pzc Sinterklaas heeft nu een kabouterpak Zoet met één boek, de hele winter door Wil Bodique Meidenspel Scart Crackers Boschendal zaterdag 23 december 2006 De eerste Amerikaanse Kerstman, in 1862 bedacht en getekend door Thomas Nast. We weten al niet beter: de Kerstman is een goedlachse dikzak met een forse baard en rode muts, gestoken in een wit afgebiesd kabouterpak. Met dank aan Disney en de Coca Cola Company. Want de Kerstman zag er vroeger wel héél anders uit. Stel je een woeste wreedaard voor, voorzien van drie tand, knots of speer, zwierend door het zwerk, oprijzend uit de oceaan, dan wel dravend door de dreven. Eeuwenlang werden de heidense zeegoden Poseidon en Neptunus aldus aanbeden en afgebeeld, en zij zouden voor veel landen model hebben ge staan voor de later toch zo be minnelijk geworden Kerstman. Jatwerk uit de Duitse mytholo gie kan ook: de aloude Thor was dan weliswaar de god van de donder, maar maakte zich ook druk om landbouw en gezond heid. Zijn beeltenis komt al aar dig dichter in de buurt van onze Kerstman; een joviale, gedron gen, vriendelijke bejaarde én be baarde man. Een alom geliefd type dat zich voortbewoog in een wagen, en zich zou ophou den in noordelijke streken, Vuur was zijn element, rood zijn kleur. Elke open haard was aan hem opgedragen en mocht zijn per soonlijke aanwezigheid onder de mensheid gewenst zijn, dan daalde Thor via de schoorsteen af richting de gewone sterve ling. Dat komt bekend voor, niet? Van Poseidon, Neptunus en Thor naar de olijke dikkerd uit de films van Walt Disney en de 'Yo-ho-ho' schallende schertsfiguur in Amerikaanse warenhuizen gaan er nog vele eeuwen overheen. Inclusief een flinke scheut Hollandaise-saus. Want laten we wel wezen, die Amerikaanse Kerstman is niets anders dan een door de commer cie en het grootkapitaal gean nexeerde versie van onze eigen goeie ouwe Sinterklaas. Vierhonderd jaar geleden dooi de eerste Nederlandse kolonis ten meegetroond naar de Nieu we Wereld, en in de loop der tijd verworden tot een zo populaire verschijning dat wij hem hier van de weeromstuit weer terug hebben geïmporteerd als zijnde 'de' Kerstman. Pofbroek Het grote publiek in Amerika pikte het fenomeen Sinterklaas pas op tegen het eind van de achttiende eeuw. De krant hielp daarbij, een stevig handje. In 1773 berichtte het eerste New Yorkse periodiek over Neder landse families in de stad die in december de dood van de heili ge Nicolaas gedachten. Schrij ver Washington Irving noemde de Sint in zijn boek The history of New York uit 1809 de be schermheilige van de stad. Een echt beeld hadden de Yanks nog niet van de goedheilig man; de beschrijvingen varieerden van 'een schurk met een blauwe driehoekige hoed, rood giletje en gele kousen', tot 'een reus met een enorme hoed en Vlaam se pofbroek'. Die negentiende eeuw kon Ame rika zich niet bepaald voor la ten staan op een vreedzame sa De Coca Cola-Kerstman uit 1930. Zo kennen we hem. menleving, een bloeiend cultu- reel leven of een voorspoedige economie. Werkloosheid, klas senstrijd en bendeoorlogen ken merkten het straatbeeld in de grote steden. En geen beter tijd stip voor een stevig potje knok ken dan rond Kerstmis. In 1828 sproot de oprichting van het eer ste New Yorkse politiekorps zelfs rechtstreeks voort uit een enorme rel met kerst. Schrijver Irving besloot Kerstmis op nieuw uit te vinden en schreef een serie verhalen over de 'tradi tionele' kerstviering, compleet met verzonnen 'oude' gebrui ken. Goedzak Liet Irving 'zijn' Sint Nicolaas in zijn boek aanvankelijk op een paard door de stad rijden, in een latere versie maakte hij daar een karretje van. Deze 'St. Nick' of 'St. er Klaas', op zijn Engels toen al 'St. a Claus', veranderde geleidelijk van voorkomen. Ele menten uit allerhande culturen werden aan zijn verschijning toegevoegd: rendieren, een ar renslee, een handvol elfjes. Het destijds erg populaire gedicht Twas the night before Christmas van Clement Moore uit 1821 gaf Santa Claus een gulle lach, een arrenslee met vliegende rendie ren, en de levensvulling door schoorstenen te kruipen en kin derkousen met speelgoedjes vol te stouwen. Voor de visualisatie daarvan zorgden vooral de teke naars Thomas Nast en Thomas Worth, beiden actief voor het tijdschrift Harper's Weekly. Aan met name Nast wordt wel de 'uitvinding' van de moderne Kerstman toegedicht; hij teken de in 1862 voor het eerst een wat melancholieke, verdrietig ogende Santa, omdat het toen tertijd niet zo heel erg best ging met de noordelijke troepen in de Burgeroorlog. Nast combineer de de overlevering van Sint Ni colaas eveneens met andere fol kloristische elementen uit de Oude Wereld. De Kerstman was geboren en zou in de loop van de negentiende eeuw los van reli gies en historische achtergron den een zelfstandig figuur wor den, hét symbool voor Kerstmis. Laat het daarna maar aan de Afbeeldingen van de Europese Kerstman, midden 19e eeuw. commercie over een populair fi guur tot op het bot uit.te buiten en te exploiteren. The Coca Cola Company gaf in 1930 tekenaar Haddon Sundblom de opdracht hun drankje ook in de kerstpe riode aan de man te brengen. Een menselijke, gezellige dik kerd met een volle baard moest het worden, gestoken in de be- drijfskleuren wit en rood. De 'Yo-ho-ho' roepende goedzak in een kabouterpak is niet meer weg te denken, mede dankzij Walt Disney. Ronald Hooijenga Hunkemöller wijzigt zijn naam. De keten van lingerieshops gaat de komende jaren stapsgewijs over op de naam Bodique. Het 120 jaar oude merk vond het tijd voor een aansprekender naam, omdat de huidige te inge wikkeld was voor de internatio nale aspiraties. Opvallend is wel dat in het logo gesproken wordt over 'Bodique, by J. Hunkemöl ler'. En die 'J', hadden we nooit eerder gezien. De 'B' van Bodi que is de aandachttrekker, en zo vormgegeven dat we er moeite loos een vrouwensilhouet in her kennen. Meiden krijgen hun eigen lifesty- le-kaartspel, Girlz'own. Meiden kunnen eigen clubs creëren, 'Doen, Durven of De waarheid' spelen of een geheimtaal ontwik kelen. Maar het is veel meer dan een kaartspel, het is niets min der dan een 'lifestyle-concept'. Girlz'own is multimediaal; het gaat verder via internet, e-cards, mobiele telefoon en heb bedingetjes. Het concept is be doeld voor meiden van tien tot veertien jaar. De introductie is gepland op 29 januari. De basis set kost 14,99 euro. Het mooie van platte tv's is dat ze als een schilderij aan de muur kunnen hangen. Maar dan hebben we nog de dvd-speler die in de buurt moet staan. Dat hoeft nu niet meer dankzij de draadloze scart-aansluiting. De Marmitek Invisible Scart stuurt draadloos het signaal van de vi deorecorder,'dvd-speler of satel lietontvanger naar het tv-scherm. Dat kan binnen een kamer, maar ook naar een ande re kamer. Daartussen zit een prijsverschil; veertig respectieve lijk vijftig euro. Info: www.marmitek.com. Het hoeft niet beperkt te blijven tot de jaarwisseling, jezelf ver wennen met van die lekkere een- hapscrackers. Johma heeft spe ciaal voor die borrelhapjes vier nieuwe salades, allemaal wat rij ker van ingrediënten voorzien dan de gebruikelijke. 'Puur ver wennen', heet de productlijn, die bestaat uit een krabsalade, kipfiletsalade en salades van Toscaanse ham en Noorse vis. En voor alles geldt dat wat er op staat, ook in zit.' De bakjes van 140 gram kosten 2,59 euro voor de visvarianten en 2,39 euro voor de kip- en hamsalade. Ineens waren ze er, eind jaren dertig: de Winterboeken van het damesblad Margriet. Tienduizenden kinderen kwamen er decennia achtereen de don kere dagen mee door. Talloze schrij vers en illustratoren van naam werk ten er aan mee. Vijf jaar geleden ging Anneke Ganke- ma uit Winsum op de zolder in haar ouderlijk huis op zoek naar het mooie rode sprookjesboek uit haar jeugd. „Maar ik kon het nergens meer vinden. Wat ik wel tegenkwam, waren twee oude Winterboeken van Margriet, die had ik gekregen toen ik een jaar of tien was." In het Drukkerijmuseum in Meppel is deze winter een tentoonstelling te zien met alle Winterboeken die tussen 1939 en 1988 onder de vlag van het dames blad Margriet zijn verschenen. Niet eerder werd in Nederland op deze schaal aandacht besteed aan een feno meen dat halverwege de vorige eeuw uit Engeland kwam overwaaien en nog steeds, zij het in een verwaterde vorm, voortleeft. „Mijn exemplaren dateren uit het be gin van de jaren zestig", vertelt samen steller Gankema. „Mijn moeder was abonnee van Margriet en in de herfst kwam er dan bij ons een man aan de deur met de vraag of wij het nieuwe Winterboek wilden kopen. Er stonden verhalen in, puzzels, kleurplaten en zelfs strips. Ik kreeg ze met Sinter klaas cadeau en was er dan de hele win ter mee zoet."Na de herontdekking op zolder kocht Gankema via internet oude exemplaren op. Ze legde een unie ke verzameling aan, verdiepte zich in de inhoud en ging op zoek naar de ma kers. „Bij Margriet konden ze mij niet helpen. Ze toonden totaal geen belang stelling in hun geschiedenis, dat heeft mij echt verbaasd." Gankema ontdekte dat het merendeel van de boeken is samengesteld door Ton Hulsebosch (1909 - 1986), de late re hoofdredacteur van de Meppeler Courant. Ook achterhaalde ze namen van schrijvers en tekenaars. „Wim Meuldijk, Thé Tjong-Khing, Annie M.G. Schmidt, Marten Toonder, Paul Biegel, Han G. Hoekstra, Rien Poort vliet. Meestal werden hun namen niet vermeld, maar er hebben veel bekende mensen aan meegewerkt." Opvallend aan de Winterboeken zijn de omsla gen. „De voor- en de achterplaten lie pen vaak naadloos in elkaar over, het kleurgebruik was erg fraai. Er werden toentertijd bekende illustratoren voor Het Margriet Winterboek van 1958. foto's GPD gewaagd: Peter Lutz, Eppo Doeve, Piet Maree, Fiep Westendorp. De eer ste twee nummers, van 1939 en 1940, zijn nog geïnspireerd op voorbeelden Het Margriet Winterboek van 1970. uit Engeland, waar de Winterboeken al veel langer bestonden. Daarna zie je de tijdgeest langzaam veranderen", al dus Gankema. Tot halverwege de jaren zeventig wa ren de Winterboeken geliefd bij met na me kinderen rond een jaar of tien. „In 1976 is Margriet gestopt met de boe ken, waarschijnlijk omdat kinderen hun vrije tijd aan televisie, sport en tijdschriften gingen besteden. In 1988 keerde het Winterboek nog één keer te rug, ter gelegenheid van het vijftigja rig bestaan van Margriet. Vergeleken met de boeken uit de jaren vijftig en zestig ziet dat allerlaatste nummer er absoluut niet uit." Gestimuleerd door het succes van de Winterboeken lanceerde de uitgever van damesblad Margriet in de jaren vijftig een zomerse tegenhanger; Het Groot Vakantieboek. Deze reeks heeft tot en met 1962 gelopen. Joep van Ruiten De tentoonstelling 'Het Margriet Win terboek' is nog tot en met 8 maart 2007 te zien in het Drukkerijmuseum Mep pel. Open: di t/m za van 13.00 tot 17.00 uur. De tentoonstelling wordt vervolgd in het Scryption in Tilburg van 20 mei t/m 17 november en in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn van 1 december t/m/ 17 februari 2008. Zie ook www.winterboeken.nl. Kijk, daar houden we van, van citaten als 'een wijn met body en ruggengraat'. De uitspraken zijn van sommelier Robert Leus- sink van restaurant The Dylan in Amsterdam, en ze slaan op Boschendal Grand Cuvée Blanc. Deze Zuidafrikaanse Sauvignon Blanc is de eerste in een serie van vijf Boschendal-wijnen die op dei Nederlandse markt ko men. Later volgen nog een Char- donnay, een Chardonnay/Pinot Noir, een Shiraz en een Shiraz/ Cabernet Sauvignon. De prijs van deze 1685 gedoopte seriewij nen begint rond de elf euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 43