PZC Alles in wat glimt mag de boom Zuidwester is verrassend tot het eind Do's en don'ts Ferrari Kaviaar Diamantbeha Nijnshampoo Zwart is de opvallende en chique nieuwkomer Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E.mail:redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 16 december 2006 Wel doen Niet doen Zwart en wit - Groen, rood en goud Glinsterende takken - Engelenhaar Zijden vogels, vlinders en - Papieren kerstklokken bloemen - Beertjes Overdadig gedecoreerde - Paddenstoelen in kerstballen kerststukjes Echte kerstbomen of - Engelse ruitjes natuurgetrouwe neppers - Kerststerren Kristallen tafelverlichting - Verlichte trapjes Voor het toppunt van kerstluxe moet je eigenlijk naar het Lon- dense warenhuis Harrods. Daar kijkt niemand op van kerstbal len van 15 euro per stuk, de duurste kost zelfs bijna 500 eu ro. Niks is er te gek. En dat geldt ook voor sommige kinder cadeautjes. Een elektrische Por sche Boxter (467 euro)? Nee, cla's te gewoontjes. Harrods heeft namelijk ook echte mi ni-auto's, zodat vader en zoon hetzelfde kunnen rijden. Er is keus uit onder andere een Ran ge Rover, een kleine Hummer en een bloedrode Ferrari Testaros- sa. Ze kosten wel ruim 62.000 Bij De Bijenkorf kan een kapi taalkrachtige kerstman ook bij zondere dingen vinden. Een blik je zeldzame Beluga kaviaar (125 gram) van 2.500 euro bijvoor beeld. Wel opschieten, want de kans is groot dat alles al is uit verkocht. Dat wordt dus vech ten want vorig jaar vloog 2,5 ki lo van dit bijna gouden spul al de winkel uit. Gelukkig zijn er ook veel goedkopere blikjes ka viaar: 29 euro voor 30 gram. En hoe eet je dat spul nou? Schep een lepeltje op de muis van de hand, even op temperatuur la ten komen en dan beschaafd op slurpen. Alle lingeriemerken presenteren rond de feestdagen speciale Xmas-beha's en -slips. Het Ame- rikaanse merk Victoria's Secret doet het echter heel anders. Niks zwart, maar allemaal glim mende diamantjes, 2.000 om pre cies te zijn. Verwerkt in een pe perdure beha die 6,5 miljoen dol lar moet kosten. Maar misschien toch maar even wachten op de uitverkoop. De gouden beha van vorig jaar (2 miljoen dolar) is im mers ook nog niet verkocht. Niet dat het kraaiend van ple zier in ontvangst zal worden ge nomen, maar voor wie nog zoekt naar een kerstcadeautje voor de allerkleinsten is de Nijntje Bad- lijn misschien een idee. De baby shampoos en badproducten van Dermo care zijn zacht voor de huid en prikken niet in de ogen. Er zijn een wasgel, schuimbad en shampoo, allemaal voor 2,49 euro. Kerstballen die met schoolkrijt beschreven kunnen worden, zijn ultieme persoonlijke accessoi res. Zwart is een prima kleur om met andere te combineren. foto's GPD De kerstboom kan dit jaar niet vol genoeg hangen. Barokke dessins, glitter, glans en rijk gevulde bomen vullen huis en tuin. Kerstmis 2006 is vooral uit bundig. Met zwart als nieu we kerstkleur, vaak in com binatie met wit. En de;bling bling van vorig jaar keert uitvergroot terug. Het blijft een vreemd ver schijnsel. Kerstmis 2006 is nog niet voorbij, maar trend- watchers richten hun pijlen al weer op het kerstfeest van vol gend jaar. Romeo Sommers van Intratuin en Tanja Soeter van Bijenkorf, willen er niet al te veel over zeggen. „De overdaad blijft, maar nos talgische elementen komen te rug. Het kerstlint bijvoorbeeld. Dat maakt volgend jaar een co meback", licht Sommers alvast een tipje van de sluier op. Soe ter voorspelt dat de belangrijk ste trends van dit jaar - barokke dessins, glitters en zwart - over eind zullen blijven. „Maar dan in een andere context." Het hele jaar door zijn ze met kerst bezig. Standaard bezoekt Sommers de grote beurzen. Daarnaast doet hij intensief aan 'christmas shopping'. „Ik haal_- mijn ideeën vooral uit Londen, New York en Kopenhagen. En de grootste internationale beurs in Frankfurt, Christmas World, mis ik vanzelfsprekend nooit. Daar vind je alle.nieuwtjes." Soeter heeft een andere aanpak. Zij houdt interieurtrends en mo de in de gaten en maakt van daaruit de vertaalslag naar kerst. „Om met originele ideeën te komen, wil ik zo min moge lijk zien wat anderen doen." Alles kan Het leuke van kerst 2006 is vol gens Sommers dat alles kan. „Mensen kiezen voor een per soonlijke sfeer, die past bij de eigen identiteit. Ze willen iets anders dan de buren." Wat be treft trends is de Bijenkorf een ultieme inspiratiebron. „We leg gen niets op, maar presenteren wel onze thema's", zegt Soeter. Die worden soms gekopieerd in huis, maar steeds meer mensen zetten een persoonlijk plaatje neer." Ook valt het haar op dat mensen vaker hun hele huis en zelfs de tuin uitbundig decoreren. „Met lichtjes, kransen, kerstballen, bloemen en andere accessoires. Hun complete omgeving veran dert op een heel creatieve ma nier." Ook Sommers stelt dat 'Nederlanders het niet langer bij de kerstboom in de hoek hou den'. „Dat hangt deels ook sa men met de economie: we willen uitdragen dat het goed gaat." Hij heeft ook gemerkt dat er be hoefte is aan alternatieven voor de geijkte kerstboom. Zoals het ministilleven op tafel, kasten en vensterbanken. „Een logisch ver volg op het plateau met kaar sen. Dit jaar bestaat het onder andere uit kerstballen, vazen met takken, kwasten en kettin gen." Ook de kroonluchter of lamp boven de eettafel onder gaat een kerstmetamorfose. „Ge decoreerd met ballen en takken is dat de perfecte kerstversie ring voor tijdens het kerstdi ner." Hele jaar In de collectie van de Bijenkorf valt op dat kerstdecoraties steeds meer lijken op accessoi res die het hele jaar door in huis opduiken. „Kerst is een sfeer in huis, meer dan enkel decoratie tijdens de feestdagen. Dat be gint al vroeg in november. Dan willen mensen hun huis al gezel lig maken. Ze kopen volop kaar sen en takken. Later vullen ze die aan met typische kerstacces- soires." Op de kerstafdeling do- mineren glitters, handgemaakte gedecoreerde kerstballen en glit- tertakken. En de kleur zwart, gecombi neerd met champagne, grijs en bruin. „Die combinatie is ver nieuwend, net als de mix van zil ver, goud en wit die we laten zien. Ook met koningsblauw doen wij veel." Vooral tafel ver lichting loopt goed volgens Soe ter. En accessoires zoals schoen tjes, kroontjes en tasjes met glit ter. Zwart Hoewel Intratuin vier kerst trends onderscheidt, lijkt uit bundigheid het alles overstijgen de thema. Alles wat glimt, komt in de kérstboom terecht. Boven dien kan die niet vol genoeg han gen. Ook de barokke motieven op ballen, kaarsen en vazen, ver sterken deze overdaad. „Nieuw zijn de zijden vogels, vlinders en bloemen voor in de kerstboom." Wat kleur betreft is zwart de meest opvallende nieuwkomer. „Lange tijd kon zwart niet, om dat het een sombere kleur zou zijn. Maar in combinatie met pastellen, wit en met glitters oogt het juist chique.'' De kerst hit bij Intratuin zijn kersballen die zijn bewerkt met schoolk rijt. „Het ultieme persoonlijke acces soire", vindt Sommers. „Kinde ren kunnen zo hun eigen kerst bal decoreren, maar je kunt ze ook op de eettafel gebruiken als menukaart. Het is ook leuk als iedereen er een eigen kerstwens op zet." Anja Sparidaans Een uitbundig kerstplateau is een alternatief voor de kerstboom. Koningsblauw is een van de favoriete kleuren van de Bijenkorf. paddestoelen, geroosterde kastanjes en schapenkaas. Een gefrituurde aardap pel met piment en wijnazijn is het bij gerecht. We worden er stil van. Vegetarisch, vlees; of vis zijn alle even T$eoo<.delinej Prijs-kwaliteit: Entourage: Bediening aan tafel: Helderheid van de kaart: Horen, zien en ruiken: ook als de tafelgenote even geld in de parkeermeter moet stoppen, ver- y veelt de achterblijver zich geen moment. Er is genoeg te zien. Je 1 1 |i kan ideeën opdoen voor thuis. Conclusie: dat het niet drukker -j is in Zuidwester is onbegrijpe- i S hjk. Zuidwester lijkt inspiratie te putten uit de Spaanse keuken. foto Ruben Oreel net boven een tafeltje uit. Takken ste ken subtiel af tegen zachtbruin geschil derde muren. Een deken van lampjes is als een kerstverlichting aan het pla fond bevestigd. Alles past en klopt. Loungemuziek klinkt, die gastheer Martien Luteijn zelf mixt. Hij stemt zijn keuze af op de avond. „Deze avond heeft geen oppepper nodig", zegt hij, vandaar dus die prettig rusti ge achtergrondmuziek. Kok Wim IJska lijkt vooral door de Spaanse keuken te zijn geïnspireerd. Empanada's, ibericosalade en escabe- sche prijken op de kaart. Maar ook pinchos, tapas uit Baskenland, ontbre ken niet. We beginnen met twee luxe pinchos: Foie Gras a la plancha (8,50 euro) en rubio ahumado, een gamba, gevuld met gerookte poon (7,50). Daarna de pinchos confit de canard (15 euro) en een paddestoelentartaleta. Het vlees van de eend is boterzacht, zoals het ro de vlees moet zijn. De tartaleta van bo- terdeeg is gevuld met verschillende belangrijk voor De Zuidwester. Een ve getarische schotel wordt er niet met de haren bijgesleept. Martien legt uit: „Kroketjes van truffelrisotto staat niet op de kaart omdat het een vegetarisch gerecht is. Het is een lekker en vol waardig gerecht en dan ook nog eens vegetarisch", verklaart hij. Tegen de tijd dat we beginnen aan het toetje komen pas de volgende twee gas ten binnen. Rond tien uur wordt het derde tafeltje van de avond bezet. Waarom staat er geen lange rij met on geduldige gasten? Het eten is verrukke lijk, Martien ziet alles, is attent en in nemend. Misschien, gissen we, staan de tafeltjes wat dicht bij elkaar. Maar wij komen zeker terug. Zuidwester, catering en restaurant, Lange Noordstraat 6, Middelburg, tel. 0118-650040. Keuken open 12.00-23.00, zo 17.00-22.00, ma 12.00-22.00, in de winter: di-wo geslo ten. Geen apart rookgedeelte, pinnen is mogelijk, www.zuidwester.info. Redacteuren Edith Ramakers en Ray mond de Frel beschrijven in de serie De Smaak van Edith Raymond hun erva ringen in Zeeuwse eetgelegenheden. De ze maand het thema wild en veren met Restaurant en traiteur Zuidwester in Middelburg. Bij Zuidwester in Middelburg weet je niet direct waar je aan toe bent. Als je naar binnen kijkt, vraag je jezelf af of het een luxe broodjeszaak, een de signwinkel of toch een intiem en tren dy restaurant met mediterrane invloed is? Dat laatste dus. Daaraan twijfel je niet meer als je eenmaal in het restau rantgedeelte bent, dat achter het in drukwekkende appelgroene wijnrek begint. Daar valt alles op zijn plaats en is uit eten gaan bij de Zuidwester een verrassende en aangename beleve nis. Waarom zijn we op deze donderdaga vond rond half acht de enige gasten? Ongeloof daarover blijft ons de hele avond achtervolgen; van het binnenko- mertje, de hertensaucijsjes tot aan de zqetige afsluiter de dolci van merin gue, amandeltaartje en turronijs. Alles is heerlijk en de borden zijn mooi opge maakt. Het interieur is modem en helder. De aankleding verraadt de hand van een perfectionist. Niets wordt over het hoofd gezien. In een hoek van het res taurant piept een steenrode amaryllis Üjiote de talel Waarom staat er geen lange rij met on geduldige gasten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37