Zonder voorbehoud door de knieën PZC Een kind moet wéten dat het wordt bemind Hulp aan Cambodja zaterdag 23 december 2006 foto's Mechteld Jansen Doodsbang was ze, om de vaste grond onder haar voeten te verlie zen, Nee natuurlijk, ook de immer kracht uitstralende Cathy Kotoun (40) uit Zierikzee heeft het afgelopen jaar diepe dalen ge zien. Maar de insteek die ze doelbewust omarmde om de scheiding met de vader van haar kinderen een plaatsje te geven, werd haar lijfspreuk: „Als je positiviteit uitstraalt, ontvang je die ook terug." BS8 e oogt als het levende bewijs van dat motto. Lekker bak kie rond de tafel. Stra lende ogen, dito verschijning. Met de in Bel gië wonende Patrick van den Eynde (39), evenals Kotoun diri gent van beroep, stevig aan haar zijde. Lachend, flirtend en zicht baar genietend van het leven en hun wederzijdse liefde. „Het le ven is leuk, maar het is nóg leu ker geworden", typeert de Zie- rikzeese de nieuwe start die ze - na een maanden eerder ingezet proces - dit jaar maakte. „Niet alleen een nieuw leven, maar ook een nieuw inzicht." Aan stichter Van den Eynde leei'de haar te relativeren. Prikkelde haar bovendien om meer vrij heid in haar leven toe te laten. „Het leven begint pas bij de veertig", durft Kotoun nu volop lachend te stellen. „Kijk maar naar mij. Het gaat me voor de wind." Eind 1997 gingKotounmet haar ex samenwonen. Ze kregen twee kinderen; inmiddels zeven en vier jaar oud. Het was het be gin van een hectische tijd, want parallel aan dat prille gezinsle ven werd er ook driftig aan de carrière gewerkt. Het tweetal leerde elkaar kennen via muziek vereniging Mozart in Yerseke, waar Kotoun als dirigent was gecontracteerd. Ze kreeg er nog meer orkesten bij, waaronder harmonie De Vereenigde Vrien den uit Sas van Gent. Kort na haar aantreden daar werd Kotoun bij een concours in Praag uitgeroepen tot beste diri gent. Ach, het belang van die prijs is echt niet zo wereldschok kend hoor - relativeert de win naar drie jaar later. „Maar het was wel superleuk en het was een grote push voor mijn car rière." Achteraf denkt Kotoun dat ze op dat moment haar ex verloor. Zij was altijd druk, druk, druk met haar kinderen en met 'haar ding'. Hij kreeg on dertussen iets met een ander. „Ze zeggen toch altijd: die eer ste zeven jaar die zijn het zwaarst. Wij hebben het inder daad net niet gehaald. Nu denk ik: godzijdank dat wij het niet hebben volgehouden." Angst Niet dat de periode die volgde een makkelijke was. Al was het alleen maar omdat Kotouns rug zakje al wat vulling kende. Zo als een eerder stukgelopen rela tie en de scheiding van haar ouders op haar zeventiende. „Het verdriet dat ik had was voornamelijk angst. Een gevoel van paniek en verdriet naar de kinderen toe. Maar ook: wat vindt de buitenwereld hiervan? Dat heb ik later wel van me af kunnen schudden." Van haar vader en diens wouw kreeg ze heel veel steun. Haar vader ging door dik en dun bij het in orde maken van de zakelij ke kant van de scheiding. Aan zijn wouw Helma's positieve in steek in het leven trok ze zich geestelijk op. Wat haar kinderen betreft had ze het natuurlijk graag anders gezien. Heeft de Zierikzeese ook vaak genoeg gedacht: we heb ben ooit voor elkaar gekozen, we hebben twee prachtige kinde ren. We moeten doorgaan, dat is het lot. „En de kinderen hebben hier natuurlijk ook wel iets van mee gekregen, laten we eerlijk wezen. Maar ze zijn nu weer he lemaal opgebloeid. En daar ma ken we ons, in mijn beleving, ook allebei sterk voor. Opvolger Dus was er weer ruimte in Kotouns leven voor een nieuwe liefde, die ze - hoe gek kan het lopen - vond in haar opvolger bij muziekvereniging Mozart. Maanden na hun kennismaking („Een mooie madame, dacht ik meteen.*Allez, ik vond ze er leuk uitzien én ik vond haar als per soon ook aantrekkelijk", doet Van den Eynde een duit in het zakje) gingen beiden zonder enig voorbehoud voor elkaar door de knieën. Niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook pro fessioneel. Hun creatieve ver strengeling opent („We zijn sa men bezig aan dirigeerprojec- ten") eveneens nieuwe deuren. Hoewel de intentie om samen oud te worden er zeker is, beseft Kotoun goed dat het ook met de ze intense liefde ooit anders kan lopen. „Maar ik weet nu wat het is. De strijd in te gaan en er als overwinnaar uit te komen. Maar ik ben altijd positief gebleven. Ik sta mijn mannetje en ik ben er waanzinnig trots op dat ik het zo heb gedaan." Esme Soesman Cathy Kotoun en Patrick van den Eynde r ligt een man op de grond, zwaar gewond door een pijl die hem in het lichaam heeft getrof fen. Rond de man verza melt zich een aantal hin doeïstische monniken en zij slaan aan het debatte ren. Welke van de honderden goden kan hebben toegelaten dat die man gekwetst raakte, waar was de god die hem had moe ten beschermen; dat zijn zo de vragen. Voor die worden beantwoord zal er nog heel veel water door de rivier stromen. Dan voegt zich een boeddhist bij het gezelschap. Hij stelt geen enkele vraag maar komt met één met haar kind. Wat van een opvoeder ver wacht kan worden, is dat een kind niet al leen bemind wordt, maar daar ook wéét van heeft. Opvoeden is iets van het hart. Een kind dat weet dat het wordt bemind heeft meer kansen in de wereld. Barbarij In het Cambodja van aanvankelijk Lon Nol en later Pol Pot, was geen ruimte voor het hart. Pol Pot liet in de periode tussen 1975 en 1980 miljoenen mensen vermoorden. Hij vernietigde steden, deed onderwijs en gods dienst in de ban en maakte een eind aan pri- vé-bezit en het fenomeen geld. Zijn barbaar se heerschappij bracht een hel op aarde. Al- Pater Johan Visser dwingende aanbeveling: „Laten we de pijl uit het lichaam van die man halen en zijn wond verzorgen." Zo vat pater Johan Visser Salesiaan-pries- ter van Don Bosco zijn levensfilosofie sa men. Jawel, hij is christen, maar zijn reli gieuze overtuiging brengt hem allereerst tot handelen. Leerstellige brieven uit Rome ma ken geen deel uit van de beraadslagingen waaraan hij leiding geeft en deelneemt. Het gaat hem om de vertrapte, hongerige kinde ren van Cambodja; die hebben zijn volle aandacht en die schieten geen millimeter op met godsdienstige haarkloverij, laat hij, tij dens een kort verblijf in Nederland, met een glimlach weten. Father John kent de armen. En hij geeft, met medewerking van velen, hulp. Een le ven lang. De rijzige man, 73 jaar geleden ge boren in Sneek werkte onder meer in India en Thailand, altijd voor kinderen. Dat hoort bij het charisma, de uitstraling van zijn con gregatie, de Salesianen van Don Bosco. Hij werd grootgebracht in een gezin waar mede dogen tot de standaarduitrusting behoorde. Zag zijn moeder dat een gezin in de proble men was geraakt, dan stuurde ze Johan met wat eten, zeep en wat er zoal nodig was. „Ik zag hoe mensen blij konden worden en van uit die ervaring heb ik invulling gegeven aan mijn bestaan. Don Bosco richt zich spe cifiek op kinderen en dat ligt dicht bij me. Iedereen ziet de ander. Dat begint met moe der en kind. Een moeder heeft mededogen le kader werd weggevaagd. Een corrupt, kaal, heet land vol mijnen bleef achter. In 1992 werd pater Johan Visser door de lei ding van zijn congregatie naar Cambodja ge zonden. Plij trof een land aan waar opnieuw moest worden begonnen met de wederop bouw van een cultuur. Er was en is honger, er is werkloosheid, er waren nauwelijks mo gelijkheden tot scholing. „We moesten van nul af aan de slag om mensen weg te halen uit de cirkel van de armoede. Wil je het ge loof in de toekomst herstellen, dan begin je bij de groep die niet apathisch is, maar veer kracht heeft; bij de jeugd dus." Duizenden kinderen zijn intussen geholpen met eten en vooral ook scholing. „We kun nen de dingen die we moeten doen ook uit voeren doordat we een thuisfront hebben. Dat steunt ons mentaal en materieel. Uit Zeeland is heel veel financiële hulp geko men, bijdragen voor het opzetten van techni sche scholen waar we skilltraning verzor gen en het mogelijk maken dat de arme jeugd aan de slag kan. We hebben een hotel school, voedselprogramma's, een grafische opleiding, agrarisch onderricht. De vonk slaat over. De mens heeft de vrijheid voor het goede te kiezen. We bouwen, met de hulp die wij krijgen aan een toekomst. Zo lang dat maar mogelijk is. En zou het ons onmogelijk gemaakt worden verder te gaan met de hulp om Cambodja te ontwikkelen, dan is er in ieder geval de jeugd die nu over vakmanschap beschikt. Ikzelf kan niets ver liezen want ik bezit niets; dat hoort bij de gelofte van armoede. Die past wel bij me. Je komt met niks en je gaat met niks. Wat je achterlaat, wat je hebt neergezet aan gebou wen en verzorgd hebt aan scholing, dat blijft. Als de vinger van God." Maagden De angst die vele jaren lang het denken en doen van de Cambodjanen be heerste, ligt nog altijd op de loer. Father John vecht daartegen. In Sihanoukville, waar hij momenteel zijn hoofdkwartier heeft, ging enige tijd geleden het gerucht dat koning Sihanouk had gedroomd dat de onderwereld vijfduizend maagden nodig had. Veel meisjes knipten hun haren af om er toch maar onopvallend en onaantrekke lijk uit te zien. „De meisjes die onder onze hoede een opleiding krijgen, deden dat niet. We leren ze de dingen te beredeneren en niet af te gaan op het gerucht over een droom die de koning heeft gehad. Zo gaan we langzaam vooruit. De fundamenten lig gen er. Jonge mensen hebben inspiratie en vertrouwen. En er wordt feest gevierd. We streven ernaar mensen volkomen te. laten zijn. Daar horen sport, spel, muziek, creati viteit bij. Er moeten altijd feesten zijn, al zijn de middelen naar rijke, Westerse be grippen nog zo beperkt. Voor wie dorst heeft is een glas koel water een geschenk." A.J. Snel Pater Johan Visser krijgt vanuit Zeeland steun van de Stichting Saivasdee, die wordt onder steund met de actie Zeeland helpt Cambodja. Giften voor Sawasdee kunnen worden overge maakt via 650790782 van de Ing Bank t.n.v. Stich ting Sawasdee, Driewegen. Internet en e-mailadres: www.cambodja-sawasdee.nl info@cambodja-sawasdee:nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 26