PZC
Auto
Daihatsu's rijdende rechthoek
Bijdehand
Einde verbaal
5435 NZ 33
Kenteken voor brommers verplicht
TEST
Redactie bijlagen: 0113-315680
Avvw.pzc.nl/auto
r-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Voord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 29 december 2006
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
(a lieve lezer, u leest het goed.
Dit is mijn laatste 1 op 14. Ge
lukkig net na kerst geplaatst
dus heeft u de feestdagen nog
in zalige onwetendheid kunnen
tieren. Maar na 1 januari 2007
is het definitief afgelopen met
uw gezellige tweewekelijkse bij
eenkomsten waarin de 1 op 14
column bij de koffie werd voor
gelezen en er tot in de late uur-
ijes kon worden gediscussieerd
over de inhoud.
De troost me met de gedachte
dat aan alle góede dingen een
einde komt. Maar uw krant
blijft gewoon verschijnen hoor.
,Ga je nu in een zwart gat val
len Males?", vragen sommige le
zers zich misschien af. Ik ben
van wel. Want de uitgever
beeft helaas geen idee hoeveel
impact de beslissing om een bij
drage op te heffen op eenvoudi
ge medewerkers heeft. Mijn
dochter gaat vast en zeker van
Angles af. En haar gelanterfan-
'er op 3 vwo hangt ook ernstig
aan een zijden draad.
Hoeveel multi-nationals roepen
1 op 14
niet luidkeels de hulp in van
jonge kinderen om voor bijna
niks voetballen, spijkerbroeken
en dure merkkleding in elkaar
te zetten? En bijna niks is nog
altijd meer dan helemaal niks.
Waarom moeten het altijd de
kinderen in arme landen zijn
die worden uitgebuit?
Hoogstwaarschijnlijk loopt
mijn relatie vervolgens op de
klippen. Wie wil er wonen met
een gesjeesde columnist? Ont
zettend jammer want ik heb
dus wel de allerleukste verloof
de ter wereld. Is het een won
der dat ik haar nog maar even
niks heb verteld? En verder rea
liseer ilc me ineens dat ik nu
voorgoed veroordeeld ben tot
de Volvo 480 en de Peugeot 504
waar ik altijd zo blij mee was.
Omdat ik ineens nooit meer
iets anders zal kunnen kopen.
Dus rijd ik vanaf 2007 rond in
pure gevangenissen. Dat voelt
niet top. Maar genoeg over mij.
Ik wens u met alles wat ik in
me heb auto's die bij inruil
meer waard zijn dan bij aan
schaf, nooit meer een file, ner
gens, een benzineverbruik van
1 op 20, een no-claimkorting
van negentig procent, uitlaten
die niet doorroesten, banden
die nooit lek gaan en bougies
die vonken als Marco Borsato
in een uitverkocht Gelredome.
Tegen beter weten in, dat wel,
maar een mens moet blijven ho
pen!
Wie weet, tot lezens. Ooit, er
gens.
Ontdek je plekje
Inwoners van Boston, New York en San Francisco kun
nen sinds kort via hun mobiele telefoon bieden op
parkeerruimte. I-Iet enige dat ze hoeven te doen is be
stemming, datum en aankomsttijd op te geven. Vervol
gens wordt een kaart getoond met beschikbare parkeer
plaatsen, de prijs en de tijd die het kost naar de bestem
ming te wandelen. De plekken worden aangeboden
door particulieren. Het aanbod kan variëren van de ei
gen oprijlaan tot een door vakantie tijdelijk vrijgeko
men plaats in een parkeergarage. Wie het meest biedt
krijgt te zien waar een plaatsje is. Welke ondernemer
pakt het idee op en rolt het uit in Nederland?
www.spotscout.com
Cabriolet met vier deuren
Tijdens de North American Auto Show in Detroit be
gin januari presenteert Mercedes-Benz de Concept
Ocean Drive. Het studiemodel van een vierdeurs cabrio
let zet de traditie van grote cabrio's voort. Met vier por
tieren, een grote verticale grille, led-verlichting en twee
exterieurkleuren. Het interieur kent leer van de beste
kwaliteit, 3D-effect-stofFen en een afwerking met es
doornhout. De studie is gebaseerd op de twaalfcilinder
Mercedes S600, vanwege de lange wielbasis van dit mo
del. In alle stoelen zit een verwarmingssysteem voor de
nek.
Door Rien van der Steen
Daihatsu luidt
2006 uit niet een
verrassing: de Ma
teria. Ruim, dat
zie je. Compact,
dat zie je ook. Met een aparte
vormgeving, die veel weg heeft
van bijvoorbeeld de kubistische
Honda Element. In thuisland Ja
pan is de nieuwe Daihatsu al
?en succes. Dus moet het luk-
ïen met deze nieuwe Materia,
:ok al heeft hij een wat vreemd
Hinkende naam. Nogal expres-
nefvormgegeven, met zowel fu-
iuristische als retro-kenmer-
len. Eindelijk weer eens een
creatief ding op vier wielen.
Heel eigenwijs, en toch geen rij-
Jende telefooncel zoals de Mo
ve van destijds. Hij is te koop
vanaf 15.499 euro en zoveel
kostte een Gran Move in 2003
:ok.
Overhang
Je rijdt in elk geval in iets opval
lend anders. Modieus, trendy,
maar stevig op z'n wielen en in
sik geval veel minder onder-
stuurd dan die andere juist vrij
gegeven Daihatsu, de Trevis.
Wielen keurig strak op de hoe
ken - korte overhang heet dat
in jargon - en getinte ruiten op
zij en achter. Die zijn stan
daard, dus je moet er wel van
houden. Met een lengte van
3.80 meter is hij een tikkeltje
korter dan een Mercedes A-ldas-
se, en met zijn hoogte van 1.63
meter valt hij nogal op in het
verkeer. Plezierig is zijn korte
draaicirlcel van nog geen tien
meter.
De voorruit is breed en staat ta
melijk rechtop en dat zorgt
voor enig windgeruis. Het rei
zen in deze rijdende rechthoek
valt helemaal niet tegen. Ve
ring en demping zijn op com
fort afgestemd. Het stuurge-
drag neigt naar onderstuur,
maar bij normaal rijgedrag kan
dat beslist geen kwaad. De tor-
siegeveerde achterkant blijft
als je het niet te bont maakt
ook gewoon op zijn plek.
De achterbankleuning kan een
graadje of dertig versteld wor
den, de bagageruimte is nogal
klein (290 liter), maar als de
achterbank gedeeld plat gaat
wordt dat een bruikbare 550 li
ter. Het interieur in zwart en
donkergrijs ziet er aardig uit,
het meubilair is redelijk maar
nogal vlak. Met vijf mensen zon
der al te veel bagage vind je in
deze vijfdeurs Materia ruim
plek, vooral voor benen en
hoofd. Standaard heeft de Mate
ria vier airbags. Airco en stabili-
teitsregeling zijn optioneel.
Het instrumentarium zit in het
midden van het dashboard. Als
je in plaats van de 1.3 de 1.5
koopt, hebben de luidsprekers
in de portieren een frivool blau
we neonverlichting rondom de
speakers en in de handgrepen
van de portieren. Ook is de ach
terbank dan verschuifbaar in
de lengterichting.
Jeugd
De 1.3 benzinemotor heeft 91
pk's, de 1.5 heeft er twaalf
meer. Op de laatste is een auto
matische versnellingsbak moge
lijk en ook komt er een met
vierwielaandrijving, de Rock.
Van een diesel is nog geen spra
ke.
Marketingman Frank van Gooi
van Daihatsu Holland is vast
van plan er volgend jaar 1.600
te verkopen. In Japan is de Ma
teria al sinds januari 2006 op de
markt en vooral gewild onder
de jeugd.
„Mensen moeten hem eerst
zien, dan willen ze hem heb
ben", hoopt Van Gooi. Honda
heeft een soortgelijk model, de
Element, dat hier niet te koop
is. In de VS is die Element een
daverend succes.
De Peilstok
dagen van 2006 is het gebruikelijk
terug te kijken op het afgelopen jaar. Wij
vragen ons af wat u het belangrijkste auto-
of verkeersnieuws van 2006 vindt, Is dat
bijvoorbeeld de milieukorting die zuinige
auto's per 1 juli goedkoper heeft gemaakt?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
O Rob Boon van BOVAG Verkeersopleidingen:
„Wij vinden het een goed idee van minister Peijs en
menen dan ook dat het verantwoord is om op 17-jarige
leeftijd het rijbewijs te halen. Wel stellen we enkele eisen,
zoals aan de begeleider. Deze moet verplicht een opfriscur
sus doen. Daarnaast moet hij of zij geregistreerd worden
zodat de 17-jarige niet willekeurig een begeleider kan
kiezen. Dat het plan gevaar oplevert voor de verkeers
veiligheid geloof ik niet. Door de extra rijervaring van
jongeren wordt de kans op brokken juist kleiner."
Boek over historie DAF
DAF Aanhangwagenfabriek, van voortrekker tot aan
hanger, heet het boek van Frans Schmiermann,
dat onlangs aangeboden is aan mevrouw Van Doorne-De
Haan. De aanhangerfabriek was de bakermat van de
DAF-auto's van de familie Van Doome. In het boek ko
men vooral de jaren 1940 tot 1980 aan bod. Het boek
kost 29,50 euro, ISBN 90 59940563, 188 pagina's en 165
illustraties.
Vooral de aanhanger wordt in het boek belicht.
Rijwijsheid met de jaren
Vorige week vroegen we u wat u van
het plan vindt om jongeren al op
17-jarige leeftijd het rijbewijs te laten halen.
Vervolgens zouden ze tot hun 18de jaar
alleen onder begeleiding van een volwas
sene de weg op mogen. Ruim een kwart
meent dat het plan verkeersonveilig is,
terwijl 21 procent eisen wil stellen aan de
begeleider.
Begeleid rijden na eerder je rijbewijs halen.
Goed plan?
o Juist 1 jaar begeleid rijden vanaf halen rijbewijs 31%
Brengt verkeersveiligheid in gevaar 26%
Q Goed idee, maar begeleider moet ervaren zijn 21%
O Doen, hoe eerder ze van scooter afstappen hoe beter 12%
Prima, dan doen ze eerder rijervaring op 6%
Q Oké, maar alleen buiten spits en in bebouwde kom 4%
kenteken (links) mogen niet langer de weg op. Eigenaren hebben bijna anderhalfjaar de tijd gehad om
een kenteken aan te vragen. Vanaf het nieuwe jaar controleert de politie op de naleving. Overtreders ris
keren een boete van 140 euro.
Daihatsu is de fase
tan de rijdende tele
fooncel voorbij. Toch
is de lineaal nog lang
aiet opgeborgen, als
je de nieuwste mini-
mpv Materia bekijkt,
•en beetje vreemd,
naar ook verrassend.
Het instrumentarium zit in het midden van het dashboard.
Rondom de luidsprekers zit blauwe neonverlichting.
De Ocean Drive cabriolet van Mercedes.