PZC
Rotterdam stapt
uit WCT-plan
Voor veel fun bij feestjes
air
Haagse politiek zit vol paradoxen
ZuidWest
i-lease
iSa besluit Zeeland Seaports
Claim wegens nieuw uitstel HSL
Stork zet Centaurus
en Paulson buitenspel
rt
n
n-
r
m
III
as-n~
m e fawjPHo--
m 5ïs 3'
sa 5 5ii
m bi
mm
Grond Hongkong onbetaalbaar
Goederenoverslag
daalt dit jaar licht
in Zeeuwse havens
Werknemers:
liever scholing
dan hoger loon
Redactie: 0113-315649
«vww.pzc.nl
E-mail:redactie@ pzc.nl
postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570;
Nationaal: 020-4562500.
donderdag 21 december 2006
Wensen zijn voor ons uitdagingen!
www.zuidwestlease.nl
door Ben Jansen
TERNEUZEN - Zeeland staat
er alleen voor met de Wester-
schelde Container Terminal
(WCT). Dat is een gevolg van
het besluit dat havenschap Zee
land Seaports gisteren nam om
de samenwerking met het Ha-
renbedrijf Rotterdam op te zeg-
Met de Rotterdamse haven valt
riet. zoals Zeeland Seaports
wil, te praten over een nieuw sa
menwerkingsverband uitslui
tend voor de aanleg van de
WCT. „Dat hebben wij steeds
niet realistisch genoemd", rea
geerde een woordvoerder van
het Havenbedrijf Rotterdam.
,Ik denk niet dat wij redenen
rien om op dat standpunt terug
te komen."
In het besluit van het bestuur
van Zeeland Seaports wordt er
van uitgegaan dat de samenwer
king met Rotterdam voor de
WCT wél kan worden voortge
zet. Het Havenbedrijf Rotter
dam heeft een en andermaal te
kennen gegeven daar niet voor
te voelen. De samenwerking zou
minimaal betrekking moeten
hebben op alle containeractivi
teiten in Vhssingen-Oost.
Volgende maand beginnen Zee
land Seaports en Rotterdam ge
sprekken over de beëindiging
van het samenwerkingsverband
Exploitatiemaatschappij Schel-
de-Maas (ESM). Dat worden -
zoals wel vaker het geval is bij
scheidingen - onderhandelingen
waarbij het vooral om geld
draait. Zeker als de WCT niet
doorgaat en de voorbereidings-
kosten van deze containertermi-
nal moeten worden afgerekend,
kan de herwonnen zelfstandig
heid Zeeland Seaports een af
koopsom kosten die in de tiental
len miljoenen euro's loopt.
Het algemeen bestuur van het
van onze redactie economie
jdoor Gert van Harskamp
iDEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer kan een financiële claim
Icgemoet zien wegens nieuw uitstel op de hogesnelheidslijn van Am
sterdam naar Brussel/Parijs.
Het concern HSA, exploitant van de lijn, moet zijn speciaal voor de
spoorlijn gekocht en geleast treinmaterieel bijna een jaar werkeloos
lande kant laten staan. „Die kosten zullen we in onderhandelingen
net het ministerie over een aangepast contract meenemen", aldus
een HSA-woord voerder. Eerder deze week kondigde Peijs aan dat
de spoorlijn niet in april of juli maar pas december volgend jaar in
gebruik komt. GPD
Zeeuwse havenschap maakte
gisteren weinig woorden vuil
aan de beëindiging van het be
staande ESM-verband. De Ter-
neuzense wethouder J. van
Schaik drong erop aan dat de
deelnemers aan Zeeland
Seaports (de provincie en de ge
meenten Vlissingen, Terneuzen
en Borsele) met het oog op de ge
sprekken met Rotterdam eens
luidende standpunten innemen.
Gedeputeerde J. Suurmond on
derstreepte de noodzaak de com
merciële afdeling van het ha
venschap te versterken. Burge
meester J. Gelok van Borsele
drong aan op spoed achter een
beslissing over de WCT.
De woordvoerder van het Haven
bedrijf vond het besluit van het
havenschapsbestuur 'zeer spij
tig'. „We willen de samenwer
king nieuw elan geven en nu
blaast Zeeland Seaports de boel
op." Hij was zo stellig in zijn uit
spraak dat Rotterdam niets
voelt voor een nieuw samenwer
kingsverband aUeen voor de
WCT, omdat de argumenten
daarvoor nog steeds overeind
staan. „Je moet één beheerder
hebben voor containeractivitei
ten in een Havengebied en je
moet de bestaande ruimte benut
ten voor je met de WCT begint.
De woordvoerder durfde geen
uitspraak te doen over de haal
baarheid van de containertermi-
nal zonder de medewerking van
Rotterdam. Hij verzekerde dat
het Havenbedrijf er niet op uit
is Zeeland Seaports financieel
een poot uit te draaien.
n
SB'
r
p
gl|S: ïfi7
*5i WS
lil HiiS'Aüi
2 s 51? H
--E Sari::1! s
i - lil S"*!"!
lg* sis ia j
H 51! SE
B lil HÈ
5is ,a
m - 5ii ir
111 S3:
rSl
5U m
515 B
HONGKONG - Dicht op elkaar gebouwde wol
kenkrabbers in Hongkong. Onroerend goed is
nu nergens ter wereld zo duur als in de Chinese
metropool. Bij een grondveiling afgelopen dins
dag werd 1,8 miljard Hongkongdollar neerge
teld voor een A-locatie, wat neerkomt op
42.000 euro per vierkante meter. De huurprij
zen voor kantoorruimtes in het zakendistrict
van Hongkong zijn de laatste drie maanden
met driehonderd procent gestegen ten opzichte
van het laatste kwartaal van 2003.
foto Adrian Bradshaw/EPA
DEN HAAG - De machtsstrijd
tussen industrieconcern Stork
m zijn aandeelhouders Centau
rus en Paulson neemt een vreem-
dewendiug. Stork heeft een bar
rière opgeworpen, waardoor de
Iwee investeerders monddood
rijn gemaakt.
Met de aandeelhoudersvergade
ring van 18 januari in het ver
schiet, heeft Stork een wel heel
opmerkelijke voorschot geno-
Het concern heeft zogehe-
jen preferente aandelen uitgege
ven en verkocht aan de Stich
ting Stork, die zo een belang
van 50 procent in het concern
hijgt. Bezitters van preferente
aandelen hebben meer macht
dan andere aandeelhouders.
Met deze actie zet Stork de ver
houdingen met Centaurus en
Paulson die een gezamenlijk be
lang hebben van ruim 33 pro
cent in Stork, nog verder op
scherp.
'Centaurus en Paulson willen
dat Stork alleen de luchtvaart-
lak behoudt en de overige onder
delen verkoopt. Dit besluit
oeeft het industrieconcern naast
rich neergelegd, waardoor op de
aandeelhoudersvergadering van
13 januari de twee investeerders
entslag zullen aanvragen voor
de raad van commissarissen.
,De kans dat de raad van com-
nu naar huis ge
stuurd wordt, is daarmee nage
noeg nul," zegt Gerard Mertens,
hoogleraar financiële analyse
aan de Erasmus Universiteit.
Beleggingsanalisten verwachten
echter dat Centaurus en
Paulson de uitgifte van de aan
delen zuUen aanvechten voor de
rechter. Overigens belooft Stich
ting Stork de aandelen twee
jaar te behouden. Preferente
aandelen mogen immers alleen
uitgegeven' worden als het om
een tijdelijke beschermingscon
structie gaat.
Rechter
Stork heeft zijn eigen aandeel
houders Centaurus en Paulson
op zijn beurt ook voor de rech
ter gedaagd. Mogelijkerwijs heb
ben de twee aandeelhouders te
laat aangegeven dat zij samen
optrokken tegen Stork, wat wel
verplicht is.
Vandaag moeten de twee inves
teerders bij de rechtbank ver
schijnen voor een eerste getui
genverhoor. Op 17 januari, de
dag voor de aandeelhoudersver
gadering, volgt de tweede. Daar
uit moet blijken sinds wanneer
Centaurus en Paulson gezamen
lijk optrokken. „Mocht blijken
dat zij dat inderdaad te laat heb
ben gemeld, dan is het zeer wel
denkbaar dat het meerderheids-
belsluit over opsplitsing in de
vorige aandeelhoudersvergade
ring nietig wordt verklaard",
zegt Mertens. GPD
- op eigen benen -
door René Hoonhorst
SINT JANSTEEN - Het idee
kwam op toen ze een feestje
voor hun jongste spruit op
touw zetten. Nick vond het
wel wat als zijn tweede ver
jaardag geheel in het teken
van Bob de Bouwer zou
staan.
Een rondgangetje langs wat
winkels in het Land van
Hulst wees uit dat het nog
niet zo makkelijk was om de
beroemde bouwvakker de
scepter te laten zwaaien op
het kinderfeestje. Dus ging er
een lampje branden bij Gwen-
da en Martin van der Veeken.
Het echtpaar uit Sint Jan
steen zocht naar een mogelijk
heid om een zaak voor zich
zelf te beginnen.
Een internetwinkel in feestar
tikelen lag voor de hand von
den ze, nadat ze wat op de di
gitale snelweg hadden rond-
gesurft.
De voorbereidingen begon
nen ongeveer een jaar gele
den, maar net voor de zomer
vakantie ging Feestfun van
start. Sinds augustus draait
het winkeltje echt, stelt Mar
tin. Hij is magazijnmedewer-
Martin van der Veeken levert met Feestfun spullen voor kinder
feestjes, geboortes en jubilea. foto Camile Schelstraete
Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven
water te komen. In Op eigen benen vertellen onderne
mers hoe ze de klus klaren. Vandaag: Gwenda en Martin
van der Veeken van Feestfun in Sint Jansteen.
ker en zijn vrouw is bejaar
denverzorgster. Ze geven hun
banen voorlopig niet op,
maar Martin hoopt stilletjes
dat er binnen drie jaar een
volwaardig inkomen uit het
bedrijfje te halen is.
Funfeest is nu nog een be
scheiden onderneming. Het
winkeltje in de aanbouw ach
ter het huis richt zich vooral
op geboorte- en verjaardags
feestjes. De coüectie bestaat
vooral uit kraamvreugd, kin
derfeestjes en de festiviteiten
rondom het bereiken van de
leeftijd waarop Abraham de
mosterd haalt. In de winkel
zijn vooral slingers, vlaggen-
lijnen, kartonnen serviesgoed
en ballonnen te vinden. De
spullen zijn in het winkeltje
te koop, maar de meeste arti
kelen worden via internet ver
kocht.
Feestfun verhuurt ook pop
pen van Sara en Abraham,
ooievaars en papflessen voor
baby's. Martin: „Mensen ko
men die borden en poppen ha
len of ik breng ze weg. De
meesten zijn voor klanten in
Oost-Zeeuws-Vlaanderen.
Maar de intemetbesteUingen
komen uit heel Nederland."
De Van der Veekens willen
de beperkte collectie tezijner-
tijd uitbreiden met allerlei an
dere feestartikelen. „We kun
nen ons financieel én qua
ruimte niet veroorloven om
een grote voorraad aan te
houden. Maar als mensen spe
cifieke wensen hebben, doen
wij ons uiterste best om de
feestspuUen te leveren."
Vfa vijftien maanden is dit mijn laat-
ste column voor de GPD-bladen.
ft vond het leuk om voor u te schrijven,
want af en toe zie ik in de politiek won
derlijke dingen. Erg fijn om die in een
column aan de kaak te kunnen stellen.
Wat bij mij de meeste verwondering
wekte? Dit: politieke partijen (links en
rcchts) nemen af en toe posities in die
rechtstreeks indruisen tegen hun ideolo-
Sische beginselen.
Neem het rekeningrijden. Ik heb op de-
replek ooit uitgelegd dat de VVD een
Poot voorstander van rekeningrijden
jou moeten zijn. En links juist niet.
waarom? Het beprijzen is de meest
Marktconforme manier om met schaars
asfalt om te gaan. En voor de welvaren-
do aanhang van de WD is het gunsti-
Ser als voor mobiliteit met geld en niet
1111:1 tijd (in de file) betaald wordt. Voor
het armere bevolkingsdeel geldt het om
gekeerde: zij betalen liever met tijd dan
met geld. Voor de lagere inkomens is
dus het huidige systeem beter. De SP is
de enige linkse partij die op dit punt au
thentiek links is: tegen rekeningrijden.
Maar de WD hoort fanatiek voor te
zijn!
Of neem de hypotheekrenteaftrek: te
genover elke euro aan hypotheeksubsi
die staat een euro belastingheffing. Er
wordt geld rondgepompt, waarbij veel
aan de strijkstok blijft hangen.
De aftrek vervult al lang niet meer de
oorspronkelijke doelstelling. Het jaag
de vooral de huizenprijzen op.
Als ik in mijn Delftse colleges een goed
voorbeeld zoek voor overbodige be
moeienis van de overheid met de econo
mie, dan neem ik het liefst de
hypotheekrenteaftrek. Liberalen horen
tegen overbodige overheidsbemoeienis
met de economie te zijn. Afschaffing
van hypotheeksubsidies zou bovendien
veel administratieve lastendruk sche
len! En wat doet de WD? Zij is falie
kant tegen, terwijl links wel voor inper
king van de aftrek is.
Nog een voorbeeld: in de VS is rechts
sterk pro-immigratie. De vele immi
granten verhogen de concurrentie om
schaarse banen. Dat is slecht voor de
solidariteit binnen de werkende klasse.
Met veel immigratie krijgt de vakbewe
ging het zwaar te verduren.
Links hoort dus een restrictieve hou
ding tegenover immigranten te hebben.
De WD hoort daarentegen juist gene
reus te zijn: een groot arbeidsaanbod
door immigranten is fijn voor de werk
gevers!
Maar vooral de linkse fracties in de Ka
mer pleiten voor een pardonregeling,
terwijl de liberalen zich daar fel tegen
verzetten! Waarom neemt Verdonk niet
een baan bij de vakbeweging? Overi
gens is de WD wel weer consequent
als het over de toelating van Poolse
werknemers gaat: daar willen de libera
len de grenzen opengooien, terwijl juist
de linkse fracties hier op de rem trap-
pen.
Veel paradoxen, kortom. De liberalen
zijn voor overheidsbemoeienis met de
huizenmarkt, links is er tegen. Rechts
is faliekant tegen het marktconform
omgaan met schaars asfalt.
Maar de PvdA en GrocnLinks zijn er
voor dat de armoelijders met een tolhef
fing van de snelweg worden verban
nen, zodat de rijken vrij kunnen doorrij
den. Rechts is fel tegen een ruimharti
ger asielbeleid, terwijl de werkgevers
daarbij gebaat zijn.
Links is genereus met immigratie, ter
wijl dat de solidariteit van de werken-
Per zeppelin naar het Wad
HARLINGEN - De provincie Friesland steekt 155.000 eu
ro in de plannen voor een zeppelin die komende zomer
moet gaan vliegen tussen Harlingen, Ameland en Ter
schelling. De kosten worden op 200.000 euro geraamd.
Voorwaarde is dat het plan past binnen de Natuurbe
schermingswet. GPD
Belg denkt nog niet in euro's
BRUSSEL - De gemiddelde Belg lijkt vijf jaar na invoe
ring van de euro nog altijd niet gewend aan de Europese
munt. Twee op de drie Belgen rekent euro's bij grote be
dragen nog altijd om in franken, schrijft de krant De Mor
gen. De Belgen zijn daarmee, in vergelijking met de elf an
dere eurolanden, degenen die nog het meest in de oude na
tionale munt rekenen. ANP
Commercieel pensioen kariger
AMSTERDAM - Het opbouwen van een pensioen kan
men beter doen bij een niet-commercieel pensioenfonds
dan bij een commerciële levensverzekeraar. Na pensione
ring is men dan financieel aanzienlijk beter af.
Dat blijkt uit een studie van De Nederlandsche Bank.
Slechts twee procent van mensen die hun pensioen opbou
wen bij een verzekeraar, kan rekenen op een welvaarts-
vast pensioen: een uitkering die de loonstijgingen bij
houdt. Bij pensioenfondsen is 56 procent welvaartsvast.
GPD
Gratis Saab na record op teller
NEW YORK - Een Britse verzekeringsagent die in de Ver
enigde Staten werkt, is erin geslaagd tussen 1989 en 2006
een miljoen mijl (ruim 1,6 miljoen kilometer) op de teller
van zijn Saab 900 SPG te krijgen. Als beloning krijgt hij
van de Zweedse autofabrikant een nieuwe auto. De wa
gen overleefde achtmaal een botsing met een rendier.
ANP
Inflatiespook eurozone wijkt niet
BRUSSEL - De Europese Centrale Bank (ECB) is klaar
om op te treden tegen inflatie in de eurozone. De gevaren
voor de prijsontwikkeling blijven aanwezig. Dat zei
ECB-president Jean-Claude Trichet gisteren in een toe
spraak voor het Europees Parlement. Volgens Trichet
neemt de inflatie in de eurozone begin 2007 waarschijn
lijk toe. Hij wijt het aanhoudende inflatiegevaar aan de
hoge olieprijs, de toegenomen hoeveelheid geld in circula
tie, hogere belastingen en hogere looneisen door de aan
trekkende economie. ANP/RTR/AFP/DPA
de klasse onder druk zet. Wat een pol
derlandje: de socialisten zijn niet links,
de liberalen zijn niet liberaal. Wie is in
dit land nog authentiek? Gelukkig heb
ben de protestanten nog André Rou-
voet en de katholieken hebben Jan Ma-
rijnissen. Welke liberaal heeft hier ooit
Adam Smith gelezen? En welke socia
list Karl Marx? Ze kennen hun eigen
klassiekers niet!
Met de dooddoener dat de waarheid
wel ergens in het midden zou liggen,
wordt menige discussie te snel beëin-
digd.
Maar dan wel meer dan elf uur op het
hoogste niveau doorzeuren, omdat een
minister in de late avond heeft gewei
gerd om de rest van de nacht te stoppen
met het uitzetten van illegalen. Wat
een polderlandje!
Alfred Kleinknecht
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De groei is
zoek in de Zeeuwse havens. In
Vlissingen en Terneuzen is dit
jaar bijna 300.000 ton minder
overgeslagen dan vorig jaar. Ha
venschap Zeeland Seaports ver
wacht uit te komen op een goe
derenoverslag van 30,1 miljoen
ton. In 2005 was dat 30,4 mil
joen ton.
Deze daling valt deels te verkla
ren uit de grote beurt van de ko
lencentrale bij Borssele. Die
duurde langer dan voorzien,
waardoor minder kolen zijn aan
gevoerd. Dit soort invloeden
werkt op de tamelijk kleine
schaal van de Zeeuwse havens
meteen door in de cijfers. Als de
kolencentrale volgens plan had
gefunctioneerd, was het over
slagresultaat van Zeeland
Seaports niet 1 procent gedaald,
maar 1 procent gestegen.
Ook in dat laatste geval zou
sprake zijn geweest van een
enigszins teleursteUend resul
taat. Vorig jaar boekte Zeeland
Seaports nog een groei van 2
procent. Dat was toen al een
lichte tegenvaller, omdat in de
jaren daarvoor veel meer klin
kende groeicijfers konden wor
den gemeld.
Volgens directeur J. van dei-
Hart van Zeeland Seaports valt
hierbij de kanttekening te plaat
sen dat de daling van het aantal
overgeslagen tonnen zich heeft
voorgedaan bij goederenstro
men die weinig arbeidsintensief
zijn. De behandeling van pro
ducten die meer werk opleve
ren, bijvoorbeeld de overslag
van groente en fruit, is wel geste
gen. Hoeveel banen dat heeft op
geleverd, kon hij niet zeggen.
Voorzitter M. Ie Roy vond het op
merkelijk dat de haven van Ter
neuzen geen groei laat zien. Ze
sprak de hqop uit dat vestigings
plannen op de Axelse Vlakte,
waarvoor de Autrichehaven tot
800 meter wordt verlengd, en op
de Mosselbanken de ontwikke
ling van de overslag stimuleren.
Wat dat betreft zag ze ook voor
Vlissingen groeimogelijkheden.
In beide havens samen is dit
jaar 57 hectare grond uitgege
ven. Daarvan is 42 hectare voor
de uitbreiding van Cobelfret in
Vhssingen-Oost. Le Roy ging er
van uit dat de uitbreiding van
de autoterminal volgend jaar ze
ker in een toename van de over-
slagcijfers te zien zal zijn.
Le Roy concludeerde dat de posi
tie van Zeeland Seaports in het
veld van de West-Europese ha
vens steeds meer onder druk
komt te staan. Daaruit blijkt vol
gens haar dat de Zeeuwse ha
vens zicht verder op de contai-
nermarkt moeten begeven. Daar
naast moet ook oog zijn voor ver
betering van de spoorontslui-
ting van het havengebied Ter
neuzen. Daarvoor is medewer
king van België noodzakelijk.
Zeeland Seaports komt net als
vorig jaar op een bedrijfsresul
taat van 6,5 miljoen euro uit.
DEN HAAG - De economische
groei leidt in 2007 niet tot flinke
loonsverhogingen. Dat denken
althans de meeste werknemers
in Nederland, zo blijkt uit onder
zoek van uitzendbureau Rand
stad.
Slechts één op de vier werkne
mers denkt dat het loon volgend
jaar sterker stijgt dan de infla
tie. Werknemers zitten ook hele
maal niet te vlassen op meer
loon. Ze vinden scholing veel be
langrijker, zo blijkt uit het on
derzoek. Als de opleidingen
door de baas betaald worden en
onder werktijd plaatsvinden,
zijn werknemers bereid daar
een beetje loon voor in te leve
ren. Scholing is belangrijk voor
de carrière, vinden werknemers.
Dat betekent dat ze scholing
niet zien als een garantie op
baanbehoud. „Meer dan naar de
arbeidsvoorwaarden te kijken,
moeten werkgevers dus energie
steken in de persoonlijke ont
wikkeling en begeleiding van
hun personeel", aldus Jan Ver
meulen, algemeen directeur van
Randstad.
De economische groei zorgt er
voor dat meer mensen op zoek
zijn naar een nieuwe baan.
Ruim de helft denkt aan een
nieuwe baan, vooral hoogopge
leiden en werkers in industrie
en productie. GPD