Hel als anker van Polen f Reizen met Spionage in Ghana? Eén miljoen Belgen naar Nederland zaterdag 23 december 2006 W23 De ochtend in een van Europa's eigenzinnigste streken begint met zon achter een dun gordijn. Dit deel van Polen heet Kashubië en hoort bij Pomorske, bij velen beter bekend onder de Duitse naam Pommeren. Water heeft rijkdom gebracht, ook in Gdansk. de muur hangt een voorbeeld van het eigen alfabet en de vele zalen vertellen van het snoeiharde leven in landbouw en visserij. Op de parkeerplaats staan twee Duitse bussen, niet verwonderlijk. Pommeren was heel lang Duits en de Slavische stam van de Kashubiërs kreeg in de loop der eeuwen Teutoonse ridders. Brandenburgers en Pruisen over zich heen. Veel hier ruikt en voelt Duits. Zo zeer dat de toerist soms even de weg kwijt is, zeker als de regionale muziek klinkt. Het ritme wordt verzorgd met een merkwaardige staf met een stoffen kop. Hij is behangen met bellen en an der rammelspul. De vierkwartsmaat wordt zo meegestampt. Wie de blazers en zangers hoort waant zich in het Teu- toburgerWald. De naam Kartuzy is afkomstig van de karthuizer monniken uit Chartreuse die hier een klooster bouwden. We dwalen er om heen in wolken van stil te. De Polen zijn zeker hier katholiek tot op het bot en er zijn even veel gods huizen als heuvels. Telkens treft de bijna overdadige bloemenweelde op de kerkhoven; de doden worden zeer in ere gehouden. Net als zij die ooit weg gingen; Kashubiërs tref je in veel lan den, vooral Amerika. Duinen De kust van de geliefde badplaats Leba aan de Oostzee heeft iets vreemds in huis. De 'wandelende duinen' in het Slowinski nationale park trekken veel toeristen. De hoge zandbergen vreten elk jaar meer dan tien meter bos op, onophou delijk. Je kunt er heerlijk ronddolen en twee heel grote nabije meren zijn het vliegveld voor heel veel vogelsoorten. Tegenwoordig kun je naar de duinen in een treintje van golfbuggy's. Als we na hijgend klauteren boven op een zandvlakte staan die eigenlijk in Afrika thuis hoort vertelt de gids: 'Hier oefenen soldaten, nog steeds. Dit is een andere wereld, die niemand kan stop pen. Kijk naar de boomtoppen daar, al bijna verdwenen.' Door het groeiende aantal toeristen uit het buitenland - voor Polen zelf is deze streek al lang zwaar favoriet - hebben ook Kashubische ondernemers een ho gere versnelling gekozen. Een voor beeld is de Kaszubska Strecha, een agro- toeristisch appartementencomplex in oude stijl. Met een eigen meertje ligt het in een streek die is gemaakt voor fietsers, wandelaars en vissers. We rijden langs de Oostzeekust naar een nieuw en ook vreemd doel; het schiereiland Hel. Het is een slanke, kromme vinger die in de Bocht van Gdansk, dus de Oostzee steekt. De leng te is vijfentwintig kilometer. Een altijd begeerde streep zand met bossen en een bevolking in leven en werken vastgeknoopt aan de zee. Eeu wenlang een ontmoetingsplaats van tientallen zeevarende nationaliteiten, van scheepsbemanningen op weg naar vrije stad Hanzestad Danzig. Nederlanders wisten hier ook cle weg. Net als de partijbonzen in tijden van communisme overmacht. Toen moch ten de gewone Polen maar een deel van Hel gebruiken, de rest was weggebor gen voor de elite. Vergleden tijden Hotel Bryza in Jurata, misschien wel de mooiste plaats op Hel, is een treffend voorbeeld van vergleden tijden. Ooit het centrum van strandplezier voor de rode kopstukken, nu kunstzinnig opge knapt met wijdgeopende deuren voor de EG-toeristen. Polen weten hier al lang de weg, want Hel is geliefd en dat is makkelijk te verklaren. Aan beide kanten ligt veel water, aan de ene kant de ondiepe 'binnenzee' - onderdeel van een nationaal park -aan de andere de Balti'sche bocht van de Oostzee. We verbazen ons over de breedte van het schiereiland hier en daar, niet meer dan vijftig meter! En dan ligt er ook nog een spoorbaan. Hel heeft door zijn ligging op de heer sende wind en het vele water een grote naam onder surfers. Wanneer we het lange schiereiland oprijden zien we de campings voor deze vrije vogels. Voor de strandtoerist, die gemak en rust wil bundelen, vaak niet erg aantrekkelijk. Op een vroege ochtend scheren we over het water aan de binnenkant, plat op een catamaran. De wind haalt strak door de kuif en er wordt gekruist tus sen de nieuwe pier en een roestig vier kant in zee. 'Nog van de Duitsers troe pen, uit de oorlog. Dit geval werd ge bruikt bij het oefenen met torpedo's.' Later op de dag zien we er nog een, als we het stadje Hel op de kop van het schiereiland beurtelings in en uit zicht hebben. We houden ons goed vast in een rubberboot, die ook taxiet tussen Hel en Gdansk. Een harde wind is opge stoken en de boot klapt op de golven. De rust in het museum van Hel is wel kom. De Poolse lunch is een zeer com pleet diner voor onze begrippen, met vis in de hoofdrol, logisch op deze zand- streep in zee. Deze reportage kwam tot f.stand in samenwerking met .3 het Pools Informatiebureau voor Toerisme, Leidsestraat 64, 1017 PD, Amsterdam, tel; 020-6253570, www.poleninfo.info en LOT Polish Airlines, www.lot.com Ze doen erg hun best op Hel om in de pas van de tijd te lopen. Borden in het zeehondencentrum roepen op tot het schoonhouden van stranden en zee. Een paar grijze speknekken glimmen in de zon. Ooit werd er fanatiek jacht gemaakt op deze robben, zoals we zul len zien in Jastarnia. Om in deze vissers haven vol oorspronkelijkheid te ko men stapten we weer op een boot, een beetje middeleeuws van uiterlijk, voor toeristen en hengelaars. De kapitein vertelde ons dat hij naar de Middelland se Zee wilde varen: 'Daar is meer te ver dienen', zei hij met overtuiging. In Jastarnia ontmoeten we Juliusz Stuck en zijn familie, trots op het verle den, zo trots dat hij een particuliere verzameling visserijattributen spaar de. Nu heeft hij zijn eigen museum dat laat zien dat op Hel, als in alle vissersge meenschappen, het leven niet paradij selijk was. 'Hard, maar de mensen zijn trots op hun Kashubische taal, mentali teit, muziek en onderlinge band', zegt Juliusz, die ook botenbouwer is. Zware overnaadse houten boten voor de visse rij, helemaal handgemaakt. Vissersleven 's Avonds zitten we in een nieuw ster renhotel, midden bos en duin aan tafel met de jonge burgemeester van Jastar nia en de assistent-gouverneur van de provincie. De volle klank van het klei ne orkest hoempaat de avondlucht in. De maaltijd is wederom stevig, het vis sersleven vroeg altijd om veel brand stof. Uit het tafelgesprek komt vooral de trots van beide bestuurders op hun afkomst naar voren. Later, als het vuurtorenlicht 'over het smalle eiland schijnt, zegt de tweede man van de provincie. 'Ik reis elke dag van hier naar Gdansk. Hier ben ik gebo ren. Kom dan laat ik je de baai zien, daar ligt het schip van mijn vader, die nog altijd vist.' We kijken in vredige stemming naar de op het water dansende houten boot jes. Dan zegt hij: 'We zijn door ruw wa ter heengegaan met Polen, voor mij als Kashubiër ligt hier op Hel het anker.' ren, kleine akkerbouw, vissers, moeras sen, heidevelden en onverslaanbare stranden zetten vroegere reizigers op het spoor van deze vreemde vergelij- king. We rijden over redelijk goede binnen wegen naar het dorp Kartuzy, het epi centrum van de Kashubische cultuur. In het etnologische museum wordt uit leg gegeven over de eigenzinnigheid van de bevolking in deze smeltpot. Aan jmrTHOM PUNK \T Te h^ben het prachtig ge- V restaureerde Gdansk, ooit Danzig, aan de hori- V V zon overgelaten en koer sen westwaarts, dieper deze verwarren de provincie in. Haar bijnaam, 'het Zwitserland van Polen' heeft niets van doen met hoge bergen en gletsjers. De schoonheid van het gebied met zijn me- Op het laatste moment besluiten we toch nog een opname te maken bij de poort van de haven van Tema vlakbij Accra, de hoofd stad van Ghana. We hebben er de hele dag Oproken met zeelieden die informatie zouden kunnen :èben over de verdwenen vader die we zoeken. We krijgen een kleurrijk beeld van de enorme ha- 'fnmetz'n zeeschepen en hun bemanningen. De laatste opname betreft een zogenaamd rijshot. In de auto met chauffeur rijd ik het haventerrein af. De cameraman staat langs de kant van de weg. Wanneer de filmerij gedaan is komt er plotseling agent achter een boom vandaan die meteen hoog de toren begint te blazen. Of wij wel toestemming ohben om hier te werken is de geblafte vraag. Nou, dat "ibben we. Met een vooruitziende blik heb ik ons voor de op kamen gemeld bij de havendirecteur en die heeft ons schriftelijk gemachtigd op zijn terrein te filmen. De agent haaltzijn schouders op. We zijn niet meer op het haven scrrein, maar we staan buiten de poort, nota bene naast een politiebureau. Dat gaat zomaar niet, dus we moeten mee. We lachen wat, proberen de man in een betere stemming te krijgen en overleggen hoeveel dollars we zul len bieden om de zaak te vergeten. Maar we zijn te laat. Er komt een nog bozere colle ga bij die de camera afpakt. Er moet onderzocht worden voor wie we spioneren. Schoorvoetend begeven we ons, tussen beide agenten in, naar het bureau. Het is een zie lig gebouw dat van de betonrot uit elkaar scheurt. Bij de ingang staan een paar tafels met politiemannen en wat ongeregelde types. Daarachter verrijst een enorme rode metalen tank. Armen steken uit de luchtgaten die op twee meter hoogte zijn aangebracht. De gevangenis. En die gevangenis moeten wij in. Onze lacherigheid slaat meteen over in paniek. Uit de tank klinkt ge schreeuw. 'White Meat Welcome". Verschrikt maken we duidelijk dat we die gevangenis niet in willen. Onze angst bevalt de agenten heel goed. We moeten voor de rode ton met schreeuwende gevangenen gaan zitten en af wachten wat men voor ons in petto heeft. Ik herinner me dat ik het telefoonnummer van de havendirecteur nog in mijn mobiel heb. Hij is binnen vijf minuten ter plaatse. De man is woedend. Hij scheldt het hele politieapparaat uit voor alles wat lelijk is en eist on ze vrijlating. Dat zal helaas niet gaan want we zijn gear resteerd en over vrijlating kan alleen de officier van justi tie beslissen. Het is zondag dus dat kan op z'n vroegst morgen. Het ziet er met goed uit. De avond valt. Stukje bij beetje wordt duidelijk dat we van spionage worden be schuldigd. Alles wat we bij ons hebben wordt in beslag genomen. De camera verdwijnt in een diepe bureaulade. We slapen die nacht tegen de nog naborrelende gevange nistank De volgende ochtend worden we in alle vroegte ge wekt. Meekomen naar een geblindeerde auto. We rijden een kwartier op de grote weg en dan nemen we een klei ne afslag de rimboe in. Na een halfuur komen we bij een aantal gecamoufleerde vervallen barakken. Secret Service of Ghana staat er op. Hoe slecht zou dit afkun nen lopen? Je hoort wel vreemdere verhalen uit verre windstre ken. Begeleid door vijf agenten lopen we een barak bin nen. Uiteraard maken we ons zorgen. Zal ik nog even naar huis bellen' Spionagebeschuldigingen willen nog wel eens uit de hand lopen. Uiteindelijk worden we voor geleid aan een goed gesoigneerde agent van de geheime dienst. Hij hoort het verhaal van de agenten en luistert ook naar onze kant van de zaak. Dan begint hij vrolijkte lachen. In goed verstaanbaar Engels vraagt hij de agen ten of ze hem nooit meer met dit soort onzin lastig wil len vallen. Vrijlaten en spullen teruggeven is de opdracht. Ver slagen brengen de agenten ons terug naar het politiebu reau. 24 Uur na onze arrestatie zijn we weer in business. De zoektocht gaat die middag gewoon verder. Op een oud adres dat we in de adoptiepapieren hebben ge vonden, blijkt een nieuw gebouw te zijn verrezen. We schrikken, stoppen de camera weg en rijden snel door. Het moderne politiebureau laten we ongefilmd achter. Voorlopig even genoeg problemen gehad. DERK BOLT T. co; Tip s^nps Nadat het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) twee weken geleden de één miljoenste Amerikaanse toerist van dit jaar kon verwelkomen, werd vorige week de één mil joenste Belgische toerist welkom geheten. Voor het eerst in de geschiedenis kwamen dit jaar meer dan één miljoen Belgische gasten naar Ne derland. De miljoenste Belg is Stepahnie Hes- sens uit Knokke-Heist. Samen met haar man en dochter werd zij feestelijk onthaald door Bram Straatman van het NBTC en Marcel Knols, direc teur VW Maastricht. Volgens Straatman is ons land voor de Belgen met name een land voor de korte vakanties. Sneeuwsituatie op website Of het een groene kerst wordt in de Alpenlan den? Deze vraag houdt menige reiziger behoor lijk bezig. Zwitserland biedt wellicht antwoord op de website van My Switzerland. Hier zijn de actuele sneeuwsituatie voor de verschillende vormen van wintersport te zien. Met opgave van het aantal kilometers geopende pisten, loi pen, winterwandelwegen, snowshoetrails, enzo voorts. Volgens het Zwitsers Verkeersbureau kan er inmiddels - zij het beperkt - geskied wor den in de 4 Vallées, Saas-Fee, Zermatt, Da- vos-Klosters, Laax Flims Falera, Samnaun, Engadin/St. Moritz, Gstaad/Glacier 3000, Ander- matt en Engelberg. www.mvswitzerland.com Sneeuwkanonnen in de Vogezen Voor wintersporters die zoeken naar een be stemming niet te ver van Nederland, zijn de Vo gezen in het noordoosten van Frankrijk wel licht een alternatief. Als er sneeuw ligt, natuur lijk. Om de sneeuwcondities zo optimaal moge lijk te houden, maken de Vogezen in ieder ge val gebruik van zo'n 350 sneeuwkanonnen. Gérardmer en La Bresse, de belangrijkste skicen tra, liggen op ongeveer 500-600 kilometer van Utrecht en de pistes, met 120 kilometer aan af dalingen, hebben verschillende moeilijkheids graden. Zowel beginners als gevorderden kun nen er goed uit de voeten. Verder kun je er snowboarden, langlaufen, schaatsen, sneeuwschoenen wandelen, sledetochten ma ken, sneeuwscooter rijden, ski-joring, waarbij je door een paard wordt voortgetrokken met ski's aan de voeten en paragliden of ijswand- klimmen. www.vosqes-lorraines.com In de Vogezen worden sneeuwkanonnen ingezet om de skicondities optimaal te houden. Foto's GPD Kijkje achter de schermen Ook dit seizoen biedt de skiliftmaatschappij van de Franse wintersportplaats Les Arcs de mo gelijkheid een kijkje achter de schermen te ne men. Onder het thema 'Ons beroep, een passie die wij willen delen', kan de wintersporter van 13 tot 19 januari met professionals op pad. Ex- plosievenexperts verklaren hoe en waarom zij lawines opwekken, skiërs kunnen mee op pa trouille met de pisteurs en reddingswerkers la ten zien hoe lawineslachtoffers worden getra ceerd. Maar ook is het mogelijk om een evacua tie uit eén stoeltjeslift mee te maken of mee te rijden op een pistenbully. De uitleg of toelich ting is in het Engels en Frans. www.paradiski.com Voor mensen zonder hoogtevrees: een kijkje achter de schermen van skiliftmaatschappij in Les Arcs. Overnachten in kubuswoningen De beroemde Kubuswoningen van architect Piet Blom, het 'Blaakse Bos', zijn een belangrijk beeldmerk van Rotterdam. De woningen zijn in ternationaal bekend. Binnenkort kan in deze woningen worden overnacht. In de Kubuswo ningen komt namelijk een familiy hostel. En wel in het voormalig gebouw van de Hoge school Rotterdam, dat deel uitmaakt van het complex. Er zijn 2-, 3-, 4-, 6- of meerpersoons ka mers beschikbaar, voorzien van stapelbedden en eigen sanitair. In totaal worden er 54 kamers en 257 bedden gerealiseerd, verdeeld over 7 la gen. www.indestad.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 55