Terroristen zijn straks kansloos in de lucht PZC Een zachtmoedig karakter, maar geen mak lammetje Gekaapt vliegtuig zal hoge gebouwen ontwijken Secretaris-generaal Kofi Annan verlaat VN zaterdag 16 december 2006 Kapers kunnen straks nooit meer een vlieg tuig gebruiken als massamoordwapen, zo- jlsop 11 september 2001. Het gekaapte toestel zal hoge gebouwen automatisch ontwijken. Slim me camera's zullen bovendien terroristen ont maskeren nog voordat zij toeslaan. Welkom aan boord van het terreurbestendige vliegtuig. Twee gekaapte Boeings die de to rens van het WTC in New York in vliegen, met duizenden doden tot ge volg. De beelden van de terreuraansla gen, ruim vijf jaar geleden, staan nog steeds op ieders netvlies. Bij het Nationaal Lucht- en Ruimte vaartlaboratorium (NLR) werken knappe koppen aan technieken die ter roristen in de lucht vrijwel kansloos moeten maken. Big Brother vliegt voortaan mee. Tien tallen miljoenen euro's hebben de Eu ropese Unie en het bedrijfsleven (waaronder Airbus, Sagem en Thales) uitgetrokken voor SAFEE (Security of Aircraft in the Future European En vironment), een onderzoeksproject naar technieken om een herhaling van die dramatische terreuraanslagen te voorkomen. Het NLR in Amsterdam speelt daarin een centrale rol. Het luchtvaartinsti tuut beoordeelt en test nieuwe appara tuur die het de terrorist praktisch on mogelijk maakt om een vliegtuig te ge bruiken voor een aanslag, zonder dat de passagier daarvan nog meer hinder ondervindt. Dat is volgens hoofd Jacco Hoekstra van de divisie luchttransport de be langrijkste missie van het NLR, maar verbazing speelt ook een rol. Er be staat volgens Hoekstra een opvallend groot verschil tussen de extreme vei ligheidsmaatregelen op luchthavens en het geringe aantal barrières voor terroristen als zij eenmaal in het vlieg tuig zitten. „Op vliegvelden neemt de overlast door de veiligheidscontroles toe. Je mag zelfs geen scheerschuim meer in de handbagage hebben, terwijl er aan boord bijna geen enkele drempel meel is om het toestel te kapen. Er zijn nu versterkte cockpitdeuren, maar het is gek dat er voor kapers niet meer hin dernissen zijn om de cockpit over te nemen." De toegang tot de cockpit kan beter worden beveiligd door een biometrische inlogprocedure, aldus Hoekstra. De deur zal dan alleen opengaan als controle met behulp van gezichtsher kenning of vingerafdrukken uitwijst dat het gaat om bemanning. Slaagt een kaper er toch in achter de stuur- knuppel te kruipen, dan kan een nieuw nooduitwijksysteem voorko men dat het toestel te pletter vliegt te gen een hoog gebouw. De apparatuur waarmee wordt verhin derd dat een vliegtuig tegen een berg vliegt, kan volgens het NLR ook wor den gebruikt om gebouwen automa tisch te ontwijken. „We zijn hier heel voorzichtig mee, want de piloot moet nog wel een noodlanding kunnen ma ken in verstedelijkt gebied." Zelfmoord De preventieve werking van dergelij ke maatregelen speelt ook een belang rijke rol. Een terrorist zal minder gauw proberen een vliegtuig te kapen als hij weet dat hij vrijwel kansloos is. Hoekstra memoreert dat Mohammed Atta, de leider van de zelfmoordterro risten op 11 september, besloot alleen Boeings te kapen. Atta dacht dat het moeilijker was een Airbus te pletter te vliegen omdat ge avanceerde elektronica dat zou verhin deren. Hoekstra: „Hij overschatte dit misschien, maar hij had gedeeltelijk gelijk." Een belangrijk project voor het NLR is een waarschuwingssys mmÊÊÊti JH -mÊM juiks -liim Twee passagiersvliegtuigen boren zich op 11 september 2001 in de torens van het World Trade Center in New York. Het NLR in Amsterdam ontwikkelt technie ken om ervoor te zorgen dat vliegtuigterrorisme nooit meer voorkomt. foto's Sean Adair/GPD teem voor verdacht gedrag (TARMS). De bedoeling is dat tientallen came ra's en sensoren de passagiers in de ga ten gaan houden. Bij vreemd gedrag floept er bij de piloten automatisch een lichtje aan op een controlepaneel met stoelnummers. Geel (aandacht vereist) of oranje (in grijpen raadzaam). „Stel dat iemand vijf keer naar het toilet gaat. Dat kan voor het cabinepersoneel reden zijn deze persoon aan te spreken om te ach terhalen of er iets aan de hand is," al dus senioronderzoeker Lennaert Speij- ker. „Het gaat niet om keiharde aan wijzingen, maar je kunt zo wel beter zien of er sprake is van gevaar." In het systeem is plaats voor meldin gen als: passagier is nerveus, vermijdt oogcontact en verdacht geknutsel. Als uitgerekend de nerveuze meneer van een oranje stoel voor de cockpitdeur staat, dan is het dus oppassen gebla zen. De gezagvoerder kan dan overwe gen een airmarshal (een gewapende bewaker) te alarmeren, mits die aan boord is. Een andere optie is een tus senlanding. Mogelijk kunnen ook sen soren worden ingezet die de lichaams temperatuur in de gaten houden. Daarmee zouden aanwijzingen kun nen worden verzameld of bepaalde rei zigers iets in hun schild voeren. „Het gaat om patroonherkenning. Welke in formatie het meest nuttig is, moet blij ken uit analyses", vertelt Speijker. Het NLR vervult volgens hem vooral een brugfunctie tussen bedrijven die systemen ontwikkelen en de gebrui kers. Het heeft weinig zin om nieuwe technieken in te voeren als vliegers, cabinepersoneel en air marshals er niet mee om kunnen gaan, vindt hij. In de ultramoderne vlucht- en luchtha- vensimulatoren van het NLR worden de systemen uitgetest met Nederland se proefkonijnen. Hoekstra: „We kun nen een complete virtuele luchthaven simuleren inclusief vliegtuigen." De onderzoekers richten zich niet al leen op de veiligheid aan boord. Het NLR werkt ook aan extra veiligheids maatregelen op luchthavens en in het luchtruim. Een greep: betere en snelle re scanapparatuur om bagage te con troleren op explosieven. Een laatste controle door chips op de instapkaart en bagage of passagiers die instappen dezelfde zijn als die zich hebben inge checkt. Dit kan ook met biometrische technieken, zoals gezichtsherkenning. Volgens Speijker wordt ook gewerkt aan een systeem waarmee luchtver keersleiders afwijkingen van de ge plande vliegroute vroegtijdig kunnen ontdekken. Zo'n afwijking kan im mers duiden op een kaping. Ook de communicatie tussen verkeer sleidingscentra en autoriteiten in cri sissituaties moet beter. „Eén van de vier gekaapte vliegtuigen op 11 sep tember heeft twee uur lang rondgevlo gen, terwijl het in Europa soms maar een paar minuten duurt voordat het toestel in een ander land zit." Militaire straaljagers worden nu vol gens Speijker veelvuldig voor niets op een vliegtuig afgestuurd omdat het vermoeden bestaat van een kaping. Meestal blijkt alleen het radiocontact verbroken en is er verder helemaal niets aan de hand. „Het aantal overbo dige intercepties door jachtvliegtui gen neemt toe omdat men op de grond niet weet wat er zich in het vliegtuig afspeelt. Op termijn kunnen videobeel den van de cockpit en cabine worden doorgeseind naar de grond, waardoor een veel beter beeld ontstaat en straal jagers meestal aan de grond kunnen blijven." Vliegveiligheid De besturing van een gekaapt vlieg tuig kan in de toekomst in theorie van af de grond worden overgenomen, maar dit is volgens het NLR niet aan de orde. „Dat kan ten koste gaan van de vliegveiligheid," zegt Hoekstra. „Het tast het principe aan dat de vlie ger altijd de controle heeft over het toestel. Het levert nieuwe risico's op. Je kunt vanaf de grond de besturing van vijf vliegtuigen overnemen en ze laten neerstorten." Hoekstra en Speijker zijn verder be trokken bij een project om aanslagen met raketten te voorkomen. Met van oorsprong militaire apparatuur kun nen vanaf de grond afgevuurde hitte- zoekende raketten onschadelijk wor den gemaakt. „Dat is.mogelijk dooi de baan van de raket af te buigen met electromagnetische straling of laser stralen," vertelt Speijker. Het is nog niet duidelijk of dit sys teem op Schiphol komt. „Eerst moet uit proeven blijken of het systeem vol doende betrouwbaar is."De lucht vaartwereld werd afgelopen zomer op geschrikt door de arrestatie van een groep extremistische moslims die van plan zou zijn geweest om met vloei stoffen vliegtuigen van Londen naar Noord-Amerika op te blazen. Na deze ontdekking vaardigde de EU strenge re regels uit voor vloeistoffen in de handbagage. Helemaal als een verrassing kwam het terreurplan voor het NLR niet. Hoeks tra: „Het gevaar van aanslagen met vloeistoffen hebben wij al jaren gele den gesignaleerd." De onderzoekers zien ook al een betere oplossing dan de huidige, tijdrovende handbagage controles bij het inchecken: een hyper modern apparaat dat ruikt of reizi gers gevaarlijke chemicaliën bij zich hebben.De mogelijkheden lijken ein deloos, maar helemaal onneembaar zal de laatste verdedigingslinie tegen terreur nooit worden. Speijker: „Terroristen zullen hun aandacht verschuiven naar een an dere zwakke plek." Die zwakke plek ken zijn er genoeg, zoals pijnlijk dui delijk werd bij eerdere aanslagen op treinen in Madrid en de metro in Lon den. Richard Mooyman Kofi Annan neemt afscheid van het hoofdkwartier van de VN in New York. De secretaris-generaal gaat eind dit jaar met pensioen. foto Ray Stubblebine/GPD Secretaris-generaal van de Vere nigde Naties Kofi Annan gaat and dit jaar met pensioen. Na tien veelbewogen jaren als de vaak omstreden secretaris-generaal van oen niet minder omstreden organisa tie. Meer secretaris zoals de Ameri kanen dat het liefst zien, dan gene raal, waaraan armere lidstaten de voorkeur geven. De Amerikanen hoopten vooral op een mak, zwart lammetje. Na een onafzienbare reeks afscheids recepties in de VN-wolkenkrabber in Manhattan, verkassen Annan en zijn vrouw Nane volgende maand naar hun geliefde Genève. Meteen zucht van opluchting, want de nu 68-jarige Ghanese diplomaat houdt de VN wel voor gezien. De or ganisatie heeft tegenwoordig zo'n tweehonderd lidstaten en voor een secretaris-generaal komt dat neer op oven zovele bazen en baasjes. «Het is de moeilijkste functie, die je je kunt bedenken", zei Annan enkele jaren geleden in een interview met deze krant. „Een eindeloos gevecht kgen de bierkaai. Als secretaris-ge neraal voel je je eenzaam, ook al heb je dagelijks contact met politieke lei ders uit de hele wereld." Ondank is vaak het loon van de bestuurder van de Verenigde Naties. Echt rijk wordt je er niet van. De secretaris-generaal heeft een jaarsalaris van 187.120 eu ro, zo'n twintig mille aan representa tiekosten inbegrepen. Leiders van welvarende en zelfs arme staten strij ken niet zelden een veelvoud daar in op. Als gepensioneerde zal An nan moeten rondkomen van 105.000 euro per jaar, geen vetpot in het dure Genève. Hij zal wel moeiteloos wat kunnen bijklussen. Annan is in de markt als consultant voor ontwikke lingsaangelegenheden, met name voor Afrika. De Zwitsers halen hem met open ar men binnen, en in Genève wacht de familie Annan een comfortabele vil la. Daar studeerde de jonge telg uit een aristocratische Ghanese familie ooit internationale politiek. In de ja ren zeventig kwam Annan in dienst bij de afdeling personeelszaken van het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen (UNHCR), waar hij de Zweedse juriste Nane Cromfeldt de Groot leerde kennen. Na de scheiding van zijn eerste (Nige- riaanse) vrouw, trouwde Annan met de sierlijke, hoogblonde Nane, die zich tegenwoordig vooral met schil derkunst bezig houdt. Dat huwelijk werd hem in Afrika niet overal in dank afgenomen. Door zijn westerse opleiding en Europese echtgenote wordt Annan daar wel eens een blan ke man in een zwart vel genoemd. Hoe gaat Kofi Annan als zevende se cretaris-generaal van de Verenigde Naties de geschiedenis in? Mogelijk als de beste VN-beleidsman sinds de legendarische Zweed Dag Ham- marskjöld in de jaren zestig. Toen tel de de VN nog minder dan de helft van het huidige aantal lidstaten en was de organisatie wat overzichtelij ker, ondanks de Koude Oorlog. kelijkheid en teamgeest. Annan koes tert voorts nog steeds dezelfde idea len over de Verenigde Naties als bij zijn aantreden in 1997. Hij ziet de volkerenorganisatie als de enige instantie ter wereld die poli tieke conflicten, mensenrechten, ziekten, armoede en ontwikkeling collectief kan aanpakken. „Dit soort problemen kent geen paspoort," stelt de scheidende VN-baas. „Binnen de VN is het een spel van geven en ne men. De lidstaten zijn zelden bereid hun nationale belangen te offeren aan internationale besluitvorming. Toch is het Handvest van de Verenig de Naties de grondslag die ieder land zegt te onderschrijven en waar alles om draait." In een persoonlijk gesprek valt An nan zelden uit de diplomatieke plooi. Bij elke kritische uitspraak wordt hij onmiddellijk door het des betreffende land teruggefloten. Dat geldt vooral voor president Bush, die de VN niet ziet zitten en Kofi Annan als een luis in de pels beschouwt, vooral na diens uitspraak dat de oor log in Irak illegaal was. Weliswaar stemde Washington in 1997 voor Annan als opvolger van zijn vooral door Amerika verguisde voorganger, de Egyptenaar Boutros Boutros-Ghali, maar toen kende men hem nog niet. „De Amerikanen zagen Annan als een mak, zwart lam metje, dat ze snel naar de slachtbank konden voeren als hij moeilijk ging doen", herinnert zich een Nederland se diplomaat. „Dat was dus een dui delijke misrekening." Lubbers Aan misrekeningen en concessies heeft ook Annan als secretaris-gene raal niet kunnen ontkomen. Het gesjoemel met het olie-voor-voed- sel-programma voor Irak (ondanks sancties mocht het land olie leveren in ruil voor voedsel en andere nood zakelijkheden) is hem persoonlijk aangerekend. „Annan is een integere figuur, maar hij is deel van een cor rupt systeem", meent jurist en VN-kenner Edward Flaherty, die een rol speelde in de roemruchte Lub bers Affaire. Ook daar maakte Annan een knieval voor een lidstaat, in dit geval de Ne derlandse regering. Hij liet vluchte lingencommissaris Ruud Lubbers in juni 2004 vrijuit gaan, ondanks de bevindingen van VN-inspecteurs over diens seksueel getinte intimide rende gedrag. Later moest Lubbers door toenemende druk op Annan als nog het veld ruimen. Met de uitgang in zicht was Annan de laatste tijd opmerkelijk minder behoedzaam in zijn oordeel en uit spraken. Zo waste hij in zijn laatste officiële toespraak de regering van George W. Bush de oren, met de op merking dat Amerika op het gebied van de mensenrechten geen voor beeldrol meer kan spelen. Het land moet trouw blijven aan zijn histori sche principes, ook als het gaat om de strijd tegen het terrorisme. „Geen enkel land wordt veiliger als het an dere landen wil domineren," waar schuwde Annan. „Leiderschap toont zich in de wil om samen te werken met andere naties." Normaliter had dat in het neoconservatieve Amerika opnieuw geleid tot een eis voor An nan's aftreden en la-eten over de VN als de super-regering van de wereld. Dat hoeft nu niet meer. Annan's Zuid-Koreaanse opvolger Ban Ki-moon moet zich volgens Was hington wel gedragen als een gewo ne VN-administrateur, die zich koest weet te houden en in het gareel loopt. Daartoe lijkt Ban meer ge neigd te zijn dan zijn voorganger. Kofi Annan heeft er van gemaakt wat ervan te maken was, onder streept hij zelf. Hij deed zijn best. De wijze aartsvader uit Ghana kan zich in elk geval koesteren aan zijn Nobel Vredesprijs van 2001, plus 25 eredoc toraten en een wandkast vol onder scheidingen. Daarbij ook het Groot kruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw en een Four Freedoms Award, die Annan's vrouwNane be gin mei 2004 in Middelburg voor hem in ontvangst nam. Bob Kroon Charme Vriend en vijand prijzen Annan om zijn persoonlijke charme en ogen schijnlijk zachtmoedige karakter, waarachter overigens een gefrus treerde dadendrang schuilgaat. De duizenden stafleden binnen de VN roemen zijn politieke inzicht, toegan-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29