PZC Rotterdam stapt uit WCT-plan Voor veel fun bij feestjes air Haagse politiek zit vol paradoxen ZuidWest i-lease iSa besluit Zeeland Seaports Claim wegens nieuw uitstel HSL Stork zet Centaurus en Paulson buitenspel rt n n- r m III as-n~ m e fawjPHo-- m 5ïs 3' sa 5 5ii m bi mm Grond Hongkong onbetaalbaar Goederenoverslag daalt dit jaar licht in Zeeuwse havens Werknemers: liever scholing dan hoger loon Redactie: 0113-315649 «vww.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. donderdag 21 december 2006 Wensen zijn voor ons uitdagingen! www.zuidwestlease.nl door Ben Jansen TERNEUZEN - Zeeland staat er alleen voor met de Wester- schelde Container Terminal (WCT). Dat is een gevolg van het besluit dat havenschap Zee land Seaports gisteren nam om de samenwerking met het Ha- renbedrijf Rotterdam op te zeg- Met de Rotterdamse haven valt riet. zoals Zeeland Seaports wil, te praten over een nieuw sa menwerkingsverband uitslui tend voor de aanleg van de WCT. „Dat hebben wij steeds niet realistisch genoemd", rea geerde een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam. ,Ik denk niet dat wij redenen rien om op dat standpunt terug te komen." In het besluit van het bestuur van Zeeland Seaports wordt er van uitgegaan dat de samenwer king met Rotterdam voor de WCT wél kan worden voortge zet. Het Havenbedrijf Rotter dam heeft een en andermaal te kennen gegeven daar niet voor te voelen. De samenwerking zou minimaal betrekking moeten hebben op alle containeractivi teiten in Vhssingen-Oost. Volgende maand beginnen Zee land Seaports en Rotterdam ge sprekken over de beëindiging van het samenwerkingsverband Exploitatiemaatschappij Schel- de-Maas (ESM). Dat worden - zoals wel vaker het geval is bij scheidingen - onderhandelingen waarbij het vooral om geld draait. Zeker als de WCT niet doorgaat en de voorbereidings- kosten van deze containertermi- nal moeten worden afgerekend, kan de herwonnen zelfstandig heid Zeeland Seaports een af koopsom kosten die in de tiental len miljoenen euro's loopt. Het algemeen bestuur van het van onze redactie economie jdoor Gert van Harskamp iDEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer kan een financiële claim Icgemoet zien wegens nieuw uitstel op de hogesnelheidslijn van Am sterdam naar Brussel/Parijs. Het concern HSA, exploitant van de lijn, moet zijn speciaal voor de spoorlijn gekocht en geleast treinmaterieel bijna een jaar werkeloos lande kant laten staan. „Die kosten zullen we in onderhandelingen net het ministerie over een aangepast contract meenemen", aldus een HSA-woord voerder. Eerder deze week kondigde Peijs aan dat de spoorlijn niet in april of juli maar pas december volgend jaar in gebruik komt. GPD Zeeuwse havenschap maakte gisteren weinig woorden vuil aan de beëindiging van het be staande ESM-verband. De Ter- neuzense wethouder J. van Schaik drong erop aan dat de deelnemers aan Zeeland Seaports (de provincie en de ge meenten Vlissingen, Terneuzen en Borsele) met het oog op de ge sprekken met Rotterdam eens luidende standpunten innemen. Gedeputeerde J. Suurmond on derstreepte de noodzaak de com merciële afdeling van het ha venschap te versterken. Burge meester J. Gelok van Borsele drong aan op spoed achter een beslissing over de WCT. De woordvoerder van het Haven bedrijf vond het besluit van het havenschapsbestuur 'zeer spij tig'. „We willen de samenwer king nieuw elan geven en nu blaast Zeeland Seaports de boel op." Hij was zo stellig in zijn uit spraak dat Rotterdam niets voelt voor een nieuw samenwer kingsverband aUeen voor de WCT, omdat de argumenten daarvoor nog steeds overeind staan. „Je moet één beheerder hebben voor containeractivitei ten in een Havengebied en je moet de bestaande ruimte benut ten voor je met de WCT begint. De woordvoerder durfde geen uitspraak te doen over de haal baarheid van de containertermi- nal zonder de medewerking van Rotterdam. Hij verzekerde dat het Havenbedrijf er niet op uit is Zeeland Seaports financieel een poot uit te draaien. n SB' r p gl|S: ïfi7 *5i WS lil HiiS'Aüi 2 s 51? H --E Sari::1! s i - lil S"*!"! lg* sis ia j H 51! SE B lil HÈ 5is ,a m - 5ii ir 111 S3: rSl 5U m 515 B HONGKONG - Dicht op elkaar gebouwde wol kenkrabbers in Hongkong. Onroerend goed is nu nergens ter wereld zo duur als in de Chinese metropool. Bij een grondveiling afgelopen dins dag werd 1,8 miljard Hongkongdollar neerge teld voor een A-locatie, wat neerkomt op 42.000 euro per vierkante meter. De huurprij zen voor kantoorruimtes in het zakendistrict van Hongkong zijn de laatste drie maanden met driehonderd procent gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2003. foto Adrian Bradshaw/EPA DEN HAAG - De machtsstrijd tussen industrieconcern Stork m zijn aandeelhouders Centau rus en Paulson neemt een vreem- dewendiug. Stork heeft een bar rière opgeworpen, waardoor de Iwee investeerders monddood rijn gemaakt. Met de aandeelhoudersvergade ring van 18 januari in het ver schiet, heeft Stork een wel heel opmerkelijke voorschot geno- Het concern heeft zogehe- jen preferente aandelen uitgege ven en verkocht aan de Stich ting Stork, die zo een belang van 50 procent in het concern hijgt. Bezitters van preferente aandelen hebben meer macht dan andere aandeelhouders. Met deze actie zet Stork de ver houdingen met Centaurus en Paulson die een gezamenlijk be lang hebben van ruim 33 pro cent in Stork, nog verder op scherp. 'Centaurus en Paulson willen dat Stork alleen de luchtvaart- lak behoudt en de overige onder delen verkoopt. Dit besluit oeeft het industrieconcern naast rich neergelegd, waardoor op de aandeelhoudersvergadering van 13 januari de twee investeerders entslag zullen aanvragen voor de raad van commissarissen. ,De kans dat de raad van com- nu naar huis ge stuurd wordt, is daarmee nage noeg nul," zegt Gerard Mertens, hoogleraar financiële analyse aan de Erasmus Universiteit. Beleggingsanalisten verwachten echter dat Centaurus en Paulson de uitgifte van de aan delen zuUen aanvechten voor de rechter. Overigens belooft Stich ting Stork de aandelen twee jaar te behouden. Preferente aandelen mogen immers alleen uitgegeven' worden als het om een tijdelijke beschermingscon structie gaat. Rechter Stork heeft zijn eigen aandeel houders Centaurus en Paulson op zijn beurt ook voor de rech ter gedaagd. Mogelijkerwijs heb ben de twee aandeelhouders te laat aangegeven dat zij samen optrokken tegen Stork, wat wel verplicht is. Vandaag moeten de twee inves teerders bij de rechtbank ver schijnen voor een eerste getui genverhoor. Op 17 januari, de dag voor de aandeelhoudersver gadering, volgt de tweede. Daar uit moet blijken sinds wanneer Centaurus en Paulson gezamen lijk optrokken. „Mocht blijken dat zij dat inderdaad te laat heb ben gemeld, dan is het zeer wel denkbaar dat het meerderheids- belsluit over opsplitsing in de vorige aandeelhoudersvergade ring nietig wordt verklaard", zegt Mertens. GPD - op eigen benen - door René Hoonhorst SINT JANSTEEN - Het idee kwam op toen ze een feestje voor hun jongste spruit op touw zetten. Nick vond het wel wat als zijn tweede ver jaardag geheel in het teken van Bob de Bouwer zou staan. Een rondgangetje langs wat winkels in het Land van Hulst wees uit dat het nog niet zo makkelijk was om de beroemde bouwvakker de scepter te laten zwaaien op het kinderfeestje. Dus ging er een lampje branden bij Gwen- da en Martin van der Veeken. Het echtpaar uit Sint Jan steen zocht naar een mogelijk heid om een zaak voor zich zelf te beginnen. Een internetwinkel in feestar tikelen lag voor de hand von den ze, nadat ze wat op de di gitale snelweg hadden rond- gesurft. De voorbereidingen begon nen ongeveer een jaar gele den, maar net voor de zomer vakantie ging Feestfun van start. Sinds augustus draait het winkeltje echt, stelt Mar tin. Hij is magazijnmedewer- Martin van der Veeken levert met Feestfun spullen voor kinder feestjes, geboortes en jubilea. foto Camile Schelstraete Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven water te komen. In Op eigen benen vertellen onderne mers hoe ze de klus klaren. Vandaag: Gwenda en Martin van der Veeken van Feestfun in Sint Jansteen. ker en zijn vrouw is bejaar denverzorgster. Ze geven hun banen voorlopig niet op, maar Martin hoopt stilletjes dat er binnen drie jaar een volwaardig inkomen uit het bedrijfje te halen is. Funfeest is nu nog een be scheiden onderneming. Het winkeltje in de aanbouw ach ter het huis richt zich vooral op geboorte- en verjaardags feestjes. De coüectie bestaat vooral uit kraamvreugd, kin derfeestjes en de festiviteiten rondom het bereiken van de leeftijd waarop Abraham de mosterd haalt. In de winkel zijn vooral slingers, vlaggen- lijnen, kartonnen serviesgoed en ballonnen te vinden. De spullen zijn in het winkeltje te koop, maar de meeste arti kelen worden via internet ver kocht. Feestfun verhuurt ook pop pen van Sara en Abraham, ooievaars en papflessen voor baby's. Martin: „Mensen ko men die borden en poppen ha len of ik breng ze weg. De meesten zijn voor klanten in Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Maar de intemetbesteUingen komen uit heel Nederland." De Van der Veekens willen de beperkte collectie tezijner- tijd uitbreiden met allerlei an dere feestartikelen. „We kun nen ons financieel én qua ruimte niet veroorloven om een grote voorraad aan te houden. Maar als mensen spe cifieke wensen hebben, doen wij ons uiterste best om de feestspuUen te leveren." Vfa vijftien maanden is dit mijn laat- ste column voor de GPD-bladen. ft vond het leuk om voor u te schrijven, want af en toe zie ik in de politiek won derlijke dingen. Erg fijn om die in een column aan de kaak te kunnen stellen. Wat bij mij de meeste verwondering wekte? Dit: politieke partijen (links en rcchts) nemen af en toe posities in die rechtstreeks indruisen tegen hun ideolo- Sische beginselen. Neem het rekeningrijden. Ik heb op de- replek ooit uitgelegd dat de VVD een Poot voorstander van rekeningrijden jou moeten zijn. En links juist niet. waarom? Het beprijzen is de meest Marktconforme manier om met schaars asfalt om te gaan. En voor de welvaren- do aanhang van de WD is het gunsti- Ser als voor mobiliteit met geld en niet 1111:1 tijd (in de file) betaald wordt. Voor het armere bevolkingsdeel geldt het om gekeerde: zij betalen liever met tijd dan met geld. Voor de lagere inkomens is dus het huidige systeem beter. De SP is de enige linkse partij die op dit punt au thentiek links is: tegen rekeningrijden. Maar de WD hoort fanatiek voor te zijn! Of neem de hypotheekrenteaftrek: te genover elke euro aan hypotheeksubsi die staat een euro belastingheffing. Er wordt geld rondgepompt, waarbij veel aan de strijkstok blijft hangen. De aftrek vervult al lang niet meer de oorspronkelijke doelstelling. Het jaag de vooral de huizenprijzen op. Als ik in mijn Delftse colleges een goed voorbeeld zoek voor overbodige be moeienis van de overheid met de econo mie, dan neem ik het liefst de hypotheekrenteaftrek. Liberalen horen tegen overbodige overheidsbemoeienis met de economie te zijn. Afschaffing van hypotheeksubsidies zou bovendien veel administratieve lastendruk sche len! En wat doet de WD? Zij is falie kant tegen, terwijl links wel voor inper king van de aftrek is. Nog een voorbeeld: in de VS is rechts sterk pro-immigratie. De vele immi granten verhogen de concurrentie om schaarse banen. Dat is slecht voor de solidariteit binnen de werkende klasse. Met veel immigratie krijgt de vakbewe ging het zwaar te verduren. Links hoort dus een restrictieve hou ding tegenover immigranten te hebben. De WD hoort daarentegen juist gene reus te zijn: een groot arbeidsaanbod door immigranten is fijn voor de werk gevers! Maar vooral de linkse fracties in de Ka mer pleiten voor een pardonregeling, terwijl de liberalen zich daar fel tegen verzetten! Waarom neemt Verdonk niet een baan bij de vakbeweging? Overi gens is de WD wel weer consequent als het over de toelating van Poolse werknemers gaat: daar willen de libera len de grenzen opengooien, terwijl juist de linkse fracties hier op de rem trap- pen. Veel paradoxen, kortom. De liberalen zijn voor overheidsbemoeienis met de huizenmarkt, links is er tegen. Rechts is faliekant tegen het marktconform omgaan met schaars asfalt. Maar de PvdA en GrocnLinks zijn er voor dat de armoelijders met een tolhef fing van de snelweg worden verban nen, zodat de rijken vrij kunnen doorrij den. Rechts is fel tegen een ruimharti ger asielbeleid, terwijl de werkgevers daarbij gebaat zijn. Links is genereus met immigratie, ter wijl dat de solidariteit van de werken- Per zeppelin naar het Wad HARLINGEN - De provincie Friesland steekt 155.000 eu ro in de plannen voor een zeppelin die komende zomer moet gaan vliegen tussen Harlingen, Ameland en Ter schelling. De kosten worden op 200.000 euro geraamd. Voorwaarde is dat het plan past binnen de Natuurbe schermingswet. GPD Belg denkt nog niet in euro's BRUSSEL - De gemiddelde Belg lijkt vijf jaar na invoe ring van de euro nog altijd niet gewend aan de Europese munt. Twee op de drie Belgen rekent euro's bij grote be dragen nog altijd om in franken, schrijft de krant De Mor gen. De Belgen zijn daarmee, in vergelijking met de elf an dere eurolanden, degenen die nog het meest in de oude na tionale munt rekenen. ANP Commercieel pensioen kariger AMSTERDAM - Het opbouwen van een pensioen kan men beter doen bij een niet-commercieel pensioenfonds dan bij een commerciële levensverzekeraar. Na pensione ring is men dan financieel aanzienlijk beter af. Dat blijkt uit een studie van De Nederlandsche Bank. Slechts twee procent van mensen die hun pensioen opbou wen bij een verzekeraar, kan rekenen op een welvaarts- vast pensioen: een uitkering die de loonstijgingen bij houdt. Bij pensioenfondsen is 56 procent welvaartsvast. GPD Gratis Saab na record op teller NEW YORK - Een Britse verzekeringsagent die in de Ver enigde Staten werkt, is erin geslaagd tussen 1989 en 2006 een miljoen mijl (ruim 1,6 miljoen kilometer) op de teller van zijn Saab 900 SPG te krijgen. Als beloning krijgt hij van de Zweedse autofabrikant een nieuwe auto. De wa gen overleefde achtmaal een botsing met een rendier. ANP Inflatiespook eurozone wijkt niet BRUSSEL - De Europese Centrale Bank (ECB) is klaar om op te treden tegen inflatie in de eurozone. De gevaren voor de prijsontwikkeling blijven aanwezig. Dat zei ECB-president Jean-Claude Trichet gisteren in een toe spraak voor het Europees Parlement. Volgens Trichet neemt de inflatie in de eurozone begin 2007 waarschijn lijk toe. Hij wijt het aanhoudende inflatiegevaar aan de hoge olieprijs, de toegenomen hoeveelheid geld in circula tie, hogere belastingen en hogere looneisen door de aan trekkende economie. ANP/RTR/AFP/DPA de klasse onder druk zet. Wat een pol derlandje: de socialisten zijn niet links, de liberalen zijn niet liberaal. Wie is in dit land nog authentiek? Gelukkig heb ben de protestanten nog André Rou- voet en de katholieken hebben Jan Ma- rijnissen. Welke liberaal heeft hier ooit Adam Smith gelezen? En welke socia list Karl Marx? Ze kennen hun eigen klassiekers niet! Met de dooddoener dat de waarheid wel ergens in het midden zou liggen, wordt menige discussie te snel beëin- digd. Maar dan wel meer dan elf uur op het hoogste niveau doorzeuren, omdat een minister in de late avond heeft gewei gerd om de rest van de nacht te stoppen met het uitzetten van illegalen. Wat een polderlandje! Alfred Kleinknecht door Ben Jansen MIDDELBURG - De groei is zoek in de Zeeuwse havens. In Vlissingen en Terneuzen is dit jaar bijna 300.000 ton minder overgeslagen dan vorig jaar. Ha venschap Zeeland Seaports ver wacht uit te komen op een goe derenoverslag van 30,1 miljoen ton. In 2005 was dat 30,4 mil joen ton. Deze daling valt deels te verkla ren uit de grote beurt van de ko lencentrale bij Borssele. Die duurde langer dan voorzien, waardoor minder kolen zijn aan gevoerd. Dit soort invloeden werkt op de tamelijk kleine schaal van de Zeeuwse havens meteen door in de cijfers. Als de kolencentrale volgens plan had gefunctioneerd, was het over slagresultaat van Zeeland Seaports niet 1 procent gedaald, maar 1 procent gestegen. Ook in dat laatste geval zou sprake zijn geweest van een enigszins teleursteUend resul taat. Vorig jaar boekte Zeeland Seaports nog een groei van 2 procent. Dat was toen al een lichte tegenvaller, omdat in de jaren daarvoor veel meer klin kende groeicijfers konden wor den gemeld. Volgens directeur J. van dei- Hart van Zeeland Seaports valt hierbij de kanttekening te plaat sen dat de daling van het aantal overgeslagen tonnen zich heeft voorgedaan bij goederenstro men die weinig arbeidsintensief zijn. De behandeling van pro ducten die meer werk opleve ren, bijvoorbeeld de overslag van groente en fruit, is wel geste gen. Hoeveel banen dat heeft op geleverd, kon hij niet zeggen. Voorzitter M. Ie Roy vond het op merkelijk dat de haven van Ter neuzen geen groei laat zien. Ze sprak de hqop uit dat vestigings plannen op de Axelse Vlakte, waarvoor de Autrichehaven tot 800 meter wordt verlengd, en op de Mosselbanken de ontwikke ling van de overslag stimuleren. Wat dat betreft zag ze ook voor Vlissingen groeimogelijkheden. In beide havens samen is dit jaar 57 hectare grond uitgege ven. Daarvan is 42 hectare voor de uitbreiding van Cobelfret in Vhssingen-Oost. Le Roy ging er van uit dat de uitbreiding van de autoterminal volgend jaar ze ker in een toename van de over- slagcijfers te zien zal zijn. Le Roy concludeerde dat de posi tie van Zeeland Seaports in het veld van de West-Europese ha vens steeds meer onder druk komt te staan. Daaruit blijkt vol gens haar dat de Zeeuwse ha vens zicht verder op de contai- nermarkt moeten begeven. Daar naast moet ook oog zijn voor ver betering van de spoorontslui- ting van het havengebied Ter neuzen. Daarvoor is medewer king van België noodzakelijk. Zeeland Seaports komt net als vorig jaar op een bedrijfsresul taat van 6,5 miljoen euro uit. DEN HAAG - De economische groei leidt in 2007 niet tot flinke loonsverhogingen. Dat denken althans de meeste werknemers in Nederland, zo blijkt uit onder zoek van uitzendbureau Rand stad. Slechts één op de vier werkne mers denkt dat het loon volgend jaar sterker stijgt dan de infla tie. Werknemers zitten ook hele maal niet te vlassen op meer loon. Ze vinden scholing veel be langrijker, zo blijkt uit het on derzoek. Als de opleidingen door de baas betaald worden en onder werktijd plaatsvinden, zijn werknemers bereid daar een beetje loon voor in te leve ren. Scholing is belangrijk voor de carrière, vinden werknemers. Dat betekent dat ze scholing niet zien als een garantie op baanbehoud. „Meer dan naar de arbeidsvoorwaarden te kijken, moeten werkgevers dus energie steken in de persoonlijke ont wikkeling en begeleiding van hun personeel", aldus Jan Ver meulen, algemeen directeur van Randstad. De economische groei zorgt er voor dat meer mensen op zoek zijn naar een nieuwe baan. Ruim de helft denkt aan een nieuwe baan, vooral hoogopge leiden en werkers in industrie en productie. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23