een graadje of dertig versteld wor den, de bagageruimte is nogal klein (290 liter), maar als de achterbank gedeeld plat gaat wordt dat een bruikbare 550 li ter. Het interieur in zwart en donkergrijs ziet er aardig uit, het meubilair is redelijk maar nogal vlak. Met vijf mensen zon der al te veel bagage vind je in deze vijfdeurs Materia ruim plek, vooral voor benen en hoofd. Standaard heeft de Mate ria vier airbags. Airco en stabili- teitsregeling zijn optioneel. Het instrumentarium zit in het midden van het dashboard. Als je in plaats van de 1.3 de 1.5 koopt, hebben de luidsprekers in de portieren een frivool blau we neonverlichting rondom de speakers en in de handgrepen van de portieren. Ook is de ach terbank dan verschuifbaar in de lengterichting. Jeugd De 1.3 benzinemotor heeft 91 pk's, de 1.5 heeft er twaalf meer. Op de laatste is een auto matische versnellingsbak moge lijk en ook komt er een met vierwielaandrijving, de Rock. Van een diesel is nog geen spra ke. Marketingman Frank van Gooi van Daihatsu Holland is vast van plan er volgend jaar 1.600 te verkopen. In Japan is de Ma teria al sinds januari 2006 op de markt en vooral gewild onder de jeugd. „Mensen moeten hem eerst zien, dan willen ze hem heb ben", hoopt Van Gooi. Honda heeft een soortgelijk model, de Element, dat hier niet te koop is. In de VS is die Element een daverend succes. De Peilstok dagen van 2006 is het gebruikelijk terug te kijken op het afgelopen jaar. Wij vragen ons af wat u het belangrijkste auto- of verkeersnieuws van 2006 vindt, Is dat bijvoorbeeld de milieukorting die zuinige auto's per 1 juli goedkoper heeft gemaakt? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Rob Boon van BOVAG Verkeersopleidingen: „Wij vinden het een goed idee van minister Peijs en menen dan ook dat het verantwoord is om op 17-jarige leeftijd het rijbewijs te halen. Wel stellen we enkele eisen, zoals aan de begeleider. Deze moet verplicht een opfriscur sus doen. Daarnaast moet hij of zij geregistreerd worden zodat de 17-jarige niet willekeurig een begeleider kan kiezen. Dat het plan gevaar oplevert voor de verkeers veiligheid geloof ik niet. Door de extra rijervaring van jongeren wordt de kans op brokken juist kleiner." Boek over historie DAF DAF Aanhangwagenfabriek, van voortrekker tot aan hanger, heet het boek van Frans Schmiermann, dat onlangs aangeboden is aan mevrouw Van Doorne-De Haan. De aanhangerfabriek was de bakermat van de DAF-auto's van de familie Van Doome. In het boek ko men vooral de jaren 1940 tot 1980 aan bod. Het boek kost 29,50 euro, ISBN 90 59940563, 188 pagina's en 165 illustraties. Vooral de aanhanger wordt in het boek belicht. Rijwijsheid met de jaren Vorige week vroegen we u wat u van het plan vindt om jongeren al op 17-jarige leeftijd het rijbewijs te laten halen. Vervolgens zouden ze tot hun 18de jaar alleen onder begeleiding van een volwas sene de weg op mogen. Ruim een kwart meent dat het plan verkeersonveilig is, terwijl 21 procent eisen wil stellen aan de begeleider. Begeleid rijden na eerder je rijbewijs halen. Goed plan? o Juist 1 jaar begeleid rijden vanaf halen rijbewijs 31% Brengt verkeersveiligheid in gevaar 26% Q Goed idee, maar begeleider moet ervaren zijn 21% O Doen, hoe eerder ze van scooter afstappen hoe beter 12% Prima, dan doen ze eerder rijervaring op 6% Q Oké, maar alleen buiten spits en in bebouwde kom 4% kenteken (links) mogen niet langer de weg op. Eigenaren hebben bijna anderhalfjaar de tijd gehad om een kenteken aan te vragen. Vanaf het nieuwe jaar controleert de politie op de naleving. Overtreders ris keren een boete van 140 euro. Daihatsu is de fase tan de rijdende tele fooncel voorbij. Toch is de lineaal nog lang aiet opgeborgen, als je de nieuwste mini- mpv Materia bekijkt, •en beetje vreemd, naar ook verrassend. Het instrumentarium zit in het midden van het dashboard. Rondom de luidsprekers zit blauwe neonverlichting. De Ocean Drive cabriolet van Mercedes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23