Schatrijk en nergens tijd voor Het is een echt huisdier Geld kost geld NS steken bijna half miljard in dubbeldekkers Pensioenfondsen moeten beter communiceren Scheidende PZC-columnisten laten hun licht schijnen over begrip welvaart donderdag 28 december 2006 AD pester Eijffinger, Joop Har ig en Alfred Kleinknecht schre- in jarenlang een column voor >ze krantDrie hoogleraren et wekelijks een originele visie de economie. Ze nodigden uit it nadenken. Nu nemen ze af- met een gesprek over elvaart. oor Maurice Wilbrink IEN HAAG - De decemberver- open bereiken nimmer vertoon hoogten, de economie bloeit reer, de banenmolor draait en koopkracht stijgt. „Wij bezil- n in Nederland met z'n allen rceduizend miljard euro ver logen. Iedere pasgeboren baby fzit al 125.000 euro", zegt Syl- ester Eijffinger. chter steeds meer voordeuren naagt ook onbehagen. Is dit elvaart? Daar is uiteraard ylvester Eijffinger: „Welvaart i ook. dat je trein je op tijd aar huis brengt." een simpel antwoord op te ge- ai, zeggen de drie hoogleraren ïkoor. jpnger: ..Ons wordt vaak ver- den dat we welvaart als een te ngbegrip nemen. Welvaart uit gedrukt in een groeicijfer, als et bruto nationaal product, (elvaart is natuurlijk ook dat prettige kinderen hebt of dat je veilig voelt. Alleen: dat is iet goed te meten." Alfred Kleinknecht: „Ik zou graag de milieuvervuiling in cijfers uit drukken en aftrekken van het groeicijfer. Dan kom je wat dich ter bij welvaart. Hoe bepaal je de schade die ontstaat als ie mand twee jaar eerder sterft, omdat hij te veel fijnstof heeft ingeademd?" Welvaart is lastig te meten, want is vaak erg subjectief. Zo herinnert Joop Hartog zich dat hij tot in de jaren zestig in rivie ren kon zwemmen. „Die werden te vuil, en er werd een zwembad aangelegd. Dat zwembad komt terecht in de groeicijfers, want dat is productie. Ging daardoor mijn welvaart omhoog? Welnee, omlaag natuurlijk." Ook Kleinknecht vindt het groei cijfer geen uitdrukking voor wel vaart. „Steeds meer tweeverdie ners besteden werk uit. Ramen lappen, kinderopvang, eten ko ken. Dat levert productie op, en dus groei. Als je al die dingen zelf blijft doen, is dat geen groei. Nergens meer tijd voor hebben is geen welvaart." Wennen Volgens de officiële cijferbrij die de burger krijgt voorgescho teld, is de welvaart geëxplo deerd. „Ik ben drie keer zo rijk als mijn vader was," zegt Joop Hartog, „maar zeker niet drie keer zo welvarend. Het pro bleem is dat mensen aan inko men wennen. Ze zetten hun eco nomische positie af tegen die van de buren." Hartog: „Je kunt je niet onttrek ken aan je buren of aan de groep waarbinnen je leeft. Het is heel goed mogelijk dat. een boerengezin dat heel geïsoleerd woont in de polder, heel veel welvaart ervaart met een heel laag inkomen. In de stad dringt de vergelijking met anderen zich de hele dag op." De Britse econoom Richard La- yard wordt aangehaald. Hij stelt dat mensen met een inko men van zo'n 25.000 euro al ge lukkig zijn. Elke euro die daar bovenop komt verhoogt hun ge luksgevoel niet meer. Kleinknecht: „Daar ben ik het mee eens. In de jaren tachtig Welvaart is lastig te meten, want het is vaak erg subjectief. De eco nomie bloeit weer, de banenmotor draait en de koopkracht stijgt, maar zijn we ook gelukkiger? illustratie Marco Jeurissen/GPD ging ik steeds wat meer verdie nen, en dat was fijn. Al in de ja ren '90 werd ik niet meer echt Joop Hartog: „Een inspirerende omgeving, dat is voor mij wel vaart." gelukkiger als mijn inkomen groeide. Layard heeft gelijk." Hartog: „Stel, we bevriezen on ze huidige welvaart, ons inko men dus, tot in de eeuwigheid. Is dat erg? Ik denk het niet." Eijffinger: „De vraag is of dat kan." Hij denkt dat dat heel moeilijk is door de sterk toene mende concurrentie vanuit ande re werelddelen. „Voor je het weet ga je achteruit, en daar zijn we niet op ingesteld." Wel denkt Eijffinger dat men sen doorhebben dat ze hun inko men op een andere manier moe ten aanwenden. „Uit onderzoek blijkt dat ze willen investeren in onderwijs, mobiliteit, veiligheid en een goede leefomgeving. Men sen zijn niet dom, ze snappen heel goed wat belangrijk is." Ge dragen ze zich ook zo? Eijffin ger bespeurt hier een paradox die in meer westerse landen speelt. Eijffinger: „Ik erger me in toene mende mate aan de private rijk dom en de publieke armoede. Ik woon in een mooi, groen Bra bants dorp, waar rijke vrouwen hun kinderen in een SUV-wa- gen naar een school brengen, waar het dak lekt en de wc het niet doet. Waarom accepteren ze dat? Bij hun thuis liggen de kinderen toch ook niet in een lekkende slaapkamer?" Ze ac cepteren deze publieke armoe de, omdat ze blijven volhouden dat hier een overheidstaak ligt, vermoeden de drie. „Tegelijker tijd wordt de overheid de midde len ontnomen om in de publieke taak te investeren", zegt Klein knecht. Vakantie Eijffinger: „In de Verenigde Sta ten wordt veel langer gewerkt, en ze hebben niet de helft van de hoeveelheid vakantie als wij. Dat levert inkomen op, maar moeten wij dat willen? Hier er varen we minder vrije tijd snel als welvaartsverlies. Mensen kie zen voor deeltijdwerk, dat is blijkbaar goed voor hun welbe vinden. Tegelijkertijd verschui ven hier ook de preferenties van mensen. Er zijn er die gaan wer ken, omdat dat geld oplevert. Ze denken dat het nodig is om wel vaart te bereiken." Hartog: „Het is jammer dat het zo moeilijk is gelukkig te zijn met weinig inkomen. Als je weet dat de inkomens toenemen, dan wil je toch niet achterblijven? Ik zou de stelling willen deponeren dat de welvaart juist daalt door de publieke discussie over de topinkomens van de laatste tijd." Interessant Stel dat we geen groeicijfers meer publiceren? Hartog: „Dat zou een interes sant experiment zijn. Het maakt uit, want mensen richten hun ge voel naar die cijfers. Optimisme en pessimisme bewegen altijd met de groei mee. Een paar jaar geleden waren er aanhoudend slechte cijfers, en dus waren mensen somber over de econo mie. Nu er weer goede cijfers zijn, groeit het optimisme. Dat verbaast me als econoom niks." Met alle optimisme van het mo ment vinden de drie een waar schuwing op z'n plaats. „Wel vaart moet je onderhouden. Als je nu vijf miljard extra in het on derwijs stopt, dan heb je daar pas over tien jaar resultaat van. Dat moeten we wel willen. Onze politici dringen ons een veel te korte horizon op", zegt Eijffin ger. „Ze willen direct resultaat, Alfred Kleinknecht: „Nergens meer tijd voor hebben is geen welvaart." waardoor de noodzakelijke in vesteringen uitblijven." Klein knecht voorspelt dat de econo mie in de nabije toekomst in een lagere snelheid blijft groeien, profiterend van de toenemende wereldhandel. Joop Hartog doet een wens: „Ik wil wel een beetje groei, want dan kun je de welvaart gemakke lijker verdelen. Ik wil vooral een dynamische maatschappij, een inspirerende omgeving, die sociaal is. Dat is mijn idee van welvaart." Eijffinger: „Ik zat gisteravond in mijn trein vanuit Den Haag naar Brabant, waar ik twéé goederentreinen voor moest la ten gaan. Ben uren langer onder weg geweest, daardoor. Dat is omdat we twee decennia niet wilden investeren in de spoorwe gen. Op tijd thuis, dat is ook wel vaart!" GPD Ford en Toyota mogelijk samen TOKIO - De topmannen van de autoconcerns Ford en Toyota hebben vorige week onderhandelingen gevoerd over een mogelijke samenwerking. Dat meldden Japanse zakenmedia. Een woordvoerder van Toyota bevestigde de ontmoeting gisteren, maar wilde niet ingaan op de inhoud van het gesprek. Volgens bronnen rond de zaak had het gesprek plaats in Tokio op initiatief van Ford. Het verlieslijdende Ameri kaanse autoconcern zou vooral geïnteresseeixl zijn in de kennis van Toyota op het gebied van milieuvriendelijke autotechnologieën. ANP/AFP/RTR Britten betalen oorlog af LONDEN - Ruim zestig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog doet Groot-Brittannië de laatste afbetaling op de leningen die het land sloot bij de Verenigde Staten en Canada. Morgen maakt Londen 43 miljoen pond (64 miljoen euro) over aan de toenmalige Amerikaanse bond genoten. Canada krijgt 17,3 miljoen euro bijgeschreven. Groot-Brittannië leende in 1945 4,3 miljard Amerikaanse dollars en 1,3 miljard Canadese dollars. ANP Rodamco stapt in Russische markt ROTTERDAM - Rodamco Europe stapt in de Russische vastgoedmarkt. De beursgenoteerde vastgoedbelegger steekt 200 miljoen euro in de ontwikkeling van een groot winkelcentrum in Moskou. Dat heeft Rodamco Europe gisteren bekendgemaakt. De exploitant van winkelcentra heeft een belang gekocht van 50 procent in Metropolis, gelegen in de dure wijk Voi- kovsky dicht bij het centrum van Moskou. Rodamco Euro pe verwacht dat het winkel centrum een van de beste win kelcentra van Moskou wordt. De andere helft van het winkelcentrum blijft in handen van de Amerikaanse investeerder Capital Partners. De verwachting is dat Metropolis in de zomer van 2008 zijn deuren opent. ANP Essar wil zakenpartner uitkopen NEW DELHI - De Indiase Essar Group heeft een bod uit gebracht op het belang van 67 procent in het Indiase tele-1 combedrijf Hutchison Essar dat in handen is van zaken partner Hutchison Whampoa. Dat meldde de Indiase zakenkrant Economie Times giste ren. Essar bezit 33 procent van de op drie na grootste aan bieder van mobiele telefonie in India. Volgens de krant wordt Hutchison Essar met het bod gewaardeerd op 17 miljard tot 18 miljard dollar. ANP/AFP/RTR Meer terughaalacties DEN HAAG - Dit jaar zijn er meer terughaalacties ge weest voor producten die niet deugen. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) maakte in 2006 melding van ongeveer 56 van zulke spullen, die kopers naar de winkel konden terugbrengen. Vorig jaar waren het er 39. Volgens een woordvoerster van de VWA komt de stijging deels doordat producenten en importeurs sinds begin dit jaar verplicht zijn de overheidsdienst op de hoogte te brengen als er iets met hun producten aan de hand is. ANP van onze redactie economie DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen kopen vijftig nieu we dubbeldeks-intercity's. In to taal leggen de spoorwegen voor ie treinen een bedrag van 433 Biljoen euro op tafel. De trei len zijn moderner dan de huidi- je dubbeldekkers. De uitbreiding past in de strate gie van de NS om zich meer op ie zakelijke reizigers richten. Dertig procent van de dubbel dekkers wordt ingericht met stil- pzones, waarin reizigers rustig pinnen lezen of werken. Daar naast komen in de eerste klas Stopcontacten, zodat klanten un elektrische apparatuur als aptops kunnen aansluiten, öok jrordt het onderscheid tussen de lerste en de tweede klas beter achtbaar. Groot comfort De dubbeldekkers worden ge touwd in de Duitse fabrieken van de Canadese treinenbouwer Sombardier en zien er hetzelfde jiitals de huidige dubbeldeksrij- luigen. Een trein bestaat uit her rijtuigen, waarmee de ca- pacteit met 200 wagons wordt uitgebreid. De NS hebben al 568 van deze rijtuigen rijden. •Omdat steeds meer mensen kie- sn voor de trein investeren wij in extra capaciteit met groot comfort", zegt NS-directeur Bert Meerstadt. „Met een aantal verbeteringen laten wij dit effi ciënte treintype nog beter aan sluiten bij de wensen van de in tercityreizigers. Wel hebben de NS rekening ge houden met de vele klachten over ruimtegebrek in de dubbel dekkers en het feit dat Nederlan ders steeds dikker en groter wor den. De trappen naar de bene den- en bovenverdieping wor den breder. Ook de airco-instal laties in de trein worden verbe terd. Groei De nieuwe treinen moeten over twee jaar rijden. Met de aan schaf van de rijtuigen breidt de NS de capaciteit uit met 20.000 stoelen. De spoorwegen zijn al langer bezig met de uitbreiding van capaciteit, omdat het aantal reizigers veel sneller groeit dan verwacht. De NS vervoeren dagelijks zo'n 1,1 miljoen passagiers. In 2004 steeg het aantal treinreizigers nog met 2,5 procent. Maar over 2006 verwachten de NS al 7 pro cent meer kaartjes te verkopen. Eerder dit jaar hebben de spoor wegen al besloten om tweehon derd treinen extra te leasen, die goed zijn voor het vervoer van 12.000 zitplaatsen. GPD - op eigen benen - door Rob Paardekam HEINKENSZAND - Nee. ze maakt nog geen winst met haar bedrijfje De Franse Hangoor. „Misschien over drie jaar", zegt Ingrid Collig- non uit Heinkenszand. „En dan nog zal het geen vetpot zijn." In het geval van Ingrid is dat geen ramp. Haar man heeft een prima baan, dus haar be drijfje hoeft geen groot geld op te brengen. Onder de naam De Franse Hangoor fokt en verkoopt Ingrid sinds juli Franse hangoorkonijnen. En dat terwijl ze, zo geeft ze toe, niet eens zo gek is op ko nijnen. „Niet op van die klein tjes", legt ze uit. „De Franse hangoor is de grootste onder de konijnen. Die vind ik ge weldig." Wat de soort zo bij zonder maakt is volgens In grid de brutaliteit. In tegen stelling tot andere konijnen is de Franse hangoor hele maal niet schuw. „Het is een echt huisdier en springt ge woon op je schoot." De klanten komen inmiddels uit het hele land. Niet gek als je bedenkt dat de soort maar Ingrid Collignon wilde eigenlijk helemaal geen bedrijfje begin nen. „Maar als mensen gaan vragen naar kooien en dat soort dingen, ben je opeens winkelier." foto Willem Mieras Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven te komen. In Op Eigen Benen vertellen ondernemers hoe ze de klus klaren. Vandaag: Ingrid Collignon van De Franse Hangoor in Heinkenszand. door een paar mensen wordt gefokt. Overigens moet In grid het qua opbrengst niet zozeer van de konijnen heb ben, maar meer van de acces soires die ze ook verkoopt. Denk daarbij aan kooien, drinkflessen, voederbakken en nagelschaartjes. De ko mende jaren wil ze alle winst die ze haalt steken in het uit breiden van haar assorti ment. „Daarna ga ik hier mis schien een keer echt iets mee verdienen." Eigenlijk was het nooit de be doeling om een bedrijfje te be ginnen. „Maar als mensen gaan vragen naar kooien, drinkflessen en dat soort din gen ga je op een gegeven mo ment een grens over. Dat ben je opeens winkelier." In de achtertuin heeft Ingrid vele hokken en kooien vol ko nijnen staan. De jonkies gaan op zijn vroegst de deur uit als ze acht weken oud zijn. „En ik verkoop meestal niet aan gezinnen met kinderen", zegt de nieuwbakken onderneem ster. „Meestal hoor ik de men sen een beetje uit aan de tele foon. Als ik dan merk dat de ouders vooral een konijn wil len, omdat de dochter zo zeurt, maar er zelf niet echt achter staan, praat ik het hun uit het hoofd. Je weet hoe dat gaat. De eerste twee weken vinden ze het leuk, maar daarna kijken ze er niet meer naar om. Meer info is te vinden op de web site www.fransehangoren.com. rip voor aspirant-rijkaards. Ga stui vers sparen. Niet bij de bank. Ge- loon in een spaarpot. Tot je er twintig lebt. Verkoop ze dan aan de visboer. Bijgeeft er 1,20 euro voor. Twintig pro tent rente! Zo zijn er meer die graag wat wisselgeld kopen. Wie het behendig aanpakt en telkens ia schooltijd wat stuivers bijeen sprok kelt wisselt zich rijk. Langzaam maar zeker. Banken doen niet anders. Geld kopen? Jazeker. Een winkelier "nat voor kleingeld naar zijn bank. Hij krijgt het in rolletjes. Voor elk rolletje betaalt hij 20 cent bovenop de waarde tan de 20 munten in het rolletje. Stui ters (eurocenten zijn alweer afge blaft, behalve bij Aldi) zijn bij de tank dus twintig procent duurder dan ze in het betalingsverkeer waard zijn. Voorheen betaalde een bank wat rente voor het bruikleen van iemands loon. Die rente op gewone bankrekeningen is allang afgeschaft en veel rekeninghou ders moeten nu betalen voor het in bruikleen geven van het eerlijk verdien de maandloon. Als je langs het hoofd kantoor van de Postbank fietst, of dat van de ABN-Amro of de Rabo, hoor je ze lachen, de nette pakkenmannen. Ze hebben ons geld en laten ons er voor be talen om het terug in handen te krijgen voor de dagelijkse boodschappen. De Postbank was de laatste met een gratis pinpas. Die gaat voortaan 11 euro kos ten, elk jaar opnieuw. Het moet van Eu ropa, zeggen de witte boordenmannen. Postbankrekeninghouders kunnen geen kant op. Verhuizen naar de Rabo helpt niet, die pakt ook centjes en pro centjes. Als je een rekening opent en er hon derd euro op zet waar je niet aan komt zul je zien dat het telkens minder wordt. Na tien jaar ben je blut. Maar intussen. Veel winkeliers en tankstationhouders hebben jarenlang om contante betaling gevraagd bij lage bedragen. Wou je toch pinnen, dan kreeg je boete. Want bij pinnen pakt de bank dubbeltjes en er zijn telefoonkos ten. Zo is er een visboer in Amster dam die nog steeds op een karton heeft staan: 'Bij pinnen van bedragen onder de 16 euro rekenen wij 20 cent.' Niet echt vriendelijk. Het merkwaardige is nu dat vooral kruideniers steen en been klagen over, let op, de kosten van con tante betalingen. Er werd dit jaar zelfs openlijk overwogen om gezamenlijk af te spreken klanten voortaan te laten be talen voor... contant betalen! Er is voor de brave belasting betalende burger nog maar weinig touw aan vast te kno pen. Neem reizen. Ga je vaak met de trein dan koop je een voordeelurenkaart voor een jaar. Twee keer op en neer tus sen Groningen en Maastricht en je hebt hem er al uit. Omdat het kaartje dan 40 procent goedkoper is. Verrassing van de NS als je oud geworden bent en ei genlijk zoveel niet meer op pad hoeft: gratis reizen. Bejaarde houders van voordeeluren- kaarten krijgen (kregen) elk jaar een paar kaartjes voor een gratis reisje bui ten de spitsuren. Nieuwe verrassing voor de ouden van dagen: voortaan moet je voor een gratis reis betalen, en wel een jaar vooruit. Niet veel, een paar euro, maar toch, de lol is er alweer af. En zelfs het kopen van een gewoon treinkaartje kost geld. Als je het koopt bij een levende loketbediende. Uit de automaat kost een kaartje wat het kost en je betaalt met je pinpas. Gek ge noeg, visboer, ook als het kaartje maar 1,50 euro kost. Maar gezellig bij het lo ket moet je boete betalen als je om een treinkaartje durft te vragen. En weer niet als je alleen maar een Mars koopt en Fanta. Maar een kaartje dat de automaat niet heeft? Dan hang je helemaal. Probeer maar eens naar Parijs te komen met de trein. Dat kost niet alleen een kaartje en een toeslag maar je moet ook het uur loon van de lokettist betalen die dat kaartje helemaal voor je moet uitprin ten. Betalen kost geld. En in 2007 zal het weer meer zijn. Wouter Klootwijk profijt door Brenda van Dam Informatie over pensioen vinden we over het alge meen vervelend en ingewik keld. Even inkijken en snel in een archiefmapje opbergen: zo gaat het bij de meeste men sen. De Pensioenwet, die per 1 januari 2007 in gaat, moet daar verandering in brengen. De nieuwe Pensioenwet stelt namelijk hogere eisen aan pensioencommunicatie. Die moet voortaan 'tijdig, juist en begrijpelijk' zijn. De Pensioenwet schrijft pre cies voor op welke momenten en door wie u geïnformeerd moet worden. Om te begin nen op het moment dat u bij een werkgever in dienst treedt. Bij diverse werkge vers is er een pensioenver plichting. Is dat niet het ge val, dan moet de werkgever u binnen een maand informe ren of hij u een aanbod zal doen om een pensioenover eenkomst aan te gaan. En ook wanneer het pensioen zal ingaan en bij welke uitvoer der het pensioen wordt onder gebracht. De werkgever moet er vervol gens voor zorgen dat de pen sioenuitvoerder (fonds of ver zekeraar) de werknemer vol ledig informeert. Dit gebeurt aan de hand van een start- brief. Deze moet in duidelijke taal uitleggen hoe de pensioenre geling in elkaar steekt: welke pensioenvormen er zijn en hoe de indexering geregeld is. Maar ook hoe u het pen sioenreglement kunt opvra gen, of er misschien een vrij willige pensioenregeling is. En welke keuzemogelijkhe den er zijn: zoals uitruil van ouderdomspensioen naar na bestaandenpensioen (of omge keerd), de mogelijkheid om de effecten van waardeover dracht te laten berekenen. Opgave De Pensioenwet schrijft voor dat deelnemers ieder jaar een schriftelijke opgave moeten krijgen van de verworven pensioenaanspraken. Daarin moet ook meegenomen wor den wat het te bereiken pen sioen zal zijn, wat de aan groei het afgelopen jaar is ge weest (factor A) en hoe bedra gen worden aangepast aan de inflatie (indexering). Pen sioenuitvoerders zullen hier voor vanaf 2007 het Uniform Pensioenoverzicht gaan ge bruiken, dat door de branche zelf is ontwikkeld. Op deze manier kunnen bedragen uit verschillende pensioenover zichten bij elkaar worden op geteld. Eenmaal met pen sioen moet u ook ieder jaar bericht ontvangen waarin aanspraken op pensioen, na bestaandenpensioen, indexa tie en dergelijke uit de doe ken worden gedaan. Scheiden Tijdens de rit kan er van alles gebeuren: werknemers raken arbeidsongeschikt, gaan scheiden, of worden werk loos. Op dit soort momenten moeten pensioenuitvoerders uitleggen wat de gevolgen daax*van voor het pensioen zijn. Dat is ook het geval als u van werkgever verandert en naar een andere pensioen uitvoerder gaal. Dan moet u weten wat uw aanspraken tot dan toe zijn en of deze wor den aangepast aan de infla tie. Vervolgens krijgt u nog eens per vijf jaar bericht van uw oude pensioenuitvoerder. Begrijpelijk Pensioeninformatie moet vooi*taan begrijpelijk zijn. Toezichthouder AFM zal in de gaten houden of de pen sioenuitingen inderdaad tij dig, juist en begrijpelijk zijn. Wat dit laatste betreft: „On geacht opleiding of achter grond, consumenten vinden pensioeninfoi-matie eigenlijk altijd ingewikkeld", vertelt Jan van Miltenburg, project leider toezicht pensioenuit voerders van de AFM. „Wij zullen dan vooral ook nagaan of pensioenuitvoerders laten onderzoeken of hun bood schappen inderdaad begre pen worden." GPD Meer informatie Uniform Pensioenoverzichl wwtv.vb.nl www.duidelijkpensioen.nl ei gen pensioenfonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25