PZC Hoofdtelefoon en mobieltje omarmen elkaar Betaalbare exclusiviteit in een losse sfeer MÈ m /Fr Bellen met lichteffecten Oorschelp verdringt oordop Lipgloss Zweet Geen draadje meer te bekennen met de bluetooth-stereo. foto's GPD Sony Ericsson voegt met de Z310i weer wat extra's aan de mobiele telefoon toe: lichteffecten. Aan con tacten in het adresboek kun je een van de vijftien beschikbare kleurtjes koppelen. Aan het oplichtende schermpje kun je daarna zien wie er belt. Maar de Z310i gaat nog een stap verder. Het uiterlijk kan zich aanpassen aan het moment dan de dag, bijvoorbeeld heldere kleuren overdag en subtielere tinten 's avonds. Ook aan de binnenkant zit het wel snor. De Z310i is voorzien van mp3-speler, camera en Blue tooth. Het toestel komt volgend voor jaar onder meer in brons en roze op de markt. De prijs: 149 euro. 400.000 draadloze in mono. Jabra gooit nu Bluetooth-stereo in de strijd. Want steeds meer mobieltjes hebben standaard Bluetooth, een vorm van draadloze verbinding, in huis. Daarmee kan ook muziek worden door gestuurd. Als er een oproep binnen komt, wordt de muziek gepauzeerd. Ook mp3-spelers kunnen met een opzet- stuk muziek naar de hoofdtelefoon zen den. Toekomst Jabra leidt de dans in wat Blue tooth-stereo heet' Sony en Philips vol gen in het voorjaar. „Draadloos luisteren naar muziek wordt de toekomst", weet verkoopdirec teur Harold Cobben zeker. „Dit is een heel nieuwe markt. De verkoop is nog minimaal. Maar ik ben ei-van overtuigd dat de consument Bluetooth-stereo in de tweede helft van 2007 gaat ontdek ken." Albert, uit de eerste alinea, ziet Bluetooth-stereo overigens nog niet zit ten: „Dat zal meer vergen van de batte rij." Maarten van de Rakt Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 23 december 2006 De winter moet nog op gang ko men, de lente is nog ver weg, dus komen modehuizen met zo genaamde tussencollecties. Kle ding waarin wordt vooruitge- blikt op het komende seizoen, zonder dat al echt afscheid is ge nomen van het huidige. Caroli ne Biss doet dat in haar cruise collectie met pastels en bloem motieven en met zijde en suède. Net wat frisser qua kleur dan de overheersende zwart- en grijs tinten van december. De rok van mousselinezijde kost 170, de jas van lichtpaars suède 350 en het jerseytopje 50. Met een hoofdtelefoon mag je tegenwoordig op straat gezien wor den. Of je nu een ouderwets model draagt of een hippe met nek- band. De volgende stap laat zich raden: de hoofdtelefoon zónder draad maar met Bluetooth. Letterlijk toekomstmuziek. Raar woord eigenlijk, hoofdtele foon, want wat heeft zon ding met bellen te maken? Niets en straks toch weer wel - daarover later meer. We zien ze in elk geval vaker op straat op duiken. De eerste de beste voorbijganger die we in een winkelstraat aanklampen, heeft een paar maanden geleden een bewuste keuze gemaakt. Albert schafte een hoofdtelefoon van Sony aan. „Deze klinkt veel beter dan die oordopjes. Het geluid is veel voller", zegt-ie. „Ik luis ter veel naar Neil Young, Pink Floyd en vari dat werk. Ik heb twee Gigabyte ge heugen in mijn mobieltje, ruim voldoen de. Eigenlijk is het wel praktisch om muziek te luisteren rqet je mobieltje." Dient zich hier een trend aan? Een ver koper in een speciaalzaak schetst wel een verschuiving van de hoofd- naar de nekband. „Er zijn verschillende catego rieën gebruikers. De een wil niet opval len, de ander juist weer wel." Dus zit er ook een witte hoofdtelefoon in het assortiment van Sennheiser die mooi past bij de spierwitte iPod. „Het is ook een mode-artikel geworden." Imago Dat bevestigt een andere luisteraar op straat, Salsa. „Waarom zo'n hoofdtele foon? Dat is een beetje imago, relaxed. Het is een manier om af te wijken van anderen." Hij loopt al bijna een jaar rond met een stijlvol nekband-exem- plaar van Sony. „Het gebruik van traditioneel ogende grote oorschelp-hoofdtelefoons neemt toe. Dat ervaren wij ook. Het mag weer groot zijn. Jongeren hebben een hou ding van 'nou en?'," reageert Hans den Heijer namens Sony. Ook bij Philips signaleren ze een toename. Dat we ze vaker op straat tegenkomen, blijkt nog niet direct uit de marktcij fers van onderzoeksbureau GfK. Die onderscheidt headsets in drie groepen, in het oor, erop en rondom. Samen waren ze van maart 2005 tot en met februari 2006 in Nederland goed voor een verkoop van 1,3 miljoen stuks. Dat is nog afgezien van alle oortjes die in de verpakking van mp3-spelers zit- ten. Die 1,3 miljoen betekent een plus van 26 procent. De categorie in-het-oor groeide in Europa met 40 procent, op-het-oor met 12 procent. Sony, Philips en Sennheiser bemannen de top drie. Dan komt er een hele tijd niets, waarna Technics volgt. De wereld van de hoofdtelefoons is indi rect ook de wereld van mobieltjes ge worden. Met Nokia stiekem als groot ste producent van mp3-spelers. De Deense firma Jabra maakt op zijn beurt de meeste headsets voor mobiel tjes. Dit jaar voor Nederland zo'n ouderwetse hoofdtelefoon komt meer en meer buitenshuis. Er is een nieuw wapen in de strijd tegen okselzweet. Inleg- pads, die je in de oksel van je bo venkleding plakt en die het zweet meteen opzuigen. Sweatex, heten de inleggers, die in februari op de Huishoud beurs worden gepresenteerd. Ze worden verkocht per vijf paai en daar moet de consument drie euro voor neertellen. Nadeel: in transparante kleding valt Swea tex nogal op. Informatie: www.sweatex.nl. Leuk voor het eind van het jaar, j en ook nog eens goed voor de lip- i pen: lipgloss van Labello. De La- j bello Care Gloss Shine glanst en schittert en bevat druivenpit- ij olie, shea butter, vitamine E en j hydramine om de strijd tegen droge lippen en kloofjes aan te j; gaan. Deze Labello smaakt naar bessen, frambozen en aardbeien i en naar rozen, jasmijn en vanil- Ij le. De kleuren zijn felrood, rood en roze. De lipgloss kost 3,79. Redacteuren Edith Ramakers en Ray mond de Frel beschrijven in de serie De Smaak van Edith Raymond hun erva ringen in Zeeuwse eetgelegenheden. De ze maand het thema wild en veren. In deze aflevering: De Stadsschuur in Goes. Gloeiende, gloeiende! Wat een rot weer! En dan moeten we in die smerige regen ook nog eens vijf minu ten zoeken naar de wat verscholen Stadsschuur. Ik heb wel eens een bete re start van een avondje eten gehad. Maar goed, daar kunnen de medewer kers van Cor en Lies van de Zandt na tuurlijk niets aan doen, dus probeer ik mijn bokkenpruik maar weer zo snel mogelijk af te zetten. De vriendelijke lach van serveerster Sarah helpt daar al een beetje bij. Zij wijst ons een hoek tafeltje aan, vlakbij de open keuken waar we chefkok Ron Diephout en zijn assistenten aan het werk zien. De 27-ja- rige Diephout was tot april van dit jaar souschef van Richard Goris, maar EdiÜt S; l\ayn\ond hij vertrok naar restaurant De Gevan gentoren in Vlissingen. Nog voordat we onze keuze maken krij gen we een amuse gepresenteerd. Een kruidige bouillon met paddenstoeltjes in een langwerpig glaasje zorgt ook dat de kou uit onze lijven wordt verdre ven. Het daaropvolgende meergranen- broodje helpt de zoute smaak weer wat te neutraliseren. Ah, daar is de menu- Üuotc Dan de tafel „Ja, dit- bokje heeft rondgesprongen. Niet te veel bij nadenken, hoor!" kaart. Hertenbil, fazantenborst... nee, we gaan vanavond niet voor zekerheid. We laten ons verrassen door het chef menu, dat volgens Sarah in elk geval wat 'wild' is. We gaan voor de vijfgan- genvariant (55 euro per persoon), inclu sief een kaasplankje. Zonder kaas kost het'menu 47,50 euro. Een kwartiertje later voorziet Sarah alle gangen van een simpele, maar daardoor ook voor de wat minder culi nair aangelegden heldere toelichting. Een stukje lauwwarme duif, een beetje ganzenlever, truffel en truffelmousse blijken opvallend genoeg prima te mat chen met ronde twee: een stukje heerlij ke koningsbaars, gelegen op een spie geltje van appel en overgoten met een saus van bleekselderij. Dat visuitstap- je in het wildmenu is al net zo verfris send als het volgende smaakmakertje: een mix van boerenyoghurt en manda rijntjes. Dat drankje wordt gepresen teerd als een tussendoortje, maar als even later de botermalse springbokfi- let (Sarah: „Ja, dit bokie heeft rondge sprongen. Niet te veel bij nadenken, hoor!met groenten, frites en een mi- niscuul toefje puree wordt opgediend, beginnen we te twijfelen. Was dat man darijnendrankje dan toch een volwaar- 1$eooi-detin<z Prijs-kwaliteit: Entourage: Bediening aan tafel: - Helderheid van de kaart: f Horen, zien en ruiken: Oppas- sen als je van de wc tegenover de open keuken komt, want een ig j openzwiepende deur zou zo- f maar eens een serveerster met borden kunnen raken. |jrj Conclusie: De Stadsschuur is h' duurder dan een doorsnee res- <5 v taurant, maar biedt wel goede, betaalbare exclusiviteit. onvoldoende goed matig uitstekend voldoende dige gang? Even later weten we het ze ker, want daar komt het afsluitende kaasplankje met onder andere Roche- fort, geitenkaas uit de Ardennen, een verdraaid sterke boerenbrie en een trappistenbroodje. Dus bestellen we ter afronding nog maar een kopje kof fie. Ondanks al het lekkere eten be kruipt me door die 'gekke derde gang' toch een wat ontevreden gevoel. Tot dat Sarah ons verrast. „Nu al koffie? Geen dessert? Het lekkerste moet nog komen. Het zijn vijf gangen, goed tel len hè!Ze heeft niets te veel gezegd. Het bolletje kaneelijs en perentaartje met vanillesaus zijn verrukkelijk. De Stadsschuur, Schuttershof 32-34, Goes. Tel: 0113-212332. www.stads» schuur.nl. Pinnen, vegetarisch en rolstoelvriende- lijk: ja. Rookvrij: ontmoedigingsbeleid. Open: maandag tot en met vrijdag 12.00 tot 15.00 uur en 17.00 uur tot 21.30 uur. Zaterdag 17.00 uur - 21.30 uur ZnnHoo ooclnton Ron Diephout van De Stadsschuur foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 41